Flere bør se det store potensialet i Petronor
Hei alle dere som er interessert i Petronor.
Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.
Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.
På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.
Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.
Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.
I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.
Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.
Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.
Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.
Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.
Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.
På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.
Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.
Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.
I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.
Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.
Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.
Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.
Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
E Desperados
13.02.2023 kl 14:44
4533
Lever fint med at de sparer det til neste onsdag: "Oljemygg med rekordresultat i 2022"
Vikestad skrev Vil det stoppe spleisen?
They moved to next annual meeting in May, if price is above kr 1 they don't need to do reverse splice. Expecting something on 22nd may be acquisition in Tunisia.
E Desperados
13.02.2023 kl 16:35
4196
Børsbjarne skrev Den ender i 0,87 i dag og starter i 0,90 i morgen
Nærmest blink med close idag. Gjør ikke noe om du har rett angående åpning imorgen også.
nkamok
13.02.2023 kl 16:57
4109
Fluefiskeren skrev Det er vel mest det at Teigland kjøper vil jeg tro.
Ja hvis det går som det plejer, så køber ET ind - kommer med diverse analyser , tweets , debatindlæg osv. i ren Elon Musk stil 🤷♂️Når så alle lemmingene har købt, så sælger han såmænd igen og vupti - tjent 10-20% 😉😎
Fluefiskeren
13.02.2023 kl 17:06
4071
Jommen holdt oppgangen seg ut dagen gitt. Største omsetning siden 4. juli. Ingen melding den dagen heller.
Harvald
13.02.2023 kl 17:21
4013
4. juli var rundt de tider Teigland & co raidet forrige gang. Får de til noe lignende nå, skal vi vel opp til minst 1,10 kr frem mot publisering av halvårsrapport. Kursen vil isåfall bli bittelitt nærmere hvor den i mine øyne bør ligge.
evetjo
13.02.2023 kl 17:41
3932
Kan du utdype hva han sier? Han har blokkert med på Twitter, mannen tåler ikke kritiske spørsmål...
evetjo
13.02.2023 kl 17:45
3914
Hva om det er pnor selv som har startet tilbakekjøp? De ville avvente spleisen...
Harvald
13.02.2023 kl 17:56
3874
Vet ikke hva som finnes av regler på dette området, men har inntrykk av at det vanlige er at selskaper varsler på forhånd om tilbakekjøp av aksjer, med en maks grense i kr på hvor mye de har tenkt å kjøpe.
Forøvrig, Teiglands egne forklaring på Twitter: «Det betyr at aksjen snur opp og legger seg opp på et høyere nivå.»
Forøvrig, Teiglands egne forklaring på Twitter: «Det betyr at aksjen snur opp og legger seg opp på et høyere nivå.»
nkamok
13.02.2023 kl 18:00
3845
De starter jo ikke bare tilbagekøb, det skal meldes, da det i sagens natur er kursdrivende info 😉
Fluefiskeren
13.02.2023 kl 18:01
3834
Jajaja la inn teksten sånn i 10-tiden i dag.
Redigert 13.02.2023 kl 18:02
Du må logge inn for å svare
Kan jo ikke kjøpe denne aksjen basert på denne investornytt karakteren. Han skal jo raskest mulig ut med en gang det kommer litt volum og han tjener en 10-15%, kjent drill fra den kanten. Løser derimot økokrim etterforskningen seg kan vi stå ovenfor en solid oppgang tror jeg.
Fluefiskeren
13.02.2023 kl 20:47
3436
En det noen grense for hvor lenge man kan være siktet før det eventuelt blir reist tiltale? Det må jo være en slags grense. Vedkommende får jo på en måte satt livet litt på vent. Jeg regner med at Søvold aldri kommer tilbake som CEO i Petronor uansett om han er skyldig eller ikke. Da blir spørsmålet: Hvor lenge skal Pace være interim CEO? Jeg har intet imot mannen, men han er jo fra APCL-tiden og har vel strengt tatt fått til lite. Jeg tror det kan være gunstig å få inn en ny og aktet CEO uten noen tidligere kobling til APCL, Petronor eller Hemla. Og gjerne så fort som mulig. Kanskje også en fordel vis-a-vis myndighetene i Senegal. Det kan være at litt ondt blod dermed forsvinner. Noen med noen tanker om dette?
Dølle
13.02.2023 kl 20:47
3432
enig med deg. Denne økokrim affæren henger som en tung sky over caset, og det blir jo ikke bedre av en ledelse som virker å ha gravd seg ned en plass.
Nybegynner2
13.02.2023 kl 21:22
3312
Da har jeg lest DN og Finansavisen som kommer i morgen. Ikke et ord om PetroNor til tross for en solid oppgang i dag.
