RECSI - SELG! (salganbefaling kansellert)

Slettet bruker
RECSI 17.07.2022 kl 00:50 30647

I en verden hvor de globale aksjemarkedene skjelver grunnet historisk høy inflasjon, aggressive rentehevinger, energikrise og store utfordringer relatert til de globale transportlinjene grunnet covid-19 restriksjoner - og hvor stadig flere frykter både resesjon og kanskje stagflasjon i store vestlige økonomier, så er det lite fornuftig å sitte long i aksjemarkedet. Særlig risikabelt er det å sitte long i høyrisiko lottoaksjer hvor forventet/teoretisk inntekt ligger x-antall år frem i tid.

Med mindre du har et flerårig perspektiv på investeringen din, så er derfor mitt råd til alle som ikke har lenger tidsperspektiv enn 3-12 måneder om å unngå/selge høyrisiko/lottoaksjer, som eksempelvis RECSI.

Personlig har jeg 20-25% tap på min posisjon i RECSI, men velger å sitte stille i posisjonen, da jeg har minimum 2-3 års perspektiv på investeringen. Jeg er imidlertid forberedt på at aksjen kan falle betydelig fra dagens nivå i månedene som kommer - og jeg er forberedt på en BETYDELIG børskorreksjon på Oslo Børs i løpet av høsten. De av dere som sitter long med lånt kapital, bør kanskje vurdere å sikre dere.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


SALGSANBEFALING KANSELLERT 28 JULI 2022:

Med bakgrunn i gårsdagens politiske avtaler i USA, hvor man er blitt enig om betydelige støttepakker til både fornybar energi og halvlederindustien, så anser jeg nedsiden i RECSI som betydelig svekket på både kort og mellomlang sikt. Jeg kansellerer derfor min salgsanbefaling for kortsiktige tradere - da det nå foreligger positive forhold relatert til sektoren generelt og RECSI spesielt som kan trumfe det makroøkonomiske bildet.

Vdr. Moses Lake;
Det synes nå å være enighet mellom Biden-administrasjonen og Joe Manchin med hensyn til blant annet klimapakken. Pakken innebærer at det i løpet av de 10 neste årene skal investeres 369,75 milliarder dollar i ulike programmer for energisikkerhet og klimaendringer. Det antas at avtalen vil bidra til å redusere USAs utslipp med omtrent 40 prosent innen 2030. Den reviderte lovteksten vil bli behandlet av Senatet neste uke, og Senatets finanskomiteleder (Ron Wyden) forventer at pakken vil bli godkjent. Pakken er betydelig mindre enn det Biden administrasjonen opprinnelig hadde sett for seg.

Vdr. Butte:
I går kom også nyheten om at 17 republikanere hadde sluttet seg til demokratene og stemte for å vedta et lovforslag om å bruke 280 milliarder dollar for å hjelpe den innenlandske halvlederindustrien og finansiere National Science Foundation – for derigjennom å kunne møte konkurransen/utfordringene fra særlig Kina. Denne nyheten har stor betydning for RECs produksjonsanlegg nær Butte - som er verdens største leverandør av silangass og andre spesialgasser som brukes i halvlederproduksjon.


https://thehill.com/homenews/senate/3576965-manchin-schumer-announce-slimmed-down-670-billion-deal/


Redigert 28.07.2022 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2022 kl 11:47 11489

Teknisk analyse av hovedindeksen:

Jeg siterer Stein Ove Haugen i Finansavisen (se link): - «Det tekniske bildet er imidlertid mer eller mindre uendret de siste ukene, og situasjonen er fremdeles den samme. Dannelsen av den høyre skulderen i hode-skulder-formasjonen ser ut til å fortsette. Brudd på halslinjen vil fremdeles signalisere at hovedindeksen kan falle mot 1.030 – ned 14,5 prosent fra fredagens slutt og ned 20 prosent fra all-time high».

