DNO - P/E rundt 2, QX punkter - oppsummering - transaksjon

PaleRider
DNO 04.08.2022 kl 15:49 42240

BØRSVERDI OG P/E
DNO-aksjen handles nå litt over 13 kr. Hvem hadde trodd det skulle være slik en tid tilbake når oljeprisen er rundt 100 USD/fat og gassprisene er skyhøye?

DNO er nå verdsatt svært lavt. Price/Earning (P/E) er vel nå rundt 2. Det innebærer at selskapet gitt dagens situasjon vedvarer tjener inn selskapsverdien i løpet av ca. 2 år. Det er billig det. Men aksjer, det er jo noe folk ikke vil kjøpe på billigsalg. Heller ikke DNO, eller DNOs ledelse eller styre selv.

Det sagt, det kan være grunner til at aksjer er billige. En grunn til at DNO er billig er ledelsen. Og også at DNO dels operer i KRG.

Q2 legges fram 11.8. Noen punkter i den forbindelse kan være:

1) KOMMER DET FLERE IMPAIRMENTS/NEDSKRIVNINGER?
Det kommer nok, som vanlig en impairment/nedskrivning. DNO klarer alltid å finne noe å skrive ned. Enda oljeprisen er gått mye opp, så skal det vel skrives mer ned. Så mener sikkert noen at det ikke har noe å si. Tull. Det er riktig at det ikke har betydning for cash-flow. Men det tyder på at noe kanskje ble kjøpt til eller investert i for høy pris. Hvor mye DNO har skrevet ned etter kjøpet av Faroe Petroleum til ca. 7 mrd. kr, vet jeg ikke. Men tallene er vel ikke små.

Kanskje kommer det en nedskrivning koblet til dette: Kilde: https://newsweb.oslobors.no/message/566841 AKERBP skrev da "Impairments
Non-cash net impairment charges are estimated to approximately USD 400 million (approximately USD 100 million after tax) for the second quarter, mainly related
to the Ula area, where the year of expected shut-down has been accelerated from 2032 to 2028."

DNO eier 20%. Kilde: https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/ula/

2) HVA SKJER EGENTLIG PÅ BAESHIQA?
Det er vel gått 1 år siden en presentasjon hvor det ble snakket om at DNO og KRG var i samme båt, og at produksjonen på Baeshiqa-feltet kunne settes i gang raskt. Jeg har enda ikke sett noe informasjon som tilsier at produksjonen er i full gang.

Noen mener at det er ekstremt gunstig å investere i KRG. Det er ikke opplagt. Når det tar år fra kostnader påløper til inntekter kanskje kommer, om de kommer, og det samtidig påløper høye renter (nær 8%) på lånt kapital, så er det ikke alltid opplagt.

DNO har 65% av feltet. Jeg aner ikke hvor mye de har pådratt seg i kostnader.
Men bare for et talleksempel la oss anta at det er påløpt kostander på 500 mil. kr. DNO tar 65% av disse, så snakker vi 325 mill. kr. Og ca. 26 mill. kr. årlig i rente kostander. Kostandene påløper. Inntektene uteblir. Ikke mye lønnsomt det, enn så lenge.

Det er sikkert flere ting en bør være oppmerksomme på. Bare legg til.

KOMMENTAR OM LEDELSEN
Ledelsens oppgave er å skape verdier, synliggjøre dem og styre risiko.

Målt med verdsetting på børs, så lykkes ikke DNOs ledelse i det hele tatt. Det er fiasko. Det enkleste i verden burde være:
1) Informere godt. Om verdiene DNO sitter på. Kontantstrømmen nå og fremover. Misforholdet til børsverdi. Også om hva som skjer på Baeshiqa og når og hva som kommer i produksjon i UK/Norge. DNO synes imidlertid lite opptatt av dette.
2) Notere aksjen også på en annen børs hvor verdsettingen er bedre og svingningene mindre.
3) Starte tilbakekjøp av aksjer så lenge verdsettingen på børs er ekstremt lav. DNO kan godt spre kjøpene ut. Små daglige kjøp. For en liten del av free cash flow.
4) Gi utbytte. Utbyttene DNO gir relativt til f.eks. Gulf Keystone og Genel Enery er svært beskjedne.
5) Styre risiko, det innebærer å ikke gjøre noen oppkjøp nå med dagens oljepris og presisere det. Den kan falle fort om det finnes en fredelig løsning der øst.

