Referat av privat møte med CEO: Den grønne fremtiden.

Slettet bruker
RECSI 05.07.2022 kl 16:07 48095

Jeg har også hatt anledning til å snakke direkte med James May og deler hva vi diskuterte, samt svarene jeg fikk. Jeg hører på referat mens jeg skriver. Alt er James sine ord, selv om jeg formulerer meg litt rart og bytter på språket. Dette er fordi jeg skriver live og rekker ikke å korrigere innlegget. Mine personlige meninger vil finnes under ( parantes ). Resten er vår dialog. Ta dette med et klype salt ettersom dette er oversatt fra engelsk. Stor takk til IR, Nils Kjerstad.

Jeg starter dialog med å ramse opp mail dialogen og nevner at jeg ikke likte at det var usikkerhet på Q1, rundt gjenåpning og kapital og gir ordet til James.

"Først og fremst; det er ingen spørsmål OM anlegget i Moses Lake skal gjenåpnes. Anlegget SKAL gjenåpnes. Tidslinjene som er gitt er hva vi forholder oss til akkurat nå, (fordi REC er ikke ferdig med forhandlingene). Jeg kan ikke putte REC i et ulempe ved å oppdatere markedet under forhandlingene som pågår". Mine aktiviteter akkurat nå er spesifikt rettet mot å skape prosjekt-tidslinjer, sluttføre prosjekter og å sikre at REC leverer i forhold til tidslinjen jeg snakket om på Q1 (gjenåpning 2023, full drift 2024). Jeg spør han om Hanwha tilbudet og om den kom dagen før Q1 og lærer da at det er feil. Hanwha tilbudet kom ikke dagen før Q1, som mange tror. Det har ligget på bordet, men dette styrker forhandlingskortene til REC med andre aktører enda mer. REC trenger ikke å komme med en børsmelding rundt MOU med Hanwha, fordi de jobber med Hanwha akkurat nå. James vil oppdatere markedet når den endelige kontrakten er signert (med kundene) med en børsmelding. Så vi kan forvente konkret oppdatering når alt er sluttført. (Merk - James sin aktivitet nå går på å skape prosjekt-tidslinjer og sluttføre prosjekter. Med andre ord; sluttfasen før meldingen kommer.)

Videre fortsetter James at REC lenge har vært i en posisjon hvor markeds kondisjonene ikke var tilstede for at de kan gjenåpne. Dette har endret seg enormt og forsterket kortene til selskapet ved at markeds kondisjonene nå er på plass for at REC skal gjenåpne. Jeg spurte James direkte enda en gang rundt annonseringen på Q1 rundt innhenting av kapital og det han sa da var;

Jeg vet hva kostnadene for å gjenåpne ML blir. Det jeg ikke vet ennå, er hvordan vi skal hente disse pengene (lån, emisjon eller forskuddsbetaling). Når vi tok en emisjon i oktober 2020, så var det for å åpne fire FBR, hente penger gjennom å drifte disse fire og deretter åpne tre FBR til. Nå er situasjonen helt annerledes. Vi skal åpne ALLE 12 FBR med en gang (dette er årsaken til utsagnet på Q1). Videre fortsetter han;

Først og fremst har markedet vært "squidish" (som James la det frem) og de krever forskuddsbetaling av alle aktører, spesielt Kina (har det kommet tilbud fra kinesiske aktører?). Når det kommer til Hanwha, så vil forskuddsbetalingen være såpass stor (dvs. høye priser på avtalen og varighet, så glem de usle målene til analytikere på 14 USD og 20 USD) at de ikke vet om det er realistisk å kreve så store summer av Hanwha. James jobber også med å se hvordan de skal få mer kapital og ser på muligheter som vil være gunstig for ALLE aksjonærer. Her kommer de store nyhetene:

Innen august vil markedet forhåpentligvis få vite mye mer. Jeg spurte James om dette betyr at Hanwha ikke vil forskuddsbetale og da svarte han;

Vi kan forvente forskuddsbetaling som vil være "sizeable". Så han bekrefter at selv om de ikke kan forvente like mye på forskudd som de hadde gjort hvis de delte kapasiteten til flere aktører (kostnadene blir rett og slett for store basert på prisene de forhandler på nå) så kan vi forvente en betydelig sum av Hanwha. Videre spør jeg hvor de er i prosessen med å signere kontrakt med Hanwha og får med god humør dette svaret;

Jeg kan ikke fortelle nøyaktig hvor vi er under diskusjonene før endelig kontrakt er signert, men vi er enige med hverandre og jobber med de siste detaljene for å sluttføre prosjektet. Noen av disse prosessene er enkle og rett frem, mens andre er litt mer kompliserte og tar litt tid. Jeg vil oppdatere markedet når endelig kontrakt er signert.

