Geos Ser bra ut fremover

SongaMoenBergen
GEOS 12.08.2022 kl 09:47 47240

Spennende selskap som har truffet høye rater på sine kontrakter kursmål 10 kr.
thoran
04.10.2022 kl 09:12 4169

Det vil være naivt å tro at dette ikke har en innvirkning på aksjekursen til GEOS. Det kan bare motvirkes av en bastant verdistigning for selskapet. For ordens skyld kan Oaktree tegne seg for aksjer for opp til 50 % av GEOS ved tegningsøyeblikket ved å betal pålydende kroner 1 per aksje.
Muffe
04.10.2022 kl 09:15 4180

Men Oaktree får bare tegningsrettene HVIS Golden benytter seg av tilleggslånet på 35 MUSD? Har jeg forstått det riktig?
Slettet bruker
04.10.2022 kl 09:16 4188

Det er sånn jeg også har forstått dette.
thoran
04.10.2022 kl 09:21 4208

Oaktree har fått tegnings retter mot det lånet de har i dag på 45 mill USD, hvis GEOS benytter tilleggs lånet på 35 mill USD vil Oaktree kunne tegne seg med flere tegnings retter. Poenget her er at ved maksimal utnyttelse vil Oaktree ha 50 % av aksjene i GEOS. Konklusjon må bli at dette må bli en massiv utvanning av dagens eiere og at det nå påvirker kursen bastant. Dessverre.
Muffe
04.10.2022 kl 09:22 4229

I så fall slapper jeg helt av med de ratene de får i dag, og gode kontrakter på alle båtene. Mangler bare en kontrakt på Scout nå, så er vi Golden.. ;)
thoran
04.10.2022 kl 10:50 4192

Jeg har også tro på GEOS, dog blandet med noe usikkerhet. Det er lite volum i aksjen om dagen. Det ser per nå ut til en nedgang i aksjen i dag. Lite volum og nedgang betyr nok at få vil kjøpe aksjen og derfor nedgangen på lavt volum. Det vil si flere selgere enn kjøpere, selv på lavt volum. Det GEOS trenger er meget gode nyheter og det er ledelsens ansvar, spesielt i dagens sure marked er det en nødvendighet, ellers går det nok nedover.
Let it be
04.10.2022 kl 15:27 4138

Når GEOS varslet om valgt løsning med Oaktree falt aksjen i fra 3 kr. og nedover til rundt kr.1.50,- Det skyltes retten til å tegne 50 % av antall utstedte aksjer i GEOS til kr.1,0 pr. aksje. Inkludert i avtalen var refinansiering, som nå er gjennomført. Deretter har markedet bedret seg til attraktive rater. 2 skip er på lange kontrakter, ett ut oktober 22 og det minste skipet er pr. tid listet som ledig. Vil nok snart få oppdrag. Og får de lang kontrakt på et skip til, vil befraktningsavdelingen ha tid til forretningsutvikling. I nevnte avtale ligger det også mulighet for ytterlige lånefinansiering til flåteutvikling. Ser en dette i fra Oaktree sin side har dette caset gått helt etter plan, om ikke bedre mht markedet. GEOS seiler med attraktive rater. Og det vil nok bli flåteøkning og vekst. Kapitalutvidelsen vil kanskje føre til fall i kurs, men den gjøres med positiv hensikt. GEOS er allerede fullfinansiert, i motsetning til flere andre offshore firmaer. Så utstedelsen er til økt satsing, som må være bra. Og kursen vil stige på gode videre resultater. Med all den fokus på offshore og risiko og behov for skip til vedlikehold, service osv tror jeg ratene over vinteren vil vise en solid økning. Så får tiden vise.
thoran
05.10.2022 kl 07:46 4072

Spørsmål sendt til Per Ivar Fagervoll på e post 05.10.22.
jeg er usikker på slikt som antall tegnings retter Oaktree har i dag. Spørsmål er markert i meldingen.

