Tidligere Verdianalyse

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
06.07.2022 kl 11:43
olsenoj
DOF 03.07.2022 kl 17:50 6196

Samme gjeld, og litt høyere inntekter. Verdi på selskapet ca 3,3 Milliarder med ca 111 millioner aksjer og kurs ca 30 kroner / aksje. Deler denne linken i tilfelle noen har interesse av og lese denne master oppgaven. Inntektene var i 2014 ca 3 milliarder i kvartalet . https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/handle/11250/222850?show=full
Redigert 06.07.2022 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 00:24 2737

Svare ditt er copypast fra nyhetsartikkelen, ikke et bevis på at du besitter kunnskap. Korrekt svar er at de befant seg i en situasjon hvor tiden gikk ut og måtte lage en grovskisse for å komme kreditorene til godvilje.. Den situasjon de er i nå er at gjeld skal ned betales og at de har tid til 31. Oktober til å nå dette. Det er korrekt svar.. DOF kan betjene gjeld. DOF er ikke konkurs, og det er heller ingen selvfølge at det blir total utvanning eller kollaps, hvis du kan noen om denne bransjen (noe du har bevist du ikke kan) vil du se at f.eks PGS kom ut av rekonstruering hvor Aksjonærene kommer ut med fordobling. Du har ingen respekt for virkeligheten i denne bransjen eller noe som helst ryggrad i dine argumentasjoner. Det du spør meg om har du alt fått svar på, du er bare ignorant til fakta for den passer deg tydeligvis ikke. Du får ta å lese deg opp ikke framstå som en 12 åring. Dette er ikke hersketeknikk jeg driver med deg, men du selv som ikke behersker argumentasjon. Du tror kanskje at hvis DOF legger fram 5 milliarder på bordet til å ned betale gjeld, at planen om total utvanning fortsatt skal skje fordi det sto det i nyhetsartikkelen? Eller mener du at DOF bare tjener 50 øre pr. dag ? Har du oversikt over spotten? Jeg fikk ingen svar på det..
Og ja DOF har flere salg i spott uten noe som helst informasjon i nyhetene/børsnotering, fordi nyhetene ikke er der du skal hente din kunnskap fra.. Journalister er ikke eksperter.
Redigert 05.07.2022 kl 00:52 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
05.07.2022 kl 00:53 2710

Hvilken nyhetsartikkel? Jeg registrerer at du ikke er i stand til å besvare mine spørsmål. Situasjonen er fortsatt at de ikke er i stand til å betjene gjelden. DOF er ikke konkurs nei, det er helt riktig. En konkurs er bare et av 2 sannsynlige alternativ.
Venter fortsatt i spenning på et saklig svar på mine spm til deg :)
Ryggrad i min argumentasjon? Man skal høre mye før ....... Enn så lenge er det jeg av oss 2 som så langt har komt med noen som helst argumentasjon. Så gjenstår det å se om du er i stand til å komme med noe i det hele tatt, jeg har mine tvil men motbevis meg gjerne :)

Osvaldsen
Castornova
05.07.2022 kl 08:50 2601

Å sammenligne Dof med Pgs blir som å sammenligne en kiosk med et kjøpesenter.
Slettet bruker
05.07.2022 kl 09:00 2582

Pgs har 600m aksjer Dof 300m. Poenget var hvordan det endte med emisjon og hvordan de løste det i etter tid.

Les denne artikkelen så skjønner man poenget mitt her https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/07/01/7892844/disse-doblet-pengene-pa-pgs-emisjonen
Redigert 05.07.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Castornova
05.07.2022 kl 09:10 2562

Og warren buffett har sagt hva om selskaper med mye gjeld? Han har også nevnt at underprisene aksjer ikke nødvendigvis er gode kjøp. At markedet skal bli bull er ingen overraskelse. Det er bare å se til historien. Buffett ble heller ikke rik over natten. Han investerte i sine første askjer som 11 åring og var ikke dollarmilliardær for han var rundt 50. han har vært igjennom mange bullmarkeder før han begynte å tjene virkelig store penger
Slettet bruker
05.07.2022 kl 10:39 2448

Ja Warren Buffett har ikke kritisert bedrifter med gjeld så lenge inntekktene er solide. Han sier også at man ikke skal høre på hva som kommer fram i media men heller sette seg inn i selskapet for å få den faktiske fakta. Warren Buffett tjente penger mens folk løp rundt i panikk og ropte krise..
Redigert 05.07.2022 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
complicado
05.07.2022 kl 10:53 2426

Er nok ganske søkt å sammenligne DOF og PGS refinansiering. PGS var i ferd med å bryte covenants på en eller flere lånefasiliteter.

DOF har vært i brudd og ikke betalt renter og avdrag på store deler av gjelden i over 2 år. Den finansielle strukturen til DOF er ekstremt mye mer komplisert enn PGS med bla 3 deler hvor man ønsker å refinansiere hele dof / ONE DOF i samme prosess. i 2019 var planen kun en refinansiering DOF SUBSEA.

I tillegg har DOF en hovedeier som ikke lengre ønsker å bidra med friske penger som er 100 % nødvendig for en refinansiering uten gjeldskonventering. Kapitalbehov er rundt 5-6 mrd som DOF måtte hentet inn.
Slettet bruker
05.07.2022 kl 11:07 2403

Jeg har aldri sagt DOF er lik PGS, er du som er søkt her som ikke forstår hva jeg skriver. Jeg snakket om Emisjon, hva skjedde med aksjonærene etter emisjon? Kan du fortelle alle her er du snill? Eller har du tenkt å drive med løgn slik som tidligere ? DOF har hatt stand still avtale, renter som ikke blir betalt går inn i gjeld. Dette har ingen ting med emisjon å gjøre og er direkte avsporing. At DOF ikke ønsker å bidra med friske penger er ren spekulasjon.

Les >> https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/07/01/7892844/disse-doblet-pengene-pa-pgs-emisjonen
Redigert 05.07.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
syvert1
05.07.2022 kl 11:24 2383

De 5-6 mrd bygger på en EBITDA på 2,7 mrd fra en periode med olje krise og covid som nå er forbi og 10 mrd i impairment på flåten som følge av krisen.
Om Dof ikke er i stand å betjene gjelden sin i dette markedet må SOFF som har halve betalingsevnen Gjeld/EBITDA nærme seg konkurs og snarest konvertere 10-12 mrd i gjeld. Det ser ikke slik ut, Soff aksjen stiger til nye høyder. Ingen i SOFF ledelse klager over formye gjeld, dårlig betalingsevne. Dette kommer aldri til å få 2/3 flertall og med god margin. Tviler på det kommer opp på EGF da resultatet sier seg selv.
complicado
05.07.2022 kl 11:49 2343

Alle kan vel følge en kursutvikling. Problemet er at dere sammenligner og trekker frem emisjon som eneste løsning hos DOF basert på PGS løsningen.
Da er det viktig å forstå at DOF er i en helt annen situasjon, og at den er mer komplisert på alle fronter og man kan derfor ikke sammenligne med PGS løsningen som jeg skrev i forrige innlegg. Når hovedeier ikke vil være med og bidra med milliardene som trengs ved full refinansiering av ONE DOF så kommer man ikke langt og man står igjen med gjeldskonventering.

Viva1 trakk fram at alternativ B kanskje var å krydre løsningsforslag som ligger på bordet. Det tror ikke jeg vil skje. Malen har vært maksimalt 4 % til aksjonærene ved tilsvarende refinansieringer og jeg tror at utgangspunktet har vært betydelig levere eks rundt 1-2 % og at DOF rådgivere har klart å forhandle dette opp basert på positiv markedsendring.

