Project Riser: $2 milliarder kostpris, 2.500 arbeidsplasser.

drapper12
RECSI 18.07.2022 kl 10:41 11444

Dette er så stort at det må diskuteres!!

I flere måneder har politikerne snakket om Project Riser hvor de nevnte at det er en stor aktør som ønsker å etablere seg i Moses Lake. Det har nå kommet frem at det er REC som står bak "Project Riser". Dette er litt av hva ledelsen har jobbet med de siste månedene. Oppdaget av SVENN_13.

Med dette prosjektet så vil det bygges en ingot / wafer fabrikk rett ved REC. Det blir også snakket om at det må være denne lokasjonen, ellers må alt fraktes i biler noe som sier til meg at dette mest sannsynlig har med silanen å gjøre da polysilikon kan fraktes enkelt på tvers av verden. Det tar ca. 1 år å bygge et slikt fabrikk. REC vil begynne å selge til Hanwha fra 2023. Kan det hende at Hanwha tar hele REC sin produksjon i USA uten SEMA som May bekreftet med UCHI møtet? Evt at de tar hele produksjonen til utlandet men hvorfor project riser da???

Det som er verdt å merke er at denne fabrikken vil koste $2 milliarder å bygge. 20 milliarder KRONER! Det er også snakk om et datterselskap av REC som vil ta seg av dette. Kan det være Hanwha? Eventuelt JV mellom REC og Hanwha?

I lys av møtet May hadde med UCHI så virker det atter en gang at REC overrasker markedet med informasjon ingen av oss hadde kjennskap til. Vi klager over 15-20% svingninger på månedlig basis men samtidig så ser jo jeg at lederne i REC jobber med utrolig mye som kan hente så mye verdi for oss?! REC vil også få flere milliarder i skattelette når de setter i gang pga alle årene med tap.

VÅKNE OPP! Ikke lenge til kontrakter kommer og REC går offentlig ut med planene sine! Da har dette flyet gått!! Tenk å kunne kjøpe til 20% billigere enn største eier med alle disse nyhetene? Kursen skulle vært dobla for lengst!! Er HELT blakk men prøver skrape sammen alt jeg klarer! Full tillit til CEO og fremtiden!

Hva tror du om Project Riser? Hvor stort kan REC bli!? Er 1.000 - 5.000% realistisk innen 5 år?

https://www.grantcountywa.gov/DocumentCenter/View/5307/P-22-0154-REC-Silicon-Inc-PDF?bidId=
Redigert 18.07.2022 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
omac
18.07.2022 kl 10:49 9074

Garantert Tesla som skal ha Silan til batteriene sine, la ryktene fly!!!!!
drapper12
18.07.2022 kl 10:53 9031

Hva mener du!? Tråden handler ikke om short så slik sarkasme kan du holde i de andre trådene! Du må vel ha noen tanker om at REC står bak et prosjekt som koster $2 milliarder å bygge og som gir en ingot / wafer produsent rett ved??? 2.500 arbeidsplasser? Kanskje REC søker så kan Hanwha bygge?! Dette er rykter for deg!?
omac
18.07.2022 kl 10:59 8970

Nei, Tesla er rykter. La det fly
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:06 8901

At Hanwha har planer og et ønske om ingot/wafer fabrikk ved Recs fabrikk i Moses lake er kanskje den teorien som har vært aller mest diskutert og luftet etter at Hanwha kom inn på eiersiden.

Det er svært logisk og fornuftig, kombinert med at Hanwha lenge også har publisert uttalelser om at aksjene i recsi bare er starten på en kjede av investeringer.

Så "atter en gang at REC overrasker markedet med informasjon ingen av oss hadde kjennskap til" er kanskje å overdrive en smule her.

Men det er utrolig godt å få bekreftet mistanke etter mistanke, med konkrete nyheter og handling.

