Flere bør se det store potensialet i Petronor

Slettet bruker
PNOR 17.07.2022 kl 18:03 76129

Hei alle dere som er interessert i Petronor.

Jeg har vært aksjonær i mange år (APCL), kjøpt og solgt litt underveis , men stødig bygget på til dagens ikke ubetydelige beholdning. Jeg har bevisst holdt lav profil og ikke skrevet på forumet (eller andre fora), men har lest det meste. Jeg mener å kjenne selskapet og dets muligheter og risiki godt og vurderer dette løpende opp mot egne erfaringer fra styrearbeid og investeringer i andre selskap og bransjer.

Jeg ser at det skrives mye rart, og etter at FKL valgte å trekke seg tilbake (midlertidig?), har det dessverre blitt for lite av kunnskapsbaserte og konstruktive innlegg.

På tross av alle skuffelser i form av forsinkelser og ikke minst økokrim-saken, har jeg fortsatt grunnleggende tro på selskapet, dets strategi og den kommende utviklingen.

Jeg forstår at økokrim-saken skaper usikkerhet og dermed bidrar til redusert interesse for selskapet, men nøkternt vurdert, mener jeg det er helt usannsynlig at dette skal ende med at selskapet mister lisensrettigheter og inntektsgrunnlag. Det må i så fall besluttes av myndighetene lokalt (Congo-Brazzaville), noe som ville innebære at de skyter seg selv i foten. Det er kun enkeltpersoner som er siktet. Det er slått fast gang på gang at selskapet ikke er mistenkt. Skulle mot formodning likevel selskapet bli trukket inn i dette, er etter mitt skjønn det verste som kan skje at selskapet idømmes en overkommelig bot.

Helt uavhengig av dette jobber selskapets meget kompetente ledelse og ansatte med å videreutvikle et bunnsolid selskap. Nåværende cash-flow er knallsterk. Med Aje-avtalen i havn og pågående in-fill drilling for produksjonsøkning i Congo vil inntektene etter hvert øke betydelig. Ikke minst er Petronors økonomi svært robust i den forstand at den tåler (bedre enn de aller fleste offshore oljeselskap) et eventuelt dramatisk vedvarende fall i oljeprisen, om noen skulle være redde for at det skjer.

I tillegg jobber selskapet systematisk med vurdering av konkrete muligheter for ikke-organisk vekst. Jeg har tro på at vi vil se ytterligere (sterkt) innvannende oppkjøp som Aje, med grunnlag for videre produksjonsøkning på relativt kort sikt. Dette arbeidet støttes av selskapets pengesterke hovedeier, som ønsker å bidra til gode finansieringsløsninger for slike oppkjøp.

Et annet element jeg mener er avgjørende, er ledelsens og eiernes gode kontaktnett og aktive deltakelse lokalt for synliggjøring av selskapets kompetanse og ambisjoner, med den positive effekten det har på selskapets omdømme og anseelse som en teknisk dyktig partner med sterk gjennomføringsevne.

Selv om vi ikke trekker inn selskapets store, så langt uutnyttede meget interessante lisensbase i Guinea Bissau, Gambia og kanskje Senegal, som også kan gi positive overraskelser før vi aner, er det grunn til å se lyst på Petronors fremtidsutsikter.

Jeg håper og tror at flere vil få øynene opp for dette etter hvert. Jeg håper også at selskapet etter hvert blir enda dyktigere til å synliggjøre alt dette for aksjonærene og potensielle nye investorer.

Jeg ønsker alle investorer i Petronor lykke til og oppfordrer til en konstruktiv debatt!
JUICEitUP
07.09.2022 kl 20:12 5313

Det er lov å være negativ, men jeg etterlyser noe mer begrunnede påstander hvis man kun har negativt å melde.

Forøvrig er oljeprisen omtrent i fritt fall. 88 dollar nå. Det er rett og slett traurige greier for PNOR. Oljen på lager råtner ikke akkurat på rot, men det er ikke lenge til oktober og hvis falltakten fortsetter blir tapet i forhold til salg i sommer formidabelt.

