$$$PPPGGGSSS$$$ PartyTime in the house y'all!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.08.2022 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 11.07.2022 kl 07:58 414128

"Lolly-lo" ztyle hele uka
https://youtu.be/WJozYon2fEQ

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


...

PAPIRGREPET SOM GJØR 5 GANGEREN

Kjekt å være International Seabed Organization (MODM) foretrukne seismikkleverandør.

Ressurspotensialet på eksempelvis norsk sokkel skal være om lag 700 milliarder kroner ifølge Rystad. Interessen for havbunnsmineraler er stigende globalt, med eksempelvis The Metals Company som ble opprettet i fjor og lett hentet 570 millioner dollar rede penger til å lykkes med å finne og sutte ressusene, såkalte noduler som ligger strødd på havbunnen, opp. Men oppdragsgiverne for seismikk ser i hovedsak ut til å være de enkelte lands regjeringer inntil videre, Polen i dette tilfelle.

Endel investorer ønsker å posisjonere seg inn mot havbunnsmineraler tidlig. I Norge er Green Minerals børsnotert med en mcap på 129.508M, og utgjør således storparten av verdien i morselselskapet GEG (gamle SBX).

OFG vil trolig danne grunnlaget når PGS velger å børsnotere sin Marine Havbunnsmineraler virksomhet. Slik tilsvarende PGS kontrollerte C Store kanskje vil ligge i bunn for børsnotert CCS satsing.

Kjøp PGS. Få andel i det seismiske duopolet som er en forutsetning for fortsatt virksomhet for Verdens mest betalingsdyktige kunder i olje og gass. Få med aksjer når de to nye selskapene innen fremtidsnæringene Marine Havbunnsmineraler og CCS blir opprettet. Er de verdt noe? Tja i GEG (gamle SBX) utgjør GEM i hvertfall storparten. Kan en papirkonstruksjon mer enn doble selskapsverdien? Ja og den er ikke benyttet enda ... Fasit viser at SBX gikk fra 2.5 i november 2020, til 12 i feb 2021 på dette grepet. Altså nesten 5-gangern! Men de langsiktige industribyggerne i PGS tenker trolig annerledes, var formålet kun å midlertidig blåse opp kursen var det mye de kunne gjort. Her legges sten på sten for å bli en utbyttemaskin deluxe
Redigert 05.08.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
HP17
11.07.2022 kl 21:19 6658

Tekner du for over NOK 100 000 imå du også fylle ut/e-signere KYC skjema fra Carnegie.
Normalone
11.07.2022 kl 21:20 6649

Dette begynner å bli rene komikvelden, Rischioso. Så det er kun kursutviklingen samme dag som resultatet blir fremlagt som har betydning for det som vil skje fremover, fordi markedet har alltid rett??? Jeg kan liste opp mange eksempler der selskap faktisk har falt samme dag resultatene har kommet- men at kursen deretter har steget kraftig de neste ukene uten at det har kommet konkrete børsmeldingen/triggere. Dersom dette er førende for dine investeringer, skjønner jeg veldig godt hvorfor du har bommet så mye i selskapene du har kommentert (og ut fra det du har skrevet de siste ukene er jeg rimelig sikker på at du ikke har eid PGS aksjer siden den var på kr 6). PGS steg faktisk ogdå i dag... Men dersom den hadde steget med 10 %, så vil kursen ved å følge ditt resonnement likevel ikke hatt mer å gå på kursmessig siden markedet har alltid rett...? Men hvorfor kan kursen likevel være noe helt annet neste dag (selv uten nyheter)?? Merkelig...Regner med at du også skjønner at kursutviklingen blant annet er tilknyttet fremtidsutsiktene - samt at vi nettopp er i en periode der det har kommet/vil komme flere emisjonsaksjer, der investorer har hatt over 100 % gevinst som også preger utviklingen?

Som det står i denne artikkelen - fremtidsutsiktene til PGS og seismikk er fantastisk (og det vil ta noe tid før dette blir absorbert av markedet (og at seismikk er på vei inn I ny supersyklus). Når flere av aksjene har byttet hender (og de som ønsker å ta gevinst har gjort det) på rundt kr 8 ligger alt til rette for at motstanden på 8 tallet blir brutt. Vet at disse artiklene allerede har blitt delt, velger likevel for ordens skyld å legge ved lenke;

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/07/11/7897474/cash-skal-vaere-null-problem

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/10/7897205/sondagens-aksjetips-med-pgs-tgs-og-norwegian

I dag er også andre gang PGS sluttet på kr 8 på over 2 år - og det at vi allerede i Q2 er på samme nivå som i 2014 (og vi vet tallene blir bedre i H2 og 2023), tilsier at vi ikke er i nærheten av å se toppen.