Søknaden som er gravd frem innebærer omfattende arbeid, måneder med planlegging, undersøkelser, og diverse prøver i området for å understøtte alt man må igjennom med en slik statlig søknad.

Det er mange instanser som skal være inne i en slik prosess, og fra det jeg kan se er alt forarbeidet nå gjennomført hvor det gjenstår noen runder med politikere før vi er ferdige.

Dette er veldig spennende i recsi sammenheng, og det er godt å se at RECSI/Hanwha ikke "bare venter på SEMA" som noen ser ut til å frykte.
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:12 8837

Utvilsomt en av de mest spennende "nyhetene" som har blitt diskutert siste uken, dette her. Det var nydelig å få klarlagt hva og hvem som står bak "Project Riser".
Jeg har tidligeretenkt at utvidelsen av ML kunne være en "silan-fløy" til BAM, men nå kan det se ut som Origo er inne på noe vesentlig i "møte med CEO"-tråden.
Dette med å lage wafer/ingot direkte fra silan, uten å måtte gå innom alle de andre leddene, gjør jo at QCells (antar at det blir de som kommer til å kjøpe dette av REC) får en stor konkurransefordel, da REC vil produsere dette rimeligere enn konkurrenter, samt at hele verdikjeden blir i USA.

Så kommer vi til hva May sa under forrige kvartallsrapport, og behovet for mer kapital for å åpne ML, og hva han sa til Uchi i møtet de to hadde.
REC har tidligere antydet at de hadde nok penger til å åpne ML (vil da tro at det var kun for å få fyr i pipa, slik ML var ved nedstegning), men kan denne utvidelsen til $2 millarder ha noe med det økte behovet som May sa? Han snakket om disse prosjektene han måtte få på plass og finansieringen av disse?

Her er det mye spennende som vil vil skje det neste halvåret.

Om REC ikke har "avslørt" project Riser med børsmelding innen neste Q, så er vel dette legitimt å spørre om under Q&A under neste kvartalsrapport, siden dette dokumentet er offentlig?
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:19 8775

Et godt funn i Grant County sine arkiver.
Det har lenge vært snakk om dette store prosjektet "Riser". Det har vært antydet at antall arbeidsplasser kan være +-2500, dette har vært kjent en stund, men hva prosjektet handlet om har vært noe mer kryptisk. At det nå er klart at det handler om en wafer/ingot fabrikk og det er REC som står bak prosjektet er utrolig spennende. Hanwha har lenge uttrykt et ønske om å ha hele verdikjeden i USA, dette er det manglende leddet. Før var det noe mer usikkert hvor REC sin "Solar grade polysilicon" skulle selges videre eller bearbeides, nå begynner det meste å bli klart og tydelig. Utrolig spennende!
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:30 8676

Jeg tror dere er inne på noe når det gjelder å produsere wafer/ingot direkte fra silan. Samt uoffisielt batteri anoder.

Riser:
Stigerør (engelsk: riser) er et rør som fører olje eller gass mellom et brønnhode og en produksjonsenhet (plattform eller produksjonsskip). Wikipedia.

I REC Silicon sitt tilfelle spekulerer jeg i at project Riser går ut på å overføre silangass direkte fra reaktorene til produksjonsenhetene.
Port of Moses Lake legger tilrette for jernbane og batterianoder/wafers kan bli lagret i store varehus før videre forsendelse med fly/tog. Her var det vel skattefordeler å hente.
Spennende!

Eneste jeg ikke får til å stemme her er antallet med 2500 nye arbeidsplasser. Det må være etter at alle utvidelser er gjort og alle som vil ha har fått??
Redigert 18.07.2022 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:40 8582

Legg merke til at det blir referert til "risers" i flertall, i dokumentet :)
Slettet bruker
18.07.2022 kl 11:44 8540

Hehe😎👍
Wafer, batteri. Alle skal få!!

https://www.yahoo.com/lifestyle/bill-passage-sets-stage-local-195200685.html

Columbia Basin Herald, Moses Lake, Wash.
Bill passage sets stage for local silicon manufacturing
Charles H. Featherstone, Columbia Basin Herald, Moses Lake, Wash.
March 23, 2022·2 min read
Mar. 23—MOSES LAKE — A tax break for solar manufacturers championed by Sen. Judy Warnick, R-Moses Lake, passed nearly unanimously during the recent legislative session and is sitting on Gov. Jay Inslee's desk awaiting his signature.

