Råd ønskes, selge eller kjøpe.

Angrern
28.06.2022 kl 01:18 2370

Er gjennom et brudd og vurderer om jeg skal kjøpe ut eks partneren min eller selge med en grei profitt etter et vi kjøpte vår første leilighet for et par år siden (veldig fin, kjedelig å miste, sentralt i Oslo) Rente på 4,5 blir tøft alene, men får det nok til. Om jeg selger tenker jeg å se an markedet og kjøpe en litt mindre og billigere igjen om 6-18 måneder

Noen som har noen synspunkter på dette og hva som vil lønne seg i et lengre perspektiv. Beklager hvis denne typen poster ikke hører hjemme på forumet. Det er bare så utrolig vanskelig å ta et valg
Redigert 28.06.2022 kl 01:54 Du må logge inn for å svare
Traktor94
28.06.2022 kl 01:31 2353

Jeg tror mange kommer til å bli skuffet dersom de håper på et prisfall av betydning i Oslo. Det er heller ikke gratis å leie, og leiemarkedet er svært presset. Gitt at du takler høyere rente ville jeg kjøpt ut partner. Vurder eventuelt fastrente, på hele eller deler av lånet. Om det er treroms kan du jo eventuelt leie ut et rom dersom det virkelig skulle knipe.
Redigert 28.06.2022 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Marximat
28.06.2022 kl 09:02 2227

Mitt helt generelle råd:

Dersom du ikke er investor, bør du heller ikke vurdere det ut fra en investors ståsted, men fra ståstedet til en som har behov for en bolig:

Trives du og "har bohorisont" lenger enn tre år? Kjøp hvis du kan.
Redigert 28.06.2022 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
28.06.2022 kl 09:23 2200

Å gi råd er jo vanskelig.
Men en ting å tenke på er at kostnadene ved å bygge nå øker en god del ved at priser på varer som går med har økt betydelig.
Man hører stadig om prosjekter som utsettes. Noen da det er vanskelig for entreprenører å gi fast pris under slike forhold.
Oslo har jo også innført en byggestopp i 'eplehager'.
Hvis det blir bygget lite kan det føre til ytterligere prisoppgang.
Har man mulighet til å være i markedet kan det da være lurt.
Det er jo også en god del penger som går med til 'svinn' når man kjøper og selger.
Megler, dokumentavgifter, selve flyttingen osv
Ikke minst kan det være en tanke å gjøre det man faktisk har lyst til!
Å bo et sted man trives er vel en viktig del av et god liv?
Slettet bruker
28.06.2022 kl 10:35 2151

I "det litt lengre perspektiv" (som du skriver) skal du ha en så stor eiendoms eksponering som du er komfortabel med. Om renten din er 2,5% idag bør du være komfortabel med 5%. Legg inn dataene dine i en lånekalkulator feks denne

https://laanekalkulator.no/

Renteøkninger er noe svinere - men annuitetslån glatter likviditets effekten en del. Feks vil et lån på 4 millioner med nedbetaling som annuitet over 30 år få en månedlig økning på 3.900 etter skatt dersom renten går fra 2,5% til 5%...Ikke ubetydelig - men i forhold til hvor enormt mange tror dette "slår" - så klarer de fleste det.

Største utfordringen for deg blir vel å få alle kostnader alene. Er det et ekstra soverom får du lett 6-7.000 for det hvis beliggenhet/standard er ok. Skattefritt.

Sett opp et detaljert budsjett og legg inn en rente 2,5% høyere enn den du har idag. Selv tror jeg ikke vi skal dit - men da har du en buffert.
Redigert 28.06.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
0001Oslo
28.06.2022 kl 11:19 2116

Trives du i området og har en relativt trygg jobb vil jeg anbefale å kjøpe ut partner.

Som nevnt av andre her, så er det så mye utgifter ifbm kjøp og salg (megler, dokumentavgift, flyttebyrå, etc etc), at det fort ødelegger "fortjenesten" av å kjøpe noe billigere.
Angrern
28.06.2022 kl 11:46 2076

Tusen takk alle sammen for god innsikt og gode råd! Det er til stor hjelp.
Bekymringen er som noen er inne på å sette meg selv i en sårbar økonomisk situasjon. Er selvstendig næringsdrivende så har ikke en trygg jobb, men har god inntekt og oppsparte midler som buffer. Det er snakk om en stor to-roms så kan ikke leie ut rom. Men er ung og fleksibel, kan f.eks leie ut flytte hjem til foreldre og spare om det virkelig skulle bli krise. Hadde jeg vært helt trygg på at boligprisene ikke vil gå ned mye fremover hadde det ikke vært noe problem. Uansett takk skal dere ha.
Redigert 28.06.2022 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Brusselgeren
28.06.2022 kl 12:24 2040

Denne her er vanskelig, i tiden både nå og fremover så er det de mindre leilighetene som vil holde seg mest stabile i verdi mens det er vanskeligere å selge de større og dyrere leilighetene. Folk får mindre lån og det er også flest kjøpere som handler alene. Hvis du har en litt større leilighet så vil jeg nesten ikke tro det nødvendigvis lønner seg å selge nå og kjøpe igjen om 1-2 år med mindre du kjøper noe annet sted enn sentralt i Oslo i mellomtiden.

Har ikke sjekket hva boliger i sentrum går for i det siste, men tar nå i utgangspunkt at det er litt som det samme der jeg bor.

