Hvem har Mr. Jos van der Endt solgt 87 500 aksjer til?

trani
16.07.2022 kl 10:56 1675

På kr.20 har vel den største aksjonæren fått dobblet penga sine..?
trani
15.07.2022 kl 18:50 1824

En dårlig avtale er ikke mye verdt.
Vi får nå håpe at shell ikke rumpekjører Pryme helt, og lander en fornuftig avtale for begge part. Shell har jo muskler med enorme muligheter her, om dem kjøper opp Pryme!?

Bud kr.20?
Redigert 15.07.2022 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.07.2022 kl 16:09 1875

De har en avtale med shell. Denne holder de på å reforhandle. Det er mye en kan bekymre seg for, men at de skal stå uten en avtale er jo ikke sannsynlig. Spørsmålet er jo bare hvor god/dårlig avtalen blir.
trani
15.07.2022 kl 15:56 1891

Ingen kjøper dersom det ikke foreligger et juridisk avtale, det skjønner jo vel alle?
En endelig avtale med shell, er alt som skal til for å få verdien til pryme, kraftig opp!
Fond og større aktører kan etter det komme på banen, betryggende.

Mulig OMNIS CV. gjør klar bruden for Shell og noen andre?
Redigert 15.07.2022 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Sebastian_
15.07.2022 kl 15:23 1921

Tror ikke en feedstock avtale ville gjøre noe spesielt med aksjekursen, ettersom det ikke er en «breakthrough» men forventet. Et JV, kursmål eller funksjonell fabrikk i full skala er nok mer triggere jeg ser etter.
Sebastian_
15.07.2022 kl 15:20 1923

Enig, er jo bare å se tilbake på hva som skjedde ved Shell avtalen. Det var vel en dobling på 2 dager på en ikke-fast avtale.
trani
15.07.2022 kl 14:32 1949

Tror dem både jobber for en avtale på kommende giga fabrikk og beta-fabrikken. 2 fluer i smekken?

Pryme er liksom en slik aksje som vil gå 300 - 500% på svært få uker, på den rette børsmeldingen. Og det skal ikke mye til, slik ståa er nå.
Kan heller ikke fatte at Shell ikke tar en fot på eierssiden.
Sebastian_
15.07.2022 kl 12:46 2002

Har gått og ventet på stockfeed avtale i flere måneder. Mtp de har sagt at det skal komme flere avtaler Ila q2 så er det meget rart at vi ikke har fått en engang når det er ca 1 mnd til q3. For at de skal holde det de lover så trenger vi minst 2 avtaler og det er moderat estimat når de melder om flere avtaler i q2. Om man ikke er 100% sikker på at man skal lande avtaler, så er det bedre å bare ikke si noe. Nå har vi aksjonærer hattforventninger i et helt kvartal. Det øker også markedets negative holdninger til selskapet.
trani
15.07.2022 kl 12:34 2013

Det beste man nå kan håpe på, er at Pryme får landet en avtale der beta-fabrikken går minst i break-even..
De store pengene kommer vel etter når det hele skal skaleres opp?

Mulig vi får en prisavtale/stockfeed-avtale over helgen??

PRYME: SOLID FREMGANG I PRISFORHANDLINGER
16.6.2022 06:00 • TDN Finans
Redigert 15.07.2022 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Sebastian_
15.07.2022 kl 11:24 2053

Meget uenig i at fabrikken ikke er mye verdt uten avtalen med Shell. I Q1 rapporten står det hva emisjonspengene skal bli brukt til. Dog, enig i at vi sakte men sikkert kommer til å tusle nedover på lavt volum frem til vi får gode nyheter fra selskapet. Overrasket over at vi så vidt har fått gode nyheter dette kvartalet.
trani
15.07.2022 kl 11:09 2064

