Short manipulerer her er beviset!!!!!

omac
RECSI 30.06.2022 kl 12:05 55964

Her kan alle sammen legge inn konspirasjonsteorier, diskusjoner og meninger om short. Ikke la noe stå usagt og gjenta gjerne de samme betraktningene minst en gang for dagen. Vi samler opp alle tankene rundt det her og gitt lang nok tid er nok Nobelprisen innen økonomi i sikte om vi får det publisert.

Vi forsøker å holde alt samlet her da det ellers blir så uoversiktlig på de andre trådene når ting som ikke gjelder short og manipulasjon diskuteres.

Kjør ensidig debatt!!!!!
Slettet bruker
18.07.2022 kl 16:42 5008

Hvorfor faller Rec alltid 20-25 øre i slutthandelen når det er stort volum og mange kjøpere/selgere. Hvorfor stiger den aldri 20% i en slik handel. Noen som kan forklare det? Kanskje Omac som er ekspert på manipulasjon i Rec?
Redigert 18.07.2022 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2022 kl 16:46 4969

Hvem pøser ut 5 - 6 millioner aksje i sluttaksjonen bestandig ? Dette burde virkelig ses på !
Redigert 18.07.2022 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
Rule
18.07.2022 kl 21:27 4569

Hvem kunne have fordel af shorting..? Hvis kursen er lav pga shorting, hvad er så konsekvensen...? Er det ikke noget med at skatteregler i Norge gør at man skal beskattes af kursværdi og ikke realiseret gevinst...? Er udbytter beskattet anderledes i Norge end kurs gevinster..? Ved lave kurser kan man vel ende med rigtig høje udbytte procenter "istedet" for høj kurs. Mange selskaber praktiserer tilbagekøb af aktier, hvis de synes kursen er rigtig gunstig. Det reducerer antal aktier der skal svares udbytter på.
thief
18.07.2022 kl 22:23 4389

Håpe rec holder seg bra i morgen, for blir vel en rød børs. USA falt endel etter at ose stengte, og endte i solid rødt.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 09:21 4033

Idag kom beviset. Alt er iorden, ingen manipulasjon. Bare å legge ned denne tråden.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 10:11 3820

Kan heller spørre børsen og finanstilsynet Hvorfor lar man algoritme tradere få lov til å betale måndelig og årlig kurtasje og ikke pr handel kurtasje ?

Min klare mening er at dette gjør det enklere for algoritne tradere å manipulere og styre kurs. Det koster dem ikke mere kurtasje en det de har forhandsbetalt
En klar fordel for i min verd Juks

Foreslår at forhandsbetaling av kurtasje pr måned og år fjernes, og at algoritme tradere betaler pr handel som alle abdre
Redigert 19.07.2022 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2022 kl 10:49 3743

Du har jo virkelig ikke peiling på hva du prater om. Kurtasje er prisen en kunde betaler for å handle på en handelsplatform. Du kan rett og slett kalle det en platformavgift. De store gutta sitter jo selvsagt ikke å handler på noe tilsvarende Nordnet og betaler derfor ikke kurasje. De har det som kalles direct market access, da mest sannsynlig gjennom systemene til Euronext som også har Oslo Børs, evt. via annen programvare som tillater det samme de betaler for.

Spar oss for tullet ditt.
Skalleknarp
19.07.2022 kl 10:51 3744

Hvorfor ikke innføre børsposter slik det var før...da blir det litt mer møster på handelene og ikke så enkelt å maipulere.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 11:00 3676

Spar oss for slikt arrogant påstand

Mener du virkelig at det ikke er en stor fordel å ikke betale pr handel for de store pengesterkes handler over børs direkte ? En klar fordel mener veldig mange

Men du vet bedre sier du ? Så forklar her hvordan hvordan foregår en algoritme handel ?
Redigert 19.07.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2022 kl 11:01 3682

Tragisk å se hvordan short leker med aksjen .
KommersK
19.07.2022 kl 23:33 3433

Hvordan er det dere helt konkret mener at kursen ''holdes nede''? Uten å sette ny short, selvsagt.
Stabukk
20.07.2022 kl 01:35 3231

Meiner det skjer første og fremst ved at to eller fleire som er short handlar fram og tilbake seg imellom via kontoar som er etablert for dette.
Skalleknarp
20.07.2022 kl 09:39 2891

Litt rykk og napp på starten. Håper det vil stabilisere seg litt med en fin kurve Nordover etterhvert.? Ikke så enkelt å forutse i en aksje som RECSI, men det er lov å håpe at det blir litt mer trykk etterhvert... at alle skal ha!!
Slettet bruker
20.07.2022 kl 09:40 2882

Er nettopp det som skjer . Bare se på sluttaksjonen hvor det mange ganger legges ut 5-6 millioner aksjer .