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/24/7903916/sondagens-aksjetips-med-kjopssignaler-i-kahoot-aksjen
Redigert 24.07.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
SO88
24.07.2022 kl 11:51 11634

Hvorfor poster du det i en Rec-tråd?🤷‍♂️
Knekker
24.07.2022 kl 11:55 11789

Desperat forsøk på å skremme. Han spammer daglig med klipp og lim med alt negativt nyheter om økonomien 😂 patetisk type
SO88
24.07.2022 kl 12:10 11904

Så han ønsker å få små privatinvestorer til å selge en aksje, knyttet til bl.a. solpaneler og energi, basert på hva en kar mener om noe helt annet, også er nicket hans SolEnergi. Her har vi en pall med ironi ja😂
SR99
24.07.2022 kl 12:20 12235

Temperatur søndag 30 grader, mandag 33 grader, tirsdag 31 grader, onsdag 30 grader, torsdag 29 grader, fredag 31 grader.
Anbefaler derfor salg av REC mandag med kjøp igjen torsdag. Med forbehold om endring av temperaturen. Evnt umeldt skydekke kan komme inn med salgssignal. 👌
Slettet bruker
24.07.2022 kl 12:48 12154

Dette har jeg allerede gitt en kort men presis redegjørelse for, både innledningsvis og en rekke andre steder i tråden (for den som gidder å lese). ... Men, la meg nok en gang gjenta for deg og alle andre som åpenbart har som mål og saboterer denne tråden med personsjikane, mobbing og annet usaklig surr:

Det er særlig høyrisikoaksjer / lottoaksjer, som eksempelvis RECSI, hvor teoretiske inntekter ligger mange år frem i tid som er særlig utsatt når både inflasjon og renter stiger dramatisk på samme tid, samtidig som veksten bremser kraftig opp. Når de globale markedene skjelver - og forventes å kunne falle betydelig i nær fremtid, så er denne typen aksjer særlig utsatt for ekstreme fall ... Denne typen aksjer er dessuten belemret med særdeles mange kortsiktige spekulanter/tradere som i liten grad forstår hva de kjøper og hva de selger - dette bidrar i tillegg til å gjøre denne typen lottoaksjer ekstra volatile, både fra minutt til minutt, time til time, dag til dag og måned til måned.

SÅ NOK EN GANG: Personlig har jeg sterk tro på at aksjen skal betydelig opp på lang sikt (om 2-3 år) - noe jeg har poengtert en rekke ganger - og som også er grunnen til at jeg er 100% eksponert i aksjen. - Men, på kort og mellomlang sikt så er jeg svært skeptisk, grunnet de mange sammenfallende krisene som jeg har redegjort for innledningsvis. SÅ DERFOR: - Utfra det makroøkonomiske bildet så anbefaler jeg personer som har liten erfaring med markedet generelt - og denne typen lottoaksje spesielt, om å utvise stor grad av forsiktighet - og selge. Min salgsanbefaling forutsetter altså at investeringsperspektivet ikke er langsiktig.

HELT TIL SLUTT: At jeg her fokuserer på RECSI og ikke andre høyrisiko- lottoaksjer, skyldes som nevnt utallige ganger - at RECSI er en aksje hvor jeg selv er 100% eksponert.



Redigert 24.07.2022 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
uldiuldi
24.07.2022 kl 12:53 12129

Denne typen aksjer skal man bare holde til der kommer nyheder.
SO88
24.07.2022 kl 13:22 12029

Hvis det er det du mener så er tittelen på tråden veldig misvisende og gir et budskap om å løpe inn i nettbanken for å selge (capslock).

Hvis du virkelig mener at man bør kjøpe eller holde hvis en tenker langsiktig, men passe godt på om du er nybegynner, ikke har råd til å tape / tenker kortsiktig, så kan jeg foreslå at du forandrer tittelen på tråden til no ala «RECSI - Kjøp, hold eller selg» eller «RECSI - Risiki».

