Grønn equinor

Grand Stone
EQNR 25.07.2022 kl 11:38 792

Hvor stor, seriøst kan vi ta Equinor sin grønne satsning?

Beste oversikten over Equinor sin grønne satsning finner dere her:

https://cdn.sanity.io/files/h61q9gi9/global/46ee1a3bb5d481af9d99f05cb3c11c9d02baee80.pdf?facts-about-our-renewable-assets-equinor-may-2022.pdf

Fra denne kan vi regne ut at equinor har
0.16watt per aksje i produksjon, ikke inklusive indirekte effekter.

I tillegg eier Equinor 13% av scatec. Hvor mye de produserer finner vi på scatec sine sider. Tar vi med 13% av scatec får vi:
0.23watt per aksje. (de 13% av skatec er altså en vesentlig andel av equinor sin grønne satning)

Equinor eier også 100% av wento som driver å bygger ting for salg, så vidt jeg har fått med meg.

Med de har en del spesielt vindkraft verk under konstruksjon. Hvis vi ser på samlet produksjon, inklusive indirekte effekter (scatec + wento)
av både ting som er i produksjon og under konstruksjon (og 33% av et solselle anlegg på ca 530mw ikke nevnt i pdf over) får vi
0.88watt per aksje.

Til sammenligning har scatec en produksjon på størrelsesorden 10watt per aksje i produksjon nå, og pluss størrelsesorden 35% av det under konstruksjon (fasit fåes i morgen), og veldig mye mer i pipeline. Og det er noe av den størrelsesorden equinor burde være for å kunne ta den grønne satsningen seriøst synes jeg. Alt annet blir nesten neglisjerbart.

Med ca 3 milliarder aksjer, så burde de altså ha 30GW i produksjon + under konstruksjon, og det ikke basert på 100% eierbrøk, men på den faktiske eierbrøken equinor har. Bedrifter er veldig ivrig på å rapportere hvor mange GW de har basert på 100% eierbrøk, men det er egnetlig juks.

Et annet problem med satsningen er hvor lang tid det tar å lage et havvind prosjekt, som utgjør største delen av de delene som er under konstruksjon. Første del av Dogger bank er ikke ferdig før i 2024 (som i praksis fort blir 2025 tipper jeg). Så grønn equinor er 1/10 av hva den burde være, og tar lengre tid å bygge sammenlignet med andre alternativer (sol og landbasert vindkraft)

For å være rettferdig kan vi legge til noen ekstra faktorer:

For å være på den positive siden, så eier Equinor 45% av noriker power, som gir equinor sin andel på ca 115mw batteri kapasitet, og noe i konstruksjon. (som du ganske lite per aksjem se hjemmesiden til Noriker) De kjøpte også nylig east point energy, men der finner jeg svært lite konkret info om prosjekter under konstruksjon.


I tilleg har vi equinor venturs:
https://www.equinor.com/no/energi/ventures

som for meg er et stort ukjent faktor. Er det noe der verd å nevne?
freetexx
25.07.2022 kl 11:50 776

Hvis jeg spiser en pizza, en sjokoladeplate og drikker en cola, kan jeg da bli sunn igjen ved å avslutte med en gulerot?
Grand Stone
25.07.2022 kl 12:20 742

Men det er gulerot de prøver å selge deg. Pizza, sjokolade og cola får du med på kjøpet.

Fra spøk til alvor, hvis gjort riktig har equinor en fantastisk mulighet for å bli et fantastisk grønt selskap. Men, det mangler "litt" på insatsviljen forløbig.