💰 HAFNIA - KURSMÅL: 93,- 💰

Gulltider
HAFNIA 09.08.2022 kl 10:10 94750

HAFNIA:
ABG initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 93.

Oslo (Infront TDN Direkt): SEB oppjusterer sitt kursmål på Hafnia til 90 kroner fra 45 kroner og opprettholder kjøpsanbefaling.

Danske Bank øker kursmålet kraftig til NOK 71 (49), gjentar kjøp. Clarksons øker til NOK 60 (50), gjentar kjøp.

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3.

Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.

Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
Redigert 15.02.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.12.2022 kl 15:44 11213

Det er enkelt. Frakten må gå over lengre distanser. Russisk olje må gå fra svartehavet/østersjøen til kina og india i stedet for europa. Europa må få olje fra steder lenger unna.

Samtidig må produkttank gå fra Kina til Europa, noe som er mye lenger enn fra nevnte russiske destinasjoner.

Spiller ingen rolle hva oljeprisen er lenger, for frakt blir det bonansa. Og på toppen av det hele kommer nye regler fom 2023 som senker farten på gamle joller og øker behovet for fraktekapasitet mer, og at det ikke er særlig med nye bygg på vei, tvert om mindre enn skrapingen. Så bare å kjøpe seg noe god drikke og mat og slappe av i oljefrakt fremover :D
HAS
04.12.2022 kl 14:48 11230


https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/04/7965998/russland-har-kjopt-over-100-tankskip-i-det-skjulte

Hvordan kan ratene stige når sanksjonene fjerner det russiske tankmarkedet, russerne må frakte sin olje i 100 selvinnkjøpte tankere og USA må beholde mer av sin olje for å fylle opp igjen lagrene?
Redigert 04.12.2022 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Gulltider
02.12.2022 kl 21:03 11838

Ratene mangedoblet
Ratene for MR har vært volatile i år, men inntjeningen er nå god, meldes det. Ratene (TC2 og TC14) nådde toppen på 66.897 dollar pr. dag sist uke, noe som var opp ikke mindre enn 767 prosent fra i fjor på samme tid, da ratene var 7.717 dollar pr. dag.

Som en følge av sanksjonen mot russiske petroleumsprodukter, som trer i kraft 5. februar 2023, antydes det i ukens rapport fra Vesselsvalue at ratene kan stige ytterligere i 2023.

https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/12/02/7965748/ratene-er-mangedoblet-det-siste-aret
Redigert 02.12.2022 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Tøff
30.11.2022 kl 20:24 12219

Ratene hos Poten er fortsatt opp. Jeg leste også at NAV for Hafnia var nå steget til 68, etter ny vurdering av meglerhus (Pareto?)
Mindfull
30.11.2022 kl 17:51 12340

Vel, er du sikker på dine betraktninger vedrørende seneste tids rater og skipsverider? Iht gårsdagens oppdatering fra Pareto ser de det motsatte. NAV opp 5-7% og MR eco rater nå i snitt over $60.000. Hvis dette holder seg og Hafnia klarer å kapitalisere på nåværende rater kan de tjene opp mot 70%tilsvarende $1 av Paretos EPS 23 ($1,4)i løpet av q1. NAV kan fort skytte opp mot 90kr for Hafnia, 80$ for scorpio og DKR 270 for Torm i løpet av 2023 skriver Pareto.
desirata
30.11.2022 kl 16:58 12064

Vet ikke om dette er et gammelt innlegg, eller du beskriver i et lengre perspektiv, men :

Faktum er at både ratene og skipsverdiene har fallt en god del i November, ca. 20% avhengig av skipstyper. Muleg aksjen vil ta en pause rundt 50kr nå. Inntil Russia sanksjoner inntreffer.
kodenavn
29.11.2022 kl 11:21 12222

Skipsverdiene stiger.
Ratene er på høye nivåer og stiger.
Verdensflåten er gammel. Scrapping vil øke
Raffinering flyttes fra USA og Europa til Asia = flere tonnmil.
EU-boikott av Russiske produkter fra 5. februar = flere tonnmil.
Utbyttene stiger.
Gjennomsnittlig kursmål er 83.-
Aksjen skal opp.
Spørsmålet er hvor fort og hvor mye.
moneymachine
29.11.2022 kl 10:22 12354

Nei, hverken her eller på xtrainvestor
DenVise
29.11.2022 kl 09:20 12477

Får vi Hafnia til 40 kroner igjen...
DenVise
28.11.2022 kl 13:55 12313

Pareto Securities AS on Twitter: "#Shipping Daily🚢 -Solid "company maker"-kontrakt til Awilco $ALNG: 18 mnd TC til $150k/dag #LNG -USA demper Venezuela-sanksjonene #tankers -Tankskip-verdier fortsetter å stige: Meglere oppjusterer #producttankers-verdier med 5-10% $TRMD $HAFNI $STNG 🔒 https://t.co/WyNL0BWOWr https://t.co/riVaTRrzOX" / Twitter https://mobile.twitter.com/paretosec/status/1597183639715987456?s=46&t=2UbUJhLLs8U8h5q45zIMOw
Gulltider
28.11.2022 kl 09:22 12589

Gigantutbyttene og kursutviklingen på vei mot dobling fra dagens nivå 💰💰👍
moneymachine
25.11.2022 kl 12:25 13032

Tankers: Continue to see rising MR values
• According to brokers, Celsius has sold another vessel, this time the 2009-built
MR ‘Celsius Roskilde’, a ship they acquired in 2019 for USD 17m
• The buyer is now undisclosed, but the price is said to be USD 28m. This is
lightyears ahead of our generic USD 22-23m valuation for the vintage and
shows how rapidly these vintage values now are moving. Very positive for (in
particular) NAVs of Hafnia, Torm and International Seaways.
• 10% up on values would push HAFNI NAV to NOK 68 (adjusted for today’s
dividend of NOK 2.7), TORM NAV to DKK 215 and INSW NAV to USD 55.
However, at P/E sub 4x on conservative 2023 estimates (Q1 should start far
above our forecast) these NAVs are increasing rapidly through the next year

Pareto i dag
Gulltider
25.11.2022 kl 10:55 12931

Alltid lurt å kjøpe billigst, som i dag.
Sognoksen1
25.11.2022 kl 09:54 12799

I dag er det selg ,utbytte i boks på 2,80 og kursen ned 1,20 og rater som går nedover,shorten i fro er over 13 mil aksjer 😢
Almirante
25.11.2022 kl 09:35 12397

Er ikke Record date 28.11? Ergo. EX-utbytte idag, men last day of record er Mandag 28.11! Correct me if I'm wrong.
Gulltider
25.11.2022 kl 08:46 12493

I dag er tiden inne for å laste godt opp igjen i doblingskandidaten Hafnia 💰💰💰🥂
Sognoksen1
24.11.2022 kl 16:05 12864

Tror det er første gangen jeg har sett en aksje gå ned 4,5kr før utbytte merkelig 😮😅
kodenavn
24.11.2022 kl 15:52 12889

I morgen, fredag 25. nov, går Hafnia X utbytte ca 2,80 kr.
Så en halvtime igjen til å kjøpe hvis man vil ha utbytte i denne utbyttemaskinen.
Utbyttet er altså for et kvartal. !
kodenavn
24.11.2022 kl 11:43 13066

Fearnley.
Mindfull
24.11.2022 kl 10:49 13153

Hvor er kilden din for produkttankrater? Det er interessant å følge med på. Særlig LR1 og MR er viktig for Hafnia. LR2 er bare av marginal betydning. På forhånd takk.
kodenavn
24.11.2022 kl 09:59 13160

Han fremhever spesielt tank-aksjene som mest spennende fremover. Det får også støtte av analysesjefen i Pareto.

– Vi fortsetter å fremheve Hafnia og Stolt-Nielsen, men også Frontline bør ha veldig godt «momentum» inn i neste år. Estimat-trenden her kommer til å være nydelig, og det kommer tunge utbytter fra alle selskapene.
kodenavn
24.11.2022 kl 09:54 13163

Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities mener tank-aksjene vil fortsette å gjøre det godt i 2023.