Jeg forventer imidlertid svært lite. Dagens ledelse har levert fint lite. Den fikk Tawke (Peshkabir) på et sølvfat og har skapt fint lite.
Ikke engang i dag med skyhøy oljepris og gasspris og en relativ fredelig situasjon i KRG klarer de å få fram verdiene. Selv ikke når de enkelt og greit kan starte tilbakekjøp. På sikt må det føre til høyere kurs, alt annet likt, siden dem som forlanger minst for aksjene selger først.

Så algoritmer, roboter og andre som ikke bryr seg om kurs og underliggende verdier og kontantstrømmer kan nok fortsette å herje. DNOs svake kurshistorikk og volatilitet ligger inne i datasettet, og da blir prisingen deretter så lenge DNO ikke gjør noe og større seriøse investorer synes avskrekket fra å kjøpe aksjer på billigsalg.

DNOs leder bør egentlig bli spurt om hvordan han vurderer egen innsats og fremtid i lys av hans vurdering av Faroe-ledelsen. En Faroe-ledelse som skapte store verdier for sine aksjonærer, endelig fastlagt gjennom salget til DNO av Faroe.
Kilde: https://e24.no/boers-og-finans/i/qnowdE/dno-kritisk-til-faroes-avkastning

"– Faroe har mislyktes i å levere konsekvent avkastning til aksjonærene de siste 15 årene delvis på grunn av utvannende aksjeutstedelser, utvannende opsjonsordninger og nylige vekst-utvannende bytter av eiendeler, sier Mossavar-Rahmani."

Hva er tilfellet i DNO? Er P/E rundt 2 en høy verdsetting av selskapet.



Redigert 01.11.2022 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
HAS
08.09.2022 kl 17:09 8051

All honnør for en fyldig, om enn noe ensidig, oppstilling. Vet ikke hva som ligger bak din forakt for selskap og styreformann, men slett ikke alle er enig i dine karakteristikker. Det store spørsmålet er likevel; hvor mange ganger må vi få servert samme leksa?
Kanin89
08.09.2022 kl 19:48 7982

Oppløysinga av RAK vil gje en oversiktlig eigarstruktur der det ikkje lenger er tvil om at alle aksjonærar si interesse er å synleggjere selskapsverdi.

Dersom konsensus framover er at Bijan er udugeleg, så blir det no mogleg å finne stemmefleirtal til ny styreleiar. Eg trur imidlertid at Bijan vil gjere mykje framover for å auke eigne verdiar i DNO, og har klare forventningar til utbytte og tilbakekjøp.
Tm3P
09.09.2022 kl 09:43 7738

Fest setebelte.
Dølle
09.09.2022 kl 09:57 7714

Ja , man trodde lenge at Putin ikke var totalt kokkos au. Uansett en forferdelig uting at stor eier har kontroll på dirigent staven. Ref Koa, som har mange likhetstrekk med DNO.
Anywhere
09.09.2022 kl 15:52 7558

Hmm, bare 91 dollar på oljepris?? Hva er da inntjeningen til DNO? Snakker vi revenue på latterlige 12 milliarder pr år???
Da passer det ganske bra med en pris på aksje/earnings i forholdet 1:1 :)

Trekker man fra kostnader, som er ganske fleksible, og som selskapet har skrudd opp dette året, så er vi fortsatt på P/E rundt 2.
Det er for stor rabatt for Kurdistan, uten tvil. Aksjen hører hjemme på 45-48 om vi skulle prise den som øvrigheten av større produsenter på OSE, og egentlig; så langt i historien har ikke Kurdistand i alle fall vist at det er noe særlig grunn til noen som helst rabatt i aksjen i forhold til andelen virksomhet der...

Dette blir garantert et tema på Paretos konferanse neste uke, og da har også DNO avholdt sin GF angående ervervet av assets fra RAKP.
Redigert 09.09.2022 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Prewia
09.09.2022 kl 16:24 7586

Så bevisas vår tes igen DNO följer inte alls oljan upp, 1 procent upp i dag när oljan är upp nästan 4, däremot när den går ner så två tredubblar vi ofta nedgången i olja
HAS
09.09.2022 kl 16:36 7726

Gikk det bedre i dag for Equinor, Aker BP og Vår Energi?:)
Anywhere
09.09.2022 kl 16:52 7809

For oss som jobber i og sammen med oljeselskapene så er det viktigere at det går veldig bra i selve selskapene for tiden:)
Det gjør det også for DNO, og tipper neste uke vil på ny starte reflektering av en høyere prising av selskapets aktiviteter.
Anywhere
09.09.2022 kl 18:41 7768

Fra 9. sept og en måned fremover i fjor gikk DNO ca 60%. Investorer ble trygget i troen på en sterkere utvikling for selskapets inntjening og tok plass.
Jeg kan godt ta en ny slik runde. Og fra dagens nivå tilsvarer det tangering av sist major topp like over 20 kroner.
Redigert 09.09.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Jajaja
09.09.2022 kl 20:09 7682

Enkel logikk viser at du er en tullekopp. Det som "bevisas" er - at du gjentar deg selv. Kun det.
Redigert 09.09.2022 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
HAS
11.09.2022 kl 13:00 7457


https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/09/11/7925455/dno-star-overfor-kjempesoksmal

Slike oppslag gir ryggmaksrefleksen et kjøpssignal:)

Sitat fra et annet oppslag i dagens FA:

Warren Buffet-sitat: - Pessimisme er den vanligste årsak til lave priser. Det kan være generell pessimisme eller pessimisme rettet mot selskaper eller bransjer. Vi er aktive i disse periodene, ikke fordi vi liker pessimisme, men på grunn av prisene den skaper. Det er optimisme som er den rasjonelle kjøpers fiende.
Anywhere
11.09.2022 kl 14:47 7414

Denne her Yemen-saken dukker opp med jevne mellomrom, ca en gang hvert år. Tydelig at man skal forsøke å sanke billige aksjer på tvil de første dager av kommende uke før Paretos seminardager.. Forøvrig omtrent neglisjerbart rent verdimessig, som selvsagt også er blåst opp i media. Man kan ikke ilegges store ansvar når myndigheter setter regioner i krigssituasjon og det introduseres grunner for Forje Majeure an mass...
Redigert 11.09.2022 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2022 kl 15:57 7598

Dno burde gjort opp for seg for flere år siden, dette blir mottatt dårlig i markedet og Dno blir stemplet som et useriøst selskap. Nok en dårlig melding for Dno. Dno er jo dømt til å betale oljedepartementet i Jemen 376millioner +renter...hva driver Dno med? Nei, dette useriøse selskapet fortjener ikke å være over 10kr.
Ondi05
11.09.2022 kl 16:07 7784

NÅ håper jeg du får rett Steve! Kommer DNO ned til 10 på denne dølle drittpakken, så går jeg vekk fra egne prinsipp og laster DNO til rett over ripa. Og sitter.
Lykke til med baissingen, du får vind i seilene nå. 😁
Anywhere
11.09.2022 kl 17:24 8030

SteveP, det utgjør godt 30 øre/aksje, men som du ser har dette versert tidligere, og det er gitt medhold før at DNO ikke er direkte lastbar for situasjonen i DNOs datter i Yemen.
Så det er ikke riktig at DNO skulle gjort opp for seg. Blir man nektet mulighet for å drive forretning, så er det andre som må gjøre opp for seg...
Redigert 11.09.2022 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
PaleRider
13.09.2022 kl 15:07 7655

Enda mer tull og tøys. Du klarte å finne en periode DNO hadde gått i pluss.

