Når skal Anko moderere seg?

pingulino
SAS 08.07.2022 kl 01:21 3651

Pilotene må moderere sine krav, sier Anko.

Når skal Anko selv moderere sitt eget krav på 12,5 millioner i årslønn pluss 5 millioner årlig til pensjonssparing?
Arne_And
08.07.2022 kl 03:24 3617

Anko kjører SAS i grøfta.
Slettet bruker
08.07.2022 kl 04:08 3599

Anka gjentar det han gjorde i Colombia: skyte på andre, ta ut en gigantisk betaling til seg selv 4 dager før de gikk til skifteretten, og så overlate regningen til alle andre enn seg selv. Det finnes visst en diagnose for slikt… Det visste ledelsen da de « ansatte» ham, så dette er et skittent spill, muligens kun slått av skandalene i Statoil, hvor ledere somlet bort minst 200 milliarder, uten å bli stilt til ansvar.
Poltikere er med på slikt, og feier alt under teppet. Regningen betaler du og jeg, på ALLE områder. Også dette er med på å undergrave restene av demokratiet vi harigjen i Norge. Det er anarkisme med politisk aplaudering fra store deler i den rike delen av næringslivet, samt totalitær undertrykking av massene. Om det nå er mat, strøm, mobilitet, kostnader, straffenivået for forseelser er ett fett. Og så blir det feid vekk med « polarisering i befolkningen». Løsningen: Enda mer undertrykking, maktmisbruk, og løgner fra alle talerstoler.
En slik « leder» er jo en kriminell i mine øyne. Og de burde sitte i fengsel..ikke voldta SAS
May-Liss
08.07.2022 kl 04:45 3583

Hollenderen ble ansatt for å rydde opp - forøvrig til samme betingelser som forrige CEO. Han har vært i selskapet i ca 1 år, og kan selvfølgelig ikke ta ansvar for situasjoen SAS har havnet i.
Derimot må tidligere CEO som hadde denne rollen i 10 år, gjerne fundere på hva han kunne gjort annerledes.
Carsten Dilling som har vært i SAS-styret i 8 år hvorav 4 som styreleder, burde kanskje også innse at det er feilbeslutninger/mangel på beslutninger som i høy grad har bidrattt til elendigheten - ikke bare å skylde på corona.
Det er etterhvert mange år siden luftfarten og konkurransen om kundene endret seg - mens SAS fortsatte for stor del i samme spor som tidligere.
kaedureddfor
08.07.2022 kl 06:41 3528

Sas går konkurs før eller siden, med mindre ansatte godtar samme vilkår som i andre flyselskaper. Streiken er unødvendig og setter arbeidsplasser i fare, og knuser feriedrømmen til mange. Fokus på lederavlønning er avsporing.
Lighter
11.07.2022 kl 15:02 3302

Det har nå gått opp for meg at dette spillet fra Anko (og styret) er rimelig høyt. Alt handler om etter rekonstruksjonen. Hva som skjer inntil da, betyr nada. Han vet at SAS allerede nå driver på kreditors regning, så om han taper 1 eller alle 7 milliardene de har på konto på denne streiken, spiller mindre rolle. Det betyr bare at kreditorene har mindre å hente. Det er tross alt bare 100-200 millioner som skiller i forhandlingene og det betrakter jeg som peanøtter i den store sammenheng. Synd for piloten og de reisende 😢
1013
11.07.2022 kl 15:45 3271

Lad selskabet gå konkurs og ansæt dem der vil i et nyt selskab.
Loki
11.07.2022 kl 16:00 3258

Da ser det ut som regjeringen snuser på tvungen lønnsnemnd. Det ville isåfall bety at pilotene må nøye seg med 3,7% lønnsvekst og glemme å få inn de andre pilotene. 30% lønnsnedgang er vel litt drøyt å prøve på med tvungen lønnsnemnd. Status quo har vert vanlig prosedyre med tidligere lønnsnemnder.