Bare et forslag. Spurte forøvrig ikke for å sabotere eller mobbe deg, bare stusset, beklager hvis du tolket det slik SolEnergi.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 13:42 11955

Nei, tittelen på tråden er ikke misvisende - men det fortsetter at man gidder å lese premissene som ligger til grunn for anbefalingen, noe som er utfordrende da aksjen som nevnt er belemret med et stort antall kortsiktige spekulanter - som inntar kortsiktige posisjoner på bakgrunn av en massiv mengde av tendensiøs og misvisende hausing.
Redigert 24.07.2022 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
VL
24.07.2022 kl 13:53 11900

Nå skjønner jeg ingenting Donald, du sier at Rec er en lottoaksje men sitter 100% . Du råder andre å selge pga makro,men velger selv å sitte stille i denne Lotto aksjen? Hvorfor selger du ikke NÅ og kjøper ved en senere tidspunkt? Skjønner du selv hvor dum dine råd er? Du var Donald, ble til Solenergi og hva blir neste? Du må seriøs skaffe deg noe annen fornuftig å gjøre enn å spre tull.
Redigert 24.07.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
SO88
24.07.2022 kl 13:57 11884

Altså ifølge tittelen din er anbefalingen din klink klar SELG! En anbefaling du skriver i brødteksten at du ikke følger. Tittelen gir budskapet selg uansett hva. Hvis du har masse premisser bak salget så burde ikke tittel være selg, og iallfall ikke med caps lock. Tror vi må være enig om å være uenig her.
VL
24.07.2022 kl 13:58 11873

For Dere som er interesserte i Recsi som selskap , les Dere opp på de andre trådene. Skjer mye fremover med selskapet og tenk langsiktig. Det fundamentet forsterker seg for hver dag og det tekniske går også i riktig retning.
Slettet bruker
24.07.2022 kl 15:47 11635

Når alle roper selg .. da er det tid å kjøpe
Slettet bruker
24.07.2022 kl 16:29 11524

:) RECsi prises til 7 milliarder. ML alene koster over 20 milliarder,

Nå får jeg ukentlige meldinger om stadig nye stillinger i RECsi og Moses Lake. ML åpner og er utsolgt jf Hanwhas tilbud om offtake… Snart vet vi både hvor lange kontraktene blir og til hvilken pris.

Tro på sol og batteri er kommet for å bli en stund…?

- Do the math!

RECsi sine assets tilsvarer mer en 75 kroner aksjen hvis man skulle bygd nå.💲💲💲
Slettet bruker
24.07.2022 kl 16:54 11431

De burde åpnet ML ASAP, slutten av neste år er for dårlig, må vel gå an å få gjort det fortere !
W Heisenberg
24.07.2022 kl 17:11 11353

Skal poste den her i den idiotiske tråden.
Les og nøy tallene, og de som fortsatt råder salg av Rec burde gravd seg et hull.

23. juli 2022 - 14:28
«39 GW ny europeisk solkraft innen utgangen av 2022
Det er den største økningen på ett år noensinne.

Det kommer fram i nye halvårstall fra bransjeorganisasjonen Solar Power Europe (SPE).

Til sammenligning ble det bygget 27 GW med solkraft i 2021. Byggingen av 39 GW solkraft skal gi en årsproduksjon lik det man får med å brenne 4,6 milliarder m3 gass, ifølge SPE.

Gode tider for solkraftbransjen

Akselerert solkraftutbygging har gitt gode tider for solkraftbransjen og silisium-verdikjeden.

Blant annet kunne silisumprodusenten Elkem skryte av inntekter på 12,3 milliarder kroner i andre kvartal i 2022, et betydelig hopp fra 7,3 milliarder samme periode i fjor. 6,52 milliarder av årets kvartallsinntekter kommer fra silisiumprodukter.

I tillegg til at råvareprisene generelt har økt, har spotprisen på både mono- og polykrystallinsk silisium økt kraftig. Spotprisen på monokrystallinsk silisium økt fra 11 dollar/kg i starten av 2021 til 38 dollar/kg i juli i år, ifølge tall fra bransjeavisen Bern Reuter.

https://www.tu.no/artikler/39-gw-ny-europeisk-solkraft-innen-utgangen-av-2022/521039?fbclid=IwAR0PhfN2MM_Kre5pFies9uFh74luS88eodvQMGn7sCGxcacf-129sMSLGuE&fs=e&s=cl
Redigert 24.07.2022 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
økon
24.07.2022 kl 18:12 11203

Jeg tror nok det skjer fortere enn du aner, antydningene fra CEO og utlysningene av nye stillinger taler sitt eget språk.
Slettet bruker
25.07.2022 kl 00:46 10623

Dette er irrelevant tøv! Dagens priser og suksesshistorier har liten relevans for et selskap hvor produksjonen er stengt ned - og hvor mulig gjenåpning av ML ligger (minimum) et par år frem i tid. Men, jeg tar til etterretning at den tendensiøse og misvisende hausingen fortsetter. Sånn har dere holdt på i mange år.

