Flere bør se det store potensialet i Petronor

TATOL
PNOR 17.07.2022 kl 18:03 75863

Hei alle dere som er interessert i Petronor.

Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.

Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.

På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.

Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.

Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.

I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.

Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.

Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.

Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.

Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
hofa
17.07.2022 kl 19:31 26289

Godt skrevet og ingen tvivl om at der er enormt potentiale i aktien. Har også været med i mange år og er fortvivlet over kursudviklingen på trods af indfrielse af triggere efter triggere, som FKL havde listet op. Synd FKL endte som Judas og smækkede med døren.
Redigert 17.07.2022 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
polion
17.07.2022 kl 20:04 26208

Konstaterer at du er enig med de fleste av oss som fremdeles besitter PNOR. Også vi har prediket at Økokrim ikke vil få til en skit i Kongo, da det for stedets myndigheter i så fall nærmest ville bli å angi seg selv.

Ser dog en form for selvmotsigelse i ditt innlegg. Du skriver at det nå blir for lite kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg etter FKL sin exit. Jeg er av stikk motsatt oppfatning, nemlig at tidligere «eier» av PNOR-trådene (og kongen av PNOR) var såpass negativ til selskapet at han kunne skremme bort selv den mest optimistiske. Kjenner i alle fall 2 stk. som kastet kortene da FKL (iflg. ham selv) ble så negativ at han ikke lenger kunne fronte selskapet. Ut fra det han den siste tiden skrev på forumet, vil jeg kalle ham både vinglete og ikke minst unyansert. All den vanvittige mengde innlegg han hadde om risikoen for å miste Kongo-lisensene, mener jeg var mer begrunnet av følelser (event. agenda), enn real common sense. Savner ham faktisk ikke et øyeblikk, og hadde du tatt til deg noe av det han skrev, burde du solgt deg ut for lengst.

solid1
17.07.2022 kl 22:40 25978

Er også enig i at FKL ble noe negativ til selskapet.

Vi har et kursmål av (etter min mening beskjedene) kr 1,60 for få måneder tilbake.
Deretter fikk vi en meget god opptur i Q1. https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/05/27/7873131/petronor-okte-ebitda-med-67-prosent

Hvoretter vi sist uke fikk oppdaterte gode produksjonstall for Q2, samt kjøp av Aje ved å foreta en fornuftig minimal aksjeutvidelse.
Holder aksjen seg på dette nivå fremover mot 30. august får vi heller kjøpe mer etter evne. Verdiene er ubetinget tilstede.
Vår Londonbaserte partner på Aje steg hele 70 % på meldingen sist uke.

Lykke til på mandag, mulig den reiser seg.
TATOL
18.07.2022 kl 00:36 25832

Jeg satte pris på FKLs store innsats med informasjonsinnhenting og -deling, men er enig med dere i at hens noe panikkartede tilbaketrekning var lite ærefull.

La oss nå legge dette bak oss og heller fokusere på alt det spennende som skjer og skal skje i Petronors videre utvikling.
Dopey
18.07.2022 kl 00:49 25797

Kjempe bra oppsummering av selskapet i innledningen Tatol. Ikke ofte man kan kjøpe seg inn i en slik pengemaskin til den rabatterte prisen den handles til idag, og spesielt med tanke på at folk har fått presentert kanon tall over flere kvartal. Q2 tallene som vi får presentert i august vil nok engang vise solid økning og enorm profitt og da håper jeg virkelig at folk ikke lenger kan sitte på sidelinjen.
Redigert 18.07.2022 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Groven64
18.07.2022 kl 08:59 25512

Den smeller nok opp idag igjen. Oljen på 104 USD
Redigert 18.07.2022 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2022 kl 09:23 25441

Olja er tilbake der den var da PNOR sto i 1.15...... PNOR er tilbake der PNOR sto og har stått det siste året, to.......
Bsingh
18.07.2022 kl 13:09 25212

Saklig og bra innlegg TATOL. Ønsker deg også lykke til med investeringen, og håper du deltar litt mer i diskusjonene fremover. Tror det er flere enn deg også, som har kunnskap om selskapet, men som er litt mer passive. Håper at fler og fler av disse, og nye investorer, kommer litt frem i lyset, meget spennende tider i vente :-)
Groven64
18.07.2022 kl 13:33 25162

Dette er del av ett lengre innlegg i avisen idag 18. juli Nigerian News Direct.

