Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 206569

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.06.2023 kl 16:13 4165

Noe på gang i Euronav? Kom et rykk der. Snart i pluss. Bra for Euronav er vel stort sett bra for FRO...
https://www.marketwatch.com/investing/stock/eurn
ibyx
22.06.2023 kl 16:23 4158

Er man short/bear så klarer man kanskje å tolke denne slutningen som dårlig?

New Giant (2016 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/China Unipec (Bei) New Shipping (TCE: RV USD 70K @ 46 days / Actual USD 72K @ 45 days)
ibyx
23.06.2023 kl 09:11 3952

ECO scrubbere er visst litt "ut" idag?
Tenker det bare er å tanke?
longterm
23.06.2023 kl 10:21 3900

Ifølge nyhetslisten på Nordnet rapporteres rateslutninger for VLCC AG-Singapore ned henholdsvis 11 og 12 % de to foregående dager. Ellers kom 11 sanksjonspakke fra EU for litt siden. Bl a iverksatte de tiltak mot rederier som forsøker å omgå sanksjonene ved omlasting av olje til havs. Det er kjent at OET er involvert i frakt av russisk olje, men selskapet hevder at det gjøres på en måte som ikke utfordrer vedtatte sanksjoner. Forhåpentligvis er det fortsatt slik.
ibyx
23.06.2023 kl 10:56 3830

De har vel alltid vært innenfor EUs regelverk. Så kan man jo ha en mening om hvorvidt man likevel bør spise sjokoladen for å si det slik.
Forøvrig fjernet Ukraina nylig 5 *andre* greske rederier fra *sin* fliste. OET har visst aldri figurert på en slik heller.
Men hvem selger tilsynelatende *alle* rederier de gamle skipene til med god fortjensete?
ibyx
23.06.2023 kl 14:09 3744

Hvor lenge tenker dere at innprising av siste utbytte er gyldig for kursen i en aksje som OET?
Dersom den "legger begrunnet lokk" på kursen fram til neste utbytte så blir jo kursen nesten stillestående?
Er det liksom litt der vi er nå?
Med stadig større utbytter blir jo heller ikke effekten av dette mindre?
ibyx
23.06.2023 kl 14:47 3696

En annen greker. Ingen grunn til å tro at OET gjør det dårligere når de nå er mer eksponert i spot?
Er denne også såkalt ECO?

Seatriumph (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) WAfr/UKC CSSA Thenamaris (TCE: RV USD 90K @ 36 days / Actual USD 93K @ 35 days)
Hellboy
23.06.2023 kl 18:55 3671

Slapp av Ibux. Ingen grunn til å bli nervøs av litt svingninger. Se på det store bildet med mangel på skip og lengre seilingsdistanse.

Som jeg skrev litt tidligere blir det nye ATHs om noen måneder ;)
Hellboy
23.06.2023 kl 18:57 3774

Ikke bli som Boss99 på NOM-tråden... Selv om det også kommer til å gå bra nå. Men nervene er jo utenfor huden. Ikke bli sånn.
longterm
24.06.2023 kl 10:18 3657

Enig i at ibyx til tider er litt vel overeksponert her inne, men det er faktisk mulig å ha en viss forståelse hans frustrasjoner. Man behøver ikke å ha fulgt spesielt lenge med på dine innlegg før man føler seg behørlig informert om din eventyrlige reise med shippingaksjer de seneste par, tre år og da spesielt med Okeanis. All ære og gratulasjoner til deg for det. For de av oss som kom inn på et senere tidspunkt, har ikke reisen vært like glansfull. Selv gikk jeg inn i Okeanis og Hafnia i slutten av oktober 22, og ennå i dag er Hafnia i minus - selv inkludert utbytte.

Mye av frustrasjonen bunner i avstanden mellom snittet av analytikernes kursmål og hvor vi vitterlig befinner oss per dags dato. Dette gjelder for både Hafnia og Okeanis. Jeg er helt enig i at argumentene om de par, tre nærmeste års svært begrensede tilgang på ny tonnasje, samt utviklingen med økning i seilingsdistanse, tilsier begrenset nedsiderisiko. Men samtidig bør man ikke undervurdere faren knyttet til de ulike lands problemer med å få kontroll over inflasjonen og hva dette kan bety for den globale økonomien. Vi får stadig negative nyheter i så måte - rentetoppen ser langt fra ut til å være nådd. Dette øker faren for hard landing, hvilket sammen med Kinas åpenbare problemer med å skape ny vekst i økonomien, vil kunne gi negativ innvirkning også på prisingen av disse aksjene (utbyttene vil nok fortsette å renne inn - selv om de i de verste scenarioer ikke vil kunne forventes å stige like mye som mange her inne tror og håper på).

