$$$PPPGGGSSS$$$ PartyTime in the house y'all!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.08.2022 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 11.07.2022 kl 07:58 414134

"Lolly-lo" ztyle hele uka
https://youtu.be/WJozYon2fEQ

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


...

PAPIRGREPET SOM GJØR 5 GANGEREN

Kjekt å være International Seabed Organization (MODM) foretrukne seismikkleverandør.

Ressurspotensialet på eksempelvis norsk sokkel skal være om lag 700 milliarder kroner ifølge Rystad. Interessen for havbunnsmineraler er stigende globalt, med eksempelvis The Metals Company som ble opprettet i fjor og lett hentet 570 millioner dollar rede penger til å lykkes med å finne og sutte ressusene, såkalte noduler som ligger strødd på havbunnen, opp. Men oppdragsgiverne for seismikk ser i hovedsak ut til å være de enkelte lands regjeringer inntil videre, Polen i dette tilfelle.

Endel investorer ønsker å posisjonere seg inn mot havbunnsmineraler tidlig. I Norge er Green Minerals børsnotert med en mcap på 129.508M, og utgjør således storparten av verdien i morselselskapet GEG (gamle SBX).

OFG vil trolig danne grunnlaget når PGS velger å børsnotere sin Marine Havbunnsmineraler virksomhet. Slik tilsvarende PGS kontrollerte C Store kanskje vil ligge i bunn for børsnotert CCS satsing.

Kjøp PGS. Få andel i det seismiske duopolet som er en forutsetning for fortsatt virksomhet for Verdens mest betalingsdyktige kunder i olje og gass. Få med aksjer når de to nye selskapene innen fremtidsnæringene Marine Havbunnsmineraler og CCS blir opprettet. Er de verdt noe? Tja i GEG (gamle SBX) utgjør GEM i hvertfall storparten. Kan en papirkonstruksjon mer enn doble selskapsverdien? Ja og den er ikke benyttet enda ... Fasit viser at SBX gikk fra 2.5 i november 2020, til 12 i feb 2021 på dette grepet. Altså nesten 5-gangern! Men de langsiktige industribyggerne i PGS tenker trolig annerledes, var formålet kun å midlertidig blåse opp kursen var det mye de kunne gjort. Her legges sten på sten for å bli en utbyttemaskin deluxe
Redigert 05.08.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2022 kl 19:28 9405

Det er riktig, forvent en short på 25 mill.
Det kan kanskje meldes i registeret allerede neste uke, trolig solgte de et lass med aksjer torsdag, resten fredag?
trolig har de smuler igjen.

Ja, de har dobblet pengene Sculptor, samtidig var de en brikke i å redde Pgs fra konkurs.
Når de nå konverterer gjeld til aksjer, reduseres gjelden i Pgs og Pgs slipper videre påløpte rente utgifter.
Omtrent 2/3 av aksjene er allerede bekreftet solgt og er allerede på lange hender ett eller annet sted, neste uke regner jeg med å se nye 10-11 mill aksjer solgt.
Redigert 23.07.2022 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2022 kl 21:40 9005

Tja...

Sett i lyset av mitt innledende innlegg på TA tråden, avdekker TA et grunnleggende "kommende" trend skifte". Man må skille mellom dynamisk og statisk TA. Begge bygger på historikk men hvor dynamisk vektlegger kortsiktig psykologi i større grad. I bunn vill alltid fundamentale forhold sammen med makroøkonomi legges til grunn. Man må derfor forstå og sette seg inn i et totalt bilde. Man må i tillegg i et kort perspektiv forså matematikken i de enkelte dataprogram og algoritmer sammen med den variable vektingen av disse mot andre påvirkningsfaktorer som ulike indekser og hvordan de ulike indeksfond vektes i selve indeksen og i hvilken prosent grad de ulike papirer de ulike indekser er vektet.

Hilsen PU

På "et eller annet fjell" med gode venner, fantastisk treretters og "et knippe" gode Amarone. Skal nå avsluttes med en enda bedre XO
ag-3
23.07.2022 kl 21:53 8971

(T) ja

Det er nok det du skriver der som har begynt å demre for meg... Men jeg har null kunnskap på TA og det har gått greit med min strategi. Det er nok en dimensjon der jeg burde legge på..... Men som sagt jeg er en lat person.