New oil demand forecast sees global oil markets needing at least 2 million barrels a day by next year taking it back above the 2019 level for the first time since the COVID-19 pandemic struck in early 2020.

Consequently, the Organisation of Petroleum Exporting Countries, OPEC producers will need to pump crude at the fastest pace in five years in 2023 if they are to balance oil supply and demand as capacity constraints suggest they may struggle.

The latest forecasts from the International Energy Agency, IEA, the US Energy Information Administration and the OPEC, all show global oil demand rising strongly again in 2023, despite growing fears over mounting inflation and weakening economic growth.

A lack of investment in new crude production capacity means that the OPEC group of producers will need to pump more to meet that demand.

All three forecasters see global oil demand increasing by at least 2 million barrels a day next year, taking it back above the 2019 level for the first time since the COVID-19 pandemic struck in early 2020.

The forecasters at the producer group are much more bullish about oil demand than their counterparts in the IEA and EIA. Combining growth estimates for 2022 and 2023, they see an increase over the two years of more than 6 million barrels a day. That compares with 3.9 million barrels a day seen by the IEA and 4.3 million barrels a day from the EIA.
Redigert 18.07.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Groven64
19.07.2022 kl 08:17 24813

Oljeprisen på vei opp igjen. 106 USD. Og orkansesongen i gulfen er også noe en bør tenke på. At oljeprisen vil stige igjen er det lite tvil om. Og at PNOR kommer til å ha meget gode resultater fremover er vel udiskutabelt!
Redigert 19.07.2022 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
siddis
20.07.2022 kl 08:59 24400

PNOR er ikke AkerBP eller Statoil, men se på resultater!

PNOR kommer med resultater august, det blir virkelig spennende. Mener å huske estimater på 35 USD for Q2? Om noen har estimater, legg gjerne ut her.

Trond.heim
20.07.2022 kl 09:46 24279

Jeg blir ny Pnor aksjonær når Aje aksjene kommer på vps kontoene mine. Følger derfor med fremover.
En ting jeg undrer meg over: Det beskrives hele tiden om det store potensialet i aksjen, det er lite konkret i forhold til tidsperspektivet på økt produksjon.
Kan dere som vet dette, beskrive hva vi kan forvente. I Pen er strategien klar, det signaliseres 50% økning i produksjonstall i løpet av 2023.

Produksjonen i Pnor er tross alt liten.

Et annet aspekt er at det er svært mange aksjer i Pnor. F.eks er det 1,35 milliarder aksjer i Pnor, dette stiger ( muligens) dersom det utstedes nye aksjer til Pen dealen, da blir antall aksjer over 1,4 milliarder aksjer. Til forskjell fra Pen der det er 113 millioner aksjer, altså mer enn 10 ganger så mange aksjer i Pnor i forhold til Pen.
Der forventes 35 mill USD ( opplysninger fra Pnor tråd) i Q2. Dette må vurderes som høyt eller lavt i forhold til hvor mange aksjer det er i selskapet.

Aksjekursen vil forhåpentligvis stige når de Pen-aksjonærene som vil selge sine Pnor aksjer, er ferdig med sine salg.
Bsingh
20.07.2022 kl 10:12 24264

Når det kommer til tidsperspektiv på økt produksjon, så mener jeg at målet om 30 000 boepd er satt til 2024. Når i '24 vet jeg ikke (Husker ikke om dette ble presisert). Så det ligger ann til en nesten 10x på dagens produksjon, i løpet av de neste årene. Aksjen er i dag feilpriset spørr du meg, men MCAP ligger vell rett i underkant av 1,3 milliarder i dag. En 10x på produksjonen, burde gi en mye høyere MCAP, uavhengig om det er mange aksjer. På 30 000 boepd vil det også være store inntekter (Om oljeprisen holder seg), selvom det skal deles på et stort antall aksjer. NEL har vell enda flere aksjer i omløp (1 558 838 504 stykk), og prises til nesten 26 milliarder. Det gir en kurs på 16,795. Syntes det er en hinsides prising av NEL, og mener selv at PNOR har et bedre grunnlag til å forsvare en slik kurs som NEL har i dag, når de når 30 000 boepd målet sitt. Vet at NEL og PNOR ikke er sammenlignbare i den forstand, men tenker isolert sett kun på antall aksjer i sammenligningen. Igjen, så er dette ønsketenking, om det noensinne slår til, får bli en annen sak.
Redigert 20.07.2022 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
solid1
20.07.2022 kl 16:38 24052


