Referat av privat møte med CEO: Den grønne fremtiden.

Slettet bruker
RECSI 05.07.2022 kl 16:07 47569

Jeg har også hatt anledning til å snakke direkte med James May og deler hva vi diskuterte, samt svarene jeg fikk. Jeg hører på referat mens jeg skriver. Alt er James sine ord, selv om jeg formulerer meg litt rart og bytter på språket. Dette er fordi jeg skriver live og rekker ikke å korrigere innlegget. Mine personlige meninger vil finnes under ( parantes ). Resten er vår dialog. Ta dette med et klype salt ettersom dette er oversatt fra engelsk. Stor takk til IR, Nils Kjerstad.

Jeg starter dialog med å ramse opp mail dialogen og nevner at jeg ikke likte at det var usikkerhet på Q1, rundt gjenåpning og kapital og gir ordet til James.

"Først og fremst; det er ingen spørsmål OM anlegget i Moses Lake skal gjenåpnes. Anlegget SKAL gjenåpnes. Tidslinjene som er gitt er hva vi forholder oss til akkurat nå, (fordi REC er ikke ferdig med forhandlingene). Jeg kan ikke putte REC i et ulempe ved å oppdatere markedet under forhandlingene som pågår". Mine aktiviteter akkurat nå er spesifikt rettet mot å skape prosjekt-tidslinjer, sluttføre prosjekter og å sikre at REC leverer i forhold til tidslinjen jeg snakket om på Q1 (gjenåpning 2023, full drift 2024). Jeg spør han om Hanwha tilbudet og om den kom dagen før Q1 og lærer da at det er feil. Hanwha tilbudet kom ikke dagen før Q1, som mange tror. Det har ligget på bordet, men dette styrker forhandlingskortene til REC med andre aktører enda mer. REC trenger ikke å komme med en børsmelding rundt MOU med Hanwha, fordi de jobber med Hanwha akkurat nå. James vil oppdatere markedet når den endelige kontrakten er signert (med kundene) med en børsmelding. Så vi kan forvente konkret oppdatering når alt er sluttført. (Merk - James sin aktivitet nå går på å skape prosjekt-tidslinjer og sluttføre prosjekter. Med andre ord; sluttfasen før meldingen kommer.)

Videre fortsetter James at REC lenge har vært i en posisjon hvor markeds kondisjonene ikke var tilstede for at de kan gjenåpne. Dette har endret seg enormt og forsterket kortene til selskapet ved at markeds kondisjonene nå er på plass for at REC skal gjenåpne. Jeg spurte James direkte enda en gang rundt annonseringen på Q1 rundt innhenting av kapital og det han sa da var;

Jeg vet hva kostnadene for å gjenåpne ML blir. Det jeg ikke vet ennå, er hvordan vi skal hente disse pengene (lån, emisjon eller forskuddsbetaling). Når vi tok en emisjon i oktober 2020, så var det for å åpne fire FBR, hente penger gjennom å drifte disse fire og deretter åpne tre FBR til. Nå er situasjonen helt annerledes. Vi skal åpne ALLE 12 FBR med en gang (dette er årsaken til utsagnet på Q1). Videre fortsetter han;

Først og fremst har markedet vært "squidish" (som James la det frem) og de krever forskuddsbetaling av alle aktører, spesielt Kina (har det kommet tilbud fra kinesiske aktører?). Når det kommer til Hanwha, så vil forskuddsbetalingen være såpass stor (dvs. høye priser på avtalen og varighet, så glem de usle målene til analytikere på 14 USD og 20 USD) at de ikke vet om det er realistisk å kreve så store summer av Hanwha. James jobber også med å se hvordan de skal få mer kapital og ser på muligheter som vil være gunstig for ALLE aksjonærer. Her kommer de store nyhetene:

Innen august vil markedet forhåpentligvis få vite mye mer. Jeg spurte James om dette betyr at Hanwha ikke vil forskuddsbetale og da svarte han;

Vi kan forvente forskuddsbetaling som vil være "sizeable". Så han bekrefter at selv om de ikke kan forvente like mye på forskudd som de hadde gjort hvis de delte kapasiteten til flere aktører (kostnadene blir rett og slett for store basert på prisene de forhandler på nå) så kan vi forvente en betydelig sum av Hanwha. Videre spør jeg hvor de er i prosessen med å signere kontrakt med Hanwha og får med god humør dette svaret;

Jeg kan ikke fortelle nøyaktig hvor vi er under diskusjonene før endelig kontrakt er signert, men vi er enige med hverandre og jobber med de siste detaljene for å sluttføre prosjektet. Noen av disse prosessene er enkle og rett frem, mens andre er litt mer kompliserte og tar litt tid. Jeg vil oppdatere markedet når endelig kontrakt er signert.

Videre spør jeg: Fra min forståelse og av uttalelsene til både Group 14 og Sila Nanotechnologies, så er de i dialog med REC. Vi vet også at Chuck Sutton prøver å få mer tomt plass til REC Silicon og at REC inngikk MOU med G14 i oktober 2020. Er det noen spesifikk grunn til dette? Fordi mange spekulerer at dette er for å møte etterspørselen til alle tre selskaper.

