NAS - KURSMÅL: 16 kr 💰💰

Gulltider
NAS 01.08.2022 kl 09:48 170744

Shorter dekkes stort inn, og kursen løftes raskt 💰💰
Siste måned opp fantastiske + 20 % 🥂🥂
Redigert 01.08.2022 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
coccoman
13.04.2023 kl 09:15 5257

Ja, og der er kanskje ikke billettprisene doblet slik som her på berget? Aksjen er jo 15% billigere enn i fjor og fuelprisene lavere selv men høy dollarkurs. Fantastisk!. Og nå fikk jeg inn en brukbar kjøpsordre til 9,8166 ;O). God fiskelykke, kanskje det blir et kjøp til i dag, må første selge noen av de andre aksjene.... Lykke til nas-gamblere.
Redigert 13.04.2023 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
13.04.2023 kl 09:32 5244

3mnd chart/6mnd chart:
Teknisk sett så ser det nå ut som om NAS har brutt ned under det støttenivået som den hadde på rundt 10,10. Da kan den fort falle massivt videre ned.
StephanDerrick
13.04.2023 kl 09:49 5257

Bekymringene er likevel følgende:

A: Oljeprisene er spådd høye og videre opp i tiden fremover. Det samme er ikke minst lønningene.
B: Nordmenn og sikkert også i stor grad andre nasjonaliteter som flyr med NAS, har hatt oppsparte midler fra Covid-tiden som de har prioritert brukt til ferier/reiser. Dette har gjort at de har kunnet opprettholde forbruket selv med kraftig økte renter. Problemet er at disse oppsparte midlene ja de begynner det å ta slutt på. Dette gir dog sansynligvis først effekt godt etter sommersesongen.
C: Teknisk så ser NAS nå ikke bra ut. I et chart over de siste 3mnd/6mnd så har aksjen nå brutt ned under en viktig støtte på ca 10,10. Under her er det lite støtte.

Spesielt mtp A og C så syntes jeg ikke dette ser særlig bra ut i det korte bildet.
PS!
Det er meget mulig at vi raskt skal opp å teste den tidligere støtten på ca 10,10.
coccoman
13.04.2023 kl 09:51 5304

Jo, men fundamentalt sett for NAS er situasjonen er helt annen. Oljeprisen er lavere enn i fjor, selv om du regner dårligere valuta. Gambler på billigere fuel i Q2 og Q3 enn i fjor, det er langt opp til 120 dollar fatet for brentolja. Gjeld til flyselskaper i usa og finansielle problemer for Sas og Norse som må hente inn ny kapital har ingenting å si for nas mener nå jeg, utover at de akkurat nå rammes av dårlig stemning og negativitet i bransjen. Ser på dette som en flott kjøpsanledning og laster opp i påvente av at markedet skal se det samme ;O)))) Lykke til.
Redigert 13.04.2023 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
13.04.2023 kl 09:54 5379

Norse er ikke så relevant mtp NAS, men det er klart at problemene til SAS vs det faktum at NAS nå er sollid rigget, ja det er til sistnevntes fordel.
Matros
13.04.2023 kl 11:03 5370

Utfordringene i flybransjen har over tid vært at det har vært for mange fly. Etterspørselen har med noen få unntak vært god og relativt stabil. Tenk bare på nas, som hadde langt flere fly enn de klarte å sette opp gode ruter til.

I etterkant av covid har det nesten ikke vært bestilt fly, og massevis av eldre fly ble vraket. Når Europa og etterhvert Asia nå kommer tilbake, vil tilgjengeligheten av fly være langt mindre globalt.

Dette ser vi allerede i det norske markedet nå, hvor flykapasiteten er den samme som i fjord…¨……….altså NULL tilbudsidevekst, samtidig som etterspørselen tar seg kraftig opp. I tillegg styres markedet av to store aktører, hvor fokus er inntjening og ikke markedsandeler.

En slik situasjon har man ikke hatt tidligere i det norske markedet, og estimatene til analytikerne ligger trolig alt for lavt.

Bare å kjøpe
Kåre Grønn
13.04.2023 kl 12:10 5328

Handler ikke om Nas. Tidenes mulighet med inntjening og utviding. Rake motsetningen av SAS.. går nok opp et kys etterhvert.. aksjen kommer å bli høyeksplossiv! Selg de som vil og ikke tåler dette!
coccoman
13.04.2023 kl 12:25 5533

Jepp, er helt enig i din virkelighetsforståelse, og har nå fått inn kjøpsordre nummer tre i dag, enda flere billignas ;O))).

Veldig interessant situasjon nå markedet er så negativt, aksjen faller og utløser tekniske salgssignaler til kurs langt under fjoråret samtidig som nas la fram kanongode trafikktall og inntjening per setekm og sier "Den positiva bokningstrenden fortsätter och ligger långt över antalet bokningar samma tid förra året", skriver Norwegian i ett pressmeddelande".

Ja, ja, her bommer markedet fullstendig og rekylen kommer i morgen eller i neste uke! Gøy når det skjer. Ha noen interessante børsdager, nå har jeg mer enn nok nas - aksjer! Hau, hau

Pølsebua
13.04.2023 kl 13:25 5561

Jeg har økt beholdningen i NAS med 50% i dag under 10 kr. Jeg er enig med cocoman i hans fundamentale betraktninger. Nas er vinneren i Norge og nordmenn flyr mest i verden. Nå er yielden (inntektene) på 0,64, som er det høyeste noen gang. Samtidig som kostnadene er betydelig ned fra i fjor pga fuel-prisen. De har sikret mye fuel, så kostnadsnivået holder seg lavt ut året. Legg til at kapasiteten øker uten tilsvarende økning i faste kostnader slik at enhetsprisen går ned.
En metafor til badekaret: Du struper sluket og øker inntappingen. Hva skjer?
M Miner
13.04.2023 kl 16:17 5468

Har ikke Norwegian de fleste av sine utgifter, inkludert jetfuel, i USD? På et år har kursen endret seg 20%, har prisen på jetfuel flyttet seg mer eller mindre enn det?
coccoman
13.04.2023 kl 17:43 5473

https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Sjekk nest øverste røde graf. Prisen på jetfuel var 60% høyere i mai, juni og juli i fjor enn i dag, i snitt ca 40% høyere i fjor enn nå (uten valutajustering). Det spiste jo opp overskuddet på drifta i fjor. I tillegg har jo Nas nå hedget 25% av fuelbehovet i år og til neste år til enda lavere priser. Billettprisene er nærmest doblet, langt flere billetter er solgt enn på samme tid i fjor, kapasiteten økes med ca 10 fly dvs. ca 15% og aksjekursen er ca 14% lavere. Flyr som i fjor 'dumpet' prisene for å etablere seg er vekke, mye av markedsandelene og seks av flyene er overtatt av nas. Inngangen til åreste høysesesong er mye bedre enn i fjor, ja kanonbra ;O)))

PS, aksjen falt 3,5% i dag til stor omsetning (over 6 mill aksjer) har utløst tekniske salgssignaler og er livsfarlig. Lykke til med egne vurderinger, hau, hau!
Redigert 13.04.2023 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
M Miner
14.04.2023 kl 13:58 5359

Det har vært mye snakk om nordmenns reiselyst, men hva med reiseevnen?

Jeg har nettopp kjøpt billetter til PMI. Selv om man viser til at billettprisene har økt med 55%, så er det ikke der jeg ser den største forskjellen fra sist jeg booket dit. Det er prisene for overnatting som virkelig har tatt en himmelflukt, og det er målt i euro. Legg til effekten av en svakere krone, sammen med mindre råderom i privatøkonomien, og jeg forstår ikke helt hvem det er som skal fly hvor.

Det skal et rimelig heftig lønnsoppgjør til for å kompensere bare for kronefallet, så jeg sliter med å se hvordan Norwegian skal klare å fylle setene utover året. Det må være hvis SAS tar ned sin produksjon drastisk.
coccoman
14.04.2023 kl 18:14 5422

Ja, NAS tar vel over brorparten av Flyr sitt marked og seks fly. SAS går nå inn i streikesesongen, så hvem tør bestille Mallorcabillitter og ferietur med Sas i sommer når returen må tas av annet selskap? NAS-ansatte som har avviklet ferie i lavsesong skal på jobb, så utfordringen er vel heller å ha nok kapasitet framover nå som også forretningsreisende flytter over fra Sas til Nas. Statsansatte får ikke lenger Eurobonuspoeng ved jobbreiser med Sas. Når ikke SAS-flyet går flytter også privat virksomhet over. "Den positiva bokningstrenden fortsätter och ligger långt över antalet bokningar samma tid förra året", skriver Norwegian i ett pressmeddelande.

Sas håper å bli reddet av den danske staten denne gangen og vil vel deretter måtte konsentrere sin virksomhet omkring København-huben framover? Min spådom er at Nas er største flyselskap innenlands fra august i år. Hau, hau
Redigert 15.04.2023 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
M Miner
15.04.2023 kl 11:04 5350

På litt lengre sikt, så har jeg virkelig troen på at Norwegian vil få en større del av markedet, noe avhengig av hva Apollo og den danske stat bestemmer seg for.

På kort sikt er jeg mer skeptisk, og det var også derfor at jeg solgte meg ut, og fremdeles sitter på gjerdet. For et par måneder siden så var jeg i ferie i Asia, og ute på en øy ble jeg stående bak to norske jenter som sto ved ølskapet på den lokale 7-11. Det var dyrt, sa den ene av de. Jeg hadde sett for meg noen andre priser, svarte den andre. En time senere så jeg de sittende på et fortau mens de stirret tomt ut i luften, uten en øl i hånden.

På loungen på CPH hørte jeg for noen dager siden noen tilsynelatende velstående nordmenn klage over hvor dyrt alt hadde blitt i København.

Når jeg leser avisene så ser jeg at Stadssalg har sin fulle hyre med å hente inn biler og båter fra folk som ikke kan betale avdragene.

Og det er da jeg tenker, om de først klarer å hoste opp 55% mer for flybillettene, så vil de når de kommer frem oppdage at alt er mye dyrere enn hva det pleier å være, og etter en uke med å sitte på fortauet og stirre tomt ut i luften, så vender de hjem til Norge og finner ut at Stadssalg i mellomtiden har tauet inn teslaen.

Det er ikke fordi jeg ikke gjerne vil sette penger på Norwegian, men på kort sikt så sliter jeg med å se hvor de skal finne kunder
coccoman
16.04.2023 kl 09:58 5196

Ja, nas har steget 37% siden nyttår hurra!!!, men har falt 5% siste måned. Du og markedet er mer skeptisk på kort sikt enn meg som mener dette er en forbigående kjøpsdupp, en nydelg anledning til å laste opp billignas ;O) Det har jeg gjort fordi jeg mener at nas til under 10 er billig. Nas er blitt størst i min portefølge akkurat nå. Jeg ser ingen grunn til at aksjen skal være 1 til 2 kroner billigere enn i fjor. Jeg skjønner ikke hvorfor markedet er så negativ til nas nå når prisdumpingskonkurenten Flyr er historie og den største konkurrenten er avhengig av redningsaksjon fra den danske staten.

Nå har jeg gamblet på Glimt i cupfinalen og nettopp cashet ut 6500 NOK for to flybilletter t/r tigerstaden finalehelga. Er ikke særlig bekymret for manlende kunder i mai i alle fall, ei heller for lave priser på flybilletter i vår og sommer. Jeg tror at flere bedriftskunder finner veien over til nas når kundefordelene forstekes her og forsvinner i sas. Jeg finner heller ingen større shorteposisjoner i nas som vi gjorde på denne tida i fjor.

Jepp, jepp, kommende uker vil gi oss kort-sikt-fasit, lykke til ! Fall eller bare sidelengs utvikling vil skuffe meg, markedet er treigt, men ikke helt hjernedødt ;O))) Hau, hau
Redigert 16.04.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Matros
16.04.2023 kl 17:14 5127

Du kjenner tydeligvis hverken tidspunktet for når du skal skal by damer på øl eller kjøpe aksjer. Billettprisen er på full fart opp fordi etterspørselen etter fly øker, uten at tilbudet av fly øker. Sånt blir det penger av.
Mado
19.04.2023 kl 08:53 4795

NAS har sikret drivstoff pris.
Flyene er fortsatt over 80% fylle
Billett etterspørsel er på topp og dyrere.
Trafikktallene har økt sammenlignet med i fjor.
Ingen megler hus anbefaler salg.
Fallet skjedde etter bank uroen, men dette ikke gjelder bankene i Norge.
Jeg forstår heller ikke om hvorfor aksjen er i 10,- tallet den skulle over 12,- nå.
Redigert 19.04.2023 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
19.04.2023 kl 08:57 4875

..skal du selge på 12?? :))))
Kåre Grønn
19.04.2023 kl 08:57 4889

Blir Norges råeste aksje dette her flere år på rad framover. Dette er det norske!!
Mado
19.04.2023 kl 11:07 4928

Nei, jeg har sterk tro på ledelse og framtiden i fabrikken, det enste negativt er 1kv, men trafikktallene på Januar, Februar og Mars var bedre in i fjor, derfor spår jeg bedre 1kv enn mange venter.


coccoman
20.04.2023 kl 07:35 4904

Hva er reglene for resultatvarsler / profit warnings på ose? Mer enn 15% avvik i forhold til guiding, eller hva? "Oslo (Infront TDN Direkt): EasyJet forventer å overgå markedsforventningene for resultatet helåret 2023 på 260 millioner pund basert på nåværende høye etterspørselsnivåer og sterke bestillinger."

Iata mandag denne uka: "The jet fuel price ended last week down 4.5% at 101.6/bbl". Det utgjør ca 35% lavere fuelpris i dollar enn samme tid i fjor (ps, 25% dyrere valuta), og da var aksjekursen omtrent 12% høyere og Flyr pressa ned billettprisene....finn fram kalkulatoren!

Noen i bransjen er overpriset, andre underpriset, no names ;O))))) Ha en vanskelig dag med valgets kvaler, hau, hau
Redigert 20.04.2023 kl 09:25 Du må logge inn for å svare
Mado
20.04.2023 kl 11:20 4807

Jeg tror også at 1KV blir bedre enn vi forventer, men som vanlig alle flyselskapene levere dårlig 1KV.
coccoman
22.04.2023 kl 07:52 4629

Flyanalytiker Olav Gram Degnes har skjønt det, hør intervjuet "Er Norwegian en framtidig utbyttemaskin?" til FA: Nas i egen liga i Norden, 7 milliarder i kontantbeholdning, leveranseavtaler med Boing i boks, ingen gjeld og fulle fly. Og man kan enda plukke billigaksjer til skarve 10 kr ;O))) Have a seat før hønseflokken oppdager hvor billig nas-aksjen er, kommende uke er absolutt siste sjanse !!!
Ha en vakker april med vårsalg, hau hau!
Redigert 22.04.2023 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
iamelg
24.04.2023 kl 11:25 4442

Så nå er det bare å feste setebeltet å vente på "take of"?
coccoman
24.04.2023 kl 13:17 4482

Ja, det var det da?
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=588305&attachmentId=259336&obsvc.item=1

Slik jeg toker totaltalla fra Avinor for uke 1 tom 13 i 2023 (gul linje) mot q1 2022 (sort) lå trafikken ca 20% over fjoråret. Med ca 55% høyere billettpriser og 10% lavere drivstoffutgifter i NOK bør jo det kunne løfte aksjekursen noe ? Sammelignet med i fjor prises aksjen nå hele 18% lavere. Det er jo nesten utrolig ! Regner med at Nas har tatt sin andel Flyr-trafikken, minst ;O). Ha en sval stigning framover med kommende triggere, trafikktall for april og Q1-resultatet. Reprisingen bør vel ha startet i dag, eller .... ;O) Hau, hau

Redigert 24.04.2023 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
24.04.2023 kl 21:56 4579

På kort sikt (1 år) kursmål 20. På lang sikt kursmål 60-80.. Vent å se..
Singa
25.04.2023 kl 09:07 4475

Håper du får rett men enn så lenge er det noen som ikke er interesert i at kursen går oppover. Jeg ser ingen short posisjoner over 0.5%, eller?
coccoman
25.04.2023 kl 09:36 4488

Iata: Fuel Price Analysis The jet fuel price ended last week down 7.5% at 95.6/bbl. Uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig på kursen ;O) Hau, hau
coccoman
30.04.2023 kl 07:18 4430

Da er april med superbilligsalget av 9-kronerssaksjer historie. Det er ni handledager igjen før kvartalsresultatet kommer som julekvelden på kjerringa ;O). Ha ni interessante dager med ti-øresstigniger før sommersesongen og reprising av Norwegian er et faktum.

Utbytte???? Slik snikknakk liker vi, det reflekterer økonomien hos markedsvinneren. Hau, hau
clanz
30.04.2023 kl 08:47 4536

nas har forpliktet seg til å ikke gi utbytte ref statens lån/hybridkapital som kan konverteres til 8,65 kr.... og de har vel mye gjeld med noe høy rente de kan nedbetale først også
coccoman
30.04.2023 kl 09:06 4531

Det varer ikke evig !

Snikksnakket var fra flyanalytiker Olav Gram Degnes, se filmsnutten neders https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/04/27/8004043/null-bonus-for-norwegian-ledelsen.

Det viktigste er aksjekursen framover, fra sluttkursen fredag på 10.33. Hva tror du?

Hau, hau.
Redigert 30.04.2023 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
coccoman
02.05.2023 kl 09:45 4336

Jadda, veldig forutsigbar utvikling! Har en vakker maiuke mens vi korrigerer ! Hau, hau
coccoman
02.05.2023 kl 13:20 4301

Iadda Iata: The jet fuel price ended last week down 3.0% at 93.0/bbl
Mindre utgifter er like bra som ekstra inntekter! Hau, hau
minsin
02.05.2023 kl 22:11 4212

hmm mye av finansutgiftene/lease er vel i US og Euro , mens svært mye av inntektene er i hovedsak norske kroner
Fremtidige fly kjøp er vel i Dollars
Dette vil slå negativt ut i regnskapet,selvsagt

Så ... hau hau...tilbake
coccoman
02.05.2023 kl 22:55 4210

Oi, oi, du kom deg ikke inn på 9 - tallet ;O)))

Selvfølgelig må man valutajustere. Fuelprisene er nå bare ca. 60% av fjorårets i USD og rundt 80% av fjorårets i NOK. Poenget mitt står seg, det blir mange kroner spart på drifta for NAS! Både i Q1 og særlig i Q2. Og på toppen kommer ca 55% dyrere billettpriser. Du har vel også fått med deg kabinfaktor over over 80% i Q1? ;O))))

Hva mener du om kursen framover, over eller under sluttkursen på 10,52 ? Jeg har gamblet på at markedet er alt for pessimistisk, og det har vært rett. 43% så langt i år er greit for meg!

Fortsatt hau, hau fra han som traff.
Redigert 03.05.2023 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
coccoman
03.05.2023 kl 07:10 4325

https://www.finansavisen.no/finans/2023/05/03/8005417/oljeprisstup-sender-oslo-futures-i-rodt

Det blir spennende om hønseflokken greier å skille mellom de som taper og de som vinner på lavere oljepris ? ;O)) Hau, hau
coccoman
03.05.2023 kl 13:16 4307

Et par tiører opp i går og en tiøring så langt i dag er jo helt OK i dette børsklimaet.

SAS er spill og småaksjonærene håper at julenissen heter Apollo Global ;O) Da må jeg bare avsløre at det IKKE finnes noen julenisse! SAS-aksjen er og forblir verdiløs. Men noen ganger er sannheta for tung å erkjenne for noen. Hau, hau
coccoman
03.05.2023 kl 18:46 4313

Noen flere fly i drift enn i mars. Hva tror dere om kabinfaktor for april, over eller under 80%? Bilettprisene vet vi er høye og jetfuel billig (også i kroner!) i forhold til i fjor ;O))). Hau, hau
Redigert 03.05.2023 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Mado
03.05.2023 kl 20:55 4371

Tipper 86% eller over og så høyrer tall en i fjor.