Redigert 11.07.2022 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 21:41 6494

Hvor er den artikkelen? Kjøpte ikke de 2 førstnevnte seg nettopp opp?
Ikke rart det lugger litt når så mange aksjer skal bytte hender
berntson
11.07.2022 kl 22:16 6191

Nysgjerrig selv, finner ikke noe artikkel som tilsier at dette stemmer.
DDD66
11.07.2022 kl 22:30 6079

Som nevnt, det er bak betalingsmur.
Slettet bruker
11.07.2022 kl 22:45 6035

Ser også de nevnte norndet Mats sitt utspill.
Pump and dump…
periculum
11.07.2022 kl 23:26 5804

Så, så, ikke vær så sinte og ikke gjør det personlig. Det er jo helt fair å være uenig. Det er det som lager et marked, og noe vi er helt avhengige av. Noen vil selge for å sikre gevinst, vente på bedre inngang, eller rett og slett bruke pengene på andre ting. Jeg synes nå Rischioso er ganske saklig og poengtert i sine innspill.
Kbb
12.07.2022 kl 06:56 5188

Etter resultatet er kommet så viser det seg vi er i starten av oppturen,så her er det sikkert å være.
Svava
12.07.2022 kl 07:48 4927

Da har du neppe lest de siste innleggene der Rischioso påstår ordrereserven har gått ned med 12% siden samme periode i 2021. Rischioso har vært saklig tidligere, men det der er løgn. Det er smålig å prøve å lure småsparere til å selge for å få en billigere inngang selv. Ser heller ikke hensikten med slike innlegg siden det umulig kan ha noen som helst virkning på kursen.
Londonmannen
12.07.2022 kl 08:09 4871

At noen tror de kan påvirke kursen med skriblerier på FA forum må vi nok leve med. Men jeg har ingen tro på at vår innlegg kan påvirke kursen verken opp eller ned. Det er nok helt andre og langt sterkere krefter som bidrar til kursbevegelsene.
Rull79
12.07.2022 kl 08:39 4659

ordreboken er vel 40% høyere. Tror ordreboken består av 100mill på petrobas pga usikkerheter. Dette oppdraget er vel egentlig på 275 mill. Jeg er litt overrasket over at aksjen ikke steg i går. Det var heller ikke høy omsetning.
Normalone
12.07.2022 kl 08:40 4658

Periculum - du har tydeligvis ikke sett meg sint og dette handler ikke om å være uenig. Dersom du hadde lest Rischioso sine innlegg de siste årene, vil du se at han snur argumentasjonen alt etter som han er inne eller ute i en aksje. For meg er det patetisk og pinlig å lese. For eksempel skriver han i det ene øyeblikket at markedet ALLTID rett - mens i det andre øyeblikket er det markedet som ikke forstår. Samtidig er mye av det han skriver, i beste fall upresist, i verste fall direkte feil - og det gir null tillit og er for meg lite saklig og direkte useriøst.
Redigert 12.07.2022 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Normalone
12.07.2022 kl 08:48 4501

I artikkelen nedenfor (om Aker) ser vi resultatet av at det har vært underinvestert i oljebransjen i lang tid - og med behov for mer produksjon (energikrise) og høye priser, vil se betraktelig økt leteaktivitet fremover (behov for mye mer seismikk). Når vi allerede i Q2 (PGS) ser at omsetningen er på 2014 nivået (og tallenen vil bli mye bedre), mens kursen i dag er på en brøkdel av 2014, er det all grunn til være optimistisk ;

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/07/12/7898081/aker-produserte-mindre-i-andre-kvartal?internal_source=sistenytt
FaeniHelvete
12.07.2022 kl 08:48 4524

Lurer på hvor langt vi skal ned i dag.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 08:55 4416

Alle som ikke har aksjer lurer hver dag på det, men så blir den stadig dyrere.

