Norske Skog (NSKOG) kursmål 90

Slettet bruker
NSKOG 01.07.2022 kl 13:28 90095

Kursmål 90 fra DNB Markets:

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/27/7873412/hoyner-i-norske-skog

Og det er flere andre gode velbegrunnede kursmål der ute, som bidrar til å skape et positivt bilde av aksjen... Tall for q2/22 legges fram ila. juli, og kan medføre enda høyere kursmål. Kan 70 passeres i sommer..? Jeg tror det, oppfatter outlooken som sterk, og at verdiene NSKOG besitter bare vil øke på framover. Kursen skal vel ha mye mer å gå på...

Undertegnede har aksjer i NSKOG, og anbefaler som vanlig ikke noe som helst.

Ha en fortsatt knallfin sommer!
Mira
17.07.2022 kl 07:52 9562

Med et overskudd på 1.5 milliard i året og lite gjeld skal dette selskapet ha en verdi på 20 milliard innen 1. kvartal 2024.
God ledelse
Gode og lønnsomme prosjekter
Eierskap i lønnsomme selskaper
Papp og kartonger i ‘inn’ .. netthandel !
Nanoq
17.07.2022 kl 15:33 9382

Noen regnskapstall for Q2-2022 perioden:

Profit/loss for the period: 935 mill. NOK
Net cash flow from operating activities: 473 mill. NOK
Net cash flow from operating activities per share (NOK): 5.01
Cash and cash equivalents: 1 728 mill. NOK
Net interest-bearing debt: 1 012 mill. NOK
Total equity: 4 787 mill. NOK
Total assets: 11 365 mill. NOK
Total liabilities: 6 578 mill. NOK

Noe kan tyde på at selskapet innenfor et års tid kan begynne å utbetale årlig utbytte/dividende til aksjonærene på (minst?) 10 NOK pr. aksje og samtidig ha rikelig med penger til overs til nye grønne investeringer, i det heleide CEBICO-selskapet (https://www.norskeskog.com/CEBICO) og i CEBINA (https://www.norskeskog.com/CEBINA), og i det børsnoterte CIRCA-Group selskapet hvor de som største aksjonær eier 26%.

Hvis altså inntektene framover ikke blir veldig mye mindre. Noe jeg tviler på vil skje.

https://www.norskeskog.com/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2f2022%2fQ2+2022%2f2+-+Q2+2022+Norske+Skog+quarterly+report+kkj.pdf
Redigert 17.07.2022 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Mr Å
18.07.2022 kl 08:25 9108

Fortsetter ferden eller blir det korreksjon etter nesten 19 prosent opp :)
Med analysen til M. Normann og kvartalet på 1 Mrd bør den gå videre, men vi ser ofte korr ved oppganger som på fredag.

Ombudstvedt har utalt at det er viktig og nå markedsverdi over 5 mrd så utenlandske fond kan investere i Ns.
Mange av de fondene har et investeringsmandat som tilsier at de ikke kan investere i selskaper med for lav verdsettelse.
Vi for håpe de kommer på banen nå og benytter muligheten da selskapet har kommet over 6 Mrd !

Lykke til i dag vi går for gull :)

Slettet bruker
18.07.2022 kl 08:45 9128

NSKOG: DNB OG ABG HØYNER KURSMÅL ETTER KVARTALSRAPPORT
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB og ABG Sundal Collier høyner kursmålet på Norske Skog etter fredagens kvartalsrapport.

DNB Markets tar opp sitt kursmål til 100 kroner, fra 90 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.

"Med fremgang i transformasjonsprosjekter og tydelig guiding for et fortsatt stramt publikasjonspapirmarked i andre halvår og 2023 har vi igjen gjort store oppjusteringer av våre omsetningsestimater", skriver meglerhuset.

Meglerhuset ser et godt risk/reward-forhold i aksjen til tross for den sterke kursutviklingen det seneste året.

ABG Sundal Collier høyner sitt kursmål til 75 kroner pr aksje, fra 70 kroner, og gjentar også en kjøpsanbefaling.

Meglerhuset påpeker blant annet at Norske Skog har flere vekstprosjekter i pipelinen som kan flytte normalisert ebidta til 1,5 milliarder dollar.

