💰 HAFNIA - KURSMÅL: 93,- 💰
HAFNIA:
ABG initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 93.
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.
Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.
Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.
Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
ABG initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 93.
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.
Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.
Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.
Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
Redigert 15.02.2023 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
OilDrum
09.08.2022 kl 11:42
40562
Jeg tror ikke mange Torm aktionærer/ shortere, har læst Paretos analyse, det virker som om Torms aktiekurs står stille.
OilDrum
10.08.2022 kl 07:54
40443
OilDrum
10.08.2022 kl 18:11
40248
Lækker optakt til regnskabet! Pareto gentager købsanbefalingen på Torm, og opjusterer deres kursmål til 200 dkr svarende til forventet NAV ultimo '22. De forventer et Q2 EBITDA på 150 mil $ (!) og EPS for hele '22 på 6.4 $. Jeg forstod TORMs dividendepolitik som at den effektive minimums-likviditetsgrænse for Q2 var den der var lagt op til 30SEP22 (1.8 mil $) og ikke den 30JUN22 (1.5 mil $), men Pareto læser det anderledes - det betyder bare højere dividende.
Scorpio tankers har leveret Q2 regnskab og de bekræfter billedet fra Ardmore: fænomenale tal...! 36K for deres LR2 og 35K for deres MR. For Q3 er det foreløbigt LR2: 49% @ 50K og MR: 44% @ 49K. Poten & Partners vurderer at 5årige MR/LR1/LR2 er oppe med 5-10% i pris fra juni-juli Daglige rater er tilbage på 50K for MR'er i øst P&P skriver at 1 årige charters bliver indgået til: LR2: $30,500 (+2500), LR: $27000 (+3000), MR: $24,500 (+2500). Og som Robert Bugbee siger: "No trader - no customer - takes a ship at a rate that they dont think they are going to exceed in the market".
Scorpio tankers har leveret Q2 regnskab og de bekræfter billedet fra Ardmore: fænomenale tal...! 36K for deres LR2 og 35K for deres MR. For Q3 er det foreløbigt LR2: 49% @ 50K og MR: 44% @ 49K. Poten & Partners vurderer at 5årige MR/LR1/LR2 er oppe med 5-10% i pris fra juni-juli Daglige rater er tilbage på 50K for MR'er i øst P&P skriver at 1 årige charters bliver indgået til: LR2: $30,500 (+2500), LR: $27000 (+3000), MR: $24,500 (+2500). Og som Robert Bugbee siger: "No trader - no customer - takes a ship at a rate that they dont think they are going to exceed in the market".
Gulltider
12.08.2022 kl 00:27
40013
Eventyrlig oppgang i HAFNIA hver dag nå 💰💰💰
Ser nok 60 kr innen få dager 🥂🥂
Ser nok 60 kr innen få dager 🥂🥂
Redigert 12.08.2022 kl 00:27
Du må logge inn for å svare
Gulltider
15.08.2022 kl 23:49
39697
– Moroa har bare så vidt begynt
Tankaksjer har gått som en kule på børsen i år, men Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at man fortsatt bare står i startgropen. Han tror at investorene vil ha mest å hente i typiske utbytteaksjer.
Tankaksjer har gått som en kule på børsen i år, men Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at man fortsatt bare står i startgropen. Han tror at investorene vil ha mest å hente i typiske utbytteaksjer.
geo01
16.08.2022 kl 23:11
39418
Skal ned i morra?
Litt svakere etter store forventninger og mange gevinster.
Litt svakere etter store forventninger og mange gevinster.
OilDrum
18.08.2022 kl 13:17
39113
Torm regnskab
Q 1. 2022: The profit before tax amounted to USD 10.7m
Q.2. 2022 : The profit before tax amounted to USD 107m
Q 1. 2022: The profit before tax amounted to USD 10.7m
Q.2. 2022 : The profit before tax amounted to USD 107m
OilDrum
18.08.2022 kl 13:20
39093
Og det tyder på, at væksten fortsætter.
»Markedet er fortsat med at forbedrer sig ind i tredje kvartal af 2022, og indtil videre har vi opnået fragtrater, der er mere end tre gange så høje, som dem vi opnåede i tredje kvartal af 2021,« udtaler den administrerende direktør, Jacob Meldgaard i regnskabet.
»Markedet er fortsat med at forbedrer sig ind i tredje kvartal af 2022, og indtil videre har vi opnået fragtrater, der er mere end tre gange så høje, som dem vi opnåede i tredje kvartal af 2021,« udtaler den administrerende direktør, Jacob Meldgaard i regnskabet.
OilDrum
18.08.2022 kl 13:47
39080
OilDrum
18.08.2022 kl 13:56
39141
Matros
19.08.2022 kl 08:10
38887
Nedleggelse av raffinerier i vesten gjør at raffinerte produkter må importeres. I usa har raffinerimarginene aldri vært høyere, som følge av for lite lokal kapasitet. Betalingsevnen for import av raffinerte produkter er derfor enorm. Ingen oljeselskaper vil investere i ny kapasitet i vesten, fordi vi alle skal kjøre elektriske biler om 10 - 20 år, så her må det importeres. Samtidig er ordreboka til produkttankskip nesten tom, og flåten er gammel. Aksjer innen produkt og kjemikalieshipping (som er tett knyttet opp mot produkttankmarkedet) skal man ikke gjøre vanskelig nå, bare sitte å se hva som skjer. Dette er bare starten på en lang syklus hvor det skal tjenes sinnssykt mye penger. Odfjell var jo ikke akkurat beskjedne med sin outlook i går.
Hardly
19.08.2022 kl 09:12
38824
Og derfor har jeg solgt alt jeg har av andre selskaper og gått all inn. Var med på oppgangene i MPCC, PGS og BORR. Nå står Hafnia for tur.
At selskapet betaler utbytte er jo heller ikke negativt.
At selskapet betaler utbytte er jo heller ikke negativt.
Redigert 19.08.2022 kl 09:37
Du må logge inn for å svare
OilDrum
19.08.2022 kl 13:03
38757
På tros af boykotten bliver halvdelen af Europas forbrug af diesel stadig importeret fra Rusland, Det ophører 1. Februar 2023 hvor sanktionerne mod russisk olieimport træder i kraft.
Værfterne har ordrebøgerne fulde med at bygge container skibe, derfor er der ingen fare for boom af nye tankskibe for 2025
Derfor tegner det til et stærkt marked for produkt tankskibe flere år frem.
Værfterne har ordrebøgerne fulde med at bygge container skibe, derfor er der ingen fare for boom af nye tankskibe for 2025
Derfor tegner det til et stærkt marked for produkt tankskibe flere år frem.
Hardly
25.08.2022 kl 09:13
37809
Omtrent det som er å krype og gå av shippinganalytiker har i over et år nå ventet på en oppgang i VLCC-inntjeningen (Very Large Crude Carrier) og i sommer kom den endelig. Siden starten på juli har ratene for moderne VLCC-tonnasje steget fra 15.000 til over 54.000 dollar dagen etter en oppgang på 60 prosent bare i løpet av den siste uken. Og flere av analytikerne mener at dette bare er starten. Clarksons Platou-analytiker Frode Mørkedal spådde i Finansavisen tidligere denne uken at ratene vil nå 100.000 dollar dagen inn mot vinteren.
Og i morgen er det Q2 og halvårs rapport, og kanskje får vi vite hvor stort utbytte blir.
Joda, vi går utvilsomt en lys fremtid i møte for aksje kursen. (Q3 kommer til å bli fantastisk. Ført da kommer den virkelige oppgangen til syne).
Og i morgen er det Q2 og halvårs rapport, og kanskje får vi vite hvor stort utbytte blir.
Joda, vi går utvilsomt en lys fremtid i møte for aksje kursen. (Q3 kommer til å bli fantastisk. Ført da kommer den virkelige oppgangen til syne).
Redigert 25.08.2022 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
ks1977
25.08.2022 kl 17:13
37718
Nå har ikke Hafnia noen VLCCer, men produkttankratene gikk før VLCC så det blir nok hyggelige tall (og guiding!) på oss
Ratta
26.08.2022 kl 08:41
37574
Hafnia in Q2 has delivered the best quarterly result in our Company's
history. We already now know that Q3 will prove significantly stronger.
Ikke overraskende, men morro å lese
history. We already now know that Q3 will prove significantly stronger.
Ikke overraskende, men morro å lese
Matros
26.08.2022 kl 09:01
37520
Da er vi i gang.....enjoy. Denne syklusen blir den sterkeste av alle
sjakknøtt
26.08.2022 kl 09:25
37433
Jeg likte godt tallene for Q2. Varsløer at Q3 blir betydelig bedre. Syntes det er merkelig at kursen faller på de resultatene.
Økte selv i dag på kr 43.50. Tror vi går gode tider i møte med Hafnia!
Økte selv i dag på kr 43.50. Tror vi går gode tider i møte med Hafnia!
Hellboy
26.08.2022 kl 09:34
37390
Er vel at Q3 blir litt dårligere enn forventet, ellers slår de jo alle tall. Men blir jo enda mer utbytter i Q3 og fremover. Her er også PAS vurdering av tallene:
HAFNI: Firm Q2 beat – Q3 slightly down but no change to thesis
• Hafnia just reported Q2 numbers above expectations. EBITDA (incl.
associates) came in at USD 265m vs. PAS and consensus at USD 233 – 234m.
Better TCE rates across the board the explanation here with MRs at USD
29k/day and LR1s at USD 37k/day the most impactful
• EPS adj. for USD 2m in net other financials ended at USD 0.40 vs. PAS and
consensus at USD 0.33 – 0.34. Higher interest costs but most other items in
line
• DPS of USD 0.1862 declared at 50% of EPS (ex. extra-ordinary items), also this
better than expected
• What matters most is Q3 guidance though, where MR rates are lower than what
peers have guided because the market has fallen over the past two weeks.
Rest of the pack is in line or better. Preliminary we would peg Q3 EPS at 0.54
vs our 0.63 est. Consensus at 0.39, but market is clearly way ahead of
consensus
• No changes to our thesis here, will adjust Q3 slightly down but still see upside
to Q4 and 2023. Overall, for us there should be no material change to 2022
est. as Q2 beat is roughly in line with Q3 reduction. Dividend at 50% of
underlying earnings as expected also positive to see
• Conference call at 14:30 CET. We have a BUY rec., TP NOK 60 and will revert
with comments
HAFNI: Firm Q2 beat – Q3 slightly down but no change to thesis
• Hafnia just reported Q2 numbers above expectations. EBITDA (incl.
associates) came in at USD 265m vs. PAS and consensus at USD 233 – 234m.
Better TCE rates across the board the explanation here with MRs at USD
29k/day and LR1s at USD 37k/day the most impactful
• EPS adj. for USD 2m in net other financials ended at USD 0.40 vs. PAS and
consensus at USD 0.33 – 0.34. Higher interest costs but most other items in
line
• DPS of USD 0.1862 declared at 50% of EPS (ex. extra-ordinary items), also this
better than expected
• What matters most is Q3 guidance though, where MR rates are lower than what
peers have guided because the market has fallen over the past two weeks.
Rest of the pack is in line or better. Preliminary we would peg Q3 EPS at 0.54
vs our 0.63 est. Consensus at 0.39, but market is clearly way ahead of
consensus
• No changes to our thesis here, will adjust Q3 slightly down but still see upside
to Q4 and 2023. Overall, for us there should be no material change to 2022
est. as Q2 beat is roughly in line with Q3 reduction. Dividend at 50% of
underlying earnings as expected also positive to see
• Conference call at 14:30 CET. We have a BUY rec., TP NOK 60 and will revert
with comments
Hardly
26.08.2022 kl 09:38
37364
Kraftig resultathopp for Hafnia
8 minutter siden · Infront TDN Direkt
Produkttankrederiet Hafnia fikk et brutto driftsresultat (ebitda) på 258 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 88 millioner dollar i første kvartal 2022, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.
Driftsresultatet ble 207 millioner dollar, opp fra 37 millioner dollar i perioden, mens time charter-inntektene i kvartalet var 348 millioner dollar, opp fra 163 millioner dollar.
Styret i selskapet har besluttet å utbetale et utbytte på 0,1862 dollar pr aksje for andre kvartal.
Hafnia har pr 23. august 2022 dekket 72 prosent av totale inntjeningsdager i tredje kvartal 2022 til en rate på 36.504 dollar pr dag.
«Den seneste oppgangen i europeiske naturgasspriser har ført til en større gasspremie over oljeprodukter, som bidrar til et skifte fra naturgass til oljeprodukter for kraftproduksjon i Europa. Denne situasjonen forventes å vedvare og øke oljeforbruket fremover», heter det i rapporten.
Videre skriver selskapet at med forbedrede fundamentale forhold, er utsiktene for produkttankmarkedet fortsatt positive. Høyere tonnmiletterspørsel etter produkttankskip som følge av de nye oljehandelsrutene og økende etterspørsel etter flydrivstoff vil støtte utnyttelsen og inntjeningen av produkttankskip.
Hafnia med sterkeste kvartal i selskapets historie.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport fredag.
-Jeg er glad for å kunne meddele at Hafnia i andre kvartal har levert det beste kvartalsresultatet i selskapets historie. Vi vet allerede nå at tredje kvartal vil vise seg å være betydelig sterkere, kommenterer konsernsjef, Mikael Skov i Hafnia.
«Den seneste oppgangen i europeiske naturgasspriser har ført til en større gasspremie over oljeprodukter, som bidrar til et skifte fra naturgass til oljeprodukter for kraftproduksjon i Europa. Denne situasjonen forventes å vedvare og øke oljeforbruket fremover», heter det i rapporten.
Videre skriver selskapet at med forbedrede fundamentale forhold, er utsiktene for produkttankmarkedet fortsatt positive. Høyere tonnmiletterspørsel etter produkttankskip
som følge av de nye oljehandelsrutene og økende etterspørsel etter flydrivstoff vil støtte utnyttelsen og inntjeningen av produkttankskip.
8 minutter siden · Infront TDN Direkt
Produkttankrederiet Hafnia fikk et brutto driftsresultat (ebitda) på 258 millioner dollar i andre kvartal 2022, mot 88 millioner dollar i første kvartal 2022, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.
Driftsresultatet ble 207 millioner dollar, opp fra 37 millioner dollar i perioden, mens time charter-inntektene i kvartalet var 348 millioner dollar, opp fra 163 millioner dollar.
Styret i selskapet har besluttet å utbetale et utbytte på 0,1862 dollar pr aksje for andre kvartal.
Hafnia har pr 23. august 2022 dekket 72 prosent av totale inntjeningsdager i tredje kvartal 2022 til en rate på 36.504 dollar pr dag.
«Den seneste oppgangen i europeiske naturgasspriser har ført til en større gasspremie over oljeprodukter, som bidrar til et skifte fra naturgass til oljeprodukter for kraftproduksjon i Europa. Denne situasjonen forventes å vedvare og øke oljeforbruket fremover», heter det i rapporten.
Videre skriver selskapet at med forbedrede fundamentale forhold, er utsiktene for produkttankmarkedet fortsatt positive. Høyere tonnmiletterspørsel etter produkttankskip som følge av de nye oljehandelsrutene og økende etterspørsel etter flydrivstoff vil støtte utnyttelsen og inntjeningen av produkttankskip.
Hafnia med sterkeste kvartal i selskapets historie.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport fredag.
-Jeg er glad for å kunne meddele at Hafnia i andre kvartal har levert det beste kvartalsresultatet i selskapets historie. Vi vet allerede nå at tredje kvartal vil vise seg å være betydelig sterkere, kommenterer konsernsjef, Mikael Skov i Hafnia.
«Den seneste oppgangen i europeiske naturgasspriser har ført til en større gasspremie over oljeprodukter, som bidrar til et skifte fra naturgass til oljeprodukter for kraftproduksjon i Europa. Denne situasjonen forventes å vedvare og øke oljeforbruket fremover», heter det i rapporten.
Videre skriver selskapet at med forbedrede fundamentale forhold, er utsiktene for produkttankmarkedet fortsatt positive. Høyere tonnmiletterspørsel etter produkttankskip
som følge av de nye oljehandelsrutene og økende etterspørsel etter flydrivstoff vil støtte utnyttelsen og inntjeningen av produkttankskip.
Redigert 26.08.2022 kl 09:44
Du må logge inn for å svare
Løkkøye
26.08.2022 kl 11:58
37218
Ca 16% utbytte på årsbasis med samme USD kurs og samme kvartalsvise utbytter framover. Og det ventes enda bedre marked.
Fine tall og utsikter for en utbyttejeger dette her.
Fine tall og utsikter for en utbyttejeger dette her.
Hardly
26.08.2022 kl 14:07
37163
Ikke bare Hafnia som tjener rått med penger på produkttank:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/26/7920453/knuser-alle-rekorder?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/08/26/7920453/knuser-alle-rekorder?internal_source=sistenytt
Redigert 26.08.2022 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
Gulltider
29.08.2022 kl 14:40
36570
Utrolig deilig å være med på denne oppturen, og den er ikke halvveis til målet ennå 🥂🥂
Hellboy
30.08.2022 kl 09:43
36332
Stadig høyere skipsverdier innenfor produkttank iflg Pareto. De mener også at NAV allerede har steget til 51,- for Hafnia
Hardly
30.08.2022 kl 14:58
36162
Ikke ned, men opp i nytt kursmål..
Redigert 30.08.2022 kl 14:59
Du må logge inn for å svare
Wasteland
30.08.2022 kl 15:22
36143
Er de noen plass man kan følge hvordan ratene utvikler seg hver dag eller må de betales før.
ks1977
30.08.2022 kl 17:22
36084
Hellboy
30.08.2022 kl 19:29
36012
Som ks skriver. I tillegg kan du melde deg på nyhetsbrevet til Poten og få tilgang på mail. Og en del meglere som f.eks Pareto oppdaterer disse daglig i "shipping daily" analyser. Vet ikke hvilken megler du bruker, men dette varierer jo selvfølgelig
Gulltider
30.08.2022 kl 23:20
35905
HAFNIA: Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.
Puma
31.08.2022 kl 14:57
6980
Poten ratene er TCE rater for non-eco uten scrubbere. Poten ratene er mye lavere enn eco skip med scrubbere. Minst USD 12 000 i forskjell for VLCC og USD 4-5000 for MR. Poten ratene er også bare for enkelte ruter.
Redigert 31.08.2022 kl 14:58
Du må logge inn for å svare
ks1977
31.08.2022 kl 17:52
6927
Ja, det er gode og viktige presiseringer.
Man kan finne noe informasjon om ECO og scrubbere også i tweetene til Poten, men ikke så regelmessig Her er de to siste:
Scrubber: https://twitter.com/PotenTankers/status/1564965659196510208
ECO (vet ikke om dette er scrubber eller ikke): https://twitter.com/PotenTankers/status/1563281889183444992
Man kan finne noe informasjon om ECO og scrubbere også i tweetene til Poten, men ikke så regelmessig Her er de to siste:
Scrubber: https://twitter.com/PotenTankers/status/1564965659196510208
ECO (vet ikke om dette er scrubber eller ikke): https://twitter.com/PotenTankers/status/1563281889183444992
Richter
01.09.2022 kl 09:13
6844
Falder over 5% på trods af forhøjelse af kursmål?
?????
The shares in Hafnia Limited will be traded ex-dividend USD 0.1862 from today, 1
?????
The shares in Hafnia Limited will be traded ex-dividend USD 0.1862 from today, 1
Hardly
01.09.2022 kl 09:32
6961
The shares in Hafnia Limited will be traded ex-dividend USD 0.1862 from today.
Dette er utbytte.
Ikke uvanlig at en aksje faller litt etter ex-dato (som var i gård). Mange selger seg ut, men får utbetalt utbytte. Verdien av selskaper synker også etter utbytte. Selskaper gir bort en del av fortjenesten til aksjonærene.
Glem kursmål. Er bare et tall som meglerhusene slenger ut i hytten og pitten uten mål og mening.
Dette er utbytte.
Ikke uvanlig at en aksje faller litt etter ex-dato (som var i gård). Mange selger seg ut, men får utbetalt utbytte. Verdien av selskaper synker også etter utbytte. Selskaper gir bort en del av fortjenesten til aksjonærene.
Glem kursmål. Er bare et tall som meglerhusene slenger ut i hytten og pitten uten mål og mening.
Redigert 01.09.2022 kl 10:07
Du må logge inn for å svare
Gulltider
02.09.2022 kl 10:52
7144
Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.
Redigert 02.09.2022 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
KommersK
02.09.2022 kl 21:22
6986
Sterk avslutning i dag. Vi fikk jo nettopp utbytte også. Da er kursen veldig høy nå. Jeg øker stadig beholdningen i denne. Tror(håper) på 60 før jul. Markedssituasjonen kan vel nesten ikke bli bedre for det Hafnia driver med.
Redigert 02.09.2022 kl 21:29
Du må logge inn for å svare