Flere bør se det store potensialet i Petronor

TATOL
PNOR 17.07.2022 kl 18:03 75856

Hei alle dere som er interessert i Petronor.

Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.

Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.

På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.

Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.

Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.

I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.

Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.

Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.

Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.

Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
Slettet bruker
30.08.2022 kl 18:40 4462

Ja.. Men ved en kraftig resesjon under oppseiling kan vi vel fint se en svekkelse av oljeprisen på 20% men vil også tippe dette også vil medføre en dollarstyrkelse på 10% men markedet hater usikkerhe
Slettet bruker
30.08.2022 kl 18:40 4467

t og når det kommer til usikkerhet er det vel link til hjemmesiden til Pnor i ordboka....
JUICEitUP
30.08.2022 kl 20:08 4347

Takk for saklig og godt svar Desperado.

Jeg har ikke fulgt selskapet så tett at jeg har fått med meg dette. Det betyr at de har informert og det er bra. Kan imidlertid se ut til at de ikke før nå har informert om at tredjepartsavtalen ikke er i boks, men det er nok ikke like kritisk rent informasjonsmessig selv om det reiser noen andre spørsmålstegn.

Fra å være rene barnehagen på Hegnar synes jeg denne tråden har tørket godt opp med mye saklige innlegg og lite person sjikane. Måtte det bare fortsette.
E Desperados
30.08.2022 kl 20:50 4257

Det ble meldt i forbindelse med Q1 at tredjepartsavtalen ikke var på plass, men var forventet i løpet av kort tid. Så enkelt var det tydeligvis ikke. Løftingene regner jeg med at det er Perenco (operatør) som styrer, så det eneste de kunne gjort når de så at avtalen drøyde ut var å hedge olje. Det mener jeg de burde gjort da selskapet nå har en unødvendig høy risiko.

Litt småkluss/klønete beslutninger som kom til overflaten idag, men det endrer jo ikke på den langsiktige verdien i selskapet. De har altså når denne oljen er solgt ingen penger på bok og heller ingen gjeld. Det betyr at de kunne lagt alle vekstplaner på hylla og bare betalt ut alt fremtidig overskudd fra nåværende produksjon som utbytte til feltet er tomt om 20 år. Det hadde vært helt greit for min investering, men selskapet har heldigvis ennå større ambisjoner. Om et par år sitter vi og ler av denne kursen. Det er jeg ganske sikker på. Men kan godt være at dette blir en øre-aksje i både 3 og 4 måneder til.
solid1
30.08.2022 kl 23:43 4020


I løpet av oktober får de inn mellom 50 og 70 mill usd.
👍😊🥂 forhåpentlig bikker vi krona.
Slettet bruker
31.08.2022 kl 09:13 3718

Men er ikke krona andre veien?
markie
31.08.2022 kl 10:40 3581

Du kvervelerer vel mye nå. Solid nemner oktober. Skal ikke mye til om vi bikker krona innen oktober. På et tidspunkt kan det hende selskapet har positive oppdateringer. Det er langt mellom disse. Så tipper det blir godt mottatt i markedet.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 10:52 3554

Senest i oktober er vi nødt for å få melding ang. Gambia. Så får vi bare krysse fingrene og håpe den er positiv.
Slettet bruker
31.08.2022 kl 11:22 3571

Største er vel at det alltid ligger et teppe av usikkerhet over dette selskapet... Jeg trodde at når AJE aksjene var ute på markedet ville vi kanskje blitt kvitt noe av usikkerheten men nå er det usikkerheten rundt lagerført olje og pris frem til oktober som vil holde denne igjen om det blir ruglete fremover. Da i tillegg til alt annet som allerede ligger der.... Og frem til neste resultatfremleggelse kan de sikkert tråkke på enda flere bananskall... Oljeprisen er vel nå ned ca. 10 dollar siden dette ble kjent noe som da alenepåvirker salgssummen på olja med ca 6.3 mill dollar..........Ut fra hva som ble sagt tidligere her.... Hva skjer om olja tryner videre?
Slettet bruker
31.08.2022 kl 11:24 3559

Heldigvis er det litt drakraft i en stigende dollarkurs men fremtidsutsiktene tatt i betraktning.... Det er ikke sikkert at oljen skal til himmels.... En ting er mindre forbruk men det er jo heller ikke tvil om at det er nok olje i verden... Det er bare å lette litt på boikott av bla Venezuela og Iran så er det mer enn nok å ta av...
Slettet bruker
31.08.2022 kl 11:28 3553

Men for all del... Håper dere har rett... Men jeg synest det alt for ofte er feil og mangler både i kommunikasjon og handlinger fra ledelsen som igjen holder kursen unødvendig nede...
Tm3P
31.08.2022 kl 11:36 3529

For min del skjønner jeg godt at de ikke har hedget salget. Som Saudi-Arabia sier så er papirmarkedet i stor grad frakoblet det fysiske markedet for tiden. Så de oppnår mye lavere pris ved hedgning med mindre oljeprisen skulle stupe kraftig.
omans
31.08.2022 kl 11:53 3505

Det hjelper ikke eie mange aksjer, kursen går ikke opp når oljepris er høy og den går ned når oljepris synker.
Tricky
31.08.2022 kl 12:57 3405

Tror mere det er PEN aksjonære som fik utbytte aksjer sist på sit uke.Som har travl med å selge seg ut ennå, især når oljeprisen har fallt, men tar vel en naturlig ende. P/E ser bedre å bedre ut nå :)
hofa
31.08.2022 kl 13:02 3434

Har taget 120 t mere i 0,87/0,88, det kan simpelthen ikke passe, at vi ligger og roder hernede.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 13:16 3402

Ikke umulig ja at en god del Panoroaksjonærer selger nå. Mange satt nok og ventet på Q2 før man eventuelt skulle selge. Det kom jo ikke akkurat fram så mye der. Bare enda et usikkerhetsmoment ang. prising man får for olje på lager. Den kommer jo i tillegg til usikkerheten om assets i Gambia og Guinea Bissau som ikke ble noe klarere. Og mange oppfatter nok også korrupssjonssaken som også en usikkerhet. Her er jeg imidlertid temmelig rolig, men jeg kan jo forstå at ikke alle er det. Som det blir sagt så finnes det jo enormt mye annet man kan kjøpe etter å ha solgt PNOR.

Og jeg håper virkelig at Petronor lager en skikkelig presentasjon av tenkt utvikling av Aje og hva det betyr for selskapet. Det må de jo ha mange tanker og planer rundt nå. Det gjelder å snakke fram litt det man har.

E Desperados
31.08.2022 kl 14:37 3456

Og første mulighet til å fremsnakke seg selv er når de melder om produksjonsøkning fra infill-drillingen som ble gjort nå i slutten av august. Regner med at den kommet senest neste fredag.
Harvald
31.08.2022 kl 15:11 3378

Har vært begredelig kursutvikling for dette selskapet i en god stund nå etter min mening. Holder fortsatt fast på meningen om at selskapet er et røverkjøp med den verdsettelsen som selskapet har idag😅

Foretrekker å se på meg selv som langsiktig investor og forteller meg selv at dagens rævva kurs ikke betyr noe i det lange løp😂

Ting ser etter mitt syn ganske greit ut når man fokuserer på driften til selskapet og verdiene som produseres.

Er spesielt fornøyd med at det virker som selskapet har en solid inntekt i PNGF Sud, som fortsatt vil vare i mange år fremover.

Noen artige betraktninger for meg:
- Eierandel PNOR; ca 700 000 aksjer, altså ca. en halv promille av selskapet
- min eierandel produserer ca. 2 fat olje i døgnet
- jeg eier noen hundre fat olje som er lagret ett sted i Afrika som forhåpentligvis blir solgt i oktober.
hofa
31.08.2022 kl 15:43 3305

😂👍🍷👏
Viking_I
31.08.2022 kl 15:45 3317

Good thing is company producing 4500 bopd current date and will reach 5000 bopd within Q3
Oil stock worth $40 million in storage until Q2 2022
Oil stock worth $36.5 million in storage will be Q3 2022
Tricky
31.08.2022 kl 16:04 3275

Interessant betraktning i forbindelse med eierandel. Har selv så ca 1,5 fat ioparbeidet døgnet, men kom først inn via utbytte aksjene til PEn (+ ltt kjøp nå her), så begrenset salg av mine fat med olje. Gjør det litt mer personlig :) Håper produksjons økning i selskapet skal øke mine daglig fat vesentligt fremover..
markie
31.08.2022 kl 19:16 3046

Saudi har allerede informert om at produksjonen kan senkes. Med mye olje på markedet. De ser for seg en pris på 120-130$ fatet. Ikke helt i tråd med Bidens ønsker.
Pussig at EU forhandler med Russland om denne avtalen. US og Iran har ingen kontakt.
Russland driver full krig i Ukraina. Forhandler oljeavtale på veiene av Iran. EU ønsker avtalen og forhandler for US. Vi gir en boost til Iran Russland aksen.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 20:59 2896

Ja håper de melder det. Det ser jo lovende ut:

« The ongoing 17 well drilling programme in Congo is progressing well. The fourth and final Litanzi well (producer) and the previously drilled injector (well #3) came on production during August 2022 with initial rates above expectations.»

Da er forventningene til Litanzi mer enn oppnådd. Da er det klart for Tchibeli NE der det også skal bores to produksjonsbrønner. Ingen injektorbrønner der så det bør gå fort.
Redigert 31.08.2022 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
E Desperados
31.08.2022 kl 21:37 2825

4 800 bopd netto til Petronor forrige helg gjør at de 5 000 bopd som var målet innen årsslutt fort kan nås allerede i Q3. Og som en liten bonus her så nevnte jo J Pace at det mest sannsynlig ble flere brønner når de 17 var avsluttet. Med flere av produserne over forventning og et par ekstra brønner, er det lov å drømme om 6 000 bopd til Petronor når de er ferdig borret? Hvertfall ingen tvil om at PNGF er en gullgruve. Og det er før man har begynt på Bis hvor Petronor vil ha en ennå større eierandel.
Dopey
31.08.2022 kl 23:38 2642

Tallene for Q3 kan jo bli riktig så bra på grunn av de nye produksjons tallene, selv om vi ikke vil få cashet inn før tidlig oktober. 5 september blir datoen å følge med på. Da kan det bli bestemt kutt i oljeproduksjonen med tilhørende oppgang i prisen. 🤞
https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/08/31/7922685/opec-radgivere-spar-enda-storre-overflod-av-olje
E Desperados
01.09.2022 kl 07:29 2444

Produksjonstallene kan bli fine, inntekter fra oljevalg vil dessverre fortsatt være 0. Men når det presenteres regner jeg med at man da inkluderer realisert salg etter periodens slutt.

Vi får bare satse på at oljeprisen hvertfall holder seg på dagens nivå fremover da selskapet er unødvendig mye eksponert mot oljeprisen første uken i oktober nå.
stoploss14
01.09.2022 kl 08:47 2311

Jeg har vært ut og inn i PNOR en del ganger, men solgte meg helt ut rundt 1 kr på bekymring om at Panoro aksjonærene skulle dumpe sine aksjer hardt.
Det gjorde de egentlig ikke, men nå er jeg veldig usikker på om jeg ønsker å gå inn igjen.
I den siste rapporten skriver jo selskapet ganske tydelig at de vil være avhengig av en kapitalinnhenting for å kunne viderefører driften av selskapet, og betale kommende forpliktelser.

Er dere ikke bekymret for at dette kan bli vanskelig i dette markedet, og med det ryktet PNOR har? Og til hvilken pris i så fall..

Jeg er også litt overrasket over ordbruken i rapporten. Den er negativ og skremmende, og det virker nesten som at styret anbefaler investorer til å være fosiktig med eget selskap. Jeg har sjeldent sett noe liknende tidligere.

Hva tenker dere om dette, dere som kjenner selskapet godt?
Redigert 01.09.2022 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Mdg1
01.09.2022 kl 08:57 2270

Jeg tenker at når selskapet selger olje for mellom 500-900 mill i oktober avhengig av pris så vil de ikke trenge penger med en gang. Når de så ligger klare planer på Aje og evt Gambia så vil man hente penger med en produksjon på 5-6000 tønner netto og utsikter for 0ver 10000 tønner i nær fremtid. Tipper de trenger penger en gang tidlig i 2023 med alle planene de har, men da tror jeg også utsiktene for selskapet er bedre. Kanskje er til og med rettsaken ferdig.At selskapet trenger penger på sikt er helt sikkert. De har boreplaner for flere mrd og en målsetning om å nå 20-30000 tønner i proiduksjon. Da må man enten låne penger eller hente penger i markedet
elta-gnilk
01.09.2022 kl 09:04 2259

Er PNOR involvert i en rettsak????? Fortell fortell!!!
Odi.1
01.09.2022 kl 09:14 2222

mgd " Da må man enten låne penger eller hente penger i markedet"

Eller selge andeler til samarbeidspartnere, som er helt vanlig?
Mdg1
01.09.2022 kl 09:23 2193

De skal nå uansett dekke sin del av PNG og Aje. Når det bores mange brønner i løpet av kort tid klarer ikke små selskaper å få det til med cash flow. De kommer til å trenge penger på en eller annen måte
elta-gnilk
01.09.2022 kl 09:36 2151

Du vil tydelivis ikke svare meg om påstått retsak. Anbefaler deg da om og slette den setningen, den er misvisende og kursmanipulerende.
E Desperados
01.09.2022 kl 09:38 2152

Selskapet skriver IKKE at de vil trenge penger for å kunne videreføre driften. Det er direkte feil. De skriver at de vil trenge penger for å videreføre daglig drift OG ha organisk og ikke-organisk vekst.

