Boligprisene stuper i Sverige, kommer det krakk i Norge nå?

Elproff
20.07.2022 kl 19:57 22094

Så denne saken


https://investornytt.no/boligprisene-faller-i-sverige/

Vil det komme boligpris krakk i Norge nå ?🤔

mrpotato
31.07.2022 kl 19:12 5419

De som har kjøpt for å bo trenger vel ikke å regne på yield? Tror uansett at bensinprisene vil påvirke de som bor mindre sentralt mer enn de som bor i Oslo. Og strømmen tror jeg også de fleste i Oslo skal klare. Om det koster 1000 kr i mnd eller om det koster 2000 kr i mnd er ikke avgjørende for om man klarer å beholde boligen sin eller ikke. Rentene kan jo påvirke prisene, men tviler på at det blir "krakk". For de som leier ut er det ikke verre enn å øke leieprisene så tar man lett igjen de økte utgiftene. De som eier for å bo har mange andre steder å kutte før de må selge, håper jeg :)
pengex
31.07.2022 kl 23:20 5282

Stockholm er forsatt opp 15% på 4 år. Oslo opp 30% på samme tid. Det finnes fottsatt idioter som trekker opp snittet og betaler 2-300k kr m2 i oslo.
Redigert 31.07.2022 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
petterpan2
01.08.2022 kl 00:03 5243

Hvis utlånsrenten nærmer seg 4% så vil det bli ekstremt dårlig avkastning på egenkapitalen for de fleste utleieboliger i Oslo. Mange vil jo få bedre avkastning på kapitalen om de selger alt og setter pengene i banken. Leieprisene må MYE opp for å regne hjem en utleiebolig i Oslo nå.
BALLEPILOT
01.08.2022 kl 00:13 5268

Alt kommer til å gå opp mer snart, det er inflasjon, alt blir dyrere, så det bil bli dyrere å bygge nye hus, dyrere med oppussing osv... så prisene vil presses opp, eneste som blir mindre verdt er pengene.
Det er meg
01.08.2022 kl 00:30 5244

Snart blir det arbeidsledighet i Utlandet og Europere flytter på seg for å få jobb.
Skjer det samme hver gang.
Da kommer b.l.a svenskene til Norge og vipps så trenger flere boliger og prisene fortsetter å øke ,men ikke like raskt som før.
Slettet bruker
01.08.2022 kl 01:40 5224

Nei, en sånn utvikling er ikke bærekraftig.
freetexx
01.08.2022 kl 06:14 5151

Snu rekkefølgen du mr. Så faller prisene på bolig, så forsvinner prispresset på tjenester og selskaper går konkurs.
mrpotato
01.08.2022 kl 09:51 5027

Man må ikke glemme at veldig mange som leier ut har holdt på med dette i mange år, fra en tid der rentene var mye høyere enn de er i dag og leiepriser som var mye lavere enn de er i dag. Selv har jeg kalkulert med renter godt over 4%, og det vil fortsatt være lønnsomt. Hvis vi begynner å snakke om 5-6% og oppover blir jeg nødt til å øke leieprisene mine, men det er ingen krise sånn sett. Å selge sitter langt inne for min del, pga skatt av gevinst på bolig :(
Marximat
01.08.2022 kl 10:45 5007

Helt enig!

Begynte å leie ut med 5 prosent lånerente. Nå er leien dobbelt så høy, renten mye lavere, egenkapitalen (boligverdien) MYE høyere - og potensiell gevinstbeskatning som er særdeles lite fristende.

For en del profesjonelle ser det nok ganske annerledes ut, og jeg _tror_ nok at noen av disse kan ha "redusert beholdningen" for å ta ned risikoen ved rentestigning og blidgjøre banken.
Redigert 01.08.2022 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
01.08.2022 kl 22:11 4817

Enig! Upresist uttrykt 🤗 Selvom boverdi/boavkastning pr. geografi også representerer en slags ‘yield’ …
Sukiyaki
03.08.2022 kl 12:08 4530

Svenske boligpriser faller kraftig

Boligprisene peker nedover i Sverige – men én prisindeks har en stupbratt kurve: den viser et fall på 12 prosent i Stockholm siden fjorårets toppnotering.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/svenske-boligpriser-faller-kraftig/ar-AA10eYqP?ocid=msedgntp&cvid=f344f52f7f1f4b6d8cd274fd9f0776e9

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/bGR39B/rekordfall-for-bostadspriserna-narmar-sig-2008-nivan
leadr
12.08.2022 kl 17:28 4136

Litt rart at folk ikke tror det kan komme en krakk/korreksjon. Vi har hatt nesten sammenhengende nedgående rente i 10-20 år. Folk er vant med at renten bare går ned. Renten var vel på rundt 3-4 % i 2019 og da stoppet boligmarkedet opp og var på retur. Nå ligger boligprisene mye høyere enn 2019 (og gjeldsgraden) og renten skal høyere enn den var i 2019. Sier seg selv at dette kan bli stygt hvis renten går over 5 %.