Det blir litt gi og ta, men tvungen lønnsnemnd vil jo være bra for pilotene. Bedre det enn ytterligere 30% nedgang i lønna.
Problemet til SAS er ikke pilotene eller kabinpersonalet. SAS ville gått i minus selv om de 2 gruppene hadde hatt 0 kroner i lønn. SAS har for mange ledere,administrasjon og advokater. Skal SAS klare seg så burde 9 av 10 ledere fjernes. De får bruke de digitale hjelpemidlene for å slanke antall ledere. Hver leder får jobbe mer effektivt.

Problemet med kontorarbeidere begynner dessuten å bli et problem i de fleste selskap,kommuner osv. I vår digitale verden der papirarbeid tar mye mindre tid enn tidligere så burde der vert færre kontorarbeidere. Staten bør forenkle loverk slik at der trengs færre folk på kontorene.
Redigert 11.07.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.07.2022 kl 16:46 3231

Til ditt siste avsnitt. Det kommer ikke forenkling, men heller det motsatte. Det offentlige krever dokumentasjon på alt mulig - og folkene i de offentlige etatene ønsker å vokse. Selv ikke FRP klarte å stoppe den utviklingen. Det gjør ikke noe at kua dør så lenge den dør etter forskriften ;-)
cinet
11.07.2022 kl 20:23 3148

Anko er den eneste som har vettet i behold . Pilotene kan melde pan pan, de er helt desperate og kjører selskapet rett utfor rullebanen. Pilotene har ikke lenger sugerør ned i pengekassen til tre stater. Wake up . Knapt nok danskene er desperate nok til å kaste penger etter selskapet pga Kastrup. Hvem skal betale disse hinsides egoistiske pilot kravene ??
Kåre Grønn
11.07.2022 kl 22:32 3074

Steile fronter.. Pilotene er hovedproblemet. Blir ingen løsning i morgen... blir tvungen lønnsnemnd... Ferdig. Piloter tjener 4 ganger mer enn buss sjåfører. Heeelt sykt
Reflect
11.07.2022 kl 23:07 3046

SAS kjører nok ut i Dansk Kattegat. De største investeringer har skjedd i og beskyttet i Danmark. Pilotregnkngene er ingenting mot infrastruktur i Kastrup og omegn;- det var gide grunner til at Norge solgte seg ut! Blir det tvungen lønnsnemd blir det ett enda dtørre utgift for SAS å dekke i framtiden, eller NAV gorfi SAS ikke kan gjøre opp for den avtalen.
Å få løse SAS problemet trenger de en Stoltenberg, ikke en hardhidet nederlansk prosedyrerrytter!!
Jeg holder meg borte inntil sjefen er byttet ut,- det er styret som må på banen eller ta konsekvens.
Tigerberget
12.07.2022 kl 23:27 2853

Kanskje sette seg inn i hva de streiker for før du driter deg ut i flere kommentarfelt.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 01:47 2718

Kan du dokumentere disse påstandene dine??

Jeg vet ihvertfall ingenting om SAS-piloters lønn eller øvrige arbeidsbetingelser.

Jeg fant ihvertfall dette:

https://www.faktisk.no/artikler/j7l8p/riktig-at-ferske-sas-flygere-tjener-mindre-enn-de-fleste-nyutdannede-sykepleiere

"""

En nyansatt flyger i SAS har en bruttolønn på rundt 479 000 kroner. Dette er lavere enn for de fleste nyutdannede sykepleiere, hvis man tar med alle tillegg. Gjennomsnittslønnen for alle flygere er imidlertid langt høyere enn for sykepleiere.