Jeg deler naturligvis ditt håp om at bl a Okeanis vil kunne nå nye ATHs i løpet av andre halvår, men gitt ovennevnte jeg ville nok vært noe mer tilbakeholden med å spå det som sikkert.. og følgelig også utvise litt mer forståelse for ibyx sine frustrasjoner.. :)
ibyx
24.06.2023 kl 10:47 3614

Slapp av Hellboy! Det er svært liten sjanse for at mine småkritiske utsagn/spørsmål bidrar til å sinke stigning i OET! Den følger nok mer utviklingen som preger de langt mer likvide som særlig FRO på OSE. Men det er US som styrer det meste tenker jeg.
Jeg har sett litt for mye av fine kursmål og hoderystende og frustrere "småaksjonærer" som også blir indignert over at jeg påpeker spillet med å trade på denne optimismen. Dette gjelder jo generelt nå i et typisk bearmarked. Gevinstsikring først og nest og nest.
For et år siden var det ganske ekstremt på stort nivå i olja. Stjerneanalytikerne sto i kø og predikerte olja i 200USD i løpet av vinteren. Hvor er vi idag?
Nå tror jeg også faktorene i shipping ved primært mangelen på nye skip, er sterkere enn faktorene som skulle heve oljeprisen da. Men det blir litt sånn "i bakspeilet" betraktet.
Ser vi fx på crude I det korte bildet nå så kan vi vente en rekyl i olja neste uke. Det vil kortsiktig høyst sannsynlig stimulere spekulantene til å sende både crude og cleanratene ned (eller snarere forventningene om ratefall!) og dermed kursene i Hafnia, FRO og OET. Se på på korrelasjonen de siste måneder mellom disse og olja!
Ideen som "selges inn" og støttes med transaksjoner er da at høyere oljepris svekker ratene.. Noen dager senere er det opp igjen. Oljepris er gjerne uendret eller fortsatt stigende!

Det er sikkert hyggelig med inngang langt under dagens kurs hvor stoploss er veldig fjernt fra agendaen! :-)
Redigert 24.06.2023 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.06.2023 kl 13:31 3658

Joda, jeg har det jeg og. Men prøver å formidle at ro er en av de viktigste egenskapene i dagens mildt sagt merkelige marked.

Og ATH for OET er vel 272,5. Det er ikke innmari langt opp dit. Så er det selvfølgelig mulig at jeg har stukket hodet litt vel langt frem når jeg tror den står for fall ila andre halvår. Og det er ikke et håp, det kommer jeg tilbake til senere ;)

@ibyx om dine innlegg bidrar til å senke kursen, så er jeg bare glad for det. Selv om hverken du eller jeg tror det ;) En lav kurs i selskapet betyr bare at jeg får kjøpt mer billigere, og får mer utbytte i fremtiden pr krone av utbytter jeg reinvesterer. Så i motsetning til de flestet her inne er jeg faktisk glad når kvalitetsaksjer jeg sitter i faller. Mer bekymret for om du (og andre) blir for stresset av svingningene. Det er ikke bra for en selv. Og OET har jo ikke allverdens daglige omsetning, så småposter kan påvirke ganske mye. Men sykelen vi er på vei inn i nå er unik. Det har vært et eventyr for meg, men det kommer til å fortsette de nærmeste årene.

Og stoploss? Aldri brukt det. Kommer heller aldri til å gjøre det. Reduserer risikoen ved å være spredd ut på noen-og-tredve selskaper. For mye auto-trade og annet som kan gi sterke utslag om man bruker stop-loss. Om det slår ut er jeg heller motsatt av markedet, som når "pandemi-fallet" slo inn og jeg både refinansierte boliglånet, økte gearingen/handelskreditten og i tillegg tok opp forbrukslån for å få mest mulig likviditet til å handle kvalitetsaksjer på billigsalg.... Det lønte seg ;)

Forøvrig mye interessant info du kommer med Ibyx. Setter stor pris på en god del av det du legger ut. Men pust med magen i forhold til de kortsiktige svingningene ;) OET (og forsåvidt også Hafnia) kommer til å bli fine reiser de nærmeste årene. Så fokuser heller på å akkumulere når det kommer noen dipper :D

Og for å legge til en liten ting, så har jeg vel stort sett alltid vært i minus i perioder i investeringene mine iom at jeg ikke kan trade, bare investere. Men oppskriften min er enkel. Først går jeg inn i et selskap med en lyttepost. Så blir jeg bedre kjent med det, svingninger etc. Så vurderer jeg akkumulering til enhver tid. Evt ikke akkumulering. Og tålmodighet lønner seg ;) Sjelden jeg selger aksjer, men har jo gjort noen gode kuler i både SSC og NEL som overhodet ikke har med shipping å gjøre :D
NOELLE
24.06.2023 kl 15:29 3626

Med olja vil OET stige. og andre tanke selskap. Det har vi sett i lengre tid. Positiv OSE mandag morgen på oljeprisen, og tank opp 2- 3 %!!
Redigert 24.06.2023 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Bankers1
25.06.2023 kl 11:57 3377

Om noen vil være med å diskuter shipping i bredere termer (alt som flyter og utfører oppdrag på sjøen) er dere velkomme til denne discord serveren - https://discord.gg/cHNWbsub
ibyx
26.06.2023 kl 09:51 3143

Ship ohoi! Her går det sørover! Olje opp eller ned betyr ingenting idag! :-)

Litt "godsnakk" hjelper kanskje?

Arctic: “A Chinese heatwave has heightened the need for air conditioning and electricity demand. In addition, China's hydropower supplies are at 8yr lows, which bodes well for continued coal imports and provides support for dry bulk rates in the short term.”
longterm
26.06.2023 kl 10:23 3288

På sånne dager fremstår fort valget mellom å selge seg ut, eller satse på Hellboys investeringsfilosofi som alternativer. Ratene fluktuerer voldsomt (Tank: 3 VLCC-slutninger fredag, rate AG-SINGAPORE -18,3%) - slikt kan jo få noen og enhver til å hoppe i stolen.

Samtidig vet man at det ikke har skjedd fundamentale endringer i bakteppet: tilgangen av tonnasje vil være stram i minst tre år fremover (FA fredag: Tor Olav Trøim tror på langvarig tankfest og bestiller to nye VLCCer med levering i 2026 og 2027) og som tidligere påpekt, er gjennomsnittlig seilingsdistanse økt.

Den type kortsiktige fluktuasjoner i ratene som vi opplever nå, er ikke spesielt uvanlig på denne tiden av året, og inntil vi evt får bekreftet at vi står foran en omfattende global resesjon, heller i hvert fall jeg til at Hellboys strategi er måten å satse fremover.
ibyx
26.06.2023 kl 10:47 3283

Fordi det er primært bear-marked nå så blir det fort større utslag på ned-prosentene i ratene enn i opp-prosentene vi hadde nylig. Forskjellen er såpass stor at kursene nå blir lavere på stigende rater...
Og i oljetåka bryr tilsynelatende ingen seg om snittratene og enda mindre de konkrete rateoppnåeleser (og temmelig sikre guidinger delvis med basis i allerede inngått kontrakter) i de enkelte selskapers resultatframleggelser...
Hellboy
26.06.2023 kl 11:36 3241

Takk, longterm. Og jeg har i alle fall ingen planer om å endre filosofi :D

Og ibyx, markedet liker ikke usikkerhet er vel egentlig det viktigste her. At "plutselig" Wagner-gruppen nesten er i Moskva f.eks er en hendelse som gir litt ekstra ruglete markeder, til markedene roer seg igjen. Men som du skriver, vi vet mye om ratene alt. Og vi vet at flåten ikke vil vokse de nærmeste årene, ergo skal ratene oppover. Og vi vet at vi kommer til å få store utbytter på investeringen. Jeg gjentar at på dippene mener jeg man skal kjøpe, og definitivt ikke selge....
ibyx
26.06.2023 kl 12:58 3145

Store deler av markedet liker usikkerhet! Ikke minst i shipping! De tilstreber faktisk usikkerhet! Det er gjerne "halve gamet"? :-)
Redigert 26.06.2023 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
26.06.2023 kl 15:22 3039

Ifølge "ratepropagandaen" nå burde kanskje OET holdt litt lenger på faste kontrakter framfor å gå økt inn i spot? 🤔
Hellboy
26.06.2023 kl 15:29 5940

Nei, de faste ratene de hadde i Koch-avtalen var lavere enn spoten er ;)

Men de ga selvsagt en trygghet. Som i sin tid var bra pga leverage etc. Og ratene skal jo også opp. Husk at vi er i lavsesong. Så ikke ille nivåer til å være lavsesong. Det er fortsatt rater man tjener enormt på
ibyx
26.06.2023 kl 16:34 5880

Ok. Takk for presisering!

Apropos faste kontrakter vs spot i disse tider. Denne kom nettopp via en Twitter konto:

A modern eco scrubber LR2 newbuild went on subs for $41k/day for 30 months with a further 6 mo option at $43k/day. via Braemar

Går utifra det tikker inn greie overskudd på den kontrakten?
Men det burde gjerne forvnetes høyere rater i spot utover høsten og vinteren?

(LR2 er gjerne mer en Hafnia/FRO greie da? Men som et eksempel likevel. LR2 har jo falt mye tilbake, men har fortsatt et snitt på 41.700 for 2023 ifølge Poten)
Redigert 26.06.2023 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.06.2023 kl 17:03 5839

Ja OET har ingen LR2. Men det er samme skippsstørrelse som aframax, og de kan "byttes" mellom clean og crude, men det tar litt tid (og penger) å rense tankene om den har kjørt som Afra for å begynne å være clean/LR2.

Men pen rate for en Afra/LR2, de er jo betydelig mindre enn skipene til OET ;)
ibyx
26.06.2023 kl 22:35 5721

jaja. hva skal man si? blir gjerne en grei dag for "etterfylling" imorgen? :-)
ibyx
27.06.2023 kl 09:12 5662

Spennende å se hvor "selvstendig" OET får bli nå som det høyst sannsynlig kjøres short boost mot FRO?
214,50 var bunnen ex-utbytte nylig!
Og FRO bør være i et støtteområde nedover mot 140 nå. Har ingen stor tro på "sololøp" her.

Utbytte hensynstatt er OET kun ned 12% fra årbeste den 21. juni på 252 NOK.
FRO derimot er snart ned 20% fra årsbeste 9. mars på 180,8 NOK.
Redigert 27.06.2023 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
27.06.2023 kl 10:41 5609

Litt perspektiver i spotmarkedet:
9. mai:
Sea Ruby (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/UKC Vitol Pantheon Tankers Management (TCE: RV USD 43K @ 42 days / Actual USD 34K @ 52 days)
igår:
Sea Ruby (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) USG/UKC Vitol Pantheon Tankers Management (TCE: RV USD 61K @ 42 days / Actual USD 49K @ 53 days)
Kappa3278
27.06.2023 kl 17:29 5478

Fra TradeWinds
A broker at the Oslo outfit, Einar Straume, said in Cleaves Securities Shipping Weekly that tanker rates have stabilised at high levels with sentiment expecting more on the way and the low orderbook will keep earnings high.

Greek shipowners top 2023 tanker sale charts, but dropoff in activity seen
Read more
“Thus there are no indications either that prices will turn down again in the near term,” Straume said.

ibyx
28.06.2023 kl 22:23 5251

Ja hvor skal dette ende som TS sier?
Idag endte vi opp 0,45% på det laveste volumet siden 17. februar!
Med så lav innsats synes det klart at her er det liten "egenvilje" for tiden?
ibyx
29.06.2023 kl 13:24 5089

Stamper idag også! Er det en gryende "engstelse" for at spotten ikke blir så fet som antatt?
Eller er det bare like før et oppsving her nå?
RSI lavere enn for FRO nå...
NOELLE
30.06.2023 kl 05:47 4993

Helt vanlig utvikling for VLCC ratene i sommerperioden dette. Kansje det er bunn nå? Bunn på nivåene nå er enormt bra! Husk nå at shipping er det mest volatile som finnes, og slik vil det fortsette i alle år fremover. Futtene snur opp nå kansje??

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1674456670783537154

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1674398244204412928

NOELLE
30.06.2023 kl 11:02 5022

Ed Finley-Richardson
@ed_fin
·
1h
@TankersInt
“Now that June is coming to a close, we have looked at VLCC cargo counts out of Brazil and we note a clear uplift in July with 17 liftings booked compared to an average of just 12 per month in the second quarter.”
ibyx
30.06.2023 kl 11:20 5021

Vel og bra. Men hvordan er de priset?
Fant et par fra de siste dagene

Julius Caesar (2022 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Brazil/China Petrobras Trafigura [Oil Company or Trader Relet] (TCE: RV USD 44K @ 87 days / Actual USD 45K @ 89 days)

Front Empire (2018 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) Brazil/China Petrobras Frontline $FRO (TCE: RV USD 44K @ 86 days / Actual USD 45K @ 85 days)
NOELLE
30.06.2023 kl 13:09 5205

O B
@OriginalBraila
·
3m
"It’s the perfect time to increase Tanker exposure"

Clarkson

Referring to the seasonality of tankers.
NOELLE
30.06.2023 kl 13:25 5201

Husk nå at Okeanis har fått meget gode rater, laaaangt over spot ratene i lang tid pga sine meget moderne og klimavennlige skip. Samt, plussen på ratene av russerolje, lengre tonmiles er det også.

Suez er fortsatt meget sterke rater, VLCC gikk en liten dipp fra ekstreme rater 100.000 USD +, helt vanlig på denne tiden av året. De har bare ikke falt så mye som har tidligere.

Se denne : Tankers International
@TankersInt
Landbridge Wisdom (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) WAfr/UKC Equinor BP [Nigeria Incl.] (TCE: RV USD 60K @ 37 days / Actual USD 70K @ 33 days)
https://app.tankersinternational.com/fixtures/id/109927
11:47 AM · Jun 30, 2023

For eksempel.

og denne ( som vel er et av Okeanis sine skip ) FIXED !

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1674715542660210691/photo/1

" This looks good even though we lack numbers on it. WAF-Southern France onwards to Holland to discharge and then pick up a cargo in the North Sea and transporting it to Asia.
Sounds like excellent chartering & laden to ballast ratio.

DET er bare å ta av seg hatten for hva Okeanis får til.
Redigert 30.06.2023 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.06.2023 kl 13:37 5227

Joda. Kan være fint å kjøpe OET når den "sympatidumpes"! :-)
Hellboy
30.06.2023 kl 13:54 5328

OET har vel beste managementet innenfor tank. Det er ikke bare det at flåten er hypermoderne som gjør at de alltid får best rater. Det er også logistikken. De er suverene på triangulering, og å posisjonere jollene i bassengene som har best rater. På tide at storeulvs selskap jekkes ned fra tronen ifht NAV vs pris ;)
NOELLE
30.06.2023 kl 14:00 5353

Lite tips : Les hva : Aristidis Alafouzos, Chief Executive Officer at Okeanis Eco Tankers Corp, skriver som svar til Orginal Bravia i posten over.
Hellboy
30.06.2023 kl 14:03 5375

Skulle gjerne gjort det, men jeg har ingen Twitter-konto ;)

Gidder du å slenge ut svaret, og gjerne den opprinnelige posten?
NOELLE
30.06.2023 kl 16:23 5342

https://twitter.com/OriginalBraila/status/1674715542660210691 :

Svar på dette innlegget, kommentar : Aristidis Alafouzos
@Aristidis
·
4h
Excellent rate as well 🚀

Redigert 30.06.2023 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Hellboy
30.06.2023 kl 16:25 5480

Hehe, hjelper ikke med twitter-link når jeg ikke har noen twitter-konto og ikke gidder å få meg en ;)

Tenkte på teksten fra Twitter. Selv om jeg ikke gidder bry meg om sosiale medier og ikke har store planer om å få meg en Twitter-bruker av mange grunner :p
Blue Cow Group
30.06.2023 kl 17:40 5574

Men i.... nytt i dag at man ikke kan lese twitter uten egen konto..? får ikke sett sjøl nå, men har lest EdFin helt fint tidligere, senest i går.
Blir man bekymra for ratene, så les Q1 rapporten til Okeanis, hvor noen og 70% av tilgjengelige skip har locked rates på noen og 70-tusen dollars for Q2. Talla OET får er helt borti natta!
ibyx
30.06.2023 kl 22:10 5548

Det var vel Q3 "man" var "bekymret" for tidligere i uka. Men det gjelder visst ikke lenger... :-)
Bra. For OET er snart "all inn" i spot? Særlig i VLCC?
Men neste uke kan bekymringene manifestere seg igjen, sånn litt etter/i bunnen av neste nedsalg/gevinstsikring rundt 147? 145? :-)
Jaja.
VLCC spot opp ca 5K
Suez ned ca 3k
LR2 ned ca 2k
God helg! :-)
NOELLE
01.07.2023 kl 07:53 5439