Da får jeg et smil ut av James, før han svarer:

Vi jobber med å gjøre tomt areal til industri areal, slik at vi har en buffer for videre ekspansjon om det oppstår og dette hadde vi gjort uavhengig av dialog med Hanwha, Group 14 eller Sila Nanotechnologies. Avtalen med G14 var ikke bindende. REC er i spesifikk dialog med Group 14 og skal de ha kapasitet, må de betale markedsvilkår. Sila Nanotechnologies konsulerte ikke med REC før de åpnet fabrikk ved REC, men James legger det frem slik;

Når det kommer til Sila Nanotechnologies så er værste situasjon at vi er en av få aktører som kan levere til dem og beste tilfelle at vi er den eneste aktøren som kan levere til dem. Det vi må forstå er at når REC var i dialog med Group 14 og Sila Nanotechnologies for noen måneder tilbake, så hadde ikke REC en "great deal of negotiating power" som de har nå. De har allerede et tilbud på 16.000 MT polysil. av Hanwha og det betyr at jeg har veldig lite verdifull silan til overs. (tar denne biten på engelsk, så ingen misforstår kontekts) "When I enter into an agreement with Hanwha, this will limit our options going forward, so these guys have got to come to the table and hit hard. These guys are going to the press and saying that REC needs to come to us, no no no no. I have silane. They have a very good need for silane. They need to come and talk to me. The negotiating stance has changed substantially". Der bryter jeg inn og sier;

"I agree completely. Hanwha is a gamechanger for REC. They have to come to the table and pay up, because REC has all the cards as Sila can`t go to China to get their silane". James svarer kort yup, før han sier "go ahead" - og da stiller jeg det store spørsmålet:

Tidligere har REC uttalt at SEMA er avgjørende for å bygge en domestic supply-chain i US, men det virker som om dere allerede er på vei til å inngå avtaler, selv uten SEMA. Er REC fremdeles avhengig av SEMA? James svarer;

"Nei, det er vi ikke. Det er en verdens satsning på å skape en supply chain utenfor Kina. Hvis man ser på selskaper som bygger fabrikker i Thailand, Vietnam, Malaysia. Dette er kinesiske selskaper og de har innsett at de må ut fra Kina for å kunne levere til det vestlige markedet. Hvis SEMA går gjennom, så er det flott, veldig flott, fordi da kan US bygge egen verdikjede, men våre planer er ikke påvirket av SEMA lengre".

Videre begynner vi å snakke litt politikk, Manchin og fremskritt, hvor Manchin har fått til litt av sine ønsker og hvor absurd og jo-jo amerikansk politikk er. Han hadde også nettopp hørt det av sin "politiske representant". Han har hørt mye om amerikansk politikk fra nordmenn, australere og nå koreanerne, men sier noen at de forstår amerikansk politikk, så er det sikkert at de egentlig ikke forstår det. Han tror det når han ser det. Vi ler og jeg beveger meg videre til neste spørsmål.

"Although I love REC Silicon, and I am a proud investor, it has been exhausting to be a shareholder at times, because of the lack of communication with the market which in turn has affected the shareprice. I believe you after this meeting that you will keep the market updated. Has REC considered the pros & cons of being listed listed on another stock exchange, such as the US, Germany or South Korea?". James svarer:

"It has come up from time to time. It depends on the capital we need. Right now given the capital requirments the company has, Oslo Børs is a good home for the company. If we get into any transaction where that we need a great deal of capital, a US listing may be better, because you can command that more capital. We haven`t looked at being listed at any exchange in any other countries, such as Korea. I assume that you are asking about South Korea because of Hanwha`s ownership? Hanwha is just 1/3 of the shareholders, we still have 66% of the other shareholders which we are just as concerned about. Any move we make will be in the interest of all shareholders".

Siste vi diskuterer er at situasjonen har fullstendig endret seg fra noen år siden. Dette skaper et stort marked for REC i fremtiden. Er prioritet akkurat nå kun på Moses Lake, eller blir det diskutert om utvidelser i ledelsen? James svarer; I have to take one thing at a time and give it our full capacity. My job right now is to get the facility open. The problem right now is that we are not operating, so my overriding objective is to get the facility open. Then communication with the market and shareholder price will all take care of itself. Der stiller jeg et oppfølgingsspørsmål:

"Can we as shareholders expect that you will keep us updated on the quarterly reports as long as you are the CEO?". "Yes, going forward you can expect this, no matter who is the CEO. I understand your perspective that we haven`t kept shareholders updated very well, if you go out and look at the marketplace, given that we are a single industry company, our disclosures are really relatively comprehensive. And at times are problematic with customers. I will assure you that we are not driven by if we wan`t to keep information secret or not, we look at it in terms of public company requirments and we evaluate it on that basis, all the time".

Mine meninger rundt dette møtet og min dialog med Nils Kjerstad finner du ved å scrolle ned noen kommentarer på side 1.

P.S: Merket ved å sjekke gjennom referat nå en viktig faktor:

MOU med G14 gjelder ikke lengre. Skal de ha silan, så skal de forholde seg til markedsvilkår og betale på forskudd. Sier litt om hva slags kort REC stiller med.
Redigert 04.08.2022 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 11:58 12133

Main Melvin:
Jeg vil minne om at tydelige forsøk på manipulasjon av kurs ikke er lov, og at det lett kan tas tak i dersom det dukker opp i form av fabrikkerte historier med ledelsen eller annet.

Det er ikke vanskelig for andre aksjonærer eller moderatorer å be om en bekreftelse på at samtalen har funnet sted fra Rec selv.

Legg merke til at mange av de som forsøker å sette selskapet i negativt lys ofte holder seg veldig kortfattet, inkluderer gamle utsagn, eller legger på små/korte kommentarer og tolkninger av disse utsagnene.

Det er nemlig sånn at det er svært krevende å opprettholde løgner, og jo mer man uttaler seg, jo lettere blir det å merke at det er noe som skurrer. Dette gjelder spesielt fabrikkerte hendelser, påstander som vris for å gis motsatt betydning mm.

Jeg har per nå ingen direkte behov for å undersøke om det som er skrevet stemmer, fordi jeg allerede er ferdig investert i REC og ser ingen tegn på behov for salg eller at caset er svekket i forhold til den tidshorisonten jeg har.