""""

Redigert 14.07.2022 kl 01:48 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
14.07.2022 kl 07:44 2637

Jeg er av den oppfatning at å stille inn koordinatene på et fly, samt ta av og lande er ganske enkelt. Det er et passivt yrke, men forstår det blir mye ugunstig arbeidstid. Slikt blir det alltid tillegg av. Det er ikke sant at en nyutdannet pilot tjener dårligere enn en sykepleier. I så fall er det er d grunnet avtale om en slags førstegangspraksis som mange yrker anvender. Som en slags utdannelse, skal flygere opp i så og så mange timer, noe som er rett. Da har selvsagt denne flygeren mindre ansvar, men får opplæring. Det bør bli en debatt hva folk i transportbransjen bør ligge på. Buss sjåfører har et større ansvar da ulykkesrisikoen er mye høyere enn i luften med er fly. Nei slutt å syte! Flygerne bør heller tilpasse seg lønn i tråd med selskapets inntjening. Glem noe annet, og kom til spakene, eller slutt med hobbyen. 1 mill +++ er mer enn nok betalt.
Record
14.07.2022 kl 08:02 2609

Pilotene er løsningen i hvertfall .
Jeg mener og tror at lønn er sekundert i denne konflikten , derimot har pensjonsretten hvert en byrde for SAS i 20-25 År og er nok en del av problemene også nå .
Må pilotene over på andre avtaler vil de nok miste en gullpensjon og det vil for de som for oss alle andre som har mistet en slik avtale bety mye mere enn noen lapper i mnd lønn .
Vi får vel bare vente og se , dette er nok mene komplekst enn det som står i overskriftene i avisene , SAS som selskap må kunne konkurrere med den øvrige flåte av tilsvarende befordringer ,om ikke er det nok kroken på døra .
Nå som ikke landene(kun Danmark) støtter SAS økonomisk må de ha investorer , de vil kreve avkastning ,risikoen i SAS er skyhigh pr nå , endres ikke denne er det ikke noe selskap lengere .
OZZY
14.07.2022 kl 08:41 2542

si meg en ting. ønsker pilotene å opprettholde de høye lønningene i SAS ? hvis ja da vil jo SAS alltid gå med underskudd.
Gullhaugen
14.07.2022 kl 10:20 2459

Bevares. Dagens aksje skal jo NULLES i restruktureringen....noen lever farlig
Holymoses25
14.07.2022 kl 12:13 2397

Daytraders leker med ilden. Ja den kan lett gå opp 20% hvis streik løses men den skal rett i kjelleren. Jeg har dessverre ikke tru på løsning og ser at det er et spill for galleriet av ledelsen.
Tigerberget
14.07.2022 kl 13:58 2351

Spill for galleriet når selskapet taper 100.000.000,- om dagen? Seriøst?
Du tror ikke de vil ha pilotene på jobb igjen?
Slettet bruker
14.07.2022 kl 14:07 2337

Hva tror du gjør mest skade??

En buss som krasjer i Oslo sentrum, eller et passasjerfly som krasjer i Oslo sentrum?
Lighter
14.07.2022 kl 14:30 2317

Uavhengig av hvem/hva som har rett i denne konflikten så må en nå spørre seg om dette hellige streike våpenet er for brutalt. Halve verdien på dette milliard konsernet fordufter etter bare halvannen uke med streik inkl. ettervirkninger. Man kan ikke bruke atom våpen, når noen tokt med presisjonsbombing kan gjøre samme nytten. Dette må reguleres bedre.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 23:56 2183

SAS har 263000 aksjonærer !
https://e24.no/boers-og-finans/i/34vaxM/smaaaksjonaerene-stroemmer-til-et-sas-i-finansielt-fritt-fall-har-naa-263000-aksjonaerer
Aksjen vil ikke bli nullet. No way in the world.
Lighter
15.07.2022 kl 09:42 2042

Det triste er når vi etterhvert får de fantastiske nyhetene om at konflikten er over, alle de 263.000 trekker et lettelsens sukk, gleden er stor, hurra rop og stor feiring, vil det «utenkelige» skje.
Man blir innhentet av realitetene og aksjen blir fullstendig maltraktert.
50% av disse 263.000 er Svensker og 40% i Dansker. Tror en bør være forsiktig med små frekke ironiske stikk angående SAS, om man frekventerer de trakter i tiden som kommer.
Med antallet aksjonærer skulle en tro vi snakker om en målbar nasjonal depresjon. I praksis 2 nasjoner som ikke er spesielt mottakelige for ironi 🫣
Record
15.07.2022 kl 10:30 1995

Neppe, men da må sosialistene inn med mye egenkapital og høyne sitt eierskap betraktelig , slik at SAS fortsatt har ett sugerør i statskassene .
Hvem i all verden vil legge frisk kapital i ett nedadgående marked i ett selskap som har gått med dundrende underskudd selv i gullårene til flyselskapene ?
SAS er konkurs , det kan kun endres med statlig risiko .
Holymoses25
15.07.2022 kl 10:41 1978

VG - SAS-forhandlinger dag tre: − Partene står betydelig nærmere enn de har gjort noen gang

Dagbladet - Komplisert megling - Står langt fra hverander..

Hvor vi enn ser det, så går det skikkelig sørøver for SAS
Slettet bruker
15.07.2022 kl 14:46 1907

Disse marionette-sjefene i SAS virker å drive et spill. Hvor Deres egen lommebok står sentralt.
Den danske og svenske stat har 43,6 % av aksjene. Og de har noen støttespillere. Rart at ikke
disse to stater tar mer grep her.
Hvis det er hhv. 600 og 800 mill i besparrelse som er posisjonene, burde det finnes en løsning.
SAS må godta en litt amputert Forward plan, og krympe selskapet litt mer enn planlagt.

For løsning her er nok retningsbestemmende for mye annet i konsernet.
De 263000 aksjonærene burde politikerne i Sverige og Danmark ikke undervurdere. De 263.000
kan ikke behandles for dårlig. De burde nesten innkalle til ekstraordinær generalforsamling, og
gi SAS-ledelsen noen direktiver. Denne nederlandske sjefen virker ikke å være bra for SAS.

Hvor er den danske stat her, som skal redde Kastrup ?

Har merket meg at Per G. Braathen vurderer å gjenoppstarte BRAATHENS, og synes det høres
interessant ut. Norge bør tenke norske luftfartsinteresser, nå oppe i det svenske og danske rotet.
Norge kommer til å få økt markedsandel i Skandinavia og Norden. Oslo lufthavn var Nordens
klart travleste flyplass i Juni. OSL er i ferd med å bli permanent størst i Norden. Har vært det
minst det siste 1 1/2 året.

Og det er tvil om den amerikanske konkursdomstolen anerkjennes i Skandinavia.
https://borsen.dk/nyheder/perspektiv/sas-bruger-konkursdomstol-i-new-york-der-ikke-anerkendes-i-skandinavien?b_source=borsen&b_medium=row_3&b_campaign=perspektiv_news_3026860

Jeg er litt betenkt over alle MAX-flyene Norwegian og Flyr satser på. Braathens burde vurdere å gå for Airbus i steden.
Redigert 15.07.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
15.07.2022 kl 15:55 1871

KOMMER DET MELDING KL. 16 NÅ OM STERIKESLUTT SÅ ER DET BOOM OPP 30 %. DE TEOSD ALT 8 MILLIARDER PÅ KONTO
Redigert 15.07.2022 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
15.07.2022 kl 16:04 1856

Det er mange som vil inn nå for steriken blåses nok av snart. ser short har satt opp skremme sperre men den ryker fort
Redigert 15.07.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2022 kl 17:35 1819

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wjwrya/thomas-seltzer-raser-mot-sas-i-facebook-innlegg
Minst 5 % av aksjene må innkalle til ekstraordinær generalforsamling.
En kvart million skandinavere må vise makt her. Og det skandinaviske folk må på banen og presse tafatte politikere. SAS er et statseid selskap.
Det er SAS' ledelse og styre som er skurken her.
Redigert 15.07.2022 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2022 kl 17:51 1802

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Po7Vkp/ny-runde-med-forhandlinger-i-sas-streiken-ingen-kontakt-mellom-partene-i-dag
Aksjonærer og politikere må på banen. 34 timer med forhandlinger hvor ingenting skjer.
Styre og ledelse virker helt udugelig og bør kastes.