" The Group recognises that in order to fund on-going operations AND pursue organic and inorganic GROWTH opportunities it will need additional funding."

Hvis du leser regnskapet vil du se at dersom fatene som er på lager per 30.06 selges til 95$/fatet så vil selskapet være GJELDSFRITT og ha bittelitt cash på bok. Det betyr at selskapet kunne sagt seg fornøyd med lisensen på PNGF Sud og betalt ut utbytter løpende til det er tomt for olje på lisensen (om ca 20 år) og så lagt ned driften. Men selskapet vil trenge penger (som de ønsker å LÅNE) for at selskapet skal VOKSE. AJE-feltet skal bygges ut, PNGF Bis kommer forhåpentligvis når infil-drillingen på PNGF Sud er ferdig og så skal det borres brønner som kanskje må betales for avhengig av hva/hvordan man får farmet seg ned.

Selskapet erkjenner at kapitalinnhenting kan være utfordrende med den pågående Økokrim-saken mot privatpersoner tidligere ansatt i firmaet, men de skriver ikke at den nåværende driften trenger penger. Greit å skille mellom behovet for kapital for å fortsette driften og kapitalbehov for å vokse.
Bsingh
01.09.2022 kl 09:45 2251

Det er to forskjellige ting (trenge penger for å kunne videreføre driften kontra videreføre daglig drift OG ha organisk og ikke-organisk vekst). Tenker det er godt at du er aktiv på tråden her E Desperados, godt å ha noen som er oppmerksomme, og som tydeligvis har god kompetanse rundt tall. Takk for at du tar deg tiden, og takk for et godt bidrag til ryddig og saklig diskusjon :)
Nybegynner2
01.09.2022 kl 10:15 2283

All honnør til de som tilbakeviser og kommer med faktum. Jeg gidder ikke å bruke tid da det er utrolig mange klovner på dette forumet. Er du interessert i en aksje er et minimumskrav at en leser litt om selskapet og i det minste leser de siste børsmeldinger. Kan opplyse om at ifht akjseoversikt topp 20 fra 22.08. på PetroNor sin hjemmeside hvor Kistefos AS står oppført med 4,7 mill aksjer så står de nå oppført med 7,1 mill på den nyeste oversikten.
E Desperados
01.09.2022 kl 10:24 2617

Så Kistefos AS har altså brukt anledningen til å kjøpe 2,4M aksjer og øke sin posisjon med 50 % til dagens kurs. Burde kanskje få noen hobbyinvestorer her til å vurdere hvor lurt det var å dumpe aksjene sine til denne prisen når den tredjestørste investoren i Panoro kjøper mer og øker sin beholdning kontra å dumpe. Men dette bekrefter vel bare hva noen skrev på PEN-forumet for et par dager siden: "It’s the the nuts who rule the stock exchange". Det er hvermannsen i gata og ikke de proffesjonelle investorene som styrer kursen.
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 10:26 2628

Kistefoss ved Sveaas er storaksjonær i Panoro og han fikk jo mange aksjer ifm med utbytte fra Ajehandelen. Får håpe han blir sittende.

Redigert 01.09.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 10:28 2626

Det var det jeg som skrev 😊 Litt overdrevet, men mye sant i det. Å ha Sveaas med på laget er bra.

Denne tråden er så bra at det var fristende å skrive litt igjen.
Redigert 01.09.2022 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
E Desperados
01.09.2022 kl 10:40 2610

Godt å ha deg tilbake :)

Kistefos AS fikk 4,7M aksjer i utbytte, men har tydeligvis nå handlet 2,4M til. Det viser jo at en profesjonell investor mener at dagens pris er feil. Og det er jo et signal til markedet i seg selv. Antar det er for å være langsiktig, vil overraske meg om han bruker tiden sin på å trade i PNOR-aksjen med det volumet :p