Er det noen som har fått mer kunnskap om salget i oktober faktisk lar seg gjennomføre eller ikke? Det var vel snakk om noen underskrifter og off-takers som fortsatt ikke var på plass eller har jeg hørt feil?
Slettet bruker
07.09.2022 kl 20:53 5250

Hva med produksjonen for Q3? Sist jeg sjekket er oktober starten på Q4 så jeg regner med at oljen fra Q3 skal liftes også? Da bør vil vel strengt tatt være nærmere 700.000 fat?
E Desperados
07.09.2022 kl 21:24 5211

At oljeprisen faller nå rammer da absolutt alle selskaper og ikke bare PNOR, så du kan ikke ta med fatene produsert i Q3 i regnestykket. Fatene produsert i Q1+Q2 kunne vært solgt til ca 100$/fatet om man ikke hadde klønet det til sånn som de gjorde. Så det er kun de man kan regne tapt pris på. De andre selges til gjeldende pris for perioden.
solid1
07.09.2022 kl 21:48 5174


Kan bli interessant å se oljepris dersom Putin stenger både gass, olje og kull.

Sveås har imidlertid sett potensialet. Han har kjøpt mye, er opp en del plasser på lista og har milliarder å handle for. 👍
Dopey
07.09.2022 kl 23:41 5060

Mulig vi blir snytt for noen kroner nå i oktober på grunn av kortsiktig fall i prisen, men flere er ganske bastante på at tilbudet ikke vil klare å møte etterspørselen fremover.

https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/09/06/7925174/oljeutsiktene-tilbudet-vil-slite-med-a-mote-ettersporselen?fbclid=IwAR1fVfYQPmrIu5qj7Y4bqeAZzsyDcW_8ueNNURQjvY-D--uXBV9hZgySK0A#Echobox=1662451389
hofa
08.09.2022 kl 08:34 4911

Olieaktier er hot siger SEB analytiker og efterspørgslen bliver større end udbuddet i 2023. Jamen så kom dog ind i kampen.
Slettet bruker
08.09.2022 kl 09:28 4839

Og mens det hausses så fortsetter kursen og falle... Selv på en grønn dag...
Dovretro
08.09.2022 kl 09:33 4857

Har ikke det blitt normelen, ned på grønn børs og ned på rød børs. Samme gjelder i forbindelse med meldinger og oljepris
Roffa1
08.09.2022 kl 09:55 4813

HT bare legg deg nedpå igjen du, for dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for
Groven64
08.09.2022 kl 10:20 4787

Vil nok tro at rett over helgen kommer det børsmelding om div. oppdateringer.
markie
08.09.2022 kl 11:08 4733

Neppe prisen på lager oljen som styrer verdien her. Muligvis for dehelt kortsiktige. Men selskapet har jo litt på gang. De gikk som kjent smått for Pen også i begynnelsen. Spennende hvordan det vill flyte på her i fremover. Aksje med bra oppside minimal nedside.
JUICEitUP
08.09.2022 kl 11:29 4832

Re Markie

Det samme har vel du hevdet fra høyt 0,90+ tallet. Det er ca. 20% ned det. Er det minimal nedside. Du bør være litt forsiktig med å være så bastant med dine utsagn. Det er ingen gitt å spå verken bunn eller når PNOR evt. snur.

Siden jeg ikke har fått svar på spørsmålet mitt av i går prøver jeg igjen. Er det noen som har fått mer kunnskap om salget i oktober faktisk lar seg gjennomføre eller ikke? Det var vel snakk om noen underskrifter og off-takers som fortsatt ikke var på plass eller har jeg hørt feil?

Antar at det noen på forumet som vet dette, hvis ikke er det bekymringsfullt i seg selv.
E Desperados
08.09.2022 kl 11:54 4797

Jeg har sendt mail til IR med spørsmål om både volum på løftingen og hvordan prisen regnes ut. Skal dele her om jeg får svar. Har vel vært rundt 50/50 på om de har besvart mine henvendelser tidligere.