Videre spør jeg: Fra min forståelse og av uttalelsene til både Group 14 og Sila Nanotechnologies, så er de i dialog med REC. Vi vet også at Chuck Sutton prøver å få mer tomt plass til REC Silicon og at REC inngikk MOU med G14 i oktober 2020. Er det noen spesifikk grunn til dette? Fordi mange spekulerer at dette er for å møte etterspørselen til alle tre selskaper.

Da får jeg et smil ut av James, før han svarer:

Vi jobber med å gjøre tomt areal til industri areal, slik at vi har en buffer for videre ekspansjon om det oppstår og dette hadde vi gjort uavhengig av dialog med Hanwha, Group 14 eller Sila Nanotechnologies. Avtalen med G14 var ikke bindende. REC er i spesifikk dialog med Group 14 og skal de ha kapasitet, må de betale markedsvilkår. Sila Nanotechnologies konsulerte ikke med REC før de åpnet fabrikk ved REC, men James legger det frem slik;

Når det kommer til Sila Nanotechnologies så er værste situasjon at vi er en av få aktører som kan levere til dem og beste tilfelle at vi er den eneste aktøren som kan levere til dem. Det vi må forstå er at når REC var i dialog med Group 14 og Sila Nanotechnologies for noen måneder tilbake, så hadde ikke REC en "great deal of negotiating power" som de har nå. De har allerede et tilbud på 16.000 MT polysil. av Hanwha og det betyr at jeg har veldig lite verdifull silan til overs. (tar denne biten på engelsk, så ingen misforstår kontekts) "When I enter into an agreement with Hanwha, this will limit our options going forward, so these guys have got to come to the table and hit hard. These guys are going to the press and saying that REC needs to come to us, no no no no. I have silane. They have a very good need for silane. They need to come and talk to me. The negotiating stance has changed substantially". Der bryter jeg inn og sier;

"I agree completely. Hanwha is a gamechanger for REC. They have to come to the table and pay up, because REC has all the cards as Sila can`t go to China to get their silane". James svarer kort yup, før han sier "go ahead" - og da stiller jeg det store spørsmålet:

Tidligere har REC uttalt at SEMA er avgjørende for å bygge en domestic supply-chain i US, men det virker som om dere allerede er på vei til å inngå avtaler, selv uten SEMA. Er REC fremdeles avhengig av SEMA? James svarer;

"Nei, det er vi ikke. Det er en verdens satsning på å skape en supply chain utenfor Kina. Hvis man ser på selskaper som bygger fabrikker i Thailand, Vietnam, Malaysia. Dette er kinesiske selskaper og de har innsett at de må ut fra Kina for å kunne levere til det vestlige markedet. Hvis SEMA går gjennom, så er det flott, veldig flott, fordi da kan US bygge egen verdikjede, men våre planer er ikke påvirket av SEMA lengre".

Videre begynner vi å snakke litt politikk, Manchin og fremskritt, hvor Manchin har fått til litt av sine ønsker og hvor absurd og jo-jo amerikansk politikk er. Han hadde også nettopp hørt det av sin "politiske representant". Han har hørt mye om amerikansk politikk fra nordmenn, australere og nå koreanerne, men sier noen at de forstår amerikansk politikk, så er det sikkert at de egentlig ikke forstår det. Han tror det når han ser det. Vi ler og jeg beveger meg videre til neste spørsmål.

"Although I love REC Silicon, and I am a proud investor, it has been exhausting to be a shareholder at times, because of the lack of communication with the market which in turn has affected the shareprice. I believe you after this meeting that you will keep the market updated. Has REC considered the pros & cons of being listed listed on another stock exchange, such as the US, Germany or South Korea?". James svarer:

"It has come up from time to time. It depends on the capital we need. Right now given the capital requirments the company has, Oslo Børs is a good home for the company. If we get into any transaction where that we need a great deal of capital, a US listing may be better, because you can command that more capital. We haven`t looked at being listed at any exchange in any other countries, such as Korea. I assume that you are asking about South Korea because of Hanwha`s ownership? Hanwha is just 1/3 of the shareholders, we still have 66% of the other shareholders which we are just as concerned about. Any move we make will be in the interest of all shareholders".