Jeg bor i Oslo selv(utenfor sentrum) og jeg har sett at leilighetene rundt meg som er litt større går nå fort for millionen mindre enn hva de gjorde før nyttår.
Personlig er jeg mer på tanken med å selge leiligheten min for å oppgradere til noe større.
Marianne
28.06.2022 kl 21:23 1904

Uten tvil kjøpe ut eksem om du har råd til det. Det koster å selge og det koster å kjøpe en ny leilighet. Ikke sikkert at den nye blir billigere heller
Loki
28.06.2022 kl 21:57 1853

Du bør vurdere om du trenger å bo i Oslo. Dersom du vil bo i Oslo så bør du i det minste ha fastrente i 10 til 15 år. Renta kan gå langt høyere enn 5%. Der er ingen regel på at renta ikke kan gå ned eller at den kan gå opp til 15%+. Inflasjonen på mat, strøm og andre nødvendige varer er på 20%+. Det eneste som holder inflasjonen nede er at lønningene omtrent står stille.

Norsk krone har svekket seg med en 12-18% de siste 3 måneder mot annen valuta. Det vil si at arbeidstagere har fått 10% lønnsnedgang målt i euro.
ShoeShineBoy
28.06.2022 kl 22:07 1831

Det er risikosport å investere i eiendomsmarkedet nå når rentene er på full fart oppover. Med den usikkerheten som er nå der inflasjonen er ute av kontroll, så kan det å legge til grunn en rente på 5 prosent fort vise seg å bli en stor tabbe. Jeg ville hatt litt is i magen nå og ikke hørt på alle som sier at å investere i eiendom alltid lønner seg. Felles for disse er at de kan lite om samfunnsøkonomi og lite om økonomisk historie.
Traktor94
28.06.2022 kl 22:12 1811

Å investere er én ting, men å kjøpe for å bo blir litt anderledes etter mitt syn. Uansett viktig å ta høyde for betydelige høyere rente enn i dag.
Chri$tian
28.06.2022 kl 22:23 1784

Hvis du tror markedet skal ned, ville jeg solgt. Når du selger nå som dere har bodd der over ett år, så får du jo gevinsten skattefri. Kjøper du en ny leilighet og prisene faller, så får du FRADRAG hvis du taper, hvis du har bodd i leiligheten siste år.
Millennial
29.06.2022 kl 06:37 1677

Å flytte ut av Oslo er nok det dårligste rådet man kan gi med mindre arbeidsplassen er et annet sted. Kjenner så mange personer som har kommet seg litt ut av Oslo og som pendler hit. De mister såpass mye av tid til pendling i tillegg til skyhøye transportkostnader nå om dagen at det for de fleste av dem har ikke vært verdt å flytte ut. De hadde også tjent vesentlig mer på dyrere eiendom i Oslo fremfor å kjøpe noe billigere utenfor. Jeg skjønner dog at ikke alle liker gjeld, men de kommer nok til å slite med å komme tilbake til Oslo - om de finner ut at de vil det en dag. Med mindre de nedgraderer vesentlig i boligstørrelse eller bosetter seg på et belastet området i Oslo.
sondresb
29.06.2022 kl 09:55 1569

"Du bør vurdere om du trenger å bo i Oslo" -> her tror jeg heller jeg ville sagt noe ala: "Dersom du er helt sikker på at du aldri vil bo i Oslo igjen, kan det være et alternativ å flytte ut." ;) Og det er ganske seriøst ment, faktisk. Samme hvor bra togforbindelsen blir, blir aldri Kolbotn Grünerløkka eller Frogner. Og med tanke på fleksbilitet og utleie og evt. fremtidig kjøp i Oslo er det betydelig mindre risiko med å eie i Oslo enn i pendleravstand, mener jeg. Selv om prisene i Oslo er høye, synes jeg forskjellen til type Lørenskog/Kolbotn er helt latterlig lav. Vil du bo i Oslo på lang sikt, må du ha eksponering mot boligmarkedet her - så får det heller gå litt opp og ned mens du betaler ned lån og kommer i posisjon til neste hopp.

Ellers, som andre har sagt, det koster å kjøpe og selge. Bare å kjøpe ut eksen om du har råd og vil bo der du gjør, men selvsagt ta høyde for rentehevinger.
JonasKr
29.06.2022 kl 10:37 1538

Hvis du har råd og liker leiligheten, bli sittende.

- lite trolig at boligprisene skal ned
- hvis du først skal selge og så kjøpe går det med ekstremt mye penger til megler/dokumentavgift osv.
- Å leie er penger rett i dass. Norge har verdens mest lukrative boligeierpolitikk
- husk at du ved økte renter også får mer fradrag.
Redigert 29.06.2022 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Brusselgeren
29.06.2022 kl 12:23 1498

Kjøp ut eks partneren din og behold leiligheten.
To-roms leilighetene er de mest populære, tror det er ingen bekymring for at den vil falle stort i pris.
Er som regel de større og dyrere leilighetene som tar det største fallet, der hvor folk flest ikke har råd. (Spesielt ikke med høyere renter)

Såfremt at du trives godt i leiligheten og ikke ønsker å flytte.

oppturen
29.06.2022 kl 12:31 1487

Selg, bruk alle pengene på aksjer i PGS.
Flytt hjem til mot og lev på spagetti i 1 år.
Da kan du selge aksjene i PGS, kjøpe deg penthouse på Tjuvholmen og pensjonere deg 😎