Uchi´s REC tråd: Hvorfor REC Silicon er unikt

Slettet bruker
RECSI 26.07.2022 kl 09:31 6764

DEL 1: Hva er REC Silicon?

Jeg vil først henvise til hva selskapet har skrevet selv, før jeg forklarer dette med enklere ord slik at alle kan forstå.

"REC Silicon is a global leader in silane-based, high-purity silicon materials.

REC Silicon ASA is a leading producer of advanced silicon materials, supplying high-purity polysilicon and silicon gases to the solar and electronics industries worldwide. We combine over 30 years' experience and best-in-class proprietary technology to deliver on customer expectations." (https://www.recsilicon.com/about-us)

For å forklare det veldig enkelt, så spesialiserer REC seg på å lage ingrediensene sol og batteri industrien trenger for å produsere sine produkter. REC har opparbeidet kunnskap, teknologi, unike patenter (!) og erfaring som har gjort dem bransjeledende i to unike segmenter. REC er en av få polysil. produsenter i hele USA (dette produktet blir brukt for sol-bransjen) og sitter med over 70% av markedsandel på verdensbasis, når det kommer til silangass, noe jeg vil komme tilbake til senere i dette innlegget, ettersom dette er en gamechanger for selskapet, fundamentet og hele business modellen til REC.

REC er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Fornebu og eier to fabrikker i USA, lokalisert i Moses Lake, Washington og Butte, Montana. REC har også et JV partnerskap hvor de eier deler av en fabrikk i Kina (TianREC). Denne fabrikken har de en opsjon på for å øke eierskapet, men fabrikken er nedskrevet til 0, ettersom det har vært utfordringer med samarbeidet.

DEL 2: Historikken til REC Silicon:

Du har sikkert hørt om REC Silicon tidligere, selv om du kanskje ikke kjenner godt til selskapet. REC Silicon har dessverre et veldig stygt fortid. Selskapet ble notert på børsen for nesten tjue år tilbake og var på et tidspunkt sett som et av de største selskapene i Norge i forhold til markedsverdi og fremtidig potensial. Det er viktig å påpeke at selskapet hadde et helt annerledes fundament i den tid og at dagens REC Solar og REC Silicon var ett og samme selskap før de ble adskilt. Det var store forventninger rundt selskapet, men det motsatte skjedde.

Aksjekursen kollapset. Når jeg sier kollapset, så mener jeg ikke 30-40%. Jeg mener at de som hadde investert, nærmest tapte alt. Selv om REC Silicon ble sett positivt på i Norge, som alltid har vært frempå når det kommer til klima og miljø, så var vi i en helt annen verdenssituasjon i 2006, kontra i dag. Snakket du om miljø og klima for tjue år tilbake, så ble du sett på som en fanatiker. Fornekter du miljø og klima i dag, så blir du også sett på som en fanatiker.

Det er ingenting å legge skjul på om at REC ikke klarte å leve opp til forventningene og at mange mennesker tapte store summer. Jeg skulle ønske at jeg kunne si at ting ble bedre, men det ble de dessverre ikke. REC fortsatte nedgangen og det dukket opp den ene utfordringen etter den andre. Markedsverdien kollapset og når du trodde at dette er bunnen, så falt den ytterligere til nye lav punkter. Jeg skal ikke ta dere gjennom alle årene til REC og forteller heller med korte trekk at REC endret fundamentet, adskilte REC Solar fra REC Silicon og valgte å satse på å levere ingrediensene sol industrien trengte. Kundemassen var hovedsakelig i Kina.

Dette fungerte helt greit, til ytterligere politiske konflikter oppstod mellom USA og Kina, som førte til straffetoll begge veier og med dette, stengte fremtiden til REC. REC kunne ikke lenger forsvare å holde fabrikken i ML åpen, ettersom det ikke lenger lønnet seg å selge til Kina, pga. straffetollen. Samtidig gikk REC gjennom flere andre konflikter. De hadde skattesaker på seg, de skyldte Nordea en del penger og når markedet i Kina forsvant, så var folk klare for å se nye bunnpunkter. Aksjekursen kollapset, enda en gang.

Dnb tvang forrige storeier, Jens Ulltveit-Moe til å likvidere aksjene sine i REC. Her kom Røkke og Aker inn i bildet og fikk kjøpt aksjene for prisen av peanøtter. Samtidig satset Aker på deres fornybare satsning, Aker Horizons, hvor REC ble en del av denne porteføljen. Aker hadde ingen spesifikk kunnskap innenfor bransjen til REC, men de hadde kunnskap innenfor finans, ledelse og det å rydde opp i ting og få selskapet på beina igjen. Aker ryddet opp i en god del. Det er lenger ingen skattesaker på REC. Nordea og REC har blitt enige og tilbakebetalt lånet, samtidig som Aker hentet inn en ny storeier som kunne ta REC til nye høyder og de kunne gå tilbake til kjernevirksomheten sin, hvor de blødde penger og markedsverdien nærmest var halvert. Den nye storeieren heter Hanwha Solutions, som er et del av Hanwha konsernet. Jeg kommer tilbake til dette fortløpende.

DEL 3: Det politiske aspektet:

Jeg nevnte tidligere i denne tråden at hvis noen snakket om klima og miljø for tjue år tilbake, så ble man sett på som en fanatiker. Det ble ikke tatt seriøst. Det var (og er fremdeles) flere debatter rundt klima og hvor stor effekt menneskeheten har på klima. Heldigvis, har verden konkludert med at vi utnytter energien på vår planet på feil måte som ikke er bærekraftig og at vi heller skal utvinne teknologi som er mer bærekraftig og fornybar, slik som solenergi. Vi har ubegrenset med energi her, samtidig som det er bedre for helsen til vår planet og alle andre dyrearter, samt menneskeheten. Samfunnet og sivilisasjonen tar konstant teknologiske skritt som ender opp med å revolusjonere hvordan mennesker lever. Det er slik vi utvikler oss som en sivilisasjon, tiår for tiår, århundre etter århundre. Jeg liker å kalle fornybart for menneskelig evolusjon innenfor hvordan vi utnytter denne planetens ressurser på

Jeg vil legge vekt i det politiske aspektet, fordi dette har alltid vært så viktig for meg. Biden vant presidentvalget og demokratene fikk majoritet, noe som betyr i praksis at Biden sin politikk ville bli innført, så lenge demokratene klarte å bli enige seg i mellom. Biden vant valget blant annet på grunn av visjonen hans rundt fornybart. Han mente at fornybart er fremtiden. At vi må begynne å starte prosessen med å fase ut olje og gass med fornybare energikilder. Han mente også at USA ligger langt bak og henviste til Kina, som har over de siste tiårene virkelig etablert seg som verdensledende innenfor segmentet, selv om USA var verdensledende i begynnelsen. Dette er fordi Kina innså allerede da, det vestlige sivilisasjoner innser nå. Selv supplerende energikilder, hvor man ikke trenger å være avhengig av andre.

Dette dreide seg ikke lenger kun om miljø og klima. Dette dreide seg om økonomi og fremtiden. Hvis USA fortsetter å satse på olje og gass, mens Kina fortsetter å investere i fornybart, så er det kun snakk om tid før Kina tar over hegemoni rollen på verdensbasis fra USA. Dette innså Biden og hans administrasjon og de forsøkte seg på store reformer. For REC har dette enormt med betydning, ettersom de var stengt ute av markedet i Kina og hovedvirksomheten til REC ligger i ML, som nå var stengt. Fabrikken i Butte har vært åpen og forsøkt å holde fortet åpent. Men det at USA skal satse på fornybart åpnet opp en haug med muligheter som aldri hadde eksistert for REC.

Reformen ble stemt ned (dessverre), ettersom Biden og demokratene gapet mer enn de kunne tygge. De forsøkte å innføre alt for mye politikk i BBB pakken, alt for tidlig (nødvendig politikk, må jeg påpeke, men feil tidspunkt) og reformen ble satt på vent. Covid-pandemien har vært et perfekt eksempel på hvor farlig det er å være avhengige av andre land. Ukraina krigen har vært et perfekt eksempel på hvorfor stater ikke kan regne med ikke allierte stater. De er for upålitelige og har en alt for stor økonomisk effekt på andre. Heldigvis, så jobber politikere med denne reformen igjen, hvor de hovedsakelig skal fokusere på en fornybar pakke, som legger til rette for at private selskaper kan begynne å investere tungt i USA og etablere seg der, skape godt betalte arbeidsplasser og bygge egen fornybar verdikjede. EU derimot, har virkelig blitt rammet av Ukraina krigen. De kan føle på smertene dag for dag og innser hvor avhengig de er av et ikke alliert land. Dette har ført til store fremskritt og vi ser at de virkelig er på ballen og i mitt syn, til og med lengre enn USA når det kommer til å innføre politikk og planlegge for fremtiden.