De er totalt irrelevant å trekke frem 4-5 utleieboliger kjøpt x antall år tilbake her. Blir som Olav Thon skal dra frem sine historier fra 1980-tallet og ut i fra det blir ikke bolignedgang. Markedet består ikke av folk med 4-5 utleieboliger, men folk som maxer ut lånet og kjøper ny bolig for første gang eller at folk som selger eksisterende og maxer ut lånet for å oppgradere.
mrpotato
12.08.2022 kl 19:21 4118

Jeg har ingen problemer med å tro på at det KAN komme en korreksjon.

Disse utleieboligene trekkes frem nettopp fordi det var snakk om utleieboliger. Og jeg tror at de fleste som har utleieboliger har kjøpt for en del år siden. De siste årene har det blitt færre og færre som har investert i utleieboliger, slik jeg har skjønt det. I tillegg er det en del som har solgt utleieboligene sine. Så mange av de som sitter igjen med utleieboliger nå, tror jeg, er folk som har hatt en stund og som tenker at de skal fortsette å ha utleieboliger.

De som makser lånet og kjøper for første gang eller for å oppgradere er en helt annen diskusjon.
leadr
13.08.2022 kl 01:41 4023

Det korrekte her er de med utleieboliger er en helt annen diskusjon. Her diskuteres det potensielt boligprisfall. Da snakker vi om de som maxer lånet og ikke greier å betjene osv.

De som har utleieboliger, hytter, bil og masse verdier kan bare sitte stille. Å sitte stille det gjør allerede over 98 % av dem åkkesom. Men det er vel ikke dermed sagt at selv om over 98 % sitter stille i båten sin så betyr det ikke at boligkrakken/korreksjonen er avblåst.

Hvor mange bolig/hytter osv fins det i Norge (og i utlandet)? Og hvor % av dem havner på Finn i løpet av et år? Jeg vil tippe godt under 2 %. Så igjen, og si at folk må selge hytter, biler osv før en evt boligkrakk er skivebom.
Redigert 13.08.2022 kl 02:04 Du må logge inn for å svare
mrpotato
13.08.2022 kl 04:58 3981

Litt usikker på hva du vil frem til her? Jeg er åpen for at det en dag kan komme en korreksjon, det eneste jeg sier er at det i såfall da ikke blir fordi de med utleieboliger blir nødt til å selge, slik jeg ser det.
leadr
13.08.2022 kl 10:52 3880

Man påvirker ikke boligmarkedet ved å sitte stille. Som noen nevner, de som har utleieboliger, hytter osv selger først båter hytter etc før de evt må selge boligen sin. Men selv ved en normal boligmarkedet så sitter allerede, tja, kanskje over 99,5 % stille åkkesom. De verken skal selge eller kjøpe - dvs ingen påvirkning i boligmarkedet. Her diskuteres det en potensiell boligkrakk - derfor blir det litt irrelevant å trekke inn slike punkter.

Driver man med utleieboliger bør man se på det som en ren investering etter min mening. Selv om du har fått investert på et lavt inngangsverdi (og lite gjeld) og dermed gå i pluss åkkesom renten er - vil du uansett gå med (gigantisk) underskudd ved en boligkorreksjon og øke husleien vil ALDRI kompensere for det.

La si du har kjøpt en leil i 2008 til 2 mill som i dag ville gått for 5,5mill. Du leier ut 16 500 i måneden under corona og øker til 18 000 i år. Hvis vi holder renten helt utenfor for enkelthetens skyld vil du uansett ha ca 4000 i fellesutgifter + skatt = 8000. Da sitter du igjen med ca 10 000 i mnd. Over de neste 3 årene så går boligprisene ned med 15 %. Det gir verditap på boligen på ca 23 000(!) hver eneste måned.