Meldingen:

Slik jeg ser det har Oaktree 25.586 881 tegningsretter i dag, som er 50% av antall aksjer i dag. Nytt antall aksjer blir da 76 760 643. Oaktrees andel av selskapet blir da 33,33%.
Hvis GEOS benytter tilleggslånet vil Oaktree få ytterligere tegnings rettigheter. Hvordan regner man seg frem til dette antallet tegnings rettigheter?
Verdien på GEOS i dag er 102 mill., ved utøvelse av tegnings rettighetene vil Oaktree betale kr 1 per aksje som er pålydende i dag. Kan GEOS sette opp verdien på pålydende for dermed å få mer for aksjene? Tror det i noen tilfeller er mulig.

thoran
05.10.2022 kl 09:36 4033

Ser marginalt volum i aksjen i dag. Ingen interesse for GEOS og indikasjon er ned. Har hatt denne en stund og ligger i pluss. Men den store endringen opp lar vente på seg. Må også anta at utvanning påvirker negativt spesielt siden gode nyheter uteblir. GEOS er i dag en liten tålmodighets prøve og tanker som salg lurer seg inn.
slipp
05.10.2022 kl 09:49 4015

Du har rett. Over 30% med tegningsretter er mye. Kanskje ikke mange har sett den komme før nå. Rart de ikke tok hele selskapet av børs med en slik favorisering av en aksjeeier.
thoran
05.10.2022 kl 11:43 3981

En långiver som Oaktree er ikke en konstant tilstand og kan betales og slik bli borte fra selskapet. En aksjeeier som nå Oaktree er blitt er en konstant tilstand. Det sannsynlige er at Oaktree benytter seg av muligheten til å bli i kontroll i GEOS. Med 33,33 % har de i virkeligheten bra kontroll, med 50 % enn mer kontroll. Personlig synes denne avtalen meget bra ut for Oaktree. Men Oaktree kan med rett påvirkning bli et pluss og det er i deres interesse. Men de har virkelig fått meget gode vilkår av GEOS. Det er det liten tvil om.
thoran
06.10.2022 kl 04:40 3909

Her er svaret på mine spørsmål til Per Ivar Fagervoll:

Som beskrevet i børsmelding 23. juni i EGF-innkallingen har Oaktree mottatt warrants som ved utøvelse vil gi dem 50% av selskapet ETTER utøvelse. Warrant pakken inneholder også standard anti-utvanningsklausuler. Det vil ikke ha noen monetær betydning for Oaktree om vi oppjusterer pålydende per aksje, da selskapets aksjekapital vil være identisk.


Dersom selskapet bestemmer seg for å trekke på de ytterligere USDm 35 i accordion-delen vil Oaktree få utstedt nye warrants, på betingelser som ikke er vedtatt ennå.
---------------


Dette kan anses som en positiv informasjon.
thoran
06.10.2022 kl 04:59 4063

Bemerk at warrant pakken inneholder standard anti-utvanningsklausuler. Dette er ment å beskytte eksisterende aksjonærers verdier. Det er i hvert fall intensjonen med dem. Så da får man se hvordan det virker i praksis? Men antar det er positivt. Dog fortsatt noe usikkerhet i denne aksjen.
thoran
07.10.2022 kl 02:58 3955

