SAN + NIH + Bill and Melinda Gates = ????

JosefK
AZT 08.08.2022 kl 01:23 1810


Jeg har lyst å starte med en historie. Den er sann, egenopplevd og sentral for min interesse for ArcticZymes.

Vi må langt tilbake i tid. Jeg tipper 2010-11 eller deromkring. Jeg hadde vært ute og kjørt. I det jeg parkerte kom det et innslag på radioen som fikk meg til å bli sittende og lytte. Innslaget omhandlet bioprospektering. Antakelig var det en fra Marzymes som ble intervjuet, men det kan også ha vært universitetet i Tromsø. Å høre på innslaget var en av de mest inspirerende tingene jeg kan huske fra den tiden. Biotec Pharmacon gikk som kjent dårlig og alle forsøk på å få det til ble litt mæææh… men bioprospektering, det er jevngodt med gullgraving, oljeleting og slikt. Spennende. At ensymene solgte, det visste jeg, men businessen var mildt sagt uforståelig. Det har heldigvis blitt bedre med årene.

Om man spoler raskt fram til i dag, er det etter mitt syn bare å følge med på publikasjonene som kommer. Det er min form for bioprospektering. Av og til finner man gull der. Og jeg har funnet masse. Og her er etter mitt syn det mest banebrytende jeg har funnet i år. For slår dette til i noen som helst form, så blir det dimensjoner på det.

Men det er mer når jeg graver videre. For i tillegg til det mest oppsiktsvekkende funnet jeg har gjort i år, så dukket det opp en til som er mer av AAV vektor som vi har sett et titalls eksempler på tidligere. Det de har til felles at forfatterne stort sett er fra Harvard og sponsorene er NIH og Bill and Melinda Gates foundation. Og begge bruker SAN.

Hvis ikke interessen nå har nådd nivået der investor nervene begynner å sitre, så bla videre. Dette er ikke for deg.

Men vi får ta gullklump nummer 1. Cell-papiret:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0092867421014847

Acknowledgments
This work was supported by NIH UG3AI150551, U01AI142756, R35GM118062, RM1HG009490, and R01EY009339; the Bill and Melinda Gates Foundation; and HHMI. A.R. is supported by NIH T32GM095450 and an NSF graduate research fellowship. S.S. is supported by NIH F30EY029136, T32GM007250, and T32EY024236. S.W.D. acknowledges support from T32GM008620. G.A.N. is supported by a Helen Hay Whitney postdoctoral fellowship. M.J.O. is a recipient of a Saint Baldrick’s Foundation Scholar Award. M.J.O and S.C.N. are supported by the Kidz1stFund and the Chambers Family Innovation Fund. P.B.R. is supported by an NSF graduate research fellowship. K.P. is the Donald Bren Professor and Irving H. Leopold Chair of Ophthalmology and acknowledges support from a Research to Prevent Blindness Stein Innovation Award and an unrestricted grant to the Department of Ophthalmology. We thank P. Chen, B. MacDonald, and N. Pirete for helpful discussions; M. Howard for technical assistance; L. Zhang and R. Bronson for histopathological assessment; K. Cormier and C. Condon for assistance with digitization of H & E slides; D.S. Yun for electron microscopy assistance; and B. Lash and F. Zhang for generous access to equipment. Some images in the graphical abstract and Figure 2C were created with BioRender.com.

Gullkump nummer 2: Nature papiret

https://www.nature.com/articles/s41551-022-00911-4

Acknowledgements
This work was supported by the US National Institutes of Health (UG3AI150551, U01AI142756, R35GM118062, RM1HG009490, R01EY009339, R01HL148769 and R35HL145203), the Bill and Melinda Gates Foundation, and the Howard Hughes Medical Institute. I.P.W. was funded by the NIH Program in Genetics and Genomics. A.R. was supported by an NSF graduate research fellowship. This work was supported in part by a CIHR Foundation grant (NGS 148363) and a Canada Research Chair in Precursor Proteolysis (NGS 950–231335). We thank L. Zhang and R. Bronson for histopathological assessment; K. Cormier and C. Condon for assistance with the digitization of histology slides; and B. Deverman and K. Chan for helpful discussions and access to equipment. Figure 5a was created using BioRender.com.


Jeg har limt inn Acknowledgements fra begge for at det skal bli tydeligere.

Så over til det sentrale. Og grunnen til at jeg har strittepels og er tilbake i bilen der jeg ble sittende å høre på NRKs intervju om bioprospektering. Løs denne ligningen:

SAN + Harvard + National Institute of Health + Bill and Melinda Gates foundation = ????

Jeg vet ikke. Men jeg vet at de hver for seg har muskler nok til å realisere hva det skulle være. Og jeg vet at Cell papiret kan det bli enorme dimensjoner på i den eventualiteten at det blir snakk om volum.


Jeg vet som sagt ikke. Men strittepelsen og kaldsvetten gir seg ikke.








JosefK
08.08.2022 kl 16:23 1584


Og dere trodde kanskje dette var alt? Neida.

Jeg har tilstrebd å være aktuell. Her finner vi omtrent samme konstellasjon i et papir fra 2020:

https://www.progeriaresearch.org/wp-content/uploads/2020/09/Liu_AR_1579696342_1.pdf

acknowledgements
This work was supported by the US National Institutes of Health (grant nos. UG3 TR002636, U01 AI142756, RM1 HG009490, R01 EB022376 and R35 GM118062),
St. Jude Collaborative Research Consortium, DARPA (HR0011-17-2-0049), Ono Pharma Foundation, Bill and Melinda Gates Foundation and Howard Hughes Medical Institute. We thank the Harvard Center for Biological Imaging for infrastructure and support.
We thank F. Zhang, B. Deverman and K. Chan for equipment access, guidance and helpful discussions, M. Doan for image analysis assistance and A. Hamidi for assistance with editing the manuscript.

DARPA også innblandet. Spooky.

Skal se vi må omdefinere AZT til forsvarsaksje.

Er det ingen som forstår hvorfor jeg har heebejeebees?

Frozen
08.08.2022 kl 18:41 1460

😃

Veldig bra JosefK!

Mulig du bruker uttrykket "heebe jeebees" (bevisst?) litt feil, men jeg forstår veldig godt og kjenner også på denne følelsen - og har gjort det relativt lenge.

Du har tidligere sammenlignet AZT med en tidlig utgave av Apple. Til det er det bare en ting å si; JA - hvorfor ikke.
JosefK
09.08.2022 kl 09:52 1217


AZT er i dag rundt den første iterasjonen av iMac for de som kjenner sin Apple historie. Det må forferdelig store omveltninger til for at ikke det blir en lignende trajectory. Det største hinderet er bortgjemte, lille, oljesmurte Oslo børs.

Hvorfor?
Fordi de lager etterspurte produkter av høy kvalitet som folk gjerne betaler en premium på. Og i likhet med markedet for datamaskiner anno ‘97-‘99 så er supersyklusen i molekylærbiologi, personlig medisin, og biologisk medisin i omtrent samme utviklingssteg. Vi hadde en sånn Y2K event som satte fyr i it bransjen. For AZT het den eventen Corona. Og jeg er redd det bare er begynnelsen.

Jeg mener det er så enkelt.

KNTundra
09.08.2022 kl 11:03 1139

Hi JosefK

What in the articles are you so excited about? To me it looks like the Cell article shows that the authors found a drug delivery system (eVLPs) that is superior to the AAV vector system. SAN is used in the AAV production but not in the eVLP production.