"I don't see where he is scheduled to sign it," said Warnick about Senate Bill 5849, which would extend tax breaks for manufacturers of solar panels and components. "He has 30 days to sign it or it becomes law. I assume he's going to sign it."

The bill is one of several put forward this year intended to help promote local investment and possibly encourage the restart of silicon production at REC Silicon. The local plant halted production several years ago following a lengthy tariff and trade dispute with the People's Republic of China over access to Chinese markets.

According to Richard Hannover, business development director for the Port of Moses Lake, the Warnick legislation is effectively a companion piece to House Bill 1812, which creates a new approval procedure for complex projects intended to help Washington meet its clean energy needs, and S.B. 5901, which provides significant sales tax breaks for large warehouse and manufacturing projects in smaller counties.

Hannover said the new legislation would benefit "Project Riser," the code name for a major new investment officials with the Port and the Grant County Economic Development Council have been focusing on for the last few months. While he gave no details on "Project Riser," in an email to the Columbia Basin Herald, Hannover did refer to it as "a new solar manufacturing facility."

"These bills are at Gov. Inslee's desk," Hannover wrote. "We are excited about the opportunities this new legislation can bring to Washington state."

Warnick's measure will extend current tax breaks for solar makers for another five years, while S.B. 5901 will allow large warehouses — at least 200,000 square feet or larger — in counties with fewer than 650,000 residents to defer sales and use taxes for up to eight years.
Redigert 18.07.2022 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
18.07.2022 kl 16:17 8144

Bara så att alla förstår. Det ska byggas en Ingot och wafer fabrik!!!

https://imgur.com/a/Z2LRGzZ
grey
18.07.2022 kl 21:19 7591

Reidar Langmo, som var sentral i Rec helt frå starten og frem til 2007, sitter i styret i amerikanske CubicPV.
CubicPV besitter direct-wafer teknologi som de hevder gir wafer priser på ca halvparten av tradisjonelt fremstilte wafers og med laveste mulige co2 avtrykk da energiforbruket i prossesen skal være ca en tredjedel av forbruket ved fremstilling via ingots.
Kan kanskje CubicPV være en mulig partner her?
Skalleknarp
18.07.2022 kl 21:24 7591

Her er bare en ting å si hvis dette materialiserer seg:. «Holy Macarony» God kveld🤠
Redigert 18.07.2022 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Stabukk
18.07.2022 kl 21:29 7766

Gode poeng, Zenzor. Og takk til drapper12 for å oppretta denne tråden etter infoen Sven 13 la ut i helga. At Rec og Hanwha over tid kan få til 2500 nye jobbar er ikkje urealistisk, og naturlig nok til nytte for begge aktørar. Ny info om prosjekt Riser kan det også vera mulig å finna i offentlige postjournalar/dokument. Det kan gje tålmodige Rec-aksjonærar nyttig info FØR selskapet sjølv går ut med ei melding.
Slettet bruker
18.07.2022 kl 21:30 7750

Ja. Det kan virke som det er mye som skjer de neste månedene i RECsi…

May har virket veldig selvsikker ref Uchi (og forsovet også under Pareto-seansen han hadde online etter q1) og det er tydelig at han forventer å kunne meddele aksjonærene mye gode nyheter i løpet av august.

Så… 💲💲💲
Pippen
18.07.2022 kl 21:46 7646

Spennende tider og endelig en tråd som inneholder kvalitetsinformasjon.
En liten korreks til trådstarter bare. REC har ingen datterselskaper som jeg vet om.