Siste vi diskuterer er at situasjonen har fullstendig endret seg fra noen år siden. Dette skaper et stort marked for REC i fremtiden. Er prioritet akkurat nå kun på Moses Lake, eller blir det diskutert om utvidelser i ledelsen? James svarer; I have to take one thing at a time and give it our full capacity. My job right now is to get the facility open. The problem right now is that we are not operating, so my overriding objective is to get the facility open. Then communication with the market and shareholder price will all take care of itself. Der stiller jeg et oppfølgingsspørsmål:

"Can we as shareholders expect that you will keep us updated on the quarterly reports as long as you are the CEO?". "Yes, going forward you can expect this, no matter who is the CEO. I understand your perspective that we haven`t kept shareholders updated very well, if you go out and look at the marketplace, given that we are a single industry company, our disclosures are really relatively comprehensive. And at times are problematic with customers. I will assure you that we are not driven by if we wan`t to keep information secret or not, we look at it in terms of public company requirments and we evaluate it on that basis, all the time".

Mine meninger rundt dette møtet og min dialog med Nils Kjerstad finner du ved å scrolle ned noen kommentarer på side 1.

P.S: Merket ved å sjekke gjennom referat nå en viktig faktor:

MOU med G14 gjelder ikke lengre. Skal de ha silan, så skal de forholde seg til markedsvilkår og betale på forskudd. Sier litt om hva slags kort REC stiller med.
Redigert 04.08.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:10 9534

Av respekt for å ikke gjøre tråden til Manman off topic, så velger jeg å svare deg her istedenfor, Sa2ri, ref utsagnet under:

"Tror du skal tone ned retorikken din om hvor fantastisk James May er, for det er nok en hel del andre som har erfaringer med han som CFO som ikke helt samsvarer med det glansbildet du forsøker å tegne av han. Han er en av årsakene til at markedet har liten tiltro til selskapet, og den skuta tar det lang tid å snu."

Jeg forstår akkurat hvor du kommer fra. Jeg har vært tydelig flere ganger om at jeg har vært veldig misfornøyd med ledelsen til REC tidligere. Kritikken begynte jeg med allerede for 1 år tilbake, hvor kommunikasjon med markedet var helt essensielt. Ærlig talt, inntrykket jeg fikk av James på dette møtet er HELT annerledes enn det jeg forventet eller var vant med. Jeg ble genuint positivt overrasket over mannen jeg snakket med, som også er årsaken til at min tillit til han har økt betraktelig. Dette var ikke den samme mannen som jeg er vant med å høre på Q-rapporter. Tonefallet, engasjementet, retorikken og ordbruken hans var helt annerledes.

Det er en grunn til at jeg satt og smilte og lo under hele møtet som et lite tenåring. Nå vet jeg ikke hva slags inntrykk du fikk av han, men jeg ble rett og slett imponert. James sa det med egne ord, at hans fokus er å sikre gjenåpning for ML, som har vært hele problemet. Både kommunikasjon med markedet og aksjekurs vil følge etter når det er på plass.

Ja, ledelsen har tabbet seg ut i forhold til kommunikasjon med markedet, men dette er noe de forsøker å endre på fremover og dette beviser de med handling og ikke ord, når CEO legger av tid til oss mindre aksjonærer for å rydde opp i tidligere feil. Markedet vil få tiltro når kontrakten blir meldt.
komponisten
08.07.2022 kl 11:43 9555

En liten kuriositet: Du skriver i siste innlegget ditt, Uchi, om ledelsen og kommunikasjon og bedring av denne at de beviser bedring her "med handling og ikke ord".

Når man kommuniserer er det vel faktisk ganske OK å bruke ord av og til også - - - - - - -
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:59 9506

Ikke les for mye inn hver setning jeg skriver. Da blir det enkelt å mistolke.

Det jeg mente var enkelt og greit;

REC beviser at de vil gjenbygge tillit til små aksjonærer ved å kommunisere bedre med oss, blant annet gjennom møtet de hadde med både meg og Sa2ri. Dette har ikke vært tilfelle tidligere, hvor CEO har satt av tid til oss mindre aksjonærer og til det har jeg all respekt for og velger å gi James min tillit til at han mente det han sa på Q1, om at han vil oppdatere markedet hurtigere fremover. Det var ikke kun tomme ord James kom med på Q1, det ligger handling bak ordene hans.

Jeg håper at folk forstår at jeg verdsetter min integritet høyt. Jeg hadde aldri sagt at min tillit til James har økt betraktelig, hvis det faktisk ikke var tilfelle. Han imponerte meg. Om det vil være tilfellet på Q2 til resten av markedet gjenstår å se, Ja, kjedelig at det har gått 6 uker siden tilbudet til Hanwha kom, men som James var tydelig om; de er under forhandlinger og kan ikke sette selskapet i en dårlig posisjon ved å oppdatere markedet før alt er på plass.

