Norwegian og Widerøe samarbeid

Holymoses25
NAS 12.07.2022 kl 08:12 2168

Dette blir jævligt spennende og de to aktørene får vel monopol i Norge og snart Sverige :)
Lighter
31.07.2022 kl 22:22 1242

Det har tikket inn en ny pris til Norwegian. Tildelt av The Airline Strategi Awards. Denne gangen for Innovation & Transformation.
Godt jobbet igjen 🎊
https://www.flightglobal.com/airline-strategy-awards-2022/winners
Mr Fox
12.07.2022 kl 17:05 1568

"Inngår" er strengt tatt feil. "Utvider eksisterende samarbeid" er langt mer riktig.
Ellers så inngår Widerøe Interline med i praksis alle som ber om det. (På FOT-ruter er de pålagt å gjøre det om et annet selskap ønsker.)
Strategi
12.07.2022 kl 13:27 1654

Det går fra vondt til verre for SAS og til det bedre for Norwegian.

Interessant tanke med Norse, de er jo så nærme det går i "familie med Norwegian", Regner det som "naturlig at det kommer et sterkt samarbeide mellom Norse og Norwegian.

Slik jeg ser det med avtalen som ble kommunisert i dag vil Norwegian gå mot en reprising, at denne kommer til å røre kraftig på seg fremover på stigende kurser er jeg temmelig sikker på.
Tror kortsiktig kursmål fra DNB (12 kr) ikke er langt unna.

Lighter
12.07.2022 kl 13:12 1673

Dette er veldig gode nyheter for selskap og kunder. Spennende at de har en plan om et mer omfattende samarbeid. Sømløs og korresponderende reise er kanskje viktigst for forretningsreisende og rimer godt med fokuset på å få flere kunder i det segmentet.

SAS sin opprettelse av SAS Link, hvor de skal bruke mindre fly på rutet med mindre trafikkgrunnlag, er etter mitt skjønn en direkte krigserklæring mot sin tidligere ektefelle Widerøe. Med dette bakteppe skjønner jeg motivasjonen til Widerøe til å gå inn i et (omfattende) samarbeid med Norwegian.

Det kan vise seg som nok et selvskudd fra SAS sin side.

Videre er jeg spent på om det er tilsvarende samtaler med Norse eller eventuelt andre som flyr langt vest eller øst.

Mange potensielle triggere fremover 👍
Strategi
12.07.2022 kl 12:17 1720

Der er du 100 % spot on.

Tror ikke folk skjønner synergiene denne avtalen vil gi Norwegian, også med hensyn til Flyr hvor de vil tape en del på dette.
SAS blir den store taperen, dersom deler av SAS innenlands ikke blir kjøpt opp av Norwegian på billigsalg.
sisterx
12.07.2022 kl 11:27 1773

Når det kommer til styringen så ønsker de vel at prismekanismen (høye kraftpriser) skal booste "det grønne skiftet", og få ned forbruket av energi med utslipp
Stokk Dum
12.07.2022 kl 11:17 1785

Mener du at styresmaktene fører en politikk som har til hensikt å få nordmenn til å flytte ut av landet til varmere strøk; men mulig jeg misforsto deg nå.

mvh
Stokk Dum, nå også rakettforsker.
Melhus79
12.07.2022 kl 09:47 1865

Med dette samarbeidet vil avtaler med stat og kommune komme Norwegian sin vei.
sisterx
12.07.2022 kl 09:42 1889

Uten å være trendforsker..., det er vel ikke helt umulig å tenke seg at mange som bor i det kalde nord vil tilpasse seg "prismekanismene" ved en mulig varig høy kraftpris, (initiert og villet av de som styrer) til å bo på færre m2 enn i dag, ikke eie både hus og hytte(r) (må kjøre til og fra, dyrt drivstoff), det kommer krav fra EU om nye standarder mht. oppgraderinger av eksisterende bebyggelse; om etterisolering, skifte av tak, vinduer, dører etc. Vil de som har anledning i stor grad komme til å rømme landet om vinteren? Bruke mindre penger på bolig og mer penger på opplevelser, et vennligere klima (temperatur) etc. Hvor mange elsker kulda? (Når de ikke kan varme opp bostedet sitt uten å bli flådd)
Selnesen
12.07.2022 kl 09:40 1898

Dette virket som gode nyheter trodde jeg, men neida. Noen som kan forklare hva som menes med at "shortere holder kursen nede"? Hvordan holder de kursen nede?
Strategi
12.07.2022 kl 09:24 1940

Dette samarbeide vil styrke Norwegian og Widerøe enormt, veldig sterke synergier Nor og Vestover også for kundene som får sømløse billetter og gode priser. Har selv flydd ut og inn Nordpå og DETTE blir mye verd, bedre korrespondanse og mindre ventetid, forretningsreisende ut til distriktene vil juble over løsningene, helsenorge som er store kunder i Widerøe, turister og menigmann , osv osv.

Dette er stort.
Holymoses25
12.07.2022 kl 09:16 1957

Hahahaha - Ja, faller kanskje 1 % og SAS går opp 5% MEN!! Tenk på SAS emisjonen som kommer og da slaktes SAS som selskap. Det finnes ikke mange store investorer som slenger seg på SAS om dagen. Kanskje putter Spetalen inn 100 Mill men trekker seg ut dagen etter..
Strategi
12.07.2022 kl 09:06 1985

Denne nyheten har ikke gått opp for investorene enda.
Flyselskaper inngår samarbeid
Norwegian og Widerøe melder tirsdag morgen at de inngår et strategisk samarbeid.
Publisert 12. juli 2022 kl. 08.04
De to flyselskapene har signert et såkalt intensjonsavtale. Dette skal innebære at de skal utvikle et strategisk samarbeid om billetter, samt at passasjerene skal få mulighet til å reise sømløst med begge selskapene.

Det opplyses om at samarbeidet er et resultat av flere måneder med dialog mellom selskapene, og at det har som mål å skape synergier.

I børsmeldingen skrives det at samarbeidet skal gjøre det enklere å reise innad i Norge, og at det skal komme til fordel for selskapenes kunder. Norwegian og Widerøe vil også samarbeide med å utvikle en mer bærekraftig drift for å redusere det tunge klimaavtrykket som er forbundet med flyvirksomhet.

Fornøyde

Adm. direktør i Norwegian Geir Karlsen uttaler at han er fornøyd med det inngåtte samarbeidet.

– Jeg er veldig fornøyd med den nye avtalen vi har inngått med Widerøe. Målet vårt med det nye samarbeidet er at kundene til begge selskaper skal få bedre reiseopplevelser, skriver Karlsen.

Adm. direktør i Widerøe Stein Nilsen mener samarbeidet vil bidra til å skape flere reisemuligheter.

– Denne avtalen vil gjøre det mulig for kunder av Norwegian og Widerøe å kombinere flyvninger med begge selskapene både i og utenfor Norge. Kombinasjonen av vårt nettverk i Norge og Norwegians nettverk i Europa vil skape mange nye reisemuligheter for våre felles kunder, skriver Nilsen.

https://finansavisen.no/nyheter/reiseliv/2022/07/12/7898045/flyselskaper-inngar-samarbeid

Synergiene er enorme for Norwegian og også meget sterk for Widerøe.
Dette er verd kroner.
Nå må DNB oppjustere kortsiktig kursmål på 12.

Karlsen er genial og ser markedet.

Kåre Grønn
12.07.2022 kl 09:03 1998

Slipper shorterne taket, så kanskje...
Kåre Grønn
12.07.2022 kl 09:02 2006

Ser ut som den faller før streiken er over :)))) latterlig
Redigert 12.07.2022 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Pilteri
12.07.2022 kl 08:49 2034

Når streiken i sas er over faller nas. Tipper jeg.
sisterx
12.07.2022 kl 08:48 2045

Takk for ny tråd, trådstarter. Dyktig ledelse i NAS bygger sten på sten; Frem vokser det et funksjonelt og fremtidsrettet selskap. Som planlegger for sesongvariasjoner i driften for best mulig lønnsomhet kvartal for kvartal, og maksimal kapasitetsutnyttelse til enhver tid med en fleksibel organisering. Å være aksjonær i NAS betyr også at man må ha tålmodighet. Løfte blikket opp fra kortsiktig støy, og ignorere alltid negative stemmer hvor agendaen er å få småsparere til å kaste fra seg aksjene på stadig lavere nivåer. Noen plukker de opp og blir med på oppturen som jeg mener snart «må» komme; Om da ikke politikere styrer oljepris til 200-300 dollar, det blir en varm tredje verdenskrig, eller makten bestemmer ny total nedstegning igjen.
Redigert 12.07.2022 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
12.07.2022 kl 08:32 2098

Her snakker vi helnorsk ja!! Bra mot et SAS helt uten tillit. Bare tidsspørsmål før tvunget lønnsnemnd og konkurs?
Marianne
12.07.2022 kl 08:27 2121

De ønsker å utvikle forretningsmarkedet og avtalen her blir viktig i forhold til det pluss hele fastlands Norge