KEY TAKEAWAYS

The difference between a subsidiary and a sister company lies in their relationship to the parent company and to each other.
By definition, parent companies own one or more separate corporations, known as subsidiaries.
Sister companies are subsidiaries that are related because they're owned by the same parent company.

Kilde: https://www.investopedia.com/ask/answers/031915/what-difference-between-subsidiary-and-sister-company.asp
Slettet bruker
18.07.2022 kl 21:48 7624

Dette var god info.

CubicPV direct wafer technology:

https://cubicpv.com/direct-wafer/

Dobler altså utnyttelse pr. Kg og halverer kostnaden.

Hvis CubicPV er partneren til REC Silicon på project Riser, kan du bare kaste alle tall og begynne på nytt.
Redigert 18.07.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2022 kl 22:07 7475


Reidar Langmo has more than a decade of clean energy expertise. He was one of the founders of both ScanWafer (1994) and REC (2000), which became one of the world’s leading solar companies.

Reidar held positions as chairman and CEO both in REC and its subsidiaries. He played a key role in connection with REC’s strategic acquisitions of ASiMI’s silicon plants both in 2002 and 2005. In 2006, REC had the most successful clean energy IPO to date with an $8B market cap.

Reidar holds an MSc from the Norwegian University of Science and Technology
grey
18.07.2022 kl 22:20 7338

CubicPV oppsto ved en sammenslåing av 1366 Technologies og Hunt Pervoskite Technologies. 1366 technologies og Hanwha Q-cells har tidligere hatt et langt samarbeid..
Slettet bruker
18.07.2022 kl 22:50 7091

Nå som Biden ikke lenger trenger å ta hensyn til kronidioten Manchin kan vi også forvente noen saftige presidenrordrer relativt snart.
Slettet bruker
18.07.2022 kl 23:10 6939

QubicPV er merger av to firma, 1366 Technologies og Hunt Perovskite Technologies.

https://cubicpv.com/1366-technologies-and-hunt-perovskite-technologies-announce-merger/

«The main challenge in migrating from today’s demonstration facility to the giant factory of the future is not about the machines themselves; it’s about automating and optimizing the movement of materials between machines, in order to create a refined and highly efficient assembly line. That takes money. 1366 Technologies has raised over $70 million from strategic and financial investors to date, including two highly important strategic partners, GE and Hanwha. Hanwha Q CELLS is the largest manufacturer of solar cells and also one of the largest global module manufacturers.»
forbes 2015 https://www.forbes.com/sites/peterdetwiler/2015/11/23/1366-technologies-aims-to-slash-solar-wafer-costs-50-and-make-solar-cheaper-than-coal/?sh=39874dd3507d

Hanwha var senest inne med series E funding i 2019 som Lead Investor:
«Funding Rounds
Edit Funding Rounds Section
Number of Funding Rounds
13
Total Funding Amount
$123.7M
1366 Technologies has raised a total of $123.7M in funding over 13 rounds. Their latest funding was raised on Dec 18, 2019 from a Series E round.

Investor Name
Hanwha Chemical Corporation
Lead Investor

Funding Round
Series E - 1366 Technologies»
https://www.crunchbase.com/organization/1366-technologies/company_financials

«The direct wafer approach has long held big hopes for the industry and the company operates a demonstration facility in Bedford, Massachusetts, where most of its technological developments were achieved. One such was a 20.3% cell efficiency level recorded in August 2017 in a Q Cells Q.antum cell which incorporated passivated emitter rear contact (PERC) technology and 1366 wafers. That record, 1366 Tech said at the time, was achieved on a pilot line using standard processes seen in mass production.»