Man kan diskutere tallene til man blir gul og blå, men hva hjelper det når selskapet ikke får landet en avtale?
Selskapet har mulig kjørt seg selv inn i et hjørne med Shell.
Uten avtalen med Shell, er fabrikken ikke mye verdt..
Frem til avtalen er etablert, vil troen falle fra..
Mulig dem bruker emisjonspengene på å dekke renteutgifter?
Redigert 15.07.2022 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Sebastian_
15.07.2022 kl 10:50 2084

"Although no volumes were contracted in 2021, the company has visibility on sufficient supply for the first plant and is developing several avenues towards partnerships for long-term supply of significant quantities for our future plants" - Fra årsrapporten 2021. Usikker på om dette bare gjelder når Pryme forventer å produsere 30 000 tonn olje, eller om det gjelder Rotterdam fabrikken I full produksjon og oppskalert.
Sebastian_
15.07.2022 kl 10:45 2090

Syntes også det er rart at vi ikke har fått noen feedstock avtaler enda. Det var jo meldt på Q1 rapporten at vi skulle forvente flere avtaler ang bla. dette temaet. I kvartalsrapporten står det at de har avtaler knyttet til plast som er store nok til oppskaleringen av Rotterdam, men det holder ikke om fabrikken skal videreutvikles og vi får en Amsterdam-plant også.
Herman*
15.07.2022 kl 10:08 2113

Det første som må på plass er bindende feedstock avtaler. Dernest må markedet se at det er fremskritt på fabrikken uten nye store overskridelser. Så er det jo oppstart rundt juletider og oppskalering i 1H23 som vil være det mest spennende. Utvikling i el prisen er jo nevnt.
Sebastian_
15.07.2022 kl 09:59 2118

Det er jeg klar over, men godt vi er enige. Har du noen flere tanker rundt selskapet? Du virker godt opplest.
Herman*
15.07.2022 kl 09:43 2132

WPU er jo et annet selskap, så jeg er enig i at prisen på 850 Euro tonn skal opp.
Sebastian_
15.07.2022 kl 08:54 2161

Akkurat hva som står i disse forsyningsavtalene er vanskelig å si fordi jeg ikke finner noe informasjon om det, men går ut i fra at fbrsyningsavtalene er det de har referert til i kvartalsrapporten? Med mindre kontraktene følger et mer fluktuerende struktur.
Sebastian_
15.07.2022 kl 08:49 2167

Pryme nevnte nylig i en børsmelding at de omforhandler prisen for forsynligsavtaler. Teksten er skrevet på en slik måte at det virker som at de skal få høyere pris for oljen enn tidligere nevnt. Hvis det eneste tidligere nevnt for pryme er 850 euro per tonn, blir jeg EKSTREMT overrasket hvis prisen blir lavere enn tidligere konsensus. Ser at det gikk litt for i svingene og at ordbruken min ble feil, står "EBIDTA return on invested capital" på 17%.
Sebastian_
14.07.2022 kl 22:57 2249

Så lenge Shell sine egne satsninger ikke påvirker pryme-avtalen, så er interessen i et grønnere fotavtrykk for Shell meget positivt!
Bigdreamer
14.07.2022 kl 22:22 2276

Intressant. Vad är din tanke angående artikeln om Shell jag publicerade här tidigare idag.? Jag önskar olika tolkningar
Herman*
14.07.2022 kl 22:22 2277

Du har nok lest litt feil i den presentasjonen. Det er ikke 17% Ebdita, det er 17% avkastning på investert kapital fra den første fabrikken. De forventer over 30% avkastning på EK fra de større fabrikkene. Det er interessant at e forventer å få 850 Euro per tonn. Denne presentasjonen er jo et halv år gammel, men en litt nyere presentasjon fra WPU sier at de forventer å få ca 700 Euro (omregnet fra DKK) per tonn. De skriver dog at de forventet å få et NAPHTA premium på 150 dollar per tonn, noe de vil kunne oppnå etterhvert. (på deler av produksjonen antar jeg). Du skriver videre at "med en dobling av gassprisene", men Pryme benytter seg av EL og ikke gass. Disse pleier jo å korrelere ganske godt, men bare poengterer det.
Sebastian_
14.07.2022 kl 22:09 2291