Den kalkylen er ikke tatt med renter og sådan best case - med akselerende rente så spiser den fort flere tusen i mnd i tillegg (oppå boligprisnedgangen).
Redigert 13.08.2022 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
baltuz
13.08.2022 kl 11:43 3770

Dersom boligprisen faller 15% en periode tror jeg ikke langsiktige investorer bryr seg særlig . Bolig for utleie og investering må sees over tid og da blir ikke dette et gigantisk unerdskudd. Boligen i ditt eksempel vil i perioden fra 2008 til 2025 (17år) gi en gevinst på 2,78 mill dersom den selges for 4,78 mill i 2025 dvs 163 .000 pr år. utleie ,renter osv holdt utenom Det å spekulere på kortisiktige bunner og topper i boligmarkedet tror jeg de færeste bør prøve seg på. Det er også forbundet med betydelige salgomkostnigner + skatt ved salg og og dokavgift osv ved kjøp. Jeg tror som de fleste andre at det nå kan komme en korreksjoni det korte bildet, men det finnes knapt eksempler de siste 100 år på at en bolig ikke har stått høyere i pris med 10 års horisont.

kjøpsår 1935 var sist en bolig ga negativ prisutvikling på 10 år . Dette er basert på historiske gjenomsnittlig m2 pris for hele landet beregnet av Norges bank for noen år siden
Redigert 13.08.2022 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
leadr
13.08.2022 kl 11:58 3714

Det var mer forklaring til mrpotato på et tidligere innlegg der han mente leieinntektene vil komme uansett. Forenklet sagt, hvis man greier å time riktig, istedenfor å sitte med 4-5 leil gjennom x år så kunne man sittet igjen med 8-12 leil ved kjøpe og selge til riktig tidspunkt osv.

Apropos 10-100 års horisont, hvem sier at man ikke kan kjøpe seg inn igjen på et senere tidspunkt?

Det du sier at de færreste bryr seg om boligprisfall er korrekt og helt i tråd med hva jeg sier. At godt over 99,5 % sitter stille i båten åkkesom - og har dermed ingen påvirkning av boligmarkedet. Så rart at folk henger seg opp i dette med at mange ikke skal selge selv om renten går opp og bruker det som argument for at bolig "aldri" skal gå ned.

- Det er ALLEREDE til enhver tidspunkt mange som ikke skal selge.
Redigert 13.08.2022 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
baltuz
13.08.2022 kl 12:06 2982

"Apropos 10 års horisont, hvem sier at man ikke kan kjøpe seg inn igjen på et senere tidspunkt?"
----------

Dersom du selger leiligheten i eksemplet må du betale nesten 600.000 bare i skatt og i tillegg koster det 100-200.000 i salgsomkostninger om du selger med megler.
så kommer dok avgift ved å kjøpe på nytt senere . Du skal time veldig godt for å veie opp for dette. Du må gså ta hensyn til oppsigelsesfrister i leiekontrakter.
Skal du tjene på kjøp og salg blir det vel mer av typen kontratflipping eller flipping med blanchoskjøte som har vært ganske utbredt men dette er noe annet en å investere.
leadr
13.08.2022 kl 12:30 2981

Hmm, jeg ser den nå. Leieinntektene blir bare peanøtter sammenlignet med boligprisoppgangen. Det er boligprisoppgangen man virkelig drar inn. Men salgskostnadene som du sier blir høy.

Det har vært 2 små dipper i de senere årene. En i 2017 og 2019. Den i 2017 ble reddet av rentenedgang. Den i 2019 ble reddet av enda en rentenedgang. Når ting begynte å stoppe opp så var renten på 3-4 %. Så man kan trygt si hvis renten kommer over 4 % vil sannsynligheten for boligstopp være veldig høy. Da blir det irrelevant å si mange vil ikke selge bolig før hytte eller utleieboliger osv derfor vil boligprisene aldri gå ned. Mange ville ikke selge også i 2017 og 2019..

Nå tror jeg personlig sjansen for over 5 % rente er 70 % sannsynlighet. Norges Bank (og FED) tar konstant feil. Og når jeg tenker meg om, hvorfor skulle Norges bank komme med "dommedagsprofetier" og si at renten kan komme opp til 6 % og skape fullstendig panikk? Da er det bedre (å leke dum) og legge ut for lav rentebane og i små trinn si de tok feil og justerer oppover for å skape mest mulig stabilitet.
Redigert 13.08.2022 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Badgirl
13.08.2022 kl 13:26 2940

Mulig boligmarkedet er annerledes enn aksjemarkedet. For de fleste som skriver på denne tråden forutsetter at boligmarkedet er et logisk marked, er boligmarkedet det? Ingen som blir grepet av panikk hvis renten stiger til 5-6% og som har lånt til pipa på 2-3-4 sekundærboliger og ser prisene går sydover. Sier ikke at det ikke lønner seg med boliginvestering over tid det samme gjelder jo i aksjemarkedet. Krakk varer jo heller ikke i 50 år men det er ganske ubehagelig når det pågår tenker jeg!
Badgirl
13.08.2022 kl 13:36 2937

Lite trolig at dette skjer men det viser at politikere holder på med noe på bakrommet. Som igjen skaper usikkerhet noe de fleste markeder hater, også boligmarkedet vil jeg tro!

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2022/08/13/7913141/vil-vurdere-boplikt-i-oslo
Redigert 13.08.2022 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
baltuz
13.08.2022 kl 14:50 2886

Helt relevant tanke at det kan komme et krakk

Det er riktignok en vesentlig forskjell på bolig og aksjer g det er at en del aksjer går i null dvs selskapet gå konk . det kan skje både i oppgang og i nedgangstider. det er svært usansynlig for en bolig men lang horisont.


Krakk vil vær ubehagelig for alle. sist det var krakk i oslo var rundt 1990 da konket også bankene og det fantes knapt en byggekran å se i hele Oslo. At alt kollapser nå pga inflasjon energipriser osv kan sikkert skje igjen , men jeg tviler . Det stilles betydelig strengere krav til bankene nå og bankene stiller krav til utbyggere om et betydelig forhåndssalg ved nybygging. Sist så må vi ikke glemme dagens solide statsfinanser som helt sikkert vil bli bruk om situasjonen blir alvorlig nok.

Har du lånt 100% av boligverdien (samtigdig på peak boligpris!!) i 2-3-4 sekundærboliger og det skjedde akkurat på topppunktet så må du ha en stor inntekt i tillleg for å betjene gjelden . En stor andel av sekudærboligeiere er vel relativt vanlige folk i greit betalte jobber som har kjøpte en eller event flere boliger over litt tid og er neppe i den situasjonen?

landis
13.08.2022 kl 15:43 2868

Det er nesten kun prisstigningen på bolig som driver markedet for sekundærbolig/utleiebolig i Oslo.
Enhver idiot skjønner at man ikke blir rik på å drive utleie nå for tiden. Det var godt butikk for de som kjøpte for 10-15 år siden, men boliger kjøpt for utleie de siste årene er kjøpt på spekusjon. Enhver som mener noe annet må snarest forklare hvordan 3-5 prosent yield skal forsvares med dagens rente og inflasjon.
Slutter prisene å stige stamper spekulantene boligene prompte.
De som har drevet langsiktig, kjøpt rimelig og ikke er for grådige er en annen histore.
leadr
13.08.2022 kl 16:58 2817

Virker som "alle" her inne er litt cocky og avfeier bolignedgang. Folk glemmer vist veldig lett. Nå vet jeg ikke hva som gjorde at renten forble høy i 1990-tallet og tidlig 2000-tallet så hvis noen har innspill hadde det vært fint. Var inflasjonen virkelig så vedvarende høy back in the days? Så hvorfor skal ikke renten kunne komme opp i 6-7 % som den gangen.

EK-krav og 5 ganger inntektene forsinker helt sikkert en evt korreksjon. Det er bare snakk om hvor høy renten skal opp. Blir den høy nok så forblir alt annet som materialkostnader, byggeaktivitet, bankens soldilitet osv bare annenfiolin.

Mente å huske at i 2019 skulle egentlig renten videre opp fra 3-4 %. Den skulle ikke stoppe der.
Redigert 13.08.2022 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Badgirl
13.08.2022 kl 17:12 2833

Jada fikk kjøpt leilighet på 90 tallet på tvangsauksjon så vet alt om det. Du sier at du tviler!! Alle som sitter i det tviler, og et krakk kommer når det skjer ting som ingen kunne forutse. Hvis alle visste når det kom et boligkrakk så kunne man jo bare satt av datoen i Outlook. Nei krakk kommer snikende og skapes oftes av panikk. Så kan vi alle synse så får tiden vise hvem som fikk rett ;)
Redigert 13.08.2022 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
baltuz
13.08.2022 kl 18:12 2791

Det er mange "varslede" boligkrakk de siste 30 år som ikke har kommet, så den som har fryktet krakk, og stått utenfor boligmakedet har ivertfall ikke vært vinneren så langt. Om det blir et krakk nå som følge av all uro i verden omkring krig, renter, energi osv så kan en ivertfall i ettertid si at dette burde mann forutsett.
Badgirl
13.08.2022 kl 19:19 2759

Det er nettopp det man kan ikke varsle et krakk. Personlig så blåser jeg i om det blir boligkrakk eller ikke da jeg ikke skal selge noe som helst. Men så har ikke jeg investert i mange sekundærboliger. Men hadde aksjemarkedet krakket så hadde jeg selvfølgelig tatt affære. Men tydeligvis så sitter boligspekulanter rolig i båten uansett hva som skjer.
noprofit
13.08.2022 kl 20:27 2773

D r vel ikke veldig mange boligspekulanter lenger, prisene r for høye pga materialprisene, ikke r d mange m sekundærboliger heller, de som har, blåser langt i den støyen som r nå.