God fredag og helg når den tid kommer! :)
Slettet bruker
08.07.2022 kl 12:06 9492

Takk for din altruistiske deling av informasjon Uchi! Det er dette man vil lese når man har vært aksjonær i lang tid og sett potensiale. Svært interessant lesing! Rec kommuniserte en uavklart framtid ved Q1 presentasjon. Jeg håper Rec og James May klarer å formidle en slik entusiasme du beskriver ved neste presentasjon i august.
Redigert 08.07.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2022 kl 12:11 9602

Tusen takk! Hva er grunnen til at May ikke gjør tilsvarende via et brev til alle aksjonærer eller går ut offentlig med slike betryggende bekreftelser? Jeg har lest dine poster siden 2020 , og du har min tillit. Men jeg klarer bare ikke å se hvorfor May ikke når ut til alle med dette. Det er ikke alle småaksjonærer som leser inne på FA
Redigert 08.07.2022 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Stabukk
08.07.2022 kl 12:38 9506

Godt poeng å etterlysa litt meir entusiasme frå May ved Q2. Kan det forresten henda Hanwha blir irritert på Rec i forhandlingar om pris for å ta all ML-produksjon? Håpar ikkje det, slik at meldinga om kontrakt er i boks i løpet av august. Dersom ikkje, må vel Hanwha minst ut med 20 kr aksjen for å få kontroll.
Slettet bruker
08.07.2022 kl 12:59 9422

Tror ikke du skal være redd for at Hanwha blir "irritert". Som Uchi, skrev: "Jeg kan ikke fortelle nøyaktig hvor vi er under diskusjonene før endelig kontrakt er signert, men vi er enige med hverandre og jobber med de siste detaljene for å sluttføre prosjektet."

Og, i en forhandling, så "skal" begge parter bli litt irritert underveis. Det viser bare at begge parter har strukket seg for å få i stand avtalen, og begge parter har fått gjennom deler av sin agenda:)
Slettet bruker
08.07.2022 kl 13:04 9408

Det er kanskje bare meg, men de setningene der fra May sier veldig mye. Rec og Hanwha er enige om en avtale, levering av volum og til hvilken pris er allerede i boks. Kun enkle ting igjen å bli enige om, slik jeg tolker det. Dette må være så nærme det er mulig å komme, om en bekreftelse på avtale, uten at det faktisk er børsmeldt.

Jeg kjøpte litt aksjer i dag for feriepengene.
Sa2ri
08.07.2022 kl 13:05 9433

Selskapet gir alle samme informasjon på Q-fremleggelsene. Dersom du eller andre øsnker svar på noe konkret, send en e-post til IR/CEO med det du/dere har på hjertet. Informasjon om hvem man skal kontakte finner du her: https://www.recsilicon.com/investors/shareholder-services/contact-us
Slettet bruker
08.07.2022 kl 13:42 9277

Viktig å lese setningen som kommer etter "Noen av disse prosessene er enkle og rett frem, mens andre er mer komplekse og tar litt tid". Vi må huske og ikke konkludere med at på X dato i august, kommer avtalen. Avtalen kan komme i morgen, eller den kan komme i september for alt jeg vet, men James håper å være i mål innen august fra min oppfatning av samtalen.

Det jeg også tolket av samtalen er at REC og Hanwha diskuterer nok rundt hvor mye Hanwha skal forskuddsbetale. James var tydelig om at de ikke kan kreve like mye av Hanwha, som de ellers hadde gjort ved å selge til andre aktører, fordi det blir en alt for stor sum. Likevel, så kan vi forvente en "sizeable downpayment".

James var også tydelig om at selskapet vil trenge mer penger, ettersom de skal åpne alle 12 reaktorene med en gang, fremfor 3-4 om gangen. Det han ikke vet ennå, er hvordan de skal ordne disse pengene. Vil det være lån, forskuddsbetaling eller emisjon? Jeg tror en kombinasjon. En ting er sikkert, vekst vil komme over de neste årene.

Redigert:

Kun spekulasjon, men kanskje en av årsakene til at ingen kontrakter er signert ennå, er fordi James prøver å få så mye i forskuddsbetaling som mulig, fra flere ulike aktører, slik som Hanwha og G14, fremfor å selge alt til Hanwha konsernet?
Redigert 08.07.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2022 kl 14:14 9214

Tusen takk for all infoen du har klart få frem fra ledelsen.