Slettet bruker
05.07.2022 kl 12:02 2316

Selvfølgelig kan PGS eksempel trekkes fram for dem forteller alle at aksjonærer kan fint komme ut som vinnere ved slik emisjon. Det er ingen her bortsett fra trolla som konkluderer med noen ting. Jeg skjønner at PGS eksemplet er ubehagelig for deg, for du er jo her for å skremme folk vekk fra DOF, er jo derfor du er her.
Slettet bruker
05.07.2022 kl 12:18 2288

Det fins flere muligheter, å late som dette er det beste og siste forslaget en kan lage er bare tøv å tenke sånn. Et forslag som ble startet under covid og med 2.7mrd i tankene som er ikke i nærheten i kommende år. Q2 vil vise veien…
syvert1
05.07.2022 kl 13:01 2240

Dette vil nok ta tid og her er det mange som har ulike mål, strategier slik at de får mest mulig ut av en eventyrlig mulighet. Da er det vanlig at det er Generalforsamlingen som har siste ord og i realiteten bestemmer alt som selskapets øverste organ. Minioritets gruppen kan når som helst kalle inn til EGF og fremme forslag om at styre, Ledelse legger til grunn 2019 løsningen i all fremtidig arbeid med finansieringsløsningen samt at de skal betale alle forfalte renter på obligasjons gjelden og resterende innen 01.07.2023. Dette kan f. eks begrunnes med at EBITDA Q2 2022 og Q3 samt estimater for Q4, 2023-2025 legges til grunn. Estimatene kan begrunnes i anerkjente fromtids prognoser fra Rystad m.fl. Eierne av Dof/aksjonærene er veldig opptstt av at all gjeld inkl. renter skal tilbakebetales så fort som mulig.
complicado
05.07.2022 kl 13:03 2232

Dette er ikke skremming, kun ett motsvar på villende uriktig informasjon som produseres på dette forumet iht. veien videre hos DOF.
800 millioner som PGS hentet er i underkant av 1/5 av beløpet DOF måtte hentet. DOF er da avhengi av hovedeier som dikterer styret og ledelsen rundt veivalg i forhandlingene. Når Helge Møgster ikke vil stille opp med sin andel eller andre store investorer hoppet på, så følger DOF veien alle andre Offshore rederier har gått med gjeldskonventering. Jeg har full sympati med småaksjonærer, men man bør være realistisk for veien videre og hva selskapet kommuniserer ut til markedet.
Redigert 05.07.2022 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 13:17 2202

Er du som driver med villende uriktig informasjon på en konto som er ny opprettet og kun laget for å spre løgner. Igjen har dine oppsummering av PGS ingen ting med poeng rundt emisjon. Hva du mener DOF kommunuiserer med og hva andre her mener er 2 vidt forskjellig . DOF har selv kommunisert på at de ønsker en god avtale før nedbetalings plan blir gjort, ønsket fra DOF var derfor standstil til September (det står i børsnoteringene) . Du gjentar dine løgner om og om igjen, det er åpenbart at du ikke ønsker at folk skal kjøpe DOF aksjer , du har en underliggende agenda med din falske troll konto..
Redigert 05.07.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 13:33 2171

Så tapte aksjonærene hos PGS? etter emisjon eller hvordan var det? Poenget er og fortsatt er at det viser at en emisjon ikke nødvendigvis betyr at aksjonærene kommer ut som tapere. igjen link til bevis her = https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/07/01/7892844/disse-doblet-pengene-pa-pgs-emisjonen
PGS har over 600 millioner aksjer. DOF har 300 millioner. PGS er basert på seismisk marked, DOF har langt flere båter i flere type marked, og har en ordrebok på godt over 17,6 milliarder..
Redigert 05.07.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
05.07.2022 kl 13:41 2161

Så om vi tolker deg riktig så er løsningen din å kjøre en emisjon på 6milliarder? Trykke opp 12milliarder nye aksjer da eller?

