Flere bør se det store potensialet i Petronor

Slettet bruker
PNOR 17.07.2022 kl 18:03 76099

Hei alle dere som er interessert i Petronor.

Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.

Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.

På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.

Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.

Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.

I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.

Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.

Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.

Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.

Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
tuja
07.02.2023 kl 12:14 3885

Enig. Burde snart komme børsmelding på snittpris og resultat på liftingen.
toftos
07.02.2023 kl 12:15 3910

Et av mange problemer er at hver gang den går under 0.8 så legges det en sperre der. I går ettermiddag var det under 100 000 aksjer til salgs opp til 0.85. Men var og veldig lav kjøpevilje, så da ligger vi her nede å vaker
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 12:18 4084

Som fluefisker er jeg veldig glad i vaking, men det er det først og fremst ørreten som skal gjøre.
toftos
07.02.2023 kl 12:41 4045

Blir det ingen Q4 rapport heller ? Må vi vente helt til 25 april før vi får en oppdatering ?
Harvald
07.02.2023 kl 12:56 4030

De valgte å slå sammen q3 og q4 til halvårsrapport som blir publisert 22. februar
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 12:57 4064

Nei. Det kommer halvårsrapport 22. februar. Slikt er veldig lett å sjekke på hjemmesidene til selskapene.
Harvald
07.02.2023 kl 13:06 4032

Noen som vet hvordan infill-boringen fungerer på PNGF sud? Er det et "program" som kun skal gå i en liten periode kun for å øke produksjonen, eller er feltet avhengig av stadig nye infill-boringer for å opprettholde den estimerte produksjonskurven som ble presentert på Pareto-konferansen?
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 13:37 3983

De har et program på 17 brønner. Tror bare at 6 av dem er ferdig. Det ble jo nå en lang pause etter Tchibeli NE som jeg ikke tror var planlagt. Anslagsvis tre måneder pause. Kanskje mer. Deretter altså 11 brønner til. De har også åpnet for videre program etter det på resten av feltene.

EDIT: Jo, det er helt avhengig av infillbrønner og work-over for å øke eller opprettholde produksjonen. Dette er gamle felt. Håper de åpner opp på PNGF Bis snart.
Redigert 07.02.2023 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2023 kl 14:01 3907

Heldigvis er dette en aksje hvor kursen ikke betyr noe. Kun det fantastiske samholdet og den ukuelige troen på alt som skulle komme fra dette selskapet:). Tenk på de idiotene som er på børs for å tjene penger! Haha! Nei kom heller bli med oss her! Hvor vi lever og ånder for drømmer og ikke bryr oss nevneverdig om avkastning...
Slettet bruker
07.02.2023 kl 14:05 3915

Kommer nok ingenting her før 22.februar. Tror ikke de gidder ta seg bryet med å sende børsmelding to uker på rad så fremt det ikke går på å så tvil om kompetansen de innehar,,,
E Desperados
07.02.2023 kl 14:42 3866

Noen, sånn som deg, kjøper aksjer for selge de videre med fortjeneste. Andre, sånn som meg, har kjøpt eierandel i en bedrift som tjener gode penger hver dag og har planer om å få avkastning i form av fremtidige utbytter. Ved sistnevnte modell er aksjekursen idag ikke av så stor interesse, men heller hva selskapet tjener av penger fremover. Det er derfor enkelte her inne ikke er like frustrert som deg over at aksjekursen holder seg stabilt rundt 0,8 kr.
Mrhifi
07.02.2023 kl 15:18 3822

Undskyld jeg blander mig i Debatten 😇
Jeg er eks. investor og helt ærligt,
Det er sgu tragisk at i stadig sidder og venter og venter og lidt mere.
Jeg har selv prøvet det igennem flere år.
Jeg tog tabet og kiggede efter andre muligheder...og dem har der heldigvis været mange af.
Jeg valgte Shelf, men mange andre olie relateret selskaber er steget voldsomt mens i venter....Move on Guys.
Det er ikke for sent.
Håber det bedste for alle jer ultra tålmodige pnor investors 👍
omans
07.02.2023 kl 15:48 3886

Dessverre denne kommer ikke over krone mer, knapt over 80 øre.
De må nok ta en spleis som de har tenkt, 10 eller 100:1
Har vært for lenge øres aksje.
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 15:59 3876

Blir den mer verdt etter en spleis? Er det så enkelt foreslår jeg at de tar mange små spleiser. Min erfaring er at det betyr nada.
Slettet bruker
07.02.2023 kl 16:10 3836

Så søtt.. Du vet det finnes veldedige organisasjoner som leger uten grenser o.l som hvertfall tar pengene dine UTEN å love noe tilbake😁. Ser det på FLYR, Horizont, Nordic etc... Uansett hva som skulle komme er det noen votter som alltid mener det er positivt... Hvor lenge har du nå sittet i eventyret ditt? 1 år, 2 år..? Om PNOR sier de er teknisk konkurs 22 februar vil jeg uansett tro du er her inne og sier "Mulig de sa de var konkurs men de mente fortsatt det var en del urealiserte verdier i kopimaskinen de nå skulle bruke et års tid å selge" Fusjon, salg eller trukket korrupsjonssak er det eneste som kan trekke denne over krona igjen det neste par årene... Alt annet er synsing og drømmer... At du i det hele tatt ikke makter se realiteten i øynene har vel med at snittet ditt er så høyt og egoet så stort at du aldri kommer til å realisere denne med tap... Samme som meg forresten😄. Nei så fort denne møkka toucher 0.91 så skal jeg dumpe hver bidige aksje og sette det i noe med substans, ledelse og ikke minst noe som opererer i et land som ikke er gjennomsyret av korrupsjon og ledelse som har like stor respekt for lover og regler som de har til ei lausbikkje....
Bsingh
07.02.2023 kl 16:21 3819

Du er ustabil HT, så enkelt som det. Noen sitter her med aksjene sine og venter stille, andre sitter med aksjer, og syter annerhver dag. Du sier jo selv at vi er latterlige som sitter her, så hvorfor sitter du her med oss?

@Mr.Hifi
Bare fordi at du har bestemt deg for å dra videre, så betyr ikke det at andre trenger å følge etter. Folk får gjøre opp sine egne meninger, om egne investeringer. Fint om du har funnet en annen havn, unner deg så klart det etter lang ventetid med ingen avkastning. Men til slutt, så håper jeg at du, og mange andre, en dag kommer til å angre på at dere ikke satt og venta. Det er håpet mitt, men det kan så klart være at jeg sitter her om 3 år, med 0 i avkastning. Det er en risiko jeg velger å ta. Til slutt, takk for at gode ord på slutten der (håber det bedste for alle jer ultra tålmodige pnor investors), det tror jeg at vi trenger :)
Redigert 07.02.2023 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 16:22 3880

Topp 20 besitter hele 76 % av aksjene. Det tror jeg ikke er gunstig. Fører til liten omsetning og defor liten interesse fra husene.

Tok en titt på børssidene til E24, Finansavisen og DN. Ikke en eneste anbefaling fra noen dukket opp noen av stedene. Mente at det var to-tre stykker som fulgte oss tidligere. De ser ut til å være borte.

Vet det er mange som synes det er flott at topp 20 består av få og dermed store aksjonærer og det hevdes at det er gunstig for kursen fordi at de stort sett sitter i ro og at det defor blir et lavt antall aksjer som legges ut til salg, men jeg er ikke enig i det.
Redigert 07.02.2023 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2023 kl 18:27 3749

Staten eier alene 67% av Equinor.....
Slettet bruker
07.02.2023 kl 18:31 3731

Mange selskaper på Oslo Børs har en liknende eierstruktur. Kun i PNOR blir det brukt som en unnskyldning... Tipper om eierstrukturen hadde vært motsatt hadde det også blitt brukt som en god grunn til den begredelige utviklingen...
Fluefiskeren
07.02.2023 kl 18:34 3714

For en sammenligning. 33 % av Equinor er fremdeles utrolig mange aksjer. Og flere har tatt til orde for at hvis de hadde solgt seg ut ville verdsettelsen av selskapet vært høyere.
E Desperados
07.02.2023 kl 18:38 3701

Har snitt på 0,8691. Så papirtapet er håndterbart. Sover godt om natten og har såpass tro på egne regneferdigheter at jeg ikke hadde vært nevneverdig bekymret med er snitt over krona heller.
Bsingh
08.02.2023 kl 07:19 3405

PetroNor E&P ASA: First sale of PNGF Sud oil for 2023
Oslo, 8 February 2023: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the "Company") is pleased to confirm that 317,904 bbl were lifted from the Djeno Terminal at the start of this week. (An amount equivalent to 40% of the total bbl lifted during 2022.)

The Company will update the market once the realised selling price is confirmed, which will be based on the average spot price for a five-day period after the lifting and adjusted for a crude price discount to Brent and lifting costs.
Goliaten15
08.02.2023 kl 07:21 3406

Knall!!!!
fjettis
08.02.2023 kl 07:26 3388

Endelig!
Blir rundt 270 millioner det
Odi.1
08.02.2023 kl 07:30 3373

Det kreves snart egen Lifting og Inntekts Tråd for PetroNord :))
40% ca for 22 også...
At denne går for dagens pris på OB er ett mysterium....
Jajaja
08.02.2023 kl 07:36 3350

Odi.1: 40% ca for 22 også...

En lifting tilsvarende 40% av 2022-liftinger.
Redigert 08.02.2023 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
E Desperados
08.02.2023 kl 07:36 3392

Det er nesten så man skulle tro at IR har lest på forumet og sett st det har vært murring/skepsis rundt løftingen. Om så er tilfelle så kan man vel håpe på bedre dager derfra :)
tuja
08.02.2023 kl 08:29 3231

Oslo, 8 February 2023: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the "Company") is pleased to confirm that 317,904 bbl were lifted from the Djeno Terminal at the start of this week. (An amount equivalent to 40% of the total bbl lifted during 2022.)