Utrolig bra jobbet og utrolig beroligende 🙌 Jeg har hatt ståltro hele veien men har hatt mange spørsmål i hodet hvorfor Hanwah kontrakten ikke er signert enda. Dette var det viktigste for meg. Utrolig lettet høre at de er enige, og da er det bare vente :))

Vi får avtalen og vi får en sizeable forhåndsbetaling ;)
Gleder meg se størrelsen og så kan vi sammenligne den med dagens latterlige mcap, så kanskje markedet begynner skjønne litt 🤣

Veldig bra jobbet Uchi
Redigert 08.07.2022 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
08.07.2022 kl 14:16 9242

Nå er vi i hvert fall kommet dit at INGEN bryr seg om kursen :) :) høy/lav 40 øre og det blir ikke kommentert.....tydelig vi alle er blitt betrygget og sitter i solen og drikker pils mens vi venter på den store oppgangen :) :) Vi bry oss "katta" om kursen :)
Slettet bruker
08.07.2022 kl 14:20 9464

Fult klar over hvordan en kontakter. Å får aldri svar , uavhengig av hvordan jeg har formulert meg fra 2020 til nå. Spørsmålet mitt var hvorfor May ikke betrygger alle aksjonærene samtidig. Jeg tror han vet godt hvor mye usikkerhet han laget etter å si de trengte mer penger under q1 uten å utdype seg mer i det. Informasjonen du og Uchi kom med , er det samme som er sagt før men på en mye mer betryggende måte. Er takknemlig for at dere tar av egen tid og deler med oss her inne på FA. En kan snakke om short og tradere i all evighet. Men sannheten er tilliten til Rec. Å dette kan May gjøre noe med. Åja jeg vet vi kan vente osv osv. Men han kunne gjort dette asap etter han ble obs på hvilke usikkerhet han skapte etter q1
Slettet bruker
08.07.2022 kl 15:51 9506

Hanwah kunne jo også tenkes å ha interesse av fete tilbud fra SilaN, G14 etc. Litt konspirasjontenkning, men morsomt.... Hanwha og REC later som de er i forhandlinger og lekker at Hanwah vil ha alt hva REC kan produsere og at man forhandler om pris. SilaN og G14 er i ML pga av REC. Hva så? De må by over Hanwah. Siden Hanwah også eier mye av REC er jo dette flott egentlig. Så, konspirasjonsteorien er altså at forhandlingene mellom REC og Hanwah er bare er set-up for å lokke fram SilaN og G14 til å komme med fete tilbud :)
Kvike11
08.07.2022 kl 16:01 9570

Meget flot af Uchi at han har fået CEO James A May i tale, og meget flot af CEO at han vil udtale sig til en privat investorer.
Ved at flere journalister har forsøgt at få noget ud af ham, men forgæves.
Ser ud til RECSI har ændrer kurs, tidligere var det Formand Røkke der styrede RECSI og foretog forhandlinger,
men som Uchi skriver er det nu may der laver aftaler.
Godt at de nye ejere har så stor tillid til ham at han får lov til det,
og fint han har tid til det overhovedet.
Undrer mig over kursen falder og falder, når fabrikken skal starte op,
prisen på aktierne er helt gak gak og burde være langt over 50-60, bare værdi af fabrik alene svarer til en kursværdi på ca 70,
dertil kommer store skattefradrag for flere års underskud , altalen med Hanwha m.m.
Hvor er CEO for Qcell og Chairman of the Board Koo Yung Lee henne i dette spil,
Lee kan jo ikke præsenterer både køber og sælger,
når der skal laves aftaler
Hvorfor fik vi intet svar på :
Fusion med andet selskab.. hvad mener de med det, håber ikke det sker
Har idag købt flere aktier i RECSI, da kursen er meget lav.. alt for lav
Redigert 08.07.2022 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
InnerTier
08.07.2022 kl 16:13 9534

Ja, for lav - flat og til dels oversolgt-
Ok kjøpsanledning.
Sa2ri
08.07.2022 kl 16:20 9509

Veldig synd dersom du og andre kontakter selskapet og ikke får svar - det er ikke bra! Dette er et av forbedringspotensialene de har og som de definitivt bør jobbe med. At jeg fikk muligheten til et møte med CEO kan skyldes mange ting, som jeg ikke går nærmere inn på, så får vi se om det blir flere slike møter/dialoger i fremtiden dersom det skulle dukke opp noe som jeg mener det er verdt å ta opp med dem.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at den usikkerheten de skapte på 1Q22 berettiget oppfølging, og vi har jo fått noen svar og klargjøringer som bør berolige de fleste nervøse investorer. Nå trenger vi bekreftelser i form av harde fakta slik at tilliten til selskapet, og at de faktisk leverer det de lover (til avtalt tid), kan styrkes. Hvordan de skal finansiere oppstarten bekymrer meg ikke nevneverdig da jeg oppfatter at de har kontroll på denne biten - det er kun snakk om hvordan de skal løse dette til det beste for alle aksjonærer, og en del av den kapitalen de trenger har de allerede på bok.
Redigert 08.07.2022 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
økon
08.07.2022 kl 19:42 9128

