PNOR - korrupsjonssaken

Harvald
PNOR 10.08.2022 kl 14:10 4786

At tidligere CEO, Knut Søvold er siktet for grov korrupsjon, samt at sittende styreleder i Petronor, Eyas Alhomous også er mistenkt har vel uten tvil hatt stor påvirkning på kursutviklingen til PNOR.

Er det noen her inne på forumet som har god kjennskap til generell korrupsjonsetterforskning og hvor store potensielle problemer denne saken kan ha for PNOR?

Det er vel ganske sannsynlig at Økokrim også mistenker PNOR eller datterselskaper selv om de ikke har gått ut med siktelse? Tidligere CEO og styreleder er jo en del av saken og det er jo nærliggende å anta at de har handlet på vegne av PNOR eller datterselskap(er).

Noen av spørsmålene jeg stiller meg er følgende:

- Hvor lenge vil en etterforskning kunne vare før det eventuelt blir tatt ut tiltale? ca. 0-3 år frem i tid?

- Skulle PNOR etterhvert bli tiltalt og dømt for korrupsjon. Hvor stor foretaksbot kan selskapet få i Norge? Kan det bli opp i hundremillionersklassen eller begrenser det seg vanligvis til noen få ubetydelige millioner?

- Styreleder blir etterforsket i USA. Er det mulighet for at en eventuell rettsak der borte også kan omhandle PNOR, eller kan de gjøre ingenting mot PNOR siden det er et norskregistrert selskap uten aktivitet i USA?

- Hvor sannsynlig er det at saken blir ført videre i afrika (Kongo?) og at PNOR mister lisens(er) gjennom en rettsak der nede?

Redigert 10.08.2022 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Bonzo2015
10.08.2022 kl 14:26 4740

Gode spørsmål , sikkert vanskelig å vurdere selv for meglerhus og større investorer . En avklaring vil vanligvis uansett være gunstig for aksjen . Fra vårt ståsted er prissettingen besynderlig : lav P/E-lav P/B og stor satsing på betydelige vekstområder .. så har selskapet en markedsverdi på fattige 1.3 mrd. Så noe ligger bak dette , siden interessen allikevel er uhyre laber ..
nkamok
10.08.2022 kl 14:46 4681

NEJ til stort set det hele - det har været diskuteret til uendelighed, og jeg forslår at du læser/søger i et par af de tidligere tråde, hvis du har en oprigtig interesse i sagen.
Bonzo2015
10.08.2022 kl 14:56 4649

Spar oss for denne type flåsete kommentarer .. det er åpenbart at noe legger en klam hånd over kursutviklingen og det er klart det kan være en sammenheng med korrupsjons saken .
Mdg1
10.08.2022 kl 14:57 4642

Det er jo masse toppsjefer i banker og finansforetak som har vært dømt for grov korupsjon. Det er ytterst få tilfeller dette har gått ut over selskapetannet enn litt dårlig rykte. De samme korupsjonsdømte toppsjefene kommer som oftest tilbake igjen i enda bedre betalte toppjobber. Ut fra det siste jeg leser av meldinger fra myndigheter i Kongo så samarbeider selskapet godt med kongolesiske myndigheter. Det mest sannsynlige utfallet ved en dom er vel at de tiltalte vil få en bot, men det vil også være mulig med bøter til selskapet om de har handlet på vegne av selskapet. I så fall må det vel bevises at de har handlet på instruks fra styret? Så om Søvold blir dømt så tar det sikkert kort tid før han blir gjeninsatt som sjef med enda høyere lønn enn før korupsjonssaken. For det er slik verden fungerer.

Nå det gjelder lisensen så tror jeg neppe myndighetene har ønske om å starte en ny prosess når de har et solid selskap som de samarbeider godt med. Dette ville i så fall kunne føre til utsettelser og tapte inntekter for den kongolesiske stat.
Redigert 10.08.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
nkamok
10.08.2022 kl 15:23 4585

Det har ikke noget med flåset kommentar at gøre - sagen har bare været diskuteret såååååå F…… mange gange, og der kommer så mange ubegavede gæt på både det ene og det andet lige fra frifindelse til dødsstraf(næsten) 😉
Som ny, har jeg også selv været, kan man jo finde svar på stort set alt ved lige at læse lidt tråde igennem, hvilket også kan hjælpe en til bedre forståelse af selskabet generelt 🤷‍♂️
Redigert 10.08.2022 kl 15:26 Du må logge inn for å svare
zaq1
10.08.2022 kl 23:07 4356

