Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 204551

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.10.2022 kl 11:01 4544

Absolutt et bra selskap å være i. Ikke minst de kommende årene med 2023-reglene, ingen flåtevekst, mer sannsynlig en nedgang.

Den største posten i porteføljen min med god margin, og snittinngang på 66 så jeg har vært med en liten stund ;)

Også fått inn kona, og noen kollegaer/tidligere kollegaer.

Ledelsen er også kanongod, de klarer å oppnå bedre rater på skipene enn markedet gang etter gang, er gode på å få baljene over i riktige områder/ruter. Og særdeles aksjonærvennlig utbyttepolitikk. Det eneste jeg er uenig med deg JTC i, er at jeg ikke liker at det ikke er noe shorting. Siden jeg er investor og ikke trader har jeg hele VPS-kontoen min tilgjengelig for utlån for å få litt "ekstrainntekter". Lært av storeulv :p Så skulle gjerne sett at noen ville låne OET-aksjene mine og betale meg renter når jeg uansett ikke har noen planer om å kvitte meg med dem de neste ørten årene
JTC
27.10.2022 kl 11:31 4533

Fair enough:) Lånte ut FRNT aksjer selv for en del år tilbake med en langsiktig post jeg hadde der. Erfaringsmessig synes jeg allikevel det blir så mye surr og irrasjonelle bevegelser i aksjekursen med en gang shorterne er på plass at det irriterer meg mer enn nødvendig:) Foretrekker derfor at OET får være i fred enn så lenge:)
Redigert 27.10.2022 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Hellboy
27.10.2022 kl 11:38 4530

Det fine med de irrasjonelle bevegelsene er jo at det blir gode kjøpsmuligheter. Særlig når man har en investeringsfilosofi som min, som stort sett er akkumulering og reinvestering ;)

Det har jo lykkes veldig bra for min del de siste årene. Plenty av utbytter, og innimellom kan man ta litt mer risk med utbyttene, men "grunnfjellet" gir solide inntekter, men kan alltids suppleres med inntekter fra utlån.

Har jo en post som er en del større enn dagsomsetningen hittil, så litt renter på den hadde gjort seg :D
Slettet bruker
10.11.2022 kl 09:15 4339

Fra FA
I fjerde kvartal er foreløpig 85 prosent av de tilgjengelige VLCC-dagene nå booket til en snittrate på 75.600 dollar pr. dag, mens 43 prosent av de tilgjengelige Suezmax-dagene er booket til en snittrate på 74.100 dollar pr. dag.

En liten gullgruve dette. Men noen var tydeligvis skuffet og solgte under 180. Hvilke forventninger hadde markedet egentlig

Neste stopp tror jeg heller er 200
Hellboy
10.11.2022 kl 09:55 4278

PAS vurdering i dag:
OET: Good Q3 showing quality fleet – Q4 boosted more than exp.
• As usual, Okeanis with its high-quality fleet (eco with scrubbers) outperforms
peers and market. Q3 EBITDA came in some 5% above our estimate, and this
trickled down to an EPS of USD 0.56 vs. PAS at 0.51 (cons. At 0.59).
• Q4 guidance stronger than we expected, with 85% of VLCC spot and 43% of
suezmax spot booked at USD 74 – 75,000/day. The company also confirms a
suezmax TC for six months that has been rumoured recently, believed to be
~USD 60,000/day. A dividend of USD 0.3 is declared, and while this could be
considered conservative, we would expect a solid increase in Q4.
• Preliminary Q4 EPS would be in the ~USD 1.6 – 1.7 range, and the dividend
should then exceed USD 1. Our previous number was USD 1.5, in line with
current consensus. Using our recently revised 2023 estimates (55k/50k for
non-eco, non-scrubber VL/suezmax) we see OET 2023 EPS of ~USD 5, vs
previously USD 3 and consensus at 4.3. Most of this could be paid out.
• With high leverage and only modern vessels OET’s NAV continue to grow, and
we see our current figure of NOK 197 reaching USD 250+ by YE’23
Hellboy
11.11.2022 kl 14:40 4142

Pas er opp til 255, og Clarksons til 250.

De øker vel ennå mer om noen måneder ;)
desirata
11.11.2022 kl 15:31 4120

Enig, med rater over $100k så kommer Okeanis til å nærme seg kurs 300. Jeg hadde inngang på kr. 70 for et godt år siden. Da var differansen lenge 10 kr mellom FRO og OET., nå er den 60kr.