Jeg har sett gjennom denne tråden, og det er ca 50 brukere som har uttrykt en takk til Uchi for referatet av samtalen med CEO. Jeg har ingen grunn til å tvile på sannhetsgehalten i referatet, til det virker det for genuint, og det mener tydeligvis også mange andre. Innholdet av referatet gir meg en ytterligere bekreftelse av at aksjen jeg har akkumulert i ti år kommer til å skinne i løpet av to til fire år. Hva som skjer i mellomtiden er ikke så viktig, men jeg håper at færrest mulig av småsparerne lar seg skremme til å selge.
God helg til alle Rec-ere!
Stabukk
08.07.2022 kl 21:23 8928

Blant dei mange som har takka Uchi for innsatsen og oppsummeringa, er og ein del som eg ikkje ser så ofte på forumet. Både dei og meir faste brukarar uttrykker at dei er beroliga i forhold til å bli sittande i Recsi trass dårleg kursutvikling. Det er positivt. Men trur også at vi fort må venta til ut i 2024 før «varene blir levert» og vi ser kurs 30-40. Ser gjerne at eg er for pessimistisk!
polion
08.07.2022 kl 22:51 8823

Berømmer de som har klart å få til et møte med REC-ledelsen, samt også gi gode referater til oss på forumet. Skulle dog helst ønske at ledelsen var like fremoverlent på markedspresentasjonene. Troa er tydeligvis til stede, så vi får endelig håpe at Mr. May sin optimisme i ikke overskuelig fremtid vil materialisere seg i noe som kan ligne en kraftig reprising av selskapet.

Når det sagt, kan vi bare konstatere at fra febr.-2021 (snaue kr. 24,-) og frem til i dag (kr. 15,70) så har aksjen rent kursmessig vært tilnærmelsesvis en god gammaldags katastrofe. Og det til tross for Hanwha’s inntreden i selskapet. Faktisk mye bra man alternativt kunne gått inn i og tjent rimelig godt med gryn.
Slettet bruker
08.07.2022 kl 23:33 8727

Greit å huske på at aksjeloven sier litt om aksjonærers innsynsrett og selskapenes opplysningsplikt. Her er en tidligere artikkel i FA hvor forfatteren drøfter akkurat disse tema:
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2016/08/kan-aksjonaerer-kreve-innsyn-i-selskapet
Stabukk
09.07.2022 kl 00:15 8709

Synest det må vera lov å vera litt kritisk til Rec-ledelsen sin innsats etter Torvund sin bortgang tidlig i januar. Kursnedgang på vel 12 prosent er nokså mykje svakare enn Oslo børs, og på tross av ein stor internasjonal aktør som Hanwha sin inntreden. Vi må berre håpa at May bidreg til å få selskapet meir på offensiven, i tospann med nye grep frå eit ferskt styre. Slik polyprisane utviklar seg verkar det vel litt underleg å ikkje ta sjansen på ein raskare restart av ML enn meldt på Q1.
Slettet bruker
09.07.2022 kl 00:25 8884

Oslo børs er preget av olje og andre selskaper som vasser i penger og leverer rekordresultater. At Rec ikke har beveget seg noe særlig er ikke annet enn å forvente gitt det makroøkonomiske bildet. Mener jeg da.

Basert på info siste tiden, så virker det som selskapet jobber hardt og at det nå snart vil meldes noe positivt. På Q1 var det dog dårlig kommunisert om en del ting, den positive meldingen om åpning og at Hanwha skal sikre det hele, druknet i kapitalbehovet May nevnte. Som ikke ble forklart godt nok.

Jeg håper for guds skyld selskapet retter på dette og at May går på scenen med stil, til Q2.
Redigert 09.07.2022 kl 00:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2022 kl 05:43 8805

God morgen alle Recere.

Jada, jeg er også imponert av trådstarter med flere her inne som øser av sin kunnskap og kompetanse til de av oss som ikke har den samme bakgrunnen.

Men når det er sagt må jeg si jeg synes fraværet av de begivenhetene som jeg mener noen kaller de makropolitiske tilstander ikke kommer noe særlig i fokus her på forumet.
Er klar over at det ikke skal prates om politikk men det er jo "høl i hue" og ikke ta hensyn til f.eks : Krigen i Ukraina , gjelden til USA, olje og gass , Kina osv.

RECSI lever vel i den samme verden som oss andre så jeg lurer på om ikke det kan forsinke/fremskynde eventuelle avtaler/transport/arbeidsfolk osv, det er jo en uhorvelig logistikk som skal fungere i noe som blir så stort at selveste Mr. Røkke måtte kaste inn håndkledet !

Dessuten har man jo tema som det grønne skiftet og barnearbeid i gruvene rundt om i verden for batteriindustrien.
Det blir mye og holde styr på for en gammel sliten bonde, he he..
Elefanten i rommet (atomkrig/3 v, krig) blir forbigått mens emi og ny q blir diskutert !

Ellers følger jeg med så godt jeg kan og ønsker venner og andre en riktig

GOD SOMMER.

Bybonden... fortsatt all in i RECSI...

Redigert 09.07.2022 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
The golden 1
09.07.2022 kl 11:34 8536

Meget godt jobbet, Uchi! Vi alle er takknemlig for at du har satt deg inn såpass i selskapet og holder oss oppdatert! Det er ikke bare å ha et teamsmøte med CEO May!
Stabukk
09.07.2022 kl 13:26 8359

Står fast på at bedre kommunikasjon frå Rec kunne dradd kursen nærmare 20 som Hanwha betalte. Men det er «snøen som falt i fjor». Håpar også inderlig at Rec-ledelsen får bedre stil-karakterar etter Q2!
Slettet bruker
10.07.2022 kl 13:19 7656

RECsi er nå i forhandlinger med diverse aktører. Alt fra kinesiske waferaktører som etablerer seg utenfor Kina til batteriprodusenter med de større bilfabrikantene i ryggen: BMW, Porsche, Daimler …

Midt i disse forhandlingene ser USA ut til å nå vippepunktet for elbil-salg, og man tror 25% av nybilsalget kan være EL allerede i 2025…(se link under)

Vi er vitne til en utrolig gjenreisning av et selskap som kan bli industrihistorie -

Mens CEO James May i RECsi må holde forhandlingskortene tett til brystet og Sutton jobber med nye landområder til ekspansjon - prises selskapet til en slikk og ingenting.

Den som selger nå skal stå!

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/mrAyk0/mener-usa-har-passert-kritisk-vippepunkt-for-elbiler
Redigert 10.07.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2022 kl 17:21 7702

Hehe. Helt enig. Her er det bare å fortsette å akkumulere så mye som mulig. Desto mer REC faller, desto bedre er det for oss langsiktige som vil akkumulere. Jeg håper at melding av Hanwha avtalen vil dra oss permanent over 20-tallet, men for meg er REC en liten sparekonto over de neste årene.

Helt ærlig. Jeg skulle ønske jeg hadde tillatelse til å bare dele hele samtalen med dere, sånn at dere virkelig hadde forstått. James jeg snakket med for noen dager tilbake er IKKE den samme mannen jeg er vant med å høre på Q-rapporter. Han er beinhard med alle, fordi REC endelig befinner seg i en posisjon hvor markedet brøler etter deres produkter og de har allerede et godt tilbud fra Hanwha.

Jeg antar at så fort REC og Hanwha er enige om hvor mye de skal forskuddsbetale, så kommer meldingen. Deretter er det bare noen tusen MT med kapasitet igjen, som enten går til Sila eller G14 (kanskje OneD eller en annen aktør ingen av oss har tenkt på? REC har en tendens til å overraske til tider). Skal noen andre ha kapasitet, så må REC rett og slett utvide.

Vi må huske at politikerne i både EU og USA har holdt på lenge med politiske tiltak. EU har vært mer offensive enn USA, ettersom de blir mye hardere rammet av Ukraina krigen. Selv om James ikke snakket så mye om utvidelser eller ytterligere fabrikker, så er jeg overbevist om at dette vil bli en realitet, allerede i 2025.

Ingen av analytikerne har silan/polysil. pris i nærheten til markedsvilkår i deres beregninger rundt REC. Sparebank 1 har $14/KG. En avtale som nylig ble inngått hadde en pris rundt $37.6/KG. Jeg lener meg mot priser rundt $30/KG med forbehold om justering basert på spotprisen.

James sine egne ord til meg var enkelt:

Vi kan ikke kreve så stor forskuddsbetaling av Hanwha, som vi ellers hadde gjort med andre aktører. Prisen blir rett og slett for høy. Likevel, så kan vi forvente en nevnverdig sum som forskuddsbetaling.

Min anbefaling til mine venner er enkel. Gjør din egen due dilligence rundt selskapet og bransjen i sin helhet. Ikke døm REC pga. fortiden, fordi den suger. Døm REC basert på fremtiden og mulighetene som ligger til rette her.

Som sagt tidligere så er jeg villig til å gi James så mye tid han trenger, fordi nå vet jeg etter å ha hatt en privat samtale med han alene at vi deler den samme visjonen for fremtiden. Han kommer ikke til å bøye seg under press. Skal du ha REC’s verdifulle polysil. Eller silan? Da skal du betale til markedsvilkår. Ellers er døren til Kina åpen, lykke til.