Du kan kanskje ta tak i perioden fra 23. mars 2020 da kursen var 2,7 kr. Hvis du ønsker å lure deg selv og andre til å tro at alt er kjempebra i DNO.

Folk kan jo finne en periode hvor DNO har gjort det bra. De som ønsker å se bort fra virkeligheta kan jo se på tida fra 23. mars 2020 da kursen var 2,7 kr. Så kan de se bort fra at DNO i forkant hadde falt fra 19,8 kr den 15. april 2019. Og også glemme at kursen i dag - mange mange år senere er 12,78 kr. Sjanseløst.
PaleRider
13.09.2022 kl 15:09 7673

DNO raser videre. Ned 2%. Mer enn dobbelt så stor nedgang som børs og oljepris. Mer ned. Mindre opp. Slik dannes absurde kursnivåer. P/E er nå under 2. DNO raser fra et lavt nivå. Andre oljeselskaper faller kanskje 0,1% fra høye P/E nivåer. 6,7,8,9,10? Helt vanvittig.

Likevel klarer ledelsen fra h..... ikke å starte tilbakekjøp av aksjer.
De vil kjøpe RAKP-rask fra styreformannen til P/E 6 eller 7. Men DNO-aksjer til P/E på 1-tallet verken vil eller klarer de å kjøpe. Er de totalt tapt bak ei låvedør? Det ser sånn ut. Det har sett ut sånn lenge. De burde vært skiftet ut for lengst.
Redigert 13.09.2022 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
omans
14.09.2022 kl 11:34 7459

Var nok en sedvanlig overreaksjon. Alltid psykologi rundt geopolitisk, og svingnigene er store. Fair value er uviss, ser dnb mener 16.
Kurs nådde 17-18 i juni. Hvis den først bryter over 15, vil nok det gå høyere enn 16. Vil enn så lenge ligge mellom 12 og 15.
omans
22.09.2022 kl 16:35 7136

Eksempel på investtech dusteriet: (21.09)

DNO utviklet seg negativt og falt 1.3 prosent til en sluttnotering på 12.73 kroner. Aksjen har ikke sluttet på en lavere kurs siden 22. juli. Dette var den fjerde dag på rad aksjen falt. Aksjen brøt ned gjennom støtten ved 12.75 kroner i en hode-og-skuldre-formasjon. Dette utløste et salgssignal og en videre nedgang til 7.66 kroner i løpet av ett år indikeres.
--

Jau jau, ned til 7.66 kr med den oljeprisen, da må olje prisen falle endel. Men antar du har en annen vinkling mot AkerBP, og den går også mot oljepris. Tenker de prikket inn bunnen for nå.
Redigert 22.09.2022 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
PaleRider
01.11.2022 kl 16:26 6784

DNO fortsetter å være tragisk priset. Aksjonærene får være med på alle nedturer i markedet, men få oppturer.

P/E i DNO er nå tett på 2. Det er en ekstremt lav pris. Andre oljeselskaper er langt høyere priset. P/E på 6 tallet. Skulle DNO ha en P/E på 6, så burde kursen gått 3 gangeren for å hatt en fair pris. dvs. aksjekurs på 40 kr. Med P/E på 4 skulle DNO hatt en kursdobling og kurs 27.

Exxon er på mer enn 5 year high, kanskje all time high? DNO er mer enn halvert fra toppen.

Selvfølgelig klarer ikke DNO å kjøpe tilbake det billigste som finnes. Egne aksjer. Det tross at DNO har 100 vis av millioner på bok. I stedet kjøpte de RAKP assets til P/E på 6 eller 7 tallet. Mao. tre ganger så dyrt. DNO får ganske sikkert ikke kjøpet noe som helst i markedet til P/E under 4. Og da vil et kjøp av assets eller selskap være utvannende for dagens eiere relativt til å kjøpe tilbake egne aksjer.

I stedet for å kjøpe tilbake billige egne aksjer bables det i vei om å kjøpe noe i Afrika. Det er sikkert ikke lurt å kjøpe noe med dagens høye oljepriser. Går prisen ned, som f.eks. ved fred i Ukraina eller en ny runde med pandemi, så vil det en kjøper trolig bli et dårlig kjøp. Det har DNO gjort før, som kjøpet av Faroe Petroleum.

Styreformannen har vist i en årrekke at han ikke får til særlig. Det blir vel mer babbel om en fot på gassen og en fot på bremsen. Det eneste han bremser er aksjekursen.

Det kommer helt sikkert mer avskrivninger. Det er nær garantert. Når Foxtrot kommer inn senere, så kan de vel starte å skrive ned der også, massivt og langt mer enn normalt.

Det kommer ganske sikkert ikke noe substansielt nytt om Baeshiqa. Hva er det de driver med?

Track-recorden for boringer og funn er langt fra bransjeledende.

DNO fortsetter ned i dag. Nesten 0,5% ned.. Det på en dag børsen er opp 1%. Tross at oljeprisen er er solid opp 2% fra høye nivåer. Så faller DNO fra et lavt nivå. Det er vel kanskje noen som shorter i påvente av at den vandrende skuffelsen skal lese høyt fra powerpointer.
Redigert 01.11.2022 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
PaleRider
01.11.2022 kl 16:47 6884

Her er fakta:
Siste 5 år: DNO + 44%, EQUINOR +179%, AKER BP +143%, PEN +802%, AOI +170%, Exxon +62% Olja fra 63 USD til 95 USD = +50%, OSE +47%

Siste 3 år: DNO +19%, EQUINOR +143%, AKER BP +58%, PEN +40%, AOI +173%, Exxon +70% Olja fra 62 USD til 95 USD = ca. 50%, OSE +31%

Siste 6 mnd.: DNO -2%, EQUINOR +22%, AKER BP +12%, PEN +13%, AOI +40%, Exxon +31% Olja fra 105 USD til 95 USD = -9%, OSE -2%

Siste 1 mnd.: DNO +1%, EQUINOR +3,5%, AKER BP +7%, PEN +22%, AOI +23%, Exxon +16% Olja fra 89 USD til 96 USD = +7%, OSE +5,3%

Siste uke.: DNO +3%, EQUINOR +5,5%, AKER BP +10%, PEN +2%, AOI 0 %, Exxon +3% Olja fra 94 USD til 94 USD = 0%, OSE +3%

Utviklingen i DNO er katastrofalt svak relativt til andre oljeselskaper. I nær alle perioder. Utviklingen siste fem og tre år er en skandale.
Utviklingen er katastrofalt svak også relativt til oljeprisen.
Utviklingen er elendig relativt til hele børsen. DNO-aksjonærene har tatt ekstrem risiko. Når alt har gått veien som oljepris, betalinger, situasjonen i KRG m.m. så stiger knapt aksjen. Når oljeprisen er litt ned, så kollapser DNO fra et latterlig lavt nivå.

Så følger DNO andre oljeselskaper? NEI, ikke over tid
Så følger DNO oljeprisen? NEI, ikke over tid.

DNO presterer ELENDIG for å si det mildt.

P/E rundt 2 sier det meste.
Halvering fra topp, sier mye.
Det mens oljeprisen er på høye nivåer og andre oljeselskaper har gått solid.

Hvordan DNO presterer kursmessig, bør spille inn når godtgjørelsen til styret og ledelsen skal fastsettes. De fleste burde vært bytte for lengst.
PaleRider
01.11.2022 kl 16:52 7020

Tallene ble raskt hentet på https://investor.dn.no/#!/Aksje/S185/DNO/DNO

Det kan godt være at jeg har skrevet en feil eller to i farta. Men det rokker nok ikke ved bildet.

Dem som stiller spørsmål ved P/E tall for DNO og/eller RAKP-rasket, får gå tilbake til Finansavisen en dag den uka "tvangskjøpet" ble annonsert.

P/E tallet for DNO kom fra en av de riktig dyktige forvaltere. (Det samsvarer ok med mine bakpå konvolutten vurderinger, men det har mindre å si).
P/E tallet for RAKP-rasket kom fra en riktig dyktig SPM-analytiker.
Dette er omtale tidligere i tråden.
oto1
01.11.2022 kl 20:22 6786

DNO's P/E er ikke noen heksekunst å regne ut.
I første halvår tjente DNO 212 mill USD, eller ca 2 kr per aksje.
Tjener DNO det samme i 2 halvår så ender EPS rundt 4 kr, og P/E på 3-tallet.
Nå ligger det en økning i inntjening i mitt estimat for 2 halvår, så P/E på lave 2 tallet er ganske realistisk for 2022 sett under et.

Når det gjelder "RAKP rasket" og en "dyktig" analytiker så har nok jeg en litt annen mening enn du og Teodor (selv om han i det minste mener at kjøpet ser OK ut).

Ser man litt på historikken med utbetalinger fra Foxtrot, så finner man følgende:

2016: Utbytte fra Foxtrot på usd 22,6 mill, minus driftsutgifter på 5,7 mill usd og investeringer på 8,9 mill usd. Netto, 8 mill USD
2017: Utbytte fra Foxtrot på usd 28,7 mill, minus driftsutgifter på 3,1 mill usd. Netto 25,6 mill USD.
2018: Utbytte fra Foxtrot på usd 20 mill netto (oppgir ikke total utbetaling og driftskostnader).
2019: Utbytte fra Foxtrot på usd 16,6 mill netto.
2020: Utbytte fra Foxtrot på usd 12,9 mill netto. Inngår ny 10 års avtale avtale med Elfenbenskysten (til 2034), der partnere investerer i nye brønner og onshoreanlegg mot økt pris på gass og høyere leveranser.
2021: Utbytte fra Fotrot på usd 5,1 mill netto. Godt i gang med utbygging / boring av nye brønner.
2022 (første halvår): Utbytte fra Foxtrot på 8,8 mill usd, Netto -0,2 mill usd etter 9 mill usd i drift og investeringer.

Hva tenker jeg om disse tallene?
Ser vi "normalår", 2017-2019, altså år som ikke er preget av korona (2020), eller store investeringer i infrastruktur (2016, 2021-22), så ser vi at netto utbetalinger til Mondoil var et snitt på 20,7 mill usd.
Det val altså med lavere produksjon og lavere gasspriser.

Jeg for min del tror at DNO i årene fremover kommer til å motta 25-30 mill usd netto årlig, og at Mondoil kjøpet er tilbakebetalt på 3-4 år.
Også tatt i betraktning at dette er inntekter med noenlunde fast pris, og går sin gang uavhengig av det meste, så mener jeg at DNO har gjort en kjempedeal.
At Bijan valgte oppgjør i DNO aksjer er kanskje heller ikke så rart, all den tid DNO i seg selv er billig, og vi har fått Mondoil billig.

Når det berømte markedet vårkner gidder ikke jeg å spekulere i.
Jeg tror ikke jeg får en ny dag der jeg våkner til nesten 100% oppgang som i RAKP, men om jeg la meg til å sove nå, og våknet til neste sommer,så tror jeg det ville vært en hyggelig opplevelse fet også.
Jeg er i alle fall heftig lastet med ath i dno aksjer med god margin.
Tm3P
02.11.2022 kl 09:12 6563

Du klarte ikke vente 2 dager for å se om de kommer med noen gode nyheter på kvartalspresentasjonen? Skal ikke nekte for at jeg blir veldig skuffet hvis de ikke kommer med noen aksjonærvennlige grep, men forhåpentligvis ikke butthurt nok til å komme med en lang stil med klaging. Er man ikke fornøyd med ledelsen tar man bare en revurdering på om man er villig til å fortsatt være investert i selskapet, hvis ikke så selger man og kommer seg videre i livet. Ingenting av det vi skrivet her har noen påvirkning på ledelsen i børsnoterte selskaper uansett.
PaleRider
02.02.2023 kl 17:54 5891

Svak utvikling i DNOs kurs.

Verdsettelsen er lav. P/E er vel på 2-tallet nå.

BETALING FRA KRG
DNO synes totalt ute av stand til å informere. De andre KRG-produsentene har ikke meldt betaling. Så da uteblir den kanskje også for DNO?

Gulf Keystone, et annet oljeselskap i KRG, har imidlertid oppdatert markedet. Der kan en bl.a. se på side 6 at det tar lenger og lenger tid før selskapene får betalt.
Hvorfor, det kan en bare lure på:
https://wp-gulfkeystone-2020.s3.eu-west-2.amazonaws.com/media/2023/01/GKP-Corporate-Presentation-Jan-23-v3.pdf

En kan bare spekulere. Kanskje en grunn er at KRG skal betale selskapene for mnd. da oljeprisen var langt høyere, godt over 100 USD, med betaling for dagens produksjon. Nå får KRG langt mindre betalt som følge av lavere oljepris, og det skaper kanskje trøbbel om de ikke har satt av penger til å betale.

DNO og de andre oljeprodusentene i KRG bør be om å få selge sin del av produksjonen selv. Da slipper en uforutsigbarheten om betaling. Det vil ta ned risikoen. Kanskje DNO da kan prises mer fair. For en begynnelse med P/E på 6-tallet. Noe som nær tilsier at kursen skal ganges med 3. Kurs 36 hadde vært noe. Ikke tullet med kurs 12 og P/E rundt 2. DNO må mer enn gjerne lette litt på tilbakebetalinga om de får selge olja selv.

BASHIQA
Informasjonen har vært knapp. Når skal DNO få i gang produksjonen skikkelig? Det er bare rart at KRG ikke betaler, og at produksjon fra Bashiqa som kunne økt KRGs muligheter for å betale synes holdt tilbake.

DNO har pådratt seg betydelige kostnader, og jo lenger produksjonen utsettes jo verre blir avkastninga fra Bashiqa.

BRASSE
I denne artikkelen fra 2018 var styreformannen bekymret for hvordan Faroe som da hadde eierskapet på Brasse ville håndtere feltet.
"Bekymret for Brasse-budsjett I tillegg er DNO bekymret for Faroes evne til å levere Brasse-utbyggingen i tide og i tråd med budsjettet."
https://e24.no/boers-og-finans/i/qnowdE/dno-kritisk-til-faroes-avkastning

Nå 5 år senere etter at DNO har vært eier lenge skjer det lite. Partnerne på feltet fant vel ikke grunn til å gå videre med det. OKEA overtok vel andelene deres for lite. At DNO skal få strålende lønnsomhet ved dette feltet, synes som en utopi når de andre ikke klarte det med gunstige regler under olje skattepakken. Det som skulle løfte DNOs produksjon i Nordsjøen mye, er derfor langt ute i det blå.

https://www.okea.no/investor/investor-news/okea-enters-into-the-brasse-license/
https://www.offshore-technology.com/marketdata/brasse-conventional-oil-field-norway/
sveipen
02.02.2023 kl 20:05 5949

Styrets leder er ikke skikket til å ivareta aksjonærenes interesser.
Uansett hvor positiv man er, er det ikke mulig å overse dette faktumet.
Utbyttet har heller ikke vært all verden å skryte av, selv om mange synes dette er bra.
Å ha forhåpninger om at dette skal bli noe bedre er vel bare å lure seg selv.
Jeg tror aksjonærene må stikke fingeren i jorda å innse at fremtiden vil bli maks kr 0,25-0,50 iutbytte pr år, og at aksje kursen neppe vil øke noe særlig fremover.
Dessverre må man også kanskje ta inn over seg at oljeprisen også kan falle, og da ser vi raskt 9-10 kroner, og 0,00 i utbytte.
Manglende betaling er også et negativt faktum som i stor grad er til stede i DNO, men lite i sammlignbare selskaper.
Dette drar også ned.
Hvor lenge er det fornuftig å vente på bedre tider?
Dølle
02.02.2023 kl 20:36 5915

Nå må du ikke snakke ned verdens værste styreleder da. Har fått kjeft flere ganger for tilsvarende. Selskapet er en skandale og mini utbyttet man har sett er mer en hån enn glede. Men....jommen har det ikke vært mengder av svært så mye skryt for disse pingle utbyttene au. SItter til 14,80 uansett når det inntreffer så skal det bli en gledens dag å slippe å ha dette trøtte dasspapir i porteføljen.
oto1
02.02.2023 kl 22:21 5836

Synes du utbyttet er så dårlig?

Hva begrunner du det med?

Utbytte 1 kr / aksjekurs 12 gir 8,33% direkteavkastning og er vel i øvre skikt på børsen.

Ta med tilbakekjøp og sletting av egne aksjer i tillegg og dno er i top 5% av aksjer på børs.
Tm3P
02.02.2023 kl 22:34 6044

Utbyttet er vel ikke akkurat veldig sprekt mtp inntjeningen.
Men for min del er det helt greit at de også prioriterte tilbakebetaling av dyrt lån og tilbakekjøp av aksjer.

Nå som gjelden nesten er halvert tenker jeg derimot at det er på tide å øke utbytte, gjerne i kombinasjon med fortsatte tilbakekjøp.
Redigert 02.02.2023 kl 22:39 Du må logge inn for å svare
Fendi80
02.02.2023 kl 22:38 6058

Hvor leser dere om utbytte? Og når skal det skje? Har ikke lest noe om utbytte på 1kr noe sted.
Tm3P
02.02.2023 kl 22:40 6183

De fikk tillatelse av generalforsamlingen i fjor til å betale ut 1kr i utbytte fram til neste GF.
De har hittil betalt ut 25øre pr kvartal og det er vel forventet at de vil fortsette med det.
oto1
03.02.2023 kl 00:32 5969

Jeg får 25 øre i kvartalet. 4 x 0,25 = 1 kr.
tavre
03.02.2023 kl 06:38 5797

Noen må ha det inn med teskjeer ser det ut til :-))
nucleus
03.02.2023 kl 08:41 5813

https://aksjelive.e24.no/article/nQGB0L Iforhold til Brasse feltet kom de med oppdatering 28/12. Men takker ellers for veldig god informasjon og debatt om DNO.
omans
03.02.2023 kl 11:33 5545

Skraper vel bunnene nå, kan ikke skjønne annet.
Sentimentet er tøyd langt nedover, et sted må dert snu.
Når osebx blir ferdig med 1200 området, og går videre mot 1220 og over, så er trolig DNO med på vei til 15 igjen.
Oljepris har falt gradvis snart i ett år, men er tegn på å bunne ut nå. Rekyl her bør gi rekyl i oljeselskaper, som vil gi oppgang forbi 1220.
STHLM
03.02.2023 kl 11:46 5493

Samme sak her, får 0,25 nå straks igjen er jeg sikker på. Han må sleppe derivat og kjøpe aksjen. Bra med gode utbytten.

DNO klarer opprettholde kr1 uansett andre valg med stor kassa, uansett gjerne en liten økning neste periode, mener fortsatt det. Holder med 0,30-0,40 x4 fortsette gode trenden opp her. Gir tilllit til markedet.