Osvaldsen
Slettet bruker
05.07.2022 kl 13:44 2142

Ingen skal komme å fortelle meg at du lager en helt ny forum konto her for å fortelle og symaptisere med aksjonærene her.. ..Du er her for å skremme folk vekk fra å kjøpe aksjer i DOF for å holde posisjoneringen nede, kursen viser det tydelig, det er lett å skremme folk.. Men jeg har satt deg på plass flere ganger og på flere kontoer du har her, en av dem ble fjernet. et under at denne kontoen fortsatt for å lov å holde på å¨spre falsk propaganda. Det du skriver er avsporing og ingen ting med Aksjer i DOF å gjøre.
Redigert 05.07.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2022 kl 13:45 2146

Nei er ikke det jeg sier.. og jeg gidder ikke svare nett troll her..
Osvaldsen
05.07.2022 kl 13:53 2127

Hva tenker du er en bedre løsning en dagens forslag da?

Osvaldsen
Slettet bruker
05.07.2022 kl 14:20 2087

Høs mange ganger må kalkylen skrive på Japansk ser det ut som, besvart dere 100 ganger nå? Isteden får å gjenta seg selv hele tid prøv heller å les det han skriver…
Redigert 05.07.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
hifidude
05.07.2022 kl 14:29 2069

Kalkylen, du har jo gjort akkurat det samme, opprettet konto for utelukkende å tale DOF, og dine egne aksjers, sak.
Ikke akkurat Blenda-rene motiver, eller hva sier du selv ;-)

Blir litt latterlig når enhver saklig informasjon stemples som trolling, sier relativt mye om deg selv.
Men det ser du nok ikke.

Hva med å ta ballen og ikke mannen?
complicado
05.07.2022 kl 14:38 2035

Mener at det er viktig at noen kommenterer det ledelsen ekstremt tydelig kommuniserer til markedet. Man bør handle etter hva som er sannsynlig scenario, og det mener jeg er hva DOF børsmelder og kommuniserer til marked. Satt meg på plass pga jeg ikke synker ned til ditt nivå? Jeg opptrer høflig og svarer saklig. Propaganda sporet du trekker frem, velger jeg å droppe å kommentere.
Osvaldsen
05.07.2022 kl 15:19 2003

Hva har vedkommende svart på? Viser til PGS som ikke kan sammenlignes i det hele tatt. Kalkylen minner om en annen bruker som trollet på andre tråder tidligere, mistenker at det er samme person med en annen bruker. Med en gang vedkommende blir spurt om noe konkret så blir det helt stille evt unngår å svare. Kalkylen fremstiller det som at gjennom restruktureringen i DOF blir det gull og grønne skoger, men kan ikke svare på hvordan det skal bli det. Det til tross for at ledelsen i DOF har advart mot at det blir utvanning og om dette stemmes ned kan det gå mot kroken på døren. Det er å villede. Samtidig blir saklige spørsmål avfeid med usakligheter som trolling og andre nedlatende kommentarer. Så da får jeg spørre deg da siden du sier vedkommende har svart 100 ganger, hva har vedkommende svart på?


Osvaldsen
Slettet bruker
05.07.2022 kl 15:59 1932

Jeg kommer ikke til å svare på slike personlig angrep eller trolling. Dette har ingen ting med DOF aksjer å gjøre.
Redigert 06.07.2022 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
complicado
05.07.2022 kl 19:41 1813

Kalkylen personangrepet kommer fra deg. Jeg har kun svart deg med fakta og droppet alle personangrep. . Så kall det hva du vil. Trenger ikke bruke mer tid på dette
Slettet bruker
05.07.2022 kl 20:12 1772

Denne omvendte psykologien din kan du ta med deg hjem, jeg biter ikke på trollingen din. Du sporer av totalt.. dette har ikke noe inne på dette forumet å gjøre. Jeg overlater dette til forum moderator å ordne opp i.. Vi prøver å diskutere aksjer i DOF men blir møt med dette tulle gang på gang, blir håpløst.
Redigert 05.07.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
JanOrge
05.07.2022 kl 20:34 1782

