RECsi uke 28

Null
RECSI 11.07.2022 kl 11:07 32067

Siden ingen har laget ny trød for denne uken så oppretter jeg den
uke 27 endte vel litt ned
Høy på 16,83 og lav på 15,38
Ukeslutt på 15,68

Håper dere alle har en fin sommer og at REC melder noe konkret før Q2

Som et steg på veien hadde det vært fint å etablert seg over 16,5
Redigert 11.07.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.07.2022 kl 09:46 5217

Noen andre som "stjal gotteri" fra barn i går ? IKKE pent...men pokker 14 tallet....man går jo over li... for å få tak i aksjer til den prisen :) :) :)

(P.S. IKKE lik, men line) He he kjenner jeg er i godt humør nå i ferien....:)
Slettet bruker
14.07.2022 kl 09:48 5228

Kan virke som om noen dekker inn smått i dag også :)
Stabukk
14.07.2022 kl 09:52 5213

«Ikke mye» kan jo komma i form av eit bra q2 på mandag? Servert med ein god opptreden av CEO May. Er litt i stuss etter May sin opptreden på Q1, som Sa2ri var veldig kritisk til. Uchi har jo fått ei heilt anna haldning til May etter sin samtale med han. Blir uansett spennande kva signal vi får.
Nsxnsx
14.07.2022 kl 09:56 5228

Ja og ikke noe volum å hente :) bare å holde, så de får slite skikkelig.

De store volumene vi ser i åpningen/steng er jo bare fiktive volum fra og til seg selv.
Skalleknarp
14.07.2022 kl 10:30 5082

Måtte vel skiftet sikringer og restartet de da... på annet modus. :) Om de vil ha kontrollen da også håper jeg selvsagt ikke, men så langt har de hatt stålkontroll uansett meldinger så jeg vil ikke rakke ned noe....
Redigert 14.07.2022 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 10:36 5145

Fun fact. Butte sørget for, var det $142 millioner i salgsinntekter i 2021. Pga sterk dollarøkning ville det med dagens dollarkurs gitt over 200 millioner kr ekstra om dollaren holder seg på rundt 10kr fremover.

Alle utgifter i dollar øker også, men litt artig likevel.
Redigert 14.07.2022 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.07.2022 kl 10:46 5114

Jeg synes fortsatt at 1Q22 ble håndtert klønete, noe jeg også har gitt uttrykk for til selskapets styre og CEO (ref. det jeg har postet tidligere på en annen tråd). CEO forsto kritikken, men forsøkte etter beste evne å forklare/legitimere dette. Svaret jeg fikk fra styret har jeg ikke publisert/kommentert offentlig, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre.

Jeg ble ikke helt beroliget av CEO og er av den oppfatning at de nå må levere på det de lover - hvilken oppfatning andre har av dette og/eller tilsvarende henvendelser får de/vedkommende stå for selv - jeg blir ikke "starstruck" av å snakke med/diskutere med en CEO i et børsnotert selskap. Dette trenger selskapet nå, gjenopprette tilliten i markedet, da de har en forhistorie som ikke er så veldig tillitsskapende. Hva de presenterer på 2Q22 blir derfor interessant, og vil være en viktig pekepinn på hvor vi går videre. Når det er sagt, så har de vært flinke til å komme med lovnader som ikke har materialisert seg slik de har lovet, og det er nettopp dette mye handler om akkurat nå.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:09 5056

Veldig enig!

Fortiden til selskapet gir ingen grunn til å slappe av, her må tillit vinnes. Håper Q2 blir lagt frem med noe som gir oss det.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:13 5041

Isåfall kommer en forsmak i form av børsmelding før Q2, med videre detaljer og forklaringer noen dager/dagen etter under presentasjon av Q2.

Edit: Det er mine tanker ihvertfall.
Redigert 14.07.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:15 5038

Jeg håper det avklares og meldes før Q2. Da vil
Kursen gå litt, så kan de bruke selve Q2 til å snakke litt rundt det, som gir mer styrke til kursen igjen.

Det hadde vi aksjonærer fortjent.
Sa2ri
14.07.2022 kl 11:17 5047

De skal derimot ha cred for at de hører på aksjonærene og at de tar seg tid til å avholde møter med oss (både store og små) - det er nye takter som også kan være en pekeinn på et taktskifte som kan resultere i bedre og mer nøyaktig informasjon til markedet. At folk stiller kritiske spørsmål til selskapet er positivt, for da må de skjerpe seg og komme med bedre og mer nøyaktig info når slik info foreligger.
Redigert 14.07.2022 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:27 5189

Hehe, blitt en hyppig deltager av denne tråden igjen jeg. Gode diskusjoner.

Altså, jeg har på ingen måte blitt "starstruck" av å ha et møte med CEO. Jeg har god erfaring innenfor ledelse og det å ha møter med andre ledere, uten at jeg ønsker å utdype meg noe ytterligere her. Årsaken til at jeg har endret mitt ståsted er fordi vi forstod hverandre. Jeg vil at James skal være beinhard fordi jeg ønsker de beste avtalene for fremtiden for oss alle. Se på markedet akkurat nå? Hvor fremtiden er på vei til? Hvorfor bøye seg, når man vet at man stiller med et produkt som er nødvendig for flere? Så nødvendig at andre selskaper begynner å bygge fabrikker rundt deg for milliarder - uten å ha sikret seg endelig kontrakt med deg? At Hanwa kjøper ut Aker for å sikre seg tilgangen?

Jeg er positiv til fremtiden, men er helt enig med deg om at selskapet fremdeles har mye å bevise. Første steg er å bevise at James står for sine ord - ved å fremforhandle avtaler som vil være til markedsvilkår. Kommunikasjonen til markedet må være der. Tillit med aksjonærer er helt essensielt for en sunn og bærekraftig kursutvikling. Heldigvis er det ikke så lenge til Q2 og vi får forhåpentligvis vite mer innen da. Vi vet uansett at selskapet skal gjenstarte fabrikken i slutten av 2023 og dette er en avgjørelse styret har tatt. Ansettelsene bare øker og øker. Kun snakk om tid før vi få avtaler som forsvarer denne gjenåpningen. Hanwha ledelsen tar ikke et slikt avgjørelse for moros skyld. Selskapet prøver å kommunisere med oss mindre aksjonærer. Jeg er villig til å gi James tid, sånn at jeg og alle andre som er investorer kommer best mulig ut i fremtiden.

Må påpeke at jeg er helt enig om at det bare er sunt å stille kritiske spørsmål til ledelsen og få svar på dem. Diskutere med hverandre slik at vi kan prøve å bli klokere. Vi har investert våre penger innenfor selskapet og er deleiere av selskapet. Jeg bare synes at selskapet tydelig har sagt ifra om at de skal "endre seg" (kommunisere mer) og prøver godt her, med både ord og handling. Gleder meg til vi får vite mer :)
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:27 5193

Det er slik jeg tolker James håp til forhandlingene nå, men om han er optimist eller pessimist vet jeg riktignok ikke (håper på det siste).
Slettet bruker
14.07.2022 kl 11:40 5134

Til selskapets «forsvar» bør man legge til at mye av vanskelighetene de har møtt skyldes forhold utenfor deres kontroll - altså makro USA vs Kina.

Når all produksjon plutselig flyttes til Kina, og deres produkt blir påført en straffetoll som utestenger de fra hele markedet - da er jeg det er imponerende at TT klarte å holde selskapet flytende gjennom denne tiden.

Selskapet har predikert at Kina enten må åpnes eller det må bygges kjeder utenfor Kina. Nå skjer det siste - selskapet har beholdt fabrikkene og nøkkelpersoner selv om det har kostet - og RECsi ser ikke ut til å selge seg ut billig i forhandlingene som skal gjenreise selskapet.

Min vurdering er at dette er svært god ledelse.

Så får man heller tilgi en litt klønete setning eller to fra en svært fersk CEO - Q2 kommer snart og da retter han opp i det.
ECCO
14.07.2022 kl 11:45 5124

Helt enig Vilter, de har vært igjennom tidenes syretest og står fortsatt på beina, de har sin leverett som selskap!
Stabukk
14.07.2022 kl 12:28 4975

Det med tillit og måten ein CEO framstår på, er uhyre viktig i den fasen Rec er i. Takkar igjen Sa2ri for svar og synspunkt som eg deler. Meiner folk som også får svar frå styret, må vera i ein posisjon som gjer at dei er verdt å lytta til. Difor lyttar eg inntil vidare meir på Sa2ri enn til Uchi sin grenselause tillit til CEO May. Eg vil ikkje ha inn ein Musk som CEO i Rec, men ei litt større drivkraft enn May har vore så langt!
Slettet bruker
14.07.2022 kl 12:50 5056

Det slår meg at man har så veldig dårlig tid.

May er i forhandlinger. La han forhandle ferdig, signere og melde markedet - før man kritiserer så hardt.

Det er bedre å ha en CEO som leder selskapet til solide overskudd, enn en CEO som kortsiktig prøver å holde aksjekursen høyest mulig ved å «plapre i vei».
Skalleknarp
14.07.2022 kl 12:56 5111

Får bare håpe RECSI holder ut i grønt i dag.... Ser at børsen surner mer og mer men RECSI holder bra igjen ennå. RT pleier ofte å rakne litt på slutten av dager som dette. Håper selvsagt man ikke følger dette mønsteret i dag...og at vi klarer å snu RECSI "U-en" oppover igjen. (?)
Reflect
14.07.2022 kl 12:57 5103

Styret/May har nok interne strategiske diskusjoner på kontraktsvarighet, pris, eskalering og upfront betaling vs Hanwa og de andre kjøperne, spesielt i forhold til framtidig ekspansjon.
Vil tro det er spesielt komplisert med den sterke prisøkning vi har sett i det siste,- men også at REC/May må ha nok credibilitet når USAs konkurransetilsyn kommer på besøk etter evt anklager om prisjuks/finansoverføringer mellom nærstående selskaper.
Etter mitt syn løste May opp bindingen til SEMA på en god måte ved å stå utenfor, og kanskje sikre at de andre selskapene heller ikke signerte siste SEMA brev. Det sikrer at tidsplan holdes.
Så jeg ser fram til avtalesignering/-offentligjøring av May i august.
Jeg sitter lang og akkumulerer på disse nivåene.
Savner kun å se stillings utlysning av Prosjektledere for oppstart og nyprosjektering.
Sa2ri
14.07.2022 kl 13:04 5076

LItt usikker på hvem du mener som har dårlig tid, men det er sikkert mange som ønsker at avtalen blir meldt så raskt som mulig. Når det er sagt, så er det bedre å få en så god avtale som mulig kontra å få en rask avtale som kanskje har noen hull. Det meste er på plass i forhold til gjenåpningen av ML - at markedet ikke priser dette inn i kursen i dag er en gavepakke til de med kapital til å hamstre aksjer.

Fint også å se at ikke du er "bestevenn" med CEO. Det å bruke fornavn på de som sitter i denne type stillinger er (i min verden) ensbetydende med nære relasjoner. En CEO, IR, CFO eller andre tilknyttet et gitt selskap bør omtales som det de er og da bruker man ikke fornavn - det svekker tilliten til innholdet til den som ytrer seg (min mening).
Redigert 14.07.2022 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.07.2022 kl 13:05 5093

Selskaper som ikke tjener penger, og som annonserer at de trenger store investeringer for å få gammelt produksjonsutstyr i drift igjen, er ikke selskapene investorene flokkes rundt for tiden. Det er heller ikke til hjelp når ledelsen blir irritert, og skygger banen så snart tilhørerne ber om å få forklart mer om tid og beløp.

Det er vel bare å konstatere.
Sa2ri
14.07.2022 kl 13:22 5016

Nå er det vel ikke helt slik at RECSI ikke tjener penger - de får en god "slant" fra Butte hvert kvartal. Enig med deg at fremtoningen på 2Q22 ikke var helt bra, noe som er tatt opp med selskapet. Vi får se om de har hørt på det flere har ytret om akkurat dette ved neste korsvei (2Q22).

Tilliten hos investorene vil kunne bli bedre dersom de nå holder det de lover, og da innenfor det tidsintervallet de legger frem - avtalen med HS/HC er en slik oppdatering som kan styrke tilliten i markedet.
Skalleknarp
14.07.2022 kl 13:24 5079

Det er vel ingen direkte definisjon på den enkeltes oppfaninger da vi alle har variabler her... Det noen oppfatter som negativt blir av andre oppfattet som megapositivt. Derfor er det så fint at i saker som dette så er det bare å sette et par strek under status et par måneder frem så kan vi kanskje heller konstatere litt...!! Kanskje det er røyk i det gamle produksjonsutsyret som til og med får status - functional no remarks OK under comissioningen..? (Mao liten grunn å synse - mene så mye akkurat i dag)
Redigert 14.07.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
14.07.2022 kl 13:27 5251

Å herregud da man....iflg deg finnes det INGEN i hele verden som trenger noe som helst av det som kan produseres ved anlegget i ML.

Selskapet sier at det er flere som byr over hverandre for å få det...en aktør kjøpte til og med 1/3 av selskapet for å sikre seg leveranse. Og en annen STOR aktør har kjøpt nabobygget, og en annen har opsjon på en gigant tomt rett ved siden av. Og selskapet ansetter folk i fleng.

Hva er det du babler om ????
drapper12
14.07.2022 kl 13:28 5305

hva vet du om de ikke snakket til hverandre med fornavn? hvorfor bry seg om sånt bagatell? syntes det svekker deg når du henger deg i sånne ting. ikke alle er er 50-60 år gamle skjønner du! ny generasjon! hold sånne meninger for deg selv takk! har du dårlig tid og vil ha avtale nå eller er det bra med god avtale isteden? bestem deg kanskje???
Redigert 14.07.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.07.2022 kl 13:31 5360

Dette var jo et skikkelig kvalitetsinnlegg - not! Du har åpenbart ikke lest det jeg har skrevet, og har du det så har du i hvert fall ikke skjønt innholdet.
Knekker
14.07.2022 kl 13:34 5544

Alle vet hvor bitter du er for å ha gått klipp av oppgang med å selge på bunn. Men jeg tviler på at er bra for psyken å holde på slik du gjør i lengden. Når kontraktene er signert så går du vel tilbake til rottehullen din. Ps : du kan kjøpe aksjer i rec du også, det er ikke forseint. Så kan bitterhet bli til glede :)
Redigert 14.07.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 13:45 5476

Slike typer stillinger har de hatt ute hvertfall en av. Husker ikke hva de kaldt den.
nemi's
14.07.2022 kl 13:51 5480

Når krybben er tom bites hestene, sies det. Og sånn er det jo blitt denne sommeren.

Men ro ned. Det siste vi hørte fra deg var at du satt fullastet og hadde lagt aksjene i skuffen for 10 år fremover. Ingen grunn lenger for deg å sitte hele døgnet og vokte også denne REC-tråden.

Dere andre kan jo undre på hvorfor ikke all verdens fornybarfond benytter REC-sommeren til å fullaste.
Knekker
14.07.2022 kl 13:55 5446

Det smalt fra rett kjeft :) du følger rec trådene som en hauk med skremselspropagandaen din . Kryp tilbake i rottehullet ditt. Vi ser vel ikke deg igjen etter q2
Skalleknarp
14.07.2022 kl 14:15 5659

RT stiger fortsatt selv om OBX har surnet litt - "uppsi daysan" ikke noe som er bedre enn det. Hørte faktisk en fugl som kvitret når jeg syklet til jobben i dag men det var bare "kvitre, kvitre, virre, virre vipp". Mao ikke noe RECSI nyheter som jeg oppfattet... Hmmm.
Redigert 14.07.2022 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Stabukk
14.07.2022 kl 14:19 5770

Slettet bruker skrev Q2 er 17.08 :)
Takk! Stolte i farten på Nordnet, som har Q2 både på 18/7 og 17/8…
Smaug
14.07.2022 kl 15:02 6277

Prisen fortsetter rett opp. Kan dette være noe av årsaken til at forhandlingene tar tid? Vanskelig å finne en modell som håndterer den store usikkerheten i pris.

http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html
Sa2ri
14.07.2022 kl 15:14 6207

Ikke så vanskelig. Dersom man avtaler hvem som skal være foretrukken kilde man baserer prisen på, så kan man igjen finne den rabatten (basert på avtalens lengde og volum) som begge parter kan enes om. Da vil prisen fluktuere med prisen i markedet for øvrig og på denne måten gi forutsigbarhet til begge parter. Hvorvidt det skal være en øvre/nedre grense for hva man skal betale er også noe som kan bakes inn i en avtale.

Minner om at CEO har ytret at avtalen de inngår vil være basert på markedets norm for denne type avtaler, men at den kan bli justert noe da de ser for seg en lang avtale (10-15 år mens det normal er 5 år hvis jeg ikke har misforstått helt) - det er også årsaken til at forskuddsbetalingen kan bli så høy at de må se på hvordan de skal håndtere denne.
Redigert 14.07.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2022 kl 15:49 6046

Amprius Expands Commercial Relationship with Leader in the Defense and Industrial Markets

FREMONT, Calif., July 14, 2022 /PRNewswire/ -- Amprius Technologies, Inc., ("Amprius"), the leader in lithium-ion batteries with its Si Nanowire Anode Platform, today announced that it has entered into a Component Purchase Agreement with Teledyne FLIR, a global leader in intelligent sensing, unmanned aerial systems ("UAS"), and integrated solutions for defense and industrial markets. The agreement sets forth the commercial terms under which both companies plan to expand their relationship over the next three years to address the expanding UAS market.

https://www.streetinsider.com/dr/news.php?id=20326005&gfv=1
Slettet bruker
14.07.2022 kl 17:04 5790

Indirectly, Tesla has spawned many of the Silicon Valley startups. The company trained a generation of battery experts, many of whom left and went to work for other companies.
Gene Berdichevsky, the chief executive and a co-founder of Sila in Alameda, California, is a Tesla veteran. Berdichevsky was born in the Soviet Union and emigrated to the United States with his parents, both nuclear physicists, when he was 9. He earned bachelor's and master's degrees from Stanford, then became the seventh employee at Tesla, where he helped develop the Roadster battery.
Tesla effectively created the EV battery industry by proving that people would buy electric vehicles and forcing traditional carmakers to reckon with the technology, Berdichevsky said. "That's what's going to make the world go electric," he said, "everyone competing to make a better electric car."
Sila belongs to a group of startups that have developed materials that substantially improve the performance of existing battery designs, increasing range by 20% or more. Others include Group14 Technologies in Woodinville, Washington, near Seattle, which has backing from Porsche, and OneD Battery Sciences in Palo Alto, California.
All three have found ways to use silicon to store electricity inside batteries, rather than the graphite that is prevalent in existing designs. Silicon can hold much more energy per pound than graphite, allowing batteries to be lighter and cheaper and charge faster. Silicon would also ease the U.S. dependence on graphite refined in China.
The drawback of silicon is that it swells to three times its size when charged, potentially stressing the components so much that the battery would fail. People like Yimin Zhu, the chief technology officer of OneD, have spent a decade baking different mixtures in laboratories crowded with equipment, looking for ways to overcome that problem.
Now, Sila, OneD and Group14 are at various stages of ramping up production at sites in Washington state.
In May, Sila announced a deal to supply its silicon material to Mercedes-Benz from a factory in Moses Lake, Washington. Mercedes plans to use the material in luxury sport utility vehicles beginning in 2025.
Porsche has announced plans to use Group14's silicon material by 2024, albeit in a limited number of vehicles. Rick Luebbe, the chief executive of Group14, said a major manufacturer would deploy the company's technology — which he said would allow a car to recharge in 10 minutes — next year.
"At that point all the benefits of electric vehicles are accessible without any disadvantages," Luebbe said.
Demand for batteries is so strong that there is plenty of room for multiple companies to succeed. But with dozens if not hundreds of other companies pursuing a piece of a market that will be worth $1 trillion once all new cars are electric, there will surely be failures.
"With every new transformational industry, you start with a lot of players and it gets narrowed down," Luebbe said. "We will see that here."
This article originally appeared in The New York Times.

https://www.timesfreepress.com/news/business/aroundregion/story/2022/jul/12/advanced-ev-batteries-move-labs-mass-producti/572636/
Sa2ri
15.07.2022 kl 10:20 5007

Ser at det diskuteres på ulike tråder (ukestråder) nå - kanskje det er en ide om vi forholder oss til den tråden som gjelder den aktuelle uken (dersom det er noe å melde/diskutere)?
nemi's
15.07.2022 kl 10:35 4928

Prinsippfast!

Manchin told Schumer that he cannot support a bill this August containing the climate or energy provisions the president seeks.

https://www.cbsnews.com/news/manchin-rejects-climate-and-energy-provisions-in-reconciliation-bill/
Null
15.07.2022 kl 10:39 4914

Nemis
Fint at du er her og gir tilbakemeldinger,
Jeg har sett litt på det du har skrevet i det siste
du har referet til historien, kan du også si litt om fremtiden?
Hva tror du om utviklingen, av selskapet frem til jul ?
Hva med kursen, vil vi se en økning eller er det nedover?
PÅ fohånd takk