💰 HAFNIA - KURSMÅL: 93,- 💰


HAFNIA:
ABG initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 93.

Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.

Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.

Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.

Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
Redigert 27.01.2023 kl 00:10 Du må logge inn for å svare

Så du tenker at utbytte ikke er attraktivt?
Gulltider
24.11.2022 kl 09:07 10764

Når kursen synker fra over 60,- og kanskje ned mot 52,- i morgen, så sier det svaret seg selv….

Et fall på over 8 kroner, mens utbytte er stakkarslige 2,8 kr.

Klarer du ikke se dette selv ?????
Redigert 24.11.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare

Et kvartalsutbytte på 2,87 kr er stakkarslig.
Gulltider
24.11.2022 kl 09:17 11051

Ja det er stakkarslig når kursen synker over 8 kr

Ser du ikke forskjellen på 8 kr og 2,8 kr ???

For din egen skyld, så vil vi alle anbefale deg å drive med noe annet enn handel med verdipapirer, for ut fra dine utsagn her, så er du helt grønn.
Redigert 24.11.2022 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
DenVise
24.11.2022 kl 09:29 11270

Kortsiktig støy.
Om en ikke trenger pengene til fredagstacoen så hadde jeg sittet helt stille eller kjøpt.
Ser en på markedssituasjonen utover vinteren så er kjøp av Hafnia mellom 50-60 kroner en god innkjøpspris.
Gulltider
24.11.2022 kl 09:36 11987

Dette er helt riktig sagt.
Å benytte muligheten til å handle på disse lave nivåer vil betale seg godt utover det nye året 👍
kodenavn
24.11.2022 kl 09:39 12026

Ratene for LR2 og MR er nå 68 og 64 k USD/day
I Q3 var de 35 k
Gjett hva det vil bety for inntjeningen fremover.
Og på Q3-inntjeningen var det en P/E på 2,5
kodenavn
24.11.2022 kl 09:54 12139

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities mener tank-aksjene vil fortsette å gjøre det godt i 2023.

– Det vil være volatilt, og det er klart at det virker som om hele verden mener det samme, men vi sliter med å se hvordan ikke ratene skal være bedre neste år enn i år – gitt lav ordrebok og endringer i handelsmønstre, sier han.

Han peker på endringer i handelsmønstre som følge av Vestens straffegrep mot Russland, og som gjør at Europa er nødt til å se etter andre steder lenger unna for å importere energi. Det kommer rederiene til gode da seilingsdistansene øker.

– Dette gjelder både råolje og produkter, kanskje mest det siste der man er mindre eksponert for generell olje-etterspørselsvekst til en viss grad. Løfter man blikket ytterligere ser jo også 2024 og 2025 sterkt ut.
kodenavn
24.11.2022 kl 09:59 12131

Han fremhever spesielt tank-aksjene som mest spennende fremover. Det får også støtte av analysesjefen i Pareto.

– Vi fortsetter å fremheve Hafnia og Stolt-Nielsen, men også Frontline bør ha veldig godt «momentum» inn i neste år. Estimat-trenden her kommer til å være nydelig, og det kommer tunge utbytter fra alle selskapene.
Mindfull
24.11.2022 kl 10:49 12120

Hvor er kilden din for produkttankrater? Det er interessant å følge med på. Særlig LR1 og MR er viktig for Hafnia. LR2 er bare av marginal betydning. På forhånd takk.
kodenavn
24.11.2022 kl 15:52 11838

I morgen, fredag 25. nov, går Hafnia X utbytte ca 2,80 kr.
Så en halvtime igjen til å kjøpe hvis man vil ha utbytte i denne utbyttemaskinen.
Utbyttet er altså for et kvartal. !
Sognoksen1
24.11.2022 kl 16:05 11813

Tror det er første gangen jeg har sett en aksje gå ned 4,5kr før utbytte merkelig 😮😅
Gulltider
25.11.2022 kl 08:46 11442

I dag er tiden inne for å laste godt opp igjen i doblingskandidaten Hafnia 💰💰💰🥂
Almirante
25.11.2022 kl 09:35 11347

Er ikke Record date 28.11? Ergo. EX-utbytte idag, men last day of record er Mandag 28.11! Correct me if I'm wrong.
Sognoksen1
25.11.2022 kl 09:54 11744

I dag er det selg ,utbytte i boks på 2,80 og kursen ned 1,20 og rater som går nedover,shorten i fro er over 13 mil aksjer 😢
Gulltider
25.11.2022 kl 10:55 11859

Alltid lurt å kjøpe billigst, som i dag.

Tankers: Continue to see rising MR values
• According to brokers, Celsius has sold another vessel, this time the 2009-built
MR ‘Celsius Roskilde’, a ship they acquired in 2019 for USD 17m
• The buyer is now undisclosed, but the price is said to be USD 28m. This is
lightyears ahead of our generic USD 22-23m valuation for the vintage and
shows how rapidly these vintage values now are moving. Very positive for (in
particular) NAVs of Hafnia, Torm and International Seaways.
• 10% up on values would push HAFNI NAV to NOK 68 (adjusted for today’s
dividend of NOK 2.7), TORM NAV to DKK 215 and INSW NAV to USD 55.
However, at P/E sub 4x on conservative 2023 estimates (Q1 should start far
above our forecast) these NAVs are increasing rapidly through the next year

Pareto i dag
Gulltider
28.11.2022 kl 09:22 11515

Gigantutbyttene og kursutviklingen på vei mot dobling fra dagens nivå 💰💰👍
DenVise
28.11.2022 kl 13:55 11239

Pareto Securities AS on Twitter: "#Shipping Daily🚢 -Solid "company maker"-kontrakt til Awilco $ALNG: 18 mnd TC til $150k/dag #LNG -USA demper Venezuela-sanksjonene #tankers -Tankskip-verdier fortsetter å stige: Meglere oppjusterer #producttankers-verdier med 5-10% $TRMD $HAFNI $STNG 🔒 https://t.co/WyNL0BWOWr https://t.co/riVaTRrzOX" / Twitter https://mobile.twitter.com/paretosec/status/1597183639715987456?s=46&t=2UbUJhLLs8U8h5q45zIMOw
DenVise
29.11.2022 kl 09:20 10577

Får vi Hafnia til 40 kroner igjen...

Nei, hverken her eller på xtrainvestor
kodenavn
29.11.2022 kl 11:21 10271

Skipsverdiene stiger.
Ratene er på høye nivåer og stiger.
Verdensflåten er gammel. Scrapping vil øke
Raffinering flyttes fra USA og Europa til Asia = flere tonnmil.
EU-boikott av Russiske produkter fra 5. februar = flere tonnmil.
Utbyttene stiger.
Gjennomsnittlig kursmål er 83.-
Aksjen skal opp.
Spørsmålet er hvor fort og hvor mye.
desirata
30.11.2022 kl 16:58 9764

Vet ikke om dette er et gammelt innlegg, eller du beskriver i et lengre perspektiv, men :

Faktum er at både ratene og skipsverdiene har fallt en god del i November, ca. 20% avhengig av skipstyper. Muleg aksjen vil ta en pause rundt 50kr nå. Inntil Russia sanksjoner inntreffer.
Mindfull
30.11.2022 kl 17:51 9659

Vel, er du sikker på dine betraktninger vedrørende seneste tids rater og skipsverider? Iht gårsdagens oppdatering fra Pareto ser de det motsatte. NAV opp 5-7% og MR eco rater nå i snitt over $60.000. Hvis dette holder seg og Hafnia klarer å kapitalisere på nåværende rater kan de tjene opp mot 70%tilsvarende $1 av Paretos EPS 23 ($1,4)i løpet av q1. NAV kan fort skytte opp mot 90kr for Hafnia, 80$ for scorpio og DKR 270 for Torm i løpet av 2023 skriver Pareto.
Tøff
30.11.2022 kl 20:24 9447

Ratene hos Poten er fortsatt opp. Jeg leste også at NAV for Hafnia var nå steget til 68, etter ny vurdering av meglerhus (Pareto?)

Ratene mangedoblet
Ratene for MR har vært volatile i år, men inntjeningen er nå god, meldes det. Ratene (TC2 og TC14) nådde toppen på 66.897 dollar pr. dag sist uke, noe som var opp ikke mindre enn 767 prosent fra i fjor på samme tid, da ratene var 7.717 dollar pr. dag.

Som en følge av sanksjonen mot russiske petroleumsprodukter, som trer i kraft 5. februar 2023, antydes det i ukens rapport fra Vesselsvalue at ratene kan stige ytterligere i 2023.

https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/02/7965748/ratene-er-mangedoblet-det-siste-aret
Redigert 02.12.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
HAS
04.12.2022 kl 14:48 8344


https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/04/7965998/russland-har-kjopt-over-100-tankskip-i-det-skjulte

Hvordan kan ratene stige når sanksjonene fjerner det russiske tankmarkedet, russerne må frakte sin olje i 100 selvinnkjøpte tankere og USA må beholde mer av sin olje for å fylle opp igjen lagrene?
Redigert 04.12.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.12.2022 kl 15:44 8248

Det er enkelt. Frakten må gå over lengre distanser. Russisk olje må gå fra svartehavet/østersjøen til kina og india i stedet for europa. Europa må få olje fra steder lenger unna.

Samtidig må produkttank gå fra Kina til Europa, noe som er mye lenger enn fra nevnte russiske destinasjoner.

Spiller ingen rolle hva oljeprisen er lenger, for frakt blir det bonansa. Og på toppen av det hele kommer nye regler fom 2023 som senker farten på gamle joller og øker behovet for fraktekapasitet mer, og at det ikke er særlig med nye bygg på vei, tvert om mindre enn skrapingen. Så bare å kjøpe seg noe god drikke og mat og slappe av i oljefrakt fremover :D
Hardly
04.12.2022 kl 16:03 8203

Det det er snakk om her er råolje.
Planen er å levere oljen til India, Tyrkia og Kina, som har vært de største kjøperne av den russiske råoljen etter invasjonen av Ukraina.
Altså ikke produkttankere.
Redigert 04.12.2022 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
kodenavn
05.12.2022 kl 13:12 7526

Stortankrater er ned , mens MR-rater er 14 % opp.
FRO er opp 6,69 %
HAFNIA er opp bare 3,24 %
HAFNIA burde vært mer opp, men det kommer kanskje utover dagen.

MEG-East down 19% d/d to USD 41k/d whilst other tanker segments were flattish, apart from MRs in the Atlantic which jumped 14% d/d to USD 72k/d.

Hafnia nyter godt av energikrisen som nå rammer en hel verden, og har veldig gode og faktisk stigende fraktrater.

Hafnia er på et all time high nivå, så det skal bare litt uro til før mange gevinstsikrer litt.

Hovedårsaken til siste tids nedgang er enkelt forklart oljeprisen.

Den overstyrer alt på «oljebørsen» her hjemme.

Tålmodighet er litt av nøkkelen i dagens marked, så her vil du få en fin gevinst om du kan sitte 6 måneder.

Med de forventede og stigende utbyttene, så vil denne sektoren bli en magnet utovover det nye året også.

Lager man et teknisk bilde, så mener jeg en kurs over 70,- vil inntreffe innen februar 2023.

Meglerhusene oppdaterer jevnlig sine kursmål, som nå har et snitt rundt 80,-

Lykke til 💰💰👍
kodenavn
04.01.2023 kl 10:28 5797

Fearnley: BUY / TP NOK 73

4q22 preview – Another Record-Breaking Quarter

HAFNI showed solid bookings for 4q22 during their latest market update with 72% of LR2 days fixed at USD 39k/d, 62% of LR1 days fixed at USD 40k/d, and 68% of MR days fixed at 35k/d. This compares to MR rates in the Atlantic averaging USD 46k/d during 4q22 and the LR2 basket averaging USD 49k/d. I.e., we expect sailed in rates to be stronger compared to guidance.

Overall, we expect 4q22 numbers to be yet another record-breaking quarter with Fsest. EBITDA of USD 352m, EPSadj. at USD 55 cents and 33 cents DPS – all just shy of 5% above CS expectations.

Store innsidekjøp i sektoren, så oppturen tar av nå, og snart utbytte tid 💰💰💰
kodenavn
10.01.2023 kl 12:57 4521

Frontline kraftig opp på nyhetene, og nyheter om heftige utbytter.
Inntjening og utbytter er vel så imponerende i Hafnia.
Denne bør dra opp 20-30 % ila kort tid.