$$$PPPGGGSSS$$$ PartyTime in the house y'all!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.08.2022 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 11.07.2022 kl 07:58 412032

"Lolly-lo" ztyle hele uka
https://youtu.be/WJozYon2fEQ

🌊🌊🌊🌊🌊🌊🌊


...

PAPIRGREPET SOM GJØR 5 GANGEREN

Kjekt å være International Seabed Organization (MODM) foretrukne seismikkleverandør.

Ressurspotensialet på eksempelvis norsk sokkel skal være om lag 700 milliarder kroner ifølge Rystad. Interessen for havbunnsmineraler er stigende globalt, med eksempelvis The Metals Company som ble opprettet i fjor og lett hentet 570 millioner dollar rede penger til å lykkes med å finne og sutte ressusene, såkalte noduler som ligger strødd på havbunnen, opp. Men oppdragsgiverne for seismikk ser i hovedsak ut til å være de enkelte lands regjeringer inntil videre, Polen i dette tilfelle.

Endel investorer ønsker å posisjonere seg inn mot havbunnsmineraler tidlig. I Norge er Green Minerals børsnotert med en mcap på 129.508M, og utgjør således storparten av verdien i morselselskapet GEG (gamle SBX).

OFG vil trolig danne grunnlaget når PGS velger å børsnotere sin Marine Havbunnsmineraler virksomhet. Slik tilsvarende PGS kontrollerte C Store kanskje vil ligge i bunn for børsnotert CCS satsing.

Kjøp PGS. Få andel i det seismiske duopolet som er en forutsetning for fortsatt virksomhet for Verdens mest betalingsdyktige kunder i olje og gass. Få med aksjer når de to nye selskapene innen fremtidsnæringene Marine Havbunnsmineraler og CCS blir opprettet. Er de verdt noe? Tja i GEG (gamle SBX) utgjør GEM i hvertfall storparten. Kan en papirkonstruksjon mer enn doble selskapsverdien? Ja og den er ikke benyttet enda ... Fasit viser at SBX gikk fra 2.5 i november 2020, til 12 i feb 2021 på dette grepet. Altså nesten 5-gangern! Men de langsiktige industribyggerne i PGS tenker trolig annerledes, var formålet kun å midlertidig blåse opp kursen var det mye de kunne gjort. Her legges sten på sten for å bli en utbyttemaskin deluxe
Redigert 05.08.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Dølle
28.07.2022 kl 19:03 4649

Bare oppsynet på bi studenten er nok til å aldri noensinne lytte til hva som sies.
Quendi
28.07.2022 kl 19:04 4720

Folk här inne tenderar vara pigga på att citera ur positiva artiklar men nu är det ingen som vill dela innehållet i denna eller diskutera det sakligt? Bara kasta skit och göra analytikern till persona non grata? Ber ödmjukt någon dela artikeln.

Det är fortsatt EN enda analytiker som formulerar sig såhär. Resten är bra mycket mer positiva. Samtidigt som SEB ökar med aktieinnehav i PGS.

Kom igen, citera nu :-)
ronny40
28.07.2022 kl 19:11 4678

De’ e’ flott de’ - vi tar gjerne en emisjon til på 20 👍 tror ikke noen aksjonærer er motvillig til den utvanningen, hehe - da rydder vi opp største del av gjelden og ser kun blått hav
Slettet bruker
28.07.2022 kl 19:15 4717

Får du ikke opp når du trykker på linken?
Klokavskade
28.07.2022 kl 19:16 4821

"Problemet" er vel også at aksjen har gått som en rakett. Det er en haug med emisjonsaksjer tilkommet, så da er det også naturlig at en del vil sikre gevinst og at vi dermed får en korreksjon. I dag ble det bensin på bålet. Men at kursen skal videre opp på sikt er nok bombesikkert.
verdensmester
28.07.2022 kl 19:22 4779

Men jeg blir engstelig når det viser seg at en analytiker av relativt ung karater skal ha så mye makt som det nå står øverst på FA. "analytiker utløste PGS smell"
observer009
28.07.2022 kl 19:22 4784

Kepler Cheuvreux anbefaler kjøp av PGS-aksjen, med et kursmål på 13 kroner pr. aksje.
ABG har et kursmål på 13 kroner for PGS
Pareto Securities tok tidligere i juli opp dekning på aksjen med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 12 kroner.
Barclays hever kursmålet til kr 10 .
...

Alle andre er uenig med drittungen som har kursmål 3.5 med salgsanbefaling... i tillegg Uggedal gjør narr av ledelsen i pgs med sine kommentarer.
Redigert 28.07.2022 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
geo01
28.07.2022 kl 19:28 4738

Se hva PGS skriver for q3:
De fleste av de sterke
Q2 MultiClient forsinket salg vil samles inn og drive betydelig sterkere kontantstrøm i Q3. I tillegg kommer en betydelig del av
anerkjente MultiClient forhåndsfinansieringsinntekter har blitt samlet inn i tidligere perioder da betalingsplanene vanligvis er basert på
fremdriftsbetalinger.

Det lyser og blinker et saftig q3,dette kaller jeg ekstraordinært sterke inntekter q3 og guiding.
Hardly
28.07.2022 kl 19:31 4858

Jeg er mer engstelig over det redaksjonelle nivået i Finansavisen som ukritisk setter slike artikler på tykk. De har et medansvar her.
Man kan vist få inn hva som helst bare man tittelerer seg som finans analytiker.
verdensmester
28.07.2022 kl 19:34 4967

Nettopp det dere skriver om selskapet og de andre analytikerne gjør meg virkelig skremt at aksjen blir presset såpass flere dager på samme analyse med to separate artikler om samme analyse
Kontur
28.07.2022 kl 19:50 4811

Send mail til PGS ledelsen og be de svare opp påstandene i denne håpløse analysen.
De bør asap ta tak i dette, her er jo folk som tror på våset
observer009
28.07.2022 kl 19:52 4812

👍 👍 👍 👍 👍 👍
oppturen
28.07.2022 kl 19:56 4790

Hva med PFU, må jo bli utvekslet noen brune konvolutter eller gratis ferieturer her.
Akillies
28.07.2022 kl 19:59 4755

Ser ikke problemet, fikk akkurat lønning 😁😁
Akillies
28.07.2022 kl 20:20 4618

Jo.. Men denne lar seg herje med så så lenge.
Slettet bruker
28.07.2022 kl 20:21 4644

26.07.2022 06:42:44
PGS: BARCLAYS HØYNER KURSMÅL TIL 10 FRA 9

Oslo (Infront TDN Direkt): Barclays høyner kursmålet på PGS til 10 kroner pr aksje, fra tidligere 9 kroner, ifølge Reuters mandag.


Kunne ikke se denne postet. Fra DnB sine sider
Normalone
28.07.2022 kl 20:34 4544

Det er helt greit at et meglerhus har et annet kursmål og anbefaling enn alle de andre meglerhusene - og jeg var en av dem som mente at vi ikke skal gå på person (komme med "name calling"), men bruke energi på å imøtekomme/gi motargumenter til SEBs kursmål i går. Det var vanskelig å gjøre ettersom begrunnelsen var tynn - og markedet var i går helt uenig i anbefalingen, siden kursen faktisk steg. Jeg får derimot en veldig vond smak i munnen når FA velger å trykke den samme artikkelen/overskriften i dag igjen der det nå poengteres fra Uggedal at det vil være behov for en ny emisjon - bare dager etter sist emisjon - uten at det gis noen nærmere begrunnelse. Når jeg samtidig registrerer at kursen falt mye ca 5-10 min før artikkelen publiseres vrenger magen seg - her er det tydeligvis noen som fikk vite det før artikkelen ble publisert. Dette minner mye om en "drittpakke" - tatt I betraktning at det virket som flere kanskje har shortet mer enn de stengt tatt burde.

Det SEB uttrykker som sin forklaring på kursmålet, at det er behov for emisjon - er ikke i overenstemmelse med det ledelsen uttrykte på presentasjonen (Q2) om at de har kontroll på gjelden, samtidig som at vi vet pengene renner inn og neste større forfall er høsten 2023. Dersom SEB ikke har tiltro dette og ledelsen - og mener klart at seismikk markedet visstnok ikke er i særlig bedring - stikk i strid med det ABB, Pareto, Kepler og Barclays hevder - synes jeg i det minste at en kunne brukt tid på å spørre ut ledelsen på Q2 (SEB stilte ikke et eneste spørsmål) og gitt en grundig begrunnelse. Som ABG skriver - cash vil ihvertfall ikke være et problem fremover - og med inntjenningen som kommet, vil selskapet ikke ha noen problemer med å betjene gjelden fremover - så hva gjør at SEB kommer til helt motsatt konklusjon sml. med nevnte meglerhus?

Det er så viktig at alle gjøre sine egne vurderinger - og en må selv finne ut hvilket meglerhus en bør lytte til. Frem til nå ville en tapt store penger om en hadde fulgt SEB og uggedals anbefaling - og basert på det som står nå som forklaring for kursmålet/anbefalingen - gir dette kursmålet/anbefalingen enda mindre "sence". Vi er på vei inn i et hypermarked - der forventningene er at PGS vil få en kraftig cashflow de neste kvartalene - og SEB kan ikke oppriktig mene at netto verdiene i PGS kun er 2 mrd?? Hva tror dere f.eks Ramford er verdt i dagens marked?

Siden FA nå har som praksis å publisere samme analyser/kursmål fra meglerhus 2 dager på rad - legger jeg til grunn at anbefalingen/kursmålet til ABG, Kepler, Pareto og Barclays blir publisert en gang til de neste dagene - særlig den til ABG der Olaisen er stålbull og poengterer (etter å fått svar på sine spørsmål under Q2) at cash vil ikke være noe problem.
Redigert 28.07.2022 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
badabing01
28.07.2022 kl 20:44 4525

Slapp av. Alt sammen er bare et spill. Det er mange som skal ristes av på vei oppover. La de styre på
Inov-8
28.07.2022 kl 20:53 4518

Det er eg pokker så enig med deg i. Helt utrolig alt en kan skrive der helt ukritisk uten å nøle. Men er jo ikke så mye bedre alt som skjer på lotto børsen heller. Har mang en gang tenkt på at dette virkelig kan vere innafor. Men så lenge Finanstilsynet med andre ikke reagerer så er det vel fritt frem... 😱🙃
Slettet bruker
28.07.2022 kl 20:56 4574

- Kepler C 13 kr/aksje
- Pareto 12 kr/aksje
- ABG 13 kr/aksje
- SEB 3,5 kr/aksje
- Barclays 10 kr/aksje

Hold hodet kaldt, kjøp og hold om du stoler på majoriteten. Seismikkbransjen er i startgropa av en supersyklus, der behovet for olje og gass er skrikende i årene som kommer - dette kombinert med rekord få streamers tilgjengelig, kommer dette til å føre til rekordinntjening i kvartalene som kommer.
HAS
28.07.2022 kl 21:01 4577

Der er helt ok at analytikere har ulike syn på hvordan verden vil utvikle seg, men dette handler om noe annet. Dette er det nærmeste en kan komme å beskylde ledelsen for å fare med løgn og gi et forvrengt bilde av situasjonen. Han understreker mistillit til ledelsen med utsagnet " uten at de har en altfor bra record når det kommer til guiding." Slike beskyldninger bør ikke stå uimotsagt av ledelsen.
Grågåsa
28.07.2022 kl 21:04 4624

Enig. Skal alltid ha respekt for at det er andre kursmål / analyser. Men denne faller rett og slett på sin egen urimelighet.

Det må være et av de tydeligste kjøpssignalene siden Q2 presentasjonen ;-) . Fortsetter det imorgen laster jeg ytterligere opp.

Her er det bare å sitte rolig i båten folkens.
Redigert 28.07.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:05 4638

KIM høyner kursmål til 3,50 (0,50), dette er en økning på 700% - kan du tro de er et seriøst Analysis - barn fra barneskolen kan gjøre en bedre jobb
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:08 4657

Ikke første gang SEB har fått kursen ned. Det samme skjedde i januar i år da han samme gjøken uttalte seg om gjelden. Paradoksalt nok eier arbeidsgiveren hans millioner av aksjer i PGS🙄
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:08 4693

Oil & Oil Services
Some seismic newsflow
 Strong CGG Q2 and bullish outlook
 GoM lease-rounds potentially re-opening soon
 Positive for all seismic players
Strong Q2 and bullish outlook from CGG (after close today)
Total revenues of USD 240m was 4% above FactSet and EBITDA of USD 126m was ~30% above Bloomberg. Q2’22 late-sale of USD 88m was up from only USD 20m in Q2’21 and USD 30m in Q1’22. Mind that the Q2’22 late-sales was helped by significant, but unquantified transfer fees. CGG’s outlook comments were all bullish, e.g.: “Macro environment is strengthening with increased spending from all clients and their progressive refocusing on exploration.” and: “I expect significant increases in E&P CapEx in 2023 and beyond, and we are already seeing the first signs of return to more frontier exploration with longer cycles, particularly offshore deepwater.”
US GoM could potentially open up for lease rounds soon
Somewhat surprisingly today, a deal among democrats was reached and put up for vote. The deal is focusing on increased spending on clean energy, but it also ties this to opening up for lease rounds on federal land (basically 100% of the GoM is federal land). The proposal needs to pass votes both in the Senate and the House. If passed, it could mean a return to lease rounds potentially as early as 2023. Here is a good article on the deal: Manchin Deal Ties Clean Energy Projects to Oil Drilling - BNN Bloomberg
We remain positive to the seismic space
Positive data points keep ticking in on the market fundamentals for seismic. Oil companies are basically increasing exploration spending in all regions and governments are increasingly positive to exploration in order to improve the energy security of supply following the war in the Ukraine. We have BUY rating on PGS, TGS and Magseis.
Klokavskade
28.07.2022 kl 21:13 4749

Ja, men ennå er det en stund til Q3 er ferdig og vi får de endelige tallene på bordet. Vi må i mellomtiden få enda mer "kjøtt på beina" for å holde kursen oppe. Tall vedr de to Asiakontraktene. Og ikke minst Brasilkontrakten. Hvor blir det av den? Utålmodige aksjonærer flytter penger mellom oljeservice selskapene. Noen lykkes, andre ikke. Selv om utsiktene og kursmålene til PGS er svært gode, så ligger de litt frem i tid, og med den utålmodigheten som er blant aktørene her inne så dabber kursen uten gode nyheter. Det er ikke spesielt for PGS.
geo01
28.07.2022 kl 21:17 4734

Meget bra oppsummert og relevant formulert Normalone,dette er fakta.

Men det er en feil i analysen jeg tenker rundt i et skal vi si velfungerende marked som mange analytikere og her inne refererer til og en mere positiv ledelse.
La oss si at markedet priser pgs til 10-15 kr i 2023 dvs det dobbelte av dagens prising,hva vil skje om Uggedal får rett at bankene vil måtte konvertere 1,5-2,5 mrd til aksjer såkalt utvanning med en påfølgende ny emisjon til 800 mill-1,2 mrd.
La oss si til 8 kr eller 6 som idag.
Dette vil utløse totalt 300-400 mill nye nye aksjer inkl gjeldskonvertering og vil sikkert emisjonen overtegnes om Pgs fra idag til dato før forf 2023 tjener penger.
Hva nto gjelden skulle bli vet jeg ikke men pr dd vært nede på 350-450 mill usd minus det de måtte tjene fremover til forfall 2023,kanskje 75-100 mill usd bare i q3 og q4.
Utvanningen ville bare øke verdien og ek og en sånn løsning ville vært perfekt.
Gjelds Spøkelset er mye mindre i dag med mindre gjeld og sterkere markeder og betjeningsevne.
Markedet priser inn dette og aksjekursen i dag er ikke spesiet høyere i dag enn før emisjonen EPV.
Pgs vil helt sikkert si mye om dette i q3 og spesielt q4,det er over 1-1,5 år til forfall 2023.
Tjener Pgs penger fremover skal aksjekursen langt opp før forfall det er inntjeningen som skal styre aksjekurser ikke analytikere.
Så lenge Pgs viser resultater som q2 er det bare og drite i SEB de skal helt sikkert ha aksjer før q3 og guider plutselig langt over alle andre analytikere etter res.



focuss
28.07.2022 kl 21:17 4791

Hvalross
Dette er superbull da GOM åpning er en del av den grønne dealen. Ellers så refereer jeg til Q2 rapporten hvor de skriver up front."• Well positioned to refinance ahead of Q3 2023"
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:48 4495

Hehe....

For et sirkus...

Takker idioten for flere "billige" CFD kontrakter. Pantsatt katta, svigermor. svigermor sin rullator., gulltenna og sent kjerringa på strøket. Tok en tur innom stampen og la ballene på disken. Hvor mye?... Da vedkommende, for øvrig en vakker kvinne, kom opp med en skalpell og ga en "grei pris" ble konklusjonen att beholdningen av PGS nå kanskje har nådd toppen. Men... Blir den billigere i mårra ryker en nyre og halve leveren på svartebørsen i Shanghai...
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:52 4452

😅 nyre, hva gjør det? Spar leveren og balla
observer009
28.07.2022 kl 21:53 4449

Jeg forstår og følger retningslinjene. Men vi må også ha rom for følelsene som er knyttet til det. Det er lov å bli forbanna. ;)
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:56 4427

We remain positive to the seismic space
Positive data points keep ticking in on the market fundamentals for seismic. Oil companies are basically increasing exploration spending in all regions and governments are increasingly positive to exploration in order to improve the energy security of supply following the war in the Ukraine. We have BUY rating on PGS, TGS and Magseis.

- Men kun 1 ungdomsskoleelev med hånlig flir har skjønt det ...
Slettet bruker
28.07.2022 kl 21:57 4440

Hehe....

Ligger mye god XO i denne leveren. Bør få en rimelig god pris.
Klokavskade
28.07.2022 kl 22:03 4437

Går den under 6,40 så ser det ikke bra ut.. Og en ting til: Har Kistefoss (Sveaas) solgt? I artikkelen i FA i dag vedr Source energy står det bl. annet:" Sveaas markerte seg også som stor tegner i emisjonen i seismikkselskapet PGS i mai. På aksjonærlistene dukket han opp med 4 millioner aksjer, men nå er ikke disse aksjene lenger synlig på konti tilhørende Kistefos." Har noen en forklaring på det?
Londonmannen
28.07.2022 kl 22:06 4413

Prinsipielt enig med deg i at vi månakseptere at meglerhus kommer med ulike konklusjoner. Jeg tror heller ikke det er det flere av oss reagerer på i tilfelle SEB sin analyse. Det er snarere måten analytikeren latterliggjør ledelsen i PGS sin presentasjon, uten at vedkommende analytiker nyttet anledningen å stille kritiske/oppklarende spørsmål på Q2 presentasjonen. Samt måten denne negative analysen blir brukt på av FA. Summen av dette gjør at innhold og konklusjon blir ansett som useriøs og snarere et middel til å påvirke kursutviklingen negativt. Enkelte benevner det en drittpakke og jeg er tilbøyelig til å være enig i en slik betegnelse.

Har man vært med i dette sirkuset en tid så blir man ikke overrasket over at slike knep blir benyttet. Det er ikke første gang og det blir ikke siste hang. Selv har jeg ikke latt meg påvirke av SEB sitt utspill, men ut fra dagens utvikling er jeg ikke i tvil om at andre er blitt påvirket. Og jeg synes det er synd dersom uerfarne investorer har latt seg forlede til å selge en aksje som i henhold til flere seriøse meglerhus blir ansett å ha en meget positiv oppside. Men jeg har ikke sett disse analytikerne få like lett tilgang til spalteplass hos FA , som utspillet til SEB.

Når slikt skjer har jeg forståelse for at den analytiker som setter navnet sitt under den slags makkverk får litt tyn i kommentarfeltene. Greit nok, enhver analytiker har en agenda og server først og fremst meglerhuset sine kunder. Men selv om vi vet slik at det er slik, så bør det være visse grenser for hva analytikere får seg til å være med på. Det mener ihvertfall jeg.
verdensmester
28.07.2022 kl 22:14 4323

Det er umulig å si hva Sveaas har gjort med de aksjene, ja han kan ha solgt men det er flere andre alternativ. Aksjene kan være utlånt til short. De kan også ligge i en eller annen Swap altså et finansielt instrument. Sveaas og andre store på børs har mange finansielle instrument å spille på