Når det er sagt så har jeg også i likhet med manman oppfattet Uchi for å være en svært pålitelig karakter her på forumet over lang tid, og stoler på vedkommende (i den grad man kan stole på anonyme nicks på et forum).

Jeg er helt enig i at det er både unødvendig, og kanskje mer ødeleggende, å dele samtalen fult ut.
Også fordi dokumenterte utsagn og påstander (i motsetning til meninger og referater på et forum) i form av video og lyd antageligvis også er mye mer bindende med potensielle juridiske følger.
Uten at det egentlig forteller oss noe nytt.

Nå venter vi rett og slett bare på blekket på papirene.

Og vente.. det har vi blitt gode på ;)

God sommer!
Knekker
12.07.2022 kl 00:12 12167

Tviler du kan du bare send mail å spørre :) gjorde så og fikk svar. Det ble bekreftet .
Slettet bruker
12.07.2022 kl 00:50 12050

Selvfølgelig ble det bekreftet. Jeg har bedre ting å gjøre i hverdagen min enn å dikte opp historier og spre falskt håp til andre individer. De som kjenner meg gjennom de siste to årene på tivoliet, vet at jeg verdsetter min integritet høyt, selv om dette er en anonym bruker. Jeg tror også at dette aldri var noe særlig emne, bortsett fra noen få individer. Jeg ble rett og slett nødt til å lukke tråden fordi jeg ikke ønsker at innholdet av møtet skal falle vekk pga. usakligheter.

Jeg håper at folk ikke spammer Nils rundt dette møtet. Det får meg til å virke useriøs og vi plager en mann som er opptatt i hverdagen sin med unødvendigheter. Det får meg bare til å angre på om at jeg gadd å dele informasjon med forumet, når jeg kunne ha holdt hele møtet for meg selv og mine nærmeste i virkeligheten. Jeg trengte ikke å dele en eneste setning med dere. Husk det, til dere som alltid skal være bak rumpa mi uansett hva jeg prøver å bidra med.

Dette er noe jeg valgte å gjøre, fordi jeg mener at mine medinvestorer fortjener å vite så mye som mulig rundt deres investering. Jeg står fremdeles ved valget og vil også i fremtiden dele alt jeg kan med andre mennesker, men jeg håper at folk også viser litt respekt til meg og spesielt til Nils og James, som jeg mener virkelig prøver å vise en ny side av REC Silicon til oss alle.

Velger å gjenåpne tråden og håper at vi kan være respektfulle med hverandre. Dette handler ikke om Uchi. Dette handler om REC Silicon. Ikke diskuter meg på et åpent forum, diskuter selskapet. Føler at jeg har sagt denne setningen i to år nå. God natt.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 01:29 11970

Synes det er helt fantastisk at det dukker opp personer som ikke har bidratt med en eneste ting på forumet, og melder på troverdigheten til en av de som har bidratt desidert mest de siste årene. Vi er en gjeng som har vært her på forumet i ganske lang tid, og for mange av oss så kjenner vi til hvem som har kunnskap og nyttige ting å si om REC, og hvem som er nye, i tillegg til hvem som er troll og bare vil spre kvalme. Uchi, uten tvil en av de med mye kunnskap og kjennskap til REC. Det er det mange av oss som vet. Det var en god periode for en god stund siden hvor det var en god gjeng som hadde mye kunnskap og gode diskusjoner. Jeg ser nå at veldig mange ikke skriver lenger, og jeg tror det er fordi det har blitt altfor mye barnsligheter og tull. Jeg tror de er i samme situasjon som meg. Jeg følger med, men orker ikke å kommentere når det er så mye useriøsiteter og spam. Folk sto virkelig på for å grave etter ny informasjon, og folk var ivrig etter å lære. Nå er det kun klaging. Når det kommer mer info på bordet så håper jeg de gode diskusjonene kommer tilbake. Og nå som jeg mimrer litt tilbake til stolte forumnavn. Er det noen som vet hva som skjedde med vår gode venn Borgermesteren? Han var helt fantastisk her på forumet.

Stå på Uchi og alle dere andre som bidrar til gode diskusjoner. Dere vet hvem dere er!
Slettet bruker
12.07.2022 kl 08:54 11556

Brukerne av forumet er anonyme, som har sine fordeler og ulemper.
Jeg har alltid ansett Uchi som en bruker vi kan stole på, og du har min fulle tillitt Uchi.

Det jeg gjorde her om dagen, var ikke på grunn av jeg tvilte på at møtet faktisk fant sted, men for å stilne de som ikke tror på deg.
Jeg sendte en mail til Nils Kjærstad, og fikk bekreftet at møtet fant sted.

Legger ved utklipp av mail korrespondansen.
Som Nils skriver, så kom det ikke frem noe i møtet som ikke allerede er kjent for det offentlige.
Noen vil kanskje si at dette med at alle 12 reaktorer skal kjøres i gang, ikke er offentlig, men det er jo det. HS har annonsert at de vil ha 100% off-take fra ML.

https://ibb.co/wS58gBM

Jeg heier på deg, Uchi!
drapper12
12.07.2022 kl 09:07 11463

uchi jeg håper at du vet at du har flere tusen mennesker bak deg som støtter deg. For mange av oss har du vært en støtte person som har vært en forbilde dag inn og dag ut. Mange av oss ønsker til og med deg i styre pga. tilliten vi har til deg. Jeg stoler blindt på dine ord og trenger ikke å ta kontakt med REC.