Når det gjelder løftingen første uken i oktober så skal den være i boks, det er ADNOC-avtalen som mangler signatur fra tredjepart (min mistanke: en bank):

"The previously announced ADNOC sales agreement still awaits a third-party pooling agreement to become operationally effective. In the meantime, the Company has arranged a new lifting arrangement agreed with an established operator at the Djeno terminal in Congo, that has scheduled a lifting in October for entitlement production inventory."
JUICEitUP
08.09.2022 kl 12:18 4754

Flott Desperado. Takk for svar :-).

Bra at den er i boks i alle fal, så får vi bare se hva prisen blir.
Fluefiskeren
08.09.2022 kl 13:24 4770

Synes Petronor kanskje hemmeligholder farmouts de jobber med. Jeg ser at mange legger ut datarom nå de vil farme ut. Det gjør ikke Petronor. Heller ikke her finner vi deres assets selv om vi finner FAR sine i Gambia og flere også Guinea-Bissau:

« FarmoutAngel is a free-to-use listing of oil & gas asset deals with in-house valuations provided by our team.



We are independent and have no contractual associations with any oil companies or mandated advisors.

All the content in FarmoutAngel is collated by our team of scouts and analysis; it is derived from scouting, industry intelligence and public information.

Asset valuations and considerations are the opinion of FarmoutAngel and may or may not be derived from company financial information.

The content and valuations may or may not be verified and/or sanctioned by the respective oil companies or government bodies.»

https://www.farmoutangel.com/our-assets/

Her finner man også verdsettelser
Redigert 08.09.2022 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
hofa
08.09.2022 kl 13:58 4770

IR har tidligere bekendtgjort overfor mig, at de kun lægger det ud på nettet de er forpligtet til jfr. børsreglerne. Det er sikkert ikke for at virke hemmelige, men blot deres politik. Vi andre vil jo gerne have lidt opdatering.
Fluefiskeren
08.09.2022 kl 16:51 4630

Det var ikke det jeg tenkte på. Tenker mer på at de kanskje kunne markedsføre tydeligere at de ønsker partnere. Men de hevder jo å være i samtaler med interesserte på begge assets. Da var det egentlig ganske skuffende at FAR trakk seg fra Guinea-Bissau på grunn av manglende farm-out suksess.

"FAR Limited (ASX: FAR) advises it has commenced steps to withdraw from its interests in the
Esperanca Blocks 4A & 5A and Sinapa Block 2 offshore Guinea Bissau. FAR has provided its notices of
withdrawal to the Government of Guinea Bissau and operator Petronor in accordance with the
relevant agreements. Joint efforts by FAR and operator Petronor to collaboratively farm-down have
been unsuccessful."

Men heldigvis virker Petronor fortsatt optimistiske.
Redigert 08.09.2022 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.09.2022 kl 19:29 4487

Vil tro at Petronor holder presentasjon under Paretos årlige energikonferanse 14-15 september. De gjorde det i fjor.

https://paretosec.com/energy-conference
Harvald
08.09.2022 kl 21:37 4460

Noen som kan hjelpe meg til å forstå bedre økonomien rundt PNGF sud? Det er vel den eneste inntektskilden til PNOR for tiden, så vidt jeg vet.
Har ikke så mye erfaring fra "olja" og håper noen kan være overbærende med meg og gi svar på følgende:

Produksjonskostnader: Halvårsrapporten nevner at OPEX for 2021 var 9,0 $ / fat. Jens nevner i presentasjonen at "lifting cost" for 1. halvår 2022 ligger på 11-12 $ fatet. Er OPEX det samme som "lifting cost"?

Halvårspresentasjonen rapporterer "cost value" på 22,8 $ / fat. Hva betyr det? / hvilke utgifter inkluderes her?

Hvor mye utgjør/ Hvordan beregnes "royalties" og skatt på olja som blir solgt fra Kongo? (Ser i årsrapporten fra 2021 at oljeskatten var på 31% i 2021 og 25% i 2020).

Oljelager - betales utgifter direkte med olje? så vidt jeg skjønner har ikke PNOR gjennomført salg av olje i 2022. Lagerbeholdningen ved årsskiftet var vel ca. 24000 fat. Produksjonen 1. halvår er ca. 181 dager * 3737 bopd = 676397 fat? Da skulle vel lagerbeholdningen være rundt 700 000 fat og ikke 440 000 fat som rapporteres i halvårsrapporten. Er differansen betaling til Perenco for drift? Eller har jeg misforstått ett eller annet?