På kort sikt så foreligger det IKKE noen børsmeldinger som burde tilsi at aksjen skal opp. Tvert i mot, så tilseier internasjonal økonomi at markedene skal betydelig ned - og da er særlig høyrisiko / lottoaksjer som RECSI - med teoretisk inntekt x-antall år frem i tid særlig utsatt. Dette har jeg nå belyst grundig ovenfor.

På dette forumet er det svært mange bløffmakere som prøver å forlede andre til å gjøre lite gjennomtenkte valg. Jeg oppfordrer derfor alle som er nye i markedet - og/eller har begrenset kunnskap om RECSI til kun å forholde seg til det som kommuniseres fra selskapet via ofiisielle børsmeldinger og kvartalsrapporteringer.
Redigert 25.07.2022 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Knekker
25.07.2022 kl 01:30 10548

Kanskje du burde lese hva Rec meldte sist kvartal da ? For et patetisk forsøk på å skremme
manman01
25.07.2022 kl 05:13 10429

“ På kort sikt så foreligger det IKKE noen børsmeldinger som burde tilsi at aksjen skal opp. ”

Jeg vidste ikke du var insider, DD.
Slettet bruker
25.07.2022 kl 08:32 10135

Til info: Jeg har vært aksjonær i RECSI i mange, mange år - og i løpet av disse årene har jeg fulgt nesten alle kvartalsrapporteringene live. .... Dernest: I dagens verden, med flere sammenfallende kriser, så er det all grunn til å være en smule skremt.
Redigert 25.07.2022 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2022 kl 09:12 9831

TRÅDEN STENGES:

Siden nesten alle som responderer på denne tråden IKKE evner å forholde seg til det som er tema for tråden, men bevisst saboterer tråden ved bruk av uakseptable hersketeknikker som mobbing, personsjikane, stråmannsargumentasjon og annet usaklig surr, så velger jeg nå å stenge tråden., ALLE som eventuelt har noe relevant å bidra med i forhold til det som er tema for tråden vil få tilgang til tråden.
Redigert 25.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2022 kl 12:27 9434

Ser at admin nå har slettet en del usaklige innlegg. Det er bra, selv om det fortsatt er mange innlegg som bryter med reglene for Hegnar forum - og som derfor burde slettes.
Redigert 25.07.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2022 kl 15:16 9138

Nedturen fortsetter - og for øyeblikket er aksjen ned over 2% . Vi nærmer oss 16 kroner. I ukene som kommer så blir det nå spennende å se om aksjen nok en gang skal ned under 13 kroner.
Redigert 25.07.2022 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2022 kl 15:38 9045

Fallet tiltar. Nå ned nesten 3% - og vi nærmer oss 15,90.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 08:27 8496

I en tid hvor REC Silicon er på jakt etter mange nye ansatte, så er dagens stramme arbeidsmarked ikke det mest optimale. - Økte renter vil bidra til å gjøre denne prosessen lettere - så noe positivt er det mulig å trekke ut av indikatorene som bestemmer hvor mye Fed vil heve renten i september og senere. ... I dag blir det garantert 3 kvartinger.


https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/07/26/7905104/dette-vil-investorene-se-etter-onsdag-kveld
Redigert 27.07.2022 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2022 kl 10:39 8102

Enighet om avtale relatert til klima, fornybar energi og halvlederindustrien:

La meg starte med å sitere Dnb Markets som sier følgende om dagens turbulente marked (sitat): «Den største faren på kort sikt er at man kan miste oppturen».