Skal også sies at f eks prisen per tonn med plast og andre ting er opp, så dette er meget rough estimate med unøyaktige tall, men jeg tror ikke at EBIDTA-en per tonn blir ekstremt annerledes hvis pryme får reforhandlet avtalen for pyrolyseolje-pris per tonn.
Sebastian_
14.07.2022 kl 21:21 2321

Tja, skal sies at det du sier her er utfordringer for selskapet. I Q4 2021 rapporten nevnes det at de forventer å få 850 euro per tonn olje. Med 30 000 tonn forventer de en ebitda på 17% som gjør at de tjener ca 207 euro per tonn i profitt. 140 euro av utgiftene regner de som "energy costs", vil da anta at det regnes som gass, elektrisitet og annet. Med en ca dobling av gassprisene fra Q4 rapporten kan vi si at utgiftene av energi vil bli 280 euro som en rough estimate. Det vil da si at selskapet ved dette regnskapet bare hadde ebidta på ca 70 euro per tonn. Noe som også skal navnes er at oljeprisene ca har dobbelt seg siden den stund. Jeg antar at selskapet kommer til å få reforhandlet prisen per tonn til ca 1000 euro fra 850 euro som da vil si at EBIDTA-en på pyrolyse oljen så og si ikke har forandret seg. Gjelden tar jeg på min kappe at jeg ikke nevnte i forrige innlegg.
Herman*
14.07.2022 kl 20:48 2340

Ingen kan si at Pryme prises høyt, men du glemte et par punkter. Selskapet har gjeld, det må du trekke fra på oversikten. De vil også måtte forholde seg til ekstreme el kostnader hvis det ikke skjer noen endringer her. Her ligger faktisk litt av hunden begravet. I et scenario kan vi se for oss en slutt på krigen i Ukraina og en slags forståelse med Russland hva gjelder kortsiktig forsyning av gass. Dette kan medføre et ras i el og gasspriser som bla vil bidra sterkt på bunnlinjen i selskapets første fabrikk. Det andre scenarioet er jo at ting blir enda verre med skyhøye el priser til vinteren. Da spørs det om Nederlanske myndigher griper inn og i hvilken grad. Det spørs også om Pryme og andre kan reforhandle avtalen med Shell enda en gang eller om de har mekanismer som knytter offtake prisen til utviklingen i oljeprisen pluss kostnaden for feedstock og energi.
Sebastian_
14.07.2022 kl 17:42 2406

Har fulgt aksjen over en lengre periode og vil komme med personlige tanker og meninger knyttet til selskapet og aksjeprisen. Først vil jeg snakke litt om regnskapet og prising. Ved emisjonen og rep emisjonen hentet selskapet inn ca 18 millioner euro. I tillegg hadde selskapet 4 millioner euro liggende fra før emisjonen (refererer til Q1 rapporten). Selskapet eier også en tomt ved Amsterdam som ble kjøp til 3,5 millioner euro. Knyttet til Rotterdam-fabrikken har selskapet en CAPEX på 34 millioner euro (refererer til Q1 rapporten). Det vil da si at investeringer, utgifter og cash balansen til sammen ligger på rundt 60 millioner euro. Det vil da altså tilsi det dobbelte av hva selskapet for tiden er priset til. I tillegg har selskapet for eksempel Shell-avtalen og en fabrikk som snart begynner å produsere pyrolyseolje (som gjør selskapet cash flow positive før nyttår!!) som også burde bli priset inn. Pryme skal heller ikke bruke ukjent teknologi, som betyr at sjansen for at selskapet ikke skal lykkes er liten i mine øyne. Ser man bort fra selskapet og titter mer på aksjen er sentimentet meget negativt. En stor emisjon med utvanning, innsidesalg og at grønt ikke er skjønt for tiden bidrar til fall i pryme. Teknisk ser det ikke bra ut heller. (kan legge til Investtech sin aksjeanalyse hvis noen er interessert). Selv om, sliter jeg med å se noe særlig nedside i selskapet med mindre vi får negative børsmeldinger fremover. Selskapet sier ikke mye heller som vanligvis ikke er et godt tegn i aksjemarkedet. Jeg savner også flere strategiske samarbeid, som de selv meldte om i q1 rapporten. Alt i alt, kan aksjekursen godt falle ned mot 8 kr eller 6kr (som har blitt meldt flere ganger på dette aksjeforumet), men når selskapet viser til produksjon og inntjening så kommer denne diskusjonen om at aksjen skal ned til 6 tallet eller 5,32 tallet eller -932,13 irrelevant fordi vi kommer til å se en stor reprising mener jeg. Hvis et selskap leverer, blir det riktig priset tilslutt.
trani
14.07.2022 kl 14:52 2460

Lukter vi en avtale før helgen?
Akselenius
14.07.2022 kl 12:38 2508

Det tror nemlig jeg også! Spennende tider!
Bigdreamer
14.07.2022 kl 12:30 2516

Kan hände att ett uppköp inte är långt borta när fabriken är i produktion
Akselenius
14.07.2022 kl 12:24 2531

Spennende lesing, men kunne de ikke bare ha kjøpt PRYME cleantech. Hilsen trofast aksjonær som gjerne kunne tenke seg en ny hytte ...
trani
14.07.2022 kl 11:23 2437

You never know...
Har du forresten merket markedsklimaet i det siste?
Alt under kr.10 bør være billig, selv også på kr.6!
Zolly
14.07.2022 kl 10:43 2471

Nei, kursen har aldri vært kr 8,6! Laveste kurs er kr 9,12 den 12.07.22

Trani. Tror du virkelig fabrikken er verdt 50 mill ved ferdigstillelse? Med tomt, tekniske installasjoner mm kan du i hvert fall ta X 10 på 50 mill.

Kr 6… Prøv å vær litt seriøs. Nivået her på HF er lavt nok fra før…



Redigert 14.07.2022 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
trani
14.07.2022 kl 10:18 2497

Død aksje?
Ingen puls/volum, er tegn på at det snart skjer noe..
Men hva?
Redigert 14.07.2022 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
trani
12.07.2022 kl 23:46 2769

Om noe skurrer er sikkert.
Satser på kr.6 frem til høst.
Oppstarten skal ikke bli lett uten den endelige avtalen med Shell.,
Vangen
12.07.2022 kl 23:03 2805

Takk for supert tips! Det med å stenge nettleseren og åpne etter nytt år, er det sikkert mange som har lyst å gjøre nå som aksjekursen faller hver bidige dag. Men jeg skriver jo her av en grunn og det er fordi jeg har aksjer i selskapet. Har som deg troen på at selskapet med tid og stunder kan bli bra, men er overrasket over hvor keitete ledelsen har drevet på de siste månedene, etter at nyheten om emi kom. Kjøpte ikke repemi-aksjer da jeg antok at jeg ville kunne snitte ned til en billigere penge. Og tenker at når Mcap straks er under 300 millioner, bør den være nærme en bunn. En inngang på 8,60, som visstnok er ATL i følge en melding tidligere i tråden, er notert i margen hos meg. Så får du (og ALLE andre som ønsker det) stenge ned og smøre godt inn med tålmodighetskrem. Det enorme fallet fra den gikk på børs i fjor og Paretos bommert, kan vi ikke bare skylde på at det er snakk om en vekstaksje. Når tilogmed gründeren selger unna aksjer med pris under nylig emikurs på 10 kroner, må jo også du være enig i at det er noe som skurrer? Kan forresten være skummelt å forelske seg i en aksje og sitte passiv uten å følge med, men med håp om at det ordner seg helt av seg selv. Bare nevner det.
Redigert 12.07.2022 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Bigdreamer
12.07.2022 kl 20:40 2869

Dessutom får alla växtföretag fått en kraftig smäll på börsen. Så det är inget unikt att Pryme har gått ner så mycket. Den följer alla andra växtföretag