Det gjenstår selvsagt fortsatt noen spørsmål. Først kan man se litt på selve saken. Hvis man antar selskapets verdi omtrent til 100 mill. og man antar Oaktree utøver sine tegnings retter får de halvparten av GEOS. Det er altså 50 mill. til Oaktree og 50 mill til de resterende aksjeeiere. Aksjekursen er nå omtrendt 1,90 NOK, en halvering er nok trolig. Men så kommer spørsmålet om klausulen om standard anti utvannings klausuler og hvordan GEOS skal løse dette. Realiteten er at en utvanning skjer og at det er flere måter GEOS kan håndtere de eksisterende aksjeeiere. Synes personlig GEOS skylder å informere aksjeeierne om hvordan de tenker seg håndtere dette. Det andre spørsmålet dukker opp hvis de skal ta opp det andre lån fra Oaktree på 35 mill USD og Oaktree skal gis enda flere tegnings retter og hvordan dette skal håndteres av GEOS. Siden GEOS tjener bra med penger nå synes det beste alternativ være å unngå dette lånet.
Hvis Oaktree utøver tegningsrettene må de betale 1 NOK for hver aksje. Tror verdien i dag er for lav til at de velger det nå. Men man vet ikke sikkert noe om dette. Men man bør anta de vil utøve sine tegnings retter.
Generelt synes det som om ledelsen i GEOS snarest må informere eierne om hvordan man skal løse dette med å unngå utvanning av eierne og hvordan man ser på eventuelt nytt låneopptak og hvordan dette skal bli.
Kan slå fast at denne låneavtalen er meget bra for Oaktree og forstår ikke hvorfor GEOS ikke fant en annen långiver. Intet galt med Oaktree men det er håndteringen av dagens eiere som bekymrer. Det kan også ende opp med at GEOS rett og slett tas av børs i tiden som kommer på grunn av endringen av eier strukturen som endres radikalt i favør av Oaktree.
slipp
07.10.2022 kl 04:20 4023

Rart at OSE godtar slikt. Denne burde vært tatt av børs da utvanning en startet.
thoran
07.10.2022 kl 07:21 4008

Sendt e post til Per Ivar Fagervoll i dag 07.10.22 morgen.
Her er det noen viktige momenter som vi som aksje eiere burde vite mer om så jeg sendte dette til adm dir Fagervoll i dag. Håper på svar slik at dette kan klargjøres bedre. Ellers er jeg overrasket over de gode betingelser Oaktree har fått og at ledelsen ikke klarte finne andre betingelser eventuelt en annen långiver. Slik jeg ser det nå er ikke dette så bra for de nåværende aksjeeierne i selskapet. Men venter på svar før en bestemmer seg for hva man skal gjøre, selge evnt. bli værende i GEOS.
------------

Spørsmålet til Per Ivar Fagervoll.
Som følger:

Hei Per Ivar
Jeg har spørsmål angående standard anti utvanningsklausul. Hvordan tenker dere dette utført i praksis? Jeg forstår at det er flere måter å gjøre dette på. Slik jeg ser det tar Oaktree over kontrollen i GEOS helt.
GEOS bør ha bra inntekter nå. Hvorfor er da mer lån fra Oaktree og enn mer utvanning et alternativ?
Har man i GEOS vurdert eller vil man vurdere å ta GEOS av børs? Dette da alt ligger til rette for en stor endring i eierforholdet i selskapet.
ecb
07.10.2022 kl 08:58 3997

dette er allerede priset inn i aksjen.
GEOS NAV:
Flåteverdi:
Empress:USD 25m
Duchess: USD 25m
Swan: USD 15m
Duke: USD 5m
Sum: USD 70m

Omløpsmidler: USD 5m (minimum basert på q2 tall og inntjening så langt q3)
Total assets: USD 75 m

Gjeld: USD 45m
NAV: USD 30m (ca 6 kr pr aksjen) basert på dagens 54mill aksjer

Etter Oaktree erklærer warrants og betaler inn NOK 53m:

NAV: USD 35m (ca 3,3 kr pr aksje basert på 108m aksjer)






thoran
07.10.2022 kl 09:48 4001

I dag er det ingen omsetning etter 45 minutter. Altså er ikke GEOS et sikkert sted å være nå. Fordi man kort sagt sitter fast i aksjen uten mulighet for å få solgt. Meget begredelig og man kan fult forståelig stille spørsmål angående ledelsens kompetanse. Ser ikke så bra ut nå.
ecb
07.10.2022 kl 10:14 4094

Bortsett fra at Duke ligger stille i Aberdeen uten kontrakt, hva er det som ikke ser bra ut?

Empress: 12mnd kontrakt på ca usd 8m (NOK 230k pr dag)
Swan: 6mn kontrakt (-/+ NOK 170k pr dag)
Duchess: kontrakt ut Okt (-/+ 170 pr dag)

Markedet blir nok rolig ut året, men fra Q12023 blir det stramt....