DEL 4: Casen REC Silicon - mye potensial, men også stor "risiko":

Ettersom det skulle bygges fornybare verdikjeder i USA og EU, så begynte det å komme nytt blod inn til selskapet. Folk som hadde troen. Her har du et selskap som leverer ingrediensene fornybare selskaper trenger, både i sol og batteri bransjen. Batteri bransjen var spesielt interessant, ettersom silangass som REC bruker, viser seg å være neste steg for fremtidens el-batterier, med lengre kjørelengde, bedre levetid og generelt mer effektivt. REC Silicon inngikk en intensjonsavtale med Group 14 og Violet Power. Group 14 var særdeles interessant, ettersom de hevdet å ha revolusjonerende teknologi for batteri bransjen. Nå fikk REC to potensielle kunder, som kunne bistå til at Moses Lake fabrikken gjenåpnes i 2023.

Har nådd antall ord grensen. Se neste kommentar for fortsettelsen. PS: Seriøse bidragsytere kan be om tilgang. Ønsker at ingen takker verken meg eller rakker ned på noen andre. Kun informasjon relatert til selskapet og diskusjoner rundt det.
Redigert 28.07.2022 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:33 6726

Vi må også huske at ting var helt annerledes i 2020 kontra i dag. Faktisk, så forandret forutsetningene seg så mye siden den tid, at REC valgte å kansellere avtalen med Violet Power og stilte strengere krav til hvem de vil inngå samarbeid med. Dialogen til tidligere CEO (Tore Torvund, som predikerte alt dette flere år tilbake, fred være med han) endret også seg. Vi begynte å få høre om at REC er under dialog med flere potensielle samarbeidspartnere. Han sa til og med at selskaper kan enten velge å slå seg sammen, vegg til vegg i Moses Lake eller forsøke å handle fra Kina. Utfordringen med å handle fra Kina, var at verden begynte å innse hvor store problemer det er der. Alt fra slavearbeid, til ekstremt lite miljøvennlig produksjonsmetode. Samtidig som USA ville utelukke markedet fra Kina (delvis i begynnelsen, ettersom de er avhengige av dem for å nå klimamål, men jo mer selvforsynte USA blir, desto mer kunne de lene seg vekk fra Kina) og heller skape egne verdikjeder, hvor alt er laget i USA.

Flere av oss satte 2+2 sammen og innså hvor dette er på vei til. Det at USA og EU skal satse på fornybart åpnet en haug med muligheter for REC som aldri hadde eksistert tidligere. Nå trengte de ikke lenger å konkurrere med kineserne, som ikke brydde seg om menneskerettigheter og presset prisen ned samt høy straffetoll, men andre vestlige institusjoner. Der er REC helt overlegen. Vi snakker om 30 års bransjeerfaring. Vi snakker om teknologi som gjør REC til den mest CO2 vennlige produsenten på verdensbasis. Vi snakker om patenter som gir dem et stort forsprang, men det viktigste av alt;

Vi snakker om to ferdigstilte fabrikker, som hadde tatt to til tre år å bygge, samt titalls av milliarder i kostnad og ekspertisen deres for fremtidens el-batterier. Det ble predikert at Moses Lake vil være helt sentral for den fremtidige batteri satsningen. Sila Nanotechnologies, kjent som en disruptor i bransjen var en pilot kunde av REC og hadde sterke investorer bak seg. Det samme gjaldt G14. Potensialet var enormt, men samtidig var det en nedside. Hva om det ikke blir bygd US verdikjeder? Da er jo REC i samme situasjon, hvor markedet i Kina er stengt for dem. For meg personlig, så var dette kalkulert risiko, basert på det politiske aspektet. Dette var for stort og viktig for at det stoppes, fordi som jeg skrev i innlegget ovenfor, så tror jeg at fornybart rett og slett er menneskelig evolusjon og fremtiden.

DEL 5: Hanwha konsernet

Jeg nevnte kort tidligere at Aker solgte REC Silicon til Hanwha konsernet. Dette gjorde de over to transaksjoner, hvor begge transaksjonene var utført til en pris ca. 30% over daværende markedspris. Hanwha betalte 20kr per aksje, midt i et bear marked, hvor alle fornybare selskaper var på vei ned. Istedenfor å få en rabatt på alle aksjene, måtte de betale overpris. Før vi fortsetter så ønsker jeg at du skal stille deg selv et spørsmål;

Når er det sist du så at de store måtte betale mer enn oss små for å komme inn? De store får alltid massive rabatter. Dette illustrerer hvor viktig REC Silicon har vært for Hanwha. De sa det også med egne ord; vi kjøpte REC for å sikre oss kapasiteten. Det er kanskje greit at jeg påpeker at Hanwha konsernet er et av de største på verdensbasis som har valgt å satse alt på fornybart. Hanwha sitter med over $61 milliarder i inntekt og over $191 milliarder i eierandeler. La det synke inn litt, så du kan forstå hvem som faktisk har kjøpt opp REC. Hanwha har hatt ressursene som er nødvendige til å ta med REC til de nye fasene, som vil starte med gjenåpning av Moses Lake, men utvikle seg videre til utvidelser samt nye fabrikker over de neste årene. Hanwha er verdensledende innenfor segmentet til REC og har et stort markedsandel i USA, gjennom selskapet de eier, Qcells. Hanwha har sagt at de skal investere flere milliarder $ innenfor den fornybare verdikjeden. Samtidig er det greit å påpeke at Hanwha har vært ekstremt fremoverlente rundt fremtiden, noe tidligere eiere aldri var. De delte til og med ikke pliktig informasjon med oss, noe som er uvant for REC aksjonærer, men samtidig et stort håp om at vi nå endelig har eiere som faktisk kommuniserer og har ressursene til å skape verdier for alle aksjonærer. Inngangen til Hanwha forsterket fundamentet og minsket risikoen med casen. Nå vil ML gjenåpnes, garantert og Qcells vil være en av kundene. Vi venter fremdeles på at transaksjonen mellom AKH og HS/HC går gjennom, noe jeg antar kan skje hvilken som helst dag og styret vil formelt sett være implementert deretter.

Det er også greit å påpeke at BILL 5849 har vært veldig viktig for gjenåpning av fabrikken i Moses Lake. Selv om vi fremdeles venter på en enighet mellom politikerne på nasjonalt nivå (som vil være et stort bonus for REC. Det vil dra ned kostprisen, samtidig som det vil føre til at flere fremtidige kunder er villig til å investere i USA), så har flere dyktige individer fra Hegnar predikert at dette er nok for å gradvis gjenåpne ML (blant annet Sa2ri som har skrevet veldig fint om dette).

Del 5: Fremtiden er bekreftet. Inspirert av Astronauten; Snipp, snapp, snute. Så var nedsiden ute.

Flere av oss, meg selv ble overrasket over inngangen til Hanwha. Det har ofte blitt diskutert at REC kan bli kjøpt opp, ettersom prisen var så lav. Her fikk de nesten 1/3 av aksjene samt tilgang til teknologien, patentene og inventaret til REC, for litt i underkant av 3 milliarder NOK. Når SørlieInvest gravde frem helt esensiell informasjon om at nabotomta til REC er solgt, så antok jeg at dette er Hanwha. Når BILL 5849 ble diskutert, så nevnte politikere at det er en stor aktør innenfor solar industrien som ønsker å etablere seg i Moses Lake, for meg er det ingen spørsmål om at det er Hanwha de referer til. Når Scotus viste oss at det er Sila Nanotechnologies som har kjøpt nabo fabrikken, så forstod jeg at alt vi har drømt om endelig har blitt realisert.

Sila Nanotechnologies meldte i fra i går til markedet at de har valgt en lokasjon for sin satsning, som er i Moses Lake. Tilfeldigvis, er dette nabo fabrikken til vår fabrikk som er nedstengt. De skal investere over $100M i å bygge denne fabrikken til å passe basert på deres ønsker. Det er viktig å påpeke at dette ikke er en tomt, men fabrikk de har kjøpt som de nå skal gjøre ytterligere justeringer med. Sila N. forventer å ha fabrikken åpen fra andre halvdel i 2024, med full produksjon fra 2025.

Dette var helt enormt. Dette har vi snakket om i flere år og det har vært flere som har kommet med argumenter mot oss og våre teorier. Dette var rett og slett blue sky scenario. Hvorfor skal Sila Nanotechnologies, en av de største disruptors i markedet, velge lille REC? Jo, fordi de hadde en pilot sammen og forstod at produktet til REC fungerer, så hvorfor risikere noe ukjent? Og at alternativet var å flytte til Kina, noe jeg ikke tror er så lukrativt. Er kanskje greit å påpeke at co-founder av Sila Nanotechnologies er fra Tyskland og har vært en viktig brikke for Tesla. De nevnte i går om ekspansjon til EU. De nevnte også at de kan ekspandere med 15x på Moses Lake. La det synke inn litt. Kanskje også greit å påpeke at Tyskland er et av statene som har blitt hardest rammet av Ukraina krigen. De er så avhengig av Russland sine produkter og nå jobber hele EU tett med å bli selvforsynte og investere ytterligere i fornybare verdikjeder. Kanskje også greit å påpeke at REC har fått to tyske styremedlemmer. Tilfeldig? Ja, kanskje like tilfeldig som Sila´s kjøp av nabo fabrikken. Er sikkert bare fin utsikt og ingenting med REC å gjøre, eller slik tolker markedet det.