Videre mener ABG at ebidta-resultatet i tredje kvartal kan være noe lavere drevet av høyere kostnader og estimerer en ebidta på 650-700 millioner kroner.
PrivatInvestor
18.07.2022 kl 14:27 8994

Disse kursmålene måler knapt nok dagens inntjening.
NEL sin markedsverdi økte med 3 mrd. på en ordre til 45 mil. USD. Hva kan nettoen bli på en slik ordre? Null eller minus???
Norske Skog tjener inn markedsverdien på noen kvartaler.
Det er ingen grønne selskaper som er i nærheten...
Redigert 18.07.2022 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Mr Å
18.07.2022 kl 15:32 8956

Det er faktisk helt utrolig hvis Nel økt 3 Mrd på en kontrakt til 500 mill 😂 Gratulerer 😂 ( da har i alke fall noen proffe tatt gevinst )
Nanoq
18.07.2022 kl 19:41 8857

Morsomt å se at NEL bli kobla til NSKOG her...
kjøpte selv opp i NEL i 2018 i kurs litt under 3 kr...og for et pent 6-sifret beløp.
Og beholdt alle aksjene inntil primo 2020 da kursen passerte 10 kr...hvor alle aksjene ble solgt. Et alt for tidlig exit og salg viste det seg , for aksjekursen fortsatte jo opp til mer enn 30 kr det neste året.
Og hvorfor solgte jeg? Fordi jeg mente at en selskapsverdi for NEL på et pent 2-sifret milliardbeløp på det tidspunktet ikke kunne forsvares før det var gått mange år.

Med Norske Skog har jeg det nesten motsatt: her er et selskap som tjener penger i bøtter og spann og som både er ekstremt dyktig til omstilling til nye teknologi og til å innføre nye produkter. Og som investerer i nye grønne høyteknologiske virksomheter som de selv utvikler basert på mange års erfaringer fra skogens råvarer og basert på egne kompetanser.
Men hvor aksjekursen og børsverdien til tross for dette nesten signalerer at selskapet har store økonomiske problemer og at framtiden ser meget usikker ut...noe som slett ikke er tilfellet.

PS.: NEL har fremdeles etter mange års drift store problemer med å tjene penger og går derfor med stort underskudd, men har allikevel en børsverdi på ca. 24 milliarder NOK, nesten 4 ganger mer enn NSKOG, som p.t. tjener sin egen børsverdi på godt 6 milliarder NOK hjem i løpet av et par år...

For meg virker dette meget irrasjonelt og utroverdig.
moneymachine
20.07.2022 kl 13:52 8532

Konsolidering idag…trenger disse dagene.
nolast
21.07.2022 kl 18:06 8327


Dette er ingen dum mann å følge. Byggma er blitt en pengemaskin. Han veit hva han gjør!

Byggma ASA, et selskap kontrollert av Geir Drangsland gjennom Investor AS, har i dag kjøpt 70.000 aksjer i Norske Skog. Byggma ASA vil etter gjennomføring av transaksjonen eie 4.716.358 aksjer i Norsk Skog, tilsvarende omtrent 5 prosent av selskapets utestående aksjer.
NewsWeb informerer ikke om kjøpspris, men om man regner med at Drangsland har kjøpt til dagens volum-vektede gjennomsnittspris (VWAP) på 70,83 kroner var handelen på 4,96 millioner kroner.

Byggma ASA vil etter gjennomføring av transaksjonen eie 4.716.358 aksjer i selskapet, tilsvarende om lag 5 prosent av totale utestående aksjer. Totalt vil Investor AS og dets nærstående eie 9.432.506 aksjer, tilsvarende rundt 10 prosent av totale utestående aksjer i Norske Skog.
moneymachine
22.07.2022 kl 08:42 8129

Nå har vi hatt fine dager med konsolidering omkring 70 kr. Tror på videre løft idag!!
moneymachine
22.07.2022 kl 14:47 8050

Noen som holder igjen på disse nivåene?
Mr Å
22.07.2022 kl 15:13 8058

Jeg synes det er sterkt av Ns og holde seg over 70,- med tanke på historikken i kursen og at mange nå sitter med gode gevinster.
Det må være flere som har fått øynene opp på mulighetene det er i Ns.
Jeg burde sikkert ha sikret noe, men for meg bare ikke til og selge 1 Aksje 🙈.
Jeg holder i alle fall ingen ved og ikke selge 😂

Er det noen her inne med tips om selskap i samme sitvasjon som NS, lavt priset i forhold til muligheter, verdier og som tjener gode penger ?
Jeg har toppet ut i Stb og Aker full lastet med det jeg skal ha, angrer litt på at jeg ikke lånte til pipa da Orkla datt ned på 72.- 🙈

Forslag på selskap ?
Eks, Telenor på 116 ,- ? Noen synspunkter ?
Nanoq
22.07.2022 kl 15:51 8052

Mitt forslag er ELKEM

har i dag en latterlig lav P/E på ca. 2,5 for 2022 (4,67 kr i EPS i Q2) og en P/S på ca. 0,5 med salgsinntekter på 12,5 milliarder i Q2. Markedet er i sterk vekst (bl.a. p.g.a. det grønne skiftet som de er en del av) og prisene er høye og uten tegn på å svekkes selv om Kina som er et stort marked har hatt problemer med økonomien og industriproduksjonen (covid-19, logistikk og transport m.m.) de siste månedene.

Likvide midler i pengekassa er på ca. 8 milliarder NOK. Med utsikt til å stige med 4-6 milliarder resten av året.

Selskapets børsverdi er nå på ca. 25 milliarder kr., aksjekursen p.t. ca. 38,50 kr., antall aksjer: ca. 640 mill. stk.

her begynner det å ligne på solide utbytter for 2022 ved generalforsamlingen i Q1-2023.

For meg så ligner dette gull på gata. Har selv kjøpt et pent 5-sifret antall aksjer de siste dagene etter Q2-rapporten om morgenen d. 19. juli. Og regner med å supplere i tida framover.

Lykke til.
Redigert 22.07.2022 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
kelle
22.07.2022 kl 17:01 8062

Støtter ditt forslag, fullt ut. Tenkte å begynne å kjøpe Elkem da den var nede på 27 tallet. Men det drog ut og jeg kom meg ikke inn før den passerte 33. Mener likevel at det var et godt kjøp.
Med et tilbakekjøpsprogram på 5 millioner aksjer innen sept. mnd. , tror jeg bestemt kursen vil stige jamt fremover høsten.
For ikke å snakke om utbytte for 2022, som nok godt blir over femmeren.
Nanoq
22.07.2022 kl 17:34 8064

Hvis det blir børskrakk eller ny verdenskrig, så vil nok også Elkem-kursen falle. Ellers så tror jeg at du har gjort et godt kjøp. Et stort langsikta vekstpotensial for dette selskapet IMO.
Invest_1_2_3
23.07.2022 kl 14:58 7857

Det er jeg helt enig i. En må anta at måler er å fusjonere selskapene, så lenge også BMA og ikke bare Drangsland egne invest selskaper kjøper aksjer. BMA har vel ca 70 % av markedet for byggevarer - de kan ikke bli større der - og vil konsentrere seg om andre deler av "skogindustrien". Dranglsand er en kjempleflink bransjemann og forhandler. Dersom en bruker fair value kurs på BMA pr aksje på 45 og 80 på NSKOG - gir det selskaperverdier på 3,15 mrd og 7,52 mrd. Kursene er basert på ganske like P/E og EK-betraktninger, men på børs prises NSKOG nå opp mot sitt potensial, mens BMA prises med stor rabatt (dominans-rabatt pga Drangsland eier 88 %.

Drangsland vil etter fusjon da få ca 1/3 i det fusjonerte selskapet, som ofte gir falktisk kontroll ref. Fredriksen-selskapene, ORK, m. fl. Synerigiene er åpenbare.Mye treavfall fra BMA sin produskjon som kan gå til papirproduksjon/bio-energi. Nskog har mye billig kraftavtaler som er bra for BMA. En slik fusjon løser også utfordringen der BMA er låst og kursen svært rabattert pga Drangsland kontrollerer selskapet.

En må anta at hovedeier i NSKOG som er er hedgefond, vil se seg tjent med en fusjon som lettere gir dem exit-mulighet og videre får frem verdiene ytterligere.

At BMA velger å kjøpe seg over 5 %, ikke bare ligge på 4,99 % som ikke utløser flaggeplikt og "se an" situasjonen, er jo et tydelig signal til Oakwood (hovedeier NSKOG) om at vi må "finne på noe sammen".
nolast
24.07.2022 kl 10:00 7643

Fra E24 Teknisk så er den på tur!
Norske Skog har brutt over taket på en stigende trendkanal på kort sikt, har brutt alle horisontale motstandsnivåer i kursdiagrammene, og viser en positiv volumutvikling og et sterkt kortsiktig momentum.
Norske Skog er positiv på innsidehandler.
Aksjen er positiv på alle kriterier Investtech ser på, og blant de aller sterkeste teknisk og kvantitativt på hele Oslo Børs.
PrivatInvestor
25.07.2022 kl 09:10 7450

Usikkerheten har blitt borte og selskapet har fått tilitten tilbake. Alt går veien for Norske Skog nå, konkurentene er ikke i nærheten av disse marginene.
Selskapet har vært vant til å holde høy effektivitet og lave kostnader.
moneymachine
25.07.2022 kl 13:02 7429

Voldsomt stress for å holde den omkring 70 kr. Ingen grunn til at denne ikke skal gå videre teknisk. Positiv på alle måter, og nå er vi konsolidert omkring 70 kr over mange dager 👍
Nanoq
27.07.2022 kl 06:29 7206

Takk for "advarselen"...etter et NSKOG-kursfall på nesten minus 5% i går på en ellers positiv OSE-børsdag, så ser vi nå at Investtech og "E24 Teknisk" også med fordel kan brukes som omvendt indikator.

Selg når de sier kjøp, og kjøp når de sier selg?! Her ville det ihvertfall være en meget lukrativ strategi.
Mon tro om medarbeiderne hos disse to finansmedieaktørene følger sine egne publiserte analyser og råd? Eller gjør de kanskje det motsatte?

PS: Har ingen erfaring med disse 2 finansmedieaktørene, og har ellers en stor tillit til at NSKOG-selskapet går en framtid i møte preget av god vekst og utvikling, og en sterk økonomi.
Nanoq
04.08.2022 kl 19:07 6642

Interessant dag for de som eier og følger NSKOG-aksjen,

opp +5,3% i dag til 73,15 kr - og uten nyheter, for 9 dager siden d. 26. juli falt den til ca. 66 kr, ned ca. -5% den dagen, også da uten nyheter.

Den hittil høyeste lukkekursen i denne aksjen kom d. 19. juli i år i kurs 73,05. Dagens lukkekurs var altså 73,15 kr. Ny lukkekursrekord.

RSI er nå på ca. 67, så rent teknisk så ligner dette ikke en overkjøpt aksje, derfor uten stor risiko for et snarlig større tilbakefall.

PS.: regner meg selv for langsiktet her så lenge de fortsatt leverer godt på inntjening, salgsinntekter, vekst og grønne og klimariktige omlegginger og forbedringer m.m., så korreksjoner - uten nyheter - på minus 5-10% får meg ikke i salgshumør.

Rent fundamentalt (P/E, P/S, gjeld, kontantstrøm m.m.) er jo dette selskapet priset latterlig lavt, så nedsiden her må derfor i overskuelig framtid være meget begrenset.
Redigert 04.08.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
Mr Å
04.08.2022 kl 20:48 6597

NS svinger ofte helt uten grunn, noen tjener nok på og trade denne , jeg tør ikke det, redd for og stå igjen på perrongen.

Samme mønsteret med svingning på 4 til 5 kr mellom alle stigninger den har hatt fra 35 til 73.
Opp 5 kr ned det samme, så opp igjen.
Da den har hatt rykk oppover, går det fort og store byks 👍🥂 gleder meg til den står i 100/200,- forhåpentlig vis 😁
Har gått all inn og håper dette blir en solid utbytte aksje etter hvert🙂
PrivatInvestor
05.08.2022 kl 15:18 6456

Konverteringer og nye vekst prosjekter kommer til å pågå i mange år fremover. Kun 2 av 11 papirmaskiner blir konvertert nå og vi har mye i vente.
Verdiene av konverteringene synes i regnskapet fom. neste år.
citius
09.08.2022 kl 14:37 6210


Teknsik står aksjen i en fin opptrend med god mulighet for 80 ++

Kjøpe og vente er strategien her! :-))
citius
09.08.2022 kl 15:27 6167


Med en P/E rett under 5

OG Pris/Bok på ca 0,8 er dette billig

Leste en analyse som sier potensialet kan være 100 kroner
Fatboy23
09.08.2022 kl 17:35 6143

Potensialet er langt over. Er kursmål på 100 kr nå, en analytiker sa han ikke ble overrasket hvis den står i 200 i 2024. Da flere av de ny bølgepapp fabrikkene er ferdig
citius
10.08.2022 kl 09:45 6025


Har fått med meg analysen som ligger her

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/07/15/7900223/mener-norske-skog-aksjen-kan-tredobles

Mener Norske Skog-aksjen kan tredobles

– Om første kvartal var sterkt, er andre kvartal knallsterkt, sier Carnegie-analytiker Morten Normann, som spår Norske Skog-aksjen til himmels.

Analytiker Morten Normann hos Carnegie trekker derimot frem i en analyse at Norske Skog-aksjen kan stå i 200 kroner i 2025. Han anslår at konverteringen av to maskiner og avfallsforbrenningsanlegger i Bruck kan gjøre utgjør 130 kroner pr. aksje. En kurs på 200 kroner vil utgjøre en kursoppgang på 328 prosent fra dagens kursnivå.

– Dette er ikke noe hokus-pokus.

– Når det gjelder de to konverteringsprosjektene gir dette en endring i produksjon fra 360.000 tonn papir, til 760.000 tonn kartong . Dette vil forbedre marginene til Norske Skog betraktelig på sikt. Kartongmarkedet er videre kjennetegnet av høyere vekst enn avispapir, som faller jevnt og trutt over tid.

– Videre er verdivurderingen blant kartong produsentene høyere enn innen papir. Det første konverteringen vil være operativ i løpet av fjerde kvartal i år, det andre til neste år.

– Legger vi til grunn en relativt beskjeden vekst, altså priser som er 30 prosent under dagens nivå, kommer jeg frem til et kursmål på 200 kroner i 2025.
omans
23.09.2022 kl 13:11 4583

Positivt

NORSKE SKOG: DNB fremhever aksjen med kursmål NOK 100 i sin morgenrapport i dag.
Tøff
23.09.2022 kl 20:20 4518

NSKOG ble ikke så sterkt påvirket av fallet på OSE i dag. Den har jo seget nedover i lang tid. Det kan se ut som kurser rundt 55-56 er bunnen. RSI-indikator tyder på det. Jeg har kjøpt mer i aksjen på disse nivåer for et bedre gjennomsnitt. Skogen er et langsiktig case for den tålmodige, men jeg tror vi kan glede oss til 3. kvartalsframlegg den 21. okt..
omans
23.09.2022 kl 20:49 4509

Om de klarer utbytte igjen biir d bra.
Mr Å
23.09.2022 kl 21:03 4507

Litt ut av det blå men tipper 700 til 750 mill i resultat i 3 kvartal 🙂
Utbytte helst ikke, betal ned gjeld raskest mulig og gå for gull i 2025 med 10.- i utb år på år, resten til utvikling og omb. 🤟🙂

Hvis noen har litt kjennskap hva tenker dere om q 3 ?

nolast
24.09.2022 kl 11:31 4415

Vanskelig å si. Er vi heldige så har de hentet ut gode priser på papir og reduserte priser på råvarer. Energiprisen kan bli jokeren.
Men generelt forstår jeg overhode ikke prisingen av NS. Stor balanse og feite Q resultat. Hadde det hvert et Røkke selskap så hadde kursen ligget
mellom 100-150,-. Det veit Drangsland. Denne blir gull når folk bare ser det!
nolast
25.09.2022 kl 19:32 4279



Norske Skog var i går marginalt ned og stengte på NOK 55.60 pr aksje. Kursen er imidlertid ned med rundt 26% den siste måneden. Etter en rekordhøy inntjening i Q2 venter vi at selskapet om en måneds tid vil legge frem noe lavere, men fortsatt solide inntjeningstall også for Q3. Selskapet er nå inne i en flerårig prosess med konvertering av både energikilder og ferdigprodukter. Ved starten av Q3 stanset avispapirproduksjonen ved en maskin og dette anlegget er ventet å være klart for å levere til markedet for emballasjepapir i løpet av Q1 2023. Energiprisene kan være en bekymring, men slik vi forstår det har selskapet her vært relativt tidlig ute med å sikre seg det som i dag fremstår som attraktive betingelser på kraftleveranser. For de to norske anleggene skal selskapet siden 2018 ha fastprisavtaler som dekker 70-80% av forventet behov frem til 2026, ved anlegget i Østerrike har selskapet startet opp konverteringen fra gass til energi basert på avfallsgjenvinning og ved anlegget i Frankrike skal selskapet tidligere ha inngått en fastprisavtale for 75% av forventet behov frem til 2030. Selv om det også vil være behov for løpende kjøp av kraft i markedet gir disse avtalene fleksibilitet når det gjelder den gjenværende delen av produksjonskapasiteten. Basert på gårsdagens sluttkurs og våre forventninger til en EBITDA på i overkant av NOK 2 mrd for hver av de neste to årene er selskapet i markedet verdsatt med en EV/EBITDA på henholdsvis 2.5x for 2023 og 2.0x for 2024. Vi har en kjøpsanbefaling på Norske Skog med et kursmål på NOK 100 pr aksje. På kursmålet vil selskapet med våre estimater for de samme to årene være verdsatt på henholdsvis EV/EBITDA 3.7x og 3.9x.

.

nolast
25.09.2022 kl 19:33 4288

Hentet fra DnB sin morgenrapport fredag.
Mr Å
25.09.2022 kl 19:53 4096

NS kommer med stor sansynlighet og levere 3 Mrd i Ebitad i år, og det før 2 maskiner blir konvertert til bølge papp, og egne boilere som produserer rimelig energi.
Kurs estimat burde ha vært 200,-

Hopper vi frem til 2024 og NS leverer mellom 3 og 3,5 Mrd i Ebitad kan de dra til med nærmete 25 kr i utbytte altså litt under halvparten av det selskapet verdsettes til i dag 🤩🥂

Det aller beste er at selskapet holder seg på 55,- kr og leverer utbytte på 20/25,- kr put pengene i egen
bolig og få ned formuen da for vi i pose og sekk lav formuskatt på selskaps verdi og gode utbytter 👍🎂
Kan ikke bli bedre, da slipper vi og flytte til Sveits 😁🥂
Bassefix
27.09.2022 kl 15:17 3815

54.25 kroner det havde jeg ikke set komme. Nede 25 % den sidste måned. Gad nok se hvor bunden er. Skal vi se 40 tallet før det vender. De sidste 2 kvartaler så da super ud.
nolast
27.09.2022 kl 22:49 3717

Litt overasket her også. Kanskje kommer de mest spennende månedene i nye skog sin historie. Oppstart av energikjele og ny maskin i Bruck.
Venter at Byggma plukker noe her nede. 20% lavere en deres siste kjøp. Har trua på at vi står dette over.
Tøff
03.10.2022 kl 11:33 3426

NSKOG stiger pent i dag og ser at til å ha avsluttet bunnformasjonen. Fortsatt en fin kjøpsanledning etter at motstand rundt 56 er tilbakelagt. At Pareto har tatt aksjen ut av månedsporteføljen synes uforståelig. Det er jo denne måneden det er grunn til å vente et positivt resultatframlegg, den 21..
kelle
05.10.2022 kl 13:48 3223

Bør vel være bra støtte ned mot 56 nå. Prøver et lite kjøp her. Har troen på et brukbart kvartalsresultat.
Redigert 05.10.2022 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
nolast
07.10.2022 kl 09:14 3076

Dette er vel litt krisemaksimering. Ned 7% for i verstefall en kostnad på 140 mill.. Har vel på motsatt side noen Co2 kvoter å selge i Eu.
Opp skal vi