Okeanis - hvor skal dette ende?

Jubalong2020
OET 28.07.2022 kl 23:10 165710

Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Hellboy
23.03.2023 kl 10:16 4245

Man vet aldri hva som er årsaken. Kan være mye både personlig og annet. Men at det kun er en, selv om han sitter i styret skremmer ikke meg. Har tvert om hanket inn noen tusen aksjer til. Bare synd jeg ikke hadde 800k liggende og slenge og litt andre greier som skjedde under blokksalget når jeg fikk telefon fra meglerne som sto bak ;)

Tankmarkedet kommer til å være enormt bra de kommende årene, og utbyttene kommer til å sprute inn. Nå har jeg vært med litt lenger enn deg, men har fått snittet meg opp til 75 :D Blir vel etter hvert mindre enn 1 års utbytte
NOELLE
23.03.2023 kl 10:05 4251

De tar gevinst, som er meget bra. Om de går glipp av 100 % til betyr ikke noe. Det er QVT posten vel. Konsernsjefen kjöper det er det viktige her :)

longterm
23.03.2023 kl 10:01 4255

Sjekket litt i listen over meldte salg siden jeg gikk inn i oktober, og ja, du har nok rett i at det i hovedsak er samme innsider som selger - mange salg har det jo heller ikke vært. Blir vel bare sånn at man forundres litt ekstra over at noen i det hele tatt skal kunne ha interesse av å selge seg ut av et selskap med slike prognoser for de nærmeste to, tre år.

Ellers var det jo en periode fra ca 20 nov i fjor til aksjen bunnet ut i begynnelsen av januar i år hvor aksjen falt 15%. Med de analyser som foreligger per nå er det vel ikke veldig sannsynlig at vi nå står foran en tilsvarende periode?
Redigert 23.03.2023 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
Hellboy
23.03.2023 kl 09:43 1953

Er bare en innsider som selger, longterm.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/23/7995976/innsidesalget-fortsetter-i-den-greske-tankraketten

Det tar vel ikke så lang tid før Gold er ferdig med å selge. Usikker på hvilken post han gjemmer seg bak, men mulig han alt er ute av topp 20. Usikker

https://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/
longterm
23.03.2023 kl 09:40 1950

Det må vel kunne sies å være noe av et paradoks ved denne aksjen: Det er få, om noen, andre selskaper på Oslo børs man er like sikre på at vil tjene vanvittig med penger i kvartalene som kommer samtidig som vi er vitne til et nærmest kontinuerlig nedsalg fra insidere. Ville vært interessant å vite hvor de isteden velger å putte disse pengene.
ibyx
23.03.2023 kl 09:37 1918

Er den ikke ganske motstandsdyktig mot innsidesalg egentlig?
Og forrige melding var jo innsidekjøp faktisk!
ibyx
22.03.2023 kl 22:18 2076

Litt innsidesalg igjen. Ca 23mnok
https://newsweb.oslobors.no/message/585918
Aldri feil å ta gevinst som det heter?
Hellboy
22.03.2023 kl 11:23 2228

Enig med deg, Desirata. PAS utbytteestimater skal nok opp de og ;)

desirata
22.03.2023 kl 11:18 2233

En skal være forsiktig med å spå markedet, men særleg for 2024 så virker $5 altfor lite. Dersom VLCC blir utsolgt, så kan utbytte kapasiteten være bortimot det doble.

Bruke rate nivå 100k minus 30k ( breakeven + ) x 14 skip. =. $1mil per dag
ibyx
22.03.2023 kl 11:13 2252

Toget er ikke gått!
Faller tilbake mot 260.
ibyx
22.03.2023 kl 10:41 2293

Bra. Takk. De er ikke med på så mange oversikter rundt om.
Hellboy
22.03.2023 kl 09:35 2370

Nei, det var utbytte, ikke break even. Sorry, jeg var uklar ;)
ibyx
22.03.2023 kl 09:11 2403

Tallene er fra Q4 22

Mener USD 4,9K da?
Altså at de går break even på USD 49.000 for VLCC?
Redigert 22.03.2023 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Hellboy
22.03.2023 kl 09:02 2427

Vet ikke hvilken megler du bruker, men PAS estimerer USD4,9 for 2023 og 5,05 for 2024
stockwalker
22.03.2023 kl 08:59 2440

Dividende/ utbytte oversikter går fram løpende her (betalingsmedlemskap, ca 178 kr/mnd)
https://www.dividendmax.com/
ibyx
21.03.2023 kl 23:22 2406

Hva omtrent er break even for OET sine VLCC og Suez nå?

Jeg ser det hevdes at FRO sine er
VLCC $27.000 Suez $21.500 LR2/Aframax $17.600 som en referanse.

Med økende rater vil vel overskuddene ligge i spennet mellom disse nivåene og oppnådd rate?

Finner også at NAT er estimert å betale 15,72% utbytte i 2023. FRO noe mindre med 13,07% ifølge Seeking Alfa.
Finner ikke tall for hverken OET, Teekay eller Hafnia der da.
Heller ikke noe for Euronav som visstnok ikke betaler utbytte?
Ligger verdiene mer syltet ned i kursen da? Cluet her vil da være å evt selge aksjene når de stiger (nok) for å generere avkastning på den måten?
Redigert 21.03.2023 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Hellboy
21.03.2023 kl 21:07 2474

Vet ikke hva du siterer noelle. Men de fleste siterer non-eco uten skrubber. Så legg på 20-30 for okeanis skip...
NOELLE
21.03.2023 kl 20:26 2449

Innen Fredag tror jeg. Alt av tank går helt amok nå i US! Blir vanvittige rater i årevis.

" Exponential’ rise pushes VLCCs to $113,000 as smaller ships benefit Upwards march continues for tanker rates as Europe takes record amount of US crude. Huge spot rates for VLCCs are trickling down to smaller crude tanker sizes, brokers and analysts said on Tuesday. The Baltic Exchange’s average VLCC rate is now $97,500 per day from the Middle East to South Korea, up 10% in a week and 88% over the last month. Fearnley Securities said rates on that route were above the Worldscale (WS) 100 mark."
Spekulant1
21.03.2023 kl 13:42 2576

Blir spennende å se hvor lang tid det tar før vi bikker 300. Kan gå relativt kjapt det…
ibyx
21.03.2023 kl 12:33 2589

Teekay opp 7% premarket...
Hellboy
21.03.2023 kl 11:01 2640

Hvileskjær og hvileskjær ;) Syns nå nesten 3% på en dag er helt ok jeg da :D

Ellers er jo ratene virkelig på vei opp, som PAS skriver om i shipping daily i dag. Bare tenk på tillegget til eco-scrubber og ;)

Spot rates: A very firm start to the week for VLCCs, with all regions seeing
higher rates on the back of modest tonnage lists – and non-eco ships now
surpassing USD 100,000/day on the benchmark route. Also, good
momentum for suezmaxes, with WAFR firmly above USD 80,000/day for
non-eco ships.
ibyx
21.03.2023 kl 09:56 2622

Et lite "hvileskjær" idag før den fosser videre mot 300...
Redigert 21.03.2023 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Hellboy
21.03.2023 kl 08:32 2705

Pene regnestykker, Desirata. Håper det slår til, og at USD holder seg høy ;)
desirata
21.03.2023 kl 07:12 2743

Bra artikkel.

Okeanis betalte $1,25 dividend siste kvartal, neste kvartal blir bedre.

La oss si at de tjener $36k mere i rate per dag per skip i 2023. Det vil utgjøre halv million dollar per dag for 14 skip. X 90 dager.

$45m : 32,9m aksjer, blir EPS 1,36 mere per kvartal. Dersom de betaler alt dette i dividend som CFO sa på siste kvartal presentasjon, blir det $2,50 per kvartal.

Da er ikke tank markedet utsolgt enda. Isåfall blir det 3-5 dollar kvartal, altså 10-20 dollar året.
Frontline blir heller ikke langt unna. Dette lukter snart 1973 og Reksten.
ks1977
20.03.2023 kl 19:16 2954

Det kommer jo an på hvordan de ulike segmentene gjør det, men jeg er godt fornøyd med både utbytte og kursutvikling i min så langt 34 måneders lange ferd med OET :)

Bare for å jinxe litt så er det ikke utenkelig at vi ser 100% direkteavkastning totalt for de neste 3 årene, selv med dagens kurs.
Her er en liten graf fra forrige super-syklus, til inspirasjon (og jinxing)

https://twitter.com/ed_fin/status/1637795886024605697/photo/1
Hellboy
20.03.2023 kl 16:32 2991

Fremover så kommer Okeanis til å gruse Flex. ;)

Og da både på utbytter og kursutvikling.
stockwalker
20.03.2023 kl 16:11 2973

har en fin kursreise med OET (OKEANIS ECO TANKERS) nå, fikk også utbytte her om dagen. 
Men den slår vel ikke FlexLNG på langvarig kursøkning + utbytter..
NOELLE
20.03.2023 kl 14:10 3013

Folk begynner å forstå hvilke enorme utbytter det er å hente her.
ks1977
19.03.2023 kl 10:44 3239

Kostnaden for transport ifht oljeverdi er et interessant poeng, spesielt dersom oljeprisen er høy og Kina kjøper russisk olje under pristaket (gitt at dette ikke går på skyggeflåten)

Kontraheringene kommer, spørsmålet er bare når (av hvem) og hvor mye. Ifbm Q4-rapporten sa FRO at nybyggprisene er veldig høye og tilsier, for en VLCC, et gjennomsnittlig inntjeningsbehov på 50k for 20 år dersom man skal ha 15-20% return on investment. Det bør avskrekke de store, erfarne profesjonelle som FRO og Euronav (med mindre nybyggprisene går ned, evt. at de klarer å låse nybyggsskip på lange og høye rater), men det kan jo alltids lokke private equity hvis ratene nå forblir rundt 100k en stund (kanskje det er litt av gamet rederne håper på? La private equity bygge dyre skip, og så kjøpe de når disse skipene etterhvert kommer på "billigsalg"?).

Foreløpig så er det nok bare å sitte stille i båten (selv om jeg har redusert og tenker å redusere litt til hvis anledningen byr seg, jeg har hatt langt mer enn en full posisjon her). Det vanskelige blir når ordreboka begynner å fylles, når en må prøve å gjøre kvalifiserte gjetninger ifht om ordreboka er for stor eller ikke (for stor ifht evt. skroting av gamle skip, tonnmilsproblematikk (les: krigen), effekter av EEXI/CII (strammes jo inn), evt. global CO2e-avgift og størrelsen på den, samt aksjekursen hva nå enn den måtte være på. Sikkert andre ting som kommer inn i dette puslespillet også)

Apropos FRO Q4 - jeg bet meg merke i at de nevnte at gjennomsnittsalderen på en japansk verftsarbeider er 67 (!) år (gjennomsnittsalderen ja). Vet ikke om dette faktisk får noe å si for verftenes kapasitet, men det er vel ikke bare bare å klaske til med bøttevis av uerfarne arbeidere for kompliserte skip? (i verste fall ligger det en skjult overraskelse her ifht reduserte kapasitet for verftene ifht hva vi tror)
desirata
19.03.2023 kl 02:28 3388

Weekle opinion fra Poten var informerede. Vedr VLCC, som du sier et verft vil ha god pris eks $120m eller helst en serie for å begynde et slik program. Stålprisen blir også særs viktig for de største. Kan hende Stålprisen synker og det blir da billigere.

Gjenstår å se hvordan EEXI slår ut med redusert fart kommende åra. En ser allerede nå et 2-tier marked for nye ECO ships som Okeanis har og eldre +15år skip. Dette vil forsterkes, slik at det kan bli en konstant 30-40% premium.

Det ligger et bra intervju med Peter Haugen på FA TV. Han nevner at selv med rater på $100-200k blir frakt kostnaden kun $3-5 mere per barrel. Dette er ikke mere enn oljeprisen svinger ukentlig og vil ikke være en stor faktor for oljeselskapene eller andre importører av olje. Men vil selvsagt være bonanza for tank redere. Han tror også at tank markedet for VLCC kan bli utsolgt i 24+25. Så kan bli fantastiske år, men ved 6-sifrede rater vil rederne på et tidspunkt starte kontraheringene igjen.
Hellboy
18.03.2023 kl 11:21 3590

Flåten var i ubalanse (les minus) også uten krigen.

Årsaken var bl.a. lite nybygg og nye miljøregler som satte ned farta på store deler av tank-flåten som er for gammel til å være "innafor" å kjøre på normal fart ;)
ks1977
18.03.2023 kl 10:20 3639

Det er mulig at vi må skille mellom "små" (MR, Afra o.l) og "store" (VLCC) her: Selv om rederne rapporterer at verftene sier at de er fulle nær sagt ut 2025, så drypper det inn enkelte (få) meldinger om skip som plutselig leveres tidlig 2025 (hvis jeg husker rett i farten) - dette som følge av ledig kapasitet som følge av at opsjoner for kontainerskip ikke blir utløst. Jeg har ikke oversikt over hvor mye av ordrebøkene som er opsjoner, men vil tro at det er en risiko for at flere av disse opsjonene ikke blir utløst og dermed muligheter for andre til å snappe opp.

Etter hva jeg har forstått, og som ser ut til å støttes av Potens Weekly (lenke i bunn), så er kanskje VLCCer skjermet fra dette (les: for store/komplekse skip og dermed ikke gitt at de passer inn i "ledige opsjonsslots"), men fint hvis noen har noe innsyn i dette og kan bekrefte/avkrefte.

En annen ting er jo at vi trenger 4-5% fornyelse hvert år (gitt 20-25 års levetid) bare for å opprettholde status quo, og dagens ratebilde tyder på at flåten ikke er helt i balanse (dog mye pga ekstra tonnmil som følge av krigen i Ukraina). Med to års byggetid for VLCCer så bør ordreboka til enhver tid være på ca 10% - alt annet likt vel å merke og for å opprettholde flåten (jeg forutsetter da at de eldste skipene da faktisk blir skrotet, noe som ikke er gitt hvis ratene er gode), men da har vi ikke tatt høyde for EEXI/CII og vi har heller ikke tatt høyde for at skipsflåten har en overvekt mot gamle (eller veldig gamle) skip (les: vi har/får snart et etterslep dersom vi skal skrote skip ved 20-25 års alder)

https://www.poten.com/wp-content/uploads/2023/03/Weekly-Opinion-17-March-2023-Here-We-Go-Again.pdf
Kappa3278
18.03.2023 kl 05:24 3737

Fra Kapital.
"Derfor er tankmarkedet annerledes i dag
Skipsverftene i Asia har ordrebøkene fulle med bestillinger på LNG- og containerskip, og de fleste tilbyr levering av nybygg først i 2026–2027. Frem til da leveres det svært få tankskip, og derfor vil tankmarkedet forbli sterkt usedvanlig lenge."
Hellboy
15.03.2023 kl 18:16 4050

Innimellom lurer jeg på hva de skal gjøre med nr 6 på denne listen.

https://www.okeanisecotankers.com/top-20-shareholders/

Håper egentlig de kan dele det ut som "ekstrautbytte". Alternativt at de sletter aksjene.
Hellboy
15.03.2023 kl 10:36 4148

Bare hyggelig. Men nei, jeg mener OET er mer belånt.

Og ja, FRO får jevnt over bedre enn de fleste peers. Med unntak av OET som får enda bedre rate. De har også nyere flåte med kun ECO/Scrubber-skip og de grekerne er gode på å flytte flåten til riktig basseng til enhver tid ;)
ibyx
15.03.2023 kl 10:27 4157

Takk. Ok. Du mener FRO er mer belånt forstår jeg. Men jeg har også hørt at FRO får bedre rater enn peers pga jevnt over en ny flåte. Men du mener at OET også oppnår bedre rater for sammenlignbare skip, eller at de har en enda nyere flåte eller begge deler?
Hellboy
15.03.2023 kl 10:22 4169

OET har vært og er fortsatt lavere priset sett opp mot NAV enn FRO. Og de er vel i tillegg mer gearet (les belånt), så det er helt naturlig. De oppnår også konsekvent bedre rater enn Peers, så burde opp på samme premium som FRO ifht NAV.

Og så er ikke FRO og OET helt sammenlignbare iom at FRO også har noe Clean, mens OET bare har Crude