Hvorfor nevner ikke norsk finanspresse århundrets fornybardeal?

MorganKane
RECSI 28.07.2022 kl 11:59 15616

Hundrevis av nyhetsaktører har Machina sin helomvending på førstesiden. New York times, BBC, CNN, VG. You name it. Men ikke norsk finanspresse med FA i spissen. Isteden fokuserer de på at nå er det på tide å ta gevinst i fornybar. Man kan bare spekulere hvorfor...

Jeg stenger denne tråden. Vil ikke ha ubegrunnede beskyldninger etc publisert her. Men en ting er sikkert. Journalister er ikke hva de engang var.


Nedenfor er ett eksempel påfirsidestoff fra CNN


https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2022/07/27/politics/schumer-manchin-deal-build-back-better/index.html
Redigert 28.07.2022 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.07.2022 kl 12:12 15532

Som sagt man kan bare spekulere. En ting vi vet er at mange av intervjufavorittene til FA er short i NEL. De må jo begynne å svette rimelig bra nå. Med århundretsdeal i fornybar, som inkluderer milliarder av dollar inn i grønt hydrogen, sannsynligvis bare en uke eller to fra å bli slått igjennom. Likevel blir altså ikke dette nevnt med et ord i FA. Litt overraskende spør du meg. Det er klart største internasjonale økonominyheten i dag.
Redigert 28.07.2022 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
MorganKane
05.08.2022 kl 08:54 14573

Igjen,

Dette er århundrets deal hvis går igjennom. Det siste hinderet, dvs senator Sinema, er tilsynelatende ikke et hinder lenger. Ett raskt google søk viser at at de fleste større mediahus allerede har det på førstesiden. Vi vet der har alt å si for fornybarbransjen. En bransje som hele tiden blir pepret av FA og favoritt shortegutta dems. Blir spennende se om FA klarer å få med nyheten. Jeg tviler...

https://www.google.com/amp/s/finance.yahoo.com/amphtml/news/arizona-sen-kyrsten-sinema-agrees-033706709.html
Redigert 05.08.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
MorganKane
05.08.2022 kl 09:12 14402

Foreløpig virker de helt blåst. Ikke ett ord. Selv om fornybardelskapene er kraftig opp. Det er bare å ønske god jul....


https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/08/05/7909636/oslo-bors-apner-ned


Edit; nå har de klart å nevne REC i hvertfall. Vel og merke uten å nevne årsaken... Greit nok. Dette er en lynrask børskommentar som ikke går i dybden på noe som helst vis.
Redigert 05.08.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
MorganKane
06.08.2022 kl 11:31 13886

Podcasten på aksjesladder, som det har blitt publisert link til på andre tråder, gidder jeg ikke høre på. De to "børsintervjuene" på FA er mer enn nok til å slå fast at ikke bare har fyren INGEN peiling, han har heller ingen evnenø til å bare holde kjeft eller uforbeholdent unnskylde seg når han så til de grader tar feil. Han blir tatt med buksene nede gang etter gang og isteden for å ta dem på igjen kommer han med det ene latterligere argumentet enn det andre for å prøve å redde seg inn, men i realiteten graver han seg bare lenger og lenger ned i gjørma.

Kommentarartikkelen som ble publisert i FA var jo så på trynet at den ble trukket i sin helhet. Har kommentert den kjapt tidligere. Gidder ikke gjøre det igjen. Gidder heller ikke kommentere det første børsintervjuet der han åpenbart fortsatt ikke hadde peiling på at Manchin hadde snudd 180 grader (noe som egentlig er helt sinnsykt for en børskommentator å ikke vite). Skal bare ta for meg den siste "børsintervjuet"

Men la meg begynne med det mest grunnleggende først. Det virker ikke som han vet noe som helst om årsakene til at fornybar vokser. Han vet ikke noe om, har ikke snøring what so ever faktisk, motivasjonen til verken investorer, politikere eller folk flest for hvorfor vi/de ønsker fornybar energi. Han har tilsynelatende null peiling på klimaproblematikken. Likeledes har han null peiling på energisikkerhet. Og til slutt, null peiling på kostnadsnivået til de ulike "energikildene" videre fremover. Alt, kort sagt, helt hinsides når du skal kommentere en "fornybaraksje" og fremtiden til denne.

Men nok om det. La oss ta det siste børsintervjuet. Flere punkter.

1) Han nevner ikke Manchin lenger. Selv om dette var hovedargumentet hans under det første intervjuet. Da snakket han mye om "Kullmannen Manchin". Isteden klarer Molnes å trykke ut av seg at de følger godt med på amerikansk politikk og at den største motstanderen, senator Sinema, har gått med på fornybarpakken. Faktum er at det alltid har vært Manchin som har vært den største motstanderen, men siden Molsnes ikke fikk med seg at han gikk over forrige uke, tenker han nok at det er best å ikke nevne han med ett ord nå. Han burde kommet med en uforbeholden unnskyldning at han ikke hadde fått med seg at Manchin faktisk nå var en av drivkreftene bak pakken (alle som har sett hvordan Manchin har argumentert for pakken og hvordan han har oppsøkt Sinema i senatet vet det). Isteden gikk han fra å si at Kullmannen Manchin var imot all form for fornybarpakke og hadde all makt til å stoppe denne (som var, også da Molsnes sa påstanden, beviselig feil) til å ikke nevne han med ett ord. Helt forkastelig.

2) Han sier at vi vet ikke nok om detaljene i pakken. igjen viser han sin udugelighet. Igjen viser han at han er fullstendig inkompetent til å kommentere en aksje som Recsi. Uchi postet detaljene til avtalen på dette forumet i forrige uke. Bare timer etter at Manchin publiserte avtalen mellom han og Schumer. Helt helt sinnsykt å komme med en slik påstand når du åpenbart ikke vet noe som helst om saken.

3) Han sier at pakken inneholder "litt" innenfor sol. Selv om han ikke vet noe om detaljene (ref punktet over) så vet han tydeligvis nok til å komme med en slik påstand. Igjen helt feil. Og igjen i en slik kategori at jeg vil kalle påstanden sinnsyk. Alle vet, ABSOLUTT ALLE, at et av hovedproblemene i fremtidig energisikkerhet for USA er kinas dominas på solar. Det er ikke vind. Det er ikke hydrogen. Det er ikke vannkraft. Det er ikke olje eller gass. Det er solar hvor Kina har total dominans og hvor det overalt, både i USA og Europa, har blitt argumentert for at man MÅ bli uavhengig av Kina. At opprettelse av egen uavhengig fullstendig solarkjede i USA har vært ett av hovedelementene fra dag 1 i denne debatten/pakken har vært åpenbart for alle som har fulgt litt med. Likevel så klarer altså Molnes å prestere å nesten avfeie hele avtalen som irrelevant og si at det er litt" sol, men ikke i nærheten av å endre noe særlig (ikke ordrett, men mer eller mindre det han sier, se også punkt 8) også gå rett over til noe annet.