Når flere har snakket sammen og selger seg imellom for å presse en kurs opp eller ned så er dette kursmanipulasjon og et svært straffbart . Anbefaler at flere sender melding til Finanstilsynet og beskriver hva som skjer . De kan få ut logger og se hvilke som kjøper og selger seg imellom
Redigert 20.07.2022 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 09:45 2852

Anbefaler at alle som finner handlingsmønsteret mistenkelig om å varsle , jo fler jo bedre , da kan de ikke ignorere saken
Finanstilsynets anonyme varslingsportal er her

https://finanstilsynet.whistleblowernetwork.net/FrontPages/Default.aspx

Redigert 20.07.2022 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
20.07.2022 kl 09:53 2812

De vil vel si at vi som klager er innhabile siden vi sitter med RECSI aksjer i bøtter og spann... Jeg anser meg selv som en realist, men for å være helt ærlig er det ikke mye realisme over alt det som skjer i RECSI til tider. Har selvsagt kunne solgt meg ut og funnet en annen aksje å satse som Nr. 1 på, men jeg er blitt glad i RECSI caset... (Joda, jeg vet at man aldri skal ha noen følelser til aksjer men...men..) Har vært med så lenge nå at jeg vil avvente til det blir avklart og meldes hvordan det blir med oppstart ML og leveranser til de ulike leverandørene som banker på døren mm. Har tatt dette valget så da får det briste eller bære. Når det er sagt, rart at ikke noen økonomer - nyhetsmedia - Finanstilsynet eller andre har tatt opp dette med maipulering av en aksje hvis det er så enkelt som det kan synses som når man leser det som skrives her på HO eller registrerer oppførsel av aksjekurs som om en elv skulle renne oppover.... (Gjelder i tilfelle ikke bare RECSI)...???
Redigert 20.07.2022 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Badgirl
20.07.2022 kl 10:03 2763

Hvis jeg har 5-6 mill aksjer er det brudd på regelverket hvis jeg legger de ut i sluttaksjon? Du er tydeligvis fersk når det gjelder REC men jeg kan fortelle deg at aksjen har oppført seg slik de 10-12 siste årene. Jeg gikk inn igjen nå aksje falt 8% så jeg har også aksjer!
Slettet bruker
20.07.2022 kl 10:03 2764

Er ikke det største problemet med denne aksjen at selskapet ikke har meldt noe som tilsvarer økt inntjening?
Derfor mangler vi kjøpere, med dype lommer.

I dagens usikre marked så går pengene mer inn i trygge havner, Rec er ingen pengemaskin og selskapet har foreløpig ikke meldt noe som garanterer at de skal bli det. De har meldt intensjoner og lovende planer, men thats it. Riktignok veldig store planer, men likevel altså.

Basert på finansene pdd er aksjen priset høyt. Så det et absolutt priset inn litt forventninger. Kan alltids diskutere med alt vi vet, om det burde vært priset inn mer forventninger. Dagens marked er surt, så spørs hvor mye vi kan regne med der.
Redigert 20.07.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 10:10 2729

Forklarer ikke at aksjer er en av de mest omsatte på ose og at det regelmessige legges ut 5-6 millioner aksjer i sluttaksjonen som plukkes opp av «noen»
Dette er bevist manipulasjon

Anbefaler at alle som finner handlingsmønsteret mistenkelig om å varsle , jo fler jo bedre , da kan de ikke ignorere saken
Finanstilsynets anonyme varslingsportal er her

https://finanstilsynet.whistleblowernetwork.net/FrontPages/Default.aspx
Slettet bruker
20.07.2022 kl 10:17 2686

Rec har tronet på toppen av de mest populære tradingaksjene i lang tid, det blir en selvoppfyllende profeti.

Jeg tror ikke det er stort mer enn det. Store volum i aksjonen kan være aktører som ønsker å dumpe aksjene for dagen.
Bullfight
20.07.2022 kl 10:26 2655

Jeg har ennå ikke skjønt hvorfor finanstilsynet godtok at tickeren på handelene ble tatt bort
Sa2ri
20.07.2022 kl 10:31 2623

EU-direktiv var årsaken til det, pluss at de utenlandske meglerhusene (som dominerer noe av handelen i enkelte selskaper) ønsket det. I Sverige ser man de svenske meglerhusene sine handler.
Slettet bruker
20.07.2022 kl 10:33 2651

Høres endog ganske naivt ut.

Samme mengde aksjer i sluttauksjon mandag var antall aksjer brukt til å få ned kursen ca 6.5-7% tirsdag.
Badgirl
20.07.2022 kl 10:39 2612

Hørt om EØS?
Bullfight
20.07.2022 kl 10:49 2575

Ja, men EØS er ikke EU Norge er en nasjon uten ryggrad.
Slettet bruker
20.07.2022 kl 10:51 2557

Ikke umulig at eier av short posisjoner, voleon, har kontoer i land med stort skattefradrag ved tap, og kjører noen kontoer med minus, mens de selv får gevinst i land med lav skatt.
Skalleknarp
20.07.2022 kl 10:58 2543

Den er vel blitt slik pga. historikken. De kjempet hardt i motbakke i mange år med mange utfordringer underveis før de nå endelig ser ut til å nærme seg målseglet i ca. 8000 meters høyde. Vi er ikke der ennå, og det er det som utnyttes maksimalt nå for å skape usikkerhet og ubalanse. Men, vi står han over denne gangen også. :)
Slettet bruker
20.07.2022 kl 11:15 2495

Ja, det tror jeg også er en viktig bidragsyter. Det er ingen lystig historie når det kommer til å skape verdier for oss fabrikkeiere her.

Gleder meg mot Q2 og utover høsten.
KommersK
20.07.2022 kl 11:23 2489

Underlig hvor mange som tror på kursmanipulasjon. Og absolutt ikke bare i REC. Og uansett hadde det vært ganske lite vits i å ''holde kursen nede'' for shorterne hvis de uansett ikke benytter de lave kursene til å kjøpe tilbake aksjer (og dermed tjene gode penger). Tilbakekjøpene har jo vært minimale, selv til svært lave kurser.

Nei, slutt å se spøkelser. De eksisterer ikke. Og man finner nærmest ikke en eneste en på en eneste børs som ikke syns deres aksje(r) er alt for lavt priset. De kan vel ikke alle ha rett?

Man burde heller fokusere på at det fremdeles er ''billige'' aksjer å få kjøpt for påfyll, enn å syte over at aksjene deres foreløpig ikke blir priset høyere. Takket være shorterne.
Redigert 20.07.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 11:54 2501

Er ofte sånn, på alle tickere.

Elkem tråden er vel en av de få, hvor jeg føler det er tydelig at aksjen kanskje er litt for billig.

Vi må i det minste håpe Oslo børs er villig til å prise Rec høyere enn Elkem, visst ikke blir det aldri noe av de høye kursmålene her. Når det er sagt, så vil Rec med dagens vilkår levere en mye høyere Ebitda margin enn Elkem.
Slettet bruker
20.07.2022 kl 11:59 2470

Enig, og litt artig å se til Elkem (som jo er i REC sitt marked segment). De har en P/E under 3, så ja, de er billige, med tanke på inntjeningen de nå har, og er vel fremdeles noe i vekst? De sier jo også at de kunne levert mye mer, men har ikke mer å gi markedet.

Da er det LITT irriterende å sitte i REC, og vite at markedet skriker etter produktet deres.
Slettet bruker
20.07.2022 kl 12:31 2415

Sant! Elkem er knallsolid nå. Jeg kjenner ikke veldig godt til hele selskapet, men vet de jobber med å utvide kapasitet som de regner med vil absorberes av markedet. I tillegg har de Vianode satsningen mot batteri.

Neste års utbytte skal vedtas etterhvert. Sånn som inntjeningen ser ut nå kan det fort bli 5kr aksjen, kanskje en del mer avhengig av hva de bestemmer.

Litt avsporing, men positivt at markedet er bra og ser sterkt ut fremover også.
Skalleknarp
20.07.2022 kl 12:35 2416

Spørsmål som angår maipulasjon. Kan jeg teoretisk selge og kjøpe en aksje for eksempelvis 20 øre under det som er RT i øyeblikket når jeg evt. ønsker det? Opplever så ofte i RECSI at eksempelvis aksjekursen ligger på RT "X" ligger inne beste pris "X+2" på kjøp og "X+4 på salg men så selges den likevel brått og brutalt på "X-3" i dette bildet? Hva skjer - er det noen som kjøper og selger til seg selv...? Slik går kurven pluselig bratt nedover og det er her jeg velger å tro at det ligger noe manipulering bak noen som har mulighet og midler eller tar jeg fullstendig feil?
Redigert 20.07.2022 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
20.07.2022 kl 13:17 2310

Det er fullt mulig å ligge med skjulte ordre - da ser ikke motparten hvor den aktuelle kjøper/selger ligger. I tillegg kjøpes/selges det aksjer i darkpool.
Redigert 20.07.2022 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 13:36 2259

Alle som synes noe skurrer bør varsle , skriv ned hvorfor du mistenker , gi eksempel . Evt send bilde av grafer .

Dere kan varsle anonymt men hvis flere reagerer må de gjøre noe .
Finanstilsynets anonyme varslingsportal er her , viktig at dere oppretter anonym postboks , da får dere tilsendt saksnummer . Men det går å varsle uten å oppgi mailadresse eller annen informasjon.

https://finanstilsynet.whistleblowernetwork.net/FrontPages/Default.aspx
Redigert 20.07.2022 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
omac
20.07.2022 kl 14:02 2178

Det er veldig nyttig om dere sender skjermbilder av grafer til de, det vet jeg de setter pris på. Og om dere ser mange transaksjoner med samme antall aksjer over flere dager, det er typisk ting de er ute etter
Tirade
20.07.2022 kl 14:07 2153

Grunnen til at Taycen og alle andre som ikke skjønner hvordan ting henger sammen og skriker på short blabla hver forbanna dag ikke får respons hos markedsovervåkningen eller FT er veldig enkel . De ser alt Taycen og vi andre små aksjonærer ikke ser. Det er så mye handel i dark at det man ser i åpen handel er maks 50% av totale volumet når det er stor handel. Så selv om vi alle vil ha RECSI opp så må vi nok vente på nyheter som gjør at nye markedsaktører ser samme case som vi gjør og starter kjøpe aksjen. Vi kan dessverre ikke vedta at en aksje skal opp uansett hvor mye man kan drømme om dette.
Redigert 20.07.2022 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2022 kl 14:07 2152

De har jo dekket inn og satt ny short flere ganger,har de ikke? 😉
Er lov å tenke ute for boksen. For hver runde opp og ned tjener de penger der andre taper. Dvs ulovlig handel hvis de grader mellom egne kontoer.

På oppgang der markedet er positivt ligger de helt i ro uten og foreta seg noe, og når kjøpsviljen ebber ut, setter de ny short og endrer tekniske bildet for å forsterke effekten.
I tillegg tjener de nok penger på alle oppgangene de selv lager, etter å ha kjøpt inn på mye lavere nivåer. Igjen dreper de markedet når de har solgt en pott og drar ned kursen en ny runde.
Skalleknarp
20.07.2022 kl 14:12 2134

Jeg vet jeg har sagt det før: Hva er definisjonen på å shorte. Joda det er å "håpe" på at en aksje faller i verdi.... Det er stor forskjell på det og alle mann til pumpene for å jobbe febrilsk med ulike knep for at aksjekursen skal ned...Vi er vel alle enig å at "noe" gjøres for å påvirke opp/ned. Kanskje ikke ulovlig som mange roper ofte men kanskje litt uetisk for å si det på den måten...