Håper at de negative menneskene bare lar deg være i fred. De ødelegger for alle oss andre som synes du er verdifull. Takk for at du er du! REC har vært helt jævli å eie men dine ord og egen research har gjort at jeg fortsatt er med på turen og ser frem til ferden videre!! der du går følger jeg etter!
Redigert 12.07.2022 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:35 11322

Signerer på det!

Det er en av grunnene til at jeg tør kjøpe når det ser ut som verst.

(Faller vi litt til i dag så ryker deler av feriepengene inn, om noen vil være så vennlige og selge dem til meg til halv pris :) )
InnerTier
12.07.2022 kl 09:43 11256

Halv pris :D . Kan gå nesten troll i ord, med KR 10 +/- KR 1 vendepunkt. Feriepengene er tryggest på konto eller feriert bort aller helst - helse i hver krone ;)

------------------
Edit: Det er ikke enkelt å putte ord i troll - verd å ha i minne for noen og enhver.
Redigert 12.07.2022 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:57 11177

Øyet som ser.. 30 er lett en fair price på det vi vet i dag, mener jeg.

Som Uchi skriver er det et voldsomt sterkt signal at MOU med G14 ikke lenger gjelder.
På samme måte som det var et sterkt signal når Rec vedtok at de skulle kreve betydelig "up front payment" på avtalene som skal gjøres.

Denne vulkanen har ligget og brygget på noe godt i flere år nå.
Husk at fabrikken i Butte tjener inn over 1 mrd. kroner i året (og vil mest sannsynlig også øke til Q2 av flere naturlige årsaker)!
Når fabrikken i Moses Lake ikke lenger blør 1 mrd. i året i vedlikehold men i stedet leverer milliardoverskudd, og du kan slenge inntekter fra fabrikken i Butte på toppen av dette...
Da snakker vi en solid reprising, akkurat som Uchi har "hausset" om i flere år nå.

Jeg mener hans ord og tidligere spådommer står seg utrolig sterkt alene, og gleder meg til å følge Rec inn i en ny æra.
Nsxnsx
12.07.2022 kl 10:01 11129

Ja om 10 tallet skulle dukke opp, så er det mer enn feriepengene som ryker inn for å si det sånn :)

Men at så blir tilfelle med de utsiktene vi ser i dag, anser jeg for å være under 1%.
InnerTier
12.07.2022 kl 10:43 10924

Skjønner jo det, selv om geopolitiske jordskjelv truer litt av hvert......egentlig

I så fall kan KR 100 komme raskere enn ventet etter KR 10
Slettet bruker
12.07.2022 kl 11:03 10802

Verden er urolig, inflasjon, renter stiger.
Dette rammer i prinsippet aksjer generelt.

Jeg er ser imidlertid også grunner til at disse sakene nevnt over faktisk er noe fordelaktig for REC.
Geopolitisk uro har jo satt nasjonal/regional energisikkerhet på kartet med fete typer. Dette er jo en direkte tlbakeliggene årsak til at man vil ha en amerikansk solar verdikjede - i tillegg til klimamål.
Inflasjonen betyr at nominelle kostander stiger, men dersom sluttproduktet stiger relativt sett mer i pris enn kostnadene så er det faktisk ingen ulempe isolert sett. Stigende renter betyr jo at investeringers lønnsomhetskrav stiger. REC har få direkte konkurrenter utenfor Kina, så for nyetableringer blir kostnadene høyere.
REC handles i USD, og i urolige tider er typisk amerikansk valuta den trygge havnen - så vi har i tillegg også en mulig valutafordel.
I tillegg ser vi ut til å vaere så heldige at en av framtidens nyvinninger innen energi skal lages i Moses Lake rett og slett fordi REC har det de trenger for ålage effektive anoder.

Jeg vil se røyk i pipa i Moses Lake hurtigst mulig!
Slettet bruker
13.07.2022 kl 11:10 10096

Først og fremst, takk til alle venner som viser støtte. Jeg vet også at jeg har mange bak meg og at det kun er noen fåtall individer som misliker meg. Slapp helt av, de knekker meg ikke. Jeg er her i dag og jeg vil være her om to år, ikke for dem - men for alle andre. Har også lest litt på ukentlige tråden og velger heller å skrive her, da jeg har tatt en avgjørelse om å holde meg vekk fra ukentlige tråder til vi får mer profesjonalitet på forum.

Vi vet at selskapet`s CEO bruker all sin tid og energi på å skape prosjekt tidslinjer og å sluttføre prosjekter som sikrer kunder og gjenåpning til en gunstig pris for alle aksjonærer. Det kan godt hende at vi allerede hadde fått en avtale med f.eks. G14 / Sila i dag, hvis tilbudet til Hanwha ikke kom på bordet. Med James sine egne ord var dette en gamechanger som endret hele situasjonen for selskapet. Hans egne ord var:

"When I enter into an agreement with Hanwha, this will limit our options going forward, so these guys have got to come to the table and hit hard. These guys are going to the press and saying that REC needs to come to us, no no no no. I have silane. They have a very good need for silane. They need to come and talk to me. The negotiating stance has changed substantially"

Dette gjør at CEO nå må på forhandlingsbordet igjen for å sørge for at vi aksjonærer får den beste avtalen. Jeg synes ikke at dette er negativt i det hele tatt, tvert i mot så er dette positivt. Det vil ta lengre tid før kontrakten kommer med enten G14 / Sila, men når kontrakten kommer så vil det være stor forskjell på vilkårene, som vil føre til enda mer overskudd for REC og som vil være gunstig for alle aksjonærer. I tillegg til det så er det viktig å huske at REC fremdeles forhandler de endelige vilkårene, blant annet forskuddsbetaling. Jeg ønsker å minne alle om at James rett og slett er bekymret over at det blir en alt for stor forskuddsbetaling for Hanwha å ta alene (og da antar jeg at det er fordi avtalen er til markedsvilkår + rabatt for langvarighet - dvs. langt høyere priser enn det alle analytikere spår per dags dato) og at selv om de gjør den mindre, så kan markedet forvente en "sizeable downpayment".

