Ampliqon

JosefK
AZT 07.07.2022 kl 15:10 1044


Å kikke jethro under kilten er en av mine hobbyer.

Ampliqon er et lite dansk firma som spesialiserer seg på salg og videresalg av PCR og annet relatert laboratoriemateriell.

Jeg husker første gang jeg kom over dem, noe som er en stund siden. Og det var ett av produktene som limte seg inn i hjernen. Tilsvarende produkt finner man igjen hos flere andre, bl a Thermo Fisher, som lager i hvert fall to varianter av den.

Men i dag skal vi se på Ampliqons’ pureit ExoSAP:

- https://ampliqon.com/media/11670/pureit-exozap_product-information-sheet.pdf

- https://ampliqon.com/en/pcr-enzymes/pcr-enzymes/pcr-clean-up/pureit-exozap-pcr-cleanup/

Dette er et tokomponents produkt som består av hl-exol og rSAP. Og har dere lest AZTs produktliste noen gang, så vil dere kjenne igjen terminologien. Videre vil dere kjenne igjen temperaturen for inaktivering er prikk lik (slå opp på hl-exol)

Dessverre oppgir ikke Ampliqon hvor de har sourcet ingrediensene fra, men jeg anser det som usannsynlig at det er fra noen andre. Joda, exonucleaser er det fler som lager men man kan skille dem ved at de fleste kommer fra e.coli, mens hl-exol er fra et marint bakterium.

Videre kan dere hygge dere med de siste q-presentasjonene der jethro kan fortelle at SAP selger mer enn noen gang og det er ingen tvil i mitt hode at det skyldes at ensymet har funnet veien inn i produkter som pureit ExoSAP. Han har til nå ikke sagt noe om omsetningen av hl-exol, men jeg tipper de har en nokså lik proporsjonal stigning. SAP har selvfølgelig mange fler år i markedet og brukes innen en lang rekke andre områder.

Jeg vedder 1 AZT på at jeg har rett. Jeg er litt klokere på White-label mysteriene og hva jethro skjuler under kilten. Note to self: spør om salgsutviklingen på hl-exol

Jeg kunne fortsatt med leverandører som Thermo, men der er de en smule mer restriktiv med terminologien. Så det blir mer gjetting.

En dag vet jeg ALT om jetro😂





xjack
07.07.2022 kl 16:45 979

Flott research der, JosefK! Det kan imidlertid virke som Ampliqon er konkurrent til AZT i og med at de på søk virker til å være "manufacturer of /.../custom-made PCR enzymes and laboratory reagents"?
JosefK
07.07.2022 kl 19:37 867


Ikke direkte konkurrent. Ikke så lenge AZT (enda) ikke har TAQ polymerase som ser ut til å være spesialområdet sammen med et utall master mixer. Men det stemmer at de lager en del selv.

Jeg ble forresten sittende og lese årsberetningen og det jeg leser setter dette firmaet som en mulig oppkjøpskandidat. Av besynderlige grunner oppgir de ikke omsetningstall, men går rett på bruttomargin. 12 mdkk og 4 mdkk ebitda. Burde la seg gjøre å få til og enda ha penger igjen.

Ta en titt: http://regnskaber.virk.dk/99888362/amNsb3VkczovLzAzL2Y2L2M4LzdhL2QyLzQzYjQtNDRkZi1iYWU4LTVmYmFiY2VlZTllMQ.pdf

xjack
07.07.2022 kl 19:52 838

Det kunne være særs eventyrlig å bygge en Tromsø - Odense-akse!?
Slettet bruker
07.07.2022 kl 22:25 710

Jeg ser gerne, at AZT “køber dansk”…