Vdr. Moses Lake;
Det synes nå å være enighet mellom Biden-administrasjonen og Joe Manchin med hensyn til blant annet klimapakken. Pakken innebærer at det i løpet av de 10 neste årene skal investeres 369,75 milliarder dollar i ulike programmer for energisikkerhet og klimaendringer. Det antas at avtalen vil bidra til å redusere USAs utslipp med omtrent 40 prosent innen 2030. Den reviderte lovteksten vil bli behandlet av Senatet neste uke, og Senatets finanskomiteleder (Ron Wyden) forventer at pakken vil bli godkjent. Pakken er betydelig mindre enn det Biden administrasjonen opprinnelig hadde sett for seg.

Vdr. Butte:
I går kom også nyheten om at 17 republikanere hadde sluttet seg til demokratene og stemte for å vedta et lovforslag om å bruke 280 milliarder dollar for å hjelpe den innenlandske halvlederindustrien og finansiere National Science Foundation – for derigjennom å kunne møte konkurransen/utfordringene fra særlig Kina. Denne nyheten har stor betydning for RECs produksjonsanlegg nær Butte - som er verdens største leverandør av silangass og andre spesialgasser som brukes i halvlederproduksjon.

RECSI er i skrivende stund opp 3,3% til kroner 17,53

https://thehill.com/homenews/senate/3576965-manchin-schumer-announce-slimmed-down-670-billion-deal/

https://www.dn.no/marked/dnb-markets/thomas-breivik/nordic-semiconductor/dnb-markets-om-turbulensen-pa-borsen-pa-kort-sikt-er-den-storste-faren-er-at-man-kan-miste-oppturen/2-1-1266803
Redigert 28.07.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2022 kl 12:24 7896

Med bakgrunn i gårsdagens politiske avtaler i USA, hvor man er blitt enig om betydelige støttepakker til både fornybar energi og halvlederindustien, så anser jeg nedsiden i RECSI som betydelig svekket på både kort og mellomlang sikt. Jeg kansellerer derfor min salgsanbefaling for kortsiktige tradere - da det nå foreligger positive forhold relatert til sektoren generelt og RECSI spesielt som kan trumfe det makroøkonomiske bildet.
Redigert 28.07.2022 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2022 kl 17:20 7562

BNP tall fra USA indikerer at landet er i resesjon.

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2022/07/28/7906175/usa-er-i-resesjon
Slettet bruker
07.08.2022 kl 17:48 4686

For de fleste av oss er det nå godt kjent at det går mot en historisk klimaavtale i USA.

Forhåpentligvis har også Finansavisens dyktige journalist(er) (omsider) fått med seg innholdet i avtalen som nå er i ferd med å bli vedtatt (??).


https://www.nrk.no/urix/senator-overraskelse-kan-fore-til-historisk-klimaavtale-1.16058587

Redigert 07.08.2022 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.08.2022 kl 23:54 4062

Klimaavtalen er nå vedtatt i Senatet. Avtalen vil bli endelig vedtatt i Representantenes hus - mest sannsynlig kommende fredag 12 august.

https://www.nrk.no/urix/senator-overraskelse-kan-fore-til-historisk-klimaavtale-1.16058587
Slettet bruker
08.08.2022 kl 11:35 3414

PÅ TIDE Å GEVINSTSIKRE?

Aksjen har steget betydelig de siste 2 ukene og nærmer seg nå et sterkt motstandsnivå hvor aksjen tidligere har snudd ned. RSI viser i tillegg at aksjen er betydelig overkjøpt på kort og mellomlangsikt. For kortsiktige spekulanter er det derfor (kanskje) en ide og gevinstsikre. Aksjen er for øyeblikket ned med ca 1,5% til 19,68.

Selv er jeg langsiktig - og velger derfor å sitte stille.


Redigert 08.08.2022 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2022 kl 15:51 2999

For oss langsiktige vil utvilsomt den beste strategien være å ikke gamble på kortsiktige gevinster. …. Her er dessuten en klar kjøpsanbefaling fra Stenslet i Arctic Securities.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/08/08/7910415/dette-kan-bli-meget-god-butikk-for-rec
Redigert 08.08.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare