Okeanis - hvor skal dette ende?


Er det ingen som sitter på OET her? Eller er det bare FRO som gjelder?

OET handles nesten daglig på ath, er opp 15% siste måned og 75% hittil i år. FRO har i samme periode gått hhv 0% og 47%.

På Twitter spekuleres det i voldsomme utbytter i 2023, kanskje allerede per 2q22. Noen som har innsikt i dette?
Redigert 29.07.2022 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
desirata
10.11.2023 kl 11:20 6467

Ibyx, jeg tenkte på samme.

Alafouzos familien bak Okeanis har rykte som oppurtinistiske. Har en teori om NYSE listing.

Iom de ser at Q3 talla blir dårlige, så framskynde de NY listing. Eller gjerne derfor de låste inn lave rater også. Planen er å selge alle aksjene på topp $ om et par år.

Hadde aksjene kommet på børs på over $30, ville upsiden vært begrenset til 50%.

Derimot dersom de kjører kursen ned, kan den starte på +$20 i des. Da vil upsiden være 100% og en mye bedre story å selge til US investorer.

Det har ingenting å si for Alafouzos om kursen er lav noen måneder, da de ikke skal selge noe likevel, men som du sier vil det bli en bra "bait" for Yankees. Bedre enn å kjøpe på topp.
ibyx
10.11.2023 kl 18:35 6341

Denne burde også kanskje ha kommet post-NYSE da? :-)
‘Higher for longer’: Okeanis fixes four VLCCs as long-haul rates top $100,000
https://www.tradewindsnews.com/tankers/-higher-for-longer-okeanis-fixes-four-vlccs-as-long-haul-rates-top-100-000/2-1-1552660
Rart at ikke markedet sendte OET i pluss egentlig. Nyheten kom jo ganske tidlig på dagen?
Redigert 10.11.2023 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.11.2023 kl 09:37 5878

‘Higher for longer’: Okeanis fixes four VLCCs as long-haul rates top $100,000
Dersom det faktum at halve VLCC-flåten deres oppnår disse langtidskontraktene "skuffer" så er det vel egentlig bare å ta gevinst både her og i FRO?
For dette burde vel strengt tatt gå langt utenpå et noe svakt guidet Q4?

https://www.okeanisecotankers.com/fleet/
Redigert 13.11.2023 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
desirata
13.11.2023 kl 10:33 5791

Redere sa på presentasjon at ratene var rundt 100k, men han sa ikke de hadde sluttet båter til den raten. Isåfall stemmer det dårleg med at de har sluttet hele flåten til et snitt på 40k. De har 8 stk VL, dersom 4 stk er sluttet til 100k, må de 4 andre ha 10k, eller i null. ?
ibyx
14.11.2023 kl 15:30 5560

8. mars 272,50
Joda! Går seg til nå! :-)
ibyx
14.11.2023 kl 17:59 5382

Men en attraktiv start legges visst opp til!
Ca 14% ned fra HOY nå! Uten ubytte trukket ifra!
Pussig hvordan de sterke langtidskontraktene for halve VLCC flåten ignoreres?
OET er litt i "spill" nå og er dermed mindre sammenlignbar med fx FRO?
Lever litt sitt eget "spekulative" liv som kan gi fine muligheter med litt langbriller på? Typisk januar+ :-)
desirata
17.11.2023 kl 04:55 5027

OET share dropped 8% on the back of its 3q report yesterday as both earnings and 4q23 bookings were somewhat underwhelming. However, this relates to increased ballasting days lowering numbers and pushing 3q voyages into 4q (larger impact on smaller fleets), which should see 4q estimates trend slightly down. Nevertheless, these impacts should be evened out over time as reflected in earnings call commentary of OET fixing 4 ships at USD 80-100k/d, which will show in 1q24 results.

OETs pure ECO/Scrubber VLCC/Suez fleet should thrive in ‘24/’25e with the equity yielding 15-19% on our estimates. Moreover, if there’s one fleet positioned to capture a rise in values stemming from the shortage of modern 2hand tonnage, rising NB prices and impressive tanker market supply fundamentals, its OET’s fleet. We maintain our Buy recommendation and increase our TP to NOK 355/sh following increased asset values (Buy, TP NOK 325, 11.08.2023).

Underwhelming quarter due to ballast days, though this will even out over time

OET reported EPS/DPS at 60cents for 3q23, well below FS/CS EPS estimates at 91/86cents, as an increased number of ballast days impacted numbers. The positive however, is that payouts are at 100% (last 5qtrs avg. 91%), which with USD 5m in cash/vessel and sound markets could continue, we believe. Bookings, as with earnings, are underwhelming due to ballast days pushing voyages into 4q and taking bookings to 90% of VLCC days (8 ships) booked at USD 40.9k/d, though a stronger USD 56.6k/d for 35% its Suez fleet (6 ships). I.e., limited upside on earnings from the VLCCs. We estimate EPSadj. at c USD 0.7/sh and expect CS at USD 1.0/sh to come down.
Fearnley valuation – Buy, TP NOK 355/sh

We increase our TP in OET to NOK 355/sh, equivalent to 15% 2025e dividend yields and c. 1.1x 1yr fwd. NAV. While a premium to peers, we argue strong yields and the prime
ibyx
20.11.2023 kl 12:54 4608

Sliter litt i vindstille med tung "ballast" fortsatt?
Fokuset er visst mest på litt svake Q4 kontrakter framfor de 4 lange bookingene på 100.000USD for halve VLCC flåten?

‘Higher for longer’: Okeanis fixes four VLCCs as long-haul rates top $100,000

Men kanskje skal den holdes fristende "mør og fin" fram til NYSE-notering?
Redigert 20.11.2023 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
desirata
20.11.2023 kl 13:42 4538

Litt svake rater.? ! ,40k er utrolig skuffende av OET. Ser man på performance siste året har de konstant slått peers, nå er de langt etter. Merkelig at de heller ikke gikk spot, heller enn å låse de på 40k. En skulle tro de vet hva de gjør, håper det hvertfall ? De må nok levere varene før folk vil drive kursen opp igjen.
ibyx
20.11.2023 kl 13:51 4576

Ja, det framstår som litt pussig. kanskje en variant av "hybris"?
men de har jo *også* låst på 100k da...

I sum gir dette kanskje en litt "coming back slow", noe som vil matche NYSE-notering ganske bra? Sånn i midten av desember var det?
Redigert 20.11.2023 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.11.2023 kl 10:08 4439

8. mars 272,50. Kun 7 kroner ned dit!
2,5%. Nesten ingenting!
Hvor mør skal den bli for NYSE?
ibyx
21.11.2023 kl 10:20 4442

Og snart korrigert hele 18% fra ATL! 🤔🎣
Total +628% (458)
Hittil i år +113% (135)
FRO i parantes
Redigert 21.11.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.11.2023 kl 11:50 4382

Toppeste kursdagen i året det! :-)
ibyx
21.11.2023 kl 11:52 4439

Men analytikerne gir beng i Q4...
Kursmålene har aldri vært høyere...

Mean consensus
BUY
Number of Analysts
3
Last Close Price
26.47USD
Average target price
33.42USD
Spread / Average Target
+26.24%
High Price Target
39.64USD
Spread / Highest target
+49.73%
Low Price Target
28.60USD
Spread / Lowest Target
+8.04%
ibyx
21.11.2023 kl 12:03 4486

Det skal være en liten støtte på 276. Tenker den blåses rask av veien retning sørover...

The Okeanis Eco Tankers Corp stock holds several negative signals and despite the positive trend, we believe Okeanis Eco Tankers Corp will perform weakly in the next couple of days or weeks. Therefore, we hold a negative evaluation of this stock.

Kan bli skikkelig "gaveparty" her?
Okeanis Eco Tankers Corp finds support from accumulated volume at kr276.00 and this level may hold a buying opportunity as an upwards reaction can be expected when the support is being tested.

Kanskje er det litt tidlig?
Redigert 21.11.2023 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.11.2023 kl 14:26 4452

336.5 > 274 = -18,57%
desirata
21.11.2023 kl 16:39 4501

Kursen ned 20% fra toppen, men resultatet var vel ned 50%

Rater på 40k var halvparten av det vi forventet denne vinteren, merk ikke consensus. Utroleg at OET låste inn slike lave rater for hele Q4. Utbyttet blir vel en halv dollar, under 8% annualisert.
Faller den mere relativt til FRO er det også dårleg tegn.

Se hva Svelland sier idag. Kan FRO og OET gå ned mot 200kr igjen. FRO var kurs ca 150 for 4 mnd siden, men da ventet vi en sterk vinter. VIÆi får se etter Opec møtet på søndag.
ibyx
23.11.2023 kl 12:10 4204

Q4 er ikke en evigvarende evighet da. Begrenset hvor mye nedside som skal prises inn i et slikt intervall!
Vi får håpe skipene frigis raskest mulig.
For nå oppnår selv "gammelt skrubb" bedre rater!
https://app.tankersinternational.com
fx denne:
Hakata (2010 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) AG/China KPC Tankers UK (TCE: RV USD 52K @ 46 days / Actual USD 54K @ 47 days)
Redigert 23.11.2023 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.11.2023 kl 12:26 4200

ABG-analytiker Petter Haugen oppjusterte Okeanis-aksjen fra 448 til 455 kroner like etter Q3!
Og det kan det være hold i bare vi ser litt lenger enn Q4!
Slik sett er det godt mulig at OET er "penger på gata" idag som igår?
ibyx
23.11.2023 kl 12:53 4222

Denne saken fra 10. november må ha truffet OET på en svært ubehagelig måte?
Olympic Trophy (2010 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) USG/China Stasco Onassis (TCE: RV USD 91K @ 82 days / Actual USD 121K @ 66 days)
https://app.tankersinternational.com/fixtures/id/111780
Likedan Front Discovery få dager tidligere...USD91k/Day
https://app.tankersinternational.com/fixtures/ba41de8f-f3aa-4ba3-92b1-d99a273c7c95

Det er *absolutt* ingen grunn til å tro at ikke OET kommer sterkt tilbake!
Et feilsteg som kan vise seg å være gunstig mtp NYSE-notering i det minste. Og altså forbigående!
Redigert 23.11.2023 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.11.2023 kl 14:32 4026

Definitivt ikke best i klassen lenger...
Eagle Vellore (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) NSea/East Trafigura Stasco (TCE: RV USD 70K @ 91 days / Actual USD 127K @ 56 days)

Men. Dette sier noe om at 40k er en uheldig dump i veien som gir flotte kjøpsmuligheter?
Dette er gjerne en slik "ECO scrubber" som OET også har?
Redigert 24.11.2023 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.11.2023 kl 10:25 3535

Hadde ikke ventet at denne skulle skli under 270. Men her er det gjerne "sentimentet" rundt FRO Q3 og usikkerhet mtp VLCC-rater som trekker?
102oktan
29.11.2023 kl 10:34 3549

Hmm, EURN rapporterer enda lavere rater for Q4 ....kanskje har OET ikke dummet seg ut?
OET
In Q4 2023 to date, 90% of the available VLCC spot days have been booked at an average TCE rate of $40,900 per day and 49% of the available Suezmax spot days have been booked at an average TCE rate of $56,600 per day.

EURN $36,000 VLCC, $42,000 Suez
ibyx
29.11.2023 kl 10:42 3564

Når det gjelder EURN så er vel dette også rater som trekkes inn i FRO sitt regnskap ganske snart?
Det er kanskje også en faktor som tynger FRO?
Det hjelper selvsagt om deres egne kontrakter nå vil vise seg å bli bedre enn OET, men det vil gå noen måneder før alle EURN-kontrakter er utløpt?
Er vel ikke utenkelig at FRO vil gjøre en bedre deal etterhvert med EURN tilførslene?
ibyx
29.11.2023 kl 22:34 3424

VLCC tar ikke særlig av ellers heller foreløpig med noen veldig få unntak ligger det rundt 50-60k, ikke dårlig selvsagt,
men for dårlig til å dra OET og FRO videre opp nå?
Suez hos OET et i det minste betydelig bedre enn Potentallene nå som har falt en del tilbake.
Det burde kanskje være ok for sidelengs fart nå, men frykter at makro og bearopportunisme kan gjøre mer ugagn fortsatt..
NOELLE
30.11.2023 kl 09:05 3306

Produkttank som gjjelder nå.
ibyx
30.11.2023 kl 09:18 3295

Tendenser til "collateral damage" idag kan være attraktivt kjøpsnivå i Hafnia?
ibyx
30.11.2023 kl 09:35 3330

Men når det gjelder OET og deres sørgelige guiding for Q4.
Det er kun en måned igjen av dette kvartalet nå da!
Veien videre kan og bør se ganske annerledes ut?
ibyx
30.11.2023 kl 13:04 3261

Dessuten. Har kanskje dette fokuset på et dårlig Q4 som nå går mot slutten i urimelig grad overskygget andre nyheter om bedre rater?
Fx at halve VLCC-flåten nylig ble satt på lange kontrakter rundt 100USD pr dag?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/-higher-for-longer-okeanis-fixes-four-vlccs-as-long-haul-rates-top-100-000/2-1-1552660

25% korreksjon nå fra årsbeste. Begynner å bli mye selv til shipping å være?
Ihvertfall i en tilsynelatende sterkt konsensus- og faktabasert supersykus?
Redigert 30.11.2023 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.11.2023 kl 13:53 3273

Leker rundt et større støttenivå på 260 her nå ifølge Marketscreener. Ryker den er det selvsagt "svarte natta" 😅
https://www.marketscreener.com/quote/stock/OKEANIS-ECO-TANKERS-CORP-56112441/

Investtech har en litt større forkjærlighet for de lengre linjer... Ikke så nyttig på kort sikt å lese der.
"Aksjen har støtte ved cirka 230 kroner og motstand ved cirka 327 kroner"
ibyx
01.12.2023 kl 15:30 3258

Henter seg inn nå. Bare 3-4% mer "Q3-krakk" vs FRO nå! 😅
Det går vel rykter om rater.

Okeanis Eco Tankers varsler en midlertidig handelspause i selskapets aksjer på Oslo Børs. Det fremgår av en melding tirsdag. Handelsstansen er knyttet til at selskapet skal noteres på New York-børsen.

Aksjene vil være suspendert fra handel i minst to dager, med siste handelsdag 6. desember og første dag med handelsstands 7. desember. Handelsstansen vil vare til omregistreringen er fullført, noe som er ventet å skje etter børsåpning 11. desember.

Etter handelsstansen er over vil aksjene gjenoppta normal handel på Oslo Børs med samme tickerkode, opplyses det. Samtidig ventes første handelsdag på New York-børsen.

ibyx
11.12.2023 kl 10:36 2595

Handelen er da igang igjen på OSE.
Det betyr gjerne at det er idag bjella skal henges på den greske geita på NYSE?
Spennende å se hvilken vei den tar da!
Skulle tro rabatten var grei nok nå selv for yankeene? 🤔
Redigert 11.12.2023 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.12.2023 kl 11:01 2653

https://finance.yahoo.com/news/okeanis-eco-tankers-corp-commencement-160100491.html?guccounter=1

Er idag det skjer ja.

Dessuten ble den "PR-løftet" på fredag på OET NYSE til over 297NOK i sluttkurs! 😅
https://finance.yahoo.com/quote/OKENF?
ibyx
11.12.2023 kl 12:29 2641

Gått 3% dårligere enn FRO siste år nå.
Hvor lenge varer straffen for Q3 og guiding for Q4?
Det hjelper visst ikke at at halve VLCC-flåten er bundet på lengre kontrakter til rundt 100k...
Siste slutning for et par uker siden er dessverre ikke pris oppgitt: Nissos Kythnos
https://app.tankersinternational.com/fixtures/01b7696e-0de0-4e2f-ab21-897319a4dded
ibyx
11.12.2023 kl 13:45 2620

Ural går under 60USD. Ergo blir det lovlig å frakte den for den som måtte ønske (og har forsikring)
Hadde ikke OET noen Suez her før?
https://twitter.com/ed_fin/status/1734166801959801222

Omsettes for 271 kr på New York børsen
260 kr i Oslo
ibyx
11.12.2023 kl 16:19 2559

Et eller annet som lugger her? Både teknisk og vs OSE?

https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/eco/latest-real-time-trades

Men hvorfor på Nasse? og ikke Dow?