På en gård med gode venner, enkel steinovnsbakt pizza med en god rød italiener. Skal avsluttes med en eller tre Bareksten GT.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 10:46 8255


PGS gratulerer Harbour Energy

PGS MultiClient data in the North Sumatra basin yields successful results for Harbour Energy
July 22, 2022

Harbour Energy’s Indonesia entity Premier Oil Andaman Ltd has announced initial results from their Timpan-1 exploration well.

https://www.pgs.com/media-and-events/news/pgs-multiclient-data-in-the-north-sumatra-basin-indonesia-yields-successful-results-for-harbour-energy/
Redigert 24.07.2022 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2022 kl 10:59 8202

Når Oslo Vest nå storhandler PGS - "en slik mulighet kommer bare hvert 20. år" - handler det neppe om å trade på ørene, men om å være med når det klaskes 10er på 10er på kursen gjennom noen kvartaler

Sørg for å være inne den dagen neste hypen drar igang ... one of these days ...

https://youtu.be/3Dv-5yfq-vk
Superduper
24.07.2022 kl 11:35 8068

One of these days har dåke snakt om siå Moses vandra i ørkenen, men håpar at de får rett siå eg og har (for meg) ganske mange aksjar nemlig 15,000 stk. Men dersom den begynne og klatra opp mot 8-9 bør eg vel eigentlig selga (kjøpte på 7) og heller kjøpa indeksfond, yara og Gjensidige pga eg har opplevd to gonger før i sommar når den klatra at etter ei stund var det back in buisnis mellom kurs 6 og 7 etter nokre dagar. Lligga og vaka rundtom der som ei anna gjedda. Allikavel veit eg at eg mest sannsynlig ikkje greie og selga dersom den begynne og klatra likavell. Ein ting til, må indeksfonda kjøpa aksjen etter kvart?
Slettet bruker
24.07.2022 kl 11:43 8065

Ingen MÅ kjøpe noe som helst.
Men sannsynligheten for at Pgs blir tatt inn i Obx indeksen ved neste regulering er stor.
Det pleier å tilsi at fond osv posisjonerer seg.
Superduper
24.07.2022 kl 11:52 8061

Jo dersom det blir så og så stort trur eg indeksfonda må ta dei inn, var det du meinte kanskje?
Slettet bruker
24.07.2022 kl 11:57 8071

PGS utgjør 0,11% av OSE All share og indeksfondene vil ikke bry seg om PGS legges inn i OSEBX og OBX.

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010199151-XOSL/market-information

Det er en utbredt forestilling dette med at innlemmelse i indekser vil ha kursdrivende effekt. Faktum er at hverken innlemmelse eller utkastelse har noen som helst betydning.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 12:01 8028

Neste helt enig.
Det har nok en kortsiktig effekt, men neppe langsiktig.
Tror nok en utkastelse har størst effekt, i et bear marked.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 12:21 7920

"Det er en utbredt forestilling dette med at innlemmelse i indekser vil ha kursdrivende effekt"
Enig i dette
Highflow
24.07.2022 kl 15:55 7404

Ny uke er snart igang igjen og tenker så fort emi roer seg og alt dette med short så kommer det til og stige godt oppover, Q3 kommer til og bli knall sterkt og kan bli det sterkeste kvartallet noensinne så det at pgs skal være så mye mindre verdt en Tgs er tull, skal minst opp på samme verdi.
Sitter godt med mine 260k aksjer som skal beholdes i lang tid fremover :)
Superduper
24.07.2022 kl 16:17 7328

Lure på kva me har i vente denna vekå.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 16:19 7316

– "Vi kommer til å ha et sterkt oljemarked med gode priser resten av tiåret."
Slettet bruker
24.07.2022 kl 17:58 6972

Sitter no her på en Søndag og drømmer stooort og fabler om at PGS om noen år står i samme kurs som TGS på kr 134,50🤩
He he lov å drømme 😉
Slettet bruker
24.07.2022 kl 18:10 6956

Du er ikke alene om det!
Slettet bruker
24.07.2022 kl 18:32 6861

Drømmer er gratis 😄 Om den skulle bli en realitet så ble det en del nye aksjemillionærer 😇 Det hadde vært noe det Ja og så 5 kr i direkte avkastning i tillegg 😂
Redigert 24.07.2022 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
Normalone
24.07.2022 kl 19:06 6728

Nå har Geo01 gjort en flott jobb med å komme med sine beregninger. Når en går igjennom Q2 og presentasjonen - og hva som kan forventes av driftsresultat for 2023 vil dagens MCAP på 4 mrd tilsvare en PE ned mot 2 (2023). Det er bare helt fantastisk. Igjen for å sette ting i perspektiv - er det noen her som tror at PGS kun ville sittet igjen med netto cash på 4 mrd dersom en hadde avviklet selskapet og solgt alle assets (bibliotek, skip mv) og trukket fra gjeld i dagens seismikk marked (som er på vei inn i en ny supersyklus)?? En må heller ikke glemme at PGS også sitter på en høy cash beholdningen allerede i dag.