PGS sluttet opp 0,4 prosent mandag etter å ha opplyst om at selskapet venter en omsetning på omtrent 274 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 186 millioner dollar samme kvartal året før. Omsetningen ligger 8 prosent lavere enn konsensus og 10 prosent lavere enn Pareto Securities' estimater, skriver meglerhuset i en oppdatering. Multiklient-omsetningen var imidlertid så vidt over konsensus. Kontraktomsetningen var rundt 30 prosent lavere enn både konsensus og Paretos estimater, som følge av en uventet treg periode i starten av kvartalet og mobilisering av undersøkelser med inntekter i tredje og fjerde kvartal, legges det til.

Meglerhuset mener imidlertid at slike kortsiktige svingninger er en del av seismikkvirksomheten og vil derfor jevnes ut over tid.

PGS' kontantbeholdningen var ved utgangen av kvartalet rundt 220 millioner dollar, mot Paretos estimater på 287 millioner dollar, men det forventes at mesteparten av multiklientomsetningen for andre kvartal vil bli regnskapsført i tredje kvartal. Pareto opplyser om at de fortsatt holder sin kjøpsanbefaling, med et kursmål på 12 kroner.
FaeniHelvete
12.07.2022 kl 09:02 4332

Long, jeg har sittet på aksjene mine i PGS betraktelig lengre enn deg.

Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:05 4346

Lav omsetning i åpningen
nafa
12.07.2022 kl 09:11 4208

Og Jeg lurer på hvor langt opp vi skal framover 😀
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:14 4174

Slapp av! Folk selger unna og andre plukker opp. Utgangen av juli-> oktober reisen begynner
ag-3
12.07.2022 kl 09:16 4182

Henger sammen med dette:

Per tanker-tracking data that Bloomberg has compiled, crude exports from major suppliers to Europe, including the North Sea, Kazakhstan, Azerbaijan, West Africa, and Libya, declined by over 1 million bpd in June compared to May. With Libya’s oil supply expected to further decline amid protests and political bickering over who should control and distribute its vital oil revenues, a loss of another 1 million bpd supply from Kazakhstan due to the Russian court order is another blow to European and global oil supply.

Bare å sitte rolig i seismikk båten✔️
RT-Invest
12.07.2022 kl 09:19 4162

Jeg tror vi ender over 8 kr i dag også 🥳
rischioso
12.07.2022 kl 09:25 4074

Helt enig at skribleriene i seg selv ikke flytter kursen og at det er andre krefter som gjør det, MEN det finnes skribenter som ser at ting vil skje før mange andre og deler dette slik at alle på forumet besitter den samme informasjonen. Som takk for slik deling så blir man beskyldt for at man ønsker en rimeligere inngang, at man blir sittende igjen på perrongen, at man bløffer og det som verre er av de som lever i fornektelsen og ikke ønsker å høre annet enn det de håper på. Men for all del, det er deres valg - jeg gir de bare muligheten ...;)

Kursen har nå svingt ned igjen helt etter boka og ligger under det tidligere gulvet på 7,9 med god margin. Ender også sluttkursen under 7,9 så blir det nivået et tak og kursen vil mest sannsynlig etablere seg og vandre i intervallet 6,8 - 7,9 frem til det kommer nytt av betydning som bestemmer den videre retningen.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:26 4055

Beklager dagens løk-spørsmål; har på ingen måte satt meg inn emisjonen hos PGS, men har tatt noen små lodd lodd siden starten på Juni, og har tro på selskapet, hva den troen er tuftet på holder jeg for meg selv, noen vil kanskje mene jeg heller burde tippe i Lotto.

Sitter med en liten neve 6500 aksjer og tenkte å spe på med litt flere, har jeg mulighet til å kjøpe blant emisjonsaksjene eller er jeg tvunget til å kjøpe i markedet?

Har forstått det slik at noen emisjoner utelukker små kjøpere, andre utelukker kjøpere som ikke eier aksjer fra før, og noen emisjoner er åpen for alle.

Hva gjelder for PGS-emisjonen, og hvordan kjøper jeg eventuelt da emisjonsaksjer dersom jeg har mulighet?

Spør da jeg vil unngå å kjøpe på 7-8kr dersom jeg har mulighet til å kjøpe emisjonsaksjer på 3,75kr.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:31 3931

Du kan ikke handle emisjons aksjer.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:33 3887

Så ble det altså en helt vanlig drittdag, med en ektstra runde møkkolade på siden. Men det er greit. Slik er det her i stigespillet. I opptrend vi bor, vi PGSere her i nord
jaroas50
12.07.2022 kl 09:33 3886

Du har ikke anledning til å kjøpe til 3.7. Du må forholde deg til kursutviklingen som er i øyeblikket.
Redigert 12.07.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
FaeniHelvete
12.07.2022 kl 09:35 3840

Har større tro på at vi ender under 7.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:36 3838

Takk for svar.

