Småaksjonærene i SAS må organisere seg, og agere.


5 % av aksjene trengs for å innkalle til ekstraordinær generalforsamling. Dette gjorde småaksjonærene
i Norwegian, og det hadde betydning.

Tar den danske stat 30 % av investeringsbehovet på 9,5 mrd. SEK, kan de 263000 aksjonærene ta resten.
Ingen utenfor Skandinavia kan da utfordre dette.
Det er Riksdagsvalg i Sverige om under 2 måneder. Svenske og danske politikere må høre på de store
skandinaviske folkemassene her. Det er det skandinaviske folk som egentlig har mest makt her.
Ingen investeringsgruppe utenfor Skandinavia vil få til å overta noe evt. konkursbo her, og tro at de kan
kontinuere selskapet. Det skandinaviske folk kommer ikke til å fly med et ikke-skandinavisk kontrollert SAS.
Redigert 15.07.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare

Og det skandinaviske folk burde arbeide for å få diskvalifisert Ryanairs forretningsmodel med bruk av kanaløyene
som skatteparadis for piloter og andre. Det er snylting på andre lands velferdsgoder.
Merkelig at ikke de egentlige kjernemomentene er fremme i debatten.

Hvis ikke streiken er løst på mandag, må det settes full alarm på dette.
Småaksjonærene må gå sammen med Wallenberg, og få til innkalling til ekstraordinær generalforsamling.
DET SKANDINAVISKE FOLK MÅ BRUKE SIN TYNGDE OG MAKT HER !

De begynner å merke presset nå. På mandag setter nemlig aksjonærene i gang om det ikke har
skjedd noe her. Det er 263000 aksjonærer og det skandinaviske folket som virkelig har makt her
når disse krefter mobiliseres.

Disse 263000 og det skandinaviske folk er neppe firkantet opptatt av at besparelsen blir 7,5 mrd. SEK i året.
Det er viktigere at det hele funker greit.
Og på nivået 5,5 - 7,5 mrd. SEK, så monner nok dette uansett.
Vi skal ikke ha en ikke skandinavisk godkjent ikke-skandinav inn som vesentlig investor her, bare så det for ordens skyld er sagt.
SAS må forbli skandinavisk-kontrollert som det alltid har vært.
En vesentlig årlig besparelse kan være godt nok for de 263000 aksjonærene.

https://www.nrk.no/norge/tidligere-sas-direktor_-_-du-skjeller-ikke-ut-de-ansatte-uten-a-miste-tillit-1.16040263
Hvor er den danske regjering her ? De har ambisjon om å bli 30 % aksjonær i et restrukturert SAS.

Parlamentene og regjeringene i de 3 skandinaviske landene risikerer å pådra seg en stjernesmell nå.
SAS dreier seg om 263000 aksjonærer. De aller fleste av disse skandinaviske. 8000 ansatte. Og
hundretusener av reisende i Skandinavia. Pluss bl.a. skjebnen til Danmarks største arbeidsplass Kastrup.
Gardermoen og Arlanda er også store arbeidsplasser.
Dette er ikke noe man etter 76 år bare lar gå konkurs.

Den danske og svenske stat eier ca 44 % av aksjene, og dominerer med dette selskapet. Hvor er de hen ?
Hva gjør de for å sørge for riktig utvikling her ?
Og hva gjør det norske Næringsdepartementet for å ivareta norske interesser ? Vi har penger tilgode, og
vi har et norsk luftfartssystem å ivareta og hensynet til en mest mulig norsk eller skandinaviskkontrollert
betjening av dette å gjøre.
SAS er infrastruktur i Skandinavia og har vært det i 76 år.

Et evt. konkurs SAS må være enda verre for Danmark og Sverige enn for Norge. Norge har egne flyselskap.
Redigert 18.07.2022 kl 15:15 Du må logge inn for å svare

https://e24.no/naeringsliv/i/6zov4e/boeing-betaler-21-milliarder-etter-737-max-ulykkene
Jeg må si at jeg ikke helt liker at Norwegian og Flyr bruker MAX 8 fly.
Det var to 737 MAX 8 fly som styrtet i hhv. Etiopia og Indonesia. Og dette hhv. 6 og 13
min. etter avgang.
Jeg tror MAX 9 og 10 er noe tryggere pga. økt lengde på flyet. Pga. høy og fremtrukket
motorplassering på vingen er flytypen skummel. Dette ble gjort fordi det ikke var plass
under vingen til motoren pga. at landingshjulene ikke skapte nok høyde der.

Så flytypen er sensitiv for vipping pga. den utradisjonelle og kompromissaktige
motorplasseringen. Med større lengde på flyet blir denne vippingsfaren noe mindre.
MAX fins i 7,8,9 og 10 versjon. Hvor 7 er kortest.

Braathens har tradisjonelt brukt Boeing 737. Håper de tenker seg om om dette, om
de vil starte opp. Tror kundene foretrekker Airbus 319 o.lign. De har ikke slik motorplassering.
Og bruker samtidig lite drivstoff.

Så det som skjer i SAS her nå, er ikke bare bare for Skandinavia og skandinavisk luftfart.

SAS, Widerøe og Norse Atlantic har ikke MAX fly.

Skulle det skje en ny ulykke med et MAX fly et eller annet sted i verden, vil det kunne bli
en katastrofe for Norwegian og Flyr, som er såpass MAX fly basert.

Redigert 18.07.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare

https://www.dr.dk/nyheder/penge/sas-og-piloterne-er-naaet-til-enighed-erfarer-dr
Virker som man omsider har kommet til fornuft her.


Dette skrev jeg lørdag formiddag :

16.07.2022 kl 13:11

Hvis ikke streiken er løst på mandag, må det settes full alarm på dette.

_______________________________________________________
Man tok ikke sjansen på å utfordre 263000 aksjonærer + det skandinaviske folk.
Redigert 18.07.2022 kl 21:19 Du må logge inn for å svare

Ledelse og styret kunne gått litt ned i lønn de også, i solidaritet med resten av de 8000 ansatte.
Kostnader må barberes i selskapet for å bli konkurransedyktig med overskudd.

https://dinside.dagbladet.no/reise/stuper-etter-streiken/76696749
Vi ser nå hvor viktig det er med god konkurranse i norsk, nordisk og nord-europeisk luftfart.

https://www.dn.no/luftfart/sas/karin-thorburn/anko-van-der-werff/nhh-professor-tror-opportunistiske-oppkjopsfond-sikler-etter-sas-star-na-ekstremt-laglig-til-for-disse/2-1-1268249

Danskene må kjempe for SAS nå. Og alle småaksjonærene.
Dagens hendelse på Kastrup med på fleip en bombe i bagasjen var åpenbart en terrorhandling.