Selg Olje Kjøp Subsea 7 og DOF

hypotetic
14.07.2022 kl 14:24 612

Markedet har igjen reagert feil på oljeprisfallet over 30% fra toppen. Det er Oljeselskapene Equinor 330 kr, Aker BP 327 kr som tjener mye mindre når oljeprisen faller så mye. Selskaper som DOF kurs nå 1,146 kr , SOFF 28,6 kr, Sioff 13,08 kr og Subsea 7 kurs nå 75,4 kr vil har fordelen av at bestilling av nye skip utsettes ytterligere. De vil ha fordel kommende år av at det ikke kommer nye skip som er mulig å benytte i alle de værharde områdene den Norske flåten leverer til. Spesielt innen de store OCV som både DOF og Subsea 7 også har prosjektorganisasjon for trengs det over 200 slike store konstruksjonsskip kommende år mens det er bare 61 slike skip i verden i dag som skal ta seg av enorm vekst i konstruksjoner av flytende havvind samtidig som Oljeselskapene også overbyr for å få tak i de samme skipene. Vil anbefale alle å høre på denne podcasten:
https://podcasts.apple.com/no/podcast/offshore-service-opp-av-asken/id1547993092?i=1000567134897

Dof er nå med Hywind Tampen verdens største flytende havvindutbygger og er i motsetning til Subsea 7 ikke forsinket med oppdraget.
https://shows.acast.com/dof-talks


De rene rederiene med mange mindre PSV og rimeligere båter vil også dra stor nytte av oppgangen fremover selv om det der vil ta under 1/2 år ikke over 3 år bygge nye.
Et enkelt regnestykke viser at hvis selskapsverdien i Subsea 7 dobler seg de neste år vil denne for subsea 7 være ca 50 milliarder og børskurs 150 kr.
Et enkelt regnestykke viser at hvis selskapsverdien i DOF dobler seg de neste år vil denne stige fra dagens 19 til 38 Milliarder og kursen være ca 19 /0,316= 60 kr.

De som har vært i eiendom de siste år vet at belåning lønner seg ekstremt når vi får prisstigning og kraftig markedsforbedring.
Fremsatt forslag fra obligasjonseiere om å konvertere til aksjer har skremt investorer slik at DOF kursen akkurat nå er lav. Det er slik jeg ser det helt umulig for noen å få 2/3 for restruktureringsforslaget når 33,33% av dagens 68% allerede nå lenge før tiden har sagt at de vil stemme det ned. Småaksjonærene trenger bare 15,8% + 1 aksje for å stemme ned Møgster sine 31,6 % så det er åpenbart at dette første forslaget om så stor økning i EK blir nedstemt fordi tallmateriale fra krisen som er blitt lagt til grunn ikke er relevant i kommende måneder og år.

Jeg tror DOF blir en en enda bedre investering enn offshorepostensialefondet som jeg lanserte 7 februar i år og som til nå har gitt over 240% avkastning se:
https://finansavisen.no/forum/thread/146576/view


hypotetic
15.07.2022 kl 15:49 510

Med så mange år med underinvesteringer i ny produksjon er det absolutt ingen grunn til å tro at Equinor og andre oljeselskap vil kunne forsvare prising over 1000 Milliarder de kommende år. Inntjeningen siste året har vært fantastisk og gitt en kunstig høy børskurs som ikke vil kunne forsvares. Jeg kjøpte selv Equinor og Aker BP da disse stupte til langt under 100kr for et par år siden men alt ble solgt fra 200-300. At ikke flere forstår hvor begrenset oppside og hvor stor risiko og fallhøyde det er i disse nå hvis oljeprisen faller tilbake er helt utrolig. Det vil ikke være mulig å forvare prising over 1000 milliarder i de nye grønne næringene Equinor nå flytter investeringene. Innleie Subsea skip fra Subsea 7 og DOF og utstyr vil heller ikke kunne gjøres like billig lenger de kommende år pga 8 år med underinvesteringer og manko på slikt de neste år. Kommer tilbake om et par år når vi ser resultatet av hva som har skjedd.....
Kurs Equinor 327,4 kr, Subsea 7 kurs 74,3 kr og DOF kurs 11,11 Hvor haren hopper kortsiktig vet ikke jeg men her mener jeg bestemt at det plutselig blir store reprisinger de kommende måneder og år.
Redigert 15.07.2022 kl 15:55 Du må logge inn for å svare