Boligpriser i inflasjonstider

focuss
BOLIG 08.08.2022 kl 15:43 6503

Hva skal man tro om boligpriser fremover. Inflasjon gjør alt dyrere også rentekostnadene. Hva tror dere om utviklingen i boligpris fremover. Er det tid for kjøp?
ohorsberg
08.08.2022 kl 21:13 6398

Look to Sweden. Tipper desverre det blir trangt ut døra i Oslo i hvertfall… Det er vel en grunn til at politikerne holder boligpriser utenfor KPI…
mrpotato
08.08.2022 kl 22:19 6319

Hvis et brød koster 50.000 er det plutselig ikke helt urimelig at en leilighet skal koste 150.000 pr kvm
Baltazaris
08.08.2022 kl 22:56 6255

Fortsetter rentene å øke vil boligprisene helt sikkert gå ned, men hvor mye i Oslo er vanskelig å si, og trangt ut døren blir det nok ikke. Folk kvitter seg jo ikke med boligen i en fart fordi boligprisene går ned? de fleste klarer å betale lånet sitt og sitter stille i båten og venter på bedre tider. Vi hadde vel et 10-12% fall i 2017 etter sterk oppgang, da var det svært lite boliger på markedet og om det samme skjer nå så er det enda mindre boliger å velge i noe som igjen stopper det verste fallet. Inflasjon kvitter seg også med en god del av gjelden din.
Redigert 08.08.2022 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
16.08.2022 kl 13:43 5772

Utfordringen, slik jeg ser det, er den allerde innbakte luftslott-problematikken. Boligprisene (spesielt i Oslo) er allerede inflatert over mange år. Denne inflasjonen er i det vesentlige "skjult", da eiendomspriser er utelatt fra KPI.

Historisk sett (siste 200 år) har eiendom aldri hatt snittvekst som overgår inflasjonen (+/- 0,5 %). At en så stor andel leiligheter i Oslo (riktignok nedadgående) er sekundær-leiligheter, eid av hobbyinvestorer, er et symptom på underliggende boblesykdom.

Med rekordhøy privat gjeld skal det nå svært lite til før det blir trangt ut døra for å kvitte seg med sekundær-objekter for disse hobbyinvestorene.

Da flommes markedet, og stor-smellen er et faktum...

I det øvrige er demografiske størrelser (netto inn-/utflytting) ekstremt volatile. Må man ut av Oslo, så flytter man. Med ekstremt få tilgjengelige leiligheter for folk med vanlig inntekt, og ditto høye leiepriser, har man ikke reelle valgmuligheter, og må ut.
Redigert 16.08.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
16.08.2022 kl 14:03 5729

Ingen kan spå om fremtiden men boligprisene kommer garantert også til å stige i Oslo i august, så da må jo enten folk være stokk dumme eller ha nok penger til å takle kommende renteøkninger. Det kommer heller aldri til å flomme ut sekundærboliger, de fleste som sitter på disse har råd til å beholde dem.

Når der skal sies tror jeg også på en nedgang, men den kommer ikke i august og er veldig langt fra dine scenarioer.
Redigert 16.08.2022 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
ohorsberg
16.08.2022 kl 14:27 5679

Håper du har rett :-)
baltuz
16.08.2022 kl 14:28 5676

helt enig i dette.

i 2017 kom det en liten bråstopp pga innføring av boliglånforskrift. det har dempet veksten etterpå .

om jeg husker rett så steg prisene i Oslo ca 16 % i 2016 , og om de da faller 10 % året etterpå så er det vel ikke så mye å snakke om til nedgang. Det er faktisk en oppgang på 6% over to år.

boliger kjøpes og selges ikke over børs som aksjer .

ohorsberg
16.08.2022 kl 14:42 5651

Det er korrekt! Boliger selges ikke som aksjer. Som utgangspunkt har de kun en boverdi. De har intet iboende vekstpotensiale som kan forklare en realprisvekst på sikt som langt overgår reallønnsveksten (ref. markedet i Oslo siste 30 år). De har egentlig ikke noe indre vekstpotensiale i det hele tatt, og potensiell prisvekst utover inflasjon er helt avhengig av tilgang på billig kreditt og etterspørselstrykk.
baltuz
16.08.2022 kl 14:51 5625

Ikke uenig i dette men det kan vel også være mulig å si at markedet i Oslo for 30 år siden var sterkt underpriset . Hele markedet og bankene lå i "grus" En annen sak er at den tekniske boligstandarden og tekniske ting, antal bad osv som puttes inn i boligen er vesentlig endret de siste årene, og for ikke å snakke om de siste 200 år. Det har også noe å si?

Redigert 16.08.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.08.2022 kl 14:52 5623

Da jeg var barn var inflasjonen høy.
Den gang var boliger veldig dyrt i forhold til inntekt, men inflasjonen reddet det hele.
Man fikk gode lønnstillegg hvert år, og så lenge man klarte å betale renter og kansje til og med avdrag så ble lånet 'mindre og mindre', inflasjonen spiste det.
Helt fra 60- tallet til langt utpå 80- tallet steg boligprisene godt med høy inflasjon og høye renter.