Harvald
13.02.2023 kl 21:27
3282
Finnes ingen direkte grense for hvor lenge en person kan være siktet, men det er et krav at etterforskningen skal gå så raskt som mulig(?). Jo Lunder var siktet i 2 år i vimpelcom-saken før Økokrim valgte å henlegge.
Har ikke tenkt på det før, men jeg kan ikke se at Jens Pace har gjort noe som helst nyskapende. PNGF går vel sånn passe på autopilot med gitte rammer og Perenco som operatør. I andre lete- og utviklingsprosjekter har det ikke skjedd noe som helst annet enn utsettelser? Ingen nye områder er ervervet som ikke ble avtalt før Jens ble CEO?
Harmonerer ikke bra med at selskapet har uttalt mål om å mangedoble produksjonen i løpet av få år.
For all del, han kan jo være flink men ha uflaks, eller at det skjer mye i kulissene jeg ikke får med meg.
Har ikke tenkt på det før, men jeg kan ikke se at Jens Pace har gjort noe som helst nyskapende. PNGF går vel sånn passe på autopilot med gitte rammer og Perenco som operatør. I andre lete- og utviklingsprosjekter har det ikke skjedd noe som helst annet enn utsettelser? Ingen nye områder er ervervet som ikke ble avtalt før Jens ble CEO?
Harmonerer ikke bra med at selskapet har uttalt mål om å mangedoble produksjonen i løpet av få år.
For all del, han kan jo være flink men ha uflaks, eller at det skjer mye i kulissene jeg ikke får med meg.
Redigert 13.02.2023 kl 21:35
Du må logge inn for å svare
Tallefjant
13.02.2023 kl 21:46
3197
Teigland er på hugget og har lagt ut et nytt inlegg på Investornytt. Åpent for alle denna gangen. Sitter med en million aksjer står det. Så blir nok bra volum i morgen også.
Om du heter Jan Teigen eller Espen Teigland...... All PR er god PR i denne aksjen om dagen... Men tviler på at det var dette PNOR hadde i baktankene med å utsette spleisen😁
Det som er litt interessant med denne aksjen er vel at med en så stor kontantbeholdning og så lav kurs så bestemmer vel nesten selskapet selv hvor kursen legger seg om de bestemmer seg for tilbakekjøpsprogram... Så la oss si at de bestemmer seg for et tilbakekjøpsprogram for 100 mill opp til kr 2,-. Da er det vel stor mulighet for at aksjen vil kunne nærme seg 2 kr. Da vil selskapet igjen høyst sannsynlig ha en avkastning på minst 50% på kapitalen.. Så sånn sett tjener de store penger på å bruke penger... Det må da uten tvil være den beste avkastningen på kapitalen p.d.d når man ser på dagens marked... Er dette planen for å unngå spleis? De har definitivt verktøy og kapitalen til det....
E Desperados
14.02.2023 kl 04:19
2730
Hadde foretrukket 100 mill i tilbakekjøp fremfor 100 mill i utbytte på dagens kurs hvertfall. Men tror det er altfor mange som er fornøyd med 40-50% fortjeneste her til at denne hadde nærmere seg 2kr ved et tilbakekjøpsprpgram på 100M.
Ja nå var det vel dumt å bruke tall her inne siden det er hva folk hekter seg opp i og ikke effekten.... Om PNOR drar opp kursen ved kjøp av egne aksjer vil det uansett være en investering som vil gi bedre avkastning enn penger i banken... I tillegg med så lav omsetning, høy EK og lav kurs vil de også kunne styre kursen mye mer enn feks Equinor kan gjøre... Sånn... Ingen tall å hekte seg opp i...
Mdg1
14.02.2023 kl 08:19
2359
De kan i alle fall kjøpe opp aksjer opp til 1,1 som var det de fikk pr aksje i emisjonen ved Aje kjøpet. Tanken den gangen var jo å bruke en del cash og litt aksjer. Da har de kommet godt ut av dealen. Om de klarer å kjøpe tilbake 150-200 mill aksjer med snittkurs på 1 kr har de i mine øyne gjort en utmerket deal med Aje emisjonen
Nå er ikke jeg denne aksjens største fan men om man skal kjøpe aksjer for 200 mill på disse nivåene snakker vi 20% av selskapet. Legger man til grunn at topp 20 ikke selger (70%) og 1/3 av småaksjonerene ikke er interessert i å selge på disse nivåene (10%) så må PNOR støvsuge markedet for aksjer... Da sier det seg vel selv at kursen vil stige betraktelig over 1.1.. Dor da er plutselig 90% av aksjene eid av topp20. I tillegg vil jeg tro at veldig mange av de siste 10% da også ikke er interressert i å selge trenger man vilnikke være spåmann for å skjønne at det kan presse kursen høyt....