VOW inntar Amerika!

Karbon
VOW 01.08.2022 kl 13:17 30125

(Åpningsinnlegget i tråden endret etter endelig bekreftelse på hvem som var den amerikanske kunden)

Børsmeldingen fra Vow 16. mai 2022:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-largest-single-landbased-contract-in-vows-history-marks-breakthrough

“Vow ASA has entered into an agreement with an undisclosed North American renewable energy company to deliver a complete biocarbon production system within the United States valued at USD 27 million.”


Børsmeldingen fra Vow 17. juli 2023:

https://www.vowasa.com/blog/major-milestone-reached-in-vows-breakthrough-us-project

"In May last year, Vow ASA entered into an agreement to deliver a complete biochar and renewable energy system valued at USD 27 million in the US. The project has now reached a significant milestone with all required permits obtained, detailed engineering of major equipment is largely complete, and the project has entered the procurement and construction phase."


Uttalelse fra Henrik Badin:

"After patiently waiting for over a year, we are delighted to announce that we have finally received our order to proceed in the United States. This contract is a significant milestone for Vow ASA in the field of energy transition, and we anticipate it will have a snowball effect, leading to even greater achievements. We are truly excited about this opportunity to make substantial progress and move the needle in our industry."

Uttalelse fra CEO i GECA Environnement, Suzanne E. Allaire samme dag:

"Congrats to Green Dev (Quonset Soil Solutions) for this large biochar production!
Supporting you on this important projet in Eastern USA is a pure pleasure. Your team is well organized, you know where you're going and it is so enjoyable working to support you. With this technology, you will be producing high quality biochar."


https://gecaenviro.com/
Redigert 27.07.2023 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.12.2022 kl 19:52 5818

Hammers er nok på saken, forventer en eller flere meldinger snart / før jul😀👍🚀
Record
07.12.2022 kl 21:10 5725

Det er sikkert mye stort og fint på gang i selskapet ,men å forvente noe flagging innen årets utgang er vel lite trolig ? Med kun få dager igjen, vil incentiver til redusert formuesskatt alene påvirke nyhetsbilde.
Enn så lenge kan vi handle adskillig rimeligere aksje enn hva jeg hadde trodd, tror nok gullpapirene holdes tapet igjen over nyttår .
Ellers enig i at denne stillheten fra ledelsen er spennende,det ser vi nesten daglig på aksjekursen .
Hammers
07.12.2022 kl 22:51 5610

Mandag den 21.nov la Henrik Badin ut denne litt kryptiske meldingen på sosialt medium;

REPowerEU calls for a massive deployment of Vow technologies to increase the production of renewable methane into the european gas grid
over the next years.
Altså; REPowerEU krever en massiv utplassering av Vow-teknologier for å øke produksjonen av fornybar metan i det europeiske gassnettet i løpet av de neste årene.

Jobbes det for tiden med store saker rundt dette når det ellers er så stille som det er?
Jeg har ikke peiling, men har registrert at HB for tiden er som sunket i jorden når det gjelder sosiale medier.
Det virker som om han for tiden er svært opptatt med langt viktigere saker.

Europa fryser, du fryser kanskje....og jeg fryser tidvis der jeg prøver å holde varmen over et blafrende stearinlys. Strømmen er SVINDYR!
Europa trenger mer gass enn i dag og HB har allerede varslet at store utstyrsmengder fra VOW vil bli rekvirert for å dekke deler av behovet.

Alt kommer uansett når det kommer - og ikke noe å "engste seg" for.
De siste Q-presentasjonene har vist at det foregår stor aktivitet i bakgrunnen - selv om dette på forhånd ikke børsmeldes.

Glemmer ikke da kursen spratt opp 30% for et par presentasjoner siden.
Den dagen "de store greiene" ang gas grid og REPowerEU meldes kan det kanskje skje noe tilsvarende?

