AZT -It ain’t no fun waiting ‘round to be a millionaire

JosefK
AZT 29.07.2022 kl 19:52 3068


Fritt etter AC⚡️DC

Jeg kjeder meg. En av de tingene jeg kjenner igjen som faresignalene for å bli en middelmådig investor. Utålmodighet har ødelagt mang en fantastisk gevinst som jeg har kunnet observere -i etterkant.

Jeg kjedet meg også mang en gang da jeg satt med Nel som hovedposisjon. Jeg holdt på å selge den posisjonen et år for tidlig. Begrunnelsen var at jeg hadde oppnådd målet mitt med å kunne cashe inn lån og få mindre utgifter. Det heldige den gang var paradoksalt nok at en Nel stasjon eksploderte i Sandvika. Kursen stupte og jeg la planene om salg på hylla. Innhentingen etter den episoden var så brutal at alle tanker om salg ble lagt på vent. Og der ble det liggende i ett år til 23. juni 2020. Å vente ga meg altså dobbel gevinst siden tanken var å selge på 10 kr. Det ble 20 kr i stedet. Til dags dato den største gevinsten jeg noen sinne har innkassert.

Jeg kunne selfølgelig ventet enda et halvt år og fått med meg toppen på rundt 35 kroner, men så tøff var jeg altså ikke. Jeg var nemlig 100% overbevist om at ~17 mrd som var CAPen på Nel den gang ikke ville holde i lengden. Som kjent tapte de mye penger og gjør det fremdeles.

Det var en fantastisk reise siden jeg kjøpte en god slump av aksjene til 55 øre, 65 øre, 1,30 og 1,35 og et par emisjoner til som jeg ikke husker lenger.

Så hva har dette med AZT å gjøre?

Alt.

For i AZT mener jeg i fullt alvor at min opplevelse fra Nel kommer til å se ut som en middels fartsdump i forhold.

Man kan f eks dra sammenligningen i kapitalisering: de 4 milliardene AZT koster i dag sammenlignet med da jeg slapp Nel til 17 milliarder. Det ville tilsvart en kurs på ~330 kroner ca. En brutalt urettferdig sammenligning, men urettferdig for hvem? Det kan diskuteres. For målt i overskudd, cashflow per aksje og alle mulige forhåndstall man måtte komme på, det er urettferdig for AZT.

Nå skal jeg ikke argumentere for at kursen skal til 330 kr på mandag, det er ikke meningen. Men jeg mener det gir litt perspektiv på verdi. Og hvorfor jeg hver dag prenter inn i hodet at jeg håper aksjene mine er der de bør være -i depotet. For AZT kommer til å fortsette å knuse Nel i alle mulige og umulige disipliner. Tanken er da at med tid og stunder vil 17 milliarder CAP oppnås.

Men hvordan kan jeg mene noe så fjernt?

For å ta det tilbake til Nel, så overvåket jeg nyhetene aktivt på samme måte som jeg gjør med AZT. Det går nesten ikke en dag at ikke Google må fortelle meg om det har skjedd noe i verden som har med AZT å gjøre. Jeg følger også med på hva som skjer i bransjen, kunder og ikke minst finne ut hvem de hemmelige kundene er.

Videre forholder jeg meg til kommuniserte organiske vekstmål og forsøker å forestille meg hvordan de vil bli påvirket av uorganisk vekst, nye produkter og ser helt klart at det ikke eksisterer vesentlige hinder for at også AZT skal oppnå en CAP på 17 milliarder. Jeg synes faktisk det er større sannsynlighet enn at nevnte Nel gjør det.

Men vi får ta en seier av gangen. AZT har hatt en tendens til å vingle i omsetningen, noe som gir voldsomme svingninger. Det var derfor særdeles morsomt å se Q1 overgå Q4. Noe jeg aldri kunne forutsett. Jeg vet forferdelig godt at er det noe investorer hater så er det uforutsigbarhet. Og det skal det en del flere kunder til for å motvirke. Sannsynligvis vil også et bredere produktsortiment også eliminere denne skavanken. Så å vente på at disse faktorene kommer på plass er nok ikke det dummeste. De kommer, spørsmålet er når. En del vet vi: polymerase, revers transkriptase, nye formuleringer, oppskalert produksjon og ikke minst pipelinen med nye, hittil helt ukjente produkter kommer som julekvelden på kjerringa. Som de har gjort før. Som igjen vil tiltrekke nye interessenter. Som de har gjort før. Repeat.

Foruten dette, har jeg etter å ha tenkt meg litt om: AZT er egentlig veldig lik Nel. Best i verden, markedsleder på sine spesialfelt, etterrettelig og ryddig ledelse, megatrend, det er bare markedskapitaliseringen det skorter på.

Men en dag blinker det 17 milliarder på skjermen. Om ikke sanofi setter en brutal stopper for det. Noe jeg tror de gjør, men det er en annen historie 🤓

No it ain’t no fun. Waiting ‘round to be a millionaire…











xjack
29.07.2022 kl 20:59 3006

Oppbyggelig lesnad fra ende til annen, JosefK!
PepsiMaxMax
29.07.2022 kl 21:05 2994

Bra skrevet JosefK.
Slettet bruker
30.07.2022 kl 13:11 2733

Ingen tvivl om, at AZT er på vej gode steder hen. Men sammenligningen mellem NEL og AZT har særligt én udfordring: NEL opererer i en kæmpe hype-boble (hydrogen og grøn omstilling), mens AZT er et glemt og anonymt firma uden den mindste hype. NEL har i lange perioder levet højt på giga hype af hydrogen, mens AZT skal kæmpe hvert Q for at bevise sig selv overfor en legion af små aktionærer, der ikke kan se mere end tre måneder frem.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om NEL er overpriset eller ej. Jeg kender ikke aktien særlig godt. Men mit bud er, at AZT fortsat vil blive prissat væsentligt mere forsigtigt i mange år endnu. Resultaterne vil drive kursen i AZT modsat NEL, hvor det mest er hype, der har drevet prisfastsættelsen.

Jeg tror, vi kommer til at vente meget længe på Paretos kursmål på 132 NOK, men mindre kan også gøre det!
Redigert 30.07.2022 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
bj111
31.07.2022 kl 00:04 2524

Mulig det, mange som sa det ville ta lang tid å få kursen over kr 20 da den lå på kr 15. Vekstaksjer er i ferd med bli aktualisert igjen så dette kan bli interessant det neste året.
Alle selskap har mange små aksjonærer i kombinasjon med en rekke større. Så også AZT. AZT har fått store eiere i Sverige, ikke så rart i grunn med tanke på bio/farma i Sverige. Disse mister ikke hodet av kvartaler som svinger men utnytter det.
heilo888
31.07.2022 kl 00:23 2502

Du bør vel kanskje innrømme at AZT har vært en veldig kjedelig aksje å følge det siste året?
Litt typisk for aksjer som stiger voldsomt i ett år eller så,
Redigert 31.07.2022 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
31.07.2022 kl 08:58 2368

Ja, det er klart at det har vært mye mer spennende å sitte i «dine» bio aksjer🤔. Nano var jo en av dine anbefalinger…hvordan har det gått? Takke meg til aksjer i et trygt og godt selskap som leverer det de sier fremfor spekulative investeringer i selskap som har lite og ingenting å vise til (som du åpenbart liker).
bj111
31.07.2022 kl 11:35 2249

Kjedelig er ikke så dumt når en vet selskapet utvikler seg rett vei.
Finnes andre aksjer man kan spe på med om man ønsker action men hadde helst vært foruten den action jeg har hatt på de.

Så kjedelig er helt greit.
rufus01
31.07.2022 kl 11:41 2237

Syns ikke AZT har vært kjedelig i det hele tatt, de har fulgt guidingen til punkt å prikke. Og fortsetter de og følge opp guidingen også fremover så kommer det ikke til å bli kjedelig fremover heller. Alle som følger selskapet vet at veksten vil fortsette i en stadig raskere takt, og det uten stor risiko for aksjonærene. Så får man leve med at også AZT merkes av den generelle makroøkonomiske situasjonen i verden. Bedre det enn og sitte i lottoaksjer som Nanov, mener å huske at du hadde ett kursmål på 300kr denne sommeren Heilo. Håper for din del du har tatt tapet, sett pengene i AZT så kan du iallefall hente inn en del av tapet ;)
Redigert 31.07.2022 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
heilo888
31.07.2022 kl 12:15 2196

Takk for omtanken rufus1, men trodde dette var en tråd om AZT og ikke om mine investeringer.
Men ettersom du og en annen bringer det på bane så kom jeg ut når de røde flaggene ble for store i Nanov, om enn med noe tap. Sitter ellers godt langsiktig i 12 ulike selskaper.
AZT mener jeg fortsatt har en del å bevise fra nåværende ståsted, men kan selvsagt bli en langsiktig grei aksje å sitte i. Tiden får vise om jeg går inn?
Redigert 31.07.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2022 kl 13:18 2122

Ja AZT er priset højt og nærmest til perfektion. Der er ikke mange af os, der synes, at PE 89 ikke er højt. Det betyder selvsagt, at de skal levere resultater, og formodentlig også bedre, end de har guided. Men nævn mig et kvalitetsselskab, hvor det ikke er tilfældet?
Redigert 31.07.2022 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2022 kl 19:16 1946

Problemet med Oslo Børs er, at norske investorer over en bred kam ikke er interesseret i kvalitetsselskaber. Oslo Børs er de håbefulde emissionsselskabers holdeplads. Taberselskaber som NANOV, QFUEL, TRVX og LIFE debatteres aktivt og småsparer lover hinanden guld og grønne skove, mens solide kvalitetsvækstselskaber glemmes og lægger døde på lav volumen. Ærgerligt, at AZT er et norsk firma. Burde blive noteret i DK eller Sverige…
Redigert 31.07.2022 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
bj111
31.07.2022 kl 21:05 1837

Tja det er vel mer på forum enn omsetning. Mange selskaper i Oslo med meget god kvalitet og god omsetning. Bio/farma har kanskje ikke det beste ryktet i Norge i form av at denne sektoren ikke fanger den store oppmerksomhet til de virkelig store investorer. Litt for mange selskaper som ikke har kommet i mål og startet med å tjene penger. Mindre investorer er kanskje generelt mer risikovillige enn de større og uansett er det de mindre investorer som fortrinnsvis er å finne på forum. Det hausses i øst og vest på de forskjellige selskaper og det gjelder ikke kun bio/farma men og innen grønne aksjer og tildels selskaper som trues av konkurs som SAS og NAS under pandemien. Jo lengre vekk de er fra å tjene gode penger desto mer diskuteres de. Handler nok om at dersom de lykkes så er oppsiden enorm og motsatt om de feiler.

Var mye mer aktivitet på forum rundt Biotec Pharmacon før de startet å tjene penger og underveis i reprisingen enn hva tilfellet er nå. Omsetningen er vel høyere i dag målt i kroner enn hva den som regel var på vei til reprisingen startet. Ørkenvandringer var regelen i Biotec og mange ga opp da Woulgan salget ikke ble noe av. Biotec hadde noe annet i ermet som hadde sørget for inntekter hele veien som vi ser resultatene av i dag.

Tipper det er like mange lykkejegere i DK og S som i Norge, kjenner ikke til aksjeforum i de landene så vet ikke hva som diskuteres der.
JosefK
31.07.2022 kl 21:43 1782


Du må huske på en ting: jeg skriver halvt alvorlig og halvt ironisk. Meningen er ikke å være 100% presis, men å tvinge folk til å tenke. Og drar de på smilebåndet i tillegg så er målet nådd.

Videre er Life Science og biomanufacturing inne i en om mulig enda større boble enn det greentech er. Corona epidemien sørget for det. Og det kommer ikke til å stoppe, det kommer bare til å bli større etterspørsel. For det kommer fler pandemier. Monkey pox og jeg gjetter marburg etter det. Av og til kan det lønne seg å høre etter hva WHO sier.

Hva Nel angår, kunne du satt inn nesten hvilken som helst hype aksje. Jeg brukte den siden jeg har personlig erfaring. Prisen er helt vill og det er kanskje korrekt. Men jeg er ikke villig til å satse på at det holder når konkurransesituasjonen er som den er. Det er mer oversiktlig i AZT.


Grunnpilar
31.07.2022 kl 22:45 1710

Godt tips ifra Peter Warren:

Den eneste gangen du er objektiv er før du investerer. I det øyeblikket du har investert, er du subjektiv.
Det er derfor greit å gjøre forarbeidet før du investerer, ikke etter.
Yzf R1
03.08.2022 kl 11:16 1231

Va i alle dager er det Nordnet AB driver me 1000 stk seriøst 🤔
Yzf R1
03.08.2022 kl 11:17 1227

Har de tatt inn sommervikarer