Men så ble ting enda mer banebrytende. G14, som vi vet har jobbet aktivt bak kulissene, annonserte i dag at de har hentet $400M som skal bli brukt for å investere i en fabrikk i Moses Lake. De annonserte også at Porsche og flere andre store er med på eiersiden. De annonserte også at de vil være klare fra Q3 2023, noe som er betryggende, ettersom Sila Nanotechnologies ikke er klare før andre halvdel av 2024.

Dette er helt enormt. Jeg er nesten tom for ord. Vi gikk fra at REC var nær randen av konkurs, til at REC fikk potensial i seg med risiko, til at risikoen gikk over til kalkulert risiko, til snipp snapp snute, så var risikoen ute. Jeg vil bare at det skal synke inn i to minutter;

To av de fremste innenfor fremtidens el-batterier har valgt å investere hundre millioner av dollar for å samlokalisere med REC Silicon. To disruptors, som har helt unik teknologi som kan utfordre hele bransjen. Men historien er fremdeles ikke ferdig, det gjenstår en siste kunde;

Qcells. Disse vil også inngå samarbeid med REC Silicon. Så vi har gått fra ingen kapasitet, til for mange som ønsker produktet. Hvordan skal REC klare å levere til alle tre? Enkelt. Utvidelser. Men det er egentlig her reisen begynner, for meg, i alle fall.

ML sin kapasitet er dekket. Men vi vet fremdeles at ML og Butte sin kapasitet er peanøtter i forhold til behovet vestlige sivilisasjoner vil ha utover de neste årene. Her stiller REC med teknologi, patenter, know how og kan bygge ytterligere fabrikker for å møte etterspørselen i fremtiden. Med andre ord så har REC endelig forutsetningene til å kunne bli verdensledende og vise vei. Forutsetninger aksjonærer ikke kunne ha drømt om en gang. Mange satset på gjenåpning av Kina marked. For meg var det helt uaktuelt. Fremtiden ligger i USA og EU, men REC vil nok også levere til Asia og Kina i fremtiden, men det er ikke der det store bildet ligger.

Det store bildet ligger i veksten som er på vei. Risikoen som har blitt fjernet. Nå er det ikke lenger noen individer på et forum som snakker om REC og fremtiden, det er velkjente, store aktører på verdensbasis som snakker om REC og prøver å bli kunde av REC. Vi befinner oss i blue sky scenario. En drømme situasjon. Likevel virker det ikke som om kursen har reagert og flere lurer på hvorfor.

Se neste kommentar for avslutning og litt utregninger på fremtidig markedsverdi.
Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:33 7289

DEL 6: Markedsverdien

Jeg er dessverre ikke synsk og heller ingen tankeleser, jeg er tross alt kun et menneske, akkurat som deg, så jeg kan dessverre ikke gi deg fasit på hvorfor markedet ikke har reagert. Det er kanskje greit å påpeke at det har vært store makro utfordringer i det siste og mye usikkerhet denne uken i forhold til FEDS i USA og om de øker renten med 75 basis punkter eller 50. Reaksjonen til markedet etter møtet, var utelukkende positivt og alle de tre indeksene gikk opp. Dette er positivt for REC, ettersom markedet misliker usikkerhet.

Når vi først er inne på temaet, så vet også vi alle som har fulgt med at samarbeid med G14, Sila N. og Qcells er på plass. Det gjenstår kun formaliteter før den endelige kontrakten signeres og meldingene kommer i bøtte og spann. Markedet derimot, vet ikke dette. Det er usikkerhet, fordi REC har ikke bekreftet dette enda og REC har en historikk med å spise opp formuen til alle som tørr å investere. REC blir dessverre dratt ned på grunn av historikken og hvor mange som har tapt penger på selskapet. Det er viktig å påpeke at REC er et vekst selskap og ikke et verdi selskap som Gjensidige. Innenfor vekst selskaper, så er det fremtidig vekst og inntjening som avgjør hvor høy markedsverdien skal være. Det er naturlig å bruke P/E på alt fra 10x til 150x. I snitt så er P/E på 18x på OSE (takk, Vilter).

Flere av oss har hengt oss opp i markedsverdien, meg selv inkludert. Det er ingenting å legge skjul på om at det har vært vanskelig å være en REC investor. Når vi var i tidenes bull marked, så ville ikke REC gå over 20 og nå er vi dessverre i et bear marked, hvor positive nyheter ikke nødvendigvis har lik effekt, pga. risiko viljen til investorer. Jeg mener personlig at det er feil å tenke på denne måten. Jeg mener at REC kan blomstre i både bull og bear marked, fordi fundamentet er så sterkt. Dette er ikke et fornybart selskap med en tanke, eller ide som de skal teste flere år frem. Dette er produkter som verden brøler etter og REC har allerede bevist at de er spesialister i segmentet.

Jeg synes personlig at det er veldig vanskelig å gjøre utregninger når vi ikke vet hva den endelige kontrakten blir på, men det finnes flere analytikere som har gjort dette. Da er det viktig å påpeke at de har gjort det med nesten halvparten av dagens polysil. priser. Prisene har eksplodert. De vil fortsette å eksplodere, fordi etterspørselen vil være så stor. Jeg forventer fremdeles at kontraktene blir inngått med en rabatt over spotprisen, men det vil fremdels være ekstremt lukrativt for oss. Blue sky scenario for REC er flere hundre kroner. Dette er verdier som vil bli synliggjort i fremtiden. Jeg vil heller avslutte med å henvise til tråden til Vilter, hvor du kan se noen utregninger gjort:

"Pris på Silan ligger på ca 29 dollar per kg.
Fortjeneste for RECsi er ca. 22 dollar per kg.
Kapasitet ML er 25 000 000 kg. Kapasitet Butte; 7 000 000 kg.

Med avtaler med både Group 14 og Sila Nano, som begge vil kjøpe av RECsi betyr det at ML vil bli utsolgt.

Det betyr:
Omsetning: 29 x 25 000 000 x 9,4 (dollarkurs) = 6,815 milliarder

Overskudd: 5,17 milliarder.

Inkludert Butte betyr det et overskudd på 22 x 32 000 000 x 9,4 = 6,617 milliarder.

Priser man selskapet 18 x ebidta (snitt for Oslo børs) betyr det:
- 119,1 milliarder kroner /
- 284 kroner per aksje." - Les mer og diskuter dette videre her;

https://finansavisen.no/forum/thread/149747/view

Hele hensikten med denne tråden er å informere, informere og informere. Jeg ønsker at så mange som mulig skal innse hva de faktisk eier. Jeg synes det er veldig synd om man ikke får vært med på dette eventyret. Jeg har ingen garantier for fremtiden, akkurat som jeg ikke hadde i 2020, men en trenger ikke å ha PHD i astrofysikk for å forstå hvilken posisjon REC egentlig befinner seg i. Jeg gjentar det jeg sa ovenfor;

Markedet vet ikke bedre. Markedet er dum og ekstremt følsom som bytter meninger annehver dag. Markedet trenger alt med en teskje.

Men du vet bedre. Hvis du har lest deg frem til hit, så vet du mer enn de fleste som bare handler basert på nyhetsartikler. Det skal ikke være behov for at jeg eller andre skal fortelle deg hva du skal gjøre. Du vet det selv. Jeg bryr meg ikke om markedsverdien fortsetter å være volatil. Jeg bryr meg ikke om vi går ned noen prosenter i morgen. Frustrert? Sikkert. Har jo skjedd en million ganger og det er jo slitsomt at det skjer hver gang. Men begynne å bli usikker på min investering eller begynne å stresse fordi urealisert gevinst blir litt mindre? Det skjer ikke. Fordi jeg er en investor. Som en investor er jeg villig til å investere pengene mine i noe jeg har tro på. Jeg velger å forholde meg til vekst selskaper og holder meg maksimalt til en eller to om gangen, slik at jeg virkelig kan sette meg inn i det og jeg vet at aksjemarkedet er så følsom og volatilt på kort sikt, men at på lengre sikt vil alltid fundamentet vinne.

Jeg var en aksjonær i Tesla. Det føles helt identisk. Gode nyheter fikk nærmest ingen reaksjon. Aksjekursen stagnete og sto på vent så lenge. Markedet var usikker på om Tesla kommer til å være bærekraftig og tjene penger. Markedet trodde at de andre store kommer til å ta igjen Tesla. Vi som hadde satt oss i det, vi visste hvor unik selskapet var og posisjonen den befant seg i. Jeg husker diskusjoner fra 2018, 2019 og 2020 hvor individer konstant baisset Tesla aksjonærer. Vi er muppeter som har blitt lurt av Elon. Hvor er disse individene i dag? Jo, hører sikkert på main stream media og tar sine beslutninger basert på kjeltring analytikere som ofte er nyutdanna studenter som jeg ikke hadde latt korrekturlese denne teksten engang, eller journalister som bare ønsker flere besøkende og følger egen agenda.