Akkurat nå er det kun tradere som henter volum i aksjen. De følger tekniske linjer. Mange av oss langsiktige er allerede lastet opp for fullt eller ønsker å avvente til andre kurser før vi kjøper for mer penger, ettersom vi kjenner godt til karusellen rundt aksjekurs. Jeg antar også at mange bare er slitne. Jeg merker fort ved å lese innlegg på Hegnar at det er mange som har blitt slitt ut av å være en aksjonær og følge med på kursutviklingen daglig. Ulempen med å følge med daglig og bli slitt ut, er at man selger alt for tidlig når kursen begynner å gå nordover. Psykologi er så viktig innenfor markedet, både for enkelt individer, men også i helhet og det påvirker hva folk er villig til å både kjøpe og selge for.

Senere i dag får vi inflasjonstall fra USA. Disse er nok verdt å følge med på, ettersom det vil påvirke makro retningen fremover. Kortsiktig så kan kursen både gå til 13kr eller 20kr uten at jeg blir overrasket. Det er bare slik markedet og REC er for tiden. Langsiktig så håper jeg at ingen av mine venner kaster kortene i det jeg anser som Norges beste vekst case, bare fordi reisen dit har vært turbulent og slitsomt. Ha tillit til James og gi han tiden han trenger til å inngå de beste avtalene for oss aksjonærer. Jeg tror at reprisingen av selskapet vil begynne så fort avtalen(e) blir meldt til markedet.

Jeg prøver personlig å ikke la frykt og panikk ta over under røde og kjedelige dager, men minner meg selv om hvorfor jeg investerte og om casen har forandret seg i negativ retning. Hvis casen har forandret seg, da er fundamentet endret og det bør plinge noen bjeller. Situasjonen som den er nå er at fundamentet bare blir styrket for hver eneste måned som går. REC må melde kontrakter før reisen kan begynne, fordi akkurat nå vet vi tidslinjen, vi vet at de ansetter, vi vet at CEO jobber beinhardt, men REC har ingen kontrakter å vise til. Veldig snart, tror jeg at vi vil ha noe håndfast å vise til.

Jeg gleder meg til dagen det blir meldt en avtale på titalls milliarder kroner fordelt på flere år og jeg gleder meg til å snakke med alle som snakker dritt om REC akkurat nå, når den tid kommer. Mange av dere må også ta en avgjørelse:

Er du en investor eller er du en trader? Er slitsomt å ha en fot i begge verdener. REC kan falle til 10kr eller lavere for min del, uten at jeg skal begynne å skrive dritt om ledelsen eller være nervøs rundt min investering. De jobber beinhardt. Jeg har tatt en personlig samtale med James og fått så mye mer respekt for han. Jeg gikk fra at han ikke fortjener å være CEO, til at jeg faktisk har tillit til han. Ledelsen skal ikke fokusere på kurs eller pleie slitte aksjonærer, de skal fokusere på utvikling for selskapet. Likevel, så tar ledelsen seg til tid å svare på våre spørsmål og viser at de skal gjøre ting annerledes under Hanwha eierskap.

Det er sommerferie. Pust. Ikke få panikk. Har du tro eller ikke? Hvis ja, drit i aksjekursen og hold ut. Vi har vært i denne dansen så mange ganger før. Hvis nei, drit også i aksjekursen og kom deg ut.
Pippen
16.07.2022 kl 13:52 9385

Tusen takk Uchi. Utrolig bra jobba og veldig interessant referat.

Jeg logget ut og tok ferie, så fikk ikke lest denne tråden før nå.
velkjent
16.07.2022 kl 16:54 9090

Kom tilfeldigvis til å lese denne artikkelen og lurer på om ikke RECsi bør implementere et retursystem for solpanel. Jeg er ingen ekspert på slikt og det er mulig panelprodusenter heller bør ta ansvaret, men synes wafer-produsentene er mest aktuelle. da det meste sannsynligvis må smeltes om.
https://www.document.no/2022/07/15/california-entusiastisk-miljopolitikk-truer-miljoet/
Redigert 16.07.2022 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
16.07.2022 kl 17:24 9009

Jeg ser det nevnes kadmium, dette sier noe om agendaen, solcellepanel laget med silisium(nesten hele markedet) inneholder ikke kadmium.


Helt greit å ta en debatt om gjenvinning, forslår du opretter egen tråd, og gjerne finner materiale med mer vitenskapelig tilnærming.




Redigert 16.07.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
velkjent
16.07.2022 kl 17:38 8958

Poenget mitt var at USA sliter med et retur/sirkulering-system og da er kanskje en waferprodusent, som RECsi en naturlig bedrift for å ta hånd om brukte solpaneler. At California har lover som forbyr resirkulering grunnet tilstningsmetallene, kan vel ikke avfeies, som irrelevant.
Intravenøsiu
16.07.2022 kl 17:43 8925

edit, molbo avsporing, ingen vits i å delta.
Redigert 16.07.2022 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2022 kl 18:16 8826

"En waferprodusent , som RECSi..."???
Marketwatch
16.07.2022 kl 20:12 8606

Manchin sitt nei på torsdag var ikke uventet, men likevel skuffende. Nå får vi se om CEO´s uttalelse om at SEMA sin utvikling ikke lengre påvirker Rec sine planer stemmer. Fornybaraksjene i USA var i negativt terreng på fredag pga dette, Biden lover imidlertid å komme opp med noe, så får vi se.
Småplukker
16.07.2022 kl 20:36 8540

Dersom Biden bruker presidentordre er jo bakdelen at dette kan omgjøres når republikanerne evt overtar kontrollen i 2024. Hvordan vil bransjen reagere på dette - vil den manglende langsiktige garantien gjøre at de ikke våger sette igang prosjekter likevel?
Mathias
16.07.2022 kl 23:55 8253

De tar ev over i 2025, og det er antagelig ganske mye grønn industri som potensielt kan stables på beina ila denne tiden, med nok økonomisk støtte/insentiver.
Det vil nok være vanskelig for en ev påtroppende republikaner å legge ned industri som allerede er oppe og går tenker nå jeg.
Jeg er uansett usikker på hva Biden har mulighet til å gjøre, og hvor han ev kan ta pengene til noe slikt fra.
Svenn_13
17.07.2022 kl 22:31 7780

Nå som vi har kjennskap til Project "Riser" så synes jeg det gir mening å se denne informasjonen i sammenheng med samtalen UCHI hadde med James May. Jeg må igjen takke deg UCHI for at du delte denne samtalen med oss.

Jeg syntes at det har vært litt rart at det har tatt tid å få på plass kontrakten mellom REC og Hanwha, fordi dette antar jeg er avtaler som er ganske standard. Jeg forstår nå at de trenger avklaringen som kommer 24. august og at dette er en av grunnene til at James sier at en del ting med kontrakten er rett frem og enkelte andre deler må det jobbes med. Det er også en investering til $ 2 billion man skal ta hensyn til, så da er det flere ting på tidslinjen til May som skal klaffe. I den sammenheng synes jeg det han sier om finansiering og hvilken børs som er naturlig å tilhøre lukter US listing siden man trenger å hente inn mye kapital her.

Håper project "Riser" kommer i mål slik at REC kan beholde sin sterke hånd i forhandlinger med de som måtte ønske å inngå kontrakt. Det er veldig forståelig med den offensive fremtoningen May viser sett i lys av hva man holder på å lande i disse dager. Hanwha har virkelig vært en viktig partner å få inn på eiersiden, men er enig med UCHI også i at James May virker å ha god kontroll på situasjonen. Godt arbeid av May som gjør at vi ikke er avhengig å få SEMA over målstreken.

Full tillit til CEO og fremtiden!
Redigert 17.07.2022 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Origo
18.07.2022 kl 00:42 7428

Takk til deg, Svenn_13, for at du fant dokumentet knyttet til Project Riser og som er tilknyttet pågående prosess med endring av Moses Lake kommune sin UGA! Nyttig da det her fremkommer mer info enn vi har hatt tidligere.

Ut fra tegningen og teksten i dokumentet så er min teori at det ser ut til at det skal leveres silan-gass i rørledning til den nye foreslåtte ingot/wafer-produksjonen på nabotomta. "Gas" er skrevet inn på tegningen. Dette henger også sammen med den sterke argumentasjonen for at det må en samlokalisering med Rec til for at project riser vil velge Moses Lake som produksjonssted. Ut fra dette antar jeg at det er snakk om produksjon av wafer direkte fra silan-gass, uten å gå veien om produksjon av polysilisium og ingot. Se for eksempel https://www.nexwafe.com/ som en leverandør og utvikler av denne teknologien, basert i Tyskland. Denne presentasjonen fra 2019 viser også at man kan forenkle verdikjeden for PV gjennom denne teknologien: https://res-1.cloudinary.com/eventpower/files/v1/19nrel-igf/presentation_files/mj78skjx8ydpmrdyuq5i.pdf/NexWafe_GmbH_Dr_Frank_Siebke_Frank_Siebke_NexWafe_USE

2 milliarder dollar for å bygge anlegget er ikke småpenger. Da er det også interessant at f.eks. indiske Reliance har kjøpt seg inn i Nexwafe. Og Reliance, husker vi, kjøpte jo opp Rec Solar i oktober 2021! Så kanskje vi ser for oss at Project Riser har følgende investorer: Hanwha og Reliance som går sammen om denne investeringen - to giganter - og ingen er kinesiske, og begge er interessert i en verdikjede for sol i USA uten kinesisk innslag.
Slettet bruker
18.07.2022 kl 09:00 7039

Fantastisk gravearbeid lagt inn av deg. Forumet er en så viktig verktøy for oss investorer, hvis vi kan luke ut støyen. Takk for bidraget!

Må virkelig sette meg inn i dokumentet ved uken, fordi dette virker utrolig spennende. Rec står bak Project Riser, som nå har blitt diskutert i flere måneder. Dette er helt enormt.

Vil redigere innlegget og dele mine meninger rundt Project R. til uken. Som Svenn konkluderer;

Full tillit til CEO og fremtiden. Kortene REC stiller med? Her er det bare å glede seg til vi får åpnet julegavene våre. Vært mye venting, men tror gavene vil gjøre opp for det :)
Slettet bruker
18.07.2022 kl 09:23 6917

Bra graving, og resonnementet kjøper jeg!
JohnnyBGood
18.07.2022 kl 13:48 6537

Flott arbeid ikke minst av Uchi, men og av Svenn! Jeg bøyer meg i støvet! Og bra innsats av May som står på for selskapet i en spennende tid.

Ser nå at REC Silicon er proaktiv og har initiativ. Selskapet besitter nøkkelteknologi og har produksjonskapasitet ventende. Dette gir gode forhandlingskort vis-a-vis anodeprodusenter, men også andre som koreanere og andre polykunder i tillegg til myndigheter.
drapper12
21.07.2022 kl 00:05 5690

project riser må ikke glemmes! Kun en måned venting til! 2.500 arbeidstakere og $2 milliarder dollar! hanwha vil ha fabrikk klart innen 1 år!!! spis den nemis! Senile Biden vil bruke Executive Orders og dette vil få fart på ting! kanskje vi trenger en annen CEO til å lede oss gjennom tiden videre? er jo veldig stort alt dette her.
Slettet bruker
02.08.2022 kl 22:20 3805

Litt plagsomt at tråden skal dukke opp øverst hvis man bare gjør noen små endringer. Beklager for det.

Tråden holdes låst da formålet er nådd og vil nok skli ned ila. i morgendagen.

God kveld.
Slettet bruker
03.08.2022 kl 19:41 3056

Hehe, nevnte at jeg skal la tråden dø ut i går kveld, men etter en så flott click-bait frykt artikkel, så må jeg nesten ta opp aktiviteten her igjen. Feil informasjon skal alltid bli besvart med kunnskap.

Jeg forstår at mange blir provoserte. Jeg ble det selv, jeg skal egentlig ikke være på forum akkurat nå, men artikkelen skapte en del engasjement i meg. Hvem er Molnes til å komme hit, spre feil informasjon, enorme faktafeil også si at vår investering bare er tull? Snakker om en emisjon, når ingen emisjon er planlagt. Stor forskjell på fullmakt og det å faktisk utføre en emisjon.

Av samtalen Sa2ri hadde med CEO, så forstår jeg at det var uaktuelt å ta emisjon på nåværende kurs. Jeg har også delt mine meninger gjentatte ganger for dere;

Jeg tror at Hanwha vil ha kursen så høyt som mulig. De skal investere flere milliarder dollar. Årsaken til at de ikke har kjøpt opp 100% av REC er fordi de også ønsker å bruke REC til å hente kapital i fremtiden, fordi den planlagte veksten vil være så stor. Vi må huske at Hanwha bygger en komplett verdikjede rundt REC. Dette bør ikke undervurderes og forteller litt om hvor unikt REC er. Jeg har full tillit til at ingen emisjon vil bli tatt med mindre det er til gunstige priser og REC’s historikk siden 2020 tilsier det samme.

Jeg vet ikke hvor godt Molnes kjenner til selskapet eller hva REC egentlig driver med, men jeg blir forbauset over at Finansavisen er villig til å publisere noe slikt. Dette er ikke en nøytral artikkel, fordi ingen positive elementer ble inkludert. Artikkelen er publisert for å skape frykt, der kan ingen endre min mening.

Jeg mener at Intra er en av de mest kunnskapsrike vi har på hele tivoliet når det kommer til REC’s produkter. Hør på han hvis det er noe du lurer på om selveste produktene til REC. Jeg forstår poenget til Omac om å drite i dette og bare la det gå, men jeg mener at det er viktig at vi som aksjonærer viser styrke og lager litt styr ut av dette nå.

Er ikke du lei av at de store avisene aldri skal skrive noe om alt vi graver frem? Er du ikke lei av at de så vidt skriver om det geopolitiske som utvikler seg nå, når hele verden snakker om dette daglig? Er du ikke lei av «betalte» analytikere, som bare lyver til trynet ditt basert på egen posisjon? Eller hvordan FA kun tar intervjuer med «olje-eliter» og pumper det daglig? Journalistikk skal være basert på fakta. Det skal være nøytralt. Ikke en propaganda maskin.

Journalister og redaktører må ta mer ansvar. Vi har allerede mistet REC fra norsk eierskap og den eneste relasjonen REC har med Norge er oss små aksjonærer og et kontor fylt med kaker ved Fornebu. Må selskapet virkelig flyttes til US før vi kan få seriøse debatter rundt REC?

Ja, det er risiko involvert. Blir det ingen verdikjeder som fører til at ML kan gjenåpnes, så blir dette stygt. Spørsmålet jeg stiller til deg er enkelt - og dette er de samme ordene jeg har brukt siden 2020:

Med alt som foregår på verdensbasis, tror du virkelig at USA og EU skal si vær så god Kina, bare ta fremtidens olje også gleder vi oss til at dere blir verdens nye stormakt og pisker oss rundt? Kom igjen da. Biden’s hele valgløfte var basert på nasjonal sikkerhet og klima. Hvorfor nasjonal sikkerhet? Fordi de som investerer i grønt i dag er fremtidens vinnere. Dette kalles menneskelig evolusjon på hvordan menneskeheten bruker energi ressursene sine på, akkurat som vi har utviklet oss de siste 100-200 årene. Solar og batterier er fremtiden. Det er her og nå, ikke 10-20 frem og ukjent.

Jeg er litt lei av amatører som snakker så høyt - også vet de ikke engang hva de snakker om. Disse menneskene kan litt om alle selskaper, men ingenting spesifikt om noen som helst enkelt aksjer. Dette er grunnen til at jeg holder meg til 1-2 selskaper maks om gangen. Jeg er realistisk nok til å forstå at hvis jeg skal ha dybde kunnskap om noe, så må jeg legge inn tiden som er nødvendig for å lære.

Limer hva jeg skrev på ukentlig tråd:

« Hele verden er på vei til å omstille seg fra olje til grønt over de neste årene og tiårene. USA og EU ønsker egne fornybare verdikjeder og innfører politikk som vil gjøre dette til en realitet. Chips act har nylig gått gjennom, som vil gi REC’s fabrikk i Butte fordeler. Manchin har snudd om og hvis Sinema blir enig, går en inflation act pakke gjennom, som vil gi REC $3 kostpris reduksjon årlig i bunnlinjen, som tilsvarer 500M NOK per år. Denne pakken vil også incentivisere Wafer og Ingot fabrikker.

Det har nylig blitt kjent at REC står bak Project Riser på vegne av Hanwha. Dette er et prosjekt lokal politikerne har jobbet med i nesten et helt år, hvis jeg husker riktig? Alle fasene er godkjent og siste fase som gjenstår blir stemt gjennom 24. august. Går dette gjennom, så vil søsterselskapet til REC (Hanwha) investere over $ 2 milliarder for å bygge en ingot og wafer fabrikk rett ovenfor REC. Samtidig har G14 og Sila Nanotechnologies tatt milliard emisjoner for å etablere seg rundt REC, hvor Sila allerede har kjøpt nabo tomten, uten å ha sikret seg kontrakt med REC og begge selskapene har offentlig gått ut og sagt at de trenger silan fra REC.

Dette er fordi det finnes ingen med silan ekspertisen REC besitter - i hele EU og USA. Rec har 70% av verdensmarkedet her. Silan er helt essensielt for selskaper som G14 og Sila Nanotechnologies for at de kan utvikle sine batterier, hvor blant annet Porsche og Mercedes sitter på eiersiden.

Det er risiko involvert i REC. REC er avhengig av kunder for å være operasjonelt i drift og være bærekraftig. Det har vært store utfordringer for selskapet i historikken. Det er det ingenting å legge skjul på, men å publisere artikler som er basert på utgått eller feil informasjon blir rett og slett sett på som useriøst av Molnes. Selskapets situasjon er helt annerledes i dag. Hanwha konsernet er et av verdens største og kjøpte seg inn til 20kr per aksje. De bygger verdikjeder rundt REC og vil investere milliarder av dollar.

Vi nordmenn bør være stolte over hvor viktig rolle REC vil ha over de neste årene. En av fire polysil. produsenter i USA. Eneste med silan ekspertisen i hele USA og EU. Dette kan bli et norskt industri eventyr som vil være viktig for den fornybare satsningen politikere snakker om i USA og EU. Forhold dere til fakta og ikke feil informasjon. Forhold dere til dagens situasjon og fremtiden, ikke fortiden.

Alt blir mer og mer klart for meg. Nå forstår jeg CEO når han sier til meg at forhåpentligvis vet vi mer innen august. Nå forstår jeg hvorfor han smilte sånn, når jeg snakket om ekspansjonen Sutton har jobbet med lenge. Mye svada her, men vi kan nok mer enn 99% om REC og det graves god informasjon.

La dem fortsette å holde på sånn. Veldig snart vil James få alle disse til å holde kjeft permanent, etter så mange år med drittkasting. Jeg gleder meg.

Kopierer det jeg delte tidligere i dag:

Ord for ord, hva CEO sa til meg;

"I have to take one thing at a time and give it our full capacity. My job right now is to get the facility open. The problem right now is that we are not operating, so my overriding objective is to get the facility open. Then communication with the market and shareholder price will all take care of itself».

Jeg oppfordrer mine venner. Nok er nok. Vær med på å sette ned foten. Åpner tråden midlertidig hvis noen ønsker å komme med innspill.
Redigert 03.08.2022 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2022 kl 19:53 2965

Antar at admin redigerer flere tråder for å få dette til å blåse over. Skjønner ikke hvorfor ellers gamle tråder kommer på toppen.

Ikke la dem stoppe oss. Fortsett å diskutere. Fortsett med fakta. Fortsett å få disse klovnene til å forstå at de ikke engang vet hva de snakker om.

Hva er dette her for noe tull? Kanskje vi alle bare bør flytte over til XI?
C-Eiken
03.08.2022 kl 19:54 2954

Det er godt nok underligt. Kan se flere af trådene har gule markeringer somom de er nye eller redigerede.

Er det FA der har serverproblemer eller manipulerer trådene ?
og både har lagt artikler og forumtråde aktive fra før en en backup eller cache ?
Slettet bruker
03.08.2022 kl 20:20 2832

Det er en kommentar/ derfor er det direkte pinelig at han ikke har satt seg inn i selskapet.

Molnes surrer med Røkke, og han har åpenbart ikke sett tallene til Hanwha solutions eller kjenner til Q-cells leverer. Og, han har definitivt ikke fått med seg at flere (several) kinesiske selskaper har henvend seg til RECsi for å kjøpe poly… de må som kjent etablere seg utenfor Kina (:)

Det beste: RECsi kan selge ut hele produksjonen til Hanwha, men velger likevel å forhandle med andre deriblant batteri-produsenter. Forhandlingen skjer mens prisene øker og støtteordninger for «made in US»stemmes igjennom - kan det bli bedre?

Og, gigantisk pakke til semiconductor i USA og snart en variant av SEMA.

PS: en ting har han rett i da. Fra topp til bunn falt RECsi 99%.

Men, fra bunn til nå har RECsi steget 900%

Tipper han har tapt masse tidligere og ikke fulgt med i timen, og ikke noe å bry seg med. Kanskje han til og med begynner å bli litt dement (?)
Redigert 03.08.2022 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2022 kl 20:31 2713

Dette er ren mobbing av Rec aksjonærer. Menigheten, det er vel oss det?
Onmyway
03.08.2022 kl 20:43 2566

Jeg reagerte også litt på det der… Men det er jo nesten som enkelte på forumet å tro at «menigheten» her faktisk påvirker kursen…?
Hemsen
03.08.2022 kl 20:59 2407

Dere vet « det som hjertet er fullt av renner kjeften over med».
Så nå kommer frykten for at « menigheten» består av så mange dyktige mennesker som sviskeprinsene i finanspressen ikke engang når til anklene.
Derfor en så ynkelig reportasje med nedlatende omtale av aksjonærer. Det er beviset på at vi skal puste med magen og nyte at vi er på rett vei.