Alle sammen;
Dof-trådene er ikke egnet for saklig diskusjon. Fakta behandles som "usaklig". Her er en gjeng som er fullinvestert i et selskap som de selv mener har et uærlig og håpløst styre og ledelse forøvrig, men "selskapet" er likevel noe av det beste som finnes. Minoritetsgruppen med rundt 100 millioner stemmer klarte å stille 400 000 stemmer på gf. Komisk?
Det som er bra med det hele er at man generelt har behov for å være uenige i aksjemarkedet for å kunne tjene penger. Flott at det er noen har trua når man selv tror det motsatte.
Osvaldsen
05.07.2022 kl 20:46 1712

Ja helt riktig, vi prøver å diskutere DOF, men du drar jo inn PGS i annethvert innlegg du skriver, så vennligst diskuter DOF på DOF trådene og om du vil diskutere PGS så tar du det på en av de trådene ;)
Så, tilbake til DOF, hva var ditt forslag til mellomløsning?

Osvaldsen
Slettet bruker
06.07.2022 kl 11:10 1425

Vil gjøre oppmerksom på forum reglene her.

1. Banning, injurierende uttalelser, løgn og falske beskyldninger, usakligheter, personangrep, trakassering av meddebattanter, hatefulle innlegg, bruk av hersketeknikker og karakteristikker for å skremme vekk eller bringe andre på forumet til taushet.
2. Gjentatt innlegg med samme innhold, "spamming", eller andre forsøk på å ødelegge debattene og forumet.
3. Innlegg som bevisst sprer usannheter.
4. Forsøk på kursmanipulasjon, i henhold til Lov om verdipapirhandel. Logginformasjon kan overleveres Finanstilsynet. Straffebestemmelsene for denne typen lovbrudd finnes i § 14-3.

DOF - Det som blir gjentatt her, er et usaklig narrative om at små aksjonærene vil tape alle sine penger, uansett hva som skjer mot 31. oktober. Dette er blank løgn og et direkte forsøk på å skremme og manipulere kursen (noe som vi faktisk ser har skjedd nå og over lengere tid her) Folk blir skremt og det fyres opp til de grader her inne usaklig. Hvis det var lagt fram solide begrunnelser for at aksjonærene taper uansett hva som skjer så hadde det være en saklig debatt, men samme teksten gjentar seg gang på gang uansett hva fakta som blir lagt fram som bevis (regel 2 brudd). Det har blitt lagt fram tall både her og fra arbeidsgruppen om at det finnes alternativer som helt klart kan nedbetale gjelden. DOF har sakt flere ganger at de ønsket standstil til september etter Q2 for å få til en bedre nedbetalings avtale. PGS ble kun lagt fram som et "eksempel" på hva som kan bli utfallet etter en "emisjon" da poeng er at det ikke er gitt at aksjonærer taper etter en emisjon, det er ingen her som diskuterer PGS vi diskuterer DOF (igjen en manipulering og avsporingsførsøk).. Det har blitt skrevet flere ganger her om at dette må avgjøres i EGF for at forslaget som ble presentert i media/børsmeldingen skal tre igjennom, dette har DOF selv bekreftet. Videre lyves det om at DOF kommuniserer på at aksjonærene kommer til å tape alt. Dette er igjen også løgn og står ingen steder i verken børsmeldingene eller uttalelser de har gjort til markedet. DOF skreve tilbake i mai på at det er fare for at aksjonærene kan tape penger, og at det vil bli utvanning. Det samme ble gjort i alle saker hvor det er snakk om rekonstruering og emisjon, det betyr ikke EPS går i minus etter rekonstruering eller at aksjonærer taper penger.
Redigert 06.07.2022 kl 11:26 Du må logge inn for å svare