Egentlig er høy inflasjon det som har gjort at så mange nordmenn har hatt råd til å eie egen bolig og pga det har fått god økonomi etter hvert.
Høy inflasjon er positivt for dem som har mye gjeld, og negativt for rike som har pengene i bank.
At inflasjon er farlig er bare noe man er opplært til å tro.
Det er bare hvis et land har høyere kostnadsøkninger enn de man handler med at inflasjonen er farlig for landets konkurransekraft, og det vil man jo unngå.
Om alle land har 2-2,5 eller 5-5,5 har ikke noe å si egentlig, men bedre for de med lån enn for de med innskudd
ohorsberg
16.08.2022 kl 15:01 5614

Som høyt belånte mennesker er man også nyttige "slaver" for staten. Man mister sin frihet/protestentusiasme, og må legge seg i sela for å få endene til å møtes :-)

Høy belåningsgrad er slik sett en ønsket greie vil jeg tro. Slitne mennesker er lydige mennesker :-)
Redigert 16.08.2022 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
16.08.2022 kl 15:07 5595

Jo det er sant!
Hele poenget med å øke rentene er jo å øke arbeidsledigheten ved at de som har mye gjeld må begynne å bruke mindre på andre ting enn rentene. Når etterspørselen etter forbruksvarer og tjenester så faller så er det meningen at folk innen disse bransjene skal miste jobben slik at lønnspresset i landet da avtar.
Mens vi som har mer i aksjer enn i gjeld vi får høyere skjermingsrente og sånn sett kan vi fortsette å leve livets glade dager he he... litt kvalmt er det jo, men det er nå sånn de som styrer synes de tar vare på 'vanlige folk' tydelig vis.
For de MÅ jo ikke sette opp rentene når alt er dyrt pga knapphet. Det ville gått seg til av seg selv uansett.
Kanin89
17.08.2022 kl 15:24 5277

Inflasjon kan vere positivt for å senke lånegraden, men det forutsetter at lønnsveksten holder tritt. Lønnsforhandlingane i staten førte til en krisedårlig justering på under 2% for dei med 500.000 i inntekt. Altså fall i reallønn.

Eg trur inflasjonen, som påvirka byggevarer osv mykje, vil påvirke bruktmarkedet oppover og, det er begrensa kor stor differansen mellom nybygging og brukt kan bli. Så vil renta ha en dempande effekt, vanskelig å seie kva som blir sterkast.
leadr
24.08.2022 kl 17:56 4969

Selv om fasiten for august viser boligprisoppgang betyr det ikke at det er bekreftelse på at "faren" er over.

Hva med alle de boligene som forblir usolgte og må settes ned i pris? Disse kommer ikke med i prisstatistikken. Jeg har fulgt litt med boliger over 6mill+ og de begynner å bli tungsolgte og må settes ned i pris/flere visninger før de blir solgt. Det er også endel som blir trukket fra markedet helt fordi det er ingen interesse. Jeg tror vi er inne i et skifte nå. De fleste tror fortsatt at alt går til himmels og de mest attraktive går langt over takst - enn så lenge. Det er tross alt kun solgte boliger som inngår i boligpris-statistikken.
Redigert 25.08.2022 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
24.08.2022 kl 19:59 4858

Faren er langt i fra over og jeg er litt mer pessimistisk nå enn jeg var for noen uker siden men tror fremdeles ikke på et krakk i Oslo selv om jeg tipper en prisnedgang.
Når jeg ser på salgene for august så ser det ikke ut som kjøperne er skremt og jeg tviler på at det er mange usolgte boliger som du påstår, er de tungsolgte så er de overpriset. Det blir spennede fremover, det som blir avgjørende er hvor høyt renten går og hvor lenge den blir høy.
leadr
25.08.2022 kl 13:41 4664

Jeg tror iallfall det er de dyrere delen av boligene som setter trenden. Det er de som er høyest belånt og vil merke renteoppgangen først. Stopper de dyreste opp vil de etterhvert smitte over til de "billigere" boligene.

August er det alltid høy aktivitet. Husker jo godt at salget begynte å butte imot - allerede - forrige høst. Men boligmarkedet ble "reddet" av ny og grundigere takstrapport samt lite utbudd av nye boliger i januar og vårparten (ifg såkalte "experter" i media som bommer mer enn de har rett ;). Da var renten på 0,25 %. Så vi får se hva som bringer denne høsten :)
Redigert 25.08.2022 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Marximat
25.08.2022 kl 16:14 4590

Ble boligmarkedet "reddet" av lite utbud? :-o

Det har vært lite - og synkende - utbud de to siste årene.

Lite utbud betyr vel "høyere etterspørsel enn tilbud"?
leadr
25.08.2022 kl 16:47 4549

For å være helt korrekt, så sa "expertene" at det var ny takstsystem som gjorde at det var stort etterslep av boliger som skulle ut i markedet.