4) Han nevner at mye av pakken er subsidiering av EL-biler. Noe som er riktig (selv om dette har blitt betydelig skallert ned siden de første utkastene til pakken). Men han klarer ikke å se at dette også er positivt for RECSI. Kort fortalt virker det ikke som han vet noe som helst om anodematerialer og hvordan Silangass, som Recsi er verdens største produsent av (i hvertfall etter at ML kommer i drift), etter all sannsynlighet vil bli den viktigste innsatsfaktoren her. Det som nesten er morsomt er at det virker som om programlederen, han som stiller spørsmålene, vet mer om saken enn "eksperten". For meg virker det som om programlederen prøver å lede Molnes på rett vei, men Molnes nekter. For meg virker det som om han skal, koste hva det koste vil, ha en negativ vinkling på saken.

5) Han kommer med en påstand st RECSI er lite selskap i den store sammenheng. Det er jo ingen feil påstand, men helt irrelevant. Spørsmålet er ikke om et selskap er stort eller lite, men om det er priset billig eller dyrt. Jeg vil si at i et blue sky scenario, som vi jo er på vei mot nå, så er Reci priset ufattelig billig. Det mener ogsp flertallet av de analytikerne som følger selskapet. Dessuten vil jeg påstå st RECSI har en stor mulighet til å vokse betydelig også utover ML fremover (med eller uten emisjon), men det fpr vi komme tilbake til når aksjekursen reflekterer dagens verdier.

6) Han kommer med en påstand om at folk argumenterer med at "byggekost" tilsier dobbelt verdi. Svært sjeldent ser jeg slik argumentasjon. De fleste forholder seg til fremtidig omsetning og ebitda og en rimelig verdsetting av dette. Det som imidlerid hevdes i forhold til byggekost er risikoen for økt konkurranse. Det er ett faktum at å bygge ny polysilproduksjon (eventuelt silan) vil koste ca det tidoble sammenlignet med oppstart, inkl modernisering, av ML. Pga byggekost for nye anlegg er svært høy reduseres risikoen. Istedenfor en slik vinkling, som er den rettee, snur Molnes på argumentasjonen og får det til å høres ut dom om kostpris for ny produksjonskapasitet er irrelevant. Igjen, helt sinnsykt.

7) Han kommer med en påstand om at RECSI skylder dem penger. Hvem påstår det. Jeg er godt i pluss. De fleste andre som er inne i aksjen også vil jeg tro. Han snakker som om gjennomsnittsinvestoren gikk inn i RECSI akkurat når REC var på topp. Ikke bare er det etter all sannsynlighet helt feil. Det er også helt irrelevant som argumentasjon for verdisettingen av ett selskap.

8) "Pakken er ikke så stor". Igjen en helt sinnsyk påstand uten rot i virkeligheten. Senator Schumer sier at denne pakken vil gjøre at USA når klimamålene sine med 40% reduksjon innen 2030. Han sier at dette er " a f_cking great deal". Amerikanske myndigheter spytter altså inn 4000 milliarder NOK på økt energiproduksjon de neste 10 årene, noe som igjen vil utløse det tidoble av private midler (det ser ut som folk hele tiden glemmer at de offentlige pakkene bare er toppen av isfjellet). For eksempel Hanwha vil sannsynligvis spytte inn mange milliarder både i utvidelse av Georgia fabrikken sin og nye fabrikker for ingot/wafer (og kanskje også celler/moduler etc på litt sikt. Mange titalls miliarder. Der virker ikke som om Molnes har noe som helst forståelse for hva disse subsidiene setter igang av kjederaksjon. Alle, inkl analytikere, sier at pakken er en gamechanger!

9) "Da hadde Hanwha kjøpt Recsi for 20-24 NOK". Nok engang fyrer han av fra hofta. Men i motsetning til Morgan Kane så bommer han så det synger. For det første så er nyheten om pakken helt ny og kom helt ut av det blå. Hvordan skal Hanwha ha fått tid til å komme med ett tilbud etter den store nyheten (pakken er heller foreløpig ikke endelig)???? For det andre så tror jeg at Hanwha uansett ikke vil komme med ett tilbud foreløpig. Hanwha vil ha nok å bruke pengene på. Med 33% eierskap har de investert nok i polysiliconbiten. Foreløpig i hvertfall. Det som vil prioriteres av Hanwha er prosjekter og deler av verdikjeden nevnt i punkt 7 (hvor også project Riser sannsynligvis er ett element). En utbygging av hele verdikjeden som Hanwha flere ganger har sagt de vil gjøre hvis delpakkene blir en realitet (noe alle som har lest detaljene vet at de blir) koster flere titalls milliarder, kanskje flere hundre milliarder. Å øke eierskapet i RECSI er sannsynligvis det siste de tenker på akkurat nå. Selv om det blir en gullgruve. Andre deler av verdikjeden blir nemlig også en gullgruve. Som selv Manchin sier; "fornybar er energikilden for fremtiden". Jeg mener at ett oppkjøp ligger eventuelt betydelig lenger frem i tid og da til betydelig høyere kurser. Det som nesten er morsomt er at dette liksom blir beviset til Molnes. Han slenger frem påstand etter påstand uten dokumentasjon (og som selvfølgelig er riv ruskende gale) og "beviser" de med nok en påstand som igjen er riv ruskende gal. Når dette er sagt så betyr ikke dette nødvendigvis at RECSI ikke vil benytte seg av emisjonsfullmakten (se punkt 11).

10) Han nevner at det er 2 analytikere som følger Recsi. Jeg er rimelig sikker på at det er 3. Og at de har kursmål på henholdsvis 30 ( muligens 33?), 27 og 20 (og det var basert på en mye lavere sannsynlighet for at ML åpner enn hva de opererr mee nå hvis pakken går igjennom). At han, som en uavhengig kommentator, ikke nevner kursmålene disse analytikerne opererer med er helt hinsides min fatteevne. En mer skjev vinkling skal du lete lenge etter. Helt uten sidestykke.


To be continued.
MorganKane
06.08.2022 kl 17:00 13264

Og vi fortsetter:

11) Han nevner at RECSI vil kjøre en emisjon på 20%. Dette er faktisk nesten den eneste påstanden som ikke er helt sinnsykt. Dette er, som CEO selv har sagt, en av flere muligheter. Men med pakkene banka igjennom vil vilkårene, om det blir emisjon eller lån, bli betydelig bedre enn antatt frem til nå. Hanwha vil ikke diktere dette. Jeg tror heller ikke Hanwha vil øke eierandelen, det betyr at emisjonskursen vil bli satt høyt som mulig. Recsi sin CEO har sagt det samme. En emisjon vil ikke bli gjennomført på dagens kurser.. Og hvis, mot formodning, jeg skulle ta feil, i en verden hvor fremtiden ligger foran Recsi sine føtter betyr eventuelt en 20% utvanning ingenting. Dette tar til og med analytikerne som følger aksjen opp. Som ett "worst case scenario". Likevel havner de på rundt 30 kroner som fair value (og det er lenge før Manchin OG Sinema ga grønt lys til pakken). Igjen; det er helt hinsides å nevne at det er flere analytikere som følger aksjen og ikke si noe som helst om hva de faktisk mener.

12) På mitt punkt 5 over nevnte jeg at Molnes sier at RECSI er et lite selskap i global sammenheng. Det stemmer. Som forklart under punkt 5 er dette egentlig helt irrelevant, men hvis det av en eller annen grunn skulle være relevant er det på sin plass å nevne at i amerikansk sammenheng er det stort. Det er vel ca 1 av 3 større amerikanske polysilprodusenter. I tillegg er det eneste selskap som benytter FBR teknologi/produksjon. Dvs er 90% mer energieffektiv produksjon sammenlignet med konkurrentene. I en pakke hvor miljø er en viktig driver er dette et stort konkurransefortrinn. Det er åpenbart. Recsi har vel selv sagt at markedet er villig til å betale flere usd ekstra per kg for et slikt produkt sammenlignet med et mindre miljøvennlig produsert polysil. Greit at nøyaktig hvor mye mer verdt det er, er vanskelig å si (kommer b. a. an på energiprisene), men ikke å evne å nevne dette, men isteden si noe absolutt 100% intetsigende isteden, nemlig at selskapet er lite i den store sammenheng, selvfølgelig uten å dokumentere det eller forklare hva han mener med det, er så helt bak mål at jeg blir helt satt ut.

13) Molnes sier at vi er minioritetsaksjonærer. For det første, etter hva jeg lærte på barneskolen er ikke 67% av noe som helst en minoritet. 67% er en majoritet. Dessuten hinter han om at styret og ledelsen i RECSI ikke vil følge regelverket. INTERNASJONALT REGELVERK. Nemlig at styret og ledelse skal jobbe for alle aksjonærers beste. Kort fortalt sier han at styre og ledelse vil gjøre seg til kjeltringer for å tilfredstille en minoritetsaksjonær (som jo en 33% eierandel tilsier at Hanwha er). Dessuten, i en esg verden, hvor e'n (environment) kun er 1/3 av pakka tviler jeg på at Hanwha vil tilskaffe seg verdier igjennom å slå beina under på majoritetsaksjonærene. Ikke misforstå. En emisjon kan godt skje. Og Hanwha vil få rabatter. Men innenfor normale betingelser. Husk også at flere amerikanske storbanker/kunder av disse, er på aksjonærlisten. Disse, for ikke å nevne oss selv, vil ikke godta alt mulig rart

Kommentar til kommentaren; Jeg har tidligere kommentert at jeg mener semiconductor pakken som allerede er blitt til lov og Hanwha/RECSI sin informasjon om gjenåpning av ML forsvarer kurser til langt over 20. Dette mener jeg fortsatt. Og slik sett, på dagens aksjekurser, er pakka til Manchin egentlig et ikke-tema. Men siden Molnes gjør et stort poeng at han ikke tok feil, til tross for Manchin pakken, så må det jo nesten kommenteres.

Videre, to eller tre av punktene over ville alene kvalifisert en kommentator som inkompetent. Alle 13, og det er helt sikkert fler hvis jeg hadde giddet å gått igjennom intervjuet mer grundig, er helt hinsides min fatteevne. I mitt hode tyder det på at han ikke vil innrømme feil og at han dermed, siden han åpenbart ikke har greie på verken selskapet, politikken eller bransjen, bare graver seg lenger og lenger ned i møkka. Eventuelt så er det noe annet som ligger bak. Kun gudene vet. Det som er trist er at mange stoler på han. Folk selger RECSI pga dette. Det er selvfølgelig greit å selge hvis man fortsatt tror at pakken ikke blir noe av, eller at CEO juger når han sier at ML åpner under dagens forhold og at HANWHA må betale markedsverdien på polysilen og at både CEO og styre jobber for alle aksjonærers beste, men hvis man tror på det Molnes sier så selger de på feil grunnlag. Og de selger til folk som sannsynligvis har mer greie på det (inkl meg selv som har økt litt etter at det ble klart at Sinema var med på pakka). Håper bare for guds skyld det ikke er til folk som Molnes har diskutert saken med. Det ville vært svært ille. Hvis det er tilfelle så tror jeg faktisk han har blitt lurt. Da får man bare krysse fingra og håpe at Molnes er litt mer kritisk neste gang han diskuterer aksjer med folk som kan tape/tjene penger på dem.
Redigert 06.08.2022 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.08.2022 kl 09:51 12124

En siste ting; Hører rykter om at Molnes i aksjesladder fortatt påstår at den pakken som etter all sannsynlighet blir dunka igjennom i senatet i løpet av helgen ikke er noen big deal. For Molnes sin egen skyld; nå må noen i FA bare be han holde kjeft. Dette blir, desverre, bare mer og mer trist.For Molnes. Han har åpenbart overhodet ingen peiling når påstår noe slikt. Dette blir såpass heftig at jeg rett og slett stiller spørsmålet; Hvem er det han prøver å hjelpe inn, eventuelt ut (ut av shorten) av aksjen?

Pakken inkluderer nesten 4000 (fire tusen) milliarder kroner over de neste ti år. Noe som igjen vil utløse det flerdoble i investeringer fra privat kapital. Pakken, hvis den blir slått igjennom, vil i følge de som har greie på det redusere utslippene til USAmed 40% i 2030. Dette er en gamechanger!

Greit at denne informasjonen er tatt fra sammendraget i detalj beskrivelsen (som Molnes ikke hadde en anelse om eksisterte) og man kan stille spørsmål om den eksakte prosentmessige reduksjonen er riktig, men hvis Molnes mener noe annet må han si på hvilket grunnlag. Nå så bare slenger han ut påstander som en liten drittunge, helt uten å argumentere for "synspunktene" sine på noe som helst måte. Hvis det er tilfelle at han står på aksjesladder og sier at pakken ikke er noen big deal så bør FA selv dementere dette. Eventuelt så må FA si på hvilket grunnlag de mener det. Dette har nå gått for langt. Alt for langt. Molnes må få en smekk på fingrene. For hans eget beste. I denne sammenheng vil jeg si at Recsi selv har opplyst at viktigere enn at polysil får 3 usd per kg i støtte (dvs ved full produksjon tilsarer ca 60 millioner dollar, gitt en total produksjon på 20 000 tonn), er det faktum at pskken også inneholder 12 dollar i støtte for hver kvadratmeter wafer produsert. Recsi har sagt at dette vil være nok til å starte wafer produksjon i USA. Og det er, for å sitere Schumer, "a great fu_king deal".