Neste år r renta på toppen og vil dale ned igjen 😀
Badgirl
13.08.2022 kl 20:59 2750

Selvfølgelig skal renta ned igjen allerede neste år, og NB skal sikkert sette den ned igjen. Så alle kan ta frem champagnen igjen å kjøre på 😂 Det du sier er noe du håper på ikke en sannhet.
baltuz
13.08.2022 kl 21:40 2705

det er lov å både tro og håpe Badgirl ;-) sannheten om fremtiden besitter vel hverken du eller noprofit.

Det er flere i den båten som tror på rente nedgang. Når det stopper opp i økonomien må rentene ned igjen Anbefaler denne tråden til Olav2 hvor det er mye bra fakta .

https://finansavisen.no/forum/thread/151396/view
Badgirl
13.08.2022 kl 23:54 2612

Dessverre baltuz tro og håp er ikke lov i markedet ;) Tro kan man gjøre i kirken og selvfølgelig håpe :) Men i et marked så er det dessverre ikke plass for følelser. Er så egoist at jeg kun følger min egen strategi så trenger ikke lese andres tråder for å finne ut hvor jeg setter min kapital 😊
Badgirl
14.08.2022 kl 00:02 2612

Hvis dette er fasiten så blir det nok bra i boligmarkedet:

Swedbank: – De fleste sentralbanker er i panikkmodus
Swedbank forventer dobbel renteheving i både august og september og skriver at «50 er det nye 25», i en analyse før neste ukes rentemøte i Norges Bank.

Men i boligmarkedet sitter man samlet med Svarte-Per ;)
Paragrafen
14.08.2022 kl 00:11 2598

Får vi en økonomisk nedtur som ikke er usansynlig vil alle markeder gå ned. Aksje markedet kracer først deretter følge andre markeder etter. I et slikt scenarie vil eiendoms markedet være en av plassene det vil være minst ille å være i.
leadr
14.08.2022 kl 00:41 2576

Hm, står sikkert mye bra, men mye data å tygge gjennom og lang tråd. Men FED tar jo konstant feil og henger på etterskudd. Skulle tro de var langt smartere enn vanlig folk..

Du mener renten skal kjapt ned igjen? Hvorfor det? Norges Bank går etter inflasjon - ikke etter aktivitet i økonomien. Bare å se mot Tyrkia det. Og de siste årene har renten gått ned pga globaliseringen og Kina-effekten som oversvømmes markedet med billigere forbruksvarer - den tid er forbi. Det vil ikke komme en ny Kina-effekt.

Nå har vi energikrisen, noen som vil påvirke alle innsatsfaktorer. Samt stadig økende uro. Kina sliter med ekstremt store problemer med mislighold av gjeld og boligkrisen der. Blant annet Michael Burry sier at tidenes boble som skal sprekkes. Og hvis man liker data og statistikk bør man åpne ørene sine for han ;)

Corona-krisen kom og redningen var at myndighetene bare pøste på med støttetiltak og pumpet ut pengesedler for harde livet. De skjønner nå at dette var helt feil medisin. Så da spørs det om det fins noe flere verktøy i verktøykassen skulle renten fyke opp de neste kvartalene nå og de blir full brems.

Og morsomt å høre at folk som "heier" på økt materialkostnader, leieinntekter etc og derfor ikke blir boligprisnedgang. Økte priser er jo nettopp derfor renten må økes. Så de motsier seg selv uten at de skjønner det. Tipper inflasjonen nå er bare i start-fasen. Neste år skal jo lønningene kraftig opp, og da blir det enda en ny runddans.
Redigert 14.08.2022 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
14.08.2022 kl 00:56 2557

Ikke uenig i mye av det du nevner men hvorfor tror du det vil treffe boligmarkedet spesielt hart? Behovet for å bo ligger jo rimelig høyt i en behovspyramide.
noprofit
14.08.2022 kl 01:08 2558

Du snakker bare om hva som er akkurat nå

Hva nytt er d du prøver å si …
noprofit
14.08.2022 kl 01:13 2556

Snakker ikke om nedgang men at den ikke går videre opp i 2023, stor forskjell

Men for all del selg huset eller alle boligene dine dersom du tror dette går til hel…..

Kan godt være j tar feil men dette r opp til enhver å bestemme selv
noprofit
14.08.2022 kl 01:15 2572

Rart at kjøp i Spania går opp, et sted som ser ut som brenner opp dersom man stoler på nyhetene