RECSI

marked1
RECSI 08.08.2022 kl 08:57 150877

RECSI er til å bli paranoid av. Akkurat når aksjen er på stigende trend og mange kaster seg på, så shortes aksjen i senk.

Selv om det er mange positive makronyheter fra USA hva gjelder fornybar energi, så kan altså kursutviklingen styres kraftig ved hjelp av shorting. Man bør være forsiktig i denne, og ikke satse mer enn man kan tape.
Redigert 12.09.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Sølvbuen
17.08.2022 kl 18:52 6519

Molnes prøver å koke suppe på spiker! Glem han og hans synspunkter her. Veldig søkt nårhan hevder krav om en vertikalt integrert verdikjede. Dvs at Rec Silicon ikke kan operere for seg som et selvstendig selskap. Med satsingen på grønn energi fremover trenges polysilium både for produksjon av solcellepanel , halvledere og batteriproduksjon/anoder. Rec Silicon står fritt å selge sine prpdukter til de som betaler mest vil jeg anta. Hanwha er en blant flere mulige kunder her. Se på analysen til Pareto og man ser at aksjen kan gå 2-5x neste 2-4 år.
Børs22
17.08.2022 kl 19:20 6409

Dersom amerikanerne (Biden) mener alvor med sine grønne investeringer, er Rec åpenbart perfekt posisjonert og en fantastisk investering på dagens prising. Bare å hamstre på disse lave nivåene ;)
Stabukk
17.08.2022 kl 21:47 5914

Slit litt med å forstå Arctic og Pareto sine analysar. Meiner Arctic har vurdert dei politiske pakkene (semiconductor pluss IRA) til 10 kr per aksje.
Det er vel ikkje Pareto enig i, som «berre» har auka sitt kursmål med 3 kr, frå 33 til 36 kr?
Slit også litt med å finna ei forklaring på den store svingninga i kursen i dag. Men det er det vel fleire som gjer!
Badgirl
17.08.2022 kl 22:41 5696

@ Stabukk har du ikke vektet ned i det hele tatt og tatt litt gevinst?
Redigert 17.08.2022 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Stabukk
18.08.2022 kl 01:03 5409

Nei, har ikkje vekta ned. Spørsmålet viser at du er bekymra for at eg har tabba meg ut. Kan henda du har rett. Kan henda ikkje!
Tidlegare i år varsla eg at eg ville vurdera å ta gevinst om kursen gjekk over 25.:Dei som haussar mest, kjefta på meg for det, huskar eg!
I det siste har vi vore på 24 og litt over 25, men eg har vore i full jobb og ikkje fått somla meg til å selja.
Fått ferie no, og vil bruka dei nærmaste børsdagane til å vurdera litt nedsalg. Det inneber og litt meir tenking på andre fornuftige plasseringar.
Eller om eg skal sitja ein periode i meir cash enn vanlig. Eg eg ingen typisk daytradar og magefølelsen seier at Recsi har litt høgare kurs om 1 år.
Stabukk
18.08.2022 kl 01:54 5374

Eit lite hjertesukk om dei mest brukte Recsi-trådene:
Denne tråden er veldig optimistisk og forventar kurs 30 ganske så snart, truleg mest basert på teknisk analyse. Ser og for seg kurs 50 litt fram i tid.
Så har vil to skremselaktige trådar om «Veldig svakt fra Rec» og kor stor sannsynlighet det er for emisjon.
Og så ein tråd om Molsnes og Finansavisen.
Altså noko for eitkvar smak! Kan det vera på sin plass med ein Ukes-tråd igjen? Og la nokre av dei andre dø ut?
Savnar ein del av dei som har skifta forum, men det er det vel lite å gjera med…
PHOinvestor
18.08.2022 kl 06:05 5229

Litt trist det som har hent . mye suppe som kommer fra de som har blitt igjen på dette forumet.
Kan jo ikke stole på noe av det somblir skrevet her
Badgirl
18.08.2022 kl 06:54 5145

Problemet er vel at man kun stoler på de som skriver positive ting om aksjen og ikke de som er mer kritiske. Man bør hente litt info fra begge sider tenker jeg. Uansett så er det ingen på forumet som greier å styre kursen enten den ene eller den andre veien med omsetningen vi har sett i det siste.
Redigert 18.08.2022 kl 06:54 Du må logge inn for å svare
Badgirl
18.08.2022 kl 06:59 5133

Han sier også at han ikke er gift med aksjen og kan være ute i morgen. Så det er greit å tenke selv, mange her inne som er gift med aksjen ;)
Redigert 18.08.2022 kl 07:00 Du må logge inn for å svare
Stabukk
18.08.2022 kl 07:49 4895

Etter ca. 40% oppgang siste mnd kan det kanskje bli ein roligare periode? Er litt usikker på det, sidan kursen svinga med godt over 3 kr etter Q2 i går. Rapporten er nøktern og brukar formuleringa «may imprpove market outlook» om støttepakkene CHIPS Act og Inflation Recuction Act. Men opning av ML er i rute og intensjonsavtale om salg av produksjon til Hanwha er inngått. Sjølve kontrakten kjem. Også andre kontraktar kjem.

Dersom det ikkje er sett ny synlig short i går, har vel Voleon og andre innsett at det er lite å henta i Rec? Er sjølv enig med største privatinvestor Atle Sandvik Pedersen (Dichesbuen): «Rec er definitivt den beste ESG-investeringen på Oslo Børs om man ser på oppsidepotensialet». Men han kan og vera ute av aksjen på kort varsel.

Tebker sjølv å sitja tungt i Rec også inn i 2023, men kanskje ta litt gevinst på dagens nivå. I første omgang ventar eg spent på oppdatert analyse og nytt kursmål frå Sparebank1Markets, som så langt har truffe bedre enn Arctic og Pareto. Arctic har vel kursmål 40 og Pareto auka frå 33 til 36.
Badgirl
18.08.2022 kl 08:08 4772

Jeg tror man går i blinde hvis man tror at Short er ensidig negativt for en aksje det er det ikke, det regulerer mer enn det ødelegger. Under finanskrisen var det negativt for da ble det shortet blankt men det er ikke lov i Norge. Ikke glem at de som shorter kun har en annen oppfatning en deg hvor aksjen skal gå, og hvis REC har forutsetninger for å få til alt de sier så går kursen opp og du vil vel ha en saftig shortskvis ;) Uansett så ikke la deg blindes av kursmål fra analytikere et godt råd fra meg det kan koste deg dyrt. Igjen se hva Arne Fredly mener om analytikere. Se også på de oljeanalytikere som skrek at oljen skulle minst opp i 150-200 US før sommerferien. En mnd etterpå sier det samme hylekoret at nå ville jeg ikke sittet i olje 😂 Så igjen begynner du å få høydeskrekk er mitt tips å vekte seg forsiktig ned med gevinst eventuelt å ta en hedge med Bear
Redigert 18.08.2022 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
18.08.2022 kl 08:27 4629

Enig, gjelder å holde seg edruelig og ha beina planta på bakken. Det er heller aldri feil å ta gevinst, man skal være fornøyd med 40-50% selv om aksjen stiger videre.

Håper uansett det går bra med din Bear REC x3 som du satte den 28 juli da kursen var på 18kr
Badgirl
18.08.2022 kl 08:38 4520

Ja aldri feil å ta gevinst de mest drevne tradere er storfornøyd med 10% :) Du får lese mine tråder jeg sitter ikke i Bear/Bull mer enn en dag maks to for derivater reguleres daglig så man kan ikke sitte med derivater over tid da taper man uansett så les det gjerne opp. Det ble gevinst men takk for omtanken :) Jeg hedger med Bear hvis jeg sitter i en aksje som feks skal legge frem tall. Jeg kan få mindre gevinst men kan også beskytte meg mot å miste all gevinst hvis aksjen krakker. Du kan jo ta gårdsdagen som et eksempel: Rec gikk i kr 25 lykkerusen er på topp men du er litt usikker på om du skal ta gevinst pang så er aksjen ned 2 kroner. Hadde du hedget med Bear X 3 så hadde du gått greit i + ;) I motsetning til mange andre så er jeg fornøyd med 1-2% daglig og sitter nå med cash. Blir mest olje på meg om dagen da jeg veksler mellom BULL/BEAR X 4
Slettet bruker
18.08.2022 kl 08:52 4413

Gift med aksjen.. Er du 12 år gammel eller? Kanskje du har kjøpt deg en bok via Trygve Tivoli!? Dere som trader og koker sammen narrative, kan studere fraser og snutter av heltene deres. Vi andre investerer i case, driter i småpengene, men må ta endel støy for å se inn i markedet.

Ikke noe rakettforskning dette.. Flaks og tålmodighet, Thats the ting!

Lykketil
Badgirl
18.08.2022 kl 09:04 4366

Men det er kommentarer som du kommer med: Håper det går bra med dine BEAR REC X 3 som du satte 28 juli som gjør at jeg forstår at du er syl ;) Ingen som vet bittelitt om derivater sitter med det i flere uker 🤓
Badgirl
18.08.2022 kl 09:09 4315

Hvis man har 80k aksjer så er ikke er fall på 2 kroner småpenger for de fleste. Det er folk som deg som lurer folk til å sitte i første vogn på berg og dalbanene ;)
Slettet bruker
18.08.2022 kl 09:28 4189

NB: Over svært lang tid har oppgangen i RECSI skjedd på meget høye volum, mens dager med nedgang har skjedd på avtakende volum. Dette styrker aksjen rent teknisk.

Aksjen er fortsatt svært volatil - og prosessen med å kjøre aksjen opp og ned som en jo-jo vil mest sannsynlig fortsette en tid til. Jeg anbefaler imidlertid alle som er langsiktige med bakgrunn i den fundamentale kunnskapen om å nå ikke la seg distrahere av kortsiktig volatilitet, men fokusere på aksjens tekniske kvaliteter. Aksjen har i følge Investtech brutt ut av rektangelformasjoner på både mellomlang og lengre sikt, med indikerte kursmål på ca. 28,50 (eller høyere) og ca 39,50 (eller høyere).

Med utgangspunkt i det tekniske bildet så bør (etter mitt skjønn) kortsiktige spekulanter og eventuelle shortere utvise stor grad av forsiktighet.


https://finansavisen.no/forum/thread/152539/view
Redigert 18.08.2022 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Badgirl
18.08.2022 kl 09:45 4132

Ikke uenig med deg Sol. Men man skal også være forsiktig med å stole på analytikere. Se linken under og hør hva Fredly mener om kursmål og analyser. Veldig bra intervju:

https://m.youtube.com/watch?v=1qAO0WK0PKk


Dette gjelder selvfølgelig ikke bare REC men er generelt at man følger egen strategi ;)
Redigert 18.08.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Stabukk
18.08.2022 kl 10:25 4015

Takk for balansert svar og råd, Badgirl.
Gjer eit forsøk på å selja ca. 10% av Rec-posten i dag.
Stabukk
18.08.2022 kl 10:30 3976

Då gjekk eit salg inn på kurs 13,75! Kor lurt det var, vil jo visa seg etter kvart.
Er ca 51% i pluss på dei aksjane eg no har igjen. Tenker inntil vidare å bli sitttande med salgssummen i cash.
Badgirl
18.08.2022 kl 10:32 3966

Rådet mitt er at du bruker tiden på å legge egen strategi 😊 Samle inn litt info her og der så tar du en beslutning etter det 😊 Jeg følger kun meg selv og målet mitt er ikke å treffe bunner og topper men noe midt i mellom 🤠 Lykke til både med REC og andre aksjer
Slettet bruker
18.08.2022 kl 11:11 3791

TIL INFO: Jeg prøver hele tiden å gjøre mine egne vurderinger - uten å la meg påvirke av støy fra folk med sin egen agenda. Jeg forholder meg derfor i SVÆRT LITEN GRAD til såkalte «analytikere» eller tøvete skriblerier fra grenseløse hausere og baisere - inkludert Finansavisens selvutnevnte «aksjeekspert». Sistnevnte har dessuten vist hoderystende mangel på både elementær kunnskap om sektoren, selskapet og konkrete politiske hendelser og prosesser i fortid og nåtid, som har svært stor betydning for sektoren generelt og dette konkrete selskapet spesielt.

I tillegg til manglende kunnskap om fundamentale prosesser, så mangler Finansavisens «dyktige» aksjeekspert evnen til analyse utfra en større nasjonal, transnasjonal og geopolitisk kontekst. I dette konkrete caset så omhandler det eksempelvis de transnasjonale forpliktelsene knyttet til Parisavtalen og nasjonale politiske prosesser knyttet til det grønne skiftet (eksempelvis støttepakkene i USA). I tillegg til dette, så har også forhold knyttet til eksempelvis demokrati og menneskerettigheter (i eksempelvis Kina) meget stor betydning for dette konkrete caset.

ALTSÅ; Det er samspillet mellom eksempelvis de overnevnte prosessene som gjør dette caset svært interessant. - og som etter mitt skjønn gjør RECSI til et av de mest interessante casene på Oslo børs.

VEDRØRENDE DET TEKNISKE: For store selskaper - og aksjer med høy likviditet, så kan man noe forenklet si at teknisk analyse reflekterer den totale kunnskapen som finns i universet om det aktuelle selskapet. Forutsatt at dette er riktig, så kan man med den svært høye omsetningen vi har sett over lang tid si at de tekniske signalene som nå er utløst reflektere markedets optimistiske syn på at selskapet vil lykkes. Sannsynligheten for at det fundamentale vil bli en realitet reflekteres med andre ord i det tekniske bildet.
Redigert 18.08.2022 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Badgirl
18.08.2022 kl 11:23 3741

Mulig det men du legger jo analysen til Investtech som en del av pakka. Selv om det er lavt volum på nedgang så blir det fremdeles rødt på konto. Man har en sjef og en man kan skylde på om det går galt og det er enn selv. Det er heller aldri feil å ta gevinst.
Slettet bruker
18.08.2022 kl 12:19 3505

Nei, det er aldri feil å ta gevinst, men for de av oss (det er kanskje ikke så mange) som har vært 100% eksponert i RECSI siden november/desember 2021, så er det kanskje ikke så dumt å avvente eventuelt brudd på den langsiktige horisontale trenden som har pågått siden november/desember 2020.

Jeg vil tro at et brudd på den langsiktige horisontale trenden vil utløse et nytt kraftig kjøpssignal. .... Selv så velger jeg derfor å sitte helt stille med min 100% eksponering. Dagene bruker jeg til å skjerme meg fra unødig støy, ved gjøre alternative ting som sykkelturer nedover Oslofjorden og turer i Nordmarka.

Nb. Som det framgår av mine skriblerier ovenfor så kombinerer jeg fundamental analyse (utført av meg selv) med teknisk analyse basert på egne observasjoner og teknisk analyseverktøy (Investtech). For meg er fundamental og teknisk analyse ikke et spørsmål og enten eller, men et spørsmål om både og - fordi sistnevnte i betydelig grad (ofte) vil reflektere førstnevnte.

Hva med deg Badgirl? Er du eksponert i RECSI?
Redigert 18.08.2022 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Badgirl
18.08.2022 kl 12:26 3467

Nei jeg solgte meg ut før tallene og trader derivater i olje. Men var eksponert i REC så det holder og er fornøyd med gevinsten og går videre 😊 Målet må jo være at alle får en ok avkastning
Anywhere
18.08.2022 kl 12:27 3462

Jeg må si jeg fortsatt er litt i villrede på hvordan RECSI skal prises.
Har tatt mye gevinst på 24 kroner, men det er egentlig rent tradingbetinget.
Marginer på dagens produksjon forsvarer selvsagt på ingen måte dagens prising.
Marginer på produksjon som vil komme fra ML-fabrikken kan vi gjette, men det blir litt anybodies guess.

Gitt en faktor 12xEBITDA som industriselskap så kan jeg dele f.eks Paretos kursmål som er begrunnet på historisk fair marginer på produksjonsvaren. GItt den nære historie og kg-priser på råvarer til solindustrien fra RECSI og pairs, så er det ingen margin whatsoever. Vi vet jo det har endret seg vesentlig siste par årene, og at IRA skaper en ytterligere oppside en stund.

Men jeg kan aldri tenke meg at marginene vi ser i dag vil kunne forhandles på 5 eller 10-års-avtaler, da tror jeg man ender med en mellomting.
Og siden det er anybodys guess egentlig så er både 24, 33,36 og 50 kroner en pris RECSI kan forsvare om 2-3 år. Gitt 10% diskonteringsrente, så er fair kurs i dag omkring 20% under det nivået man kan forsvare på løpende inntjening som da starter for ganske fullt om 2 år. Er det får prising på 36 kroner om 2 år så er kurs 30 grei i dag, men det er da gitt at man vet marginene...

Å prise RECSI ut fra fabrikk-kost for ML gir heller ikke noen mening da verdien ikke kan løsrives for hva den som asset kan bringe til avkastning fremover. Dog er det liten tvil om at man se øket leverage fremover basert på at verdijustering tar fabrikkverdier tilbake i balansen.. Det gir også muligheter for ren bankfinansiering på tilleggskrav man vil ha av kaptial.

Så, hensyntatt fabrikk som gjenåpnes, en rimerlig grei margin på produsert vare fra fabrikken samt eksisterende produksjon, så er 24-25 kroner greit. Hva som er greit om 2 år kan være 36 på running business. Det kan også være 50... Dersom 36 er OK, så er kjøp i dag på 25 implisitt 20% avkastning årlig på aksjen. Det er faktisk slik nå at jeg har andre aksjer i kikkerten som har potensiale på vesentlig mer oppside med ganske mye sikrere inntjenings-estimater både inneværende år, og også de neste par, at jeg vurderer helt utgang av aksjen.
Foreløpig har jeg holdt den delvis fundamentalt, men også tradingteknisk. Teknisk er oppsiden kortsiktig 28-30, men langsiktig er jeg svært usikker.

Hvilke begrunnelser har dere evnt på margin fra ML for å se kurser godt nord for 36??
Redigert 18.08.2022 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.08.2022 kl 12:28 3465

Høres fornuftig ut. ... Hva slags type derivater er det du handler? .... Selv satt jeg høyt eksponert i terminkontrakter i Frontline da verden stengte ned grunnet covid-19 for et par år siden. Det resulterte i svært smertefulle tap - fordi jeg stengte kontraktene før man startet å lagre olje på store VLCCer.
Redigert 18.08.2022 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
18.08.2022 kl 12:42 3388

Aksjen viser styrke og stiger som vanlig på høye volumer. Vi får se om det holder utover dagen. Er hvertfall glad jeg har de lange brillene på. Det er nok en del tradere som må løpe etter. Hittil en veldig god dag for de som eier både MPCC og REC.
Anywhere
18.08.2022 kl 12:48 3367

Tanjiro, men hva ser du med de lange brillene, og hva er begrunnelsen for det du evnt ser?
Badgirl
18.08.2022 kl 12:53 3356

Nå går det i BULL/BEAR X 5 Nordnet N8. Olja er jo opp og ned som en yo-yo så det er noen tradere som leker seg der også ;)
Badgirl
18.08.2022 kl 12:55 3362

Man trenger ikke løpe etter noe som helst når man trader. Man går inn på en kurs og ut. Noen ganger tar man gevinst andre ganger må man ta tap.
ZimZalbim
18.08.2022 kl 13:06 3282

Som vanlig skal Den ned igjen idag....... Hanwha kan kjøpe den veldig billig... da rec tjener ingenting på avtalen som de har med rec....
ZimZalbim
18.08.2022 kl 13:09 3263

Mange som selger må.... pass på den de som kommer inn. Den har gått mye opp den siste tiden uten noen kontakter og Hanwha kan få det veldig billig fra rec eller de kan kjøpe fra Kina.....
Stabukk
18.08.2022 kl 13:11 3257

Kor har du denne påstanden frå:
«...da rec tjener ingenting på avtalen som de har med rec....».
Hanwha har ein intensjonsavtale om å kjøpa det meste av produksjonen frå ML, men ingen inngått kontrakt. Å påstå at Rec ikkje vil tena på den blir tull og feilinfo avdi avylen ikkje er signert.
Stabukk
18.08.2022 kl 13:13 3234

Det kan bli slike som meg som må løpa etter, som solgte litt for mykje på 23,75 i dag!
ZimZalbim
18.08.2022 kl 13:14 3258

Hva var det jeg sa folkens... kom Dere ut før den kommer ned mot 21 og 20......
ZimZalbim
18.08.2022 kl 13:16 3251

Hanwha er stor eier i rec og de sitter i styret også... de kan velge hvilken pris rec skal selge alle kapasitet til Hanwha. Kjøper de billig fra rec så tjener Hanwha masse penger og kanskje rec går i 0
Slettet bruker
18.08.2022 kl 13:26 3336

Tullprat ! Bedre å kjøpe nå en å vente til 30kr hvis du skal inn, kursen påvirkes ikke av det du skriver uansett.