For øvrig kom jeg på en ting til med børsintervjuet. Molnes ga inntrykk av at Recsi bruker cash som fulle sjømenn. Kort fortalt; ebidta var pluss (+) 3,6 millioner dollar i q1. Riktignok så er cash flowen fra operative enheter negativ på 2,2mill usd, men det er pga oppbygging av lager. Altså; RECSI taper ikke penger på aktivitetene dine. Siden Recsi hadde negativ ebit på drøye 2 millioner dollar (pga nedskrivninger), kan jeg kanskje ikke si at Molnes direkte juger så det renner av ham, men å legge det frem som om de bruker penger dom fulle sjømenn er helt hinsides. Og til og med følge opp med rett etterpå med å si at to analytikere følger aksjen. Uten å si noe mer. Det høres jo nesten ut som om disse analytikerne støtter Molnes sitt syn. Noe de beviselig ikke gjør (ref de ulike kursmålene og ikke minst guiding om heving av kursmål hvis miljøpakken går igjennom, pakken er nemlig ikke redusert på de mest vesentlige punktene for Recsi). Helt moralskt forkastelig. HELT MORALSK FORKASTELIG! Som nevnt; norn bør sykemelde Molnes før han driter seg ennå mer ut. Det virker som om siste info Molnes fikk om selskapet var i 2018. Alternativet er faktisk at han gjør dette bevisst for å hjelpe noen inn eller ut. På det nåværende tidspunkt så ser jeg desverre ingen annen forklaring. Dette er så ille som det går an å bli for en kommentator. FA, jeg vil gjerne vite; På hvilket grunnlag mener dere at Manchin-Schumer pakken, i sin nåværende form (hvor det ikke er noe som helst som tyder på at vesentlige punkter i denne saken vil endres), ikke er noen big deal for Recsi?
Redigert 07.08.2022 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.08.2022 kl 13:06 11420

Molnes bør ta en titt på følgende artikkel. Dette er en artikkel hvor FA kan lære litt om naturlig vinkling og grundighet når man kommenterer pakken og hvordan den påvirker recsi.


https://www.solarpowerworldonline.com/2022/08/rec-silicon-still-on-track-to-reopen-moses-lake-polysilicon-factory-in-2023/
Redigert 07.08.2022 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.08.2022 kl 22:15 10750

Jeg forventer en uforbeholden unnskyldning fra Molnes i morgen. Han bør bare si; "Beklager, jeg fikk panikk, lata som jeg hadde peiling, gang etter gang, men skjønner jo at jeg tok helt feil. Gang etter gang. Jeg legger meg langflat. Punktum." (Og ja, jeg forventer at han faktisk sier punktum).


Dette bør han si for sin egen skyld. Jo raskere, jo bedre. Tiden er ikke på hans side for å si det sånn. Nye analyser vil komme fortløpende.

https://www.reuters.com/world/us/us-senate-democrats-fend-off-amendments-430-bln-climate-drug-bill-2022-08-07/
Redigert 07.08.2022 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.08.2022 kl 10:24 10070

Gitt det vi vet i dag er dette fantastiske REC kurser å gå inn på. Mitt råd: Kjøp det man mener er forsvarlig (eventuelt bare behold det du har) og gjør noe annet resten av uka. Ikke noe poeng å følge med her i det kontinuerlige. Antar FA artikkelen ikke kommer før i morgendagens avis. Den kan bli spennende og vil sannsynligvis kommenteres i løpet av førstkommende helg (sammen men vurderinger i forhold til representantenes hus gjennomgangen), men frem til det så blir fokuset på andre ting. Dette er foreløpig i boks. Snakkes til helgen.
MorganKane
08.08.2022 kl 15:53 9778

Beklager, men....

Hørte begynnelsen av det siste børsintervjuet med Molnes på FA i dag. Idioten, ja, det må være lov å si idiot, når han kommer med feilinformasjon, eventuelt en svært biased vinkling, gang etter gang. Alternativet er verre. Alternativet er at han er en kjeltring og har en skjult ulovlig agenda.

Jeg rakk ikke å høre hele samtalen Molnes hadde med Lorentzen så jeg kommer tilbake for å kommentere mer etterhvert, men han tar opp dette med tariffer. Altså at Biden har gitt 2 år med fritak for tariffer for paneler produsert i fire land i sørøst Asia. Det han ikke nevner er at Kina IKKE er ett av disse 4 landene. De som får fritak er Kambodsja, Vietnam, Malaysia og Thailand. Han sier ikke noen direkte løyn, men han legger det frem som om også Kina er med her. Spesielt når han sier at Kina da bare kan øke eksporten i det uendelige som følge av vedtaket. Tariffen vil fortsatt gjelde for paneler laget i Kina. Fritaket vil indirekte sannsynligvis være fordelaktig for Kina også, siden delprodukter fra Kina (?) kan settes sammen til ferdige paneler i ett av disse 4 landene, men jeg vil minne om at kinesisk polysilicon produsert i vest Kina fortsatt er ulovlig (hvis det er noen som helst mistanke om slavearbeid etc). Ved mistanke om ulovlig polysil fra Kina så vil produktene stoppes på grensen til USA og bli værende der. Det er også på bakgrunn av dette jeg mener at land i sørøst Asia vil være potensielle kunder for Recsi på kortere sikt, eventuelt hvis pakken ikke kommer igjennom representantenes hus. Det er åpenbart at hvis man kan dokumentere at panelene er laget med polysil fra RECSI så vil slavearbeidproblematikken ikke være en problematikk.

Dessuten fritaket for tariffen er jo fordi USA ikke har noen egen verdikjede ennå. Denne tar flere år å bygge opp. Dermed er det to år fritak. Uten et slikt fritak ville jo alt av innstallssjoner stoppe opp. At Biden understreker viktigheten av å utvikle en egen hjemlig verdikjede, og at denne vil bli beskyttet når den kommer, kommer klart frem i alle dokumenter i saken. Igjen totalt skivebom av Molnes. Og nå begynner det virkelig å lukte råttent. Skikkelig råttent.

Ser forøvrig at shorten fortsetter å dekke inn....
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010112675


Trygve; NÅ MÅ DU VÅKNE. DU HAR EN LØS KANON PÅ DEKK SOM HAR NULL PEILING, TAR FEIL GANG PÅ GANG, MEN NEKTER Å INNSE DET. JEG VURDERER Å ANMELDE AVISEN FOR BEVISST FEILINFO.

Edit; Jeg vil komme med mer faktabasert info angående børsintervjuet etterhvert som jeg får tid.
Redigert 08.08.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.08.2022 kl 21:51 9158