Når selskapet omsetter for trolig mer enn 35 mill. dollar på et kvartal med produksjon av knapt 4000 boepd er det pussig at ingen kapitalsterke selskap eller private kjøper seg opp. Oljepris på mer enn 100 dollar og Pnor tjente penger når den var nede på 30.
Det omsettes imidlertid for mindre enn 2/10 dels promille så det antas at noen få bare bytter penger daglig. Det er ingen eller få reelle kjøpere.
De 50 største aksjonærer sitter rimelig stabilt på om lag 85 % av selskapet.

Pnor har selv meldt at de trolig har en produksjon av mer enn 5000 allerede i Q4 i år, og at de har en mulig utvikling av egen produksjon på felt som de allerede besitter opp til 12 000 bopd i løpet av 2023 - 2024. Dette uten store investeringer.
I tillegg arbeider selskapet med potensielle oppkjøp av inntil 18 000 bopd i samme periode som skal finansieres av egenkapital og lån.
Når kassen fylles opp som i dag, blir lånebehovet vesentlig redusert i forhold til de opprinnelige planer.

Kursen vil nok både dobles og tredobles, men man må nok omsette for mer enn noen tidels promiller av selskapet før det skjer.
Ha en trivelig kveld. Det er sommer.
Dopey
20.07.2022 kl 17:22 23967

Hvis ingenting selskapet leverer klarer å dra kursen nevneverdig opp og øke volumet i aksjen betraktelig, så er det ganske tydelig hva som må til for at alle skal tjene penger. Toppene sitter på enorme aksjeposter der kursen står på stedet hvil og minimalt med volum. Ikke kan de selge uten tap og ikke kan de selge uten å påvirke kursen negativt. Dette forteller meg og sikkert flere at utbyttekranen vil bli skrudd kraftig på i den ikke så fjerne fremtid. Når de har sikret nok kapital/lån for sine investeringer og produksjonen er atskillig høyere enn idag, så kommer det. Dette vil bli ett beist av en utbytteaksje og med det så vil investorene komme løpende etter. Utbytte vil bli vår «happy ending» i denne. 🤩
Kvike11
21.07.2022 kl 07:47 23436

Da de fleste af aktiene ikke omsættes, burde kursen netop stige, da et flertal ønsker højere kurs.
Kan være bestillings arbejde at holde kursen, i forbindelse med gennemsnitskurs m.m i forbindelse med handel PEN.
Kursen Burde være betydeligt højere, PNOR tjener flere og flere penge, vi mangler flere info fra selskabet og gerne en afklaring på Senegal.
Ville for doble kursen .
Redigert 21.07.2022 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
smaa
21.07.2022 kl 10:04 23236

Dette er ikke normalt for en aksje med så god inntjening, her er det kursmanipulering, og har vært det i over et år. Selskapet sier heller ikke noe om hvorfor, og selv med gode nyheter klarer noen og holde kursen under krona. Trist😩
pløppe
21.07.2022 kl 11:08 23148

Trist som f at en kan holde på sånn. Ser ikke ut som at noen kan stoppe det heller.
Ser ut som bytting av aksjer mellom to meglerhus. Vanskelig for oss vanlige dødelige å se når all handel er lukka. Grunnen til at den skal holdes nede kan en nå lure på. Ureint trav er det nå uansett😡
solid1
21.07.2022 kl 11:37 23088


Ser ingen grunn til å holde aksen nede.
Det er nok bare sommer. Få (litt nervøse) kjøpere, og få selgere. Ha en god og tålmodig sommer.
smaa
21.07.2022 kl 12:59 22957

Nei, det er ingen grunn, men det gjøres, se på handlemønsteret. Så fort aksjen er i pluss presses den ned igjen, de som selger kunne fått mye mer for aksjene sine ved å gå andre veien som normale folk, er man ikke ute etter å tjene penger? La oss få slutt på dette.👍☀️
hofa
21.07.2022 kl 13:12 22920

Der er jo overhovedet ingen logik i dette olie eventyr, som for os er et mareridt, men vores dag kommer. Man kan jo ikke have en virksomhed, som tjener sin egen værdi ind på et år, uden at værdisætte det til andet end et konkursbo. De pumper penge op og har ingen gæld, der er kun ca. 10 % aktier i fri handel, men der er ingen der vil eje dem.
Dovretro
21.07.2022 kl 15:14 22770

Det er sikkert dette de ønsker de som holder på, at noen skal gi opp og gi bort sine aksjer, men håper de ikke lykkes med det for det skulle jo være rart hvis denne ikke blir verdsatt riktig til slutt. Det er jo bare å ikke selge som gjelder hvis man ikke må. Fortsatt god sommer.
markie
21.07.2022 kl 16:39 22647

Et øyeblikk så det ut som det var bra trykk i slutt auksjon. Denne kommer på et tidspunkt. I mellomtiden er et bare og plukke billig.
Men at den skal rase slik mens olja fremdeles ligger over 100$ fatet er sprøtt.
Redigert 21.07.2022 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Whatnow
21.07.2022 kl 17:01 22613

Mye nerver i markedet for øyeblikket ser det ut til. Kanskje vi ikke får en skikkelig opptur før rentehevingene roer seg og aksjemarkedet begynner en rolig oppgang igjen. Men så lenge de tjener gode penger er det jo ingen krise å sitte med aksjene. Har jo ikke tapt noe før en evt selger med tap. Hold på verdipapirene og ikke la seg stresse opp av kortsiktig støy er rådet.
omans
22.07.2022 kl 11:09 22307

Spennende aksje mhp mulig oppside. Kurs virker være trykket ned pga andre forhold en fundamental kjernevirksomhet. Guiding på dagsproduksjon over 5000 fat/dag ila året og mulige flere oppkjøp er dysset ned. Olja kan også stige til 120. Historisk kursutvikling viser ingen god/klar trend, horisontal siste 5 år. Om kjernevirksomhet får boost som følge av oljeprisens nivå, kurs er feil mhp slik verdifastsettelse. Kan bli ørkenvandring en stund til, eller det kan plutselig skje en dramatisk vending opp?
Groven64
24.07.2022 kl 08:37 21685

Nigeria og vest-Afrika kommer til å bli ett viktig satsingsområde for EU når det gjelder energi i årene fremover! Og her ligger Pnor sine områder midt i smørøyet!



EU Partners FG To Fast-Track Gas Infrastructure For European Markets

By Radarr Africa Last updated Jul 23, 2022
The European Union in partnership with the Federal Government of Nigeria has expressed renewed interest to put mechanism in place to fund gas project in Nigeria to guarantee energy security in Africa and Europe. The EU made this known on Friday when Chief Timipré Sylva, Minister of State for Petroleum Resources, received Mr Matthew Baldwim, Deputy…

The European Union (EU) in partnership with the Federal Government of Nigeria has expressed renewed interest to put mechanism in place to fund gas project in Nigeria to guarantee energy security in Africa and Europe.

The EU made this known on Friday when Chief Timipré Sylva, Minister of State for Petroleum Resources, received Mr Matthew Baldwim, Deputy Director-General, EU Energy Platform Task-Force in his office in Abuja.

Recall that the EU delegation’s visit to the Minister was the second in four months, and it was equally meeting other key ministries with relevant roles to play in guaranteeing energy security.

The Minister said this development would hasten the desire of EU to guarantee alternative gas to Russia’s.

He described the assistance which covered security, technology development, financing and private sectors investment as worthwhile because finally it had enabled Nigeria to be on the same page with the rest of the world.

Sylva, who was critical about the haste which the EU and Western nation took out investment in fossil fuel, said in years to come fossil fuel would be very relevant while gas would be used as transition fuel.

He underscored the need for the EU to appeal to their financial institutions to be willing to relax stringent rules and remove bottlenecks bothering loans to enable sourcing funds under conducive agreement.

“We have always said that we are committed to gas as a trasition fuel and today we are speaking the same language with the EU.

“We are discussing with the EU on how to collaborate on developing technology and other support they can give Nigeria.

“They are responsible for the policy that will drive the investment,” he said.

On security, he said it was another area of cooperation because they went to the Niger Delta Region to see for themselves what the security situation was, adding that part for the solution itself also required technology.

He said the region would be secured for oil and gas investments to continue to thrive while production quota would be shored up.

As part of the intervention to curb the insecurity in the region, he said there was a four-legged collaboration which involved the government, security agents, oil companies and communities.

Baldwim had earlier reinstated EU’s commitment in making the gas project a reality and expressed optimism for a sustainable partnership for energy transition in Nigeria.

“I am very pleased to be working with you in a big way private sector investment is guaranteed; the more the security situation can be improved in the Niger Delta Region, the more investment we will see,” he said.

Ongoing AKK Gas Project and Trans Sahara Gas Pipelines (TSGP) project will present a huge opportunity for Nigeria and others to tap into the European markets.

Source: NAN
elta-gnilk
24.07.2022 kl 12:43 21474

Dette blir stort, vi ligger midt i grøten, vi er smørøyet. Dette har et fåtall skjønt og småhamstrer aksjer for ikke å vekke interesse samtidig som de jobber med å holde kursen lav så småsparerne blir utålmodig og selger. Men en dag er det vel flere som ser potensialet, så det er bare å kjøpe.
Dopey
24.07.2022 kl 15:50 21326

Meeeget Positivt for oss og Nigeria. Dette kan både sette fart på ting og sikre investeringer i ulike sektorer. 🤩
Sydney
25.07.2022 kl 12:12 20749

Noen som kan utdype prosessen rundt aje. Skal det bygges platformer osv eller er det boreskip? Hvit lang tid tar det før man ser first gas?
Goliaten15
27.07.2022 kl 08:11 19907

etroNor E&P ASA: Issue of Shares
Oslo, 27 July 2022: Reference is made to the announcement released by PetroNor E&P ASA (OSE ticker: PNOR, “PetroNor”) on 13 July 2022 regarding the acquisition of Panoro Energy ASA’s (“Panoro”) indirect interest in Oil Mining Lease no. 113 (“OML-113”) offshore Nigeria.

The Company has issued 96,577,537 ordinary shares (the “Consideration Shares”) representing the upfront consideration to Panoro. The Consideration Shares have been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises (Brønnøysundregistrene).

Following the registration of the Consideration Shares, PetroNor’s share capital is NOK 1,423,568.54 divided in 1,423,568,543 shares, each with a nominal value of NOK 0.001. There are no unlisted share options in PetroNor.

The Consideration Shares are expected to be available and freely tradeable on the Oslo Børs from 28 July 2022.
Heihei88
27.07.2022 kl 08:32 19827

Da er det bare å vente å se hvilken dato pen kommer med for utdeling til sine aksjonærer.
Goliaten15
27.07.2022 kl 08:33 19829

Panoro Energy: PetroNor E&P ASA Consideration Shares Issued
Oslo, 27 July 2022 - Panoro Energy ASA ("Panoro" or the "Company") with OSE
Ticker: "PEN") makes reference to its announcement of 13 July 2022 confirming
completion of the sale of its fully-owned subsidiaries Pan-Petroleum Services
Holding BV and Pan-Petroleum Nigeria Holding BV (together referred to as
"Divested Subsidiaries") to PetroNor E&P ASA ("PetroNor") for an upfront
consideration of USD 10 million plus a contingent consideration of up to USD
16.67 million based on future gas production volumes ("the Transaction").

As notified to the market, the upfront consideration is in the form of
96,577,537 new PetroNor shares ("Consideration Shares") being issued to Panoro.

The Company notes the announcement made today by PetroNor in connection with the
increase of share capital and issue of Consideration Shares which are expected
to be available and freely tradeable in Panoro's VPS account on 28 July 2022.
Upon receipt of the Consideration Shares the Board of Directors of Panoro will
resolve to use its authorisation to approve a dividend in the form of
distributing the PetroNor shares to Panoro shareholders. A separate stock
exchange announcement will be made where the record date, ex-dividend date and
other key information about the dividend will be set out
Groven64
27.07.2022 kl 10:07 19608



The African Energy Chamber (AEC) is proud to announce the participation of Honorable Abdoulie Jobe, Minister of Petroleum & Energy of The Gambia, at the African Energy Week (AEW) (www.AECWeek.com) conference and exhibition - Africa’s leading investment platform for the energy sector which will take place from 18 – 21 October 2022, in Cape Town. Representing one of Africa’s fastest growing frontier upstream destinations, Hon Jobe will be coming to Cape Town to make a strong play for upstream investment across The Gambia’s high potential oil and gas market.

With The Gambia targeting new foreign direct investment across the oil and gas industry to accelerate exploration activities whilst fast-tracking infrastructure and project development, AEW 2022 provides an ideal platform for the minister to promote the vast opportunities present across the west African country’s expanding hydrocarbons market. To date, favorable fiscal terms, an investor-friendly climate and the presence of hydrocarbon-rich basins have driven massive investments as well as the launch of large-scale exploration campaigns by international companies including bp, PetroNor, Tullow Oil, Petronas, FAR, Woodside and Kosmos Energy – resulting in the discovery of 1.5 billion barrels of potential oil in the Panthera, Jatto and Malo prospects.

Meanwhile, with only just over one third of The Gambia’s population having access to electricity and less than 3% to clean cooking, the exploitation of oil and gas resources is non-negotiable for the government to achieve its 2025 target of universal access to modern, reliable and affordable energy. With the demand for African oil and gas expanding globally owing to rising global demand and increases in economic and industrial activities, an ambitious energy market strategy coupled with the country’s strategic location and close proximity to international markets such as Europe present a huge opportunity for the market to evolve into a global energy hub. In this regard, Hon Jobe will participate in high-level meetings and panel discussions at AEW 2022, making a strong case for the role of Gambian oil and gas in ensuring energy security at local, regional and international levels.

Not only does The Gambia’s hydrocarbon reserves present an opportunity to address energy security but the resources are key for fast-tracking economic growth. With The Gambia prioritizing local content development and capacity building across the oil and gas sector, doors are opening for economic and GDP growth through job creation and the increased participation of the local workforce and companies.

In 2022, Hon Jobe is prioritizing diversifying the energy mix through increased deployment of renewable energy-based solutions such as solar, wind, hydropower and mini-grids whilst modernizing grid transmission and distribution networks to enhance electrification rate, with AEW 2022 presenting the ideal platform for The Gambia to identify the right partners and discuss, negotiate and sign energy deals that will assist with poverty reduction and economic development.

The Chamber is honored to have Hon Jobe participate at AEW 2022 as he moves to strengthen regional, international and public and private sector investments across The Gambia’s oil and gas sector. We plan to do a special invest in the Gambia showcase. We believe that the success of both The Gambia and Africa’s economic growth lies within the full exploitation of hydrocarbons resources,” states NJ Ayuk, the Executive Chairman of the African Energy Chamber (AEC).

At AEW 2022, Hon Jobe will participate in the Ministerial Forum as well as in high-level discussions, providing an update on policy, capacity, institutional and infrastructural developments within The Gambia’s energy sector. In addition to promoting Gambian investment opportunities, the minister will shape discussions around critical issues including energy poverty, security and investments.
Distributed by APO Group on behalf of African Energy Week (AEW).
Redigert 27.07.2022 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
markie
27.07.2022 kl 11:40 19389

Selges jo ned for hver time. Folk er tydelig livredd for at aksjen skal forvitre. Potensialet burde kanskje klargjøres av selskapet
Disse nye aksjene svelges lett unna. Hvertfall til denne prisen.
Redigert 27.07.2022 kl 11:53 Du må logge inn for å svare
6S
27.07.2022 kl 11:46 19370

Få store poster som ligger for salg under 1kr. Håper veien opp igjen er kort…
E Desperados
27.07.2022 kl 12:48 19256

Folk selger aksjen fordi de spekulerer i at PEN-aksjonærene kommer til å dumpe sine aksjer uansett pris sånn at de får kjøpt seg tilbake ennå billigere. Vi får nå se. Dette har hvertfall ingenting med det fundamentale i selskapet, kun ren spekulasjon. Så bare å sitte stille om man er langsiktig i selskapet.
smaa
27.07.2022 kl 13:20 19170

Sitte stille har vi gjort i snart 2 år, og selskapet er taust, kunne jo oppmuntre litt , ikke rart mange blir lei. Noen dager med liten oppgang og så dundrer den ned igjen.
Heller ingen analyser eller anbefalinger fra hus så tydelig det ikke er mye å fortelle om.