Thermo Fisher Q2

JosefK
AZT 03.08.2022 kl 12:15 3705


Thermo gjør et godt Q2. Smitter det over på underleverandørene?

Second Quarter 2022
Revenue for the quarter grew 18% to $10.97 billion in 2022. Organic revenue growth was 3%; acquisitions increased revenue by 19% and currency translation decreased revenue by 4%. Core organic revenue growth was 13%. COVID-19 testing revenue was $0.63 billion.

GAAP Earnings Results

GAAP diluted EPS in the second quarter of 2022 was $4.22, versus $4.61 in the same quarter last year. GAAP operating income for the second quarter of 2022 was $2.00 billion, compared with $2.16 billion in the year-ago quarter. GAAP operating margin was 18.2%, compared with 23.3% in the second quarter of 2021.

https://ir.thermofisher.com/investors/news-events/news/news-details/2022/Thermo-Fisher-Scientific-Reports-Second-Quarter-2022-Results/default.aspx
xjack
03.08.2022 kl 12:40 3666

Vil være veldig tilforlatelig, JosefK, å anta at her ligger visse synergier i relasjonen kjøper - selger. Ut fra dagens aksjehandel, som volummessig har en ratio som ligger på ca 230% over normalen, så finnes elementer av at noen kan ha gjort opp sitt bestikk over samme lest som du antyder. Ved sporadiske volumøkninger hittil intradag, så drives kursen oppover, mens den på leken med miniposter har tendens til å dale.
BioNord
03.08.2022 kl 22:05 3414

Hva tenker dere om oppgangen i dag.
Forventninger til q-rapporten?
Dr_Eval
03.08.2022 kl 22:56 3358

Teknisk sett ga aksjen kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 81.8 kroner. Videre oppgang til 103 kroner eller mer er signalisert. Det er også sterkt momentum. https://www.tradingview.com/symbols/OSL-AZT/technicals/
Slettet bruker
04.08.2022 kl 13:55 3169

Jeg tror, at forventningerne til Q-præsentationen er meget moderate/neutrale. Jethro har stort set lovet, at Q2 ikke bliver ligeså godt som Q1, men samtidig bliver Q2 nok fornuftigt i procenter sammenlignet med Q2 sidste år. Den øget volumen skyldes nok nærmere TA, ja.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 15:18 3081

Med en PE på 93 skal der vidst også være noget gods i Q2, hvis rejsen opad skal fortsætte. AZT er ikke et billigt selskab, men med alle de kvaliteter er en høj prisfastsættelse et stykke hen ad vejen fair nok…
Redigert 04.08.2022 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
04.08.2022 kl 16:07 3018

Historisk pe 93, og 63.5 forward pe er billig om de oppnår målene i guiding. Hittil har målene blitt overgått med god margin. Hvis du regner ut hva pe blir om 2 eller flere år blir den svært lav, så det er en unøyaktig indikator for å beregne fair pris. Fortsetter AZT å levere, vil du plutselig snart måtte doble aksjekursen for å oppnå samme pe.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 16:21 2988

Er PE 63.5 billig…? Jeg synes, det er dyrt. Men kvalitet koster, og det er jo en god aktie, og det fortsætter den fremdeles med at være. Gode selskaber er ikke billige, det må man naturligvis leve med.
bj111
04.08.2022 kl 16:28 2972

Forundrer meg hva du med flere fra klagelandet Danmark gjør i denne aksjen. Stort sett klager dere over at aksjen er for dyr og da er det merkverdig å sitte med den. Målet for en investor er vel å tjene penger og det tilsier at aksjen skal bli enda dyrere. Det må jo være vanskelig å tro på dersom man mener den er dyr i dag.

Du får fokuserer på årsaken til at den er "dyr" og da vil du finne at den ikke er spesielt dyr. PE er ikke noe godt mål på denne type aksjer og man bør være svært forsiktig med å i det hele tatt se på PE.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 17:02 2928

Prøv at læse, hvad jeg rent faktisk skriver. Ellers pas dig selv :)

Dyr betyder ikke automatisk, at en aktie skal falde, men det er nok generelt svært at forstå for norske investorer, der ikke er vandt til at have sunde kvalitetsselskaber ud over lidt olie og laks.

Novo Nordisk og Genmab er også dyre aktier, men dem har jeg fremdeles også i min portefølje.

Du læser, hvad du gerne vil læse, fordi du tydeligvis selv er nervøs for de høje PE-tal, og derfor føler et behov for at skælde ud på alle, der bringer emnet op. Log lidt ud fra internettet og gennemgå din egen risikoprofil :)
Redigert 04.08.2022 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
bj111
04.08.2022 kl 17:13 2905

Leser hva du skriver og skjønner virkelig ikke hvorfor du stresser over denne PE hele tiden. Du fremstår som veldig nervøs og langt fra lykkelig over å ha funnet frem til et av de beste selskapene notert på Oslo Børs. Håper det kun er på tastaturet og ikke ellers for dette er da vitterlig en sov i ro aksje der alt i selskapet går rett vei og da blir prisen deretter, hvilket ikke er urimelig og samtidig medfører at PE er et helt ubrukelig parameter. Du må gjerne bruke PE men da skulle du jo solgt aksjen på 50 kr eller lavere og dit kan du umulig tenke at kursen skal.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 17:18 2885

Du kan ikke engang tåle, at folk debatterer PE-værdier på et aktieforum, det er vidst dig, der er vældig nervøs😂😂
bj111
04.08.2022 kl 18:57 2800

Lar den ligge, ikke mitt problem at du ikke skjønner hvordan PE brukes.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 19:03 2789

Whatever floats your boat. Der var slet ikke nogen, der havde ringet dig op😘
Redigert 04.08.2022 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
Grunnpilar
04.08.2022 kl 19:18 2765

P/E brukes på modne selskaper, som ikke har noe kortsiktig/middels potensial. Typisk veletablerte industriselskap er P/E et godt verktøy. Siden AZT vokser så kjapt som de gjør,så blir P/E veldig unøyaktig måleverktøy, dvs hvis AZT ikke skal vokse neste 1-2 år, så er P/E mer nøyaktig. Du må heller seg på vokseraten ifra år til år. Et selskap som har høy vokserate og samtidig en effektiv økonomi, kan fint prises til P/E på 1000, og samtidig være billig, så unøyaktig kan P/E være i slike tilfeller. Nå er AZT et knøtt lite selskap iforhold til det markedet de operer i, så en middels kontrakt, kan fint gi en P/E på 3 ila 1 år, eller om de blir Kjøpt opp så kan kursen hoppe slik at P/E blir 350,eller de kjøper et annet selskap osv...
Redigert 04.08.2022 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2022 kl 20:12 2710

Et fint indspark. Godt at se, at ikke alle herinde er nervøse og mavesure nordmænd (ingen nævnt, ingen glemt). Du har selvfølgelig ret i, at PE ikke siger alt, hvilket også er grunden til, at noget kan være “dyrt”, men samtidig en god investering. Jeg tror bare, at man skal være klar over den væsentlige “multiple-risiko” der er i selvskaber med høj PE. De er de første, der stiger, men også de første, der falder. Jeg spekulere på, hvad der sker med AZT, hvis Q2 kommer ind “middelmådigt”?
Redigert 04.08.2022 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
bj111
04.08.2022 kl 20:39 2665

Børsene har falt en del i år og vekstaksjer er av de som har blitt hardest rammet. AZT leverer og selv om den er noe ned siden den topp den satte pent 30.12 så er det ikke mye sammenlignet med vekstaksjer generelt. Så at AZT er blant de første som faller, vel det har ikke stemt særlig godt så langt. Men som du selv sier så er AZT kvalitet og der finner du nok forklaringen.

Tesla hadde vel en PE på 300 for 1 år siden eller var den enda høyere? Nå er kursen 900 noe over der den var med den ekstreme PE.
I dag ser jeg at PE er på 108. Nevner den da PE var en varm potet på aksjeforum for 1 år siden der de som kjøpte aksjen ble karakterisert som idioter. Kjøpte ikke den selv da jeg mente den var for dyr Ser jo nå at den kanskje ikke var så dyr allikevel ettersom kursen er opp og PE er 1/3 av hva den var. Uansett skal jeg ikke ha aksjer i Tesla, ment som et eksempel på hvor tullete PE kan være.

Ved et middelmådig Q2 vil aksjen trolig falle noe før den igjen viser styrke. Har man kort horisont så er kvartalene viktige, med lang horisont vil de bety mindre evt muligheter for å øke beholdning om man ønsker det. Resultatene vil variere har Jethro sagt og det har de og vist oss om vi ser tilbake i tid.

Det eneste som lett kan fastslås er at valuta kursene siste Q er til AZT sin favør. Salget er vanskeligere å si så mye om men to siste var veldig gode så at det kommer inn et Q som er på høyde med siste tror jeg ikke. Det sagt så gjør jeg ingen endringer før Q rapporten. Skulle aksjen ta et dukk så kan det hende jeg kjøper mer.

Mavesure Nordmænd :-P
Dr_Eval
05.08.2022 kl 00:37 2502

Du har forøvrig helt rett i at jeg har sur mage, men jeg tar medisin mot det og det påvirker ikke mine investeringer. Aksjekursen har ved tidligere kvartalsrapporter både steget og falt kraftig, så det tåler jeg. AZT har masse cash og ingen gjeld, så det er ingen fare for konkurs eller emisjon.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 01:25 2480

dyr/billig...

Hva er "vanlig PE" i andre liknende selskaper notert på all verdens børser??

Er selve bransjen dyr (med denne høye PE'en) , er det KUN AZT som er dyr??

Er AZT billig i forhold til andre selskaper?

Mange spørsmål som trenger svar..

Er denne spesielle dansken sur/grinete? Hvordan er andre dansker? sure og grinete de også?
Samsung11
05.08.2022 kl 03:58 2452

Er det samme danske? Louis Wo / bokstavdansken?
Slettet bruker
05.08.2022 kl 08:18 2343

Jeg bruger vanligt ikke PE til at vurdere, om en aktie skal stige eller falde, og det vil jeg nok generelt også opfordre andre til at lade være med i vækstselskaber som AZT. Derimod bruger jeg PE til at vurdere risikoen og omfanget af nedside, hvis det generelle marked rammes af multiple-korrektioner. På den måde kan PE være nyttigt, selvom det sjældent er noget, jeg hverken køber eller sælger ud fra.

I kan være så forelskede og biased i AZT, som I vil, men det ER en dyr aktie, og det kan man ikke benægte. Derfor kan det stadig godt være en glimrende investering, men der skal virkelig leveres. Og hvem har sagt, at det ikke også bliver tilfældet? Ikke mig.
Redigert 05.08.2022 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2022 kl 08:20 2340

Det er ikke nicks, jeg har brugt herinde før. Jeg hed vidst engang premium86, men det er lang tid siden og var det “gamle” FA. Den bruger er væk nu og I må nøjes med mig :)
Redigert 05.08.2022 kl 08:21 Du må logge inn for å svare
Dane23
05.08.2022 kl 08:47 2277

Tror ikke helt du forstår hvad et forum er. Laver man et opslag må det selv sagt være for at skabe en debat og dermed må man også stå på mål for holdninger af modsat overbevisning og argumenter herfor.

Bl.a. snakken om PE er en af årsagerne til at jeg ikke har været aktiv på forum længe. Der er simpelthen for mange der fordummer debatten om aktien med alt for teoretisk og snæversynet analyser. Nogle helliger sig til TA, nogle til PE - værktøjer der begge er rigtig gode, men som aldrig bør stå alane. Fælles for mange af de opslag, åbenbart inklusiv dit eget, er at man kigger på et enkelt parameter, kommentere på det og bagefter ikke kan tåle at få argumenter smit imod det man skriver på trods af, at det er hele formålet med forum.

Jeg kan godt forstå folk på det her forum er trætte af, at der konstant dukker snak op om at PE er for høj, når den snak helt tydeligt bygger på en alt for snæver analyse af AZT og når PE som oftest igen bruges helt forkert.

Samtidig kan man overhovedet diskutere hvad PE har med trådstarters oprindelige opslag at gøre, hvilket nok også er hvorfor JosefK nogle gange vælger at låse debat eller lukke for kommentarer.

Eneste grund til jeg stadig følger med her inde, er at folk som JosefK gør et ekstraordinært godt arbejde i forhold til at finde informationer frem om AZT.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 09:12 2227

Fornuftige pointer. Jeg synes dog nu egentlig ikke, at det er mig, der ikke tåler modargumenter - dine modargumenter er f.eks. fornuftige til dels. Men hvis du læser tilbage i de svar jeg får, så er folk med det samme “oppe på barrikaderne” og går efter mig og ikke bolden, frem for at argumentere om substansen. Derefter giver jeg svar på tiltale, og der har du ret i, at tingene bliver lidt afsporet. Men det er ikke mig, der kører toget af sporet. Folk er meget fintfølende og sarte herinde, og kan slet ikke tåle det mindste kritik at deres darling-aktier. Jeg er selv AZT-aktionær, men jeg er ikke fanboy, derfor kigger jeg både på muligheder og risiko i en aktie. Den største risiko i AZT er prisfastsættelsen, og det kan ingen af os komme uden om. Så kan du mene, at det fordummer debatten, men i det tilfælde er det nok en meget sund beslutning, at du ikke er aktiv herinde :)
Redigert 05.08.2022 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
bj111
05.08.2022 kl 10:41 2124

Prisfastsettelsen bør vurderes ut fra mange parameter og der er PE pr i dag ikke særlig brukbart. Den største risiko er alltid prisfastsettelsen på et selskap ut fra forskjellige forutsetninger. For AZT sin del handler det fortrinnsvis på om veksten i inntekter fortsetter over tid samt at kostnadene ikke øker mer enn veksten i inntekter og det er interessant å diskutere. Så langt har selskapet levert etter guiding, ingen overraskelser på kostnadssiden (mitt syn). JosefK graver frem meget interessant info. Større aksjonærer legger ut sine analyser og syn på selskapet på forskjellige kanaler og analysehus er av og til på banen. Flott gjennomgang fra et investeringsselskap postet på FB for noen dager siden. Blir selskapet del av den megatrend som ser ut til å være på vei innen genterapi? Jeg tror det hvis selskapet ikke ender med å bli kjøpt opp.

Jeg syntes ikke folk er fintfølende eller sarte her inne men man blir litt trøtt på at PE er det som trekkes frem for diskusjon for å sette pris på selskapet. Det gir etter mitt syn ingen svar eller pekepinn på prisen på selskapet ganske enkelt for det er normalt med PE fra 50 til flere 100 på vekstselskaper som gjør det godt. Hadde den vært 20 så kunne man sagt at det ikke er tillitt til selskapet i forhold til den vekst de guider. Hadde den vært 300 kunne man sagt at det er en ekstrem vekst markedet forventer. Svaret ditt blir at PE 90 er høyt og det må du gjerne mene. Du skriver at du ser og på muligheter i et selskap. Kanskje kunne du dele hvilke muligheter du ser.

Forum har stort sett ingen betydning for kursen på selskaper og det finner jeg litt underlig om du tror. Skriver stort sett, for Reddit er et unntak men det er langt fra FA eller andre forum i Norge.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 11:22 2074

Hvor læser du, at jeg tror skriv på forum har nogen betydning for kursen??? Det har jeg aldrig skrevet eller nævnt noget om. Selvfølgelig har forum ikke nogen betydning for kursen, det skal man da være godt dum for at tro.

Lad være med at tillægge mig holdninger, som jeg ikke har eller har skrevet om. Virker til, at du mest af alt projekterer din egen nervøsitet over på mig.
Redigert 05.08.2022 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
bj111
05.08.2022 kl 11:49 2039

Leste du innlegget eller så du bare nick og gikk rett på tastaturet? Læs på nyt.
Dr_Eval
05.08.2022 kl 12:09 2008

Det er billig for AZT som ikke har gjeld og ikke er avhengig av emisjoner for å opprettholde den høye veksten, men det kan være dyrt for andre selskaper som er i helt andre situasjoner. For å bruke en sammenligning med Tesla som allerede ble nevnt her. De fleste analytikere mener Tesla er billig nå med pe på bare 100 når det finnes andre selskaper på nasdaq med pe 1000. Jeg mener AZT er billigere, og det er bare å se på guidet vekst, konkurransesituasjon og hva som er realistisk.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 12:13 2004

Du skrev:

“Forum har stort sett ingen betydning for kursen på selskaper og det finner jeg litt underlig om du tror.”

Så jeg spørger igen: Hvor ser du, at jeg skriver noget om det? Burde ikke være et svært spørgsmål at svare på.

Og jeg læser skam, hvad du skriver, selvom jeg for det meste er ved at falde i søvn af alle dine ligegyldige gentagelser og forsimplinger :)
Redigert 05.08.2022 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
05.08.2022 kl 12:21 1989

Kan dere ta med spadene og bøttene deres og være snille og finne en annen sandkasse å leke i....
Slettet bruker
05.08.2022 kl 12:38 1962

Spørg ikke mig, jeg er ikke interesseret i at skændes. Men jeg må have lov til at give svar på tiltale, når jeg bliver tillagt udtalelser, jeg aldrig er kommet med.
rufus01
05.08.2022 kl 18:42 1815

Har vanskelig for å forstå at du fremdeles blir overrasket når folk blir provosert over det du skriver. Det er jo det samme hver eneste dag. PE og verdien av AZT er alftor høy. Jeg har sagt det i flere år, og gjentar det gjerne. Jeg forstår ikke at du ikke bare selger deg ut hvis du virkelig mener det du skriver. Mens de fleste som skriver fremskaffer fakta, og ser på mulighetene som ligger i selskapet, så fortsetter du med det samme gnålet dag etter dag.
bj111
05.08.2022 kl 19:36 1771

Om du leser enda en gang så konstanterer jeg at forum ikke påvirker kursen og undrer meg over om det er noe du tror? Noe å bli fornærmet for? Kanskje om man er hårsår og ikke forstår språket og evt får en underlig oversettelse fra Google translate.

Du får fremholde med dit PE pis om det gir deg noe.
Fünke
05.08.2022 kl 22:35 1658

Meanwhile: Apekopper defineres som nasjonale helsekriser, som igjen utløser større etterspørsel etter tester og vaksiner. Dessverre for AZT er det kun en godkjent vaksine mot dette pr i dag i verden. Den er produsert av BAVA og opprinnelig mot smallpox. Den bruker Benzonase rensingsprosessen.
bj111
05.08.2022 kl 23:49 1588

Liste fra WHO gjengitt i ABC Nyheter i 2016, sykdommer som kan gi global epedemi eller pandemi og vi er dårlig forberedt. Som alle vet har det jo skjedd en hel del siden denne listen kom. Det gikk 4 år før trusselen Røtting omtaler helt på slutten dukket opp i en heldigvis snillere variant. Den ble dyr nok og en kan lure på hvor ferdige vi er med covid-19. På Europa ferie i sommer var det anbefalingsskilt om avstand og maske i Tyskland, Østerrike, Slovenia, Kroatia og Italia. Litt variasjoner fra land til land. I Italia brukte ansatte i butikker og enkelte serveringssteder munnbind og antibac var å finne i de fleste land. Fikk inntrykk av at det er oppe i nord (N, S, DK og FI) vi er "ferdige" med Covid-19.

Marburg som nevnes er det stadig utbrudd av i Afrika, i sommer i Ghana.

https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/02/08/195198437/11-farlige-sykdommer-det-ikke-finnes-god-behandling-eller-vaksine-mot?redirect=true