I mellomtiden, får vi kose oss med gode og økende utbytter. Beste stortank rederiet med veldig dyktig ledelse.
Hellboy
11.11.2022 kl 15:59 4099

Enig. Jeg har inngang på 66, men med mange kjøp ;)

PAS snakker faktisk om 1 USD i Q4-utbytte. Det er jo mildt sagt trivelig, når OET er rett i underkant av 30% av porteføljen. Blir mer enn den vanlige månedslønna i så fall :D
JTC
11.11.2022 kl 16:11 4080

Og ingen teknisk motstand oppover ifølge investtech. Bruker aldri teknisk analyse som grunnlag for investeringer, men greit å følge med på underveis uansett:) Får ikke limt inn diagrammet her..
.
"Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 4. nov 2022
Investorene har over tid betalt stadig høyere priser for å kjøpe seg opp i Okeanis Eco Tankers og aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 166 kroner. Volumet har tidligere vært høyt rundt kurstopper og lavt rundt kursbunner. Dette styrker trendbildet. RSI er over 70 etter en god kursoppgang de siste ukene. Aksjen har et sterkt positivt momentum og videre oppgang indikeres. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp"
Keefer
11.11.2022 kl 18:36 4144

Jeg liker at denne fortsatt er delvis under FOMO-radaren. "Nissos Rhenia (2019 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/USWC Petrobras Kyklades Maritime (TCE: RV USD 145K @ 59 days / Actual USD 139K @ 62 days)"
fattigstakkar
16.11.2022 kl 17:53 3938

OET: Contemplated block sale of existing shares in Okeanis Eco Tankers Corp (OET)

Contemplated block sale of existing shares in Okeanis Eco Tankers Corp (OET)
NOT FOR RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN WHOLE
OR IN PART, IN OR INTO THE UNITED STATES, CANADA, AUSTRALIA, JAPAN, HONG KONG,
SOUTH AFRICA OR IN ANY JURISDICTION IN WHICH SUCH RELEASE, PUBLICATION OR
DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.
Athens (Greece) - 16 November 2022.
QVT Family Office Fund LP (the "Seller") has retained Pareto Securities (the
"Manager") to explore a potential block sale of existing shares in Okeanis Eco
Tankers Corp (the "Company") through a private placement (the "Offering").
The Seller is contemplating selling up to 415,000 shares in the Company (equal
to approx. 1.26% of the Company's outstanding shares). The Seller reserves the
right, at its sole discretion, to amend the offering size or to sell no shares
at all. The price in the Offering will be set through an accelerated
bookbuilding process and will be denominated in NOK.
The bookbuilding period in the Offering will commence immediately (16 November
2022) and will close on 17 November 2022 at 08:00 CET. The Seller may, at its
sole discretion, extend or shorten the bookbuilding period at any time and for
any reason without notice. If the bookbuilding period is extended or shortened,
the other dates referred to herein might be changed accordingly. The Offering is
expected to be priced and allocated before 09:00 CET on 17 November 2022 (T).
The settlement in the Offering will be conducted on a normal
delivery-versus-payment basis (DVP T+2).
The Seller currently holds 2,516,386 shares in the Company (equal to approx.
7.65% of the Company's outstanding shares). The Seller will enter into a 90-day
customary lock-up with the Manager following the completion of the Offering for
any of the shares the Seller currently holds in the Company which are not sold
as part of the Offering.
The minimum order and allocation in the Offering have been set to the NOK
equivalent of EUR 100,000. The Manager may, however, offer and allocate an
amount below the NOK equivalent of EUR 100,000 in the Offering to the extent
exemptions from prospectus requirements, in accordance with Regulation (EU)
2017/1129, are available.
The Seller is represented on the Company's board of directors by Daniel Gold.
For more information about the Offering please contact the Manager: +47 22 87 87
50
This information is considered to include inside information pursuant to the EU
Market Abuse Regulation article 7 and is subject to the disclosure requirements
pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. This stock
exchange announcement was published by Irene Chaidemenou at Okeanis Eco Tankers
Corp, on behalf of the Seller, on 16 November 2022 at 16:40 CET.
Gull i pungen
16.11.2022 kl 19:21 3888

*** Orders below NOK 177 per share risk losing out - Book will close at 18:45 CET ***
Slettet bruker
16.11.2022 kl 19:51 3838

Slike salg er alltid litt kjedelig. Men eier deler jo den videre oppturen med flere da.
Tviler på at kursen vil tynges noe særlig fremover
Skal bli spennende imorgen tidlig. Kan bli gode kjøp på flere
desirata
22.02.2023 kl 13:01 3110

Okeanis er ATH på 218 as we speak.