Kilder: https://www.pv-magazine.com/2021/06/24/worlds-cheapest-wafer-maker-plans-2-gw-indian-fab/

https://www.pv-magazine.com/2017/08/23/1366-technologies-hanwha-q-cells-hit-20-3-cell-efficiency-with-direct-wafer-process/
Slettet bruker
19.07.2022 kl 01:33 6468

Interessant dette. Anbefaler å se denne om CubicPV:

https://youtu.be/1pUVSr2tBZo

Verdt å merke seg at den 2GW wafer fabrikken i India har latt vente på seg.

https://pv-magazine-usa.com/2022/04/28/cubicpv-waaree-sign-1-gw-pv-cell-supply-deal/
Slettet bruker
19.07.2022 kl 08:47 5881

Nå som Public Riser er offentig kjent og mangler bare en formell bekreftelse , kan vel ikke REC på neste kvartalspresentasjon unngå å måtte snakke om dette. En fabrikk som kan planlegges med opp til 2500 arbeidsplasser er en stor sak, og vi har også sett at dette dreier seg om en ingot/wafer-fabrikk. Er virkelig slik waferproduksjon så arbeidsintensiv? Gitt RECs kapasitet, kan dette gi opp til 2500 arbeidsplasser i en ingot/wafer-fabrikk? Kan REC med sin kapasitet i dag "mate" en fabrik med 2500 ansatte (etterhvert). Noen som kan kvailfisere det?
Jeg er videre veldig spent på hvordan dette er planlagt mht til hvem er de involverte parter. Det ble vel nevnt noe om et datterselskap av REC om jeg ikke husker feil? At REC og Hanwha er involvert er vel sikkert.

Har REC selv plass nok til utvidelser på sin egen tomt? Selv om de avviser noe formelt samarbeid enda med SilaN og G14 er det vel helt åpenbart at det er kontakt? Gitt deres lokaliseringsvalg vil noe annet ikke gi mening i det hele tatt, tenker jeg.

-----
Jeg finner at Norsun har i underkant av 200 ansatte og Norwegian Crystal under hundre. 2500 arbeidsplasser er alstå nesten 10 x disse selskapene. Om jeg ikke er helt på jordet er en fabrikk med 2.500 ansatte gigantisk? Dere med mer teknisk innsikt korriger gjerne.
Redigert 19.07.2022 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2022 kl 08:58 5752

2500 ansatte er sikkert medtatt bygging av selve fabrikken, altså sysselsetting av 2500 personer i x antall år..
Slettet bruker
19.07.2022 kl 09:01 5717

Ja, det kan godt hende. Tenkte jeg ikke på, uansett er det et stort antall jobber.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 09:15 5597

Nå har jeg ikke finlest dokumentet, men husker at det tidligere ble lagt frem i byrådet at det ville kunne bli 5500 nye arbeidsplasser i Grant County om solar og BAM etablerte seg. Dette var da medregnet alle de indirekte arbeidsplassene som ville genereres på grunn av de nye fabrikkene (økt infrastruktur som kreves, logistikk og andre jobber vi ikke tenker på som er nødvendig for å holde hjulene i gang).
Mulig det er her snakk det samme, men er uansett en betydelig økning i antall ansatte, bare med utvidelsen fra REC som det her søkes om.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 10:30 5273

Jeg tenker at project Riser er mer enn bare en wafer fabrikk. Tipper G14, Sila, Amprius, OneD kan muligens inngå i disse 2500 arbeidsplassene.
grey
19.07.2022 kl 11:35 5036

Nødvendige ansettelser for å få eksisterende fabrikk opp i 100% drift er nok også inne i totaltallet på 2500. Ellers går det vel ikke klart frem hvorvidt det er snakk om direkte jobber eller inkludert inndirekte. Godt mulig de inkluderer dem som skal klippe håret til de nye arbeiderene for alt vi vet..
Slettet bruker
19.07.2022 kl 11:53 4958

Det er snakk om direkete jobber står det.
Moses Lake har et inbyggertall på ca. 25.000 og Grant County omlag 100.000 (hvorav ca. 47.000 er i jobb).
2.500 nye jobber er veldig mye, men jeg så at GC har en arbeidsledighet tett oppunder 9%. Men, det er nok ikke slik at de som er arbeidsledige kan fylle alle disse jobbene, en del sikkert men langt fra alle. Så dette betyr nok en netto innvandring på noen tusen når familier kommer. Da har man i tillegg de indirekte virkningene innen skole, helse, varehandel etc... Så dette er et enormt prosjekt, men nødvendig - derav den massive politiske støtten med skattefordeler og til og med delstatsgarantier for å sikre tilgang på kraft.
Jeg så i dokumentene at det opereres med begrepet "søsterselskap" av REC. Dette indikerer vel en etablering av en egen juridisk enhet i et samarbeid melom REC og noen andre (helt sikkert Hanwha, men kanskje andre?). Det blir meget spennende å få vite mer om dette.

At noen irriterer seg over kurssvinginger for tiden kan jeg forstå, men det burde man ikke. Her kommer noe som er større enn det iallefall jeg forestilte meg. Kanskje det var dette som var grunnen at Røkke solgte seg ut, det ble rett og slett i største laget.

Redigert 19.07.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.07.2022 kl 12:39 4780

REC-aksjonærene kan få alt de ønsker seg i verden. Det er bare å betale for det. REC trenger for øvrig å finne penger til å kunne restarte reaktorene sine i ML, sier CEO. Og CEO sier at Hanwha ikke har penger til å kunne forhåndsbetale for polysil til et ML med 100% kapasitetsutnyttelse.

Jeg har i årevis sagt at ingen trenger noen produkter som kan produseres i ML, og det forklarer hvorfor ML er nedstengt. Og jeg har sagt at å bygge en wafer-fabrikk i US kommer til å koste minst 1BUSD, og ta flere år å bygge. Dere er helt uenige. Et slikt anlegg, sier dere, bygges ila en vinter.

Ingot- og waferfabrikken i ML kommer til å ta flere år å bygge. Og investorene vil ha store forventninger til lønnsomhet. Det er 100% sikkert at Hanwha skal (del)eie den nye fabrikken, og at det er derfor de vil ta unna REC's FBR. Hanwha trenger å kjøpe rimelig høykvalitswafer fra den nye ML-fabrikken til panelproduksjonen sin i US. Hvilke andre eiere som kommer inn på teknologi- og finansieringssiden er ikke kjent ennå, men det er opplagt at REC ikke kan finansiere mer enn asfalt til parkeringsplassen.

Det kommer til å ta flere år før REC får solgt store nok volumer til at kostpris begynner å kunne sammenliknes med kinesiske. Dere har sagt at dere er REC-aksjonærer for å oppleve batteridrømmen sammen med REC og Elon Musk. Realiteten er at REC har mer enn nok med å kjempe for igjen å kunne bli et lite industriselskap i PV-bransjen.

Som CEO sier det: "Hanwha is our priority". Og Hanwha's aksjonærer kan også få alt de ønsker seg her i verden. Det er bare å betale for det. Men det gjør de jo ikke. I hvert fall ikke i ML.

Men du har helt rett. Aker kunne aldri hatt kapasitet til å prosjektere noe, eller ha eierskap i PV-industrien i ML - på andre siden av kloden. Dere derimot, er helt med. Fordi sjarlataner her inne på HO har fortalt dere om alt dere snart skal få som REC-aksjonærere.

"Bare vent til REC melder, bare vent til Hanwha melder, bare vent til Sila melder, bare vent til G14 melder..."
Redigert 19.07.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2022 kl 12:47 4736

Fint med saklige og kritiske argumenter.

Men hvorfor melder Rec og Hanwha et kontraktsforslag på 50% av ML i slutten av 2023 og 100% kun ett år senere der igjen?

