Journalist i FA har fått sin artikkel slettet av REC menigheten!

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.08.2022 kl 09:30
Slettet bruker
RECSI 03.08.2022 kl 21:50 26185

Hva var poenget med artikkelen rett før børsluttt med særdeles negativ vinkling om Rec hvis denne senere skulle slettes? Det ble også løftet en rekke Rec tråder uten grunn også ikveld.

"Finansavisen - REC Silicon er aksjen norske investorer aldri glemmer, men det bør du snart gjøre – for aksjen går mot en mørk høst. +"

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2022/08/03/7908520/aksjen-skylder-meg-penger?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR3Vtod6C_nMlNyzgtEWZUtcV6BbqhXrFac_4IYI_SxhenVce2mWKdNIHZw#Echobox=1659543421

https://twitter.com/Finansavisen/status/1554832827618713608
Redigert 05.08.2022 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
joachimvadseth
04.08.2022 kl 09:26 3715

Kan noen poste den eminente artikkelen et sted? Når en stor aktør som FA kan publisere på alle plattformer en artikkel som tydeligvis er svada og feilinformasjon bare fordi de har yttringsfrihet/pressefrihet så mener jeg paywalls og opphavsrett osv går åt skogen
Bør Børson j
04.08.2022 kl 09:26 3707

Enig med Uchi! Oppfordrer alle til å kontakte Finansavisen og be om en redegjørelse for artikkelen og hvordan dette er mulig. Her bør en offentlig beklagelse på banen og det raskt. Ikke at det holder, for skaden har skjedd. Men er vel på sin plass at børsen og finanstilsynet også blir tipset, så de kan se på saken. Evt andre mediehus, som VG, Tv2 Dagbladet, E24, diverse analytikere osv
Marketwatch
04.08.2022 kl 09:31 3625

Bare ta det rolig! Facts trumfer støy. Blir Rec så bra som vi tror, vil ikke slike påstander vi så igår ha noe å si. Tror også at de profesjonelle som følger Rec, ser at Molnes sine uttalelser rett og slett bygger på manglende/foreldet kunnskapo om selskapet.
Redigert 04.08.2022 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Creo
04.08.2022 kl 09:31 3621

La oss håpe denne får motsatt effekt - folk blir nysgjerrig, det blir snakket om og kanskje oppdager flere hva som er på tur til å materialisere seg. Kanskje er det akkurat dette som skal til for at folk våkner.
Redigert 04.08.2022 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:31 3641

En annen morsom feil er at artikkelforfatter (nekter å bruke ordet journalist) skriver at "silikon" er 28% av jorden, da det egentlig er ~15.1%. 28% får han fra hvor vanlig det er i jordskorpen, som forøvrig er ca. 1% av jordens masse. Men dette er jo ikke bare å grave ut og bruke. Man må prosessere det. Mengen feil i dette skriveriet er hinsides all forståelse. Må bare anta at det er satire.
Creo
04.08.2022 kl 09:34 3698

Kanskje blir artikkelen en oppvåkning på hva som egentlig er på vei!
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:40 3603

De rakk nok ikke slette den der da den allerede var i press igår men de bør komme med en unnskylding .

Noen har lagt ut artikkelen på FB

https://www.facebook.com/groups/recsi/?ref=share&fs=e&s=cl
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:40 3653

Hvis folk selger med tap pga denne kommentaren får de som fortjent. Da har de investert med bind for øynene. Om en ikke selv har nok innsikt og kunnskap, så kan en jo lese det analytikerne som følger selskapet skriver.
Creo
04.08.2022 kl 09:42 3621

Må bare si det, men det er litt problematisk å lese det som står der når jeg vet hva som egentlig skjer. Dette skal jo være et seriøs media der svært mange tar valg ut fra det de leser. Når artikkelen inneholder så mange rare vendinger, kunnskapsfeil og har i tillegg overganger mellom avsnittene som virker helt håpløs å følge - man må rett og slett lese den flere ganger for å henge med på hva det er artikkelforfatteren egentlig mener. Kan virkelig FA stå inne for dette? Virker mer som "klipp og lim" hele artikkelen. Synes det er svært merkelig at denne kom på slutten av en svært god dag for aksjen. Er det virkelig tilfeldig eller er det virkelig en del "grums" og gråsoner inne i finansmedia?
Stabukk
04.08.2022 kl 09:44 3620

Og analytikarane kjem vel straks med oppdaterte kursmål, etter vedtak av semiconductor-pakke og sannsynlig vedtak for revidert SEMA.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:44 3619

Jeg er helt enig om at fakta trumfer støy, men jeg mener at Finansavisen bør stilles til ansvar. Profesjonelle og de med kunnskap blir ikke påvirket av slike artikler. Vi ler av hvor lite kunnskap Molnes har og når vi leser siste avsnitt, så blir vi provoserte. Hvem er han til å snakke dritt om oss, når han ikke engang vet hva han snakker om?

Som nevnt i dag tidlig, så tror jeg ikke at dette vil ha en påvirkning på kursen. Jeg tror fremdeles at momentet skal fortsette oppover. Med alt som foregår på verdensbasis, så vil ikke FUD artikler klare å stoppe det som er på vei.

https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Likevel må man stilles til ansvar når man oppfører seg så uetisk som har blitt gjort i dette tilfellet.
Anywhere
04.08.2022 kl 09:46 3606

Jeg har tatt meg bryet med å sende e-post til en lass av Hegnar.no sine journalister og mottaks-adresser forøvrig, og det kan gjerne flere gjøre:
Uten å være veldig uttømmende ble følgende skrevet:

Hei.

Jeg er en av finansavisens trofaste lesere, men reagerer svært sterkt på en artikkel som ble lagt ut om REC Silicon like før stengetid på Oslo børs onsdag 3. august i år.

Den virker plassert på blekk og pixler utelukkende som et forsøk på å gjøre narr av investorer og skremme investorer ut av en aksje - det meste basert på informasjon som utelukker enhver innsikt i journalistens omgang med de fagrelaterte begreper som brukes. I tillegg fremstilles det som om et av verdens største selskaper innen solenergi investerer i verdiløse eiendeler.

Fra artikkelen:

-"Hanhwa og REC Silicon er selskaper med felles skjebne til felles trøst. De har begge kjøpt eiendeler innen verdikjeden for sol, som nesten er verdiløse" Hvor/hvilke er alle eiendelene til REC Silicon og Hanhwa som er verdiløse??'

-.."pengene i sektoren tjenes av integrerte kinesiske selskaper, med polysilikon og solparker,..." Og hva er så Hanwha?? Hvorfor tjener de penger?? Og hvorfor flykter investorene for tiden fra typiske solpark-selskaper??

-"Når en ikke har noe av verdi, er det jo bare å late som at det har stor verdi og bygge en menighet. Gjenta budskapet mange ganger. Akkurat samme oppskrift brukes ved utstedelse av kryptiske pyramidedrømmer" Det er en sterkt påstand som det ikke finnes snev av grunnlag for når det gjelder en av Oslo børs mest omsatte aksjer. I tillegg fremstilles dette i samme åndedrag til å gjelde Hanwha.

-"Det positive er at Røkke kjøper seg inn igjen"...Røkke har på ingen måte kjøpt seg inn igjen, men er solgt ut av hele REC silicon for å anvende pengene i sine egne "grønne" tapsslukende selskaper.

-Artikkelen bruker begrep som "polysilikon" på norsk. Hva i alle verden er det? Vet ikke artikkelforfatter hva REC Silicon produserer og hva som i så måte ser ut til å kunne ligge foran selskapet med Hanwha (og IKKE Røkke) som hovedinvestor i selskapet?? Har FA på noen som helst måte fått med seg hva som foregår politisk omkring fornybart i US og hva som foregår i Moses Lake der REC Silicon har en fabrikk til 20 milliarder som skal gjenåpnes??

I tillegg "garanterer" Finansavisen en dårlig høst for RECSI-aksjen! Hvordan kan dere ta dette investeringsansvaret for folk som en flittig lest kilde til "sannferdig" infordmasjon??

Det er kanskje ikke verdt å nevne at aksjen har tatt 5-7-gangen de siste 2,5 år og grunnlaget for det, ei heller hvorfor aksjen er i en positiv modus siste tiden??
Det påstås at emisjoner har verdt utelukkende tappende for aksjonærene. Hva med emisjonen rundt 10 kroner og hva har den finansielle konsekvensen vært av Hanwhas siste emisjon på 20 kroner?

Hva skal Finansavisen gjøre med dette for å demantere en artikkel med påfallende mange kunnskapsløse poenger og svært negativt vridde fokus?
Hva skal Finansavisen gjøre for å ikke miste mange lesere og skribenter som følge av inkompetanse og loddrett utdriting i det som ser ut som en villet negativ fokus på en aksje i medvind?

For meg ser dette ut som journalistikk som både er mat for PFU og som Finanstilsynet bør se på i forhold til kurssensitivitet fra det som skal være faktabasert organ innen finansiell rådgiving.

Større skivebom har jeg sjelden sett.

Med vennlig hilsen
Redigert 04.08.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Creo
04.08.2022 kl 09:54 3449

Nydelig!
Slettet bruker
04.08.2022 kl 09:59 3388

Meget bra og tråden til Omac blir mer og mer relevant, he he.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 10:14 3203

Og når journalisten er Chief Commercial Officer i et firma som satser på grill - nei jeg mener krill, så blir denne saken enda rarere, se link.
https://www.kitin.no/team
Bør Børson j
04.08.2022 kl 10:26 3064

Bra skrevet!
Tipser du FPU, finanstilsynet og børsen også?
Gjerne dere andre også, i en saklig fremtoning.
Jo flere, jo bedre. Å sjangsen er da kanskje større, jo flere som skriver til de, at de sjekker opp dette grundig.
Be de gjerne om en tilbakemelding.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 10:29 3053

Veldig godt skrevet. Takk for innsatsen. Har sendt noen mails selv, men kan dessverre ikke dele disse her. Malen din er fin.

Ikke la Anywhere være den eneste som skriver. Bruk fem minutter og gjør det samme. Kommer aldri til å akseptere at noen rakker ned på oss, når de ikke engang vet hva de uttaler seg rundt og bruker feil datagrunnlag til å fremstå som «flinke».

Dette handler ikke om kursen eller skaden som er gjort. Dette handler om at norsk journalistikk er på lik nivå med Tiktok videoer. Vi må sette press på dem om vi ønsker en endring.
Slettet bruker
04.08.2022 kl 10:41 3069

Har fått tilbakemelding av Nils.

Finansavisen skal få smake. Jeg gleder meg.

Her er svaret jeg fikk:

Hei,

Selskapet har vært i kontakt med redaksjonen i Finansavisen og påpekt både direkte feil og mangelen på nyanser i artikkelen.
Vi venter tilbakemelding på fra avisen på hva de tenker å gjøre for i forhold til å rette opp påpekte forhold.


Nils Ove Kjerstad
Adviser
Mossegutt
04.08.2022 kl 10:44 3037

Takker Uchi og alle som står opp for oss Recsi boyz and Girlz.
Spennende å se hvordan FA velger å spille «kortene» sine nå.
Anywhere
04.08.2022 kl 10:51 2945

Jeg har tipset PFU, men ikke finanstilsynet eller OSE enda...
Bullfight
04.08.2022 kl 10:52 2946

c skrev Tack Uchi!
Kan tenke meg at Røkke selv også er forbanna på denne artikkelen.
Mossegutt
04.08.2022 kl 11:09 2815

Strengt talt burde vel markeds og kommunikasjonsansvarlig i RECSI få spalteplass hos FA for å rydde opp i «kaos» artikkelen.
Det hadde vært en fin måte for FA å ryddet opp, beklaget innholdet , og RECSI fikk muligheten til å korrigere og forklare hva som er misvisende og direkte feil og laget en ny og korrekt artikkel.
Det kunne vært en vinn/vinn for begge parter!
Redigert 04.08.2022 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2022 kl 11:10 2805

Veldig bra.
Det var godt å høre!

Godt å se at det finnes folk med integritet og yrkesstolthet i blant oss.
Anywhere
04.08.2022 kl 11:11 2821

Da har jeg klaget Finansavisen inn til Finanstilsynet for børssensitiv artikkel basert på faktafeil med misleding av lesere som mulig utkomme.
Artikkelen fremstår som en klar konkluderende investeringsrådgiving, og det har ikke Finansavisen mandat til. Dog med sitt finansielle rapporterende mandat forventes det at informasjon er sannferdig og fremstår som balansert slik at investorer får et best mulig grunnlag for sine beslutninger. Det er ikke tilfellet med den ramsalte faktafeil-baserte artikkelen fra Molnes i går/dag.

Jeg følger ikke saken videre overfor hverken PFU, finanstilsynet eller Finansavisen, men har fått bekreftende tilbakemeldinger på mottak av sendinger:)
Reflect
04.08.2022 kl 11:24 2657

Flott Uchi og Anywhere!!