PNGF sud i fremtiden: Forstår jeg halvårspresentasjonen rett når jeg sier at PNOR antar de grovt sett vil produsere ca. 5000 bopd frem til 2030 og derfra synkende produksjon ned mot ca. 2500 bopd i 2040?
solid1
09.09.2022 kl 09:04 4396

Du satte nok de fleste i en liten knipe her med dine spørsmål. (selv om mange av oss burde vite)
Tror "cost value" er de totale kostnadene for produksjon inkludert lønninger og det hele. (den er opplyst å ligge lavt, rundt 20 dollar)
Angående produksjon var det vel vedlikehold en periode i vår.
Ser frem til ditt neste oppsett dersom du finner eksakte tall og fasit.
Helt sikkert er her noen som kan utdype mer enn meg, men lykke til.
E Desperados
09.09.2022 kl 09:59 4383

Hei

Skal svare på det jeg kan, så får eventuelt andre supplere her:

-Vi begynner med det enkleste først. PNGF Sud sin fremtidige produksjon. Her har du helt rett i at man grovt sett kan si at selskapet estimerer at de vil produsere 5 000 bopd fra og med Q4 i år og frem til 2030, og deretter fallende nivåer til 2 500 bopd i 2040.

-Royalties/skatt/fat på lager: Petronor oppgir alltid netto fat til dem fratrukket skatt og royalties. Hvis du ser på Q3-presentasjonen for 2021 (https://petronorep.com/media/fpapthcw/petronor-ep-trading-update-for-q3-2021.pdf), side 5, så vil du se både "Net production to PNOR" og "Net allocated oil (post oil tax and royalties)". Det er det siste tallet som er lagerført olje per 30.06.22. Derfor er det 440 000 fat og ikke 700 000.

Når det gjelder royalties så må jeg innrømme at her er jeg helt blank. Skatt derimot var som du sier på 25 % i 2020 og 31 % i 2021. Dette er ikke på overskudd, men på total revenue. Så vidt jeg kan se av databasen jeg har tilgang til via jobben så skal selskapet betale ca 31 % skatt i år også. Det stemmer bra med det som er regnskapsført per 30.06. Regnestykket blir da: (36,8M$ i revenue + 41,8M$ i estimert salg av olje) * 31 % skatt. Dette gir et skattebeløp på ca 24,5M$, hvilket stemmer bra med hva de selv har i egen rapport. Det betyr at om oljen på lager skulle bli solgt for mindre enn 95$/fatet så nedjusteres også skattebeløpet. Tilsvarende andre veien om det selges for mer.

-Cost value på 22,8$/fat skal inkludere alle kostnader som hører med til produksjon. Dvs både løpende utgifter, avskrivninger på investering og kostnader knyttet til salg.

Håper det hvertfall var svar på noe av det du lurte på :)
Fluefiskeren
09.09.2022 kl 10:18 4417

Opp 5 % så langt idag etter en pen oppgang nå. Bra i går også.

Magefølelsen sier at vi har startet en opptur nå.
Mdg1
09.09.2022 kl 11:23 4339

Om de har trukket både skatt og royalties på tallet for netto lager og vi legger på prod for q3 så får selskapet mellom 5-600 mill netto cash ved løfting i oktober. Det er vel på tide at aksjen dreier nordover mot 1 kr igjen? De produserer vel ca 450 000 tønner i q3 før man trekker fra royalties og skatt. Disse skal jo også løftes i oktober.
Så om oljeprisen skulle lunke over 100 igjen blir det fort nær opp på 700 mill netto cash
Redigert 09.09.2022 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
E Desperados
09.09.2022 kl 11:48 4284

Hvor stort volum som skal løftes i oktober har de vel ikke kommunisert. Beskjeden var at de skulle være ajour til desember (årsregnskap). Håper selvfølgelig at produksjonen i Q3 er inkludert i løftingen, men blir ikke skuffet om det kun er de 440 000 fatene.
Yenom
09.09.2022 kl 16:48 3937

Harvald skrev Takk for gode svar!
Her er også noen bilder som viser betingelsene i Kongo og vår modell. Sakset fra tidligere tråder uten at jeg husker hvem som har lagt det ut, men hvis du leter så finner du nok en del diskusjon rundt dette.

https://prnt.sc/mtuDmnhdjlHc
https://prnt.sc/DtgX7Z-hPxG_

Ser at den nederste linken ikke fungerer med underscore til slutt og må limes inn i nettleseren for å fungere 🙂
Redigert 11.09.2022 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
E Desperados
13.09.2022 kl 13:01 3316

Skal du påpeke at oljeprisen er opp igjen til 95$/fatet, eller er det slik at du bare klarer å si negative ting?
Nybegynner2
13.09.2022 kl 13:02 3324

Er det noen som vet om PetroNor deltar på Pareto konferansen som avholdes torsdag og fredag?
E Desperados
13.09.2022 kl 13:19 3303

Både Petronor og Panoro (og sikkert flere andre jeg ikke har sjekket) meldte dagen før at de skulle holde sin presentasjon. Så dersom de deltar så antar jeg det brukes samme mønster, dvs at det meldes dagen før.
Slettet bruker
13.09.2022 kl 13:22 3333

Er litt mer opptatt av utviklingen til Pnor som ikke ser ut til å påvirkes nevneverdig av økt oljepris... At vi faller med olja men ikke stiger nevneverdig med den er vel kanskje mer bekymringsfullt... Men vi kan snakkes når vi er godt nede på 70 øre igjen👍
Nybegynner2
13.09.2022 kl 15:19 3240

De siste dager har det vært lav omsetning i aksjen. Den daglige oversikten over kjøp/salg og utvikling topp 50 viser at det er private småinvestorer som holder handelen i gang, og også trekker kursen ned. Siste oversikt viser at topp 50 eier 1.145.434.004 aksjer som utgjør 80,49% eierskap. Personlig syns jeg det er fint at hverken Sundt AS eller Kistefos har solgt seg ned. Det er også greit at Søvold og hans direkte og indirekte eierskap har sluttet å selge seg ned. Er litt spent på hva som skjer med beholdningen som står på Panoro Energy ASA med 4.451' aksjer. De står som nr 21 på største eier.
007 James Bond
14.09.2022 kl 11:19 3019

Det er småinvestorer som selger seg ned/ut av Pnor. Topp 50 øker jevnt og trutt. Plutselig kan Pnor doble seg. Da har den siste optimisten solgt, og robotene kjører løpet opp til nye nivåer å vake på. Oljeprisen holdt seg sterk i går og i dag, selv om børsene i USA stupte. Det kan indikere at vi står foran en sterk prisøkning på olje. Det kan også indikere at det er tid for Pnor å smelle oppover i kurs.
Be aware. Det skjer når man minst venter det.
Fluefiskeren
14.09.2022 kl 11:23 3041

De holder antakelig en presentasjon på Paretoseminaret i morgen. Så at de i fjor kom de med melding om det kl. 20 dagen før de holdt den.
Dopey
14.09.2022 kl 14:11 2945

Flere som er enig at oljen kommer til å holde seg godt fremover. Intervju med en ifra DNB markets om utsiktene for oljen fremover. Han har flere meget gode poeng. 👌

https://www.expressen.se/tv/ditv/borskoll/oljeanalytikern-darfor-ska-priset-upp-i-vinter/?fbclid=IwAR1BNm9oKkDMVkATHqiqET10M1V_04GmVT-WQuuomOBf9f4eQV2OPnQKkfc
Fluefiskeren
14.09.2022 kl 15:34 2901

Ikke uventet skuffer Gambia. Så vidt jeg kan se fullstendig taushet rundt minilisensrunden for A1. Fristen gikk ut 6. september.

Dette i kontrast til siste lisensrunde i Norge. Her var fristen 12. september og oljedirektoratet kom med liste over søkere (26 stk) allerede i går.
E Desperados
14.09.2022 kl 17:59 2763

BOOM!

https://newsweb.oslobors.no/message/571223

Kondolerer til alle som ga bort penger idag ved å selge til disse latterlige nivåene.