Årlig avkastning / avtaler

Ekornesen
RECSI 13.07.2022 kl 16:01 11895

Det er gledelig å se at flere her inne har begynt å vise til kalkulator.

Selskapet er som kjent inne i en spennende fase, hvor vi kan forvente avtale(r) med utsolgte fabrikker i mange år framover i løpet av august…

Etter som CEO har kommunisert at avtaler vil være markedspris enten det er Hanwha som tar alt, eller noen som deler på produksjonen - så begynner man å ane hva dette blir.

Grovt forenklet kan man si RECs produksjonskost er 10 dollar per kg.

Salgspris 37,5 dollar per kg (snitt utenfor Kina er over 40)

Fortjeneste 27,5 dollar per kg eller 275 kroner per kg.

Litt forenklet kan man igjen ta hele kapasiteten i butte og ml i et, og ikke skille på fortjeneste når det gjelder silan eller poly.

Ca kapasitet (poly/silan mix) bør være ca 27 millioner kg.

27 millioner ganger med 275 er overskudd på 7,425 milliarder.

Syke tall! Ta bort litt skatt og drift og sånn, så forenkler vi det til 6,3 milliarder i overskudd.

Det betyr: Hvis du kjøper på xx så får du xxx i årlig avkastning (se under);

15kroner
100% årlig avkastning

30 Kroner
50% årlig avkastning

60 kroner
25% årlig avkastning

120 kroner
12,5% årlig avkastning.

Jeg har vært inne lenge og selger ingen ting før kursen er over 100 kroner per aksje. Noe annet er galskap😂

Jeg kan godt vente 2-3 år på det.

Innspill?
Redigert 13.07.2022 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
13.07.2022 kl 16:08 7505

Teori og virkelighet pleier ofte å avvike en del viser det seg så en får heller avvente til en får dette håndfast. (Meldinger - Q resultat osv) Jeg har også god tid :)
Redigert 13.07.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2022 kl 16:25 7478

Jeg tror gjennomsnittlig produksjonskostnad vil være høyere enn 10 dollar. Vi må ta hensyn til variable strømpriser, høyere lønninger, vedlikehold, mm. Jeg tror derfor 13-14 dollar er mere realistisk. Dollarkursen bør også settes til gjennomsnitt de seneste årene, jeg gjetter 8,50. Og så blir nok salgspris også noe lavere, jeg tipper mellom 25 og 30.
Et mer konservativt anslag er dermed 2,75 milliarder NOK før skatt, mm.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 16:36 7453

Også kan vi trekke fra at de ikke vil klare å dundre på med 100% utnyttelse året rundt, det er alltid nedetid. Så gang med en faktor på 0.9.

Selv da blir det et hyggelig overskudd og langt over dagens nivå.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 16:59 7331

Så hyggelig å se deg igjen, Ekornesen. Nå mangler vi bare Falco og Borgermesteren, så er teamet tilbake, hehe.

Som James sa, så vet vi forhåpentligvis mer til Q2. Folk pleier alltid å si når kursen var høyere «åh jeg skulle ha kjøpt mer på X kroner», men det de glemmer er at kursen kun handles så langt ned når det er stor pessimisme i markedet. Som det er med makro for tiden.

Jeg antar også at det er en del som vil kjøpe, men de forsøker å time markedet. Kudos til dem. Jeg er ikke like flink på å time markedet. Men la oss se hvordan sentimentet blir etter at REC melder avtaler på $30/KG +. På pareto konferansen nevnte han at alt under $20 er helt uaktuelt. James og jeg diskuterte ikke priser i detaljer, kun at det skal være til markedsvilkår. Han var tydelig om at det vil være markedsvilkår, uavhengig av om det blir Hanwha, G14, Sila eller noen andre. Hva er markedsvilkår på nå? Hva slags priser har analytikerne satt - som alle har kurser langt over dagens markedsverdi? Siste store kontrakt av konkurrent som ble inngått var på $37/KG.

Re-prisingen vil begynne allerede etter gode kontrakter kommer inn og trading vil foregå på lik nivå, men bare på 30-50NOK fremfor 13-21NOK, tror jeg. Akkurat som det gikk fra 3-5NOK til 13-21NOK og trappe seg opp i takt med gjenåpningen. Kommer wildcard slik som utvidelser og ny fabrikk som jeg har brølt ut i to år, så er det bare å legge kalkulatoren vekk og starte nye regnestykker som vil være vesentlig høyere.

Selge REC på tap? Ingen erfaring der, men vi kan jo spørre vår mascot hvordan det føles. Henger med han selv flere år etterpå. Alle tar sine egne avgjørelser. Irriterende at vi ikke klarer å time topp og bunn? Absolutt. Er jeg nervøs rundt min investering? Aldri vært tryggere.
Redigert 13.07.2022 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
13.07.2022 kl 18:08 7108

Takk!

Skal James May ha sine ord i behold, bør salgsprisen på poly være tetter opp mot 40 dollar eller mer.

Snittprisen utenfor Kina er vel noen og førti dollar kg.

Vi vet jo mye mer rundt Q2, men sier meg uansett enig med dem som mener det er uklokt å selge på disse nivåene.
MortenDanmark
13.07.2022 kl 19:10 6942

Så vidt jeg kan læse så er RECs kapacitet i USA følgende
20.000 MT polysilicon
og
29.000 MT silangas.
https://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/products/datasheets/Silane-20Container-20datasheet_ENG_web-1.pdf?ext=.pdf%7C


Dertil skal lægges 15% ejerskab (kapacitet) i TianREC.
Spændende hvad fremtidig kg-pris kan blive.
Redigert 13.07.2022 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Mr Å
13.07.2022 kl 19:18 6926

Selskaper som leverer 10 til 15 prosent i resultat anses som dyktige
Her ser det ut til at det stipuleres en omset på 10 Mrd med resultat på 6 Mrd ( 60 prosent da snakker vi, litt for godt til og være sant kanskje)
Kan hende jeg misforsto oppsette, men er det ca 10 Mrd vi snakker om i omset her ?


Ekornesen
13.07.2022 kl 19:34 6916

Det spesielle med REC er at de har nedbetalt fabrikkene - som har nykost i 2022 på godt over 30 milliarder, i tillegg har de en teknologi (FBR) som krever mye mindre energi enn konkurrerende Siemens-teknologi.

I sum betyr dette at REC vil få eventyrlig god «kalkyle» på varene sine. Det betyr likevel ikke at konkurrenter kan regne hjem slike tall. For det første må det hentes inn 30 (og mer) milliarder, for det andre må de ha like økonomisk teknologi.

For å «stjele» litt fra Ulltveit-Moes logikk: de har den beste teknologien og et unikt anlegg. Det er ekstremt dyrt å etablere seg og det tar lang tid å bygge (3 år). I handelskrig (Kina-usa) vil etablerte lokale selskaper i slike segmenter ha en enorm fordel - fordi kombinasjonen stor investering og lang byggetid betyr svært lang tid før return of investiment. Konsekvensen er at etablerte selskaper får beholde markedsandeler og høyere priser lenger enn normalt, fordi investeringsvilje er lavere.



RECsi sin situasjon er etter mitt syn helt unik.
Redigert 13.07.2022 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Smaug
13.07.2022 kl 19:37 6906

Siden ML skal 100% opp i drift så vil faste kostnader gå ned pr kg. Det taler for at kostnadene blir lavest mulig pr produserte enhet.

For de som har vært med en stund. Når produserte sist ML på 100% kapasitet og hva var da resultatet?
Slettet bruker
13.07.2022 kl 19:48 6864

De gikk vel for nesten 100% kapasitet i 2013 og leverte ikke så veldig bra da. Les årsrapporten. Prisene var rundt $16 og en cash kost på rundt $12. Pr kg.
Ekornesen
13.07.2022 kl 19:51 6848

Vi får se. Med produksjonskost på 10 dollar per kg har jeg allerede regnet inn en økning på 33% siden Torvund sa mellom 7 og 8 dollar per kg ved 100% drift og at de stadig presset produksjonskost.

Jeg har med andre ord ikke tro på prodkost på 13-14 dollar per kg. Inflasjon på nær 100%… (?)
Marketwatch
13.07.2022 kl 19:58 6805

Tror ikke "syke tall" bidrar til å bedre kursen. Som tidligere revisor må jeg beklage å måtte meddele at jeg ikke kan godta ditt oppsett, og henviser deg derfor til å ta et lynkurs i bedriftsøkonomi (he, he). Som skrevet mange ganger, så har også jeg vansker med å forstå at ikke kursen går, gitt at det er klart at ML gjenåpner. Det er å håpe, at dette endrer seg når konkrete avtaler legges på bordet, som man kan regne nøye på, men i dagens børsklima kan man ikke være sikker på noe. Deler av min portefølge er alltid investert i Rec, men jeg legger aldri alle eggene i samme kurv.
Optimus2k16
13.07.2022 kl 20:04 6783

Er det slik at dere er de eneste som forventer avtaler fortløpende, mens alle de som selger til kurser stadig lavere enn deres ønsker og mål for mai, juni, juli etc rett og slett ikke vet bedre? Hvis noen kunne garantere avtaler og oppstart og fullt utnyttelse med salg av alt som blir produsert hadde kursen aldri vært der den er nå. MEN, det finnes ikke garantier. Det er lenge til slutten av 2023, men her skriver dere om forventninger og halleluja stemning uten en eneste konkret melding.
Vi er i et stadie der fryd og gammen, lovnader og luftige slott rett å slett ikke selger lengre. Det vises i kursen og verdsettelsen av selskapet, nedsiden er fortsatt stor. Og svært mange kompliserte og usikre byggeklosser skal på plass.
Jeg står fortsatt på min mening at 13-14kr vil være fin inngang med muligheter for avkastning de neste 6-12mnd. Men enkelte burde nok stikke fingern i jorda og kanskje se på risiko for at dette slett ikke blir så stort og viktig som dere tror.
Kvike11
13.07.2022 kl 20:27 6682

jeg håber du får ret,ser godt ud.
Men inden længe kommer der et bud på alle aktier fra Hanwha, kunne godt forestille mig de byder kurs 24, og det kunne jo være de store er tilfredse med det, så er vi alle tabere.
Håber alle siger nej til buddet.
Ka godt vente 2-3 år selv., fabrik er alene værd kurs ca 30 derti alt det andet, hvem holder kursen kunstigt nede nu, syntes det er noget svinderi.
Intravenøsiu
13.07.2022 kl 20:32 6678

"Og svært mange kompliserte og usikre byggeklosser skal på plass. “

Kom gjerne med konkrete eksempler

Det er veldig mange diffuse korte negative meldinger om Rec silicon som ikke innbyr til diskusjon om spesifikk utvikling knyttet til bransjen, men det er kanskje poenget?



Ekornesen
13.07.2022 kl 20:36 6661

Bra. Revisor er fint.

Da kan du sikkert utdype nærmere hva du ikke godtar med «oppsettet» og de syke tallene ?
Redigert 13.07.2022 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
nemi's
13.07.2022 kl 20:52 6567

REC annonserte angivelige avtaler og partnerskap med Violet Power og G14 i oktober 2020. Da het det seg "expected to break ground" i 2021 om anleggene som skulle bygges i ML. Ingenting ble som kjent noe av, akkurat slik jeg hadde forespeilet dere.

Til Q1-22 skrev REC "announcing plans to restart production in Moses Lake" (hjemmeside) med tilhørende "anticipated activities" frem til 2024 (presentasjonen). Og som gjør at Uchi siden har skrevet om tresifret kurs for en lydhør tilhengerskare på HO.

Jeg har sagt at ML restart var fullt inn priset til da kursen var 17 tidligere i vår. Ellers ville kursen vært 8. Dagens kurs viser at markedet skal ha rabatt for usikkerhet relatert til omtalte "plans" og "anticipated". Og det er fair basert på historien til selskapet.

Men markedet har utvilsomt fortsatt troen på planene til REC. Det er da noe.
ECCO
13.07.2022 kl 20:59 6513

De ansetter folk til ML nemis, fabrikken åpnes. Du finner det på hjemmesiden.
nemi's
13.07.2022 kl 21:06 6462

Jeg vet det. Alle vet det.
komponisten
13.07.2022 kl 21:19 6375

Til nemi's:

Jeg har inntrykk av at du liker å handle med REC-aksjer. Vil du - gitt dagens aksjekurs osv. i REC - anbefale meg å være long eller short eller ikke eksponert mot REC-aksjen? Og hva er din egen posisjon - long, short eller ingen eksponering?

Slettet bruker
13.07.2022 kl 21:23 6335

Nå vet jeg ikke hva Nemis skriver😂 da alt søplet han lirer av seg har vært blokkert et års tid. Det siste jeg husker han skrev var at RECsi skulle prises til 1 krone aksjen/

Vel vel. Som Ekornes nevner så korrekt: assets til over tretti milliarder og verdensledende teknologi.

Avtaler «in progress» åpner for mitt vedkommende to valg:
1) selge på kraftig kursøkning (80+)
2) ikke selge, men vente på utbytter.

Litt spent selv på hva han «revisoren» ikke «godkjente med oppsettet»? Jeg har selv jobbet en del med tall, og ser oppsettet var tatt litt på slump. Jeg vet ikke hva skattesatsen er på firmaer i USA, men gitt RECsi sitt betydelig framførbare underskudd - så synes jeg Ekornesens overslag så helt greit ut.

Produksjonstall og salgsprisene kan man kanskje diskutere.
Salgsprisene tror jeg faktisk blir høyere enn det folk ser her inne- minner om siste publiserte langtidskontrakt på poly var 37,6 dollar/kg😂

Optimist? De som investerer i NEL er optimister.

Vilter er realist med kalkulator. Og tid (2-4 år). Punktum💲💲💲

Den som selger RECsi nå, må stå!
ECCO
13.07.2022 kl 21:31 6341

Gi deg, du må ikke blokke nemis. Han er bull rec nå. Han og alle vet at fabrikken skal opp å gå 🥳
Mr Å
13.07.2022 kl 21:38 6298

Det er forståelig fabriker ect, men ut fra kg prisen som estimeres og kapasitet, forventes det da prognosen ca 10 Mrd i omset ved full kapasitet gitt at prisen skulle holde seg ?

Mr Å
13.07.2022 kl 21:48 6798

Så langt en ok tråd, håper det fortsetter og ikke at de som kommer med spørsmåls tegn og andre synspunkter som ikke er halleluja stemning er hjerne døde må blokkeres osv, det er kun latterlig 🤓.

Noen synes faktisk at kristiske spørsmål er informativt og viktig, for og kunne se risikobilde.
Håper en god diskusjon fortsetter 👍🙂
Slettet bruker
13.07.2022 kl 21:55 6750

Med 20000MT kapasitet er det 7 milliarder i salgsinntekter med en pris på $35 f.eks. Ebitda margin vil da være 50%++ tipper jeg.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 21:57 6737

Manmon har akkurat lagt ut oppdaterte priser på poly i nabotråden/ ca 40 dollar/kg outside China og 38 i Kina.

Gitt Ekornes estimat på 27 millioner kg blir det vel brutto omsetning på mellom 10 og 11 milliarder nok med disse prisene.

Jeg er litt usikker på hva total produksjon blir ved en blanding sv produksjon. Jeg har lest at maks poly er 20 millioner kg og maks silan over 32 millioner (25+7).

Noen som vet hva formelen for en blanding blir?

… Ekornes eller andre?
Redigert 13.07.2022 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
13.07.2022 kl 22:03 6703

å hevde at "Ingenting ble noe av" er jo skivebom, Group14 har nettopp hentet 4 milliarder for å sette spaden i jorden i Moses Lake, kommersiell produksjon allerede i 2023.



Redigert 13.07.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Optimus2k16
13.07.2022 kl 22:17 6603

Og da har de automatisk en avtale med REC?
Hva ble ut av de avtalene REC annonserte med G14 i oktober 2020? Hvor mye har REC fått ut av disse? Var det grunnen til at Røkke solgte og Hanwa kjøpte kanskje? At avtalene bare har ligget i dvale, men nå skal de jaggu effektiviseres?

"Tunnelsyn betyr i medisinsk sammenheng at øyets/øynenes synsfelt er sterkt innsnevret, slik at øyet eller personen bare registrerer synsinntrykk som stammer fra en mindre sone rundt det objektet som det fokuseres på." Ser du likheter til all denne oppblåste euforien dere har i vente de neste årene?
Intravenøsiu
13.07.2022 kl 22:39 6482

De har uttalt at de ønsker silangasss i store mengder fra Rec i media nylig, polysilisium prisen har steget til 40 dollar, Rec har sterke kort på hånd.

Du kan umulig ha innsikt i bransjen når du nevner tunnelsyn når du mener at Group14 ikke er relatert til Rec, det er et selskap som investerer 4 milliarder for å etablere seg i en by med 30 000 innbyggere og en , jeg understreker en eneste fabrikk i mange titalls mils omkretssom kan produsere innsatsfaktor.

Denner er eid av REC Silicon, som forøvrig har 70% av verdensmarkedet for monosilangass levert på tank.

Les deg opp om bransjen, så kan du delta i diskusjonen uten å måtte ty til tullete sarkasme..
Kab
13.07.2022 kl 22:40 6469

Tunnelsyn fungerer vel både på den positive og negative siden😊? Personlig tror jeg recsi vil være en god investering med min tidshorisont, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil😉
Slettet bruker
13.07.2022 kl 22:50 6391

Jeg kan legge til at TT sa at Silan i slike mengder må legges i «pipelines», altså rør- fra produksjonsfabrikk til kjøpers fabrikk… transportere slike mengder i tank svarer seg ikke.

Det var i denne forbindelse han uttalte så kjekt: «they have to come to us, or go to China»🔆

Når har Group 14 og Sila Nano kommet til Moses Lake - og du skal være en bra dårlig og tunnelsyn investor hvis du ikke ser sammenhengen:)

Ja, ting har tatt tid og det har både RECsi og Tore Torvund visst og hatt (mens naive aksjonærer har stresset og klaget)

Men, jaggu materialiserer det seg noe veldig for RECsi.

Heng med ut august, så vet man i alle fall konkret hvilke avtaler du selger seg ut av💲
Redigert 13.07.2022 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
13.07.2022 kl 23:34 6192

Gidder ikke å gå inn på alt. Det er f.eks stor avstand mellom et dekningsbidrag som du forsøker å beregne og årsoverskuddet for hele bedriften. Dine tall er også alt for optimistisk. Jeg vil se den kunden som inngår avtaler om større leveranser, der leverandøren sitter igjen med 60% overskudd. Kongsberg Våpenfabrikk er i mine øyne ikke noe dårlig drevet selskap, de har i siste kvartalsrapport en Ebitda på vel 13%. (Ebitda er forøvrig ikke det samme som overskuddet til en bedrift). Reetablering av ML vil ikke være gratis, det å oppnå full kapasitetutnyttelse vil også ta tid, merkedssituasjonen trenger ikke hele tiden være blue sky osv.
Det er du selv som skriver at du kommer frem til syke tall, der er jeg enig.
Slettet bruker
13.07.2022 kl 23:50 6100

Sammenligning med Kongsberg våpenfabrikk som en utstyrsleverandør blir feil.

Elkem leverer i Q1 en Ebitda margin på 33%, Rec Silicon vil gå det en høy gang slik markedet er nå.

Jeg sier ikke at vi skal kjøpe alle de mest optimistiske spådommene, men at Rec vil levere gode tall er nok riktig.
Slettet bruker
14.07.2022 kl 00:21 5994

Noe tidlig å snakke om avkastning og fortjeneste uten kostnadsfaktorer? Det virker mer som en psykologisk forsvarsstrategi ved fallende kurser. Ta heller innover markedsrealitetene hvor vi er idag. Jeg tror også Rec har en unik posisjon men.. Ta høyde for at bull scenarioet ikke går slik mange har forutsett.
Stabukk
14.07.2022 kl 00:21 5992

Kva kostpris har du på dine Rec-aksjar? Har ikkje fått det med meg om du har informert om det tidlegare.
Synest det er OK for oss andre å vita sidan du er veldig aktiv og har stor tru på høgare kurs.
Stabukk
14.07.2022 kl 00:53 5904

Å samanlikna med Elkem er kanskje ikkje så dumt. At Rec skal levera 5-7 mrd kroner i «pluss» høyrest urealistisk ut, men kjem vi opp i 33 % Ebitda-margin må jo det løfta kursen. Trur det vil ta Rec nokre år å nå Elkem sin markedsverdi på 19 mrd. I så fall snakkar vi om tredobla kurs, altså ca 45 kr. Kanskje ved «blue sky»-utvikling om 4-5 år? Pr i dag har Rec ei utfordring i å få stabilisert kursen over 20.
harlin
14.07.2022 kl 01:21 5835

Elkem har nå kinesiske eiere som antagelig holder kurs og mcap noe igjen. Elkem burte vært priset høyere basert på multipler
Ekornesen
14.07.2022 kl 01:22 5823

Ikke helt enig med revisoren, der:)

Jeg er riktig nok usikker på hvilke kostnader REC legger i produksjonskost - men jeg vil anta råvarer, energi, personell tilknyttet produksjon osv er inkludert. REC har et stort framførbart underskudd, så de skal ikke betale 21% som er selskapsskatten med det første… Jeg skriver jo at dekningsbidraget er over 7,4 milliarder - overskuddet forenklet til 6,3. (overskudd - ikke ebidta, jeg nevner ikke ebidta).

Når det gjelder «skal like å se det selskapet som betaler 60%…»:

RECsi har assets til over 30 milliarder finansiert av aksjonærer gjennom emisjoner og ledende teknologi, samt rikelig tilgang på vannkraft… Det er ikke bare å starte opp for konkurrenter - og det er en gang slik at setningen økonomene lærer på 1. semester: Sammenhengen mellom pris og tilbud/etterspørsel har noe for seg.
Denne påstanden faller igjennom, dessverre.

Hva Kongsberg driver med? Virkelig…:)?

Og, oppstartskostnader og kapasitetsutnyttelse: så klart!
Jeg tror ikke pengene ruller inn imorgen.

Jeg tenker dette oppsettet var helt fint. Så får vi se i løpet av august hvilke tall Mr May har forhandlet til oss.



Beinlich
14.07.2022 kl 09:04 5285

Dette er skivebom. "Jeg vil se den kunden som inngår avtaler om større leveranser, der leverandøren sitter igjen med 60% overskudd".

Trenger man produktet avstår man ikke fra kjøp til markedspris fordi leverandøren tjener mye penger. Tenk litt; hvorfor bladde HS opp for andel i REC tror du?
Redigert 14.07.2022 kl 09:06 Du må logge inn for å svare