Vanvittig sterk dag for tank i går på Wall Street. Ser meget bra ut for neste uke. FRO fosset opp over 4%, blant annet.
Blue Cow Group
01.07.2023 kl 08:05 5435

-Det var vel Q3 "man" var "bekymret" for tidligere i uka. Men det gjelder visst ikke lenger... :-)

Ja, i forrige uke skulle putin gå av og russland bli demokrati og tank ville tape tonnemiles. Men det gikk over :P

-Bra. For OET er snart "all inn" i spot? Særlig i VLCC?

Det hadde vært interessant å vite, hørte FRO hadde mye spot måneden som var, vet ingenting om oet i q3.
Men det jeg mente å få fram med 70% på 70tusen kommentaren var at OET får så svimlende høye rater - langt over spotprisen til enhver tid. Så hvis q3 blir helt dritt går fortsatt OET helt OK, sånn jeg ser det hvertfall.
ibyx
01.07.2023 kl 12:05 5348

Hellboy er nok noen hakk mer oppdatert enn meg. Det var oppdateringen hans jeg hadde i "tankene" :-)

...litt lenger opp i samme tråd her...

Hellboy
14.06.2023 kl 11:49
3117
Eh, jo...
Av VLCC`ene er det 7 av åtte som handles i spot (og korte TC`er som er spot). Den siste, Nissos Despotiko går av TC-avtalen i løpet av juni og går over i spot. Så 100% for VLCC`ene fom q3.
For suezene er det 4 av 6 på spot, og de 2 siste går over til spot i Q4.
Hellboy
01.07.2023 kl 12:34 5390

Dere må også ha i tankene at "spot" er bare en indeks. Og regner ut snittet av slutningene.

Så enkelt og harry sagt. Hvis det er sluttet 2 VLCC`er. En på si 50k og en på 70k så er indeksen/spot 60. Og som oftest er det OET som har sluttet den til 70 :D
ibyx
01.07.2023 kl 22:12 5221

Joda. Skjønner såpass. Videre er det gjerne litt slik at de børsnoterte rederiene ikke er fullt så på hugget med å levere inn data når ratene faller? syntes å se det for en tid siden. Det ble mye gamle greier som utgjorde tallgrunnlaget. Men kursfallet viste jo at det hadde en viss "impact" for andre også...
Nå er det litt haussestemning igjen. Nye tråder opprettes med flammende ferske nicks! Nesten litt "tech-eufori"! :-)
ibyx tror det blir humpete en tid framover fortsatt.
Hvem skal kjøpe seg opp for å komme nærmere kursmålene?
"Alle" med stor kapitalmengde har vel skjønt tegningen?
"Stunts" og kvartalsresultater som leverer på oversiden av allerede høye forventinger kan være drivere?
Da er gjerne "stunts" det som skal til! :-)
Heldigvis ser nedsiden uvanlig blass ut. Det er neppe en selvfølge i shipping.
En nesten "genetisk" uro vil skape bølger..
Skal vi tippe en litt ujevn sinuskurve på +-10% en tid?
:-)
JonasKr
02.07.2023 kl 08:37 5021

Etter eksplosjonen i Malaysia og skipet som hadde 20 feil da det ble sjekket i Kina, så har tydeligvis også de asiatiske landene som kjøper sanksjonert olje begynt å sette visse krav til standard. Alderen på skyggeflåten går ned og gamle drittskip får ikke frakte olje lenger. Med lite nybygg vil dette sette stadig større press på ratene.
Redigert 02.07.2023 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.07.2023 kl 13:54 4813

Så alle de nyhetene selv. India har jo alt innført maks-grense på alder på skipene. Kina går samme veien. Og "skyggeflåten" kjøper opp ytterligere tonnasje. Og når de eldste skipene ikke får gjøre business selv i skyggeflåten må de jo skrapes. Så blir vel negativ tonnasjevekst neste året og året etter. Det er jo godt for oss som er riktig plassert ;)

Og, Ibyx som er opptatt av triggere. Ikke at vi mangler dem, men tenk en stor trigger som en atomavtale med Iran. Dvs at alle skip fra skyggeflåten som sender Iransk olje ut basically må skrapes. Og den ledige kapasiteten til frakten finnes ikke. Så bare lek med tanken ;)