PetroNor E&P ASA: Status update on investigations instigated against individuals related to the Company
Oslo, 11 April 2022: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the "Company") has previously announced that the National Authority for Investigation and Prosecution of Economic and Environmental Crime in Norway (Økokrim) in December 2021 opened investigations into criminal charges and allegations of corruption brought against individuals related to the Company, namely its previous CEO and his business companion who together hold shares in the Company through their holding companies. There are no further updates in relation to the investigations against these individuals.
The Company has, however, received a notification from Økokrim that the Company's Chairman of the Board, Mr. Eyas Alhomouz (US citizen), has been made subject to the ongoing investigations carried out by Økokrim and has been given the status as suspect, and that the U.S. Department of Justice has opened a separate investigation into these allegations, based on information from Økokrim.
As previously announced, no charges have been brought against PetroNor nor any of its Group companies.
The Company takes anti-corruption and the matter at hand very seriously. The Company has adopted the following remediation steps:
- Removing the individuals charged by Økokrim in December from business operations
- Engaging independent legal counsel to support the board's governance and compliance steps
- Initiating an independent fact-finding process to identify any misconduct and to analyse the
causes of underlying conduct
- Setting up a separate board sub-committee to support the board on the matter at hand
- Assuring the further implementation of an effective anti-corruption and compliance program,
founded on its existing code of conduct, governing documents and related policies
- Instigating other remedial actions as deemed relevant to the situation
The measures taken by the Company are led by the board sub-committee which does not comprise any person subject to the charges or any investigation.
This information is considered to be inside information pursuant to the EU Market Abuse Regulation and is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act.
This stock exchange announcement was published by Chris Butler, Group Financial Controller of PetroNor E&P ASA on 11 April 2022 at 06:30 CEST.
For additional information, please contact:
Investor Relations
Email: ir@petronorep.com www.petronorep.com
Dopey
10.08.2022 kl 23:49 4286

Les om Italienske Eni og deres eskapader i Congo. Her snakker vi korrupsjon, underslag og mere. Resulterte i en bot til selskapet og en liten «blipp» i aksjekursen. Dette er nok «worst case scenario» om det skulle vise seg at de har gjort noe galt i det hele tatt.

https://corpwatchers.eu/en/investigations/european-multinationals-and-authoritarian-regimes/the-case-congo

https://www.energyvoice.com/oilandgas/africa/ep-africa/310117/eni-congo-milan-corruption/

Peter Sellers
11.08.2022 kl 08:09 4088

@Harvald, Pnor hadde neppe blitt tatt in på hovedlisten til OB dersom selskapet var mistenkt i saken og Økokrim har vel også bekreftet at det ikke gjelder selskapet, men at saken er hemmende for kursen er det neppe noen tvil om!
Harvald
11.08.2022 kl 09:04 3955

Så vidt jeg skjønner så ble det aldri noen rettsak i Kongo i denne saken? En "liten" bot fra den italienske retten var nok greit nok resultat for ENI.

Etter hva jeg finner ser det ut som den største foretaksboten som er idømt i Norge i forbindelse med korrupsjon i utlandet er Yara-saken hvor de i 2014 fikk bot på 295 millioner kroner. Saken er nok ikke særlig sammenlignbar med hva som evt. kan ha foregått i PNOR, dette var svære greier med beviselige bestikkelser på opp mot 12mill. dollar til offentlige personer i forskjellige land. Allikevel var botens størrelse kun 0,25% av driftsinntektene Yara for 2014. Skulle PNOR med tiden bli siktet og tilslutt idømt foretaksbot av norsk rett har jeg vanskelig for å tro at størrelsen på boten skulle bli noe i nærheten av 295mill.
Harvald
11.08.2022 kl 09:09 3935

Økokrim kan vel fint ha PNOR som mistenkt i saken uten å si det offentlig? Det ville jo isåfall bare skape unødvendig uro for PNOR dersom økokrim ikke skulle finne noe på selskapet i etterforskningen.

Å bli tatt opp på Oslo Børs ser jeg også som et kvalitetstegn. Børsen krever jo bl. a. en juridisk due diligence av selskapet før opptak. (selv om jeg ikke aner hva som blir gjennomgått i denne)
Dopey
11.08.2022 kl 09:27 3885

Det er dette man vil se går igjen om man leter opp norske selskap som er dømt for snusk i utlandet. Foretaksbot, noen måneder fengsel for individene innblandet, men ingen av selskapene slutter å eksistere eller går over ende. Vi er mange som er ganske enige om at en dom og en foretaksbot på 100 mill ville oppfattes som en avklaring i saken og sendt kursen opp slik ståa er nå. Som sagt….dette er det mest sannsynlige scenarioet, og det er om noen har gjort noe galt i det hele tatt. 😃
Mdg1
11.08.2022 kl 09:52 3807

Har ingen tro på at et lite selskap som PNOR får noe bot på 100 mill. Blir vel heller 10 mill i bot til de involverte.
oivindl
11.08.2022 kl 10:07 3776

Om de har PNOR som mistenkt, gir det i så fall PNOR visse rettigheter:
"Som mistenkt får man blant annet følgende rettigheter: 1. Mistenkte kan begjære rettergangsskritt for å avkrefte mistanken. 2. Mistenkte får rett til dokumentinnsyn. 3. Mistenkte har rett til å la seg bistå av forsvarer. 4. Mistenkte skal gjøres oppmerksom på manglende forklaringsplikt. 5. Mistenkte får rett til å forsvare seg mot mistanken."

Da burde vel også PNOR sendt ut en melding.
Dopey
11.08.2022 kl 10:19 3734

Mest sannsynlig ikke, men om de skulle få noe i den størrelsesorden så hadde nok aksjekursen bykset nordover med en gang. 2 måneders fortjeneste betales inn vis brevgiro og deretter er det «biznizz as usual» 😉
Redigert 11.08.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
11.08.2022 kl 10:22 3725

@Harvald, tror nok det var gjennomgått mer enn nøye fra Oslo Børs sin side iom at korrupsjonssaken mot de 2 i ledelsen var godt kjent i god tid før opptaket til hovedlista skjedde!
solid1
11.08.2022 kl 10:36 3683


Økokrim kan ikke offentlig gå ut med at selskapet ikke er mistenkt eller involvert dersom de likevel "mistenker" selskapet.
Kan naturlig endres dersom Økokrim får ny informasjon i saken som eventuelt da berettiger mistanke og etterforskning av selskapet.

Ny informasjon er likevel ikke veldig sannsynlig. Denne saken er (min oppfatning) tydeligvis en varslingssak, hvor en tidligere forsmådd byråkrat allerede har tapt søksmål mot de to tidligere ledere, og saken(e) omhandlet ikke Pnor. Det vil overaske dersom selskapet involveres og/eller får bøter i denne sak mot de to.
Likevel viser jo børskursen hvilken tvil som ligger hos om lag 15-20 % av aksjonærene.

pelo
11.08.2022 kl 10:39 3670

Som det er sandsynliggjort så mange gange tidligere (i tidligere tråde), så MÅ dette være en udløber af Kostveits anklager fra Hemla-dagene.
Kostveit har tabt denne sag ved retten 2 gange tidligere - så lidt uforståeligt, at Økokrim alligevel tager sagen op.
Hvad det norske retsvæsen kan finde på af bøder i denne sammenhæng skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg har svært ved at forestille mig, at myndighederne i Congo er specielt interesserede i at udstille sig selv i denne sag.
Dette er og bliver en personrelateret sag - og PNOR bliver ikke involveret. Om ikke andet, så i hvert fald fordi, at PNOR ikke eksisterede, da disse anklager skulle være foregået.
Harvald
11.08.2022 kl 11:19 3605

Enig med at myndighetene i Kongo sannsynligvis vil være lite interessert i saken. Av det jeg klarer å finne ut, virker det som det er svært uvanlig at korrupsjonssaker som omhandler vestlige bedrifters aktivitet i Afrika blir fulgt opp av rettsvesenet i landet korrupsjonen har foregått.

Slik jeg forstår det, så langt, antar jeg det er ganske sannsynlig at PNOR som selskap dras inn i saken. Selv om saken trolig handler om greier og ting fra Hemla, så er det vel Hemla, datterselskapet til PNOR som eier rettighetene til PNGF Sud?

Min oppfatning er at hvis toppledelsen i ett selskap er mistenkt for korrupsjon, har de som regel handlet på vegne av selskapet, noe som etterforskningen isåfall vil avdekke og føre at selskapet blir siktet (kan ikke vise til empiri, kun inntrykket jeg har).

Vi vet jo ikke sikkert hva saken dreier seg om. Kan jo hende det bare er en bagatellsak som blir henlagt eller kun dømmer involverte personer. Er jo lov å håpe :)
hofa
11.08.2022 kl 11:33 3555

Jeg har jobbet i økokrim (DK)og jeg kan garantere jer for, at havde der været den mindste mistanke mod Pnor, var de draget ind i sagen fra starten af. Min teori er stadig at det er den gamle tvist med Kjell-Erik Østdahl mod Knut Søvold, Gerhard Ludvigsen og Eyas Alhomouz. Jeg tror også på, at det hele løber ud i sandet uden rettergang og øvrige sigtelser. Slut - og for øvrigt er jeg godt træt af alt det her pis, rent ud sagt, lad os nu komme videre også kursmæssigt.
nkamok
11.08.2022 kl 11:37 3541

Som efterforsker i Dansk politi undrer det mig, hvad din agenda er - du har et nick (måske en tidligere skribent), som er helt nyt, og dit første indlæg drejer sig om korruptionssagen , som der heldigvis har være stille omkring længe ! Ingen spørgsmål vedr. alt det positive - kun negative , hvor du tilmed selv konkludere, at : “ganske sannsynlig at PNOR som selskap dras inn i saken” - “Min oppfatning er at hvis toppledelsen i ett selskap er mistenkt for korrupsjon, har de som regel handlet på vegne av selskapet, . "
Du har jo tilsyneladende ret godt styr på selskabet , så, den her tråd må være for at ribbe op i sagen igen Alle har en agenda !!!!
Redigert 11.08.2022 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.08.2022 kl 11:48 3517

Som flere andre skriver har dette allerede vært diskutert svært mye. Det er fortsatt mye usikkerhet.

Jeg er blant de som holder meg unna aksjen fordi alle de sentrale eierne har denne korrupsjonssaken gående mot seg. Det er flere her som forsøker å peke på tilfeller der korrupsjonssaker har hatt liten betydning for et selskap. Det stemmer at det finnes slike tilfeller. Men alt er avhengig av hvor vesentlig den avdekkede korrupsjonen er for selskapets kjernevirksomhet. Telenors datterselskap mistet f.eks. sin lisens for å operere i India som en konsekvens av korrupsjon i forbindelse med anskaffelse av lisensen. Det ble kroken på døra for selskapets virksomhet der.

Hvis denne saken dreier seg om helt vesentlige sider ved ledertrioens og PNORs anskaffelse av eiendeler i PNGF Süd via HEMLA vil det hypotetisk kunne ha tilsvarende katastrofale følger for verdiene til aksjonærene. Uansett hva utfallet blir er det naturlig å anta at korrupsjonssaken gjør det vanskelig for selskapet å finne partnere til sine øvrige lisenser på grunn av den usikkerheten som saken skaper. Det er også grunn til å frykte at den pågående saken stjeler oppmerksomheten til ledertrioen og flytter fokuset deres litt bort fra å skape verdier i selskapet til å redde sitt eget skinn og unngå fengselsstraff.

I sum er det derfor mye som tyder på at selskapets utsikter fremdrift - som allerede har vært en vits i et historisk perspektiv - vil forbli dårlig eller kanskje bli verre enn den pleier å være. Det er dessuten en uavklart trussel om at store verdier kan raderes vekk for aksjonærene.

Dette må man vekte opp mot at selskapet åpenbart tjener veldig gode penger på noe økt produksjon fra infill og svært gunstige oljepriser i disse dager. Det er slik sett en lav PE som ville gjort at selskapet skulle hatt en annen pris uten alle nedsiderisikoen.

Hvis dette hadde vært et selskap med tillit i markedet, kunne man kanskje også ha begynt å regne inn noen forventninger til Aje eller til og med de øvrige lisensene som selskapet disponerer. Men slik tillit finnes dessverre ikke. Det blir ren bingo og ingen tror egentlig på noe mer enn den fremdriften man faktisk ser på bordet.
Redigert 11.08.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Harvald
11.08.2022 kl 11:55 3486

Har aldri skrevet noe på forumet her tidligere. Kjøpte meg inn i PNOR på slutten av fjoråret etter at korrupsjonssaken startet. Mener PNOR burde vært priset mye høyere og at markedet overreagerer innprisingen av korrupsjonssaken. Har ingen andre planer enn å holde på aksjene lenge.

Synes det er vanskelig å prissette risikoen i forbindelse med korrupsjonssaken og søker derfor mer informasjon her på forumet.
Harvald
11.08.2022 kl 11:57 3477

Skal PNOR miste lisensen til PNGF Sud, så må de vel tape en rettsak i Kongo? Er det veldig sannsynlig at en slik rettsak vil forekomme?
nkamok
11.08.2022 kl 11:57 3470

Gulloggråstei - hatten af for at toner rent ud 👍🏻du er ikke aktionær lige pt. , og jeg forstår da godt, at du vil afvente . Der er flere uafklaret punkter i denne sag, og folk gætter i øst og vest. Aktiekursen afspejler dette, og derfor må man gøre op med sig selv, om man vil satse lidt her og få mange procenter med, eller afvente og nøjes med mindre 😊
hofa
11.08.2022 kl 12:21 3415

Har haft samme tanke som dig - han kender FKL og hans meget oplyste første indlæg er ikke kun fordi han har taget et enkelt lod i pnor.
Redigert 11.08.2022 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
11.08.2022 kl 14:09 3225

Jeg er ikke aksjonær i PNOR i dag, men jeg har tapt nesten 100k på aksjen ved å gå inn i området rundt 1,25 og selge meg ut på 0,90. Jeg kan derfor litt om selskapet og er en av de som har snudd fra optimist til pessimist mye på grunn av tilliten til ledelsen og det de sier og gjør. Det ER et oppsidepotensiale i aksjen, selvfølgelig. Men det er så mange andre aksjer som også har oppsidepotensiale nå, uten at det er tilsvarende stor nedsiderisiko. Da prøver jeg meg heller på de. Jeg har f.eks. tjent bra i Nykode og Akastor de siste par ukene. Jeg har satt noe av det jeg tok ut av PNOR i offshore supply-aksjer. Det har vært lurere sett i bakspeilet.
Bonzo2015
11.08.2022 kl 15:18 3121

Det ser for meg ut til at det kan være forhold som vil overraske småaksjonærene negativt på et tidspunkt .. hvorfor er der minimalt med innsidekjøp på tilsynelatende svært lave nivåer.??
Slettet bruker
11.08.2022 kl 15:27 3097

Tenkte jeg ville høre her om noen visste om det var noe galt siden fargen på PNOR aksjen byttet fra rødt til grønt en liten stund men ser nå at den er rød igjen så da er nok alt i orden😄
Odi.1
11.08.2022 kl 15:36 3078

Hva er forventningen til neste Q presentasjon nå da ?
E Desperados
11.08.2022 kl 16:00 3034

Hva hadde du forventet? At Jens Pace skulle kjøpe 10 millioner aksjer? Det er klart han vet hva saken dreier seg om og sånn sett er forhindret fra å kjøpe nettopp pga loven om innsidehandel. Jeg hadde vært mer bekymret om det var ansatte i selskapet som ikke visste noe og hadde lov til å handle…
Bonzo2015
11.08.2022 kl 16:25 2990

Hvis det er riktig at det ikke er anledning til lovlig, meldepliktige innsidekjøp i selskapet så kan vi lure på om selskapet overholder informasjonsplikten til markedet .
oivindl
11.08.2022 kl 17:02 2922

Hvordan det?
E Desperados
11.08.2022 kl 17:07 2900

Selskapet har flere ganger meldt at saken gjelder privatpersoner og ingen av konsernets selskaper. Sånn sett har selskapet meldt det de kan, nemlig at de ikke er involvert. Skal noen melde noe mer så blir det privatpersonene selv.

Når det gjelder kjøp så har du ikke lov til å kjøpe eller selge når du sitter på informasjon som vil påvirke kursen betydelig opp eller ned. Det gjelder enten du er ansatt i firmaet eller har tilgang til info via en tredjepart. Dagens kurs er jo priset inn til 60% sjanse for konkurs og 40% sjanse for at det ikke påvirker PNOR, så en hver person som vet hva saken dreier seg om sitter således på informasjon som vil betydelig påvirke kursen og skal være forhindret fra å handle.
Dølle
11.08.2022 kl 18:15 2808

Ble litt engstelig sjæl her. Grønn liksom....føyyyy
GullogGråstei
12.08.2022 kl 08:37 2492

Ja, det er vel bare myndighetene i Kongo-Brazzaville som kan trekke tilbake lisensen, eller deler av andelene (dersom det "bare" gjelder HEMLA). For meg er det fortsatt uavklart hvorvidt dette kan bli en fremtidig konsekvens. Jeg ser det som en mulighet. Derfor representerer det noe av risikoen i aksjen og nedsidepotensialet som er der, til tross for at selskapet tjener gode penger p.t. på høy oljepris. Og skulle markedet plutselig få en nyhet om at en slik lisensvurderings-rettsprosess er på trappene, vil kursen selvfølgelig stupe med en gang.