ABG kursmålet er framleis 247 fra mai 2022. Vil tro de kommer med en revidert analyse snart. Petter Haugen tror at stortank markedet kan bli "sold out" i 2024. Da blir ratene som Yankeeen sier "all bets are off" Skjer dette kan ratene altså gå skyhigh, $200-300k per dag. Isåfall vil det kun utgjøre $3-5 per barrel, det er ikke mere enn oljeprisen svinger ukentlig.

Du kan være sikker at OET og FRO står klar for å cashe inn. Aksjekursen kan gå i 300 og 400 for henholdsvis FRO og OET. Jeg vil benytte en eventuell dip i sommer til å øke holdningen.
Hellboy
22.02.2023 kl 13:19 3107

Endelig noen andre som er interessert i OET :)

Min største enkeltpost blant i overkant av 30. Har sett TP på både 3 og 400 de siste månedene. Og ikke minst for noen dager siden var det verdt å merke seg at PAS spekulerte i 1 USD i utbytte etter Q4-fremleggelsen. Det er mildt sagt pent. Og om det blir det, så er det bare å vente på resten av fremleggelsene. Ratene er jo på vei opp for VLCC`er. OET har bare ECO-scrubber og får enda bedre rater, og for suezmaxene er det jo paradis om dagen :D
desirata
22.02.2023 kl 14:30 3051

FA tror på 90cent utbytte for FRO. Da vil jeg absolutt tro $1 er muleg i OET.

Tror ikke det er mange småsparere i OET, derav lite omtalt. Omsetningen er derimot bra.
Hadde jeg hørt TP på 300 - 400 for 1,5 år siden, ville jeg trodd det rabla for de. Men en ser nå begge Frp og OET har 3-doblet på kort tid og de vil ikke stoppe her.

Dette blir Hell boy og vel så det !
Hellboy
22.02.2023 kl 15:16 3020

Hehe. På en måte tenker jeg på meg selv som en småsparer, men jeg begynner jo å innse at jeg ikke er det lenger. Rundt 21k med inngangsverdi på 63 ;) Så av over 30 poster er dette den største.

Jeg hadde vel også trodd analyser på 3 og 400 ville betydd at det hadde rablet for analytikerne, men nå ser jeg det som fornuftig.
ks1977
22.02.2023 kl 19:09 2946

OET er min store favoritt og største enkeltpost i min portefølge (ikke så langt fra 1/4, så skulle "gjerne" redusert bittelitt), så interessen er absolutt der, men har ikke så mye å supplere med ut over det som andre allerede har belyst i FRO-trådene.

Kan dog spekulere i at vi kanskje får en liten overraskelse i Q4-rapporten på fredag: Jeg har ikke fulgt tett med i den siste tiden, verken selskap eller sektor, men ser ut som at Nissos Rhenia (som hadde en heftig sub i november - estimert til 140k av Tankers International) har gått på demurrage i lang tid (helt frem til forrige uke!?) mens ratene "kollapset". Ryktene sier at demurrageraten var rett over 100k... For et selskap med relativt få båter så kan slike forhold gjøre utslag (på godt og vondt), bare så synd at selskapet rekker å rapportere før FRO - for da skjønner jo ikke markedet akkurat hvor godt selskapet (evt) har gjort det (skjønt OET er jo ikke førstemann ut)

Lenke til ryktene
https://twitter.com/Aristidis/status/1626155747456299008?cxt=HHwWgMC9yauCopEtAAAA
Ratta
24.02.2023 kl 06:48 2763

Her overgås forventningene
The Board has declared a third consecutive capital distribution of $1.25 per share –> ~24% run rate yield

Og TCE guiding Q1 ca 60 % bedre enn Q4 for Suez og 40 % for vlcc

Helt rått dette
Redigert 24.02.2023 kl 07:15 Du må logge inn for å svare
desirata
24.02.2023 kl 06:53 2758

Okeanis ledelsen er helt rå.! og se på de grafene som viser Supply & demand neste åra.

De kommer til å sope inn $200k per dag for VLCC. Så er de veldig flinke å sikre seg framover.

Utbytter og aksjekurs, må bare holde kalkulator nær ! Dette blir bare supert.
Hellboy
24.02.2023 kl 07:12 2753

Kan bare støtte de siste innleggene. Bare å ta av seg.hatten for disse tallene. USD 1.25 i utbytte og q1 ser ut til å bli enda høyere:)
JonasKr
24.02.2023 kl 08:42 2518

Q1 ser jo helt fantastisk ut! Må jo gi en eps på over 2$ 😀.
Deilig å tenke på at jeg kjøpte aksjene mellom 50 og 60kr.
Hellboy
24.02.2023 kl 08:50 2535

Ser ut som om markedet begynner å våkne og. Ligger an til en stigning på 13,5 i åpningsauksjonen og dermed (enda en) ny ATH.

Det sies at man aldri skal forelske seg i en aksje, men her er jeg helt mo i knærne ;)
Hellboy
24.02.2023 kl 09:07 2469

Og PAS kommentar i Shipping daily:

OET: Showing superiority into Q1 – and delivering proper dividends
• Okeanis delivered Q4 this morning, with EBITDA of USD 70m, 3-4% below
estimates due to slightly lower VLCC bookings towards the end of the quarter.
Good cost control as always, but also higher interest rate rises than expected;
net profit adj. of USD 47m then ~10% below est. (USD 1.5/share)
• Still, these are minor details in our view – because the two most important parts
of the report are classy. First, they declare a USD 1.25/share dividend – which
equals ~83% of profits. This is above our USD 1/share estimate, and shows
that - just like they have promised – OET will pay ‘basically everything out’
• Second – their Q1 guidance is almost out of this world, with spot bookings to
date of USD 91,700/day for VLCCs and USD 118,600/day for suezmaxes
(~80% of spot days booked for both asset classes). While their suezmax-fleet
has near half of Q1 days booked through TCs (~USD 39,200/day), this will still
leave Q1 number well ahead of our estimates. From vessel tracking we knew
that they fixed a substantial part of the VL-fleet on long-haul voyages towards
the end of Q4 (rates were higher), and they have been able to capture the most
of an extremely strong and stable suezmaxes. Also, we can see that Okeanis
has lifted a Murmansk-cargo recently, obviously obeying sanction rules
• In sum this should boost our Q1 EPS towards USD 2/share, and we see no
reason for why dividends should not be kept at 80 – 90% of EPS given their
comfortable cash position. Full year 2022 EPS should probably head towards
USD 6 (we had 4.7 previously, consensus is at 4.5), and NAV is heading
towards NOK 300. With a 20%+ yield OET should trade at a premium not a
discount (in fact, the most discounted of any VLCC-player now), one should
also remember that their modern fleet probably has the most realistic NAVassessment at present (as broker quotes for 15Y+ vessels are not likely
realistic for public shipping companies). We will revert with an update, and
using the same methodology as before our TP of NOK 270 will be raised
Leotwin
24.02.2023 kl 09:52 2351

Gratulerer med res, saftig utbytte og ikke minst; hinsides guiding for q1. 👏🏻🥳🍾

Egentlig utrolig at aksjekursen ikke går mer. Hva med en liten fusjon med Fro? Oets supre flåte passer perfekt og vil under Fredriksen-paraplyen prises med PREMIUM til Nav.

longterm
24.02.2023 kl 09:53 2362

Det at disse 1,25 dollarene er tilbakebetaling av egenkapital, betyr vel at de, i motsetning til om det hadde vært et ordinært utbytte, er skattefrie på aksjonærenes hånd?
Hellboy
24.02.2023 kl 10:02 2500

Jepp, de er skattefrie. Men reduserer inngangsverdi og dermed fremtidig skjermingsfradrag
Hellboy
24.02.2023 kl 10:03 2494

Takk takk. Om Storeulv vil ha mine aksjer så kan han få tak i de, til en pris. Men den kan jeg love deg at blir høy :D
Leotwin
24.02.2023 kl 10:08 4124

Bytteforhold basert på nav mot nav, litt justert for at Fro trader med premium til nav og Oet med rabatt til nav.

Vinn vinn spør du meg!

Uansett; det ser utrolig lyst ut for stortank🔥
desirata
24.02.2023 kl 10:38 4068

Slå seg sammen med FRO eller andre. Du vet ikke åssen grekerne operere. Det du nevner kommer aldri til å skje, som i aldri. Hvorfor skulle de isåfall gjøre det, ingen driver bedre enn de.
Leotwin
24.02.2023 kl 10:50 4033

Godt mulig det er usannsynlig, men la oss si at fair NAV for OET er 290-300. Med Fro-premium ville aksjekursen lett vært 350-360! Derfor😉 tviler på at du noen gang oppnår den premien med grekerne…
Hellboy
24.02.2023 kl 10:55 4019

NAV er vel 300 nå og stigende.

Ledelsen i Okeanis er også de beste til å slå markedet på rater, og får konsekvent rater mye bedre enn peers. Og det inkluderer FRO. Så strengt tatt burde Okeanis ha høyere NAV-premie enn FRO. Og på sikt tror jeg personlig det kommer. Men om Storeulv byr 500+ for aksjene mine her og nå så blir det en tur i tenkeboksen ;)
Leotwin
24.02.2023 kl 11:02 4013

Ja, mulig den burde det, men markedet bestemmer. Og akkurat nå handles Oet til mer enn 20% RABATT til nav…
Hellboy
24.02.2023 kl 11:07 4007

Ja, men det er det som er så fint med markedet. Det tar ofte feil (selv om jeg lærte annen teori på økonomistudiene så er praksis annerledes), og derav Skagens tidligere UUU-suksess, som jeg har adoptert ;)
Leotwin
24.02.2023 kl 11:10 3988

Hehe, håper det for deres del. Er egentlig enig i at prisingen i OET bør styrkes. Nå skal jeg også slutte å kverulere. Nyt dagen! Dette har dere virkelig fortjent😊
Hellboy
24.02.2023 kl 11:14 4038

Hehe, jeg ser det ikke som kverulering. Tvert om setter jeg pris på det.

Hadde en gammel kamerat som virkelig kverulerte, men han var samfunnsøkonom og "religiøs" på at markedet alltid var effisient. Jeg er Siviløkonom og litt mer realistisk anlagt, og har sett utallige ganger at markedet ikke er effisient. Det er jo det som gjør investeringer gøy for meg som ikke kan trade, bare investere :D
Kappa3278
24.02.2023 kl 11:24 4112

Haavaldsen mener at bookingene for første kvartal bør gi en inntjening pr. aksje på nær 2 dollar i perioden.

«Vi ser ingen grunn til at utbyttene ikke bør være på 80-90 prosent av EPS, gitt rederiets komfortable kontantposisjon», skriver han, som før eventuelle endringer har et kursmål på 270 kroner og en kjøpsanbefaling.

Han anslår tentativt at inntjeningen pr. aksje for helåret 2023 bør nærme seg 6 dollar pr. aksje, mot konsensusforventningene på 4,5 dollar pr. aksje.
Haavaldsen mener videre at bookingene for første kvartal er «nesten av en annen verden».

«Vi visste at rederiet hadde sikret kontrakter for en betydelig del av VLCC-flåten på lange reiser ut ifra skipsdata, og det har vært i stand til å fange det meste av et ekstremt sterkt og stabilt marked for suezmax-skip», skriver han.

Ifølge Fearnley Securities vil bookingene for første kvartal ved første øyekast gi et brutto driftsresultat (EBITDA) på rundt 91 millioner dollar. I fjerde kvartal endte EBITDA til sammenligning på rundt 70 millioner dollar.
Redigert 24.02.2023 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Hellboy
24.02.2023 kl 12:03 4117

Jepp, se hele teksten til Haavaldsen i shipping daily som jeg la ut (forrige side i tråden).

Har lest Shipping daily daglig i laang tid nå. Og syns Haavaldsen er den beste shippinganalytikeren her på berget. Innimellom bruker han superlativer, men har aldri lest så sterke superlativer som i dag. F.eks vurderingen av bookingene for Q1 som han beskriver som "their Q1 guidance is almost out of this world". Det er en ganske sterk, positiv omtale. De kommer jo også med et bastant løfte om å øke TP fra 270. Gleder meg til å se resultatet av den øvelsen ;)
ks1977
24.02.2023 kl 17:06 4013

En sammenslåing med (vel, oppkjøp av) FRO ville vært en "katastrofe" (som jeg er redd kan komme til å skje på et eller annet tidspunkt, men forhåpentligvis ikke før et godt stykke ut i supersyklusen).

Ikke for å disse FRO altså (dersom jeg skal anbefale et tankselskap til noen som ikke følger tett med så vil jeg heller dra frem FRO enn OET), men FRO sin flåte er flere år eldre enn OET sin. Med andre ord så går vi da vekk fra et rent ECO scrubber case til en besudlet bastard (hehe).

For å ta en mer seriøs tone: Jeg tror at vi har bare sett starten på hvilken premium ECO scrubber har å by på i årene som kommer. Har jeg rett så vil det (i hvert fall for meg som fortsatt har minst 2-3 års tidshorisont igjen) vesentlig bedre med OET as is, enn med FRO (jeg forventer at FRO vil navigere dette veldig bra, men jeg tror at markedet og rederne har undervurdert hvor stort konkurransefortrinn OET sine båter har og vil få)
Hellboy
24.02.2023 kl 17:11 4005

Veldig godt skrevet ks1977.

Det er jo også derfor jeg er smått irritert på Fredly iom at jeg hadde litt i Hunter og han solgte ut hele rederiet på billigsalg, rett og slett. Litt mer tålmodighet hadde gevinsten vært enormt mye større. Så jeg går heller til sengs med grekere enn med Fredly fremover, for å si det harry en fredagskveld :p
desirata
24.02.2023 kl 17:45 4005

Denne Shipping daily, er det Shipping morning report fra Fearnley Securities.

Liker også meget godt Petter Haugen ABG, han hadde TP for OET på 400kr flere måneder siden.
Han mener samme som OET presenterte med grafene. Markedet blir utsolgt neste år. ! utilization over 90% da går kurven rett opp.
Hellboy
24.02.2023 kl 17:50 4048

Nope.

Det er fra Pareto. Haavaldsen/Kraft. Har ingenting med Fearnley å gjøre
Leotwin
24.02.2023 kl 18:01 4073

Få villige bruder for tida😅 Nå kjøpte vel Fro et par vlcc fra Oet i 2021, så besudlingen har allerede startet😉

Ser poenget ditt med rendyrkede selskap med moderne flåter. Men har du fått med deg ryktene om at Fro ser ut til å selge unna skip som er 13-14 år gamle? (både vlcc og suez.) Hvis de selger alle «gamle» baljer sitter Fro igjen med en veldig moderne flåte. Ikke alle eco som dere, men de fleste med scrubber. Scrubber-premien er også høy!

Jeg synes et rehabilitert Fro og Oet hadde vært en perfekt match. Men som Fredriksen sier; vi aksepterer et nei som et kanskje😆

Ha en fin kveld!
ks1977
24.02.2023 kl 18:08 4062

Ja, jeg var heller ikke happy med Fredly i så måte, men jeg var klar over at dette var en risiko (jeg trodde dog ikke at han/de skulle være SÅ triggerhappy).
ks1977
24.02.2023 kl 18:20 4031

FRO er et godt selskap, og jeg forventer at de fortsetter å kvitte seg med de eldste baljene og sånn sett forbedrer flåten. Absolutt et selskap å vurdere for de som er interessert i tank (en annen fordel, og/eller ulempe, er at de også har en del produkttankere - mens OET kun har råoljetankere)

Problemet med FRO (og også Euronav - jeg er stor fan av Hugo, så FRO med Hugo i spissen vil bli/ville blitt veldig bra) er at de har en "veldig liten" andel ECO-skip. Fra flåtelisten på FRO sine sider har de nå 70 skip - kun 44 av disse er fra 2017 eller nyere (strekker vi oss til 2015, overgangen til ECO er ikke helt åpenbar, så snakker vi om 55 skip). Nå ønsker kanskje FRO å bytte ut disse 15-26 skipene med OET sine 14, og det ville jo hjulpet en del, men... :)

Apropos Euronav: Fra mitt ståsted så vil en fusjon forverre flåten til FRO. Vel, jeg har ikke fulgt Euronav tett i det siste, men da jeg valgte OET i sin tid så hadde ikke Euronav scrubbere på sine skip. Mulig de har endret på de, men hvis ikke så vil det "besudle" FRO sin flåte :(

Personlig så har jeg også en "soft spot" for VLCC (hvilket historisk sett har høyere inntjening enn andre skip, selv om det ikke er tilfellet så langt i år) så OET sin flåtefordeling passer meg bedre enn FRO sin, men det er jo bare min preferanse
ks1977
24.02.2023 kl 18:21 4039

Innlegget kom visst to ganger, men da kan jeg ta en liten etterskrift her:
Hvis FRO skulle kjøpe opp OET (for aksjer antar jeg) så vil jeg høyst sannsynligvis bli med videre, men antageligvis med en mindre vekting av portefølgen min enn ellers
Redigert 24.02.2023 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Leotwin
24.02.2023 kl 18:32 4033

Enig; tar gjerne Hugo uten følge av Eurn. Vi legger det inn som en premiss i fusjonsforhandlingene😊
vulkan
26.02.2023 kl 20:30 3697

Hvor mye tror dere OET har å gå på videre oppover nå?
Ved hvilken kurs er den a-par med FRO i verdsetting?