For å ta noe lærdom med meg videre, hvilken type emisjon har det vært, og hva har vært rammene for investorer som har kunnet kjøpe emisjonsaksjer?
Namnam
12.07.2022 kl 09:37 3825

Du måtte ha eid pgs aksjer den 3 mai for og få tegningsretter. Du har muligens fått skjema, men du har ingen tegningsretter pg benytte. Fin anledning i dag med røde tall pg fylle på. Lykke til
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:43 3737

@Hvalross, skal jeg snike meg inn på PGS kontoret her i Stavanger på vei til jobb en dag og se om jeg hører noen nyheter i gangene? he he :-)
Jeg kjenner til bygget, så jeg er sikker på at jeg finner et vindu å klatre inn.
Kontur
12.07.2022 kl 09:44 3743

Så godt som alle oljeselskapene melder om lavere produksjon. De klarer ikke å presse mer olje og gass utav eksisterende felt. Og det er ikke det at de ikke prøver.
Om ikke oljeselskapene, uansett hvor de befinner seg i verden intensivererer sine leteprogram vil produksjonskurven fortsette å falle.
De bestiller derfor nå inn seismikk ad mas
Olje og mange av oljeservice selskapene har hatt sin opptur i denne runden, ref Equinor.
Det fornuftige for investorene nå å gjøre er å vekte seg kraftig opp i seismikk
Kjøp PGS
Londonmannen
12.07.2022 kl 09:46 3732

Det ble foretatt en rettet emisjon 3 mai. I denne emisjonen var det kun utvalgte investorer som fikk tilbudet, derav begrepet «rettet». Men i slike emisjoner holdes store deler av aksjonærmassen utenfor det gode selskap. Detceneste de oppnår er å bli utvannet. Som et plaster på såret gjennomføres det da gjerne en rep emisjon i etterkant der dem som ble utelatt fra den første emisjonen får anledning å kjøpe et begrenset antall aksjer til samme kurs som ble til del dem som deltok i den rettede emisjonen. Men da måtte man eid aksjer den 3 mai for å ha rett til å delta.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:48 3697

Du er vel i oljerelatert?

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/07/12/7897718/eksplosjon-i-ratenivaet-for-offshorerederier?internal_source=sistenytt

Med fornyet optimisme i markedet og rater på ekstreme nivåer har offshoremarkedet en gyllen tid i vente, tror Fearnley Offshore Supply. 

– I sum fremstår andre kvartal som det mest oppløftende kvartalet på mange år for rederiene, med forventninger som taler for videre vekst, sier han.

«Party like it is 2008»

– Til syvende og sist vil man tjene penger på investeringene sine. 

– Oljeservice har dette kvartalet vært et vanvittig populært investorsegment for både private investorer og institusjonelle aktører, avslutter han. 
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:49 3694

Takker, får satse på en dipp når overføringen kommer i dag 👍
Slettet bruker
12.07.2022 kl 09:51 3668

Alltid spennende når et selskap faller på børs, som er tilbake i et ATH marked.
Det er kjedelig, samtidig fint for baissere som nå kjøper aksjer med begge hender.
Spiller jo i realiteten liten rolle da vi alle vet denne står i 50 lappen next summer, men vi vil jo ha oppgangen fortløpende.

Kalkulatoren vinner bestandig til slutt uansett, denne skal jo ikke ned men opp.
Det er omsatt rekord mange aksjer siste måned på 7,5-8,5 kroner, det må ristes i eple treet, eneste måten å få små spekulantene til å moste motet, eneste måte å få til en kapital frarøvelse før den skikkelige oppgangen kommer.
PSI- Investor
12.07.2022 kl 09:54 3622

He he veldig bra, gjør det!

Ev så har de sikkert dører der også
Slettet bruker
12.07.2022 kl 10:02 3517

Få en venn til å krysse Koefoedgeilan i Trondhjem. 11.30. Han må plukke opp bøsset mannen med hatt kommer til å miste. Låne tlf og ringe nummeret som der står skriblet. I mens venter du med nellik i håret og Shiro meny på Sabi Sushi Stavanger. Kunne fortalt deg mer men da måtte jeg drept deg ... Strictly need to know basis mr Jimmy Bond jr

(Det er tidligere kommet frem mye god intel om båter som losses etc i tråden)