Hvorfor ligger da PGS i dag kun kurs 6,18 - og er verdsatt til 1/4 av TGS? For meg er det ingen tvil om at emisjon der en får aksjer til inngangsverdi på kr 3.7 - har gjort at noen har tatt gevinst - samtidig ble det også mer forståelig for min del at kursen har "lugget" når en så at Sculptor hadde økt sin short, og selvfølgelig kan benytte sin posisjon ved at gjelden nå blir konvert til aksjer, til å utnytte det gjennom anvendelse av ulike finansielle instrumenter til å tjene (mer) penger tilnærmet risikofritt. De siste ukene mener jeg derfor at det ikke er de fundamentale forholdene som har "preget" kursutviklingene - men gjennomføringen av emisjon og konverteringen/situasjonen til Sculptor. Heldigvis er vi allerede ferdig med emisjonen - og de som har ønsket å ta gevinst har hatt gode muligheter til det - samtidig som at Sculptor også straks er historie (konverteringen av gjeld til aksjer skjer i Q3).

Jeg har gjennom mine vurderinger/beregninger gjort meg opp noen tanker om MCAP til PGS, nå som pengene renner inn, gjelden vil bli krympet vesentlig og verdiene på skipene vil stige betraktelig i dagens seismikk marked, som gjør meg overbevist om at det vil være realistisk med en tilsvarende himmelferd sol vi har sett i forhold f.eks SOFF, Shelf Drilling og MCCP. Resultatene vil alltid vinne til slutt!
Slettet bruker
24.07.2022 kl 22:00 6126

Er ikke mer en 2,5 år siden Pgs ble handlet på 20 kroner.
Di får selv avgjøre om Pgs fortjener å stå i 6 kroner nå, kontra 20 før Corona.

Denne aksjen kommer trolig til å teste 20 kroner før H2-22 er over.
Ingen akstør kan holde et papir nede over tid når kalkulatoren kommer å slå tall på bordet.

8 kroner er et motstands nivå, deretter 15 kroner så 20 kroner.
Er disse nivåene som gjelder neste 1/2 år.

Ser en legre på caset, da begynner det å bli særdeles interessante tekniske nivåer
Selskapet må selvfølgelig bevise og seismikk markedet må forbli bedre en i dag, men det kommer mest sannsynelig.
2023 blir et år der Pgs kan gjøre store slem tror jeg
Mye vann har rent i bekken siden den gang, 2014, men vi ser i dag inntjening på 2014 nivåer, den gang kostet aksjen 70 kroner

Ja diskusjonen mcap Tgs vs Pgs er så til de grader interessant.

ABG
For TGS ser meglerhuset nå et driftsresultat på 135 millioner dollar for 2022, for PGS estimeres det et driftsresultat på 108 millioner dollar i 2022,
Pgs de såkalte harde asset, sine skip, dette er asset som nå stiger i verdi nå markedet går fra bear til bull, asset som med tiden skal skrives opp i bøkene.
Redigert 24.07.2022 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
geo01
24.07.2022 kl 23:00 5805

ABG ser med andre ord en nettogjeld på ca 780 mill usd ved end 2022 bedre enn markedet konsenius sier ca 810 mill usd ved end 2022.
ABG sier driftres ca blir +50 mill usd i q3 og 50 mill usd q4.
De er inne på riktig tankegang og sier kjøp.
Anslaget for 2023 ligger vel da på driftres 150-200 mill usd om dagens etterspørsel holdes vedvarende,men sannsynligvis skal aktiviteten opp for 2023 og bli bedre.
Med dagens anslag vil ntogjelden være 580-630 mill ved end 2023 med dagens 2022 investeringer.
Det gir en god mulighet for refinans på TLB lån 2023 og 2024.
ECF lånene som er avskalket med 50-70 mill 3h 2023 tror jeg blir betalt som avtalt frem til 2027 de har og sikkerhet i renter mm i unresticred cash på 40-50 mill usd i dette som sikkerhet.
Kontraktseismikk vil garantert bli bedre for 2023 og oppsiden innen økt leteaktivitet vil nå nye høyder 2023,rater vil forbli høye og høyere og oljeselskapene vil øke budsjett investeringene i okt nov i år for 2023 betydelig høyere enn 2022.
Skipsgjelden for de 6 siste skipene som er i full aktivitet er 50 mill usd pr stk i snitt mens nto driftres res for 2023 anslag ABG blir 35 mill usd pr skip.
Verdiene pr skip på et 3 års perspektiv er over 100 mill usd pr stk og på 6 år det dobbelte.
Skipene vil holde i minst snitt 15-20 år til og er de nyeste i moderne tid.
Jeg tror nto gjelden blir lavere for 2023 og ratene høyere da tilgangen på skip vil bli langt strammere,og skipsverdiene er betydelig skjult verdi.
MC bibloteket blir ferskvare med kortere leveringstid og ingen gamle mcclienter som gir ekstra bonus mot nto,gjelden og deretter press på kontraktseismikk høyere prefunding videre.
Det er en snøball som ruller og ikke stopper og kapasiteten sprenger blant få tilgjengelige skip anno 2022 for 2023.
Kapasitet og etterspørsel vil koke et sted og nye kalde skip er ikke quick fix pga bemanning og kompetanse.
Trenger Pgs flere skip i aktivitet?
Forøvrig er 150 til 200 mill usd driftres en pe på 2,5-3 for 2023,ABG er inne på mye,men investeringene for 2023 fra oljeselskapene kan gi bedre.
Det blir stramt innen seismikk og ratene blir nok en del høyere med etterspørselen og da inntjeningen.
Det lukkter litt klondyke men gjenstår og se.En 20-50% økning av kontraktspriser vil gi uante inntekter,og det kan gå enda mere om etterspørselen er for høy.
Kalde skip kan plutselig være en salgsvare til høy pris og ny eier må koste alt om Pgs eller shearwater ikke ønsker flere skip i oppdrag.
Oljeselskapene må kanskje kjøpe de ut evt før oppdrag langt frem da bemanning(reaktivering) tar som sagt tid.







Redigert 24.07.2022 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
citius
25.07.2022 kl 08:04 5054


Etter corona og fall i oljeprisen kom de store veddemålene på oppgang i olje
Det slo til og det ble voldsomt!

På 120-30 USD kom de store veddemålene på nedgang, det kom noe ut av det (minus ca 20%)

NÅ er det nye veddemål på oppsiden igjen, den stramme tilbudssiden..........


Vraker veddemål på ras for stort oljefond

Oljeprisfallet i sommer har fått spekulanter til å ta gevinst i veddemål på at det største oljeaksje-fondet på Wall Street skal falle.

https://e24.no/boers-og-finans/i/wOw465/vraker-veddemaal-paa-ras-for-stort-oljefond

Men på grunn av den høye inntjeningen til oljeselskapene og et fortsatt stramt olje- og gassmarked, øynes det nå isteden gode kjøp blant de amerikanske børsnoterte fondene som satser på energiaksjer, skriver analyse- og nyhetsbyrået.

– På 90 dollar per fat tjener energiselskapene store penger og det er umulig å finne en sektor med høyere fri kontantstrøm, sier sjef for Adams Funds, Mark Stoeckle
FaeniHelvete
25.07.2022 kl 09:04 4700

Smått imponerende at den negative ferden fortsetter, til tross for to vesentlige kontrakter forrige uke. Underbygger min påstand ift hvor mye til helvete dette hadde gått hadde det ikke vært for positive nyheter ala kontrakter ifbm Q2
Rull79
25.07.2022 kl 09:11 4599

Dette er det sculptor som styrer nå. Avtalt spill om fordelingen av deres post. Det som uroer meg litt er at ingen store virkelig hamstrer aksjer på dette nivået. Virker som miljøet er så lite at de respekterer hverandres ønsker
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:13 4607

Koser deg vel nå. Fæl aksje, for tida. Vi får se til sist ;)
Redigert 25.07.2022 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
Normalone
25.07.2022 kl 09:16 4605

Det er ikke det fundamentale som styrer nå - de kunne meldt 10 kontrakter, tror nesten vi likevel hadde sett det samme handelsmønsteret. Tenk bare hvordan kursen ble presset ned fra over kr 7 etter torsdag ned til lav kr 6 - og i dag klarer ca 1 mill aksjer å få kursen til å falle med over 5 % - og til en MCAp til under 4 mrd. Det viser bare at kjøperne venter til Sculptor har fått shortet ferdig og konverteringen er gjennomført.
Redigert 25.07.2022 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Evaldas
25.07.2022 kl 09:27 4418

Sculptor, tenk noen må slutt å syt de hele tiden. Markedet har alltid rett og bruk heller uken til å kjøpe godt under 6 tallet, blir nok flere så tar en eventyrlig gevinst nå da den faller tenk på emisjons aksjene. Legger inn kjøp på 5,84 først å ser om jeg får nap :)
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:29 4418

Tja...

Som tidligere antydet så har matematikken "balletak" på det fundamentale. Mye av dette er forårsaket av short nevnt i vedlagte artikkel. Når noen med "for mye penger" trumfer gjennom en strategi får de det som regel som de vil uavhengig av fornuft. Det er tragedien i algoritmer vektet mot indekser som utsettes for dette. Som det fremkommer i artikkelen kan dette nå ta slutt og posisjoner reverseres. Følg OSX som kanskje er den indeksen som illustrerer dette best.

https://e24.no/boers-og-finans/i/wOw465/vraker-veddemaal-paa-ras-for-stort-oljefond
Redigert 25.07.2022 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
25.07.2022 kl 09:37 4402

Koser meg lite med kursen. At dere som hausser aksjen konsekvent tar feil finner jeg heller ikke all verdens til glede i, jeg var jo på forhånd uenig med dere og jeg har jo stort sett alltid rett, så det var jo åpenbart hvilken vei det kom til å gå. At jeg sikrer meg en OP25, eller tilsvarende, og en HP30, eller tilsvarende, gratis (gitt at dere her inne holder det dere lover, men her er jeg skeptisk) er vel i det minste en form for trøst.

Lurer på hvor dårlig stilt det er i topplokket til enkelte som varslet kurs på minimum 8, uten positive nyheter ala kontrakter.
Kbb
25.07.2022 kl 09:51 4242

Hører meir på Aker skjefen som seier høg oljepris i minst 10 år....om litt opp og ned så blir det mest opp i lengda..
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:58 4193

Er som en Rammstein konsert dette her.
Masse leven , bulder og brak, alle vet at pyroen ender til himmels til slutt uansett.
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:59 4214

Hvilke aksjer er det du vil trekke frem da? Som du synes er dyre nok til å kjøpe? I følge SEBs tankegang brukt på TGS skulle PGS kostet over 30.

Men ser jo at dere som jobber for de store konsekvent snakker opp dyre aksjer og ned billige.

Så som "skinn-robin-hooderne"i Nordnet som sist anbefalte lederne i sin nisje* og så anbefalte 3 lakseaksjer av totalt 6 - fordi de er dyre ...

Ja PGS er billig. Men den er også bra ..
Redigert 25.07.2022 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
25.07.2022 kl 10:02 4188

For hva da?
FaeniHelvete
25.07.2022 kl 10:05 4128

Jeg er usikker på hvorfor du refererer til at jeg «jobber for de store»

At du våser såpass mye om hvem jeg jobber for gjør jo bare at du fremstår som langt mindre troverdig. Jeg jobber innen shipping, olje og gass.

The golden 1
25.07.2022 kl 10:09 4121

Har blitt lært opp til å ikke kast stein på hver eneste "hund" som bjeffer! :)
geo01
25.07.2022 kl 10:13 4112

Det må du vel ta med en del analytikere som har dobble kursmål og over det.
Det er ikke haussing på 6 kr.
Kanskje faller den i 5 kanskje går den i 8-20 hvem vet.
Noen er long og bryr seg ikke om 5 eller 8.
Det fundementale er grunnlager fremover så får den svinge opp og ned en stund.
Mener dette er ventet og at en konsoldering av aksjer som jeg skrev til PU for noen dager siden .Mange har forskjellige interesser,de er ikkealle like langsiktige.
Orker du ikke vente q3 og q4 har du ikke trua.
Hardly
25.07.2022 kl 10:24 4050

https://e24.no/olje-og-energi/i/wOw3PP/vi-er-bekymret-for-tilbudssiden

– Vi er bekymret for tilbudssiden, fordi OPEC klarer ikke å levere de volumene de har sagt de skal levere. Tilbudssiden ser ekstremt stram ut akkurat nå, sier Sveen-Nilsen.
Ifølge Financial Times forventer Opec at den globale oljeetterspørselen neste år vil stige til nivåer som kartellet vil slite med å møte.
Redigert 25.07.2022 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
25.07.2022 kl 10:32 4009

Er nok mye rett i den analysen. Men når er konverteringen til Sculptor gjennomført? Har vi en dato? Kvalifiserte gjetninger?