The Company will update the market once the realised selling price is confirmed, which will be based on the average spot price for a five-day period after the lifting and adjusted for a crude price discount to Brent and lifting costs.
Kvike11
08.02.2023 kl 12:30 3064

Godt indlæg du kommer med.
Håber bare selskabet ville være mere udadtil og informerer mere om fremtiden og ikke kun data.
skulle gerne blive en guldgrubbe inden længe, der er så mange projekter på tegnebrættet, selskabet burde holde kursen over 1, så vi undgår split.
Hvorfor faldt kursen så meget efter det sidste køb, burde jo stige.
Redigert 08.02.2023 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
omans
08.02.2023 kl 13:20 3036

Et selskap bør ofte gjenspeile aksjekurs, når man trader på 1000 delers desimaler blir det mer useriøst oppfattet.
Ta PNOR vs PEN. Pen trades på 10øringer/2øringer, ikke 1000-dels.
Om Pnor hadde vært noe bra case, ville ikke kursen oppført seg slik.
Da må ledelsen foreta seg noe. Det er ikke et attraktivt case for seriøse investorer å gå inn i øres aksjer.

Hvem snakker om mer verdt? Så du mener at 1 krone er nær da eller?
Redigert 08.02.2023 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 13:41 3001

En spleis øker selvsagt ikke selskapets verdi. 1000 aksjer til 1 krone er akkurat like mye verdt som 100 til 10 kr.

Men om det kan ligge noe psykologisk der
skak jeg ikke være bastant på. I såfall kan det gå begge veier.
markie
08.02.2023 kl 13:48 3058

Alt oljerelatert hopper opp i dag. Synes det er merkelig at caset virker som det holder på avgå med døden. Surt når man sitter med mengder. Har heldigvis også mye EMGS og Archer. Så da blir dagen 👍. Ender snart med å sette alt i denne . På et eller annet tidspunkt må det bli litt omsetning her.
omans
08.02.2023 kl 13:53 3092

En selvfølgelighet trenger forsåvidt ikke bli nevnt. Om man har vært med i 30 år tenkte jeg ikke over at det var nødvendig å repetere baby-lærdom.
Redigert 08.02.2023 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Odi.1
08.02.2023 kl 14:17 3127

Gjør ikke for min del at denne ikke løper enda, TGS stiger og lappene ruller inn, da blir det å handle litt både ut og inn :)
"inn" i Petronor med enda flere aksjer, har ståltroa her med litt tålmodighet. Under 1 kr er bare så "smask"...
Mdg1
08.02.2023 kl 14:30 3129

Jeg får 1 mill fra aksjesalg/oppkjøp før sommeren en gang. Ser helst at denne forblir lav til etter det. Selv om det også er fint å se investeringen vokse i verdi.
Viking_I
08.02.2023 kl 14:50 3139

Company is with $65 million of surplus cash now.

Oil sale 317,904 bbl worth $26.06 million is after tax, operating cost and royalty deduction net to PNOR.
Oil sale in November 466,116 bbl worth - $43.08 million after tax, operating cost and royalty deduction net to PNOR.
Earning per share kr 0.53
steady production above 5000bbl - Yearly earning around $155million more than company market value.
Redigert 08.02.2023 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Mdg1
08.02.2023 kl 15:28 3042

For meg som vil at kursen holder seg lav frem til sommeren er jeg litt usikker på hvordan årsresultatet vil slå ut. Vil de ta med olje på lager ved utgangen av året? Eller vil de kun regne på faktiske salg de hadde i løpet av året. Men, det er uansett klart at 2023 blir mye bedre enn 2022 da man totalt over året vil ha nesten dobbelt så høy produksjon som i 2022. Jeg vil fortsatt annta at kursen holder seg under 1 kr i alle fall frem til sommeren.
E Desperados
08.02.2023 kl 15:30 3042

Det er kun solgt olje som blir inntektsført. Olje på lager blir ført i balansen. Men en relativt enkel operasjon å regne om hvis man hadde solgt til 84$/fatet. Men så er det uansett ikke excel-heltene og kalkulator-mafian som styrer kursen i PNOR.
Fluefiskeren
08.02.2023 kl 16:00 2967

Noen som vil hjelpe med en tolkning her. Kan vi forstå det slik at PNOR får hjelp av myndighetene til å farme ut.

« New Licensing Rounds

The commitment by the MSGBC region to accelerate oil and gas exploration and increase hydrocarbon reserves is aimed at achieving regional energy security and raising electrification rates, while transforming into an exploration hub and destination of choice. Each of its member countries have licensing round tenders either set to be launched or awarded from 2023 onward. Guinea-Bissau, for instance, is kickstarting its Formosa and Atum/Anchova exploration campaigns, as the country attracts new upstream players to unlock its untapped hydrocarbon reserves. Neighboring Mauritania, through its national oil company, La Société Mauritanienne des Hydrocarbures, released a record 28 new offshore blocks for bidding last July .

https://energycapitalpower.com/msgbc-attractive-energy-investment-region/