Det vil uansett være store tall i bildet når nyhetene endelig kommer!
Det gjør nyheten - når tiden er moden!
Redigert 07.12.2022 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Record
31.03.2023 kl 16:08 4748

Store sperreposter ,kanskje det kommer noen nyheter fra over dammen i den stille uke :-)
Hydro fikk grei uttelling ved IRA ,snart klart for de "små" også ?
Karbon
03.04.2023 kl 23:14 4491

In a recent US Department of Agriculture (USDA) Agricultural Research Service (ARS) study, researchers found that biochar removed more than 97% of three antibiotics measured from municipal wastewater through adsorption.

https://www.crops.org/news/science-news/using-biochar-remove-antibiotics-wastewater/

(Beklager hengelås, men spammingen som tillates på Vow-trådene gir meg intet valg)
Redigert 03.04.2023 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
Karbon
18.04.2023 kl 09:12 4146

I forbindelse med presentasjonen av rapporten for andre halvår 2022 uttalte Badin at de hadde sterke signaler på at byggetillatelsen for anlegget i USA ville bli gitt i begynnelsen av andre kvartal 2023. Vi er i begynnelsen av andre kvartal nå, så vi bør kunne forvente en igangsetting og bestilling av utstyr fra Vow når som helst.
Hammers
18.04.2023 kl 19:55 4073

Karbon.
Som du trolig har skjønt har jeg sluttet å skrive på forumet. Tipper at du skjønner hvorfor.

Vil likevel tipse om at Wakefield for få uker siden fikk godkjent sitt første produserte Biochar (biokull for jordforbedring) og at man nå kan begynne å selge Carbon Permits (utslippskvoter) til markedet. Salget skjer via Blockchain.

Dette betyr; Wakefields hinder for å begynne storskala utrulling av anlegg i USA er passert.
I dag er det nesten 2 år siden selskapet kjøpte det første lille anlegget fra VOW for 44 mill. Nå er testen over og godkjenning gitt.
Den gang het det i børsmeldingen; Det første av flere anlegg.

Her den siste nyheten (via oversetter). Se teksten etter bildet mot slutten:
https://wakefieldbiochar-com.translate.goog/wakefield-news/wakefield-biochar-announces-industry-first-recording-of-supply-chain-data-on-blockchain/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc

USA: "here we come"!
Karbon
18.04.2023 kl 20:02 4153

Spennende og veldig hyggelige nyheter om Wakefield du presenterer her Hammers. Og ja, jeg skjønner veldig godt hvorfor du ikke skriver på forumet for tiden. Jeg har selv begrenset det til et minimum, og det kun på låste tråder.
Hammers
18.04.2023 kl 20:08 4183

Ja, det er KUN låste tråder som gjelder!

Her er forresten meldingen fra VOW i 2021; https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-secures-breakthrough-landbase-contract-in-the-usa
Wakefield har sin base i det kjente golf-området Valdosta i Georgia.
Et "noe drøyt" steinkast nord for Florida......der Henrik Badin for tiden visstnok spiller golf - i følge hans nylige innlegg på sosialt medium.
Karbon
18.04.2023 kl 23:09 4053

Green Development LLC:

https://green-ri.com/

Et selskap innen solar og vind...

https://www.google.com/amp/s/www.greenprophet.com/2021/09/carbon-emissions-social-benefits/%3famp
Redigert 19.04.2023 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Karbon
17.07.2023 kl 09:36 3474

Da var det Green Develoment LLC ja, som jeg hadde funnet fram til!

https://newsweb.oslobors.no/message/595407

God attest fra Mark DePasquale dette:

“We worked with an international biochar consulting firm to create and apply an evaluation framework for choosing pyrolysis machinery for our new plant. Following a months-long evaluation of many vendors, it became clear to us that a Vow system is the ideal choice for QSS, ″ according to QSS CEO Mark DePasquale.

“Not only did the Vow technology emerge as superior to the other brands on our shortlist, but Vow has also proven to be a true partner, collaborating with us to ensure the optimal custom design for our needs,″ he added.

Redigert 17.07.2023 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
Record
17.07.2023 kl 09:45 3442

Se der ja, snart kan vi vel få avkastning på den "risiko" vi har tatt ved å handle på billigsalg de siste måneder :-)
VOW leverer , de kan bare fortsette å gjøre det de kan , kundenes tilfredstillelse gir uttelling over tid , dessverre kan ikke VOW styre ordreinngangene da det avhenger av mye , både tillatelser,tilskudd og inntjening ,men ordrene kommer og det er særdeles mye spennende på gang fremover :-)
God sommer .
Karbon
17.07.2023 kl 11:36 3282

Vow er i ferd med å få et godt fotfeste i USA. Wakefield Biochar har tidligere valgt Vow som utstyrsleverandør, og har signalisert at de har intensjoner om å bestille mange flere anlegg. Fra meldingen ifm kontrakten til Wakefield;

"The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy."

Nå starter leveringen av utstyr til Green Development LLC, den største landbaserte kontrakten i Vows historie. Og av de 80 anleggene som Vow er involvert i framover er hele 20 av dem lokalisert i USA.
Redigert 17.07.2023 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
The Observer
17.07.2023 kl 14:14 3087

Fra dagens Vow Melding:
Eieren av prosjektet er Quonset Soil Solutions et datterselskap av Green Development, LLC.Biokullprosjektet vil være det første i sitt slag i USA for både Vow og Green Development.

Stemmer det? for Wakefield Biochar i USA har da også et biochar Vow anlegg.
Billyjojimbob
17.07.2023 kl 14:49 3023

Pos strokes skaper bevegelse,er det strax dax for reprising?
Karbon
17.07.2023 kl 17:05 2878

Green Development LLC (som jeg har fulgt i flere måneder) har nå lagt ut følgende på sin linkedin-side:

"Today, we are pleased to (finally) announce that our new affiliate company, Quonset Soil Solutions LLC Solutions, has partnered with Vow ASA, based in Oslo, Norway to build a new biochar facility using state-of-the-art BioGreen® pyrolysis equipment from Vow. Once built, the new facility will provide an environmentally-sound alternative to incineration and landfills for underutilized forestry by-products. When used for agricultural and other applications, the high-quality biochar generated by the facility will also qualify for credits on the voluntary carbon market."

Link:
https://www.linkedin.com/mwlite/company/green-dev-llc
Commodore27
17.07.2023 kl 17:33 2829

Du er nok inne på noe. Men da hette det ETIA. Var før store stygge VOW slukte selskapet med hud og hår ;)
Det amerikanske markdet er utrolig vanskelig , så en bør vel se hva VOW siter igjen med før en heiser flagget
Redigert 17.07.2023 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.07.2023 kl 17:50 2802

Biochar og biocoal er ikke det samme.I tillegg er det undergrupper av disse.
Karbon
17.07.2023 kl 18:52 2735

1. januar i år la jeg inn følgende innlegg på en annen Vow-tråd:


"Karbon
01.01.2023 kl 18:45
4451
Her er en annen relativt fersk artikkel som dere kan tygge litt på:

https://www.openpr.com/amp/2844073/the-biochar-market-is-estimated-to-grow-from-usd-1-billion-in-2022

Les artikkelen, og sett den så i sammenheng med Wakefield Biochar + den nye ikke navngitte aktøren i USA.

Merk at Vow her blir rangert som en av "Top Key Players" i biochar-markedet!"

Les hva som står i dagens børsmelding, så skjønner man hvorfor jeg var såpass opptatt av dette tidligere:

"We worked with an international biochar consulting firm to create and apply an evaluation framework for choosing pyrolysis machinery for our new plant. Following a months-long evaluation of many vendors, it became clear to us that a Vow system is the ideal choice for QSS, according to QSS CEO Mark DePasquale."
Slettet bruker
17.07.2023 kl 19:43 2687

Hva ligger igjen i potten av de 280 millionene når jobben er gjort?? Ingenting / litt ?
CapitaL
17.07.2023 kl 20:30 2613

Nå er jo landbasert fortsatt i startgropen, og målet der er marginer tilsvarende eller bedre enn innen cruise om jeg erindrer rett. Landbasert / industri hadde i Q1 en margin på 12% mens cruise hadde 20%. Selv om dagens bekreftelse er positiv, kan man ikke legge skjul på at utrullingen på land går langsommere enn forventet. Mesteparten av inntektene fra denne kontrakten vil tilfalle 2024. Hoster ikke Vow opp noe mer på land snart vil man ikke oppnå en mrd i omsetning i år heller...
Karbon
17.07.2023 kl 21:01 2571

Hyggelig melding fra CEO i GECA Environnement, Suzanne E. Allaire i dag:

"Congrats to Green Dev (Quonset Soil Solutions) for this large biochar production!
Supporting you on this important projet in Eastern USA is a pure pleasure. Your team is well organized, you know where you're going and it is so enjoyable working to support you. With this technology, you will be producing high quality biochar."

Jeg har over lengre tid fulgt GECA Environnement, og de mange innsiktsfulle innleggene om biochar som stadig legges ut der. Koblingen mot Vow har også vært framme mange ganger, og det er liten tvil om at GECA har forstått at Vow leverer den kvaliteten som er nødvendig.

https://gecaenviro.com/

Så da vet vi hvem som ga råd til Green Development LLC om å gå for Vow som utstyrsleverandør.

OK, en kontrakt til 270 millioner, den største innen landbasert til nå, og hva så? tenker sikkert noen. JEG tenker at dette er en såpass stor anerkjennelse av Vows teknologi at det vil fungere som en døråpner for flere kontrakter i samme segment i årene framover.
Redigert 17.07.2023 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.07.2023 kl 21:26 2503

Bare tull det CapitaL skriver ang betaling! En Muldvarp?

Innen "landbasert" er det vanlig prosedyre at "nesten halve beløpet" betales ved signering.
Resten betales etter hvert som arbeidet skrider fram - etter en allerede avtalt betalingsplan.
En store første betaling fordi produksjonen iverksettes og man ikke vil sitte igjen med Svarte-Per hvis noe skjærer seg hos kunden!

Merk ellers at IP fortsatt befinner seg i startfasen. EBITDA-marginene i Q1 var på 11% - mot 20% innen Mar Sol (dvs Cruise).
Kun 11 % pga lav omsetning for i bunnen ligger det alltid faste utgifter.
Med større omsetning fordeles de faste over større inntekter og marginene forbedres automatisk

PS;
Dette er IKKE den store kontrakten vi venter vil komme i år og som HB varslet om under Updates/Q1.
Den ene kontrakten som er større enn de siste 2 års samlede omsetning for hele VOW.
Dette var kun en god aperitife forut for årets hovedmeny!
Redigert 17.07.2023 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2023 kl 21:32 2477

KJØP altså og ikke tenk på 25 Juli og 17 August ( rentesjokk)
CapitaL
17.07.2023 kl 21:33 2565

Nok et overtramp fra din side Hammers!

På tide admin tar en nærmere titt på all bløffen du serverer på forumet…
Hammers
17.07.2023 kl 21:36 2584

Bløff: Slike alvorlige påstander må du selvsagt utdype slik av man skjønner hva du skriver om!
Karbon
17.07.2023 kl 21:41 2601

Q2 ble avsluttet 30. juni. Q3 startet 1. juli. I dag er det 17. juli.
Hammers
17.07.2023 kl 21:46 2619

Eh.......Ja jeg tror faktisk du har 100% rett!
Da blir Q3 skikkelig bra! Ikke noe bedre enn det.

Jeg hadde ikke oppdatert mitt regneark og befant meg fortsatt i Q2.
Redigert 17.07.2023 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
nolast
17.07.2023 kl 21:46 2628

Og et viktig moment her er VOLUM. Vow har i 2022-23 oppjustert antall ansatte for å legge til rette for disse store ordrene som garantert kommer nå.
Tror vi må gi Commodore og ikkegodkjent et kjapt økonomi kurs. Marginen som Vow sitter igjen med vil øke preposisjonalt med salg da det meste grunn arbeidet er
faste kostnader. Så marginen blir helt garantert god bare vi får ordrer med jevne mellomrom. De kommer for verden trenger Vow:
royroy
17.07.2023 kl 22:03 2610

Spørsmålet blir vel når og hvordan disse 40%/60% tilfaller regnskapet i de forskjellige kvartalene.

40% ‘up front’ ved signering Mai 2022 (Q2) - og resterende 60% fortløpende fra mai 2022? Hvis ja, hvor mye er igjen?

Ellers, hvilke 2 kontrakter til samlet verdi 304M NOK har kommet så langt i Q2 2023? QQS/GD er vel ikke er en av de, da det ikke passer med 40% up-front ved signering (Mai 2022?)
Redigert 17.07.2023 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Karbon
17.07.2023 kl 22:13 2564

Ingenting ble betalt ved signering i mai 2022, fordi kontrakten var betinget av at tillatelse ble gitt av myndighetene i USA. Det er således først i dag at kontrakten er "gyldig", og dersom normal prosedyre for landbaserte kontrakter følges her, så skal 40 % av kontraktsverdien betales av kunden i disse dager. Utstyret skal leveres i q4 2023 og q1 2024.

Uansett så vil stort sett hele kontraktsverdien være betalt innen utløpet av q1 2024, hvor jeg antar at minst halvparten vil være innbetalt i 2023.
Redigert 17.07.2023 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
The Observer
17.07.2023 kl 22:23 2538

Både bliochar og biocoal omtales som biokull. Men innsatsmaterialet kan være forskjellig. Derved blir antakelig sluttproduktet en anelse forskjellig, men altså begge sluttprodukter omtales som biokull.
Karbon
17.07.2023 kl 23:18 2397

Forskjellen på biochar og charcoal er et stadig tilbakevendende tema, og det finnes mange artikler som omhandler dette. En av hovedforskjellen er temperaturen som brukes i pyrolysen, og at man for å utvinne biochar kan benytte tilnærmet "alt" som innsatsmateriale. For å utvinne charcoal, eller biocoal som nevnt over her, må det benyttes trevirke ellet annet plantepasert materiale som innsatsfaktor. Charcoal benyttes som erstatning av fossilt kull for bl.a. oppvarming i forbrenningsovner til metallindustrien, mens biochar blant annet kan brukes som "karbonlagring" i jorda og til å forbedre jordsmonnet + mye annet.

Her er et eksempel på et nettsted hvor temaet omtales:

https://rosysoil.com/blogs/news/biochar-vs-charcoal
Redigert 17.07.2023 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.07.2023 kl 23:24 2381

Hvordan kan hele oppgjøret bli betalt innen utløpet av Q1 2024 når anlegget ikke skal igangkjøres ( be commissioned) før i 2025?
Jeg finner ingensteds noen opplysning om at utstyret skal være levert senest i Q1 2024... Jeg tviler også på at det blir hostet opp 40% av kontraktssummen på et anlegg som ikke står ferdig før uti 2025. Man kan nok tenke seg at de "normale prosedyrene" blir avveket en smule når kontraktene blir såpass store som denne. For ikke å snakke om potensielle kontrakter på både en og to milliarder.. 800 mill up front før en eneste pyrolyseskrue er levert? I don't think so...
The Observer
17.07.2023 kl 23:33 2357

Takk for den. Ja biokull fremstilt av trevirke kan benyttes i metallindustrien både for oppvarming, og som reduksjonsmiddel.
Hammers
17.07.2023 kl 23:40 2337

Hva du ikke skjønner er det ikke noen som bryr seg om.
Helt logisk det Karbon skriver!

Akkurat som på Follum. VOW fikk sin betaling LENGE før bygget sto ferdig!
Har du forresten husket å rapportere meg til Admin?
CapitaL
17.07.2023 kl 23:47 2322

Lærte du ingenting om alminnelig folkeskikk i løpet av "klosteroppholdet" ditt?
Commodore27
17.07.2023 kl 23:50 2308

At maginene kan bli bedre ved større produksjon er barnelærdom . At du og Hammers gjør et stort nummer av det viser nivået
Jeg nevnte bare at det amerikanske markedet er 'vanskelig' og det burde du ha visst hvis du ikke er nybegynner
Du har ikke imponert med de økonomiske eller skattetekniske skriveriene dine, så bare slapp av før du kommer med personlig sjikane
Hammers
17.07.2023 kl 23:53 2302

Der avslørte du deg selv igjen.
Du er en av de frelste sjelene i QFUEL-menigheten som nå hater VOW og ikke minst Hammers.
Menigheten som tapte alt og som kranglet på ALT undertegnede fortalte dem om pyrolyse og forretningsdrift!

Kos deg så lenge du kan - for når det sikre forumet kommer ila høsten tviler jeg sterkt på at DITT (og VELDIG MANGE andre) nick fortsatt består. Slike som inkluderer Commodore27 - og alle de andre jeg har varslet om og som senere har forsvunnet i rask rekkefølge.
Redigert 18.07.2023 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Karbon
17.07.2023 kl 23:56 2301

CapitaL:

Jeg finner aldri på noe, uten at jeg faktisk har lest det. I dag, under børskommentaren tidligere i dag sto følgende å lese:

"Vow har nådd en viktig milepæl i et biokull- og fornybart energisystemprosjekt i USA, som har en anslått kontraktsverdi på 27 millioner dollar, med alle nødvendige tillatelser innhentet og prosjektet har gått inn i anskaffelses- og byggefasen. Vow skal levere utstyret i fjerde kvartal i år og første kvartal neste år. Aksjen stiger 6,3 %"

Jeg finner dessverre ikke igjen noen lenke til denne nyheten fra tidligere i dag. Teksten har jeg klippet fra et skjermbilde jeg tok da børskommentaren sto på trykk tidligere i dag. Så her må du bare stole på at det jeg skriver er riktig. Ellers så kan det hende du har rett i at "normal prosedyre" med 40 % betaling ved signering blir fraveket noe ved de største kontraktene. Det kan jeg ev spørre Henrik om ved en senere anledning.

Ha en riktig god natt alle sammen!
Redigert 18.07.2023 kl 00:03 Du må logge inn for å svare