Og en ting til i forbindelse med disse idiotiske påstandene om at fritak for tariffer i 2 år, som strengt tatt ikke engang berører Kina og etter at USA har innført de strengeste tiltak mot slavearbeid nettopp med tanke på kinesisk "ulovlig" produsert polysilicon, skal åpne opp for et uendelig hav av"gratis" solpaneler fra Kina produsert med kullkraft i all tid. Han sier han har lært mye av innspill av ulike investorer i denne saken. Det er selvfølgelig bare vrøvl. Hvis så var tilfelle hadde han rettet på de kontinuerlige feilene han har kommet med, inkl konkrete beviselige feil, ikke bare i avisartikkelen, men også i begge de to børsintervjuene. Videre, hvis han hadde hatt et snev av selvinnsikt hadde han også kommentert hvorfor PROFESJONELLE analytikere er uenig ned ham. Eventuelt vært såpass ydmyk at han hadde innrømmet at "kanskje tar jeg feil". Isteden slenger han bare ut nye og svært lite gjennomtenkte påstander. Han har ikke lært en skit. Men glem alt det. Poenget mitt er at han sier at ingen av de han har snakket med har nevnt "det aller aller viktigste", dvs, hehe, midlertidig fritak for tariffer i den perioden USA ikke har noen mulighet til å ha noen egen verdikjede uansett hvor mye penger de spytter inn i morra (det tar 2 år å bygge opp en kjede fra a til å før du har ferdige produkter i den andre enden). Jeg har rydda litt opp i noe av det mest idiotiske med den påstanden i min forrige kommentar (selv om det er mye igjen, stikkord "defence act"), men smak litt på den... "det aller aller viktigste". Også vurderer troverdigheten til den påstanden. Kort spørsmål; Hvor troverdig er det at en kommentator tar opp "det aller aller viktigste" først den fjerde gangen han snakker om saken? Hadde det ikke vært mer naturlig å tatt dette opp på fredag, eller torsdag? Eller i selve børskommentaren som sto på trykk tidligere forrige uke? Dette blir selvfølgelig for dumt. Etter min oppfatning er det nettopp dette som kjennetegner mindre smarte folk som ikke skjønner at de er mindre smarte. I diskusjoner hvor de ikke klarer å forsvare sine tidligere helt latterlige og beviselige feil påstander, leter de febrilsk etter nye påstander/argumenter, og når de finner ett, uansett hvor dumt og lite gjennomtenkt det er, så later de som om dette siste argumentet/påstanden hele tiden har vært selve kronargumentet. Kronargumentet som de hele tiden har hatt i bakhånd og spart for å legge fram helt til slutt.

Skal ikke se bort ifra at i morgen, hvis noen konfronterer han med at dette er nok en idiotisk påstand. Faktum er at et midlertidig fritak på 2 år, til fire land som IKKE inkluderer Kina, har lite å si for amerikansk verdikjede fra 2024 og videre fremover (og husk disse importkjedene er etablert for lenge siden, så svadaptatet Molnes kom med om at "da har det etablert seg bla bla bla" og hinte om at det da er vanskelig å stoppe er bare ennå mer vrøvl). Jeg tipper han da kommer med noe enda mindre gjennomtenkt og sier at dette, dette er (selvfølgelig), det aller aller aller viktigste.

Kort forklart. Jeg føler at dette er som å diskutere med en syvåring. En syvåring som har privilegiet til å bare pøse på med påstander uten å måtte dokumentere dem. Og uten å måtte svare for seg. Ser at kursen har gått ned rundt de tider han har stått og prata vrøvl. Hvis det er bevisst vrøvl, som slett ikke er umulig, burde noen vurdere å ta saken videre.
Redigert 08.08.2022 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
MorganKane
09.08.2022 kl 08:33 8481

Ser Molnes er ute og rir igjen. "Så lenge Kina har kull, vil de fortsette å dominere produksjonen av silisium". Det er jo en rimelig enkel analyse. For å si det mildt. Har ikke tid til å kommentere nå, men Trygve bør ta tak. Som nevnt i forrige post. Her er det en fyr som febrilsk leter etter nye argumenter/påstander han ikke har blitt tatt på før.

Og hørte resten av børsintervjuet. Han er all over the place. Blir rett og slett for mye og for mange rare påstander. Strategisk viktig for Hanwha, men strategisk feil for USA??? Setter kull, vind og solar opp mot hverandre. Ser på dagens andel, men tar ikke inn over seg at solar har dobbelt så rask vekst som vind. Og dobbelt så stor vekst som kull. Har han peiling på hva estimatene for vekst er videre fremover? Åpenbart ikke. Sier at dette har null å si for USA selv om det er ett av satsningsområdene i den nye planen. Etc etc. Dette blir for dumt. Og for tidkrevende å kommentere (dog mulig jeg tar i et lite tak til helgen). Det er bare å ønske mannen lykke til. Og da helst i en annen jobb.
Redigert 09.08.2022 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
MorganKane
09.08.2022 kl 09:41 8081

Jeg fikk advarsel om at denne ville bli slettet av admin hvis ikke korrigert. Jeg sletter den derfor. Det er tydeligvis greit for FA å slenge ut påstander om at styremedlemmer blir "kastet ut" av styret, noe som mildt sagt er så spekulativt som det går ann, men veldig strenge regler hvis man skal prøve å si imot dette. Dette til tross for at selve børsmeldingen bare sier at styremedlemmet trakk seg.
Redigert 09.08.2022 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
MorganKane
11.08.2022 kl 00:25 7448

Ting går fremover. Chip act er underskrevet av presidenten (og det er egentlig en svært positiv nyhet, men som er helt glemt) og klimapakka kommer til han på fredag (som er en ekstremt positiv nyhet, men fortsatt ikke priset inn). Do not be an idiot, do not be a Molnes, be in!

https://www.speaker.gov/newsroom/81022-1
Redigert 11.08.2022 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.08.2022 kl 18:59 6748

Ser vi er anstendige 10% opp i dag. Dog ikke overraskende at FA ikke nevner aksjen i børskommentaren med ett ord. De er en gjeng med middelmådigheter. Som nevnt vil jeg forfølge hvordan FA dekket aksjen denne uken og forrige uke. De er en gjeng med amatører. Men Molnes som den fremste. Det morsomme, spikeren i kista, er at de ikke klarer å dy seg. De idiotene klarte å skrive at styremedlemmet som trakk seg ble sparka. De sa rett og slett at hun ble kasta ut. Og rettet ikke på det før det ble truet med at saken vill forfølges juridisk. Snakker om neper. Snakker om amatører som går rett i garnet. Etter alt det beviselige feil Molnes klarte å trykke ut av seg i løpet av 2-3 børsintervjuer forrige uke så klarte de å prestere å si det. Dette blir spikern i kista, som fjerner all tvil om en biased dekning av aksjen, når saken går til PFU.

Det triste er imidlertid at uskyldige taper penger. De som trodde at FA, tross alt landets største finansavis, hadde kompetente folk og solgte på "anbefalingen" til Molnes. Bare trist.


For øvrig: Det eneste som teller nå er at Pelosi får igjennom klimapakka. Da er alt under 30 penger på gata.
Redigert 12.08.2022 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.08.2022 kl 18:38 5990

Som jeg har nevnt før så har alle helt glemt semiconductor chip pakka. Den er meget positiv. Denne artikkelen gjelder Butte, men som jeg har nevnt før så vil også ML nyte godt av den samme pakka når den kommer opp og stå. Legg spesielt merke til følgende tekst (for ML betyr i så fall dette at det ikke trengs noen emisjon. Lånegarantier vil sikre svært billig kapital).

Significant to Montana is the bill’s support for silane gas production, which is used to produce semiconductors. The world’s largest supplier of the gas, REC Silicon, has a factory on the outskirts of Butte. REC Silicon employs nearly 300 people at the facility and has been recognized by the White House as a potential candidate for domestic expansion of silane gas production


https://dailyinterlake.com/news/2022/aug/14/what-chips-act-means-montana/


Mitt klare råd; ikke selg en aksje før q2. 42,5 er nærmere enn noensinne!
MorganKane
15.08.2022 kl 10:39 5444

Artikkelen over bygger ikke på helt nye opplysninger. Deler av innholdet ble publisert i april. Men dette har selvfølgelig blitt en brennhet potet igjen etter at chip act gikk igjennom. Det er svært spennende at REC Silicon blir spesifikt diskutert i det hvite hus. Se for eksempel hva Senator Jon Tester publiserte i april.

"REC has been on the White House’s radar as early as the second quarter of 2021 when in its 100-day supply chain review the Biden administration recognized the potential for domestic expansion of silane gas production, but noted that trade moves by China had hobbled the industry. Three other manufacturers in the United States were also identified at that time.".

En av 3 altså. De vil garantert gi subsidier og statlig støtte/garantier til alle. Og størst støtte av alle: ML. Trust me! Hold på aksjene.
.
Edit: Og videre står det: "He said REC supported cost-sharing grants to produce the silane gas and three other ingredients essential to producing the batteries. More than loan guarantees were needed to stimulate manufacturing.”

Og nå,når både chip og klima pakkene slått igjennom, vil manufacturing så til de grader bli stimulert.


https://www.tester.senate.gov/newsroom/news-coverage/hl-9044/
Redigert 15.08.2022 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.09.2022 kl 22:16 4549

Mr Molnes rides again. And again he rides straight off the cliff.

Tallforståelse er noe herk. Men det sier egentlig svært mye om hvor oppegående folk er. Og hvor mye man kan stole på konklusjonene og de ulike vurderinger til vedkommende. Leste tilfeldigvis dagens kommentar fra Molnes. Selv blind høne treffer jo en og annen gang ett eller annet korn, så tenkte det kunne være litt morsomt å se om Molnes klarte det samme. Men, neida. Ikke hva jeg har lest foreløpig i hvertfall. Jeg liker tall. Derfor tittet jeg rimelig raskt på tabellen i Molnes sin kommentar som viste elektrisitetsproduksjonen i Europa. Jeg så etter ca ett millisekund at den var feil. Pinelig feil. Molnes mener at Europa har en elektrisitetsproduksjon på 3100 GWH (fyren har ikke med om det er årlig, daglig, ukentlig eller månedlig produksjon, men ingenting stemmer uansett). Norge har ca 140 000 GWH (140 TWH) årlig produksjon, fra en innstallert effekt på drøyt 30 GW mener jeg å huske. Enhver med ett snev av kompetanse ville plukket opp en slik feil før noen klarte å si eplekake. Men ikke Molnes og gjengen nei. De står der som noen nek og er kjempefornøyde. Pinelig.

Så er det noen som kanskje mener at "jammen, de mente helt sikkert 3100 TWH". Godt mulig det, jeg gidder ikke sjekke, ogher poenget: Når suppejøkene ikke skjønner at de er helt på bærtur med 3100 GWT hvorfor skulle man da tro på noen av de andre vurderingene (eller tallene). Tallforståelsen ligger til grunn for alt. Når den er så åpenbart på jordet er det bare å kaste resten av artikkelen på dynga. Hvorfor skulle ikke tallene for de ulike energikilder også være feil? Hva med 7% tallet fra russland? Helt sikkert ett eller annet fornuftig i artikkelen men umulig å vite hva. Hegnar, skal du ha ett råd? Send kålhodet tilbake til barneskolen, eventuelt be han skriv om krig og fred og sånn. Det krever mindre matematikk og mindre forståelse av småkompliserte samnenhenger.

Uavhengig av om fyren har absolutt null tallforståelse så må jeg le litt av fyren. Han er så ekstremt recsi motstander at han nå kaller fossil energi for "forutsigbar" og fornybar for "uforutsigbar". Jeg vil jo nevne at Norge har stort sett kun hatt fornybar energi de siste 100 år (spesielt fra 1950 og 1960 tallet). Jeg vil tørre å påstå at det har vært rimelig forutsigbart. Mens gassen fra Russland derimot. Vel, jeg tror ikke alle er enige i at den er spesielt forutsigbar on dagen. Snakker om gjøk!

https://www.finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/09/06/7925253/gasskrigen-vinnes-med-mange-forskjellige-vapen

MorganKane
07.09.2022 kl 22:16 4551

Mr Molnes rides again. And again he rides straight off the cliff.

Tallforståelse er noe herk. Men det sier egentlig svært mye om hvor oppegående folk er. Og hvor mye man kan stole på konklusjonene og de ulike vurderinger til vedkommende. Leste tilfeldigvis dagens kommentar fra Molnes. Selv blind høne treffer jo en og annen gang ett eller annet korn, så tenkte det kunne være litt morsomt å se om Molnes klarte det samme. Men, neida. Ikke hva jeg har lest foreløpig i hvertfall. Jeg liker tall. Derfor tittet jeg rimelig raskt på tabellen i Molnes sin kommentar som viste elektrisitetsproduksjonen i Europa. Jeg så etter ca ett millisekund at den var feil. Pinelig feil. Molnes mener at Europa har en elektrisitetsproduksjon på 3100 GWH (fyren har ikke med om det er årlig, daglig, ukentlig eller månedlig produksjon, men ingenting stemmer uansett). Norge har ca 140 000 GWH (140 TWH) årlig produksjon, fra en innstallert effekt på drøyt 30 GW mener jeg å huske. Enhver med ett snev av kompetanse ville plukket opp en slik feil før noen klarte å si eplekake. Men ikke Molnes og gjengen nei. De står der som noen nek og er kjempefornøyde. Pinelig.

Så er det noen som kanskje mener at "jammen, de mente helt sikkert 3100 TWH". Godt mulig det, jeg gidder ikke sjekke, og her er poenget: Når suppejøkene ikke skjønner at de er helt på bærtur med 3100 GWT hvorfor skulle man da tro på noen av de andre vurderingene (eller tallene). Tallforståelsen ligger til grunn for alt. Når den er så åpenbart på jordet er det bare å kaste resten av artikkelen på dynga. Hvorfor skulle ikke tallene for de ulike energikilder også være feil? Hva med 7% tallet fra russland? Helt sikkert ett eller annet fornuftig i artikkelen men umulig å vite hva. Hegnar, skal du ha ett råd? Send kålhodet tilbake til barneskolen, eventuelt be han skriv om krig og fred og sånn. Det krever mindre matematikk og mindre forståelse av småkompliserte samnenhenger.

Uavhengig av om fyren har absolutt null tallforståelse så må jeg le litt av fyren. Han er så ekstremt recsi motstander at han nå kaller fossil energi for "forutsigbar" og fornybar for "uforutsigbar". Jeg vil jo nevne at Norge har stort sett kun hatt fornybar energi de siste 100 år (spesielt fra 1950 og 1960 tallet). Jeg vil tørre å påstå at det har vært rimelig forutsigbart. Mens gassen fra Russland derimot. Vel, jeg tror ikke alle er enige i at den er spesielt forutsigbar om dagen. Snakker om gjøk!

https://www.finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/09/06/7925253/gasskrigen-vinnes-med-mange-forskjellige-vapen

Redigert 08.09.2022 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
MorganKane
06.11.2022 kl 13:48 3736

Rec silicon legger frem q3 om 10 dager. Det blir svært spennende. Jeg synes det er trist at folk henger seg opp i kontrakt med Hanwha. Dette vil komme etterhvert. Uansett. Videre vil den i stor grad være korrelert med spot-prisene. Per i dag er en endelig kontraktinngåelse med Hanwha derfor helt uviktig. Det er mange ting som er viktigere. Blant annet er jeg spent på følgende:

1 ML. Det lå i kortene at James May ville byttes ut. Han var ikke rette mannen til å lede Recsi igjennom den neste perioden som vil være preget av enorm vekst. Likevel blir det spennende å se om det var mere som lå til grunn for byttet. I så måte vil det være bra å få bekreftet at ML sin gjenåpningsplanen fortsatt er inntakt. Både tidsmessig og økonomisk.

2. Project Riser. Nylig ble nabotomten til ML omregulert til industriformål. ML kan potensielt bli så enormt mye mer enn bare ML. Kort fortalt vil det bli spennende å høre litt mer om Project Riser. Om dette er koblet opp mot batteri, chips eller solarprodusenter. Eller bare en mulig utvidet silanproduksjon grunnet lysere fremtidsutsikter generelt sett

3. Butte. Jeg synes at Butte hele tiden blir undervurdert. Dette har vært ett fantastisk andre bein å stå på. Det har en stabil høy ebitda, selv ved høye energipriser. Guidingen for Q3 var ikke spesielt bra (relativt stabilt salg), men den langsiktige guidingen var bra. Spesielt har chips-act fått opp investeringene nedstrøms i denne sektoren. Utvidelsene her burde snart være i mål og det vil være interessant å få ny langsiktig guiding her.

4. Batterier. Både Sila og G14 fikk nylig 1 milliard kroner i støtte for å starte produksjon av batterimaterialer. Sammen med bøtter og spann av egne milliarder hentet inn av bilprodusenter i det siste sier det seg selv at "this is it". Begge bygger stort i ML. Mer kjøtt på beinet her om samtaler/intensjoner vil vært bra. Personlig tror jeg en fyr som Levens er mye bedre til å lede slike samtaler med Sila/G14 enn hva May var. Jeg likte aldri May sin "de må komme til meg" holdning. Med Project Riser omreguleringen i boks blir det svært spennende å høre hva dette betyr for "Silan-enhet" potensialet.

5 Nytt styremedlem. Dette kommer forhåpentligvis på plass før nyttår, eventuelt rett over. Det hadde vært spennende om for eksempel en med batteribakgrunn ble med i teamet. Dette ville åpenbart øke kompetansen til styret. Da ville man en gang for alle kunne legge spekulasjoner om at Hanwha er en utspekulert kjeltring død. Ett alternativ er at en større industriaktør kommer inn i styret i forbindelse med en emisjon hvor Hanwha reduserer sin eierandel. Dette ville også vært svært bra. En ting som er sikkert er at hvis dette skal skje vil emisjonen skje høyt. Svært høyt. Men det er ingenting i veien for det med det potensialet som ligger i Recsi nå.

6. Yulin. Yulin må snart komme på banen igjen. Flere batterimaterialprodusenter har planer om å etablere seg i Yulin. Sannsynligvis pga Yulin sin Silan produksjon. Pga de høye polysilisiumprisene over svært lang tid burde også Yulin sin netto cash beholdning snart komme i pluss. Og til slutt, men ikke minst; med Koreansk eierskap burde forholdet til kineserne bli bedre. Alt dette tilsier at Yulin må komme opp fra skuffen igjen.

7. Cash beholdning. Denne er nok på vei ned. Både pga pengebruken iforbindelse med utvidelser i Butte og gjenåpning av ML, men kan likevel være interessant å se hvordan tap/gevinst er i forhold til NOK - USD. Vi trenger den cashen vi har og sier litt om hvor god tid vi har på å skaffe nye cash.

8. Selve presentasjonen. Jeg gleder meg til å se denne. Hvordan vil Levens lede presentasjonen? Hvordan vil ny CFO presentere tallene. Kroppsspråk, carisma og tyngde. Levens har frem til nå fremstått som svært faglig sterk. Blir spennende å se om lederegenskaper (følg spesielt med på q/a runden i så måte) er de samme. Ny CFO er ekstremt kompetent og en viktig person for Levens å sparre med. Jeg tror han er undervurdert frem til nå. Jeg gleder meg også til å se ham. Og ikke minst kjemien mellom ham og Levens. En god kjemi her vil være med på å betrygge de som er skeptiske om intensjonen til Hanwha ved å rekruttere en fra egne rekker til CFO stillingen.


Av disse synes jeg punkt 1, spesielt om det tidsmessige perspektivet (om budsjettet justeres med < 50 Mill usd er dette mindre viktig), punkt 4 og punkt 8 viktigst. Hvis disse er positive så kan de neste par årene bli svært bra. I en perfekt verden kommer vi ut av resesjonen i det ML åpner. Hvis vi i tillegg får litt positiv info for de andre punktene så kan dette bli virkelig morro.
Redigert 06.11.2022 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.11.2022 kl 00:26 3011

De 8 punktene nevnt i forrige post er 8 punkter som hver for seg kan føre til kursløft. Alle kan snakkes om i mer detalj. Og når man går i detaljene ligger de gode nyhetene i kø.

Ta for eksempel punkt 6. Yulin. I q2 rapporten står følgende: "On August 3, 2022, the Yulin JV passed performance testing requirements as outlined in the Technology Transfer Agreement (TTA). On August 4, 2022 REC Silicon received a Certificate of Completion stating all aspects of performance test passed and all performance guarantees are satisfied. Additionally, REC Silicon, the Yulin JV, and Shaanxi Non-Ferrous Tian Hong New Energy Co. Ltd. (SNF) agreed upon an exchange of payments. The Yulin JV will first pay USD 2.4 million to REC Silicon for invoices related to engineering and project services, REC Silicon will then make the final payment in the amount of USD 4.7 million to SNF in order to resolve the 2018 supplemental equity settlement agreement."

Netto betaler altså Recsi drøyt 25 millioner kroner til Yulin. I tillegg har de lagt ned betydelig jobb, både ingeniørmessig og administrativt for å få til en løsning på problemene/uenighetene. Det hadde de ikke gjort hvis de ikke så betydelige fremtidige verdier her. "All performance guarantees are satisfied". Smak på den. Yulin er the state of the art når det gjelder både produksjon av polysil og Silan gass. Punktum. Betalingene ble sannsynligvis gjennomført i q3. Og ikke umulig at verdien til Yulin blir inkludert i regnskapet igjen. Blir svært spennende. James May sa på forrige q presentasjon at fokuset var på gjennåpning av ML. Blir spennende om Levens har en større arbeidskapasitet. Jeg tror det. Jeg tror han kommer til å jobbe mye mer aktivt opp mot Yulin. Styret også. Ikke minst pga de høye polysil prisene over rimelig lang tid nå, men også pga mer og mer snakk om amerikanske anode materiale produsenter planlegger å etablere seg i Yulin. Produsenter som Reci allerede samarbeider med i USA Da vil nok Kineserne være mer positive til å la Reci komme inn i varmen igjen. Da vil Yulin også verdsettes igjen i regnskapet. Hvis de skal hente penger er heller ikke det dumt. Verdiene må synliggjøres. Det øker verdien på hele selskapet og gjør det enklere å skaffe penger. Ikke nødvendigvis i Q3, men det bør komme en guiding på hva som skjer videre her. Jeg er rimelig sikker på at regnskapet skrives opp ned 150 Mill usd igjen, enten nå i neste uke, eventuelt seinest på q4 presentasjonen i februar neste år.

En annen ting. Erfaringene og det faktum at alt fungerer der borte er uansett svært positivt for å kunne oppgradere ML på en effektiv og vellykket måte. 2,4 mill dollar som er fakturert er en del arbeidstimer, noe som igjen betyr betydelig med relevant og ny erfaring selv om ML ikke har vært i drift siden 2019. Bare ny info om Yulin i seg selv gjør at jeg gleder meg som ett barn til 16 november. Bare info om Yulin alene kan gjøre at kursen (vel, ikke nødvendigvis kursen da, den vet vi aldri hvor går på kort sikt, men reell verdi på recsi) fort hopper 20 prosent.
Redigert 08.11.2022 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
MorganKane
09.11.2022 kl 00:01 2410

Punkt 4 er ett annet punkt på listen som er relativt spennende. Batterier. Det er i hvert fall 4 silisiumanode produsenter som har annonsert at de bygger i ML nå. To produsenter, group 14 og Sila fikk nylig en drøy milliard kroner hver av myndighetene for å starte opp. I tillegg har de skaffet 4-6 milliarder kroner fra ulike samarbeidspartnere igjennom ulike emosjoner. Begge har publisert planer, og har til og med startet byggingen, av hver sin megafabrikk i Moses Lake. Begge trenger tusenvis av tonn med silan gass. Jeg mener at selv Amprius (som også nå i oktober fikk en halv milliard av Biden for å produsere silisium anoder) jobber tett med Recsi og har planer om milliardutbygging i Moses Lake. På lik linje som de andre mer kjente Recsi samarbeidspartnerne. I tillegg har vi OneD som ligger litt bak i løypa, men som også nylig skaffet seg penger for å øke produksjonen ved Recsi sitt anlegg i Moses Lake.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjdiMXNzZ_7AhVCposKHfgkB14QFnoECDQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.energy.gov%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2F2022-10%2FDOE%2520BIL%2520Battery%2520FOA-2678%2520Selectee%2520Fact%2520Sheets%2520-%25201_2.pdf&usg=AOvVaw0roTboZx5qLVfMVKbViqG2


https://www.bizjournals.com/seattle/inno/stories/news/2022/09/30/oned-battery-plans-moses-lake-series-c.html

Når det nå blir sprøytet minimum 10 milliarder kroner (hvorav 2-3 milliarder av offentlige midler) inn i silisiumanodeindustrien de neste par årene, ikke i USA, men i Moses Lake ALENE (!), ene og alene fordi Recsi har en enorm Silangass kapasitet der, så sier det seg selv at det er en tett dialog der oppe. Jeg likte ikke James May sin "de må komme til meg" holdning. Sannsynligvis ikke viktig, men jeg er tryggere på at Levens vil dra en bra deal iland med hver og en av anode/batteri gutta. Levens vil, i likhet med hva TT alltid hadde, ha en mer høflig og intellektuell tone. Og ny CFO vil sørge for at det rent økonomisk blir en himmelsk opplevelse for oss aksjonærer. Veldig spent på hvor mye Levens kan lette på sløret om dette nå på q3. Tviler på at det blir så mye, men en bekreftelse på at det er tette samtaler og at det er snakk om leveranser av Silangass i flere tusen tonn klassen tror jeg vil bli bekreftet. Spesielt når man ser den nye nettsiden med elbil på nettsiden til Recsi. En er elbil som lader opp batteriene. Det er greit å ikke se skogen for bare trær altså, men det får være måte på hvor blind man skal være. Batterier er med andre ord nok en grunn til å glede seg som en unge til 16 november.
Redigert 09.11.2022 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.11.2022 kl 11:13 1908

Også har vi kommet til punkt 3. Butte. En vidunderlig fabrikk. Men forvent høyere strømpriser for Butte i q3 (og q4). Og noe redusert salg (ref guiding fra q2, hvor man vil gjennomføre vedlikehold ved Butte i q3). Butte vil likevel gå i kraftig pluss. Som nevnt, Butte har vært en fantastisk fabrikk for Recsi å støtte seg til i en vanskelig tid de siste 2-3 år. Det som likevel er spennende nå er en oppdatering av utvidelsene i Butte.

I Q2 presentasjonen sier James May følgende om Butte utvidelsene: "These projects, we announced them in -- with Q4's release and Q1's is released. They're really the largest project there is the DCS expansion, some 240 metric ton expansion to our DCS capacity. We expect that to be online near year-end".

Altså ferdig rett i løpet av en måneds tid. Å få bekreftet at dette fortsatt gjelder hadde vært helt strålende. Med Levens oppgradering til CEO så tar jeg det for gitt at ikke noe tull har dukket opp på slutten. Så dette bør være i boks. Blir i så måte mer spennende å høre om Levens kan gi oss mer kjøtt på beinet om hva det betyr i praksis for omsetning og ebitda i 2023 og videre fremover. Dette er relativt store utvidelser. The Chips act har ført til investeringer i multimilliard klassen nedstrøms, men det tar tid før ting er oppe å går. Først i 2024 (tror jeg) blir de store nye fabrikkene til Intel og TMSC etc operasjonelle i USA. Globalt sett har man riktignok en kontinuerlig utvidelse av eksisterende fabrikker samt bygging av nye, men vil dette være nok til å ta alt av ekstra kapasitet til Butte allerede i 2023? Det er også slik at globalt sett er det fortsatt flaskehalser. Hvordan ser Levens på dette fremover?

Nedenfor er to artikler som jeg synes de som er langsiktige i Recsi bør lese. På litt sikt er det enorm vekst å vente fremover. Blir spennende om det etterhvert blir flere utvidelser i Butte.

https://www.mckinsey.com/industries/semiconductors/our-insights

https://www.semi.org/en/news-media-press-releases/semi-press-releases/global-300mm-semiconductor-fab-capacity-projected-to-reach-new-high-in-2025-semi-reports
Redigert 13.11.2022 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.11.2022 kl 18:33 1599

Punkt 3 er også spennende. Project Riser. Dette kom nylig igjennom det ene nåløyet som er utenfor Recsi sin kontroll, nemlig omregulering av tomten til industriformål. Ting går så raskt i glemmeboken at jeg linker opp en nettside fra august. Recsi sin fremtid er ekstremt lys. Svært spennende å høre om de har noe mer informasjon om Project Riser, med både omregulering og alle de ulike støtteordningene til Biden på plass.

https://www.solarpowerworldonline.com/2022/08/rec-silicon-still-on-track-to-reopen-moses-lake-polysilicon-factory-in-2023/
Redigert 13.11.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare