Vergil
03.07.2022 kl 11:16 6343

Noen som vet hvem som kjøpte de tre riggene her om dagen? Mvh
Slettet bruker
03.07.2022 kl 11:18 6373

Tror du vet bedre enn du later som, her. Forstår ikke at du gidder trolle seriøse innlegg, men deg om det. Jeg mener selvsagt ikke at ratene varierer innenfor den enkelte kontrakten, men kontrakter avsluttes og nye påbegynnes. Ratene nå er høyere enn på ti år, og de øker fremdeles. De vil fortsette å øke, og for hver rigg som kommer ut i nye kontrakter, så stiger inntektene til Borr. En høy oljepris vil vedvare i åresvis fremover, om vi skal tro ekspertene, slik at Borr vil bli en utbyttemaskin av dimensjoner. Les den siste børsmeldingen, refinansieringen nå er konstruert for å optimalisere de frie inntektene. Og Trøim er svak for rause utbytter.
Redigert 03.07.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Tm3P
03.07.2022 kl 12:44 6263

De snakka om et lukket marked, så kanskje Kina?
StephanDerrick
04.07.2022 kl 08:37 5843

RYSTAD: GLOBALE OLJERESERVER FALLT SVIMLENDE 10% SISTE ÅR

Denne gir en grei underbygging av at det vil være sterkt behov for Borrs tjenester i tiden fremover:

Reserves Are Falling At An Alarming Rate
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Total-Global-Recoverable-Oil-Reserves-Are-Falling-At-An-Alarming-Rate.html
Slettet bruker
04.07.2022 kl 09:45 5670

Bare 6 kroner differanse Usa 43,5 kroner fredag og Oslo 37,5 mandag
Usa omsatte 3,5 mill aksjer, Oslo 500 k så langt

Rare greier dette her
Jeg syns det er helt ok og kjøpe borr under 38 kroner da.

Jeg like Borr veldig veldig bra på disse kurser

Minner mye om da Golden Ocean var på bull runnet fra 30-120 kroner, ble handlet hver eneste dag med stor rabatt i Oslo, Norske investorer tisser i buksen , men Amerikanske tøffinger banker det opp.
Redigert 04.07.2022 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.07.2022 kl 10:10 5593

Vanskelig å si hva som er årsaken. Men tradere bruker muligens det faktum at NY er stengt i kveld til leke seg litt idag. Lavere volumer pga start på ferien for mange og nervøse investorer etter fallet forrige uke, muliggjør kanskje et slikt spill.
StephanDerrick
04.07.2022 kl 10:21 5605

"Og hvorfor tror du oljerelaterte aksjer synker, om oljeprisen går ned noen få dollar, fra f eks 115 til 110? Det er vel åpenbart at etterspørselen etter tjenester vil stige, når oljeprisen blir høy over tid. "

Samtidig så kan man se det fra en annen vinkel.
Når vi er på de relativt skyhøye nivåene som vi er nå ( ta også med at dollaren er rekordhøy, slik at for alle bortsett fra amerikanerne så har man fått en betydelig effekt også av dette siden sist oljen var på 100 dollar+.), så vil en for høy oljepris kunne føre til demand destruction og/eller resesjon. For Borrs del er jeg mer komfortabel med en kanskje bærekraftig oljepris på 100-115 dollar enn en oljepris på 130 dollar+. At vi får en høy oljepris som varer over tid er viktigere enn at vi får en skyhøy oljepris som varer over kort tid men som ødelegger både verdensøkonomien og oljeprisen litt lengre frem i tid.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 10:34 5582

Kan ikke være uenig i det. Ingen er tjent med en oljepris som kveler viktige samfunnsfunksjoner. Samtidig er en høy oljepris viktig for de endringene som behøves innen klima og miljø. Det må lønne seg å investere i grønne løsninger.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 10:37 5600

Trolig er det så JA.
Oslo børs er shorterenes leke grind.
En må jo være komplett idiot for å ikke kjøpe, eller enda værre selge, 6 kroner under Usa når det her hjemme ikke omsettes aksjer omtrent.

De som ikke tror Borr og Trøym får til en avtale her har ingen ting på børs å gjøre.
Selvfølgelig håper jeg på en så lav emisjonskurs som mulig, men reelt sett skjer det nok neppe.
Investorene vil stå i kø for å putte inn kapital i et ferdig restrukturert selskap som Borr, selv om det på manipulerende vis ikke ser slik ut i markedet i dag.

Trolig må en kjøpe langt dyrere i markedet når avtalen er på plass.
Neste år vil dette selskapet tjene veldig mye penger og dividender vil drysses på aksjonærene, dette er Trøym i et nøtteskall.
Fra mangfoldige triste år til 2-3 fantastiske

Jeg må igjen minne om at Blackrock så sent som for en uke tilbake kjøpte Borr aksjer for 350 millioner kroner på 55 kroner.
De har nok langt bedre kalkulator en småsparere på Oslo børs
Redigert 04.07.2022 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.07.2022 kl 11:30 5490

"Samtidig er en høy oljepris viktig for de endringene som behøves innen klima og miljø. Det må lønne seg å investere i grønne løsninger."
Den sammenhengen forstår ikke de mest ytterligående miljøutopistene:

Nov-2014: De Grønne jubler for lav oljepris
https://e24.no/olje-og-energi/i/L0bgPx/de-groenne-jubler-for-lav-oljepris
Dølle
04.07.2022 kl 11:37 5496

Bare å akkumulere eller slå av PC i noen dager til .Trøim er nærmest en sikkerhet for at dette vil bli svært så ok.
StephanDerrick
04.07.2022 kl 11:56 5459

La oss ta et regnestykke.

La oss si at Borr var riktig priset på 60 nok som var kursen før den fallt kraftig i forrige uke på bekymring om emisjon.
La oss så si at Borr kjører en emisjon på rekordlave 35 nok og henter inn en stor sum på 1,5 milliarder NOK for å ta i litt.
Da vil riktig kurs etter emisjon fremdeles være 54,5.

Legg så til at en slik avklaring i seg selv vil være kursdrivende utover 54,5

Det burde være noe å tenke på for de som nå slipper aksjene sine til 4-5 kroner under det som var kursen på slutten av USA handelen på fredagen.......
Redigert 04.07.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2022 kl 14:04 5295

Du snakker nok til lukkede ører, men jeg skjønner poenget ditt og jeg kjøper selvfølgelig aksjer under 38 kroner.
Omsetning i Usa var 3,5 millioner aksjer , her knappe 1 mill
Tusen takk Oslo børs
Redigert 04.07.2022 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2022 kl 14:16 5283

De grønne skjønner ingenting. Fossile energikilder står vel for - hvor nye var det, 80% eller noe slikt av energibruken. Eneste som får fart på overgangen til grønne energikilder (som er dyre), er at de fossile energikildene får en vedvarende høy pris. Vi er på vei dit nå. I mellomtiden skal det borres. Men økt tilgang gir ikke lavere pris, fordi behovet for energi øker sterkt.
StephanDerrick
04.07.2022 kl 14:42 5249

Det er vel noen belånte blåruss nede på Aker Brygge som muligens er i skvis etter fallet forrige uke og som må ut. Men det er sjeldent at man ser denne typen divergens mellom OSE og WallStreet uten at det foreligger nyheter av vesentlig art. Oljeprisen er jo til alt overmål i tillegg opp 2 dollar siden NY stengte.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 14:48 5229

Ja det kan bli gøy om Usa børsene kraftig åpner opp i morgen, da kan en se et gap på 10 kroner kanskje:-))
Noen røver til seg aksjer nå, er nok short gutte maskinene som holder på, bare å loppe dem for aksjer
Redigert 04.07.2022 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Guuz
04.07.2022 kl 15:50 5158

Om borr skulle gå i morgen i uniten så vil det selvsagt påvirke kursen, du har rett i det. Det tror jeg de fleste skjønner :)

Dog tror jeg heller man skal se på kursen i dag og tenke at vi nærmer oss emi-kurs. Dette er nok langt på vei planlagt allerede, og det er med andre ord liten grunn til å hamstre aksjer nå før emi. Ser liten oppside og unødvendig risiko. Det er da mye bedre å vente til emi og heller handle rett under/på/litt over emikurs når alt er på bordet. I hvert fall tenker jeg slik.
Slettet bruker
04.07.2022 kl 15:57 5136

Jeg tror du skyter i blinde, men vi får se.
At Blackrock kjøpet for 350 millioner kroner for en uke tilbake, på 55 kroner, det kommer vi likevel ikke unna.
De vil nok ta det de kan i en rettet emisjon om dette lav nivået skulle vise seg å stemme
Redigert 04.07.2022 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.07.2022 kl 16:11 5133

Det er alltid vanskelig å forutse hvordan en kurs vil utvikle seg forut for/under og etter en emisjon.
Men med det momentumet som er i oljeservice er det ikke utenklig at vi kan se noe lignende i Borr som det vi så i PGS i mai, da de hentet 800 mil.

Emisjonskursen ble satt til 3,70 kroner, noe som var en rabatt på 3,1 prosent fra stengningskursen den aktuelle børsdagen.
Dagen etter at emisjonen var satt steg så PGS-aksjen 30,66 prosent i løpet av handelsdagen til kurs 5,08 kroner. Dagene etterpå var det videre rett opp.
Mao så kan man risikere å bli kjørt fra av toget dersom man velger din approach.
Redigert 04.07.2022 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
kongen på hau
05.07.2022 kl 01:13 4720

PS, jeg har nevnt det før, utbytte kommer 2024, vennligst ikke prat om 2023 , det blir bare dumt!!
StephanDerrick
05.07.2022 kl 10:34 4474

Borr sluttet på 4,36 på fredag i NY etter å ha fallt tilbake fra 4,47 tidligere i slutthandelen.
Siden det har oljeprisen snudd opp og sentimentet bedret seg generelt. Får vi et nytt BULL-RUN i Borr når NY åpner i ettermiddag?
Redigert 05.07.2022 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 11:05 4495

JA
Gullhaugen
07.07.2022 kl 08:45 4278

jeg tror vi får en meget god løsning, spessielt etter at de solgte 3 nybygg for 3.1 milliarder. Trøim er lastet med kontanter selv nå. inngang kan bli gull
Gullhaugen
07.07.2022 kl 15:58 4090

Olja og borr har snudd opp . tenker short bør dekke nå før det ...teknisk så er den sprekkeferdig. kommer som en kule utover kvelden i US
Redigert 07.07.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 17:52 4015

Shortere dekker inn i emisjonen.

Borr litt ned fra Ose slutt nå, eneste drill som ikke stiger.
Massiv utvanning kommer.
Redigert 07.07.2022 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Dølle
07.07.2022 kl 22:24 3810

J gnål fra deg. Har sett mange fornuftige innlegg her og der fra deg, men er det noe med avføringa de som har slått seg vrang. Hvor mange ganger skal du gjenta dette budskapet ditt. Virker manisk
StephanDerrick
14.07.2022 kl 15:08 3246

Borr Drilling enige med kreditorer – varsler emisjon
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/07/14/7899754/borr-drilling-enige-med-kreditorer-varsler-emisjon

Og emisjonen vil de først kjøre i etterkant av kvartalsrapporten 11. august.
Altså enda 1 mnd med usikkerhet

Dette er skremmende dårlig handverk av Trøim & Co
StephanDerrick
14.07.2022 kl 15:36 3199

BORRS PROBLEMATISKE "INNSIDESALG"
Når man ser hvor dårlige forhandlingskort Borr har hatt opp mot kommunikasjonen de har hatt til markedet, kan man stille store spørsmålstegn ved selskapets "at the market program" de siste månedene.

https://borrdrilling.com/news/borr-drilling-limited-announces-at-the-market-offering-of-up-to-40-million/

Her har Borr selv sittet på insideinformasjon om tingenes virkelige tilstand, samtidig som kjøperne ikke har fått denne kommunisert. Det er i høyeste grad problematisk.
StephanDerrick
14.07.2022 kl 22:36 3030

Dagens kurskollaps reflekterer primært en ting: En komplett tillitskrise til Trøim og Borr-ledelsen.

E24 hadde i kveld en grei kritisk gjennomgang av caset etter dagens oppdateringer:
https://e24.no/boers-og-finans/i/k6loRk/borr-drillings-kjempeemisjon-kan-vanne-ut-aksjen

"Når emisjonsbeløp er såpass stort som opp til 250 millioner dollar reiser det spørsmål om Borr Drilling burde ha informert markedet om emisjonsbehovet på et langt tidligere tidspunkt.

Slik situasjonen fremstår fra utsiden, virker det nesten som om Borr Drilling-ledelsen dramatisk har under- og feilvurdert kreditorenes ønsker og krav."

Mtp det siste kan man kanskje tilføye: "Det virker som om Borr ledelsen dramatisk har underkommunisert kreditorenes ønsker og krav. At til og med en profesjonell gigant som BlackRock lot seg lure, sier alt. ( de kjøpte massivt rett før det smalt ned her for 14 dager siden).

Voksen-opplæringen får være at "Trøim-aksjer" holder man seg unna. Mannen er ikke den finansielle tryllekunstneren som han sies å være. Enda verre: Han er ikke transparent og åpen om situasjonen i Borr. Slike kan man ikke stole på. Det var kanskje det Fredriksen skjønnte også, og som fikk JF til å innlede et isforhold til Trøim. En person har tillit til han demonstrerer at han ikke lengre har det. Det punktet passerte vi i dag !
Slettet bruker
14.07.2022 kl 22:51 2994

Tja...

Man kan ikke se "helt bort ifra" at men her har "Et ess i armet",
StephanDerrick
14.07.2022 kl 23:20 2920

Tja, det virker ikke som de har noe ess i armet. Snarere tvert imot. "Geniene" vil vente enda 1 mnd med å sette emisjonen. Det er en oppskrift på enda mer usikkerhet der aksjen uten andre nyheter, fort vil fortsette å falle fra skanse til skanse.
Hele denne processen er så amatørmessig handtert at mange er i fullstendig sjokk, noe ikke minst handelen i USA i kveld visualiserer.
zavva
14.07.2022 kl 23:35 2889

Etter å ha fordøyd dette litt er jeg enig i at det fremstår veldig amatørmessig.Så amatørmessig at jeg nekter å tro at det ikke ligger en konkret plan videre her fra Trøim og Borr sin side. Virker som de fikk dårlig tid og måtte selvsagt lande en form for avtale før 15. juli. Så får vi se hva de kommer opp med den neste måneden. De må ha konkrete leads de jobber mer her mtp JV, salg av eiendeler samt kontrakter - ellers burde de selvsagt kjørt emisjonen så fort som over hodet mulig.

«Ifølge den prinsipielle enigheten overveies en delvis nedbetaling av den seniorsikrede fasiliteten – med sikkerhet i åtte rigger – fra 313 til 250 millioner dollar, hvorav 100 millioner dollar er avhengig av vellykket syndikering. I tilfelle fasiliteten reduseres til 150 millioner dollar (trukket), vil tre rigger være ubeheftede eiendeler som kan selges for å redusere kapitalbehovet. «

Tre rigger uten gjeld = 300musd +. Skal se aksjen shortes til den store gullmedaljen fremover for å dekke inn i emisjonen. Men når den kommer blir den vesentlig mindre enn 250musd og fulltegnes av eksisterende aksjonærer.

Kanskje jeg er naiv men jeg nekter å tro at Trøim med viten og vilje kaster alle under bussen.

Husk at PGS var nede i 1,5kr - før en emisjon snudde opp ned på hele caset. Dog mye mindre og ikke varslet på forhånd i samme grad.

Ikke godt å si hvor bunnen er - 25,23,20kr? Jeg kjøper gradvis nedover i min naive tro på at Tor Olav Trøim ikke er den amatøren han fremstilles som.
Redigert 14.07.2022 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
14.07.2022 kl 23:38 2946

Utviklingen i dag viser at tilnærmingen din i dette tilfellet var riktig.
Noen selskaper er dyktige til å bruke momentet man innimellom har i egen aksje til å sette en emsijon. PGS er et godt eksempel. I slike tilfeller kan man risikere å bli forlatt av toget på perrongen dersom man kjører din strategi.

Men Trøim og Borr-ledelsen ser ikke ut til å ha hatt noen slags strategier, gjennomtenkte utfallsrom mtp refinansieringsforhandlingene som var berammet til å være i havn 1.juli, Istedenfor sto de igjen fullstendig uten klær. Da ramlet korthuset fort.
Ikke engang i dag 14 dager senere, etter at kursen er mer enn halvert, har de ting klart. Emisjon vil de først kjøre om 1 mnd, altså enda 1 mnd i uvisshet.

En ting er ihvertfall sikkert. Kredibilliteten og tiltroen til Trøim som finansmann ligger med brukket rygg etter siste ukers utvikling.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 23:38 2968

Det har vært min tanke også.
Vi får se etterhvert
HP17
15.07.2022 kl 01:07 2865

Ønsker Trøim en stor utvanning av dagens aksjonærer?
Dette kan jo virkelig føre kursen til bunns igjen fremover?

Utrolig
zavva
15.07.2022 kl 07:48 2679

Der kom den første gode nyheten.

210 dagers kontrakt med på rate 120’.
På det nivået vil Borr generere betydelig EBITDA og cashflow.
rischioso
15.07.2022 kl 08:39 2562

Noterer meg at shorten nylig ble økt - forståelig nok og akkurat det vil vi nok se mer av fremover ...

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG1466R1732
Pølsebua
15.07.2022 kl 08:48 2511

Mist er i Thailand nå, og går av kontrakt på slutten av året. Dette er derfor en fortsettelse i samme region, som er bra.
Jeg tenker at årsaken til utsettelsen av emisjonen er at de ønsker å finne penger andre steder først. Det står i meldingen at salg av rigg og fursjon kan være løsningen. Jeg tror de jobber på høytrykk for å redusere emisjonsnivået, som kan være vanskelig å møte for de store eierne (som Trøim) (vet ikke, kun spekulasjon). Jeg krysser fingre og håper de behandler alle aksjonærer likt denne gangen. I så fall skal jeg tegne meg for min andel, og bli med på den langsiktige verdiøkningen som kommer i dette selskapet etter at kronene har falt på plass.