Scatec er bare billig

JosefK
16.07.2022 kl 22:02 1602


Billig 1:
I fjor kjøpte de SN Power for ca 11 mrd. Det vil si at «Legacy» porteføljen (ca 1,9 Gw) prises til ca 4,5 mrd i dag.

Billig 2:
Jeg har hatt Scatec før. Det jeg la merke til den gang var at prisingen omtrent var limt fast til P/B =1. det er to unntak fra denne regelen. Og det er etter SN Power kjøpet da kursen stakk til himmels. Deretter kommer avviket etter at kursen gikk under 170. Foruten det har prisingen fulgt balansen nesten slavisk.

Billig 3:
Det har vært smått med nybygg de to siste årene. Følgelig har de tapt på D&C segmentet. Dette endres nå drastisk. 18 milliarder verdt i solparker i Pakistan, Sør-Afrika, Brasil og Tunisia. Jeg anslår dette utgjør mellom 1 og 2 milliarder D&C inntekter.

Billig 4:
Følg med på hva som skjer i Oman(!) I løpet av noen ganske få måneder har dette prosjektet bare tatt av. Jeg har aldri i mitt syndige liv sett så kjapp sanksjonering av et gigantisk anlegg noen gang. 12 kvadratkilometer og til slutt 1,2 millioner tonn ferdig ammoniakk årlig. Så vidt jeg klarer å tyde meg fram er det kun finansiering igjen før de er i gang. Jeg tror ammoniakk vil gi kraftig forbedring i marginer.

Billig 5:
Egypt har lagt sin elsk på Scatec. Enda litt uklart for meg omfang og tidshorisont for nybyggene her. Men å dømme etter antall ministre Pilskog har hatt med å gjøre i det siste, er det svære greier.

Billig 6:
Pipelinen bør også nevnes. Den inneholder nemlig litt småplukk som vannkraft i Afrika som britene nettopp comitted 200 mUSD til. Den inneholder også 900 MW solkraft i India. Som jeg mistenker kommer i bevegelse snart. Ellers ville de ikke søkt etter folk.

Billig 7:
Release er et konsept jeg tror kommer til å ta av snart. Ene og alene på grunn av volatile olje og gass priser.

Scatec er blant de største solkraft selskapene i verden. Med attraktive assets som de kanskje burde begynne å avhende bare for å vekke markedet.

Jeg mener kursen må kjapt til 170 for deretter å avvente at det ene anlegget etter det andre fyller balanseregnskapet. I teorien en evighetsaksje siden strøm aldri går av moten.

Gitarhelt1
16.07.2022 kl 23:10 1544

Dette innlegget var virkelig imponerende. Er du medlem av Scatec investor gruppen på Facebook ?
Grand Stone
17.07.2022 kl 22:31 1370

Litt mange baller i luften, og enig med deg at det er ikke lett å holde styr på alt.

Heldigvis har scatec ganske fin og oversiktlige kvartalsrapporter. Så vi får se hvor mye som er 'under' construction snart.
fjettis
18.07.2022 kl 08:48 1198

Kan umulig forbli så billig lenge! Noe er på ferde nå som vi ser i kursutviklingen. Og Roger Berntsen venter også på oppkjøp. Scatec er vel hans 3 største i porteføljen. En mann med 40% gevinst de siste årene
Odi.1
18.07.2022 kl 16:22 1112

" Disclosure of Significant Shareholding under the Norwegian Securities Trading Act
On 15th July 2022 BlackRock, Inc acquired 1,001,495 shares and voting rights in Scatec ASA,
resulting in a shareholding of 8,297,265 (5.22%) shares and voting rights.

The chain of controlled undertakings through which the shares and voting rights are
effectively held is attached at Appendix A. "

Fra i dag..
solid1
18.07.2022 kl 22:42 971


Flere gode meldinger fra selskapet de siste ukene gjør at BlackRock øker formidabelt.
BlackRock solgte "litt" for noen uker siden, men nå fyller de på. Interessant utvikling.
Tar vi med fra TS Billi 8 og 9, så går den rett opp til 110

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/07/18/7901438/blackrock-kjoper-i-scatec-aksjer-for-100-mill.
Gitarhelt1
19.07.2022 kl 00:11 878

Det er godt å se. Sjelden mulighet. Gode muligheter for mangedobling og gode utbytter igjen etterhvert.