Over et halvt år etterpå skjønner de at de bommet og nå er unnskyldningen at det er få boliger ute, og nevner altså ikke nye takstsystemet som grunnen lenger.

Nå sier de det skal bli en myk landing. Så vi får se om de ENDELIG treffer blink til slutt :D
Cain666
25.08.2022 kl 19:36 4461

Etter 20 år sliter fortsatt Oslo med det samme problemet. Det bygges for få boliger og staten har begrenset bygging av mindre leiligheter.
Om 10 år, vil boligen alltid være mer verdt enn det den er idag.
Kjøper man langsiktig, så er det sjelden man taper.
Siste 10 år har en leilighet i Oslo steget med mellom 15k (minste) - 35k (høyste) pr mnd (med en snitt på ca 25k). Ja pr mnd!
leadr
26.08.2022 kl 14:37 4267

Hehe, sikker på 10 er nok? Forrige gang tok det 20 år så den som lever får se..
Onkel_S
26.08.2022 kl 15:25 4218

Det har vært mange perioder med prisfall også etter 1988-1992. Forrige gang var 2017
Marximat
26.08.2022 kl 15:45 4189

Jeg vil moderere det til å si at dersom man skal bo i boligen selv og regner med alternativkostnader (leie), lønner det seg "alltid" å kjøpe hvis man skal eie minst ti år.
Baltazaris
26.08.2022 kl 17:41 4092

Vi kan ikke sammenligne 80-90 tallet med nåtid. Renten går opp og boligprisene går sikkert ned en periode, skal vi ha «krakk» så må det samtidig bli høy arbeidsledighet. Blir det høy ledighet går renten ned og dagens Norge er så styrtrik at staten trolig vil kjøre alskens hjelpepakker før de lar boligmarkedet gå under. Byggenærinhen er den største fastlandsnæringen i Norge, det var den ikke for 35 år siden. Et krakk er usannsynlig når staten er så styrtrik.
Redigert 26.08.2022 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
26.08.2022 kl 17:59 4078

I Sydney så tipper de at boligprisene vil «krasje» ned hele 20% i løpet av 2022 og 23 før det roer seg. Til opplysning så steg prisene i Sydney 27% i 2021. Dette blir kalt et krakk men er jo egentlig ikke det.
baltuz
26.08.2022 kl 18:52 4036

helt enig i dette resonementent. vi vil dessuten fortsatt ha lave renter sammelignet med tidligere selv om den nå økes hyppig .
Slettet bruker
26.08.2022 kl 19:36 3991

For 15 år siden falt boligprisene i min bydel Grünerløkka fra snitt 40.000 til pr. m2 til 34.000 pr. m2 - dvs ca 15% ila 1 drøyt år--. Så selvfølgelig kan boligprisene falle. 14 år senere ligger de på nesten 100.000 pr. m2..I 2017 var prisene rundt 81.000 pr. m2 i bydelen før de falt 12-13% ila 1 år til 71.000 pr. m2. Ila de snaue neste 5 årene steg prisene nesten 40%.....Men det tok nesten 3 år før de passerte 81.000 pr. m2. Så de som tror at utviklingen i prisene er stabilt stigende tar feil - det går i trapper opp og ned - men ser man over tid har de vært sterkt stigende i Oslo i hvertfall siste 30 år. Jeg har tro på å se de lange linjene om det er eiendom eller aksjer - akkurat nå må jeg jobbe med meg selv jevnlig hva gjelder mine bankaksjer som har falt 25% ila ca 6 måneder....
Redigert 26.08.2022 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
baltuz
26.08.2022 kl 22:43 3871

jeg tror de fleste her er inneforstått med at slike fall kommer av og til . men de kan ikke kalles krakk når de kommer etter et minst like stor oppgangsår. det har vel egentlig vært bare ett skikkelig krakk siden andre verdenskrig, og selv da kom prisene opp igjen på under ti år som Marximat skrev over her var en nødvendig horisont .

Et velkjent råd er vel at man ikke kjøper aksjer om mann ikke har mulighet til la pengene stå en stund . Med din historikk og langsiktighet slik jeg oppfatter dine innlegg før og nå :) , tipper jeg du har tatt høyde for dette når det gjelder finansaksjene selv om det er lettere å selge aksjer enn boliger om nervene blir for urolige..
Slettet bruker
26.08.2022 kl 23:14 3816

Generelt flinkere til å kjøpe enn å selge. Har dog solgt 10% av aksjene i år, men det var fordi jeg trengte noe kontanter i forbindelse med at jeg kjøpte dyrere primærbolig. Resten av aksjene sitter jeg med ..... lenge. Har aldri belånt aksjer - men det er mer alternativet med å bruke pengene fra evt. aksjesalg på å nedbetale gjeld på eiendommene. Det nærmeste krakket jeg har sett var i forbindelse med mitt første boligkjøp i 1987. Kombinasjonen av en boliglånsrente på 15% og 8-10% arbeidsledighet gjorde at boligprisene falt 40-50% i Oslo ila ca 4 år.
Redigert 26.08.2022 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
spider
28.11.2022 kl 12:16 2432

Feiltrykk