Olje - Stor HS formasjon utløst ned til usd 77 pr fat?

Frodon
OLJE 05.08.2022 kl 13:32 60270

En stor HS (Hode Skulder) formasjon har blitt dannet i år, med venstre skulder på ca usd 100 fra mars/april 2022, hode på usd 123 den 8.6.2022 og høyre skulder ble lagd i juli 2022. Oljen har allerede brutt ned igjennom bruddpunktet på usd 100 og et sterkt salgssignal er utløst til usd 77 området. Hvis olje prisen etablerer seg over usd 100 igjen med ca 3%, blir salgssignalet nøytralisert.

MACD utløste salgssignal 2.8.2022 og RSI har brutt under de forrige bunnene i år. RSI nærmer seg oversolgt, så vi kan få en reaksjon opp igjen hvis RSI begynner å stige igjen.

Ser vi på fundamentene, er det mer enn nok olje i verden....så hvorfor er prisen så høy?
Drivstoff forbruket har også gått ned hver måned nå, selv midt i USA sin kjøresesong. Er det økningen i rentene som begynner å stoppe forbruket?
Redigert 05.08.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Tyrkman
06.08.2022 kl 16:22 4050

Prisen i dk har normalt ligget omkring 0,8 DKK / kWh eller med nuværende kurs ca. 1,07 NOK hvis uden afgift. Afgiften i dk er 64% så slutbrugeren betaler altså en noget højere pris.
Kernekraft er faktisk dyrere end vindkraft hvis infrastruktur medregnes - hvilket den naturligvis bør gøres da et kraftværk uden distributionsmuligheder ikke kan anvendes. Dertil kommer problematikken med affaldet og som bekendt en vis risiko
Redigert 06.08.2022 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.08.2022 kl 18:28 3979

Hvor mye har solpanel anlegget i Norge kostet deg ink montering og alt av kostnadene? Hvor mye strøm produserer du på den kalde perioden der du bor vs ditt strøm forbruk?
Frodon
06.08.2022 kl 18:35 3917

Regnestykkene er jo litt forskjellige fra land til land. Norsk industri har hatt et fortinn med billig strøm i lang tid, nå er det endret. I Nord-Norge, der det bor veldig få mennesker, er strøm ca gratis nå også. Mange Norske bedrifter vurderer å flytte produksjon til Nord-Norge eller ut av Europa, der det ikke er strøm krise.

Hva tenker du om disse tallene?

«Dagens langsiktige, industrielle kraftpriser ligger på 25–35 øre per kilowattime (kWh) fra vannkraft.

Flytende vindkraft er beregnet til 117 øre/kWh, kanskje synkende til 85 øre i 2035 hvis vi bygger riktig stort (ref. NVE)»

«kjernekraftverk med 200 megawatts moduler og kraftpris på under 50 øre/kWh»

https://www.dn.no/innlegg/energi/havvind/vannkraft/innlegg-flytende-havvind-er-feil-spor-for-norge/2-1-1225275
Tyrkman
07.08.2022 kl 07:21 3727

Jeg kan ikke genkende tallene dn refererer til men de afhænger naturligvis af møllens placering og type.
Kontraktafregningsprisen i maj 2021 var 28 øre/kWh i Vestdanmark og 30 øre i Østdanmark. Dette er middelværdier.
Prisen for offshore ligger kun lidt højere men også her er metoden naturligvis afgørende særligt om fast fundament eller flydende. Der sker meget udvikling også her for at bringe prisen yderligere ned. Passer dog medet godt med det langsigtede interval du refererer til.
https://winddenmark.dk/nyheder/moelleejerne-kan-glaede-sig-over-hoeje-elpriser-2021
Frodon
07.08.2022 kl 08:09 3680

Jeg snakker om prisen det koster å lage strømmen i Norge med vannkraft og vindkraft, ikke hvor mye strøm prisen er på. Vannkraft er vanvittig mye billigere i Norge enn vindkraft. Aker har et selskap som heter RainPower. Det lå under Aker horizons, men ble nettopp flyttet under Aker Solutions. RainPower driver med vedlikehold og effektivisering av vannkraftverk. Under pandemien var strøm prisene så lave, at ingen ville bruke penger på å skape mer kraft i vannkraftverkene våre. Også ble strømprisene veldig høye, da var det ingen som så vitsen med å effektivisere vannkraftverkene. Så RainPower måtte permittere store deler av de ansatte. Dette var noe av det som kunne gitt billigst mulig strøm til Europa
Redigert 07.08.2022 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
07.08.2022 kl 10:01 3584

Mulig det er mer enn nok olje i verden, men hvordan kan det da ha seg at "Cuba has been suffering daily blackouts and fuel shortages." (Reuters)?
Er det kun "grotesque greed" (også Reuters) fra de store oljeselskapene som har skylden?

mvh
Redigert 07.08.2022 kl 10:04 Du må logge inn for å svare
Badgirl
07.08.2022 kl 10:14 3561

Bare vent til fyringssesongen starter i Europa, samtidig som Kina sannsynligvis letter på Covid-tiltakene da vil nok oljeprisen få ben å gå på!
Redigert 07.08.2022 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
07.08.2022 kl 10:56 3506

Er det med olja litt som en kommentator sa om boligmangelen i noen av de større byene?
Lavere pris (husleie i dette tilfellet) kan ikke skape flere utleieboliger.
Og hvordan var det med gassen?
Er det på alvor noen som tror de høye prisene ikke i hovedsak, men ikke alene, skyldes det store frafallet av russisk gass?
I hvilken grad olje/gassselskaper bør ha et større samfunnsansvar kan selvsagt diskuteres.
Hva er tålegrensene for «spillereglene»? Hvor høye kan «skottene» være?
Myndigheter i alle typer regimer legger føringer for handel, spørsmålet er hvilke gruppers «krav» de gir mer eller mindre etter for eller stimulerer.
Amerikanerne har antitrustlover fx. Og vi har midlertidig trøstrefusjon på strømregninger.
Redigert 07.08.2022 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
InvesThor
07.08.2022 kl 11:27 3464

Bare vent til election season er over i statene. Tror nok oljeprisen får seg et kraftig rykk i oktober/november, og da snakker vi opp. USA SPR er på 53%, som nevnt tidligere i tråden, det laveste på lenge. Kina stabler seg på bena og skal kjøpe mer olje igjen etterhvert. Vi skal nok spinne litt mellom 80 og 100 frem til okt/nov. My 5 cents. Macro voices har noen spennende podcaster de siste par ukene.
ibyx
07.08.2022 kl 11:50 3472

Når det gjelder gassprisene har fx EU gass ligget tett oppunder 200EUR siste 2 uker. Hva kan forventes her framover? Klarer «Biden» å prate ned prisen? Det er kanskje mindre interessant for ham/US market i og med at US er selvforsynt med gass?
For flere av de norske selskapene er vel gassprisene forøvrig nå viktigere for inntektene enn olja?
Som en sideblikk så jeg også en oversikt som viste at storeksportør av olje Saudi, ikke leverer stort mer enn Norge på gass.

https://elements.visualcapitalist.com/largest-producers-of-natural-gas/
Redigert 07.08.2022 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.08.2022 kl 17:36 3324

Du la ikke med noen link, men tenker du på mangelen pga brannene?

https://www.reuters.com/article/uk-cuba-fire/cuba-fire-rages-at-fuel-storage-port-mexico-venezuela-sending-help-idUKKBN2PD004

Hvis det er mangel på olje og krise, hvorfor er det ingen rasjonering? Eller oppstart av olje felt som er funnet, som ikke er i produksjon? Eks Afrika har masse olje funn, som ikke er i produksjon

Kanskje ingen her som husker olje krisen på 80 tallet? Da det måtte byttes på hvilke dager folk kunne kjøre bil og bensinstasjonene hadde vanvittige køer, men inget drivstoff? Jeg har vært i en del møter med Bob Harrison, også kjent som Dr Increase. Når det ikke engang var mulig å fylle tanken med drivstoff, kjøpte han Chrysler og gjorde den til topp selgeren på den tiden. DA var det olje krise. Mulig det blir olje krise i fremtiden, det kommer helt an på om det blir startet opp nok produksjon eller ei.
Badgirl
07.08.2022 kl 17:40 3318

Blir ikke oljekrise nå, men som sagt når Kina løsner på tiltakene mot Covid så vil den klamme hånden over oljen lette opp, og oljeprisen vil stige. Fyringssesongen er også snart her og da vi det også bli behov for mer olje. Ikke sikkert vi skal opp mot 120US men at oljen kan pendle mellom 95-110 er nok mulig.
Frodon
07.08.2022 kl 18:01 3269

Jeg har hørt om bolig krise og krakk i bolig markedet i Norge siden jeg var liten. Men hver gang jeg flyr over Norge, er det nesten bare ubebygde områder…det kan bygges masse i Norge nesten overalt…hvis politikerne åpner opp for det. Prisene på bolig i Norge stiger og stiger, med noen små korreksjoner underveis

Det med gassen er nesten litt komisk. Det har liksom vært et tilleggs produkt som få har brydd seg om. Synd for Russland at de ikke tenker mer langsiktig enn de gjør nå…eller drar de en kanin opp av hatten?
Stokk Dum
07.08.2022 kl 18:15 3228

Ikke sikker på om det var akkurat den artikkelen jeg var inne på tidl, men uansett så forstod jeg at budskapet var at det var 'fuel shortage' før eksplosjonen/brannen.

Cuba has been suffering daily blackouts and fuel shortages. The loss of fuel and storage capacity is likely to aggravate the situation which has led to small local protests in the last few months.


Nå vet jeg ikke hvor relevant situasjonen i Sri Lanka er i en debatt om en 'oljekrise', men jeg vil ikke forvente at det er du og meg som vil merke en slik krise på kroppen først.

Experts believe it is the first country to take the drastic step of halting sales of petrol to ordinary people since the 1970s oil crisis, when fuel was rationed in the US and Europe.
https://www.bbc.com/news/business-62032542.amp


mvh
Redigert 07.08.2022 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.08.2022 kl 18:32 3197

Når land har inflasjon på 40% til et par tusen prosent, har de langt større problem enn olje ;)
Redigert 07.08.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
ibyx
07.08.2022 kl 18:46 3177

Om gassens kanskje underkommuniserte betydning.
Equinor produserte i Q2 mer gass enn olje. i Q1 noe mer olje.
Prisene i første halvår i år i forhold til 2021 var nesten en dobling for olje
For gass er prisoppnåelsen nesten femdoblet slik jeg ser det ut av Q2.

Frodon
07.08.2022 kl 19:12 3138

Da kom det ikke noe svar på det. Ser eks Fjordkraft estimerer 52 panel a 365W for å dekke årsforbruket ditt på strøm (ca 17.329 kwh). Dette koster kr 365.000 + montering. Du kan få noe av kostnaden tilbake fra Enova, hvis de godkjenner det (ca maks kr 45.000). Hvis du ikke har cash til å betale sol anlegget, kan du søke om grønt lån hos eks Dnb med 2,39% rente, som sannsynligvis vil stige en del de neste årene. Da er du oppe i ca kr 484.000 + montering.
fersking
07.08.2022 kl 19:40 3095

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/jeg-tror-dette-kan-bli-helt-fantastisk
Link til foredraget til Trøim fra investorseminaret til dnb som støtter opp om artikkelen i FA som spådde ny supersyklus i olje
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2022/08/05/7909925/trond-omdal-star-overfor-en-tiarig-supersyklus-i-oljemarkedet
Selv om Trøim vet å mele sin egen kake, er det mye fornuft i det han sier.
.
Fred i Ukraina er et stykke unna,og hva om det eskalerer med Taiwan og Kina? Usa som har verdens største reserver av olje har sluppet drøyt 90 millioner fat i løpet av dette året og beholdning er det laveste siden 1987.
https://www.energy.gov/articles/doe-announces-additional-notice-sale-crude-oil-strategic-petroleum-reserve
For å snu litt på det hele. Er det ikke rart at oljeprisen ikke har falt drastisk når det kommer 90 millioner ekstra fat olje på markedet+resesjonsfrykt?
Opec klarer jo ikke å nå produksjonsmålene sine, så der er det heller ikke noe å hente.
Oljelagrene må fylles opp igjen på et tidspunkt,og vi kommer til å ha behov for olje og gass i ganske lang tid fremover.


undrende
07.08.2022 kl 19:46 3110

Da jeg var i Ungarn en drøy uke i slutten av Mai, starten på Juni var drivstoffprisene på Diesel og bensin på akkurat samme nivå som før russland invaderte ukraina. Hvorvidt det var Orban sin triksing med skattebetalernes penger, fri flyt fra russland, eller en kombinasjon vites ikke. Men Orban var populær i noen kretser, og hatet i andre. (forskjellige som jeg traff på underveis)
velkjent
07.08.2022 kl 20:31 3012

Dekker solpanel også behovet for strøm til vaskemaskin, komfyr etc?
Hva med vedlikeholdsutgiftene/service?
Da det ble forbud mot bruk av oljefyring, innstallerte jeg bergvarme. Strømforbruket øket med 5000kwh/år (anslått),men ville kanskje i dag hatt anslagsvis NOK 50K i olje. Investeringen kom på ca. 400K, men vil være vedlikeholdsfri temmeleg lenge. De som konverterte til bio-olje betaler mer i drift,men sparte den store investeringen. Om det vil være nok bio-olje, vet jeg ikke og stolte ikke på tilgangen.
Uansett, våre politikere har påført befolkningen store ekstrautgifter og lån. ENOVA refunderte meg 10K.
Redigert 07.08.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
PB56
07.08.2022 kl 20:33 3010

Interessant tråd. Det som gjør at jeg har kjøpe AkerBP er at disse oljeselskapene ikke har lagt til grunn en slik høy oljepris som det vi ser i dag. Tror det er smart å ta gevinst ved stor oppgang. Langtidskontrakter for levering flere år frem i tid er også betydelig lavere enn det vi ser i dag. Men på kort sikt er det såpass mye usikkerhet at vi ikke kan se bort fra en pris på over 100 dolla per fat, og når det skjer tar vi gevinst :)
Badgirl
07.08.2022 kl 21:27 2904

Hvis du har installert VP med Væske/Vann så er den ikke vedlikeholdsfri ganske lenge. Du må ha service en gang i året. Når man investerer som du har gjort så må man også gjøre det for å være med på det grønne skiftet. Nå er det selvfølgelig lønnsomt å investere i en VP når strømmen er så dyr. Men hadde strømprisen ligget på kr 0,3-0,5 pr KW så kunne du kjøpt ganske mye strøm for 400K. Hvis man regner med vedlikehold av varmeanlegget og kanskje må bytte VP etter 15-25 år så er det nok ikke så lønnsomt ;)
Slettet bruker
07.08.2022 kl 21:57 2868

Veldig bra fersking.Jeg vil absolutt anbefale å se denne videoen med Trøim fra investorseminaret til DnB.
Den ble lagt ut 5 mai. Da var borrkursen i 42 kroner og gikk helt opp til kroner 66 den 4 juni.
Det var en veldig imponerende forestilling han holdt der.
Siden den gangen så har det virkelig tatt av med ratene på jackupp rigger. Fra overkant av 100000 til 164000 dollar nå på torsdag for den som borr fikk en intensjonsavtale med.
Trøim er en ærlig og forståelse full person.Veldig interessant seminar. Jeg har sett det flere ganger,og er mere overbevist for hver gang at borr er på rett vei nå.
Han er best I klassen.
Redigert 07.08.2022 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.08.2022 kl 22:05 2882

Kina bygger opp militæret sitt og kan være klare for angrep på Taiwan i 2027. Hvem er president i USA da?

USA holder på å endre lover, slik at de kanskje kan kjøpe olje tilbake på spotpriser fra 2024 og utover. De prisene er langt under dagens olje pris

Olje og gass er kanskje borte i 2050 😅
Frodon
07.08.2022 kl 22:07 2878

Takk for info. Var det noen andre priser som var merkbart endret?
Frodon
07.08.2022 kl 22:21 2816

Strøm fra solpanel dekker alt i boligen som går på strøm, som er koblet på. Vedlikeholdsutgiftene/service kommer i tillegg. Også er det forskjell på om du vil ha strømledninger fra taket og ned på utvendig vegger eller om du vil borre deg rett ned igjennom tak og vegger, for å koble deg på strømmen i huset. En jeg snakket med skulle bytte takstein på huset, da de var utgått på dato. Han ville bruke solpanel til å dekke taket uten å bruke takstein…det var jo selvfølgelig også mye dyrere.

Bergstrøm har jeg ikke vært borte i. Hvorfor økte strømforbruket? Bruker bergstrøm ca 5000 kwh/pr år? Hvorfor kostet det så mye å få inn i huset? Pga grunnarbeid? Hva måtte du gjøre i huset for å få det til? Vet du ca hvor lenge det er vedlikeholdsfritt? Sykt, kr 10.000 fra Enova er en skam. Du fikk sikkert med deg at store deler av støtten Enova skulle dele ut, fortsatt sto på kontoen dems når året var ferdig?

Er du fornøyd med bergstrøm? Hva er pluss og minus? Dekker det all strøm du trenger? Får du solgt over produksjon? Ca hvor stort årsforbruk har du? Ville du lagt det inn på nytt nå, hvis du kunne tatt valget på nytt?
Frodon
07.08.2022 kl 22:25 2802

Mye dyktige folk på denne tråden 😊

Jeg elsker Aker, vanvittig mye flinke folk der. Hvis du allikevel skal kjøpe AkerBP, hvorfor kjøper du ikke Aker da?

Har du sett på hvilken olje/valuta kurs som er priset inn i olje selskapene på Oslo børs?
undrende
07.08.2022 kl 23:26 2687

Vel, klær og sko, som jeg kjøpte til barnebarn kostet minst like mye som i norge. Og en samsonite koffert til meg selv kostet det samme som her hjemme, eller nettbutikk om du vil. Restaurant priser vil jeg vel si havner en plass mellom det jeg har vært vant til i Norge vs Polen, men ikke vært i Polen etter covid. Offentlig transport var latterlig billig. 200 kr for 14 dagers kort på undergrunn, buss og trikk. Tror jeg brukte dette ca 50 ganger på 9 dager. Hovedformålet med turen var en konsert , og da tar man også årets tannlege besøk siden man er i Ungarn. Ble tre besøk der x 45 min + detaljert beskrivelse på tilstand og tilbud om fullt Hollywood glis hvis jeg ville (ikke tull altså) Jeg nøyde meg med det nødvendige, dvs rotfylling 4 kanaler og rengjøring og feste av en eldre løsnet krone, bytte ut to løse fyllinger, og grundig rens av tenner, mye grundigere enn her hjemme. Gjorde en litt mindre jobb her hjemme i fjor høst og betalte mer enn det dobbelte da, enn hva jeg måtte ut med i Budapest nå.
Frodon
08.08.2022 kl 00:56 2577

Det er ganske vanvittig, Budapest var veldig billig vs Norge sist jeg var der. Føler du deg safe der? Jeg ble ranet en gang 😬 Kollektiv har veldig mange land skjønt, bortsett fra Norge (minus Oslo, der funker det).

Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken konsert? Jeg har vært på vanvittig mange konserter og festivaler i utlandet.

Så du hvor mye sjekk/rens av tennene kostet? Jeg gjorde det nettopp i Norge, litt over kr 2000 🙈

——-

Her er en link til de som tror olje prisen er så høy fordi de tror Russland ikke får solgt oljen sin:

«Russia using tiny Egyptian port to get oil to market»

https://www.worldoil.com/news/2022/8/3/russia-using-tiny-egyptian-port-to-get-oil-to-market/#.Yu4g5eSngcM.twitter
Redigert 08.08.2022 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
Tm3P
08.08.2022 kl 08:46 2399

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Dodgy-Demand-Data-The-Oil-Price-Collapse-Conspiracy.html

Angående gasoline demand.
Hvorfor skal man tro på tallene fra amerikanske myndigheter når alle andre aktører kommer fram til helt andre tall? Spesielt når de er helt åpne om at de vil ha bensin/oljeprisen ned.
Frodon
08.08.2022 kl 10:21 2308

Kanskje Spetalen leste innlegget mitt? LooooL

Hva er det Spetalen og jeg ser, som ikke du ser?

"Øystein Stray Spetalen har solgt seg ned i Vår Energi

Øystein Stray Spetalen, som tidligere har eid aksjer i Vår Energi for mange titalls millioner, har nå solgt seg ned.

Av aksjonærlister mandag morgen kommer det frem at Stray Spetalens Tycoon Industrier ikke lenger er på listen over de 50 største aksjonærene i selskapet"
Redigert 08.08.2022 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
undrende
08.08.2022 kl 10:50 2284

Nå kan noe av prisingen jeg opplevde på klær, sko, og et høy pris, koffert merke skyldes at jeg var på kjøpesenter.
Ja, følte med trygg. Ikke vært i Budapest tidligere. Reiste ut de fleste linjene, den røde sentral linjen, videre ut den gule linjen som b.l.a går ut til det kjente medisinske badet Szechenyi thermal bath. Den gule linjen virker å være ganske gammel, og togene møtes i en tunnel faktisk. Reiste ut den grønne linjen, som hvis ikke er ny, må være kraftig oppgradert. Tre jernbanestasjoner registrerte jeg. Trafikk i alle retninger.
Var på kreativdental klinikken og tror rensingen som varte en hel tannlege time kom seg på 600 kroner isolert sett.
Konsert ja, du blir kanskje overrasket når jeg sier TOOL, amerikansk prog metal, alternativ metal band som har en fartstid på over 30 år. Ikke helt ulikt band som Dream Theater. Jeg vokste jo opp med hard rock som Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Uriah Heep osv, utviklet smaken videre via band som Queensrych, en annen storfavoritt, Muse i nyere tid. Sett de et par ganger i London O2 og Tauron arena i Krakow, og mange andre band, t.o.m grønsjen og inn i prog metal. Liker jo alle disse sjangrene fortsatt. 12000 tilskuere på sports arenaen i Budapest. Magisk.
Var innom flere severdigheter, fortet. Går litt i surr etterpå hva som var på Buda siden, og hva som var på pest siden. hehehe
Citadellet var dessverre stengt grunnet oppussing i tre år sa de. Forhåpentligvis åpnes det til neste tur. Følte informasjonen var vanskelig å få tak i når jeg spurte lokale, selv i hotell resepsjonen. Det var tydelig at det var vanskelig å svare enkelt og presist av en eller annen grunn. De fleste viste ikke stort. Litt merkelig vil jeg si. Ser for meg citadellet der nazi hæren forskanset seg da den røde arme kom. Må ha vært ekstremt blodig og brutalt.
Redigert 08.08.2022 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2022 kl 12:38 2195

Spennende å følge den utviklingen etter pandemien ;) All erfaringen jeg har rundt det, var før pandemien og gjelder sannsynligvis ikke mer.

Aaaa, så kult! Har hatt på TOOL i bakgrunnen her i ca 1 time nå, utrolig lett å like og fengende musikk. Da skal det sies at jeg har veldig variert musikk smak og rytmene i TOOL høres velkjent ut, selv om jeg er usikker på om jeg har hørt på nettopp det bandet før. Black Sabbath ble jeg forøvrig skuffet over når jeg hørte de live for ca 10 år siden (tok det tallet fra hukommelsen). Deep Purple og Led Zeppelin har jeg hørt en del på, men det begynner å bli kanskje 20 år siden ;) Muse likte jeg også, den gang jeg hørte på det. Gøy å høre konserten var magisk!! Hvilke konserter har du på topp 3 og hvorfor? Angående info, kan det være at de er "fattige" og ikke opplever stort i egen by? Jeg har opplevd det før, spesielt i Asia. Ja, historie er gøy når du drar rundt der, mektig ;)
omans
08.08.2022 kl 13:11 2156

Du har litt høy tanker om eget ego. Spetalen hamstret AkerBp og Vår i forrige uke iflg FA, men ham er slimål og handler aksjer litt på "impuls" nå, om han fikk litt gevinst i VÅR traden sin, skulle han sikkert kjøpe noe annet.
Vår er ned siden forrige uke og opp idag, så ikke helt heldig med de han kjøpte i forrige uke.

En kan google litt på nettet og se at såkalte teknisk analytikere mener olja kan gå ned til 80 pga teknisk bilde, så ikke noe spesielt med slikt syn at noe som går i en bestemt retning kan fortsette ned til et neste teknisk nivå.
Tror ikke så mange så for seg ar prisen kunne stige til 140 kun 2 år etter at den var 15 ifm pandemi/oljekris bunn.
Så ingen vet hva prisen er om ett år, men alle vet at den er volatilt.

Redigert 08.08.2022 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
undrende
08.08.2022 kl 13:15 2143

Jepp, digger rytmene i TOOL. Trommeslageren Danny Carey er enorm på å få frem disse, supplert med riffene til Adam Jones, basslinjene til Justin Chancellor, og vokalisten Maynard James Keenan synes jeg fortsatt i en alder av 58 hadde en stemme som bar sinnsykt godt på konserten.
Forberede meg til konserten nå i slutten av mai ved å høre TOOL katalogen grundig i gjennom daglig i 9 måneder. På konsert arenaer, så har jeg sluttet helt å innta alkohol, kan sitte hele konserten uten bekymringer for øl og do kø. På stadion og festivaler derimot, så blir det gjerne noen pils og hygge sammen med venner.
Jeg rangerer TOOL som den beste konserten min, fulgt av Muse i London O2 i 2016 (da var de b.l.a kåret til verdens beste live band) og deres konsert i Tauron arena krakow, var vel i Juni 2019. Har sett de på dvd fra olympiastadion i Roma rundt 2015. Der skulle jeg gjerne vært.
Hører ofte på en spill liste på spotify med en blanding fra TOOL sine album. De gir jo ikke ut plater hvert år. 13 år mellom de to siste, Akkurat nå liker jeg best siste skiven Fear Inoculum. Tekstlinjene kan vel sies å være noget abstrakt ;-)
https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DZ06evO1sZyol?si=0734982809574de8

Alle disse konsertene var jeg 100% forberedt, kjente materialet ut og inn. Kunne alle linjene i låtene. Er mest opptatt av det instrumentale, fremfor tekst innhold. Der blir jo TOOL ofte en tolkning på hva som foregår mellom ørene, tekst linjer kan tolkes som ligninger også, og ellers en del samfunns kritikk/litt opprørsk. Tror de selv legger veldig mye vekt på det kunstneristiske i tekstene.
velkjent
08.08.2022 kl 14:09 2077

Strømforbruket øker fordi det pumpes væske ned i brønnen fra systemet gjennom en plastledning, altså sirkulerer dette. Brønnen ble boret 240m og kostet ca.det halve av investeringen. Måtte ikke gjøre noe i huset for vannet fra det nye systemet ble koblet på det gamle radiatorsystemet og varmtvannet fra den tidligere fyrkjelen blir nå varmet opp av det nye. Jeg fikk skiftet ut og modernisert sikringssystemet og strøminntaket ble oppgradert. I tidligere fyrrom ble det installert et styringsskap og varmtvannsbeholder. For å forstå hvordan selve systemet virker rent teknisk, bør du lese om bergvarme på nettet.
Bergvarmesystemet har så langt vært uten problem og vdlikehold. Det er dessuten uten lyd og lukt ( i motsetning til oljefyren) og krever ikke jevnlig påfyll av drivstoff.
Bergvarmen dekker bare oppvarming av boligen samt varmtvann til dusj/oppvask-og vaskemaskin. All elektrisitet må kjøpes som før, men jeg sparer altså oljen, dvs. ca. 3000l/år og vedlikehold/feiing av fyren.
Redigert 08.08.2022 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.08.2022 kl 18:44 1982

Helt kjent Spetalen oppskrift, kjøpe litt til, slik at mange kjøper... også er han plutselig ute
Frodon
08.08.2022 kl 19:00 1943

Det høres ut som vi skulle dratt på en konsert sammen i utlandet og tatt et par øl ;) Har du hørt eks U2, Metallica eller Guns`n Roses live? Det er noe spesielt med disse store bandene som har holdt på lenge....helt episk ;) Tror du forbereder deg en del mer enn meg før en konsert ;) Jeg skal få søkt opp og hørt på noen av de du nevner her

Hva tror du om olje prisen utover? Har du aksjer i olje selskap nå?
Frodon
08.08.2022 kl 19:43 1873

Takk for god informasjon. Har du sett noe på strøm forbruket om systemet faktisk bruker 5000 kwh i året for å drifte det? Det hørtes veldig mye ut, hvis ikke du har et enormt hus og enorm pumpe 😜 Eller har du nesten akkurat begynt å bruke det? Til sammenligning bruker huset mitt ca 13.000 kwh i året og jeg har varmekabler i alle gulv + varmepumpe. Peisen har jeg brukt ca 8 ganger siste 5 årene, for kosen sin skyld.

Oppvarming av bolig og varmtvann står vanligvis for ca 80% av det årlige strømforbruket (tok fra hukommelsen), så ikke mye ekstra strøm du trenger? Eller har du el bil? Hvorfor får du ikke koblet resten av strømforbruket på bergstrøm? Gjelder det alle eller no spesielt med din bolig?
Dølle
08.08.2022 kl 19:55 1843

Brus og slikkepinner , sånn som du virker å spise alt alt for mye av