Får avslutte med å si at jeg også har et agenda. Min visjon i livet er å skape verdi i samfunnet. Jeg ønsker et mer rettferdig planet. Jeg ønsker å være et forbilde, jeg skulle ønske jeg hadde selv. Jeg ønsker å påvirke liv i positiv retning. Min visjon kan jeg egentlig ikke dele her, fordi dere vil se på meg som en gærning, men jeg kan prøve i korte trekk. Jeg ønsker å revolusjonere denne planeten. Jeg er en visjonær og en idealist.

Jeg ønsker også å tjene enda mer penger, sånn at livet blir enda mer komfortabelt, fordi jeg har det så godt nå, men har også vært der jeg har hatt ingenting og bokstavlig talt sultet, grått og følt meg verdiløs, når alt jeg egentlig trengte for å utløse mitt potensial var noen som var villig til å gi meg sjansen. Men, i motsetning til noen individer, så har jeg ingenting i mot at vi alle skal vokse samtidig. Du er ikke min konkurrent. Alle vi små fortjener å ha det bedre og vi må begynne å bære hverandre, fremfor å dra hverandre ned. Det er ikke oss mot oss som slåss for peanøtter mens de store stikker av med alt. Ikke lenger. Hvorfor skal vi være stengt fast i et bur som vi aldri kan gå ut av, bekymre oss måned for måned, men samtidig kan vi se hva livet egentlig har å by på? Hvor godt det egentlig kan være, bare hvis vi kom oss ut? Hvorfor skal noen faktorer avgjøre hvem som skal være låst fast og hvem som skal være fri? Fortjener ikke vi alle den samme muligheten? Nå forstår du hvorfor jeg ikke kan utdype meg ytterligere.

Jeg håper at innlegget har vært en lærerik oppsummering for nye og uerfarne investorer. Vær vennlig og kun diskuter rundt fundamentet til REC her. Ingen personangrep, verken på "baissere" eller "haussere". Det er også veldig viktig at du ikke bare tar mine ord som god fisk, kun fordi jeg klarer å formulere to setninger sammen og ALLTID gjør din due diligence, før du investerer. Fordi du kjøper kanskje i dag, fordi det jeg sier virker utrolig bra. Men hva om kursen ikke reagerer som du vil? Hva om du må vente i et halvt år? Jeg blir jo værende, fordi jeg er trygg på min investering, men du vil riste som en smoothie maskin og kaldsvette selv når du sover, fordi du visste ikke hva du investerte i - du hørte bare på noen som hørtes smart ut.

Må beklage for ordfeil og grammatikk. Jeg improviserer alle mine innlegg on the spot og det kan til tider ta flere timer å publisere et slikt tråd. Neida, bare tuller. Jeg driter i ordfeil og grammatikk. Forstår vi hverandre, så har jeg det bra! :)

Ønsker alle en fin kveld videre.

- Uchi
Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:36 6678

Hei,

I går fikk vi store nyheter, Aker Horizons selger seg helt ut av REC Silicon til 20kr per aksje til Hanwha Solutions. Med dette eier nå Hanwha 33.3% av aksjene i selskapet og er de eneste storeierne i selskapet. Markedet reagerte med å sende aksjekurs opp til 18.3kr, men en dag senere er aksjekurs på nærmere 14kr.

Jeg ser at det er flere ulike og delte meninger om hvordan dette påvirker fundamentet og fremtiden til REC Silicon. Først og fremst er det utelukkende positivt at Hanwha bekrefter 20kr som rettferdig pris for andre gang på 4 måneder. Begge gangene byr de langt over markedspris, men begge gangene har oppgangen vært kortvarig. Det som er overraskende er hvorfor markedet reagerer slikt, siden det er sjeldent at storeiere betaler over markedspris. Som oftest får de store rabatter. Vi kan se på emisjonen NEL utførte senest i går, som lo nesten 10% under markedspris. Hanwha betaler 33% og 23% over markedsprisen.

Aker Horizons er nå helt ute av REC Silicon og erstattes med Hanwha Solutions. Hva betyr dette i praksis?
For oss aksjonærer er dette helt fantastiske nyheter. Aker Horizons driver med mye forskjellig innenfor fornybart, har fått mye juling siden i fjor og har tapt store deler av markedsverdien sin. De hadde ingen spesifikk kompetanse innenfor segmentet til REC Silicon, bortsett fra nettverket deres. Aker har fokusert på flere ulike områder og har kun eid en liten bit av REC Silicon sammenlignet med eierskapet de har i sine andre selskaper. De har trengt kapital sårt og salg av REC Silicon samt Mainstream har vært løsningen deres. Så ja, takk til Aker Horizons for innsatsen deres, men dette er ingen tap for oss aksjonærer. I to år har de forrige eierne vært stille, holdt kort tett inntil brystet, vært nølende med å uttale seg, Hanwha Solutions derimot er en helt annen sak.

Her får vi eiere som er eksperter innenfor segmentet til REC Silicon. De har et stort andel av markedet på både verdensbasis og i USA. Dette er eiere med kompetanse og som har investert store beløper de siste månedene for å gjøre seg klar for den grønne fremtiden i vestlige stater. Dette er offensive eiere som deler kommunikasjon med markedet (noe de forrige eierne aldri gjorde). Senest i går fikk vi en bekreftelse av Hanwha om at ML skal gjenåpnes i 2023 og at de skal investere milliarder i den fornybare satsningen deres. De håper på støtte av politikere, ettersom de virkelig ser mulighetene med å bygge egne verdikjeder. Med inngangen til Hanwha, er den første storkunden til ML (Q-Cells) allerede sikret. I dag får vi vite dette av Chuck Sutton i REC Silicon:

"MOSES LAKE — REC Silicon is asking the city to add 163 acres to the city’s urban growth area for future potential expansion.

According to REC Silicon Vice President for FBR Sales Chuck Sutton, REC used to own the land — located immediately to the north and west of REC’s production facility on Road N Northeast — but has optioned to buy it if the company can get it into the UGA.


“It gives us the flexibility for expansion,” Sutton said.

In a letter to the Moses Lake City Council sent Monday, Sutton wrote that REC has acquired “new investors and partners seeking to build out manufacturing for the solar supply chain in the United States,” and is looking “at building co-located manufacturing sites” on REC property."

Med andre ord så vet vi nå at det er Hanwha som prøver å kjøpe nabo tomten. Vi vet også at BILL 5849 er på bordet til guvernøren i Washington og vil bli signert ila. dagen. Med andre ord; mega bull.

Men hvorfor har da aksjekurs falt fra toppen på 18.3kr (som fremdeles er langt under det Hanwha selv betalte) til 14kr i løpet av 24 timer? Fordi norske aksjonærer er en gjeng med sauer som bare følger media og trend. Det er mangel på selvstendige tanker og forskning. Mange selger seg ut kun pga. navnet Røkke uten å innse hva dette egentlig betyr for selskapet. Andre selger seg ut fordi de er traumatisert av historikken til markedsverdien eller forsøker å trade og shorte for å gi psykologisk påvirke aksjonærer som ikke vet bedre.

Det at aksjekurs handles til 14kr (nesten en hel måneds oppgang har blitt fjernet på positive nyheter) forteller veldig mye om aksjonærer i dette selskapet. Det er dessverre individer som ikke klarer å tenke lengre enn nesa. Det som er positivt, er at Hanwha er fremoverlent. De deler kommunikasjon med markedet og de legger handling bak sine ord. Vi vet at et nytt styre stemmes inn i mai og jeg antar at vi bør også få en ny CEO ila. den tid. Med andre ord vil selskapet være helt annerledes i løpet av kort tid og REC vil være klare og robuste til å takle denne nye tidsepoken de befinner seg i.

Kjære venner. Aldri selg denne aksjen til disse usle verdiene. Hanwha må følge norsk og internasjonal lovverk og har ingen mulighet til å manipulere kursen ned som flere her hevder. De har heller ingen intensjoner om å lure ut aksjonærer. Kjøper de flere aksjer, så må de gi bud på 20kr + per aksje, noe som kan bli en reell mulighet de neste månedene. Det er også stor sannsynlighet for at hovedkvartalet flyttes til USA og at børsen fjernes fra Oslo Børs og heller noteres på Nasdaq. Dette vil være ekstremt gode nyheter, fordi de er mye flinkere til å sette priser som rettferdiggjør fremtidig vekst i USA kontra Norge. Vi snakker om 40-50 milliarder i markedsverdi med ML gjenåpnet, men det store bildet er fremdeles så mye større.

Vi vet at Hanwha vil investere ytterligere milliarder. Politikken er i vår favør og vi har fått til fremgang. Vi vet at nabotomten til REC vil gå til Hanwha og vi vet også at ML 2.0 kan bli en reell mulighet for å møte etterspørselen i markedet de neste årene. Selv om aksjekurs er like jo-jo og useriøst som alltid, så bør vi REC aksjonærer feire. Ting går akkurat som de skal. Det er kun snakk om litt mer tid før tradere må begynne å trade på intervaler mellom 35 - 40kr, fremfor 15 - 17kr.

Kjipt når markedet reagerer annerledes, men jeg benyttet anledningen til å fylle på ytterligere. Jeg er ikke en sau som følger Røkke, eller norsk finansmedia (de har jo vridd dette om til å få Hanwha til å virke som tapere som gjorde kjøpet) og klarer å sette puslebitene sammen selv. Det er flere her som baisser ned nå og kommer med falske påstander eller påstander kun for å påvirke oss andre negativt. Ikke la dem påvirke deg. Se vekk fra aksjekurs og se alt selskapet er på vei til å implementere og still deg selv et spørsmål;

Vil du gå glipp av denne veksten og verdiene som blir skapt kun fordi aksjekurs er så enkelt å herje med og volatilt? Fordi vi har aksjonærer som ikke tenker lengre enn nesa og ikke vet hva de investerer i? Fordi tradere og shorts kan leke med aksjekurs og det er frustrerende? Ikke jeg. Fall 10%. til, sier nå jeg. Ingen påvirkning på meg. Mine aksjer får du ikke under 100kr.

Så hold roen. Minn deg selv på hvorfor du investerte og alltid tenk på fundamentet istedenfor å dømme et selskap basert på markedsverdi. Selg, kjøp, trade, short - det er helt opp til deg, men ikke gå glipp av et av de beste vekst casene på børsen pga. frustrasjon eller følelser.

Ønsker alle en fin dag videre!
Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:38 6643

Min kommunikasjon med Nils Kjerstad (innleid IR-representant for REC).

Limer inn min dialog med Kjerstad fra i går for de som er interesserte, ettersom jeg endrer hovedinnlegget.

Tilbud på 100% er gitt av Hanwha konsernet som vurderes, men samtidig vurderes også andre alternativer. Selv om REC ikke formelt sett har snakket med verken G14 og Sila rundt co-location, så sender dette et stort signal på hvor ting er på vei til og de har vært i dialog med dem lenge rundt et mulig samarbeid. For REC er det da viktig at de kan betale, ettersom begge selskapene er under oppstartsfasen og sikrer blant annet kapital for videre vekst. Prisene som forhandles med alle parter er til markedsvilkår som vil være gunstig for alle aksjonærer. REC vil være mye mer tydelig på kommunikasjon og oppdatere markedet hurtigere fremover. Dette er et av kjerne sakene til May og Hanwha. May er CEO inntil noen andre beskjeder er gitt, så han er ikke interim CEO, som mange av oss har trodd. Vi kan forvente mye mer klarhet og svar på flere av våre spørsmål innen Q2 (kan den store meldingen komme innen da?).

Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:38 6637

Jeg har også hatt anledning til å snakke direkte med James May og deler hva vi diskuterte, samt svarene jeg fikk. Jeg hører på referat mens jeg skriver. Alt er James sine ord, selv om jeg formulerer meg litt rart og bytter på språket. Dette er fordi jeg skriver live og rekker ikke å korrigere innlegget. Mine personlige meninger vil finnes under ( parantes ). Resten er vår dialog. Ta dette med et klype salt ettersom dette er oversatt fra engelsk. Stor takk til IR, Nils Kjerstad.

Jeg starter dialog med å ramse opp mail dialogen og nevner at jeg ikke likte at det var usikkerhet på Q1, rundt gjenåpning og kapital og gir ordet til James.

"Først og fremst; det er ingen spørsmål OM anlegget i Moses Lake skal gjenåpnes. Anlegget SKAL gjenåpnes. Tidslinjene som er gitt er hva vi forholder oss til akkurat nå, (fordi REC er ikke ferdig med forhandlingene). Jeg kan ikke putte REC i et ulempe ved å oppdatere markedet under forhandlingene som pågår". Mine aktiviteter akkurat nå er spesifikt rettet mot å skape prosjekt-tidslinjer, sluttføre prosjekter og å sikre at REC leverer i forhold til tidslinjen jeg snakket om på Q1 (gjenåpning 2023, full drift 2024). Jeg spør han om Hanwha tilbudet og om den kom dagen før Q1 og lærer da at det er feil. Hanwha tilbudet kom ikke dagen før Q1, som mange tror. Det har ligget på bordet, men dette styrker forhandlingskortene til REC med andre aktører enda mer. REC trenger ikke å komme med en børsmelding rundt MOU med Hanwha, fordi de jobber med Hanwha akkurat nå. James vil oppdatere markedet når den endelige kontrakten er signert (med kundene) med en børsmelding. Så vi kan forvente konkret oppdatering når alt er sluttført. (Merk - James sin aktivitet nå går på å skape prosjekt-tidslinjer og sluttføre prosjekter. Med andre ord; sluttfasen før meldingen kommer.)

Videre fortsetter James at REC lenge har vært i en posisjon hvor markeds kondisjonene ikke var tilstede for at de kan gjenåpne. Dette har endret seg enormt og forsterket kortene til selskapet ved at markeds kondisjonene nå er på plass for at REC skal gjenåpne. Jeg spurte James direkte enda en gang rundt annonseringen på Q1 rundt innhenting av kapital og det han sa da var;

Jeg vet hva kostnadene for å gjenåpne ML blir. Det jeg ikke vet ennå, er hvordan vi skal hente disse pengene (lån, emisjon eller forskuddsbetaling). Når vi tok en emisjon i oktober 2020, så var det for å åpne fire FBR, hente penger gjennom å drifte disse fire og deretter åpne tre FBR til. Nå er situasjonen helt annerledes. Vi skal åpne ALLE 12 FBR med en gang (dette er årsaken til utsagnet på Q1). Videre fortsetter han;

Først og fremst har markedet vært "squidish" (som James la det frem) og de krever forskuddsbetaling av alle aktører, spesielt Kina (har det kommet tilbud fra kinesiske aktører?). Når det kommer til Hanwha, så vil forskuddsbetalingen være såpass stor (dvs. høye priser på avtalen og varighet, så glem de usle målene til analytikere på 14 USD og 20 USD) at de ikke vet om det er realistisk å kreve så store summer av Hanwha. James jobber også med å se hvordan de skal få mer kapital og ser på muligheter som vil være gunstig for ALLE aksjonærer. Her kommer de store nyhetene:

Innen august vil markedet forhåpentligvis få vite mye mer. Jeg spurte James om dette betyr at Hanwha ikke vil forskuddsbetale og da svarte han;

Vi kan forvente forskuddsbetaling som vil være "sizeable". Så han bekrefter at selv om de ikke kan forvente like mye på forskudd som de hadde gjort hvis de delte kapasiteten til flere aktører (kostnadene blir rett og slett for store basert på prisene de forhandler på nå) så kan vi forvente en betydelig sum av Hanwha. Videre spør jeg hvor de er i prosessen med å signere kontrakt med Hanwha og får med god humør dette svaret;

Jeg kan ikke fortelle nøyaktig hvor vi er under diskusjonene før endelig kontrakt er signert, men vi er enige med hverandre og jobber med de siste detaljene for å sluttføre prosjektet. Noen av disse prosessene er enkle og rett frem, mens andre er litt mer kompliserte og tar litt tid. Jeg vil oppdatere markedet når endelig kontrakt er signert.

Videre spør jeg: Fra min forståelse og av uttalelsene til både Group 14 og Sila Nanotechnologies, så er de i dialog med REC. Vi vet også at Chuck Sutton prøver å få mer tomt plass til REC Silicon og at REC inngikk MOU med G14 i oktober 2020. Er det noen spesifikk grunn til dette? Fordi mange spekulerer at dette er for å møte etterspørselen til alle tre selskaper.

