500M i bunnlinjen for REC årlig + støtte for wafer / ingot

Slettet bruker
RECSI 05.08.2022 kl 09:49 3631

Bravo Finansavisen. Dere publiserer en dritt pakke rundt REC, med en kommentator som tydelig ikke vet hva han snakker om, rett før vi er i en historisk periode for selskapet og dette er resultatet. Antar at skribent og redaktør føler seg mindre intelligente akkurat nå.

Nå har politikerne i USA endelig blitt enige. Endelig har vi fått pakken vi har ventet så lenge på. Dette vil bringe 500M nok årlig til REC i bunnlinjen med $3 pris reduksjon. Dette vil være ekstremt viktig for Hanwha, hvor de vil få flere fordeler for sin wafer og ingot fabrikk som skal bygges til over $2 milliarder og skape 2.500 arbeidsplasser. Hanwha uttalte i går at de skal investere ytterligere milliarder, på grunn av den politiske pakken.

Trådene våre blir låst. Innleggene våre blir slettet. Jeg er helt sjokket over det jeg har observert her de siste dagene.

Men dere stopper ikke oss. Dere stopper ikke toget som er på vei for REC og reisen vi aksjonærer har i vente de neste årene. Dette er norges beste vekst case - og dere bør gjøre jobben grundig før dere prøver å angripe selskapet igjen, fordi selskapet har en aksjonær masse som er lojale og som kan hva de snakker om.

Skuffet.

Reservert og vil redigeres om litt og kilder vil legges til.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 09:49 3634

Reservert.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 09:49 3620

Reservert.
Null
05.08.2022 kl 09:58 3442

Ja Uchi
Det ser ut som om det går veien for oss nå, gode signal fra mange kanter
Det vi har ventet på av politiske prossesser ser også ut til å gå i mål i løpet av helgen.
Da er mange års venting, over i en ny fase.....
Jeg hadde forventet at noe skulle ske tidligere, men har vel aldrig tanker for å gå ut ;)
Har tro på endringen og selskapet, har tro på fremtiden, men må innrømme at det tar tid.... og jeg må vel si at ingen ting er klart før alt er klart så det er litt igjen før jeg slipper meg helt løs ennå....

Jeg har i perioden kjøpt litt og litt så nå er det noen gode år fremmover ......

Med eller uten FA, sine betraktinger....

Men dere stopper ikke oss. Dere stopper ikke toget som er på vei for REC og reisen vi aksjonærer har i vente de neste årene. Dette er norges beste vekst case - og dere bør gjøre jobben grundig før dere prøver å angripe selskapet igjen, fordi selskapet har en aksjonær masse som er lojale og som kan hva de snakker om.

En god uke neste uke også ;)
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:07 3306

Skjønner ikke hvorfor alle snakker om wafers og ingots?? REC er jo en 'silikonaksje', skal jeg tro Finansavisen, så det er vel falske bryster og yogamatter vi bør snakke om :-)
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:11 3211

Haha, syns faktisk akkurat den biten var det flaueste med hele artikkelen

"Jorden består av 28% silikon"
- Karl Johan Molnes, 2022
Redigert 05.08.2022 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:12 3160

Hahahaha, pokker, da har jeg lest meg opp på feil nyheter det siste året:)
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:13 3135

Stand by you.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:22 2950

Hahaha, uff.
Håper han tar all kritikken her med litt humor også.

Ønsker ikke å mobbe fyren, men det hadde nok ikke skapt like skarpe reaksjoner hvis Molnes viste en litt mer ydmyk tilnærming til tider.

Hovmod står for fall er det noe som heter....
stockwalker
05.08.2022 kl 10:23 2923

Du glemte sexdukker da..
Nå er jeg tilbake i RECSI igjen, vil være med på oppgang før (og etter) Q2
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:26 2841

Velkommen inn i "menigheten"!
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:33 2739

Det er helt sykt at dette ikke genererer mer oppmerksomhet i norsk presse.

En støttepakke som vil endre hele markedsgrunnlaget til et av de mest omsatte selskapene på Oslo børs er i ferd med å stemmes gjennom.

Representerer (skal ikke nevne navn - men journalistens navn begynner på M og slutter på S) kunnskapsnivået til norsk finanspresse?

Får satse på at et av de større meglerhusene kommer på banen her med oppdatert analyse så fort pakken er vedtatt, da er veien mot 30 kr kort.

I så fall har jeg innsett at jeg like gjerne kunne lest Donald Duck og fått større kunnskap.
Rubin
05.08.2022 kl 10:43 2604

Fantastisk dag for RECSI, MEN en utrolig trist dag for YTRINGSFRIHETEN som vi har mistet i en av Norges største såkalte finansaviser.
Regner med at dette innlegget også blir slettet som mine øvrige innlegg om «fake News»
Bullfight
05.08.2022 kl 10:49 2532

E 24 er ikke stort bedre (Rec Silicon er opp 5,32 prosent.)
Null
05.08.2022 kl 10:51 2496

OM der eser på overskriften for denne tråden, kan dere da holde dere til det som den omhandler.
Lå nå FA få vile eller lag en tråd der dere skriver om dette IKKE ødelegg denne tråden også med "tull og fjas"


PÅ forhånd TAKK

NULL
Slettet bruker
05.08.2022 kl 10:59 2375

Jeg har jo denne evinnelige kalkulatoren min da.
Tar vi utgangspunkt i avtale med HS på 30$/kg, selvkost 11$, silanpris 25$ (selvkost 8$), og en P/E på 8, så gir dette kurs 87,-

Senker vi selvkosten med 3$/kg for poly som er i pakken, så gir dette kurs 97,-

Dette er da med full produksjon i ML og Butte.

Edit: Dette betyr vel at vi kan regne ca 10,- på kursen for selve pakken?
Redigert 05.08.2022 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2022 kl 11:09 2278

Veldig godt poeng Null.

Tilbake til tema:

I dokumentet for IRA på side 414-415 står det følgende:

‘‘SEC. 45X. ADVANCED MANUFACTURING PRODUCTION
CREDIT.

‘‘(a) IN GENERAL.—
‘‘(1) ALLOWANCE OF CREDIT.—For purposes of
section 38, the advanced manufacturing production
credit for any taxable year is an amount equal to the
sum of the credit amounts determined under sub
section (b) with respect to each eligible component
which is—
‘‘(A) produced by the taxpayer, and
‘‘(B) during the taxable year, sold by such
taxpayer to an unrelated person.

‘‘(2) PRODUCTION AND SALE MUST BE IN
TRADE OR BUSINESS.—Any eligible component produced and sold by the taxpayer shall be taken into
account only if the production and sale described in
paragraph (1) is in a trade or business of the tax payer.

‘‘(3) UNRELATED PERSON.—For purposes of
this subsection, a taxpayer shall be treated as selling
components to an unrelated person if such component is sold to such person by a person related to
the taxpayer.

https://www.democrats.senate.gov/imo/media/doc/inflation_reduction_act_of_2022.pdf


En tanke jeg har hatt, som jeg gjerne vil ha innspill på er...
Betyr ikke dette at Hanwha ville gå glipp av 3$/kg-fordelen for recsi dersom de kjøpte opp Recsi og "solgte til seg selv"?

Jeg har null tro på at Hanwha har planer eller ønsker om å kjøpe opp Recsi, så det er i grunn ingen vits å tenke den tanken.
Men dette betyr vel også at man snakker om et betydelig tap av goder dersom de skulle gjort noe slikt?

Eller har jeg forstått lovteksten feil her?
Redigert 05.08.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
aksjebull
05.08.2022 kl 11:17 2182

Silisium...😎 det er jo godt med rikelig råmateriale he he
Slettet bruker
05.08.2022 kl 11:21 2139

Godt poeng. Det må være et skille mellom selger og kjøper for å kunne få skatteletten, slik jeg leser det. Det betyr at det er helt uaktuelt å innlemme REC i Hanwha.

Tenker også litt videre rundt dette med at et "søsterselskap" skal stå for driften av wafer/ingot fabrikken på utvidelsetomten. Dette er nok også for å kunne skille selger og kjøper, slik at de får 12$/m2 i støtte for dette også.

Ser vel her at både Hanwha og REC har hatt tett dialog med myndightene underveis, da de vet hva de må gjøre for å få mest mulig ut av dette.
Slettet bruker
05.08.2022 kl 11:29 2028

Helt klart et tett samarbeid med politikerne her ja, det er et veldig sentralt poeng.

Som Chuck Sutton sa i et intervju om halvleder-seieren jobber de direkte med politikere helt opp til senatorene for å få mest mulig ut av disse pakkene:

"The bill passed on a 64-33 vote with both Montana senators, Jon Tester, a Democrat, and Steve Daines, a Republican, in support of the spending. Sutton said he worked with both senators on issues important to the company’s operations in Montana."

https://mtstandard.com/news/senates-280-billion-tech-bill-benefits-montana-businesses/article_fa299b72-5ca3-56a0-9fa5-f83815800b55.html