REC er ikke engang i startfasen sin. Jeg er fremdeles overbevist om at det vil komme politiske tiltak som vil være fordelaktig for oss aksjonærer. Men hey, allerede i 2024 vil vi være i full kapasitet og fra 2025 vil REC ha milliarder i overskudd årlig for å enten:

a) investere videre og bygge et «empire» på tvers av EU og USA og utnytte sin markedsposisjon som verdens mest co2 vennlige samt deres silan kunnskap
b) begynne å betale saftige utbytter årlig til aksjonærer som har vært med på reisen

Jeg kommer ALDRI til å selge REC til en billigere pris enn jeg mener selskapet er verdt. Selv om markedet sender denne til 10kr så betyr det ingenting. Fundamentet er såpass solid og fremtiden er rett rundt svingen. Her er det bare å legge aksjene i skuffen og slutte å stirre daglig. Det vil slite deg ut.

Nyt sommeren. Gi James litt tid og vent til reisen vår begynner. God søndag! :)
Slettet bruker
10.07.2022 kl 19:26 7757

"Jeg skulle ønske jeg hadde tillatelse til å bare dele hele samtalen med dere"

Om du ikke har "tillatelse" til å dele hele samtalen betyr det at du er en insider, noe du helt åpenbart ikke er.

Er det virkelig bare jeg som syntes det er mye som skurrer her?

Slettet bruker
10.07.2022 kl 20:04 8382

Ja. Bare du. Og kanskje et par andre Nick her inne😂 Han sikter nok til opptaket. May har åpenbart ikke delt innsideinformasjon.
Slettet bruker
10.07.2022 kl 21:01 8185

Dersom lydopptaket regnes som et åndsverk, er det ikke bare å dele uten samtykke. Å transkribere det er nok derimot relativt problemfritt, juridisk sett.

Men det spørs om man da får en ny slik samtale igjen. Jeg skjønner godt at man ønsker å være på godfot med CEO og andre hovedinnsidere, om man ønsker samtaler også i fremtiden.
Reflect
10.07.2022 kl 21:27 8055

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Uchi, igjen takk for drt du deler. Du finner best ut hva som er etisk rett for deg, og å opprettholde din integritet,
Etter mitt syn trenger du ikke bruke tid på Melvin, som hadde fill anledning til å foreslå spørsmål, og som nå bruker all tid sammen med Nemi for å underminere initiativtakeren og skriveren når de ikke kan komme med konstruktive kommentarer!
Som investorer søker vi fakta og innspill fra mange og vurderer gehalt/risiko før vi gjør egne valg om kjøp eller salg.
Slettet bruker
10.07.2022 kl 22:49 7740

Anbefaler å ikke dele noe lydopptak/video. Viktig å beholde et profesjonelt og godt forhold med både May og Nils. De som ikke tror på det kan velge å ikke tro på det.
Carrera
10.07.2022 kl 23:09 7716

Spot on !
Stabukk
10.07.2022 kl 23:21 7682

Men alle veit kven James May og IR-kontakten til Rec er. Så hadde ein anonym forum-deltakar gått ut med ein bløff, måtte selskapet ha reagert og informert markedet.
Slettet bruker
10.07.2022 kl 23:23 7671

Faktisk, helt enig. Sender ingen mail. Vi legger saken død her.

Jeg ser frem til fortsettelsen på REC, men vet ikke om hvordan det går i morgen - over i morgen eller om ett år. Jeg er bare en investor som handler med den samme informasjonen som dere - selv om jeg hevder at jeg kan en del om selskapet eller har vært heldig nok til å få muligheten til å snakke med James og stille kritiske spørsmål selv.

Jeg er trygg på fremtiden og håper at medinvestorer er det sammen med meg på grunn av forskningen de har gjort selv. Tiden vil gi oss fasit. En ting er sikkert - James May har min fulle tillit til å lede REC under denne historiske perioden.

Redigert:

Tråden har blitt lukket, ettersom formålet med tråden var kun å oppdatere med-aksjonærer. Selv om tråden er lukket er jeg åpen for å gi tilganger til de som ønsker å diskutere basert på informasjon fra møtet eller har genuine spørsmål. Ønsker alle en god uke videre!

- Uchi
Redigert 11.07.2022 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
jokke
10.07.2022 kl 23:30 7662

Klokt valg Uchi 👍
manman01
11.07.2022 kl 02:00 7357

Uchi virker (efter al min tid på Forum) som en oprigtig karakter. Jeg har endnu ikke blevet skuffet!

God søndag, og Lykke til imorgen kl 9🥂