Vi vet jo at SilaN skal starte på andre siden av veien og at G14 er igang nå som de har finansiering. SilaN har vel du tidligere hevdet ikke brukte silangass engang, har du endret mening her?

Rec har forsåvidt finansiering for å starte, og med litt forhåndsbetaling er kanskje hele oppstarten ivaretatt. Om ikke alt så sier CEO det kanskje kan tas opp et lån.

Fint med kritiske argumenter, men jeg syns fortsatt du er i overkant pessimistisk. Mye av det du hevder strider hvertfall mot det de respektive selskapene selv sier og gjør.
Redigert 19.07.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Allroad18
19.07.2022 kl 12:55 4677

Artig overskrift av Finansavisen igjen. REC -smell, men uten å kommentere ett kløyva ord om hvorfor! Snakk om grundig journalistikk.
nemi's
19.07.2022 kl 13:10 4583

Alt du hører fra REC må du være kritisk til. De prosjekterte og bygget verdens angivelig fremste polysil-fabrikk i Kina i perioden 2014-2017. Dette flagship-store anlegget produserer EG-grade anno 2019. Den sto dessverre ferdig først i 2019, og produserte da på 25% kapasitet. Året etter står det i REC's årsrapport at det ikke finnes noen utsikter til fremtidig lønnsom FBR-produksjon fra dette anlegget. REC har gitt opp Yulin-anlegget. Og ingen referanser finnes lenger i kvartalsrapportene. ML har aldri produserer noe annet enn multigrade FBR-polysil anno 2013.

REC har devaluert seg selv, og FBR-produksjonen sin.

Det er ingen spader i jorda som kan ta unna FBR-produksjonen fra ML, og som kan forklare at ML kan startes opp så smått, og etterhvert lønnsomt.

Ingen amerikanske banker følger RECSI. Ingen kursmål finnes derfra. Ingen fornybarfond kjøper seg opp i denne grønne juvelen, og som har tresifret kursmål på HO. Ikke i dag heller.
Skalleknarp
19.07.2022 kl 13:17 4535

Grei info i tilfelle noen aksje eiere eller fremtidige kjøpere ikke har fått med seg "smellen" :) Det er vel egentlig ingen her på HO som har kommet med noen god forklaring "why" heller.... (Når man er oppe i så mye som 8% nedgang så er vel dette nesten å betrakte som et skikkelig svaaaaalestup - skrell)
Redigert 19.07.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
19.07.2022 kl 13:18 4534

De gjør alt for at flere skal klikke seg inn. I tillegg kan ikke dagens fall forklares. Er ingenting som er børsmeldt og null nyheter som bidrar til dette. Vi småaksjonærer må bare finne oss i dette og bite i det sure eplet, det er de store som styrer. For min del nyter jeg varmen i Spania. Selskapet er helt lik som den var i går, og uken før osv. Null grunn til å stresse.
Slettet bruker
19.07.2022 kl 13:38 4355

10 kronen blinker der nede
Slettet bruker
19.07.2022 kl 13:39 4342

Haha! Heldigvis blinker 30kr og enda høyere enda sterkere frem i tid!
Slettet bruker
19.07.2022 kl 13:47 4247

Sier du det, ser da ikke slik ut
Slettet bruker
19.07.2022 kl 13:51 4209

Poenget er, det er mer nærliggende å tro på det, gitt hva selskapet har meddelt markedet og hva man selv klarer å observere.

Hva kursen gjør kortsiktig har ikke all verdens å si, dette er helt normale svingninger for denne aksjen. Akkurat som den gikk opp nesten like mye i går.
Tanjiro
19.07.2022 kl 13:52 4188

Du må være ny her, REC har holdt på sånn her i snart 2 år nå. Ikke en stor tragedie. Spretter alltid opp igjen. Du som mente mpcc skulle falle videre fra 18kr også, gikk ikke helt som planlagt;)