– Det vil være volatilt, og det er klart at det virker som om hele verden mener det samme, men vi sliter med å se hvordan ikke ratene skal være bedre neste år enn i år – gitt lav ordrebok og endringer i handelsmønstre, sier han.

Han peker på endringer i handelsmønstre som følge av Vestens straffegrep mot Russland, og som gjør at Europa er nødt til å se etter andre steder lenger unna for å importere energi. Det kommer rederiene til gode da seilingsdistansene øker.

– Dette gjelder både råolje og produkter, kanskje mest det siste der man er mindre eksponert for generell olje-etterspørselsvekst til en viss grad. Løfter man blikket ytterligere ser jo også 2024 og 2025 sterkt ut.
kodenavn
24.11.2022 kl 09:39 13050

Ratene for LR2 og MR er nå 68 og 64 k USD/day
I Q3 var de 35 k
Gjett hva det vil bety for inntjeningen fremover.
Og på Q3-inntjeningen var det en P/E på 2,5
Gulltider
24.11.2022 kl 09:36 13009

Dette er helt riktig sagt.
Å benytte muligheten til å handle på disse lave nivåer vil betale seg godt utover det nye året 👍
DenVise
24.11.2022 kl 09:29 12293

Kortsiktig støy.
Om en ikke trenger pengene til fredagstacoen så hadde jeg sittet helt stille eller kjøpt.
Ser en på markedssituasjonen utover vinteren så er kjøp av Hafnia mellom 50-60 kroner en god innkjøpspris.
Gulltider
24.11.2022 kl 09:17 12077

Ja det er stakkarslig når kursen synker over 8 kr

Ser du ikke forskjellen på 8 kr og 2,8 kr ???

For din egen skyld, så vil vi alle anbefale deg å drive med noe annet enn handel med verdipapirer, for ut fra dine utsagn her, så er du helt grønn.
Redigert 24.11.2022 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Gulltider
24.11.2022 kl 09:07 11788

Når kursen synker fra over 60,- og kanskje ned mot 52,- i morgen, så sier det svaret seg selv….

Et fall på over 8 kroner, mens utbytte er stakkarslige 2,8 kr.

Klarer du ikke se dette selv ?????
Redigert 24.11.2022 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
moneymachine
24.11.2022 kl 08:59 11496

Så du tenker at utbytte ikke er attraktivt?
moneymachine
23.11.2022 kl 21:20 5136

Først og fremst må man eie aksjen ut morgendagen for å bli kvalifisert for utbytte.
Gulltider
23.11.2022 kl 17:14 5178

Nå bør tiden benyttes fredag/mandag når kursen grunnet utbytte vil ramle ca 3 kroner.

Får man muligheten til å laste Hafnia i området 50-55 kroner, så bør det benyttes.
Gulltider
22.11.2022 kl 17:31 5344

Danske Bank-analytiker Håvard Lie mener tankrederier og dets investorer nå opplever starten på en større opptur:

– Tankmarkedet følger nå den utviklingen vi har trodd på, og vi tror det vil stramme seg til ytterligere. Hoveddriveren nå er EUs forbud på russisk olje fra og med desember på råolje, og februar på oljeprodukter, som vil føre til atskillig lengre seilingsdistanser, sier Lie.

– Ser vi en ytterligere letting av covid-restriksjoner etter hvert i Kina og at de åpner mer opp, vil det være enda en betydelig trigger hvor de mest sannsynlig vil importere enda større volum av olje, tilføyer han.
Gulltider
21.11.2022 kl 22:43 5466

Tidenes trippel i tank
Det går så det griner i tankmarkedet. Nå tjener en VLCC, en aframax og en suezmax alle over 100.000 dollar dagen. Frontline og Hafnia er tankfavorittene til Arctic-analytiker Lars Bastian Østereng.
Gulltider
21.11.2022 kl 14:00 5438

Har tjent over 4 mrd. på skipskjøp
Produkttankrederiet Hafnia har så langt tjent over 400 millioner dollar på flåteutvidelsen som ble gjennomført for ett år siden.