Da får jeg et smil ut av James, før han svarer:

Vi jobber med å gjøre tomt areal til industri areal, slik at vi har en buffer for videre ekspansjon om det oppstår og dette hadde vi gjort uavhengig av dialog med Hanwha, Group 14 eller Sila Nanotechnologies. Avtalen med G14 var ikke bindende. REC er i spesifikk dialog med Group 14 og skal de ha kapasitet, må de betale markedsvilkår. Sila Nanotechnologies konsulerte ikke med REC før de åpnet fabrikk ved REC, men James legger det frem slik;

Når det kommer til Sila Nanotechnologies så er værste situasjon at vi er en av få aktører som kan levere til dem og beste tilfelle at vi er den eneste aktøren som kan levere til dem. Det vi må forstå er at når REC var i dialog med Group 14 og Sila Nanotechnologies for noen måneder tilbake, så hadde ikke REC en "great deal of negotiating power" som de har nå. De har allerede et tilbud på 16.000 MT polysil. av Hanwha og det betyr at jeg har veldig lite verdifull silan til overs. (tar denne biten på engelsk, så ingen misforstår kontekts) "When I enter into an agreement with Hanwha, this will limit our options going forward, so these guys have got to come to the table and hit hard. These guys are going to the press and saying that REC needs to come to us, no no no no. I have silane. They have a very good need for silane. They need to come and talk to me. The negotiating stance has changed substantially". Der bryter jeg inn og sier;

"I agree completely. Hanwha is a gamechanger for REC. They have to come to the table and pay up, because REC has all the cards as Sila can`t go to China to get their silane". James svarer kort yup, før han sier "go ahead" - og da stiller jeg det store spørsmålet:

Tidligere har REC uttalt at SEMA er avgjørende for å bygge en domestic supply-chain i US, men det virker som om dere allerede er på vei til å inngå avtaler, selv uten SEMA. Er REC fremdeles avhengig av SEMA? James svarer;

"Nei, det er vi ikke. Det er en verdens satsning på å skape en supply chain utenfor Kina. Hvis man ser på selskaper som bygger fabrikker i Thailand, Vietnam, Malaysia. Dette er kinesiske selskaper og de har innsett at de må ut fra Kina for å kunne levere til det vestlige markedet. Hvis SEMA går gjennom, så er det flott, veldig flott, fordi da kan US bygge egen verdikjede, men våre planer er ikke påvirket av SEMA lengre".

Videre begynner vi å snakke litt politikk, Manchin og fremskritt, hvor Manchin har fått til litt av sine ønsker og hvor absurd og jo-jo amerikansk politikk er. Han hadde også nettopp hørt det av sin "politiske representant". Han har hørt mye om amerikansk politikk fra nordmenn, australere og nå koreanerne, men sier noen at de forstår amerikansk politikk, så er det sikkert at de egentlig ikke forstår det. Han tror det når han ser det. Vi ler og jeg beveger meg videre til neste spørsmål.

"Although I love REC Silicon, and I am a proud investor, it has been exhausting to be a shareholder at times, because of the lack of communication with the market which in turn has affected the shareprice. I believe you after this meeting that you will keep the market updated. Has REC considered the pros & cons of being listed listed on another stock exchange, such as the US, Germany or South Korea?". James svarer:

"It has come up from time to time. It depends on the capital we need. Right now given the capital requirments the company has, Oslo Børs is a good home for the company. If we get into any transaction where that we need a great deal of capital, a US listing may be better, because you can command that more capital. We haven`t looked at being listed at any exchange in any other countries, such as Korea. I assume that you are asking about South Korea because of Hanwha`s ownership? Hanwha is just 1/3 of the shareholders, we still have 66% of the other shareholders which we are just as concerned about. Any move we make will be in the interest of all shareholders".

Siste vi diskuterer er at situasjonen har fullstendig endret seg fra noen år siden. Dette skaper et stort marked for REC i fremtiden. Er prioritet akkurat nå kun på Moses Lake, eller blir det diskutert om utvidelser i ledelsen? James svarer; I have to take one thing at a time and give it our full capacity. My job right now is to get the facility open. The problem right now is that we are not operating, so my overriding objective is to get the facility open. Then communication with the market and shareholder price will all take care of itself. Der stiller jeg et oppfølgingsspørsmål:

"Can we as shareholders expect that you will keep us updated on the quarterly reports as long as you are the CEO?". "Yes, going forward you can expect this, no matter who is the CEO. I understand your perspective that we haven`t kept shareholders updated very well, if you go out and look at the marketplace, given that we are a single industry company, our disclosures are really relatively comprehensive. And at times are problematic with customers. I will assure you that we are not driven by if we wan`t to keep information secret or not, we look at it in terms of public company requirments and we evaluate it on that basis, all the time".

Mine meninger rundt dette møtet og min dialog med Nils Kjerstad finner du ved å scrolle ned noen kommentarer på side 1.

P.S: Merket ved å sjekke gjennom referat nå en viktig faktor:

MOU med G14 gjelder ikke lengre. Skal de ha silan, så skal de forholde seg til markedsvilkår og betale på forskudd. Sier litt om hva slags kort REC stiller med.
Slettet bruker
26.07.2022 kl 09:39 6629

Mine meninger rundt dialogen med James:

Nå håper jeg at jeg har fått med meg det meste. Jeg skal høre gjennom igjen og prøve å huske om det er noe jeg har oversett, fordi vi snakket en stund og dessverre fikk jeg ikke alt på bånd pga. teknisk feil fra min side, så det mangles ca. 6 minutter... Årsaken til at jeg sier at jeg er mega bull, er på grunn av selvtilliten og språket James brukte i forhold til fremtiden til REC. Vanskelig å oversette det i tekst format. Engasjementet han viste. Det at han presiserer at de allerede har et godt tilbud, så skal G14 eller Sila sikre noe kapasitet, så må de komme på bordet og komme hardt!? Dette er ikke en James jeg kjente igjen fra Q-rapporter. Hatten av. Min tillit til James har økt betraktelig. Jeg stoler på han, når han sier at han vil fortsette å holde oss oppdatert.

Bortsett fra hans aggressive ståsted til både G14 og Sila Nanotechnologies, så elsker jeg at han sier at vi kan forvente kommunikasjon med markedet på Q-rapporter fremover. Jeg setter også stor pris på om at han sier at kommunikasjon med markedet og kursen vil komme av seg selv når han har sikret gjenåpning og meldt det til markedet. Det at han sier at vi vil vite mer innen august, forteller meg at han allerede har et tidsperspektiv på at alt vil være signert innen den tid.

Jeg valgte å ikke stille noen spørsmål som er børs sensitiv. Jeg ønsker å opprettholde en god relasjon med James og vil ikke sette han under en vanskelig posisjon, fordi jeg tror at vi kan få til disse møtene oftere i fremtiden, hvor jeg også vil få muligheten til å direkte oppdatere dere på ting som er uklart eller spørsmål dere har. Denne gangen gikk alt litt fort i svingene, men jeg skal inkludere dere mye mer til neste gang.

Markedet får vel fortsette å undervurdere REC litt til. Etter dette møtet er jeg helt overbevist om at James jobber med noe stort bak kulissene. Jeg er også overbevist om at ALLE undervurderer prisene Hanwha og REC vil inngå samarbeid på. Han hadde ikke spesifikt nevnt at de skal få en betydelig stor sum av Hanwha, men selv det er ikke det de ellers hadde krevd av andre, fordi det blir alt for mye penger å be om på en gang hvis det var snakk om de usle prisene per KG som blir diskutert av analytikere.

Deilig å få våre tanker bekreftet om at REC vil fortsette å gå videre, med eller uten SEMA. Spørsmålet nå er;

Har vi nok is i magen til å stole på ledelsen og ikke få panikk, når vi er så nærme august og flere har ventet siden 2019? Hehe. Jeg kommer til å kjøpe mer :)

P.S. Jeg informerte også James om at jeg er overbevist om at han er riktig man, til riktig sted og til riktig tid og at jeg skulle ønske markedet så denne siden av han. Dette trodde jeg ikke at jeg skulle si, for å være helt ærlig. Mega bull? Mega bear? Jeg vet ikke hva det er for deg, men min tillit til selskapet er forsterket enda mer.

Håper at dette var nyttig for dere. Gi meg litt tid, så vil jeg korrigere første innlegg og redigere språkbruken, så det ikke virker som om jeg plutselig kommer med mine meninger midt i en setning. Som nevnt så finner dere mine meninger under parantes. Resten er enten direkte sitat eller James sine ord, selv om det virker som om jeg skriver med egne meninger. Beklager! Ikke så lett å gjøre dette live og nå forstår dere hvorfor jeg må bruke ett par timer på å redigere alle mine innlegg.

Redigert: som nevnt, så har jeg mistet 6 viktige minutter av samtalen vår. Må virkelig beklage for dette. Jeg kan prøve å skrive fra hukommelsen her, men jeg vil helst ikke gi noe informasjon som viser seg å være feil. Tar dette på min kappe.

- Uchi.
Redigert 26.07.2022 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 10:04 6411

Min dialog med SørlieInvest;

Jeg og Sørlie er nå i privat kontakt med hverandre. Jeg er fremdeles veldig sur og irritert over at noen på dette forumet har prøvd å ødelegge for et annet menneske i virkeligheten og det skremmer selvfølgelig med litt med å bidra her. Sørlie har tidligere funnet veldig god informasjon for oss tidligere, slik som Sila`s kjøp av nabo tomten. Sørlie er fremdeles i dialog med eiendomsmegler Brent og flere fra området og jobber i ett sett med å grave mer informasjon. Han ønsker å takke alle som har vist støtte til han. Heldigvis for oss, har Sørlie bygd et profesjonelt ryke om seg selv innenfor eiendomsmegler bransjen i Moses Lake og han vil fortsette gravingen.

Bygget på Wheeler Road er mest sannsynlig ikke for REC. Sørlie har klart å finne frem at de som betalte for extensions er eiere av flere "Marijuana plants" og at de vil trekke seg. Bygget vil komme tilbaket til markedet. Det finnes en annen kjøper som viser interesse her og Sørlie vil forsøke å finne ut hvem dette er. I vår private dialog var vi enige om at dette bygget mest sannsynlig ikke har noe med REC å gjøre.

_____________________________________________________________________________________

Project Riser:

I lys av samtalen jeg har hatt med CEO, hvor vi forhåpentligvis skal få mer farger på ting innen Q2, samtidig så ble det gravet frem av Svenn_13, at det faktisk er REC som står bak Project Riser. Dette er enormt. Vi har visst lenge at Chuck Sutton prøver å ordne mer areal plass for ekspansjon og dette spurte jeg også James direkte om i møtet. Akkurat nå spekulerer jeg, men;

Det virker for meg at ting henger sammen. Project Riser har blitt jobbet utrolig lenge med og vi nærmer oss sluttfasene 24. august. Det kommer også frem av dokumentet at et søsterselskap av REC (søsterselskap betyr samme eiere, dvs. Hanwha konsernet) ønsker å bygge her. Priskost er satt på $2 milliarder for å bygge ingot og wafer fabrikk som vil sørge for at REC har kunder for alltid. Samtidig ser vi at Hanwha fortsetter med oppkjøp av andre selskaper, i blant annet Tyskland og Canada - og gjentatte ganger informerer markedet om deres grønne plan. Hanwha har tydelig nevnt tidligere at de kjøpte REC for å sikre tilgangen. De har også nevnt at de skal investere flere milliarder $ innenfor fornybare verdikjeder, hvor REC var begynnelsen.

Hanwha har assets og inventar til over $190 milliarder. La det synke inn for to minutter. Vi snakker om et av verdens største innenfor vårt segment, som største eiere i selskapet. De har musklene for å ta REC med til nye høyder. Jeg tror at tiden fremover blir veldig spennende for fundamentet til selskapet.

__________________________________________________________________________________________________

Politikk:

Vi venter nå på å se hva slags executive orders Biden vil utføre. Dersom klima blir erklært til en nasjonal krise, så vil mandatene til Biden øke drastisk. Jeg er veldig positiv til at Biden har tatt dette steget, da politikken har kommet ingen vei pga. noen politikere. Han har gjentatte ganger nevnt at han ikke vil gi opp kampen om fornybart og dette har vært et av hans viktigste valgløfter. Det er ingen tvil for meg om at USA henger langt bak og jeg er spent på å se hvordan se skal prøve å ta Kina igjen. Med Biden`s egne ord, så handler dette om nasjonal sikkerhet.

Vi ser også at senatorene fortsetter å diskutere rundt SEMA. Denne legger jeg litt på hold og har gitt opp, selv om en ekstremt revidert versjon kan komme ut til slutt. Selv om jeg ikke har tro på SEMA, så er jeg overbevist om at det kommer fornybare incentiver - og flere av dem, da verden skal omstille seg til grønt. Dette skaper enda flere potensielle kunder flere år frem i tid for REC - og da er vi tilbake til hovedargumentet mitt:

Folk dømmer REC pga. fortiden. De dømmer REC pga. alt det dårlige som har skjedd. Jeg prøver å dømme REC basert på hva jeg tror fremtiden vil bringe. Alt av informasjon tilsier at verden vil omstilles til grønt. At USA og EU vil gi konkurranse til Kina. At Kina ikke lenger kan selge slavearbeids produkter til USA og presse prisen ned, men nå må begynne å etablere seg i andre asiatiske land for å kunne møte markedet i USA og EU. Jeg tror at REC er fremtiden, fordi vi har sterke eiere, vi har et marked som vokser seg rundt REC, vi sitter midt i smørøyet og våre produkter kan ha stempelet "Made in USA, sold in USA". Teknologien og kunnskapen til REC er blant verdensledende utenfor Kina. Ekspertisen deres innenfor silan er helt unik.

_______________________________________________________________________________________

Kritikk må rettes der det er fortjent. Selskapet har vært helt udugelige til å kommunisere med markedet og sine aksjonærer. Dette er noe jeg tok opp for et år tilbake og jeg mener ikke at selskapet har vist stor forbedring hittil. Det at CEO stiller opp til private møter anser jeg som utelukkende positivt, men det jeg forventer er mye mer tydelighet på kvartals presentasjoner og at markedet blir inkludert mer av REC på veien videre. Tillit tar tid å bygge, men jeg mener at CEO og selskapet er på riktig vei - og derfor viser jeg min fulle tillit til ledelsen. De vet selv at de har dummet seg ut, men som CEO sa til meg;

"When I take care of Moses Lake, the share price and communication with the market will take care of itself".
Slettet bruker
26.07.2022 kl 10:19 6273

HO mener jeg er en flott ressurs til å bli kjent med andre individer, samle informasjon om selskaper en følger og bli en bedre investor. Dessverre har tivoliet (spesielt REC-segmentet) blitt tatt over av useriøse individer som ikke klarer å tenke fritt eller selvstendig. De bombarderer de ulike trådene og drar ned seriøse bidragsytere og ødelegger for alle andre eller oppretter egne tråder som er helt uinteressante. Dette er ikke Kvinneguiden eller Facebook. Dette er ikke en dagbok. Dette er et aksje forum. Vi alle vet hvem disse useriøse bidragsyterne er, men admin gjør dessverre ingenting her.

Selv om forumet har blitt forsøplet, så er det fremdeles mye god informasjon å hente. Jeg oppfordrer alle til å bare ignorere disse useriøse bidragsyterne. Ikke gi dem oppmerksomhet og la trådene deres dø ut av seg selv.

- Men en ting er sikkert. Dere klarer aldri å fjerne engasjementet jeg har ovenfor selskapet eller optimismen, selv om jeg er mindre synlig på forum. Kall meg gjerne for en hausser daglig hvis du ønsker det, men ingen kan fornekte potensialet som ligger i selskapet. Jeg er helt overbevist om at det vil bli bygd store verdier fra REC i fremtiden. Hanwha spytter ikke inn flere milliarder for moros skyld. Store og seriøse selskaper som blant annet Sila og G14, tar ikke milliard emisjoner og skal bygge ved siden av REC fordi det er fin utsikt i Moses Lake. De gjør det, fordi REC er fremtiden og de skal tjene penger selv.

For meg har REC aldri vært om Moses Lake. Det har alltid vært om fremtidig vekst. REC sitter med produkter som utfordrer bransjen - utfordrer status quo. Gjennom REC blir hele batteri bransjen utfordret. Bedre teknologi, lengre rekkevidde. Samtidig er de verdens mest CO2 vennlige og er en av fire/fem aktører innenfor polysil. i USA. Jeg dømmer ikke min investering basert på kurs alene, men også fundament. Kurs kan ingen fornekte, helt elendig. Styrt av profesjonelle tradere med dype lommer samt algoritmer, også gjør små aksjonærer resten av jobben. Jeg forstår også at mange er slitne og venter på at selskapet skal levere. Ting har tatt tid, men det får ikke meg personlig til å kaste håndkleet. Fundamentet er for sterkt. Alt går i positiv retning, selv om ting tar tid.

Jeg venter spent på hva CEO informerer oss på Q2 og veien videre. En ting er sikkert:

ML gjenåpnes i 2023 og er til full drift mot slutten av 2024. Dette er ikke noe jeg sier, dette er en avgjørelse styret av selskapet har tatt og CEO sin jobb er å sørge for at tidslinjen opprettholdes.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 09:54 5481

https://www.cnbc.com/2022/07/26/bill-to-boost-us-chip-production-and-competition-with-china-clears-key-senate-hurdle.html

Denne kan være fin å lese og påvirker direkte Butte. Fellesferien for politikere i USA begynner 05. august. Nå får vi også se om Biden er handling - eller kun tomme ord. Jeg forventer at vi får fremgang innenfor det politiske innen kort tid, da de er langt på overtid fra før av, ellers vil jeg begynne å bli skeptisk til det demokratiske partiet og deres utføringsevne.

Redigert:

Ser at flere har bedt om tilgang. Noen av dere har jeg rukket å godkjenne. Ønsker å tydeliggjøre: Ingen skal takke meg, eller snakke ned om noen andre på denne tråden. Kun informasjon relatert til REC og seriøse innlegg. Spekulasjon begge veier er tillat, men da må det være argumentert for. Det finnes mange andre tråder hvor man kan diskutere alt annet. Hovedsakelig er dette en tråd jeg vil bruke til å kommunisere med tivoliet fremover.
Redigert 27.07.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2022 kl 22:12 4996

Flott å se reaksjonen til markedet på rentemøtet. Som jeg har nevnt flere ganger tidligere, så tror jeg at markedet rett og slett har priset inn alt for mye negativitet. Det har vært en enorm salgspress de siste månedene. Fra min observasjon begynte dette for alvor etter Q1, når tallene til teknologi selskaper kom ut. Kjempe dårlige tall i tillegg til mye uro rundt inflasjon som forverret hele situasjonen.

Linken jeg postet tidligere i dag er også veldig relevant for Butte, samtidig som det er fremgang for USA. Jeg venter spent på føring fra Biden og hva slags tiltak han vil ta. Han har lovet at han skal gjøre alt i sin makt og nå får hans handlinger fremover tale for han. Jeg forventer at han utøver makten han har som president.

Noen dager igjen av fellesferien, deretter starter en spennende måned for selskapet. Som nevnt tidligere, bryr jeg meg ikke om kontrakt kommer i august eller september - eller desember for ordens skyld. Det som er viktig for meg er rett og slett best mulige vilkår på kontrakter som meldes.

Jeg visste heller ikke at REC stod bak Project Riser, ellers hadde jeg tatt det opp med James. For hver dag jeg får reflektert rundt, tenker jeg mer og mer om at Project Riser og samtalen jeg hadde med CEO henger sammen. Kjøp? Selg? Trade? Short? Helt opp til deg. Første steg er å ikke høre på en ukjent person fra internett og gjøre dine egne meninger rundt casen. Er tross alt dine penger du investerer.

Lykke til :)

Redigert:

Delte linken i dag tidlig i en annen tråd, men denne er nok fin å ha her også, da dette er en informasjons-tråd rundt mine innlegg med denne brukeren. Tidligere innlegg kan bli funnet på (nå dessverre slettet) Uchibrah.

https://www.democrats.senate.gov/imo/media/doc/inflation_reduction_act_of_2022.pdf
Redigert 28.07.2022 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
The golden 1
28.07.2022 kl 16:48 4361

Du er dyktig!
Slettet bruker
28.07.2022 kl 22:30 3831

Hei,

Nå som jeg er hjemme så har jeg litt bedre tid til å dele litt tanker. Først og fremst, gratulerer til alle tålmodige aksjonærer. Dette er en periode vi har ventet lenge på og som mange, inkludert meg selv nesten hadde gitt helt opp på. Har sagt det lenge nå at det kun er snakk om tid til USA må få i gang politiske tiltak for å fremme vekst innenfor det fornybare segmentet, men at Manchin skulle snå på denne måten er imponerende. Endelig enighet mellom Schumer og Manchin. Dette er stort for meg. Vi har tidligere feiret for tidlig og brent oss, så jeg skal ikke be alle om å bestille Porsche´n ennå, det trengs fremdeles støtte fra Sinema, men der vi er på vei så tror jeg at det nå kun er snakk om formaliteter før alt er på plass.

Virkelig verdt å lese dokumentet jeg delte i dag tidlig. Her er det så mye spennende og relevant som vil være så viktig ikke bare for selskapet i dag, men også fremtiden og veksten flere har snakket om så lenge. Dette vil bringe flere potensielle kunder til USA - og det er allerede så stor konkurranse for REC´s produkter i dag - (ref. aktørene som etablerer seg i Moses Lake uten noen avtale med selskapet), så jeg gleder meg til å se hva de neste årene som en aksjonær vil bringe. Som jeg også nevnte i dag tidlig, så vil REC blant annet få $3 reduksjon per KG. Markedsprisen ligger på $37 - $42 KG. REC forhandler med flere aktører til markedsvilkår. Markedsverdi på 7.7 milliarder NOK? Veldig snart kommer også kontrakter som vil rettferdiggjøre åpningen som ble fremlagt på Q122, tror jeg.

Analytikerne og journalister sover fremdeles. Vært så mye støy på og negativitet dette forumet den siste måneden at det har vært hjerteskjærende, men har det forandret casen? Neppe. Vil det forandre casen? Nei. Som jeg har sagt i noen år nå. Fornybart er fremtiden. Dette er kun snakk om menneskelig evolusjon og vi er heldige nok til å leve i en periode hvor verden har startet med det grønne skiftet. Jeg har aldri sagt at olje og gass vil forsvinne på noen år eller måneder, da verden har et så stort energibehov, men er det en ting alle stater har lært de siste to årene så er det "energy independence". Grønn energi som er bærekraftig og tilgjengelig gjennom solen, for alle. Hva er bedre enn det?

REC Silicon finner seg midt inn i det. Fabrikkene eksisterer i USA. Flere hundre arbeidsplasser vil bli skapt i Moses Lake og hvis Project Riser blir en realitet, flere tusen arbeidsplasser. Direkte gjennom REC og Hanwha alene. Det blir snakket om miljø overalt og hvor viktig dette er for planeten. REC er verdens mest CO2 vennlige innenfor sitt segment. "Made in America, and sold in America" kommer de til å si. Kvalitetsstempel å ha REC´s sine produkter. Markedet vokser på årlig basis og etterspørselen vil bare øke, ettersom verden omstiller seg enda mer til det grønne skiftet. REC er verdensledende utenfor Kina innenfor sitt segment og det er snakk om en "kald krig" mellom USA og Kina, hvor de som kommer i lengst også potensielt vil sitte med hegemoni rollen på verdensbasis. Hvilket land skal være mektigst om 10, 20, 30, 40, 50 år fra nå? Før pleide det å være mine ord og tomme noveller, nå om dagen kaller President Biden det for nasjonal sikkerhet.

La vår CEO få tid til å forhandle de beste kortene for alle aksjonærer. Kundene sloss for å sikre våre produkter. Så mye at en av kundene nå er REC´s største eier og søker om å kunne bygge et bygg til $2 milliarder rett ved siden av REC. Markedsverdi på 7.7 milliarder NOK har REC, sier jeg nå igjen. CEO av selskapet sier det med egne ord til meg; Forhandlingsbordet ser helt annerledes ut i dag, enn den gjorde for noen måneder siden. Skal G14, Sila Nanotechnologies eller noen andre aktører ha produktet, så skal de komme hardt til bordet. De skal betale på forskudd. De skal forholde seg til markedsvilkår. Hanwha skal også forholde seg til markedsvilkår. De skal også betale en betydelig sum på forskudd. Dette kommer til å bli så stort og gå så fort at selskapet vil trenge mer penger - og de har allerede en fin balanse på bok per dags dato. La veksten som er på vei bare synke inn for to minutter.

Kortsiktig tørr jeg ikke å si noe som helst om aksjekurs. Alle avgjør selv hva de ønsker å gjøre der. Langsiktig? Hehe. Blitt stemplet som hausser i en lang periode nå på grunn av mine meninger om selskapet og engasjement rundt fremtiden. Som også nevnt flere ganger før, så tror jeg at det også er en mulighet for en mye finere periode for teknologi og vekst selskaper i tiden fremover. Se på Amazon og after hours. Futures blir gode. Teknisk ser ting veldig interessant ut.

Ja, markedet har fått seg en smell og det er mye uro på verdensbasis, men vi må stole på fed´s når de sier at de ikke tror at USA er i en resesjon - eller når finansministeren i landet sier det. Dette er dyktige individer som passer på verdens økonomien og vet hva de snakker om. Tøff periode? Absolutt. Sånn er livet, vi går alltid videre og bygger oss sterke. Tiden for vekst og teknologi har såvidt startet, tror jeg. Sier selvfølgelig i fra om dagen kommer hvor jeg tror omvendt.

Enda en gang - ingen anelse om hva som skjer i morgen eller neste uke verken på makro eller mikro nivå, men hver eneste dag er spennende som REC aksjonær og jeg liker å kunne lufte mine tanker med andre fine individer. God kveld videre :)

- Uchi
Slettet bruker
29.07.2022 kl 09:54 3066

Enda en gang;

Gratulerer til alle tålmodige som har holdt ut under den forrige måneden. Så mye negativitet. Så mange som dukket opp på RECSI forum og fortalte oss at vi er mindre intelligente og har gjort en dårlig investering. Hvor er de nå? Alltid borte på grønne dager. Jeg mener også at 20kr er peanøtter i forhold til det fremtidige potensialet. Snakk til meg om 5 år, når REC er på flere hundre kroner.

Husk at det alltid er enkelt å bli påvirket negativt under mørke dager. Spesielt når alle forteller deg at du har gjort en dårlig investering. FUD blir spredt overalt. Ikke la andre individer påvirke din investering. Som tommelfingel så minner jeg meg selv alltid om hvorfor jeg først investerte under mørke dager. Jeg spør meg selv om fundamentet har blitt endret i negativ retning. Fundamentet styrer mine investeringer.

Nå som kursen er høy, så kan sikkert flere av dere gevinst sikre litt, eller trade hvis det er ønskelig. Dere styrer selv. Langsiktig så tror jeg at vi vil le av 20kr. Tålmodighet. Alt som kan gå vår vei, går vår vei. Jeg skal ha betalt for alle årene med "risiko" (var aldri høy risiko i mitt syn, men i følge markedet) og da snakker jeg ikke om 10, 20, 30% - eller 100%. Da kunne jeg ha gevinst sikret for noen år tilbake. Jeg snakker om penger som skal gjøre livet til familien min enklere. Har jeg noen garantier? Nei, men fundamentet har aldri sviktet meg før og jeg har tillit til REC.

God fredag!