«Petrobras has just issued tender to contract up to 20 of various PSVs types.
Delivery May and August 2023.
Contract period is 4+4 years.
Foreign flag accepted.»
Økonomen
07.10.2022 kl 23:22 3983

Da har jeg endelig fått sett mer på tallene, det var som jeg tenkte. En økning i NCAVPS på ca. 0,3kr, hvis man ser det isolert sett så er det beskjedent men det positive her er totalt sett økning i revenue. Jeg tror økning i dollarverdi av lån og økning av reell verdi av båter er en faktor som går ca. opp i opp. Tenker det er relativt rimelig priset ift. fremtidig vekst
Slettet bruker
10.10.2022 kl 14:42 3848

Scouten med ny jobb i spotten:) Halleluja....
uritse
10.10.2022 kl 15:08 3850

Hvor ser du dette?
Slettet bruker
10.10.2022 kl 15:13 3841

På Westshore Shipsbrokers!
uritse
10.10.2022 kl 15:19 3837

Takk!
Let it be
11.10.2022 kl 11:59 3746

Nå er alle 4 skip i aktivitet. Sist Scout'n, Og offshore service skip til energibransjen til havs må vel selv i disse dårlige og usikre tider sies å være den bransjen med mulighet for flere år med stigende aktivitet. Og de sitter ikke på kontoret hos GEOS å tvinner tommeltottene. Siden refinansieringen har alt gått etter planene så vidt jeg kan se. Gode rater og høy beskjeftigelser og rimelig gode tider. Og neste vår/sommer blir hektisk. Her kommer nok prosjekter på banen. Aksjemarkedet er vanskelig for tiden, det er vanskelig med finansiering hos bankene. Her kommer Oaktree in med finansiering. GEOS synes å være blant de sikreste aksjene(dvs minst usikre) å sitte i til dette uføre i verdensbildet er over.





Let it be
11.10.2022 kl 16:43 3682

Til mitt innlegg over. Aksjemarkedet synes ikke at GEOS er et relativt trygt papir i disse tider. Sender den rett ned. Så feil kan en ta og det er ikke første og ganske sikkert ikke siste gang jeg tar feil.
Slettet bruker
11.10.2022 kl 17:20 3666

Trygt papir i disse ulvetider er det nok ikke. Uansett vurderer jeg at å handle på dagens nivå er gunstig på litt sikt. Det er liten omsetning i Geos slik at aksjekursen kan få store svingninger selv med forholdsvis små handler.
Overfører mer penger fra krigskassen og handler mer i morgen, særlig hvis muligheten for go handler dukker opp;)
I dagens FA er P.Sævik med uttalelser om offshore, og han ser bedre tider i horisonten.
Mine favoritter er Geos, Havi og Sioff. Alle skal opp, og i løpet av neste år er de fleste kurser på supply rederier mangedoblet.
Ser også at ratene i spotten stiger!
Redigert 11.10.2022 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Muffe
12.10.2022 kl 19:46 3569

Ett lite løft på tampen i dag. Håper det forsetter.
Liker meg best nord for 2 tallet;)
Slettet bruker
15.10.2022 kl 12:03 3400

Er Geos begjært konkurs? Bilde av Enegy Empress i Sunnmørsposten i dag. Abonerer ikke slik at jeg ikke får lest artikkelen. Noen som har lest, og kan forklare hva dette handler om?
Redigert 15.10.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Rabbe
15.10.2022 kl 14:18 3374

Managementselskap begjært konkurs

Skatteetaten har begjært konkurs i selskapet Golden Energy Offshore Management i Ålesund.

2 timer siden
foto
Managementselskapet i Ålesund-rederiet er begjært konkurs av Skatteetaten. Foto: Golden Energy Offshore
NETT NO, som først omtalte saken, har ikke lykkes i å få kommentar fra daglig leder Per Ivar Fagervoll, og skriver at Skatteetaten og managementselskapets advokat viser til taushetsplikten.

Saken skal opp i Møre og Romsdal tingrett mandag 17. oktober.

Ut over at selskapet er begjært konkurs, framgår det ikke hva som er årsaken til begjæringen.

Ifølge Proff.no hadde Golden Energy Offshore Management i fjor om lag 3,7 millioner kroner i driftsinntekter og nesten én million i resultat før skatt.

Regnskapet for 2021 viser også at selskapet skylder 8,7 millioner i offentlige avgifter, hadde om lag 175 mill. i gjeld, leverandørgjeld på nesten 86 mill. og fordringer på 46,8 mill.

Egenkapitalen var da negativ med 71,5 millioner.

Golden Energy Offshore Management er eid av holdingselskapet Golden Energy Offshore Management Holding.

Dette er igjen eid av det kypriotiske selskapet Sakashita Co Ltd (85 prosent) og Famar Shipping AS (15 prosent), som er eid av Fagervoll-familien.
Let it be
15.10.2022 kl 17:10 3289

Klippet i fra Noter årsregnskapet til GEOS for 2021 så ser en at selskapet konkurskravet gjelder ikke har noen relasjon til GEOS annet en lederen er sjef i GEOS og det aktuelle selskapet. Så da har ikke konkurssaken noe med GEOS å gjøre, men noe støy blir det nok mht kurs. Antar GEOS ville varslet var det usikkerhet for GEOS.
NOTE 20–MANAGEMENT
The CEO is employed by the management company Golden Energy Offshore Management AS, and the
compensation is covered by the management fee. The management company is an independent
company and not a related party to the group. But the CEO is also CEO in the management company
thoran
16.10.2022 kl 13:21 3112

Slik jeg forstår dette har ikke dette noe med GEOS å gjøre direkte. Imidlertid er det naivt å tro at dette ikke kan ha en betydning for aksjekursen fremover. Jeg har vært kritisk til ledelsen i GEOS, spesielt håndteringen av finansieringen av GEOS, en tid og dette fast spikrer denne skepsis. Dette bør absolutt få en reaksjon fra eierne og resultatet må være en ny ledelse av selskapet. Bare slik kan tillitt gjenreises i markedet. Selvsagt er det en grunn til den dårlige utviklingen i aksjen og det henger nok dels sammen med hvordan GEOS har vært ledet frem til nå. Ingen grunn til noen annen konklusjon.
Muffe
16.10.2022 kl 14:00 3106

Var da veldig dramatisk..
Tror du må fjerne skylappene og kikke på markedet generelt for å forstå hvorfor kursen er som den er.
Har sett de siste postene dine hvor du påstår at du sitter på aksjer og vurderer å selge… regner med du har solgt for lenge siden?
thoran
17.10.2022 kl 14:31 2908

GEOS faller i dag også. Hva kan det komma av? Jeg tror det har noe med lederen i GEOS å gjøre. I dag er han i retten. GEOS kan altså ha en direktør som er dømt i en økonomisk for flere forhold. Hvordan kan man tro dette oppfattes i markedet? Det er også annet mer mot hvordan ting er håndtert i GEOS. Alt er ikke bra. Leste også at han ga i gave 1 mill. GEOS aksjer til barna. Det er neppe lovlig slik ting er nå og må oppfattes som forsøk på å fjerne verdier fra GEOS i tilfelle krav om erstatning til de som har krav.
Selvsagt er det generelt surt i aksje markedet om dagen. Man må være blind hvis man ikke tok litt hensyn til dette. Men å påpeke saker man mener er galt er aldri feil hvis det kan være litt hold i det.
Muffe
17.10.2022 kl 15:04 2876

Lavmål🙈😂
Redigert 17.10.2022 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Muffe
17.10.2022 kl 15:35 2936

Ja, det var kanskje det, men å si at en overføring av aksjer til sine barn, som er børsmeldt, er på grensen til ulovlig…er lavmål mener jeg.
uritse
17.10.2022 kl 15:55 2947

Har du solgt deg ut med tap, thoran? Det er bare å se bort fra GEOS hvis du har ikke troa...trenger ikke å være så bittert.
prime82
17.10.2022 kl 16:07 2948

se på avisen nett.no Rettsaken er avlyst!
Redigert 17.10.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare